Vloerverwarming afstellen icm stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-04 09:09
Ik ben kortgeleden in een nieuwbouw appartement getrokken met daarin vloerverwarming als hoofdverwarming. Dit is gekoppeld aan stadsverwarming van Eneco (andere opties zijn er hier niet). De installateur heeft alles aangesloten, maar er was niets ingesteld of afgesteld toen ik hier kwam wonen, net als met sommige andere zaken hier in de woning heb ik het idee dat de opleverdatum sneller kwam dan in de praktijk haalbaar was :-)

Ik heb inmiddels gemerkt dat even snel bijstoken geen optie is in verband met de snelheid van het systeem en de werking van vloerverwarming, wat opzich geen probleem hoeft te zijn wanneer de ik de rest van het systeem begrijp en alles werkt zoals dat zou moeten. Ik heb de volgende installatie:

Vloerverwarming 1
- WTH Verdeler met 5 groepen:
  • Slaapkamer kraan staat dicht, deze hoeft niet verwarmd te worden
  • Badkamer kraan staat ook dicht, deze hoeft niet (permanent) verwarmd te worden, hier hang nog een elektrische radiator, maar zonde voor een ruimte waar we nog geen half uur per dag door brengen, was tot nu toe ook nog niet echt koud.
  • 2 Groepen voor de woonkamer, ik gok dat een van de 2 ook verantwoordelijk is voor de gang, deze voelt namelijk ook warm.
  • Een groep voor de keuken, deze staat helemaal open (oranje dopje hangt er half af zelfs) maar de keuken lijkt niet warm te worden, ik voel ook geen warmte op de retourleiding.
  • De aanvoertemperatuur voor de vloer staat op 35 graden, het retourwater is ongeveer 20-21 graden
  • De druk schommelt een beetje tussen 2.8 en 3.5 bar. De blauwe draaiknop rechts staat op 2.0 maar lijkt hier geen invloed op te hebben?
  • De kraan voor de retourleiding naar de stadsverwarmingsunit staat half open, hier zit voor zo ver ik kan zien geen thermostaat functie in
- Honeywell VC8015 klep (deze is aangesloten op een Honeywel Round Modulation). Hoewel de naam van de thermostaat anders doet vermoeden is dit volgens mij gewoon een aan-uit klep. Ik wil deze over niet al te lange tijd vervangen door bijvoorbeeld een Nest of een andere slimme thermostaat die er voor zorgt dat het wanneer we thuis komen aangenaam warm is en zelf bepaald wanneer daarvoor gestookt moet worden.

- Grundfos UMP3 Hybrid pomp. De PWM ingang is niet aangesloten. Via de handleiding heb ik ontdekt dat deze 20 standen heeft (waarvan 8 met PWM aansturing, voor mij in dit geval niet van toepassing). De keuzes die over blijven:
  • Prop. Press Curve 1, 2, 3, Auto
  • Const. Press Curve 1, 2, 3, Auto
  • Const. Curve Curve 1, 2, 3, Auto
Ik heb een hoop gezocht en gelezen op internet, maar ik kan weinig concreets vinden over het juist afstellen van dit systeem icm stadsverwarming. Ik wil voorkomen dat ik straks met een hoge rekening zit terwijl dit voorkomen had kunnen worden of het systeem een stuk efficiënter had kunnen werken.

Ook wordt de vloer in de keuken niet (voelbaar) warm, in de woonkamer en de gang is dit wel zo, waar zou dit mee te maken kunnen hebben?

De totale te verwarmen oppervlakte (woonkamer en keuken) zal ongeveer 60 m2 zijn.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of advies voor me heeft?

Beste antwoord (via gastje01 op 13-12-2016 15:10)

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02-2025
Eigenlijk is het vrij eenvoudig:

- Moduleren werkt niet met stadsverwarming. De temperatuur van de aanvoer vanuit stadsverwarming is namelijk altijd constant. Je kan niet een signaal naar de stadsverwarming sturen dat je ook prima met 50 graden uit de voeten kan :)

- Aanvoertemperatuur van 35 graden (of zelfs nog lager) is wat zuiniger, maar je moet natuurlijk wel je huis fatsoenlijk op temperatuur kunnen houden. In principe geldt dat de vloer ongeveer 10 graden hoger moet zijn dan de te bereiken temperatuur. Als je dus tot 22 graden wil kunnen komen moet je vloer (op het contactpunt) dus 32 graden zijn (en dat is dan natuurlijk ook weer moeilijker/makkelijker te bereiken afhankelijk van de buitentemperatuur). De vloerverwarming ligt bovendien iets lager in de vloer en er ligt nog laminaat op waardoor er warmte verloren gaat. Hoeveel dat precies is kan je uitrekenen als je de warmteweerstand van de vloer weet, maar 35 graden is meestal wel redelijk. Bij laminaat of hout wil je ook niet hoger gaan aangezien dat de vloer kapot kan maken. Ik zou de aanvoer zo laag houden als mogelijk en 's nachts je thermostaat niet te ver terug draaien (anders duurt het te lang om weer op temperatuur te komen).

- Als je retourwater 20 graden is dan koelt je systeem eigenlijk te veel af. Vroeger was het zo dat het retourwater ongeveer 10 graden kouder werd afgesteld dan de aanvoer, maar tegenwoordig is het eigenlijk eerder rond de 5 graden. Bij 35 graden aanvoer zou je dus op zo'n 30 graden retour uit komen. Op zich maakt het voor de verwarming niet super veel uit, maar je hebt nu dus wel heel ongelijke verwarming (sommige plekken in je vloer zijn 35 graden en andere maar 20). Dat is niet zo heel goed voor je laminaat vloer en mogelijk ook niet zo comfortabel. Ik zou proberen de pomp op een hogere stand te zetten indien dit kan (kost wel wat meer stroom en je hoort het water wat meer stromen).

- Wat de proportionele en constante druk betreft moet je bij vloerverwarming altijd constante druk gebruiken. De Const. Pressure curve (naam wil nog wel eens iets verschillen) is iets energie zuiniger. Eigenlijk heb je bij vloerverwarming niets aan die nieuwe energiebesparende standen van pompen. Die zijn bedoeld voor conventionele verwarmingen met radiatoren.

Alle reacties

Pagina: 1