Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Is de EU op oorlogspad?

http://www.nu.nl/algemeen...ropees-defensiefonds.html

Europese Commissie wil miljarden in Europees Defensiefonds

"Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker kondigde het Defensiefonds in september aan. Volgens hem kan alleen Europa voor zijn eigen veiligheid zorgen. Mede in het licht van de Russische dreiging, de brexit en de verkiezing van Donald Trump gaven de EU-landen vorige maand al groen licht voor nauwere militaire samenwerking."

Ik kan nog enigzins in de Russische dreiging komen, al vind ik deze persoonlijk overdreven. Daarbij vind ik de huidige ontwikkelingen in Turkije een meer reële dreiging en iets wat hij zeker had moeten benoemen.
Maar waarom haalt Juncker de Brexit en Trump verkiezing erbij? Trump wil zich de VS los zien te weken van de NAVO maar laten we eerst maar eens zien hoe heet die soep gegeten word. De GB heeft hierover toch geen uitspraken gedaan?

En stel dat er een EU-macht komt, waarom?
Kunnen landen straks zelf nog besluiten om 'neutraal' te blijven of zich te houden aan de NAVO afspraken?
Wat vinden jullie van deze ontwikkeling, is het goed om een grotere vuist te kunnen maken als EU of is het beter om eigen landsbelang af te kunnen wegen in tijd van conflict of dreiging van?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het meer een wake up call was na de uitspraken van Trump dat bescherming van de VS geen vanzelfsprekendheid is. Europa is in de luxe positie geweest dat het de afgelopen decennia vooral heeft kunnen kijken de interne markten en economische groei maar aan die luxepositie lijkt een einde te zijn gekomen.

Bovendien hebben we niet eens een federaal leger/politie/belastingdienst (en federaal is dan op Europees niveau).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
De trein van Brussel dendert maar door. Wat de bevolking er ook van vind, ze trekken hun eigen plan. Als ik nu al zie hoe open ze staan voor lobbyisten in Brussel, houd ik mijn hart vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Volgens mij is het idee niet een EU-macht, maar een gezamenlijk potje voor militaire R&D vanuit de EU. We hebben natuurlijk al een supernationele militaire macht in de vorm van de NATO en het is ook zeker niet de bedoeling dat die vervangen wordt (tenminste, dat begreep ik).
Qua militaire ontwikkeling loopt de EU sterk achter op bijvoorbeeld de US. Vraag is natuurlijk of 3.5 miljard over 7 jaar een vuist kan maken tegenover een US militair R&D budget wat een factor 100 hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Een interessant topic dat wat meer inzicht geeft in het waarom: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Punt is dat de VS het een beetje zat wordt om de militaire broek van de EU omhoog te houden in NATO verband. Of dit in europees verband moet gaan gebeuren weet ik niet, maar de europese landen hebben wel een defensie-probleem.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 10:38
Hoezo zou de EU op oorlogspad zijn als we eindelijk eens onze eigen defensie een klein beetje op orde zouden krijgen?

Als je dezelfde logica zou toepassen op Rusland dan zou juist deze op oorlogspad zijn.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er wordt geld vrijgemaakt om te investeren in R&D. Dit levert uiteindelijk meer op qua onderwijs en banen dan dat we een landje moeten binnenvallen of zo.

Gezien de geopolitieke ontwikkelingen is het sowieso handig als de EU zijn eigen broek kan ophouden qua defensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Ik herinner mij dat een aantal maanden geleden de defensie top opriep voor een lange termijn visie vanuit de politiek. Zou het niet beter zijn om ipv een EU budget toch gewoon per land flink te investeren in eigen R&D?
Wat als wij het niet eens zijn met een EU besluit om ergens binnen te vallen, of op missie te gaan?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Cobb schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:41:
Ik herinner mij dat een aantal maanden geleden de defensie top opriep voor een lange termijn visie vanuit de politiek. Zou het niet beter zijn om ipv een EU budget toch gewoon per land flink te investeren in eigen R&D?
Wat als wij het niet eens zijn met een EU besluit om ergens binnen te vallen, of op missie te gaan?
Dan zal Den_Haag braaf volgen. Als er een EU macht komt, is het Duitsland die de scepter zwaait.Laten we hopen dat dat nooit gebeurt. Zo fijn verleden heeft Duitsland niet. ( misschien beetje een godwin maar wel waar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Cobb schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:27:

Ik kan nog enigzins in de Russische dreiging komen, al vind ik deze persoonlijk overdreven.
Je weet dat Rusland het enige (of iig een van de weinige want China doet het ook in de ZC-zee) land is dat in de recente geschiedenis door miltaire actie soevereine, buitenlandse grond heeft geannexeerd?

