BrutalRage schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:45:
Beste tweakers,
Wat ik mij afvraag is waarom mensen nog zoveel routers kopen. Ik bedoel je krijgt er toch een bij ie provider? Een modem/router in een.
Zit we zoveel verschil in een goede eigen router en eentje van ziggo/KPN/etc?
Providers leveren eenheidsworst. Dat is voor grootste deel van mensen toereikend, maar zodra je specifieke eisen hebt, kan het zijn dat je beter af bent met een ander apparaat.
Daarnaast kan locatie een probleem zijn. Een modem moet dichtbij het overnamepunt in huis staan (ISRA voor DSL, AOP voor coax, FTU voor glas). Dat is niet altijd de ideale locatie voor een router en kan dus een reden zijn om de modem alleen als modem te gebruiken en een eigen router op een betere locatie.
Het is ook mogelijk dat je modem/router verouderd is en je dingen wilt kunnen die er niet op mogelijk zijn. Maar dit argument wordt ronduit overschat. Een provider zorgt altijd voor een modemrouter die in staat is het afgenomen internetproduct te routeren. Enige wat normaliter merkbaar veroudert is de WiFi, en - zie hieronder - dat heeft niets met de routerfunctionaliteit zelf te maken, dus is het ook geen reden om een andere router te kopen.
Maar belangrijkste reden dat mensen routers kopen is dat ze geen idee hebben wat een router is en doet, en bij onvoldoende WiFi-dekking vanaf de modem/router/AP van de provider iets willen kopen voor betere WiFi-dekking en dan denken dat ze een router nodig hebben, omdat routers doorgaans een ingebouwde WiFi-AP hebben. Als het daarom gaat heb je nadrukkelijk geen router nodig (die twee verschillende netwerken verbindt) maar een WiFi AP (Access Point) die een bestaande bedrade netwerk draadloos uitbreidt. Een router is onnodig duur en complex en kan allerlei problemen opleveren (apparaten in huis die niet met elkaar kunnen communiceren bijv) als je het niet goed configureert

Probleem wat ik heb is ik heb een 12bay server, een compleet gigabit netwerk, 4k tv, Nvidia shield, en toch draaien 4k films als stront. (Bufferen) nu vraag ik mij af ligt dit waarschijnlijk aan de slechte router van de provider? Ik heb nu een van de nieuwste modellen van ziggo.
Heel erg bedankt voor het lezen en een mogelijk antwoord.
Ik ben best bereid 250 euries neer te leggen voor een goede router.
Mvg Guido
Voordat ook maar iemand hier iets kan adviseren moeten we het probleem helder hebben. Als het gaat om data van de server in jouw huis naar de nVidia Shield is wel alvast een ding duidelijk: het verkeer blijft binnen je eigen netwerk, dus wat dan ook er mis is heeft niets te maken met de routerfunctionaliteit van de door de provider geleverde modem...
Als zowel de server als de Shield via Gigabit Ethernet aangesloten zijn heeft het ook niets met de WiFi AP-functionaliteit te maken, of met wat dan ook er bij jou in de lucht aanwezig is.
Het is met andere woorden niet aannemelijk dat een andere router ook maar iets zo uitmaken voor de problemen die je ervaart.
Dan hou je over:
- De performance van de server. Is het in staat om snel genoeg de data op het netwerk te gooien?
- De kabels en switches tussen server en Shield.
- De perfomance van de Shield zelf. Kan het jouw specifieke bestanden snel genoeg decoderen?
Eerste stap lijkt me om te kijken of je op een ander apparaat - bijvoorbeeld een vaste PC - dezelfde films wel goed kunt afspelen. Zo nee moet je vooral naar de server en de kabels daarheen kijken, zo ja is het vooral de Shield en de kabel waarmee dat aangesloten is.
Als je meer hulp van ons nodig hebt, hebben wij in ieder geval een stuk meer heldere info nodig:
- exact welk modem/router heb je nu? (Ziggo heeft tientallen verschilende types geleverd, zelf recent had je diverse kunnen ontvangen).
- hoe is alles erop aangesloten? Heb je naast de modem/router nog andere switches e.d. in je netwerk? Teken het eens...
- wat voor bestand probeer je exact af te spelen? Welke codec en welk bitrate? Als je dat laatste niet weet, geef iig aan hoe groot het bestand is en hoe lang de film.
[
Voor 6% gewijzigd door
dion_b op 27-11-2016 11:53
]