Ik ben kortgeleden in een nieuwbouw appartement getrokken met daarin vloerverwarming als hoofdverwarming. Dit is gekoppeld aan stadsverwarming van Eneco (andere opties zijn er hier niet). De installateur heeft alles aangesloten, maar er was niets ingesteld of afgesteld toen ik hier kwam wonen, net als met sommige andere zaken hier in de woning heb ik het idee dat de opleverdatum sneller kwam dan in de praktijk haalbaar was :-)
Ik heb inmiddels gemerkt dat even snel bijstoken geen optie is in verband met de snelheid van het systeem en de werking van vloerverwarming, wat opzich geen probleem hoeft te zijn wanneer de ik de rest van het systeem begrijp en alles werkt zoals dat zou moeten. Ik heb de volgende installatie:

- WTH Verdeler met 5 groepen:
- Grundfos UMP3 Hybrid pomp. De PWM ingang is niet aangesloten. Via de handleiding heb ik ontdekt dat deze 20 standen heeft (waarvan 8 met PWM aansturing, voor mij in dit geval niet van toepassing). De keuzes die over blijven:
Ook wordt de vloer in de keuken niet (voelbaar) warm, in de woonkamer en de gang is dit wel zo, waar zou dit mee te maken kunnen hebben?
De totale te verwarmen oppervlakte (woonkamer en keuken) zal ongeveer 60 m2 zijn.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of advies voor me heeft?
Ik heb inmiddels gemerkt dat even snel bijstoken geen optie is in verband met de snelheid van het systeem en de werking van vloerverwarming, wat opzich geen probleem hoeft te zijn wanneer de ik de rest van het systeem begrijp en alles werkt zoals dat zou moeten. Ik heb de volgende installatie:

- WTH Verdeler met 5 groepen:
- Slaapkamer kraan staat dicht, deze hoeft niet verwarmd te worden
- Badkamer kraan staat ook dicht, deze hoeft niet (permanent) verwarmd te worden, hier hang nog een elektrische radiator, maar zonde voor een ruimte waar we nog geen half uur per dag door brengen, was tot nu toe ook nog niet echt koud.
- 2 Groepen voor de woonkamer, ik gok dat een van de 2 ook verantwoordelijk is voor de gang, deze voelt namelijk ook warm.
- Een groep voor de keuken, deze staat helemaal open (oranje dopje hangt er half af zelfs) maar de keuken lijkt niet warm te worden, ik voel ook geen warmte op de retourleiding.
- De aanvoertemperatuur voor de vloer staat op 35 graden, het retourwater is ongeveer 20-21 graden
- De druk schommelt een beetje tussen 2.8 en 3.5 bar. De blauwe draaiknop rechts staat op 2.0 maar lijkt hier geen invloed op te hebben?
- De kraan voor de retourleiding naar de stadsverwarmingsunit staat half open, hier zit voor zo ver ik kan zien geen thermostaat functie in
- Grundfos UMP3 Hybrid pomp. De PWM ingang is niet aangesloten. Via de handleiding heb ik ontdekt dat deze 20 standen heeft (waarvan 8 met PWM aansturing, voor mij in dit geval niet van toepassing). De keuzes die over blijven:
- Prop. Press Curve 1, 2, 3, Auto
- Const. Press Curve 1, 2, 3, Auto
- Const. Curve Curve 1, 2, 3, Auto
Ook wordt de vloer in de keuken niet (voelbaar) warm, in de woonkamer en de gang is dit wel zo, waar zou dit mee te maken kunnen hebben?
De totale te verwarmen oppervlakte (woonkamer en keuken) zal ongeveer 60 m2 zijn.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of advies voor me heeft?