Dat is een vaststaand feit, daarnaast heeft Rusland onlangs een uitgebreid nucleair arsenaal naar Kalinigrad verplaatst.
Er zijn duizenden slachtoffers waaronder een significant aantal Nederlanders die als gevolg van de Russische dreiging niet meer leven, in hoeverre kun je dan spreken van overdrijving van de Russische dreiging?

Ik snap dat de Baltische staten en Polen daadwerkelijk bang zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kobus71 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:48:
[...]

Dan zal Den_Haag braaf volgen. Als er een EU macht komt, is het Duitsland die de scepter zwaait.Laten we hopen dat dat nooit gebeurt. Zo fijn verleden heeft Duitsland niet. ( misschien beetje een godwin maar wel waar)
En een compleet onnodige Godwin. Als je naar het verleden kijkt kan je wel over elk groot land in Europa iets zeggen (hoe vaak hebben we wel niet oorlog gehad met Engeland? Hoe vaak is Frankrijk ons binnengevallen?)
En op het moment is Duitsland juist een van de meest vredelievende landen van Europa. Kijk maar waar ze waren in Irak en Libië, in tegenstelling tot menig ander Europees land.
Delerium schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:39:
Er wordt geld vrijgemaakt om te investeren in R&D. Dit levert uiteindelijk meer op qua onderwijs en banen dan dat we een landje moeten binnenvallen of zo.
Dit is het hele punt. Het is voornamelijk R&D. Niet zozeer om oorlogje te voeren, maar vooral voor minder afhankelijkheid van externe mogendheden.

Het Galileo-project heeft dezelfde strekking.
klaw schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:34:
Hoezo zou de EU op oorlogspad zijn als we eindelijk eens onze eigen defensie een klein beetje op orde zouden krijgen?

Als je dezelfde logica zou toepassen op Rusland dan zou juist deze op oorlogspad zijn.
Precies:
Afbeeldingslocatie: http://sites.uci.edu/energyobserver/files/2014/03/Russia-Military-Spending1.png

En het Europese plaatje ernaast:
Afbeeldingslocatie: http://orientalreview.org/wp-content/uploads/2015/03/css_analysis_143_chart.jpg

En daarnaast is Rusland al een aantal jaar op oorlogspad. Laten we niet vergeten dat Rusland al delen van een aantal soevereine landen veroverd heeft in de laatste jaren (Georgië, Oekraïne).

Om de EU 'op oorlogspad' te noemen is pure RT-agitprop.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
anandus schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:14:
[...]

En een compleet onnodige Godwin. Als je naar het verleden kijkt kan je wel over elk groot land in Europa iets zeggen (hoe vaak hebben we wel niet oorlog gehad met Engeland? Hoe vaak is Frankrijk ons binnengevallen?)
En op het moment is Duitsland juist een van de meest vredelievende landen van Europa. Kijk maar waar ze waren in Irak en Libië, in tegenstelling tot menig ander Europees land.
In jou ogen misschien. Een land wat in 1 eeuw twee wereldoorlogen is gestart. Dat land zie ik liever niet aan de macht met een leger dat op oorlogssterkte is/komt.

Dan kan ik de volgende oorlog al raden, met Rusland. Nou ik werk liever samen met de Russen, en geen oorlog.

[ Voor 7% gewijzigd door kobus71 op 30-11-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 14:49
Toch geeft Rusland stabiel ~4% GDP uit aan defensie. Alhoewel... De wereldbank denkt er anders over en zet een stijging neer: