bespreken offertes zonnepanelen 51 SF panelen of anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:12
Afgelopen mei discussie gevoerd in het algemene PV panelen topic over 51 panelen op mijn voordak. Omdat ik het er toen nog niet helemaal aan toe had (lees: niet het geld) heb ik destijds besloten te wachten totdat ik de financiële armslag heb om de installatie in een keer aan te schaffen. Ik heb geen gas in huis verwarm alles met een Nibe aardwarmte pomp van 8 kW. Tijd om het stroomverbruik grotendeels af te dekken met PV panelen, waarbij mijn uitgangspunt is: bang for buck / highest ROI!

Situatie van het dak:
Liggend op zuidoost, zelf had ik de volgende indeling in gedachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UwtoQkRZBUExPRNPIqdtX2xn/medium.jpg

Plaatje van de dakpannen met in het klein de aantallen in het rood geschreven: (48 pannen breed, 18 pannen hoog, waarvan de bovenste 8 rijen niet wordt onderbroken door het puntje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ulwVGLvvA85bpE8QEbLPENJp/medium.jpg

Offertes:

nr 1:
Leverancier beweert dat 51 niet in een string past, dus bied er 50 aan
  • 50 SF-170 panelen aan
  • Omnik 8.0 K TL2 omvormer
  • Solarstell standaard dakhaken ‘schuin dak’ onderconstructie, gemaakt van
    Aluminum constructiedelen en RVS montagedelen.
    De zichtbare delen zijn onbehandeld blanco alumunium kleur
Leverancier geeft bovendien aan dat de bovenste rij dakpannen niet benut mag worden, dus dat de hele rij niet zal passen, of op eigen verantwoordelijkheid.

prijs: € 11.045,00 incl BTW, inclusief montage
optie: meerprijs voor SolarEdge 8k met 25 Solaredge P405 optimizers voor € 2.319,45

nr 2:
  • 51 SF-170 panelen aan
  • Fronius Symo 8.2 omvormer
  • Montagemateriaal (niet nader omschreven)
Prijs: € 11.785,00 incl BTW, inclusief montage

nr 3:
  • 51 SF-170 panelen aan
  • SolarEdge SE8K 3-fase omvormer + SolarEdge P405
  • Click-fit/Hartmann bevestingsmateriaal zwarte klemplaatjes
Prijs: € 14.110,00 incl BTW, inclusief montage

Paar vragen komen naar boven:

1. Zit ik op de juiste weg? Oftewel SF panelen zijn erg populair, maar doe ik er ook goed aan. Ik wil wel graag een zwart dak, verder heb ik geen enkele voorkeur voor merk e.d. Ben wel gevoelig voor hoog rendement € technisch gezien. Moet ik nog wat opvragen met monopanelen? Zo ja enkele suggesties?
2. Passen de panelen wel? Klopt het wat leverancier 1 zegt?
3. Ik heb reeds een krachtstroomgroep vrij met daaraan 3x2,5 kwadraat kabel naar zolder toe, wat in een perilexWCD is gestoken. Loont dit om om te zetten naar 3x4kwadraat?
4. Ik ben niet zo'n fan van optimisers, ook aangegeven, toch bieden sommigen het aan, volgens mij kan dit niet snel uit, aangezien ik geen enkele schaduw heb behalve het dakje wat er dwars op staat zelf.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Zo maar een krabbel,
51 SF + 10% = 9537Wp

Hoog rendement mono's, 35 stuks geeft je10150Wp , 10325Wp, tot 10500Wp
bij 290, 295 of 300Wp panelen.

Ik zou het wel weten, maar goed, in zwart zijn ze te leveren, maar egaal zwart, tja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik ben het met PClop eens, je kunt gerust 10% optellen bij de Wp waarde omdat die door de Wp meting ondergewaardeerd wordt ten opzichte van kristalijne panelen. Je mag dus meer opbrengst verwachten dan de Wp waarde doet vermoeden.

Er zijn verkleuringsproblemen bekend met SolarFrontier panelen (ziet er uit als verkleuring door olie of een vlek). Je kunt proberen kleurgarantieafspraken te maken met de leverancier. Als de kleur mooi egaal is en blijft, zijn ze strak en mooi. Voorbeelden: Japan, Nederland

Wat betreft de beste opbrengst voor de prijs, kun je meer bereiken met andere panelen. Ik weet niet wat je verbruik zal zijn. Reken er ook maar op dat we straks allemaal elektrisch (EV) gaan rijden.

Wat betreft het geld: je kunt een gunstige investeringslening aangaan.

Aangenomen dat je inderdaad 51 panelen kwijt kunt op het dak, kun je met rekenwerk bepalen welke configuratie (strings/aantal panelen/trackers) mogelijk is binnen de grenswaarden van de omvormer en welke de hoogste efficiëntie oplevert.

De Fronius calculator geeft aan voor 51 panelen:
tracker 1: 5 strings van 7 panelen (=35) 612,5V
tracker 2: 2 strings van 8 panelen (=16) 700V
595V nominaal, presteert hoog op 595V en zakt weinig in tot 800V.

De online calculator van Omnik verwacht dat je zelf gaat uitproberen. Vreemd, want voor dom rekenwerk heb je een computer. De calculator vergeet de tweede tracker in het rapport te vermelden. Ik kon geen grafiek vinden over de efficiëntie in de brochure. Ik ben niet onder indruk.

Omniksol 8k TL2
tracker 1: 3 strings van 7 panelen (=21) 613V
tracker 2: 5 strings van 6 panelen (=30) 525V
640V nominaal
De configuratie van Fronius is niet mogelijk bij deze Omnik omdat de eerste tracker te hoog zou worden belast.

SolarEdge: niet bekeken.
Optimizers hebben gunstige effecten. Je kunt er probleempanelen mee ontdekken, je hebt geen complexe strings die parallel zijn geschakeld, je neemt oorzaken weg die de efficiëntie kunnen verlagen.

2,5mm2 kabel is het minimum voor de Fronius 3-fase omvormer. Ik zou 4mm2 gebruiken als dat mogelijk is. De kwestie is of de kabels in de pijp passen. Vaak zijn er 4 of 5 kabels aan te sluiten. Bij een 16mm diameter (5/8e) buis is 4mm2 3-fase praktisch niet mogelijk, bij 19mm (3/4e) misschien. Pijpen met haakse bochten zijn problematisch. Het zou niet verkeerd zijn om bij nieuwbouw 1" buis te gebruiken naar zolders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 09:42
PolderPloer! schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:47:
Afgelopen mei discussie gevoerd in het algemene PV panelen topic over 51 panelen op mijn voordak. Omdat ik het er toen nog niet helemaal aan toe had (lees: niet het geld) heb ik destijds besloten te wachten totdat ik de financiële armslag heb om de installatie in een keer aan te schaffen. Ik heb geen gas in huis verwarm alles met een Nibe aardwarmte pomp van 8 kW. Tijd om het stroomverbruik grotendeels af te dekken met PV panelen, waarbij mijn uitgangspunt is: bang for buck / highest ROI!
cool, goed bezig. ;)
maar wil je bang for buck / highest ROI dan moet je al snel geen Sf doen.
poly is een stuk goedkoper, maar dat is verre weg van zwart.
zodra je zwart wil is het altijd iets duurder of de panelen hebben minder Wp etc etc..
schoonheid heeft gewoon een prijs.
(persoonlijker, ik vind zwarte panelen op een zwart dak helemaal niet zo heel mooi.
het is gewoon niet het zelfde zwart als de dakpannen.
ik vind een paneel met een zwart frame en dan wel een witte achterkant, en dan het liefst mono (mooie zwarte cellen) mooier staan op dat soort daken. maar goed schoonheid is erg persoonlijk dus dit kun je negeren.)
Paar vragen komen naar boven:

1. Zit ik op de juiste weg? Oftewel SF panelen zijn erg populair, maar doe ik er ook goed aan. Ik wil wel graag een zwart dak, verder heb ik geen enkele voorkeur voor merk e.d. Ben wel gevoelig voor hoog rendement € technisch gezien. Moet ik nog wat opvragen met monopanelen? Zo ja enkele suggesties?
Sf het zijn erg mooie panelen, die veel kWh per Wp geven.(marketing zegt 10% en het gaat aardig die kant op.) nadeel is dan wel weer dat ze maar weinig Wp per m2 hebben (soms wel 20% minder).
deze voor of nadelen hoeven totaal geen probleem te zijn, zolang je genoeg ruimte hebt en je opbrengst maar genoeg is om je gebruik te dekken. ;)
2. Passen de panelen wel? Klopt het wat leverancier 1 zegt?
geen idee, wij weten geen maten van je dak. :?
je leverancier gaat leggen, die is verantwoordelijk dus die is de baas.
kan wel gaan zeggen dat het geen probleem is, maar ik ben de baas niet.
3. Ik heb reeds een krachtstroomgroep vrij met daaraan 3x2,5 kwadraat kabel naar zolder toe, wat in een perilexWCD is gestoken. Loont dit om om te zetten naar 3x4kwadraat?
pardon? 3x2,5m2 dat is toch geen kracht groep, maar gewoon een 1 fase groep?
normaal is een krachtgroep 5x2,5mm of 5x1,5mm. :?
je kijkt nu naar planningen van ongeveer een 8000W omvormer, verdeel je dat over 3 fase, dan is het maar <3000W per kabel, en dan is een 2,5mm geen enkel probleem.
maar ergens maak je een foutje en ik weet niet waar?
4. Ik ben niet zo'n fan van optimisers, ook aangegeven, toch bieden sommigen het aan, volgens mij kan dit niet snel uit, aangezien ik geen enkele schaduw heb behalve het dakje wat er dwars op staat zelf.
ik ook niet, maakt het best duur en ik zie geen enkele voordelen op dit soort daken om dat te doen.

wil je voor bang of the buck gaan, dan kun je het beste prijzen niet als totaal bekijken.
maar reken uit hoeveel € per Wp het is.
b.v.: € 11.045,00 / (51 X 170Wp) = 1,36€/Wp.
dan is het veel makkelijker vergelijken.
prijzen van 1€/Wp zijn ook wel mogelijk als je zo groot gaat als je nu plant. (maar dat is dan geen zwarte panelen.)

hoeveel Wp op een omvormer. (onderdimensioneren, soms een vies woord hier. lol)
een omvormer van 8000W hoeft helemaal geen 8000Wp te hebben.
sterker nog ik heb deze zomer met en 3000W omvormer gedraaid en daar 5660Wp aan gehad.
het verlies was ongeveer een 20kWh/kWp of te wel verwaarloosbaar ik had nog steeds een 730kWh/kWp opbrengst. (oke ik zal eerlijk zijn, het is niet leuk om soms te zien dat de omvormer het niet allemaal kon verwerken, maar economisch gezien had ik mijn omvormer niet hoeven vervangen, wel voor mijn plezier. ;) )
grof gezegd een 30% meer Wp op de omvormer als hij aan kan geeft eigenlijk amper verlies.
dit vertel ik je omdat je voor bang of the buck wil gaan.
(het helpt goed, maar zou het ook niet op mijn dak nog een keer willen doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Waar woon je precies? Degene waar ik de sf panelen vandaan heb was veruit de goedkoopste aanbieder van alle andere leveranciers, scheelde zeker 1200 op de totale prijs. Misschien dat ik je via pm het een en ander kan sturen ;)

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:10:
Waar woon je precies? Degene waar ik de sf panelen vandaan heb was veruit de goedkoopste aanbieder van alle andere leveranciers, scheelde zeker 1200 op de totale prijs. Misschien dat ik je via pm het een en ander kan sturen ;)
je mag mij pm sturen als je wil? Ik woon in Almere, ga voor 33 sf panelen (ca. midden volgend jaar). Heb wel een leuke aanbieding voor panelen, optimizers en bevestigingsmateriaal gekregen, maar partij heeft geen installateur in mijn regio. Dus ik ben nog steeds zoekende, want ik wil graag installatie + panelen in 1 hand (nieuwbouwwoning, heb genoeg aan mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je kunt hier ook wel aangeven waar iets te krijgen is zolang het geen spam is of wordt.

SF panelen dalen in prijs de laatste tijd. Ik zie hier en daar nog oude prijzen van boven € 150.

€ 113
€ 114
€ 117
€ 117

Het maakt uit of transport inbegrepen is. Ik zag transportprijzen van 0 tot 130 euro. Bij een lager aantal kan het dan duurder uitvallen.

Kosten bovenop de panelen:
transport
aanpassingen aan de meterkast, AC bekabeling, wandaansluiting
omvormer, logger
DC kabels
Installatie: onderbouw, plaatsing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
prijzen van SF zijn aan het zakken.
0,5455€/Wp ex BTW of 112.20€ inc BTW per paneel is een vrij normale prijs aan het worden.
(ik reken hier in losse paneel prijs, koop je een pallet of container dan worden de prijzen nog lager.)

maar SF zakt maar erg langzaam in prijs, als je andere panelen ziet die gaan nog veel sneller.
sommige mono panelen met een pittige 275-295Wp zitten nog geen cent hoger per Wp.
voorbeeld: canadian full black 275Wp voor maar 0,51€/Wp ex BTW.
of: JA solar percium full black 285Wp voor maar 0,56€/Wp ex BTW.
etc.. etc..
poly panelen zakken zelfs naar onder de 0,45€/Wp tot zelfs koopjes onder de 0,40€/Wp.
(en dan maakt de verkoper nog winst ook. ;) )
dus SF moet nog veel meer zakken willen ze kosten effectief blijven.

edit:
stel je rekent een 25€ per paneel aan bevestiging materieel.
dan kom je uit op:
SF 170Wp 0,80€/Wp inc BTW
canadian 275Wp 0,70€/Wp inc BTW
JAsolar 285Wp 0,76€/Wp inc BTW
omvormer doet ongeveer 0,10-0,20 €/Wp, dus in mooie makkelijke situaties moet je wel rond de 1,00-1,20€/Wp uit kunnen komen met installatie en BTW, maar hier zitten wel veel variaties die per dak veel verschillen. ;)

en voor de fun, doen we ook nog hele dure panasonic panelen er bij.
VBHN325SJ47 320Wp voor 1,13€/Wp inc BTW inc bevestiging materiaal.
zelfs dat is nog goed te doen. lol wat een prijzen.

