Afgelopen mei discussie gevoerd in het algemene PV panelen topic over 51 panelen op mijn voordak. Omdat ik het er toen nog niet helemaal aan toe had (lees: niet het geld) heb ik destijds besloten te wachten totdat ik de financiële armslag heb om de installatie in een keer aan te schaffen. Ik heb geen gas in huis verwarm alles met een Nibe aardwarmte pomp van 8 kW. Tijd om het stroomverbruik grotendeels af te dekken met PV panelen, waarbij mijn uitgangspunt is: bang for buck / highest ROI!
Situatie van het dak:
Liggend op zuidoost, zelf had ik de volgende indeling in gedachten:

Plaatje van de dakpannen met in het klein de aantallen in het rood geschreven: (48 pannen breed, 18 pannen hoog, waarvan de bovenste 8 rijen niet wordt onderbroken door het puntje)

Offertes:
nr 1:
Leverancier beweert dat 51 niet in een string past, dus bied er 50 aan
prijs: € 11.045,00 incl BTW, inclusief montage
optie: meerprijs voor SolarEdge 8k met 25 Solaredge P405 optimizers voor € 2.319,45
nr 2:
nr 3:
Paar vragen komen naar boven:
1. Zit ik op de juiste weg? Oftewel SF panelen zijn erg populair, maar doe ik er ook goed aan. Ik wil wel graag een zwart dak, verder heb ik geen enkele voorkeur voor merk e.d. Ben wel gevoelig voor hoog rendement € technisch gezien. Moet ik nog wat opvragen met monopanelen? Zo ja enkele suggesties?
2. Passen de panelen wel? Klopt het wat leverancier 1 zegt?
3. Ik heb reeds een krachtstroomgroep vrij met daaraan 3x2,5 kwadraat kabel naar zolder toe, wat in een perilexWCD is gestoken. Loont dit om om te zetten naar 3x4kwadraat?
4. Ik ben niet zo'n fan van optimisers, ook aangegeven, toch bieden sommigen het aan, volgens mij kan dit niet snel uit, aangezien ik geen enkele schaduw heb behalve het dakje wat er dwars op staat zelf.
Ik ben erg benieuwd naar de reacties!
Situatie van het dak:
Liggend op zuidoost, zelf had ik de volgende indeling in gedachten:

Plaatje van de dakpannen met in het klein de aantallen in het rood geschreven: (48 pannen breed, 18 pannen hoog, waarvan de bovenste 8 rijen niet wordt onderbroken door het puntje)

Offertes:
nr 1:
Leverancier beweert dat 51 niet in een string past, dus bied er 50 aan
- 50 SF-170 panelen aan
- Omnik 8.0 K TL2 omvormer
- Solarstell standaard dakhaken ‘schuin dak’ onderconstructie, gemaakt van
Aluminum constructiedelen en RVS montagedelen.
De zichtbare delen zijn onbehandeld blanco alumunium kleur
prijs: € 11.045,00 incl BTW, inclusief montage
optie: meerprijs voor SolarEdge 8k met 25 Solaredge P405 optimizers voor € 2.319,45
nr 2:
- 51 SF-170 panelen aan
- Fronius Symo 8.2 omvormer
- Montagemateriaal (niet nader omschreven)
nr 3:
- 51 SF-170 panelen aan
- SolarEdge SE8K 3-fase omvormer + SolarEdge P405
- Click-fit/Hartmann bevestingsmateriaal zwarte klemplaatjes
Paar vragen komen naar boven:
1. Zit ik op de juiste weg? Oftewel SF panelen zijn erg populair, maar doe ik er ook goed aan. Ik wil wel graag een zwart dak, verder heb ik geen enkele voorkeur voor merk e.d. Ben wel gevoelig voor hoog rendement € technisch gezien. Moet ik nog wat opvragen met monopanelen? Zo ja enkele suggesties?
2. Passen de panelen wel? Klopt het wat leverancier 1 zegt?
3. Ik heb reeds een krachtstroomgroep vrij met daaraan 3x2,5 kwadraat kabel naar zolder toe, wat in een perilexWCD is gestoken. Loont dit om om te zetten naar 3x4kwadraat?
4. Ik ben niet zo'n fan van optimisers, ook aangegeven, toch bieden sommigen het aan, volgens mij kan dit niet snel uit, aangezien ik geen enkele schaduw heb behalve het dakje wat er dwars op staat zelf.
Ik ben erg benieuwd naar de reacties!