provider router vs eigen router en 4K streaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrutalRage
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-05 20:01
Beste tweakers,
Wat ik mij afvraag is waarom mensen nog zoveel routers kopen. Ik bedoel je krijgt er toch een bij ie provider? Een modem/router in een.
Zit we zoveel verschil in een goede eigen router en eentje van ziggo/KPN/etc?
Probleem wat ik heb is ik heb een 12bay server, een compleet gigabit netwerk, 4k tv, Nvidia shield, en toch draaien 4k films als stront. (Bufferen) nu vraag ik mij af ligt dit waarschijnlijk aan de slechte router van de provider? Ik heb nu een van de nieuwste modellen van ziggo.
Heel erg bedankt voor het lezen en een mogelijk antwoord.
Ik ben best bereid 250 euries neer te leggen voor een goede router.
Mvg Guido

Beste antwoord (via BrutalRage op 27-11-2016 14:37)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BrutalRage schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:45:
Beste tweakers,
Wat ik mij afvraag is waarom mensen nog zoveel routers kopen. Ik bedoel je krijgt er toch een bij ie provider? Een modem/router in een.
Providers leveren eenheidsworst. Dat is voor grootste deel van mensen toereikend, maar zodra je specifieke eisen hebt, kan het zijn dat je beter af bent met een ander apparaat.

Daarnaast kan locatie een probleem zijn. Een modem moet dichtbij het overnamepunt in huis staan (ISRA voor DSL, AOP voor coax, FTU voor glas). Dat is niet altijd de ideale locatie voor een router en kan dus een reden zijn om de modem alleen als modem te gebruiken en een eigen router op een betere locatie.

Het is ook mogelijk dat je modem/router verouderd is en je dingen wilt kunnen die er niet op mogelijk zijn. Maar dit argument wordt ronduit overschat. Een provider zorgt altijd voor een modemrouter die in staat is het afgenomen internetproduct te routeren. Enige wat normaliter merkbaar veroudert is de WiFi, en - zie hieronder - dat heeft niets met de routerfunctionaliteit zelf te maken, dus is het ook geen reden om een andere router te kopen.

Maar belangrijkste reden dat mensen routers kopen is dat ze geen idee hebben wat een router is en doet, en bij onvoldoende WiFi-dekking vanaf de modem/router/AP van de provider iets willen kopen voor betere WiFi-dekking en dan denken dat ze een router nodig hebben, omdat routers doorgaans een ingebouwde WiFi-AP hebben. Als het daarom gaat heb je nadrukkelijk geen router nodig (die twee verschillende netwerken verbindt) maar een WiFi AP (Access Point) die een bestaande bedrade netwerk draadloos uitbreidt. Een router is onnodig duur en complex en kan allerlei problemen opleveren (apparaten in huis die niet met elkaar kunnen communiceren bijv) als je het niet goed configureert :o
Probleem wat ik heb is ik heb een 12bay server, een compleet gigabit netwerk, 4k tv, Nvidia shield, en toch draaien 4k films als stront. (Bufferen) nu vraag ik mij af ligt dit waarschijnlijk aan de slechte router van de provider? Ik heb nu een van de nieuwste modellen van ziggo.
Mvg Guido
Voordat ook maar iemand hier iets kan adviseren moeten we het probleem helder hebben. Als het gaat om data van de server in jouw huis naar de nVidia Shield is wel alvast een ding duidelijk: het verkeer blijft binnen je eigen netwerk, dus wat dan ook er mis is heeft niets te maken met de routerfunctionaliteit van de door de provider geleverde modem...

Als zowel de server als de Shield via Gigabit Ethernet aangesloten zijn heeft het ook niets met de WiFi AP-functionaliteit te maken, of met wat dan ook er bij jou in de lucht aanwezig is.

Het is met andere woorden niet aannemelijk dat een andere router ook maar iets zo uitmaken voor de problemen die je ervaart.

Dan hou je over:
- De performance van de server. Is het in staat om snel genoeg de data op het netwerk te gooien?
- De kabels en switches tussen server en Shield.
- De perfomance van de Shield zelf. Kan het jouw specifieke bestanden snel genoeg decoderen?

Eerste stap lijkt me om te kijken of je op een ander apparaat - bijvoorbeeld een vaste PC - dezelfde films wel goed kunt afspelen. Zo nee moet je vooral naar de server en de kabels daarheen kijken, zo ja is het vooral de Shield en de kabel waarmee dat aangesloten is.

Als je meer hulp van ons nodig hebt, hebben wij in ieder geval een stuk meer heldere info nodig:
- exact welk modem/router heb je nu? (Ziggo heeft tientallen verschilende types geleverd, zelf recent had je diverse kunnen ontvangen).
- hoe is alles erop aangesloten? Heb je naast de modem/router nog andere switches e.d. in je netwerk? Teken het eens...
- wat voor bestand probeer je exact af te spelen? Welke codec en welk bitrate? Als je dat laatste niet weet, geef iig aan hoe groot het bestand is en hoe lang de film.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 27-11-2016 11:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:07
Hoe is het aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Het kan ook aan het apparaat waarmee jhe het afspeelt liggen he.

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Welke model?

Weg

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beste tweakers,
Providers leveren eenheidsworst. Dat is voor grootste deel van mensen toereikend, maar zodra je specifieke eisen hebt, kan het zijn dat je beter af bent met een ander apparaat.

Daarnaast kan locatie een probleem zijn. Een modem moet dichtbij het overnamepunt in huis staan (ISRA voor DSL, AOP voor coax, FTU voor glas). Dat is niet altijd de ideale locatie voor een router en kan dus een reden zijn om de modem alleen als modem te gebruiken en een eigen router op een betere locatie.

Het is ook mogelijk dat je modem/router verouderd is en je dingen wilt kunnen die er niet op mogelijk zijn. Maar dit argument wordt ronduit overschat. Een provider zorgt altijd voor een modemrouter die in staat is het afgenomen internetproduct te routeren. Enige wat normaliter merkbaar veroudert is de WiFi, en - zie hieronder - dat heeft niets met de routerfunctionaliteit zelf te maken, dus is het ook geen reden om een andere router te kopen.

Maar belangrijkste reden dat mensen routers kopen is dat ze geen idee hebben wat een router is en doet, en bij onvoldoende WiFi-dekking vanaf de modem/router/AP van de provider iets willen kopen voor betere WiFi-dekking en dan denken dat ze een router nodig hebben, omdat routers doorgaans een ingebouwde WiFi-AP hebben. Als het daarom gaat heb je nadrukkelijk geen router nodig (die twee verschillende netwerken verbindt) maar een WiFi AP (Access Point) die een bestaande bedrade netwerk draadloos uitbreidt. Een router is onnodig duur en complex en kan allerlei problemen opleveren (apparaten in huis die niet met elkaar kunnen communiceren bijv) als je het niet goed configureert :o
Mvg Guido
Voordat ook maar iemand hier iets kan adviseren moeten we het probleem helder hebben. Als het gaat om data van de server in jouw huis naar de nVidia Shield is wel alvast een ding duidelijk: het verkeer blijft binnen je eigen netwerk, dus wat dan ook er mis is heeft niets te maken met de routerfunctionaliteit van de door de provider geleverde modem...

Als zowel de server als de Shield via Gigabit Ethernet aangesloten zijn heeft het ook niets met de WiFi AP-functionaliteit te maken, of met wat dan ook er bij jou in de lucht aanwezig is.

Het is met andere woorden niet aannemelijk dat een andere router ook maar iets zo uitmaken voor de problemen die je ervaart.

Dan hou je over:
- De performance van de server. Is het in staat om snel genoeg de data op het netwerk te gooien?
- De kabels en switches tussen server en Shield.
- De perfomance van de Shield zelf. Kan het jouw specifieke bestanden snel genoeg decoderen?

Eerste stap lijkt me om te kijken of je op een ander apparaat - bijvoorbeeld een vaste PC - dezelfde films wel goed kunt afspelen. Zo nee moet je vooral naar de server en de kabels daarheen kijken, zo ja is het vooral de Shield en de kabel waarmee dat aangesloten is.

Als je meer hulp van ons nodig hebt, hebben wij in ieder geval een stuk meer heldere info nodig:
- exact welk modem/router heb je nu? (Ziggo heeft tientallen verschilende types geleverd, zelf recent had je diverse kunnen ontvangen).
- hoe is alles erop aangesloten? Heb je naast de modem/router nog andere switches e.d. in je netwerk? Teken het eens...
- wat voor bestand probeer je exact af te spelen? Welke codec en welk bitrate? Als je dat laatste niet weet, geef iig aan hoe groot het bestand is en hoe lang de film.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 27-11-2016 11:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waterlelie schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:11:
Het kan ook aan het apparaat waarmee jhe het afspeelt liggen he.
of waar het vandaan komt.

of het medium waarover het gaat.
of de compressie vs rekenkracht van je apparaat
of verkeerde kabels

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 27-11-2016 11:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of ruis / drukte indien wifi gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Als je deze vraag stelt heb je geen andere router nodig.
Als je die wel nodig hebt dan weet je ook waarom.

Al jouw verkeer blijft lokaal op je lan zoals je het beschrijft en dus wordt er niet eens gerouteerd.
Je probleem zit elders tenzij je wifi gebruikt, maar ook dan is een andere router nooit de goede oplossing, daarvoor moet je een accesspoint erbij nemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrutalRage
Heren/ eventueel dames, heel erg bedankt voor de goede uitleg. Server is een poweredge c2100 en draait freenas met 6 schijven van 4 Tb in raid. Alles is bekabeld, switchen die ertussen zitten zijn allemaal gigabit. Uittekenen kan ik momenteel even niet omdat ik op me telefoon in Thailand zit. Shield zou 4k met gemak moeten aankunnen. Op de shield heb ik kodi en vlc draaien maar beide geven gedoe. Ik heb ook plex op de server draaien en dan werkt het wel stuk beter maar heb het idee dat er dan qualiteit verloren gaat door trucjes.

Voor jullie beeldvorming.
Slaapkamer staat de server en de hoofd pc en een switch, kabels naar huiskamer naar de router. Router naar switch bij de tv. Switch bij tv naar shield

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Transcoding is funest voor performance en kwaliteit (afhankelijk van de instellingen). Probeer in ieder geval om transcoding zoveel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrutalRage
Ja precies en dat doet plex en daarom probeer ik het zonder voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

https://shield.nvidia.com/blog/best-media-players-for-shield

Afaik kun je dus gewoon vlc gebruiken en dan het bestand op het netwerk openen met smb

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrutalRage
Ja maar zelfs met vlc loopt hij niet lekker vandaar dat ik het niet snap. Maar een kabel checken halen zodat ik die kan uitsluiten. Iemand suggesties voor een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:47

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BrutalRage schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:45:
Ja maar zelfs met vlc loopt hij niet lekker vandaar dat ik het niet snap. Maar een kabel checken halen zodat ik die kan uitsluiten. Iemand suggesties voor een goede?
Maar doe je dat via smb of plex?

Gebruik iperf gewoon om je verbinding te testen veel makkelijker

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 28-11-2016 19:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrutalRage
Vlc via smb net als kodi, Voor pled gebruik ik plex. Als iperf even goed werkt zal ik die proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere suggestie om eea te testen: zet een bestand dat je af wilt spelen handmatig over op de Shield, en dan daar lokaal proberen af te spelen. Dan heb je heel het netwerk uitgesloten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 11:54

Even een pfSense bakje in elkaar knutselen en je bent al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
dion_b schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:51:
Andere suggestie om eea te testen: zet een bestand dat je af wilt spelen handmatig over op de Shield, en dan daar lokaal proberen af te spelen. Dan heb je heel het netwerk uitgesloten.
Dat dus.
Kijk nou eerst eens of je mediaspeler überhaupt de bestanden af kan spelen.
Zou me niets verbazen als het toch daaraan ligt en om nu al de conclusie te trekken dat het in je netwerk zit is vooralsnog ongefundeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaxTheKing schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:14:
[...]

Even een pfSense bakje in elkaar knutselen en je bent al een heel eind.
Waar heb je ook maar één aanwijzing gelezen dat z'n problemen met z'n router te maken hebben en dus door andere router opgelost zouden worden :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrutalRage
@dion klinkt als een goed idee om idd het bestand lokaal op de shield af te spelen. Middels kopie of middels USB 3.0 beide maar proberen. De rest ook bedankt voor suggesties.
Pagina: 1