[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 02-12-2016 11:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ik weet nog niet wat mijn gebruik zal worden. Zelf schat ik 8 a 9 MW, hoewel ik natuurlijk minder hoop. Ik verbruik ca. 10 kW per dag buiten de verwarming om. Dus dat is al een 3,5 MW. Nu zit ik rond de 30 kW per dag, dus ca 20 kW voor verwarmen. Dit loopt natuurlijk nog op als de Tbuiten daalt.

Uitgaande van 8 a 9 denk ik dus genoeg te hebben aan 51 SF panelen, echter ik ben niet gebonden aan SF, wel ben ik verrast over de mindere populariteit van SF tov mei. Maar misschien ligt dat aan mijzelf en is dat dus niet zo.

Doordat ik in mei zo SF minded was, heb ik nooit meer gekeken naar goede monopanelen. Dit moet ik dan toch nog maar ff doen. Ik zal zo even een schets maken met de panasonic van 320 Wp.

Mijn huis is 11,6 meter breed, dus het dak gaat richting de 12+ meter als de overstekken worden meegerekend (makkelijk 20 cm aan elke kant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Er is nog een voordeeltje van sf natuurlijk, ze zijn al jaren het zelfde, dus als je wat bij wilt kopen over een jaar kan je ze gewoon nog kopen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Rol-Co schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:32:
Er is nog een voordeeltje van sf natuurlijk, ze zijn al jaren het zelfde, dus als je wat bij wilt kopen over een jaar kan je ze gewoon nog kopen.
Ja klopt maar ik leg mijn hele dak in een keer propvol, dus daar heb ik niets aan. Wel natuurlijk op de middenlange termijn misschien een rijtje aan de achterkant (NW) zodat ik ook 's avonds nog wat langer productie heb, maar dat zou alleen na het salderen tijdperk zijn schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PolderPloer! schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:35:
[...]

Ja klopt maar ik leg mijn hele dak in een keer propvol, dus daar heb ik niets aan. Wel natuurlijk op de middenlange termijn misschien een rijtje aan de achterkant (NW) zodat ik ook 's avonds nog wat langer productie heb, maar dat zou alleen na het salderen tijdperk zijn schat ik in.
Ja op de andere kant bijv

En wat die vlekken enz betreft, ik heb er 15 liggen nu voor 2 jaar en zijn nog steeds mooi git zwart, ik vermoed dat dit een tijdelijk iets geweest is door hoge vraag naar deze panelen, het vettige heb je alleen in het begin even maar dan is het weg na een paar fikse buien.
Ook bij familie liggen er 48 op een fronius maar kan ik ook nog geen rare vlekken ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Zo hier het legplan voor 39 CANADIAN SOLAR MONO FULL BLACK CS6P-275 panelen. Dit zou ook moeten passen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dF7I6J0DfSgwQhZbiS61JtPj/medium.jpg

39x 275 kom ik uit op 10725 Wp.

Dat is inderdaad toch wel serieus meer Wp. Ik schrik ervan.

Nou hou ik er niet zo van om allerlei leveranciers op kosten te jagen qua offertes, dus via migjes berekening 0,70 € / Wp + 0,2 € / Wp voor de omvormer is 0,9 Wp + 21% BTW zit ik rond de 1,1 euro. Dus totaal iets minder dan 12000 euro incl btw. Kom ik zonder BTW toch weer mooi onder de 10.000 euro.

Ik denk niet dat ik vannacht kan slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tja wat heb je nodig aan kWh, erg veel teveel is ook niet fijn.
Mijn verbruik per dag op dit moment incl wp, boilers enz is ook 25-30 per dag maar heb een jaarverbruik van 5000-5500 dus zou niet weten wat ik met 10000 kWh in het jaar zou moeten zonder gas.

Mooier op jouw huis met mono is 2 rijen over de hele breedte vanaf de nok.

Sf was toen de keuze door je dakkapelletje waar je in de ochtend en middag schaduw van hebt, sf vangt dit veel beter op door de CIS techniek en kortere strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Rol-Co schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:16:
Tja wat heb je nodig aan kWh, erg veel teveel is ook niet fijn.
Mijn verbruik per dag op dit moment incl wp, boilers enz is ook 25-30 per dag maar heb een jaarverbruik van 5000-5500 dus zou niet weten wat ik met 10000 kWh in het jaar zou moeten zonder gas.

Mooier op jouw huis met mono is 2 rijen over de hele breedte vanaf de nok.

Sf was toen de keuze door je dakkapelletje waar je in de ochtend en middag schaduw van hebt, sf vangt dit veel beter op door de CIS techniek en kortere strings.
Kijk dat zijn argumenten waar ik beter van kan slapen! Super!

Maar eens gaan nadenken over de manier van strings... SF staat voor met 3-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
PolderPloer! schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:13:
Ik weet nog niet wat mijn gebruik zal worden. Zelf schat ik 8 a 9 MWh, hoewel ik natuurlijk minder hoop. Ik verbruik ca. 10 kWh per dag buiten de verwarming om. Dus dat is al een 3,5 MWh. Nu zit ik rond de 30 kWh per dag, dus ca 20 kWh voor verwarmen. Dit loopt natuurlijk nog op als de Tbuiten daalt.
Eenhedenpolitie hier.
U bedoelt MWh en kWh.
Sorry kon het niet laten. 8)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PolderPloer! schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:01:
Zo hier het legplan voor 39 CANADIAN SOLAR MONO FULL BLACK CS6P-275 panelen. Dit zou ook moeten passen denk ik.

[afbeelding]

39x 275 kom ik uit op 10725 Wp.

Dat is inderdaad toch wel serieus meer Wp. Ik schrik ervan.

Nou hou ik er niet zo van om allerlei leveranciers op kosten te jagen qua offertes, dus via migjes berekening 0,70 € / Wp + 0,2 € / Wp voor de omvormer is 0,9 Wp + 21% BTW zit ik rond de 1,1 euro. Dus totaal iets minder dan 12000 euro incl btw. Kom ik zonder BTW toch weer mooi onder de 10.000 euro.

Ik denk niet dat ik vannacht kan slapen...
tja je wil voor zwart gaan, en dat is altijd wel iets duurder.
dat mag, geen problemen mee.

maar stel dat je dat niet doet en het interesseert je geen bal hoe het er uit ziet.
dan kun je ook 265Wp poly gebruiken.
dan komen de prijzen ex BTW rond de 0,40 - 0,36€/Wp ex BTW en ex bevestiging.
en dan kun je die 0,70€/Wp vervangen voor 0,57-0,52€/Wp inc BTW inc bevesteging.

0,2€/Wp is een richtlijn, maar hoe groter de set de lager dat getal word.
simpel voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...--lan-en-webserver--.html
ongeveer 0,18€/Wp of:
http://shop.winkelman-zon...ppt-inclusief-wifi--.html
ongeveer 0,14€/Wp
maar soms is het ook wel leuk om 2x deze omvormer te gebruiken:
http://shop.winkelman-zon...2%20inclusief%20wifi.html
je doet dan wel iets onderdimensioneren (daar moet je tegen kunnen, maar is wel kosten effectief.)
dan kom je op ongeveer 0,11€/Wp. >:)

en dan kun je de de echte bigest bang voor de buck wel uit rekenen. ;)
(ik kom ergens uit tussen de 7-8k€, een beetje afhankelijk van de situatie maar nog steeds meer als 10kWp. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
migjes schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 14:09:
[...]

tja je wil voor zwart gaan, en dat is altijd wel iets duurder.
dat mag, geen problemen mee.

maar stel dat je dat niet doet en het interesseert je geen bal hoe het er uit ziet.
dan kun je ook 265Wp poly gebruiken.
dan komen de prijzen ex BTW rond de 0,40 - 0,36€/Wp ex BTW en ex bevestiging.
en dan kun je die 0,70€/Wp vervangen voor 0,57-0,52€/Wp inc BTW inc bevesteging.

0,2€/Wp is een richtlijn, maar hoe groter de set de lager dat getal word.
simpel voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...--lan-en-webserver--.html
ongeveer 0,18€/Wp of:
http://shop.winkelman-zon...ppt-inclusief-wifi--.html
ongeveer 0,14€/Wp
maar soms is het ook wel leuk om 2x deze omvormer te gebruiken:
http://shop.winkelman-zon...2%20inclusief%20wifi.html
je doet dan wel iets onderdimensioneren (daar moet je tegen kunnen, maar is wel kosten effectief.)
dan kom je op ongeveer 0,11€/Wp. >:)

en dan kun je de de echte bigest bang voor de buck wel uit rekenen. ;)
(ik kom ergens uit tussen de 7-8k€, een beetje afhankelijk van de situatie maar nog steeds meer als 10kWp. >:) )
Thx, echter poly's zien er niet uit (subjectief). Daarnaast kan ik dan zeer waarschijnlijk niet 2 volledige lagen boven de uitbouw. Dat weegt ook mee denk ik...

De vlekken van SF ben ik niet zo bang voor. Afstand waarop je er naar kijkt is altijd minimaal 15 meter, anders zie je toch niets.

Iemand tips om de strings te bepalen bij de 51 SF panelen en een Fronius Symo 8.2 omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als je 51x SF wilt, kun je ook bij Pv-outlet informeren of ze de SF165Wp voldoende hebben.

Kosten 80euro ex per stuk, 96,80 inc btw. Scheelt je slechts 255Wp op totaal en euro16,20x51=826euro.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Atomic2005 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:18:
Als je 51x SF wilt, kun je ook bij Pv-outlet informeren of ze de SF165Wp voldoende hebben.

Kosten 80euro ex per stuk, 96,80 inc btw. Scheelt je slechts 255Wp op totaal en euro16,20x51=826euro.
Zou kunnen, maar ik wil alles bij 1 leverancier. Hoewel 800 euro ca. 8% betekent, vind ik dit niet opwegen tegen de nadelen van verschillende leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:05:

Iemand tips om de strings te bepalen bij de 51 SF panelen en een Fronius Symo 8.2 omvormer?
Wanneer ik het ondertussen goed begrijp is het voltage van de symo 8.2 volgens de MPP voltage range (Umpp min - Umpp max) 267 - 800 V. Dat betekent, dacht ik, correct me if i am wrong, maximaal 800v op de tracker mag hebben?

Een sf paneel heeft 87,5v met een maximum van 112v? Maximaal dus 7 panelen op een string? (7x112=784v)? Toch? Je hebt twee trackers, dus zou je 5 strings van 6 panelen kunnen doen (30 stuks) en 3 strings van 7 panelen (21 stuks).

Nu ben ik alles behalve een expert op dit gebied, dus ben benieuwd of ik in de buurt kom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:59:
[...]

Wanneer ik het ondertussen goed begrijp is het voltage van de symo 8.2 volgens de MPP voltage range (Umpp min - Umpp max) 267 - 800 V. Dat betekent, dacht ik, correct me if i am wrong, maximaal 800v op de tracker mag hebben?

Een sf paneel heeft 87,5v met een maximum van 112v? Maximaal dus 7 panelen op een string? (7x112=784v)? Toch? Je hebt twee trackers, dus zou je 5 strings van 6 panelen kunnen doen (30 stuks) en 3 strings van 7 panelen (21 stuks).

Nu ben ik alles behalve een expert op dit gebied, dus ben benieuwd of ik in de buurt kom ;)
Klopt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:59:
[...]

Ik zou het niet beter kunnen bedenken.
Maar welke omvormer heb jij?
Persoonlijk zou ik me 2x bedenken een fronius te nemen vanwege geluid.
pimpel3 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 4 december 2016 @ 07:38:
[...]

Ik zou het niet beter kunnen bedenken.
Maar welke omvormer heb jij?
Persoonlijk zou ik me 2x bedenken een fronius te nemen vanwege geluid.
pimpel3 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
1 boom maakt nog geen bos ;)
En boven in een trapgat is een hele foute plaats natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja garage/schuurtje is beter inderdaad.
Bij de rest van de batterijopslag. :+

Bij een vriend van me, had de buurman er een aan de buitengevel gehangen.
Dat was erg fijn, voor die vriend als hij in de tuin bezig was/zat.

Ik wil er alleen maar mee zeggen.... let er "even" op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:29:
Ja garage/schuurtje is beter inderdaad.
Bij de rest van de batterijopslag. :+

Bij een vriend van me, had de buurman er een aan de buitengevel gehangen.
Dat was erg fijn, voor die vriend als hij in de tuin bezig was/zat.

Ik wil er alleen maar mee zeggen.... let er "even" op.
Ik heb een SMA ;) maar dat wist je al. In een schuur hangen lijkt mij de beste optie inderdaad, hij hangt hier ook in de schuur, ben ik er tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
De mijne komt op zolder te hangen, precies boven onze slaapkamer. Echter de vloer is een breedplaatvloer met 10 cm isolatie en daarboven een zwevende cementdekvloer. Dus via de vloer maak ik me niet zoveel zorgen.

Wel via de buitenmuur, ontstaat het geluid door resonantie (trillingen) of maakt ie gewoon van zichzelf zoveel lawaai?

Mijn zolder is een grote open ruimte, waarbij ik de Itho Qualityflow ook heb staan, in dezelfde hoek komt ook de omvormer. Mijn bedoeling is om hier dit geheel af te timmeren, oftewel een voorzetwandje met deur ervoor.

Is SMA dan zoveel stiller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Mijn Power One 4.2TL (nu ABB) maakt een tikkend geluid, als een ouderwetse klok die tamelijk hard (voor een klok dan) elke seconde tikt. Je kunt het in de volgende kamer horen. Omvormers hangen doorgaans aan de wand, de kans is aanwezig dat je het een verdieping lager hoort. Vanuit audio ervaring weet ik dat punt verbindingen de minste trillingen doorgeven: hoe minder contact hoe beter.

Het is verstandig rekening te houden met toekomstige uitbreiding met batterijopslag, fasemateriaalopslag, warmtepompen, boilers, generatoren, DC aansluiting batterij en electrische auto's.

@Zanzibar-1337
De Fronius calculator geeft aan dat 8 ook kan.

Strings hebben doorgaans een maximum van 1000V. De hoge openingsspanning is niet de werkspanning. De spanning zakt terug als het opwekken begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
mrmrmr schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:30:
...

Het is verstandig rekening te houden met toekomstige uitbreiding met batterijopslag, fasemateriaalopslag, warmtepompen, boilers, generatoren, DC aansluiting batterij en electrische auto's.
...
Maak je geen zorgen, mijn zolder is meer dan ruim genoeg (88 vierkante meter), dus ik kan het wandje wel wat meer ruimte geven als dat nodig mocht zijn.

En warmtepomp en boiler heb ik al. Loze leiding voor eventuele opladen ligt er ook al, echter niet vanaf zolder. Dus ik kan niet direct DC --> DC opladen vanaf panelen, maar daar hoor ik ook nog weinig over (logisch gezien salderen)

[ Voor 20% gewijzigd door PolderPloer! op 04-12-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Zanzibar-1337 schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:34:
[...]

Ik heb een SMA ;) maar dat wist je al. In een schuur hangen lijkt mij de beste optie inderdaad, hij hangt hier ook in de schuur, ben ik er tevreden over!
Ik heb inmiddels de meerprijs van sma binnen tov fronius. Partij biedt de SMA 9000 aan, zou de 8000 niet kunnen of geeft dat teveel aftopping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kan
Maar 9000 word ook al wat aftoppen met pieken.
Het verlies met de 8000 is niet groot, de frustratie bij het zien er van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Rol-Co schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:52:
Kan
Maar 9000 word ook al wat aftoppen met pieken.
Het verlies met de 8000 is niet groot, de frustratie bij het zien er van wel.
Ok dan kan ik beter voor de 9000 gaan. Is het prijsverschil tussen Fronius 8.2 en SMA 9000 (SMA € 200 ex btw duurder) gerechtvaardigd?
Ik probeer te snappen hoe de strings dan moeten lopen bij SMA, maar kom daar niet helemaal uit.

Ik zie op de datasheet van SMA 9000 het volgende:

MPP-spanningsbereik / nominale DC-spanning: 370 V – 800 V / 580 V
Min. DC-spanning / start DC-spanning: 150 V / 188 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
PolderPloer! schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:58:
[...]

Ok dan kan ik beter voor de 9000 gaan. Is het prijsverschil tussen Fronius 8.2 en SMA 9000 (SMA € 200 ex btw duurder) gerechtvaardigd?
Ik probeer te snappen hoe de strings dan moeten lopen bij SMA, maar kom daar niet helemaal uit.

Ik zie op de datasheet van SMA 9000 het volgende:

MPP-spanningsbereik / nominale DC-spanning: 370 V – 800 V / 580 V
Min. DC-spanning / start DC-spanning: 150 V / 188 V
Prijsverschil is klein, omvormer heeft iets meer vermogen. Maximaal is 1000v bij de SMA. Je kan hetzelfde string plan kiezen als je eerst op de fronius had gekozen, is naargenoeg identiek volgens mij. Wel direct een netwerk kabel meetrekken naar de SMA en router, kan je hem gelijk koppelen aan sunny portal en eventueel een raspberry pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het om vermogen gaat is de Fronius 10.0 waarschijnlijk even duur als de SMA 9000.
Verder is de onderliggende topologie hetzelfde, dus dezelfde spanningen/strings mogelijk :)

Heb je geen technische ruimte (waar bv ook de mechanische ventilatie hangt)? Het geluid van de fans is ongeveer een vergelijkbare ruis.

Al heeft Fronius een max ingangsstroom van 16A (= 7 strings parallel per MPPT, 14 strings dus) tegen 15/10A (=6/ 4 strings parallel, 10 totaal) voor SMA. Mocht je veel schaduw hebben en korte strings willen is Fronius de handigere keuze.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:53:
Als het om vermogen gaat is de Fronius 10.0 waarschijnlijk even duur als de SMA 9000.
Verder is de onderliggende topologie hetzelfde, dus dezelfde spanningen/strings mogelijk :)

Heb je geen technische ruimte (waar bv ook de mechanische ventilatie hangt)? Het geluid van de fans is ongeveer een vergelijkbare ruis.

Al heeft Fronius een max ingangsstroom van 16A (= 7 strings parallel per MPPT, 14 strings dus) tegen 15/10A (=6/ 4 strings parallel, 10 totaal) voor SMA. Mocht je veel schaduw hebben en korte strings willen is Fronius de handigere keuze.
Bedankt, ik heb zeker een technische ruimte, daar hangt mijn qualityflow ook en die is natuurlijk verre van stil. Dus ik denk dat ik wat overbezorgd ben voor het geluid. Daar komt bij dat 's nachts de omvormer uit staat, dus dan hebben we hebben we helemaal geen last.

Ze bieden mij de Fronius 8.2 aan. Niet de 10.0. Lijkt me toch ook niet nodig?

Ik heb een beetje schaduw aan beide kanten van de uitbouw (zie begin topic voor foto's). Lijkt er dus op dat de Fronius iets beter mee om kan gaan, dus dan wordt het de Fronius. Moet ik de strings nog op een bepaalde manier leggen? bv alle panelen dichtbij de uitbouw op 1 string en aan de andere kant hetzelfde? Of maakt dit niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fronius pushed ook rechtstreeks naar pvoutput, ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voorbeeld stringindeling:
code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555555 77666
88899   7666
8889     000

Dat geeft je 7 strings van 6 panelen en 3 van 3.
Je kunt natuurlijk ook 6x6 doen en 5x3.
Al zijn strings van 3 wel wat kort (246V NOCT).
Nog even verder puzzelen...

code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555555 66666
88777   7799
8888     999

6x6 + 3x5
code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555669 99888
55666   9988
5566     988

5x6+3x7

[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 07-12-2016 20:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:14:
code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555555 77666
88899   7666
8889     000

code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555555 66666
88777   7799
8888     999

6x6 + 3x5
code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555669 99888
55666   9988
5566     988

5x6+3x7
Wauw! Thx, ik ga morgen meteen bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
PolderPloer! schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:07:
[...]

Wauw! Thx, ik ga morgen meteen bestellen!
Wat gaat het worden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:14:
code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555555 77666
88899   7666
8889     000

code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555555 66666
88777   7799
8888     999

6x6 + 3x5
code:
1
2
3
4
5
111111222222
333333444444
555669 99888
55666   9988
5566     988

5x6+3x7
Kun je ook indeling maken met de stringen van 6 naast de dakuitbouw?
Dan hebben die minder last van schaduw dan de stringen van 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
51 SF + Fronius 8.2. Fotos komen uiteraard hier of in het algemene topic.
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:34:
[...]

Kun je ook indeling maken met de stringen van 6 naast de dakuitbouw?
Dan hebben die minder last van schaduw dan de stringen van 7.
Das nog wel een goede idd, maar die stringen kunnen zeker niet versnipperd over het dak zitten?

Zoiets: 5x6+3x7? Zit je dus met een versnippering van lijn 8. Doel is idd om zowel links als rechts van de uitbouw een korte string te hebben, tegen de uitbouw aan, want daar valt de meeste schaduw, zowel 's ochtends vroeg (links op string nr 9) en in de loop van de middag rechts op string 6

code:
1
2
3
4
5
111111122222
444333333322
444555 55588
88999   6668
8999     666

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolderPloer!
Zo panelen besteld, 51 SF170, fronius 8.2, plaatsen en aanpassen meterkast (5x4mm2, losse aardlek) en werkschakelaar bij omvormer voor in totaal € 11.400 plaatsing derde week januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Kleine kink in de kabel.

Ik had nog even contact met de leverancier en nu blijken 12 panelen op een rij niet te passen. Mijn dak is precies 12 meter namelijk en dus steken ze iets uit is zijn bewering. Nu plaatst hij zeer veel panelen in de omgeving, dus ik neem dit dan maar even aan voor waarheid, hoewel mijn simpele berekening van 12x0,977 toch echt ca 30 cm, dus 15 aan elke zijde overhoudt. Of is het zo dat er klemmetjes tussen elke paneel moeten, dat ze dus niet strak tegen elkaar aan liggen?

Anyway hij en ik proberen nu een nieuw legplan te maken. 3x3 dakpannen zijn 115 cm hoog en 75 cm breed.

Totale dakpannen heb ik in onderstaande plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ulwVGLvvA85bpE8QEbLPENJp/full.jpg

Straks maar eens mee puzzelen wat nu te doen. Minder panelen doet pijn aan m'n hart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Clickfit?

Clickfit tussenklem was uit mijn hoofd 6mm. 11×6mm = 66mm. Dan hou je nog 117 mm over aan beide zijden van de panelen. Een paar cm is al voldoende voor de Clickfit eindklemmen.

Het past dus makkelijk en ik zou gewoon voor 12 panelen gaan. Dak zo vol mogelijk. Een betere onderbouwing is vereist van de installateur waarom 12 niet zou kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 11-01-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Dre schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:57:
Clickfit?

Clickfit tussenklem was uit mijn hoofd 6mm. 11×6mm = 66mm. Dan hou je nog 117 mm over aan beide zijden van de panelen. Een paar cm is al voldoende voor de Clickfit eindklemmen.

Het past dus makkelijk en ik zou gewoon voor 12 panelen gaan. Dak zo vol mogelijk. Een betere onderbouwing is vereist van de installateur waarom 12 niet zou kunnen.
Ik krijg S:flex, deze zitten niet op de panlatten maar aan de gordingen. Mijn huis is erg hoog en staat vol in de wind, dus ik wil dit goed hebben.

Maar jij zegt dus dat het gewoon moet passen, ik had stiekem al zo'n vermoeden...

Even voor de zekerheid: Panelen kunnen strak tegen elkaar aan gelegd worden? Ze schuiven toch in de rail, of zit ik daar compleet mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PolderPloer! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:04:
Kleine kink in de kabel.

Ik had nog even contact met de leverancier en nu blijken 12 panelen op een rij niet te passen. Mijn dak is precies 12 meter namelijk en dus steken ze iets uit is zijn bewering. Nu plaatst hij zeer veel panelen in de omgeving, dus ik neem dit dan maar even aan voor waarheid, hoewel mijn simpele berekening van 12x0,977 toch echt ca 30 cm, dus 15 aan elke zijde overhoudt. Of is het zo dat er klemmetjes tussen elke paneel moeten, dat ze dus niet strak tegen elkaar aan liggen?

Anyway hij en ik proberen nu een nieuw legplan te maken. 3x3 dakpannen zijn 115 cm hoog en 75 cm breed.

Totale dakpannen heb ik in onderstaande plaatje

[afbeelding]

Straks maar eens mee puzzelen wat nu te doen. Minder panelen doet pijn aan m'n hart...
met click fit heb je tussen de panelen een 8mm nodig. (iets minder kan wel, maar eigenlijk moeten de panelen wel kleine schuif ruimtes hebben, om een beetje uit te kunnen zetten als ze warm worden.
dus de panelen elke keer hard tegen elkaar aan zetten is niet verstandig.)
de eind stukken wil je graag 5cm stang over hebben.
(je dak ziet er wel perfect recht uit, maar als je bezig gaat merk je vaak dat het meestal toch een beetje hol loopt, maar goed afhankelijk van dat kun je soms wel af met minder als 5 cm.)

12x 0,977 = 11.724
+ 11x 0,008 = 0.088
+ 2x 0,05 = 0,10
maakt 11.912 (en ja dan word het heel precies meten hoe groot het dak nu echt is. >:) )

andere bevestiging systemen hebben andere maten, maar echt veel te winnen valt er niet, helaas.

(verder als ik nu naar prijzen kijk, koop je vandaag de dag gewoon mono voor 10% minder per Wp en heb je veel meer Wp op dak als je zou willen(meer Wp per m2).
dus SF begint zijn voordeeltje te verliezen, alleen het voordeeltje van de kleur blijft nog over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
migjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:14:
[...]

met click fit heb je tussen de panelen een 8mm nodig. (iets minder kan wel, maar eigenlijk moeten de panelen wel kleine schuif ruimtes hebben, om een beetje uit te kunnen zetten als ze warm worden.
dus de panelen elke keer hard tegen elkaar aan zetten is niet verstandig.)
de eind stukken wil je graag 5cm stang over hebben.
(je dak ziet er wel perfect recht uit, maar als je bezig gaat merk je vaak dat het meestal toch een beetje hol loopt, maar goed afhankelijk van dat kun je soms wel af met minder als 5 cm.)

12x 0,977 = 11.724
+ 11x 0,008 = 0.88
+ 2x 0,05 = 0,10

andere bevestiging systemen hebben andere maten, maar echt veel te winnen valt er niet, helaas.

(verder als ik nu naar prijzen kijk, koop je vandaag de dag gewoon mono voor 10% minder per Wp en heb je veel meer Wp op dak als je zou willen(meer Wp per m2).
dus SF begint zijn voordeeltje te verliezen, alleen het voordeeltje van de kleur blijft nog over.)
Discussie SF vs Mono is voorbij, keuze is op SF gevallen.

11x0,008 = 0,088, oftewel 8,8 cm. niet 88 cm.

Ik heb dus S:flex en heb de documentatie maar eens opgezocht:

http://sflex.com/htdocs/p...ctions_pitchedroof_en.pdf

Op pagina 9 staan de dimensies.

Tussen de panelen heb ik 41-22mm = 19 mm nodig. Dat keer 11 komt uit op 209 mm.
Eindkappen 36-8mm = 28 mm. Dit keer 2 komt uit op 56 mm.

Totaal extra bovenop de 11.724 van de 12 panelen zelf is 11.989 mm. Oftewel 11mm minder dan 12 meter!

Wordt wel erggguuug strak denk ik. Tegenargument wat de leverancier ook geeft is dat de je er dan tussendoor kunt kijken, vind ik een non argument, alles bevindt zich op 6 tot 11 meter hoogte, zie je niets van lijkt mij zo.

Kan ik jullie om bevestiging vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PolderPloer! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:28:
[...]

11x0,008 = 0,088, oftewel 8,8 cm. niet 88 cm.
11x0,008m = 0,088m oftewel 8,8 cm.
precies zo als ik schreef :? . (had een 0 vergeten er bij te zetten, dus ik deed wel een edit even tussen door. sorrie hoor :? net zo als ik even de tijd nodig had om alles bij elkaar te tellen, wel een beetje geduld A.U.B. )
Ik heb dus S:flex en heb de documentatie maar eens opgezocht:

http://sflex.com/htdocs/p...ctions_pitchedroof_en.pdf

Op pagina 9 staan de dimensies.

Tussen de panelen heb ik 41-22mm = 19 mm nodig. Dat keer 11 komt uit op 209 mm.
Eindkappen 36-8mm = 28 mm. Dit keer 2 komt uit op 56 mm.

Totaal extra bovenop de 11.724 van de 12 panelen zelf is 11.989 mm. Oftewel 11mm minder dan 12 meter!
oei, nog geen mm spellling tussen de panelen om het te halen.
(ik snap dat de installateur zijn bedenkingen heeft.
van mij mogen de eind klemmen best buiten het dak steken, niet echt mooi, maar goed kan wel.)

officieel:
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
(als je er niet aan houd heb ik daar geen problemen mee, maar als je buren dat wel hebben hebben ze wel een stok om mee te slaan.)
Wordt wel erggguuug strak denk ik. Tegenargument wat de leverancier ook geeft is dat de je er dan tussendoor kunt kijken, vind ik een non argument, alles bevindt zich op 6 tot 11 meter hoogte, zie je niets van lijkt mij zo.

Kan ik jullie om bevestiging vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-01-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
migjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:49:
[...]

11x0,008m = 0,088m oftewel 8,8 cm.
precies zo als ik schreef :? . (had een 0 vergeten er bij te zetten, dus ik deed wel een edit even tussen door. sorrie hoor :? net zo als ik even de tijd nodig had om alles bij elkaar te tellen, wel een beetje geduld A.U.B. )

[...]

oei, nog geen mm spellling tussen de panelen om het te halen.
(ik snap dat de installateur zijn bedenkingen heeft.
van mij mogen de eind klemmen best buiten het dak steken, niet echt mooi, maar goed kan wel.)

officieel:
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
(als je er niet aan houd heb ik daar geen problemen mee, maar als je buren dat wel hebben hebben ze wel een stok om mee te slaan.)

[...]
No offence voor de komma hoor, niet zo bedoeld. Ging mij er meer om om zelf geen foutjes te maken.

Mooi telt zeker mee, anders was ik wel voor mono gegaan :P. Moet maar eens kijken hoeveel ik met 11 breed kwijt kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PolderPloer! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:13:
[...]

No offence voor de komma hoor, niet zo bedoeld. Ging mij er meer om om zelf geen foutjes te maken.

Mooi telt zeker mee, anders was ik wel voor mono gegaan :P. Moet maar eens kijken hoeveel ik met 11 breed kwijt kan...
no offence taken. (kwam alleen een beetje lullig over.)

11 breed is geen optie. punt uit.

optie 1. over gaan op clickfit.
12x 0,977 = 11.724
+ 11x 0,008 = 0.088
+ 2x 0,05 = 0,10
maakt 11.912 (blijft best krapjes, maar net iets meer marge.)

optie 2. stangen niet horizontaal, maar verticaal.
is iets duurder(meer stang nodig en eind klemmen, maar zo heel erg duur is dat nu ook weer niet), maar zal er zeker ook leuk uit zien. ;)
12x 0,977 = 11.724
(reken voor het gemak dat je 1 a 2mm tussen de panelen nodig hebt, echt ram tegen elkaar is het nooit.
maar je blijft dan wel onder de 11.900)
alleen in hoogte heb je dan iets meer nodig. red je dat?

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 11-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
migjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:27:
[...]

no offence taken. (kwam alleen een beetje lullig over.)

11 breed is geen optie. punt uit.

optie 1. over gaan op clickfit.
12x 0,977 = 11.724
+ 11x 0,008 = 0.088
+ 2x 0,05 = 0,10
maakt 11.912 (blijft best krapjes, maar net iets meer marge.)

optie 2. stangen niet horizontaal, maar verticaal.
is iets duurder(meer stang nodig en eind klemmen, maar zo heel erg duur is dat nu ook weer niet), maar zal er zeker ook leuk uit zien. ;)
12x 0,977 = 11.724
(reken voor het gemak dat je 1 a 2mm tussen de panelen nodig hebt, echt ram tegen elkaar is het nooit.
maar je blijft dan wel onder de 11.900)
alleen in hoogte heb je dan iets meer nodig. red je dat?
Mooi dat de kou uit de lucht is, mede dankzij jou visie en standpunten zet je me keer op keer weer aan het denken en altijd zie ik dat jij er het optimale uit probeert te halen. Dank daarvoor (kom gerust een keer een bak zonnekoffie halen, je bent van harte welkom)

OT: Ik heb hoogte zat. Qua breedte zit ik ook met de drie panelen strak langs de linkerzijde van de kapel (voor de kijker links). Dus ik verwacht die drie te laten vervallen en dan ga ik morgen voorstellen om met verticale haken te werken.

Ben erg benieuwd naar zijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Gewoon vol leggen, heb hier ook een 8 cm maximaal over.. Past prima, ze moeten gewoon strak leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:07:
Gewoon vol leggen, heb hier ook een 8 cm maximaal over.. Past prima, ze moeten gewoon strak leggen..
8 cm is wat anders dan 11 mm. Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Niet zo bij de hand, heb er een paar maanden geleden hier een op het forum gezet, kan alleen via mobiel niet zo snel vinden. Verwacht dat ze zeker wel wat met het verhaal van migjes kunnen, het moet gewoon passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:17:
Niet zo bij de hand, heb er een paar maanden geleden hier een op het forum gezet, kan alleen via mobiel niet zo snel vinden. Verwacht dat ze zeker wel wat met het verhaal van migjes kunnen, het moet gewoon passen
Foto gevonden, voor het naslagwerk post ik die hier nog ff:

https://www.flickr.com/photos/114097179@N08/30831033801/

valt inderdaad reuze mee, maar goed, nogmaals 8 cm, is toch veel meer dan 11mm. Tevens zit jij op de achterzijde, het betreft mijn voorzijde. Ik ben al het hoogste gebouw van de wijk, dus een legpuzzel kan ik er ook niet van maken (esthetisch gezien).

Wachten morgen even af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:17:
Alstu

Zanzibar-1337 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Zo de uitkomst van overleg met leverancier.

Ze gaan de S:Flex verticaal monteren. Dit is nog wel even tricky ivm de afstanden van de tengels. Maandag eerst eens tien dakpannen eraf en dan kijken of het lukt.

Helaas moet ik zelf werken, hopelijk maakt mijn vrouw wat actiefoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Het heeft iets langer geduurd, maar de boel is gemonteerd en was donderdagmiddag gereed. Ik heb er helaas nog geen foto van kunnen maken, maar wel dus vandaag de eerste opbrengst! Helaas pasten 4 panelen niet en zijn het er dus 47 geworden ipv 51. Zodra ik foto heb zal ik het tonen.

Nu wil ik een PVoutput log maken en alles automatisch uploaden, maar daarvoor moet ik natuurlijk wel een goede internetverbinding bij de omvormer hebben. Morgen maar eens naar kijken.

Ik keek in Domoticz en zag daar (enigszins verbaasd) wel teruglevering! Natuurlijk dankzij de slimme meter!

Hoe moet ik onderstaand plaatje nu interpreteren? Ik lees her en der dat Domoticz alleen de netto zaken laat zien. Dus bij meer opbrengst dan gebruik, gaat de gebruik naar 0 en blijft er dus een netto opbrengst over.

Ik wil dat graag apart zien (bruto opbrengst), maar dat ga ik via PVoutput regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iwgboo58hW0yGQ8M4GDHuBd3/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PolderPloer! schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:45:
Het heeft iets langer geduurd, maar de boel is gemonteerd en was donderdagmiddag gereed. Ik heb er helaas nog geen foto van kunnen maken, maar wel dus vandaag de eerste opbrengst! Helaas pasten 4 panelen niet en zijn het er dus 47 geworden ipv 51. Zodra ik foto heb zal ik het tonen.

Nu wil ik een PVoutput log maken en alles automatisch uploaden, maar daarvoor moet ik natuurlijk wel een goede internetverbinding bij de omvormer hebben. Morgen maar eens naar kijken.

Ik keek in Domoticz en zag daar (enigszins verbaasd) wel teruglevering! Natuurlijk dankzij de slimme meter!

Hoe moet ik onderstaand plaatje nu interpreteren? Ik lees her en der dat Domoticz alleen de netto zaken laat zien. Dus bij meer opbrengst dan gebruik, gaat de gebruik naar 0 en blijft er dus een netto opbrengst over.

Ik wil dat graag apart zien (bruto opbrengst), maar dat ga ik via PVoutput regelen.

[afbeelding]
Heb je de fronius hangen? Dan kan je zo naar pv output pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je hebt 47 x 170 = 7990 Wp. Goed voor >8000 kW op een goede dag in de lente/zomer.

Voor een goed begrip van de eenheden:
kWh = per uur (energy, energie)
kW = op een moment (power, vermogen)

De hoeveelheid electriciteit per dag wordt uitgedrukt in kWh. De hoeveelheid electriciteit op een bepaald moment is kW.

De grafiek is met die op elkaar lijkende kleuren moeilijk interpreteerbaar. Links staat het totaal aan energie in kWh, rechts het vermogen (power) op een bepaald moment.

Is het niet mogelijk in deze grafiek gewoon de opwek en verbruik volledig weer te geven? Beide dus zonder aftrek van eigen verbruik. Dan zie hoe hoe de installatie het doet.

De grafiek toont dat er iets af en aan 2 kW staat te verbruiken totdat de opbrengst begint (usage 1 of 2), daarna begint het weer (usage 2). Tijdens de opwek is het nauwelijks te zien, dat komt omdat het opwekvermogen hoger is. Is de ~2 kWh verbruiker een electrische verwarming? Misschien kan die 's-nachts lager of uit worden gezet.

Usage 1 is zo te zien het daltarief en usage 2 het piektarief (7:00-23:00).

Het dagverbruik lijkt 22 kWh te zijn en de teruglevering ongeveer 17 kWh (ongeveer 2 Wh/Wp). Dat is voor een bruto opbrengst al niet slecht.

Kijk eens wat de alle meterstanden zijn om middernacht, ter controle van de dag. Als het goed is registreert jouw type meter de teruglevering en het verbruik via aparte tellers (4 in totaal). Dan weet je meer. De opbrengst kun je vergelijken met wat mensen opgeven in Het grote "jouw productie" topic - Deel 2 of op een site zoals pvoutput.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
zo... bijna 10 jaar later en ik woon er nog steeds. Met dank aan jullie heb ik een perfecte installatie en ik stond ook vaak in de top 50 van de PVoutput lijst. Tijd voor de volgende stap.

Ik twijfelde eerst tussen thuisaccu of meer panelen, waarbij ik momenteel op de koers van het laatste zit. Ik heb tenslotte nog de hele achterkant (Noord-West) vrij. Mijn idee is om een stuk of 20 panelen op de achterkant te leggen, dat kan volgens mij zo bij mijn fronius omvormer van 8,3 kW op. Aftoppen is geen issue meer, gaat me nu natuurlijk om zoveel mogelijk eigen verbruik.

Waar ik over twijfel is om dezelfde panelen als toen (SF-170) erbij te doen of toch voor wat hogere rendement panelen te gaan. Tenslotte ga ik het zelf niet leggen en dus zijn de installatiekosten een groot deel van de kosten. Dan is toch eigenlijk zonde om 2e hands oude panelen te plaatsen. Maar aan de andere kant, die kunnen zo bij de omvormer op, dus dat drukt de kosten weer.

Als laatste waar ik over twijfel is mijn omvormer zelf, die is nu dus krap 10 jaar oud, doet het op zich goed, maar de communicatiemodule is kapot. Ik krijg met geen mogelijkheid wifi of bedraad meer aan de gang. Op zich nog geen dealbreaker, maar wel iets om mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04
Die SF’s waren maar 14% rendement… en zijn met heel heel heel veel mazzel misschien 2e hands te vinden in de aantallen die je zoekt.

Nu zitten we op 22% rendement.
Dus dat idee zou ik niet aan beginnen.

Wat is uiteindelijk de string indeling geworden? Ik denk niet alles even lang?

Er zijn nu enkele omvormers op de markt met 3 trackers, dus ik denk dat je daar aan moet denken als vervanger. De SF op 2 ingangen, andere dak op de andere. 20 moderne panelen zullen als 1 string kunnen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zet er graag wat opmerkingen bij.

Je fronius heeft geen vrije mppt ingangen (visueel misschien wel maar dat zijn geen vrije mppt ingangen)
Die 51 zijn verdeeld in ongelijke strings dus die zijn verdeeld over de twee mppt ingangen. Dus uitbreiding komt op een nieuwe omvormer of een met 3 mppt (SMA tripower x)

Energie kontrakt.
Een nieuw vast of variabel kontrakt betekend terugleverboete.
Alles wat je terugleverd geef je dan gratis weg.

Ik ben sinds deze maand naar zonneplan dynamisch
Geen terugleverboete en om een beetje met de prijzen te spelen en nul op de meter is er een tweede marstek plug in batterij onderweg.

Heb gisteren zelfs stroom bewust verbruikt met de panelen uit omdat de prijs maar 6 cent (incl btw) was.

Vanavond is weer zo een leuk moment om terug te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAIZtBrR_tLRJDwkWbcqR8TF4qA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gGm8MZwv3fttMZEcC4gmnd1N.png?f=fotoalbum_large

Ook thuisbatterij vraagt men grof geld voor en de vraag is of je dat terug verdiend
De marstek is in ieder geval al betaalbaar maar alles zal weer goedkoper gaan worden uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:02:
Die SF’s waren maar 14% rendement… en zijn met heel heel heel veel mazzel misschien 2e hands te vinden in de aantallen die je zoekt.
De SF kan je gratis of voor 5 euro per stuk ophalen in grote getalen op MP. Beschikbaarheid is geen enkel probleem tegenwoordig nu veel mensen ze verwijderen.

Dat is dus geen argument hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Wolly schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:07:
[...]

De SF kan je gratis of voor 5 euro per stuk ophalen in grote getalen op MP. Beschikbaarheid is geen enkel probleem tegenwoordig nu veel mensen ze verwijderen.

Dat is dus geen argument hier.
Klopt, en ik heb er ook geen 100 nodig. Stuk of 20 lijkt me meer dan voldoende, dan heb ik pak em beet 30% meer opbrengst en ook op de juiste tijd van de dag, dat was mijn gedachtegang. Maar ik zit een beetje met de installatiekosten in de maag, dus een nieuwe omvormer wat @Ronald en @AUijtdehaag adviseren ga ik ook zeker bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04
€5 zijn ze dan ook niet waard als je ze laat installeren… dat is echt alleen voor zelf uitbreiden een optie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1