Scam verkoop aan koper uit Belgie (Dubbele storting)?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh sorry. Nee, de twee overschrijvingen kwamen bij dezelfde persoon vandaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
CyBeR schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:21:

Sorry? Dit heeft alle tekenen van een scam. "Per ongeluk teveel overgemaakt" is een heel veelvoorkomende scam bij ongedekte cheques om te zorgen dat het slachtoffer, los van het product, ook nog 's extra geld overmaakt.

Ik snap wel dat TS voorzichtig is.
Ok, er is per ongeluk teveel overgemaakt, dat is dus één teken van een scam. Dat is nog iets anders dan alle tekenen.

Als er nu een Nigeriaan een ingescand Western Union bonnetje met spelfouten had doorgestuurd en daarbij nog eens vermeldde dat de TS de loterij heeft gewonnen dan kwam je misschien in de buurt van alle tekenen, maar het geval wat hier besproken is toch nog net iets minder verdacht.

Het gaat hier ook nog niet eens over cheques, laat staan ongedekt. Het geld staat gewoon al op de rekening.

Ik snap de houding van de TS, en die is ook goed (beter dat dan weer een slachtoffer erbij). Maar bedenk je dat de meeste transacties op het internet nog altijd legitiem zijn (geen bron voor overigens, gewoon buikgevoel). En dat er bij legitieme transacties ook dingen mislopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:21:
[...]

Nja goed belgië is nog tot daar aan toe, maar veel verder moet 't niet gaan.

[...]

Sorry? Dit heeft alle tekenen van een scam. "Per ongeluk teveel overgemaakt" is een heel veelvoorkomende scam bij ongedekte cheques om te zorgen dat het slachtoffer, los van het product, ook nog 's extra geld overmaakt.

Ik snap wel dat TS voorzichtig is.
Inderdaad. Alle tekenen dat de koper gescammed wordt. Hij heeft perongeluk dubbel overgemaakt. Daarna wanneer TS alle adviezen hier zou volgen, weigert de verkoper de macbook op te sturen, hij weigert het teveel betaalde terug te storten, en uiteindelijk zegt hij het teveel gestortte bedrag terug gestuurd te hebben maar is er niks aangekomen. Dus neemt hij contact op met de bank en die verteld hem ook dat er niks is overgemaakt naar hem. En heeft hij nog steeds zijn macbook niet en heeft hij twee keer betaald. Hoewel dat zijn fout is, blijft de verkoper hem maar aan het lijntje houden en liegen tegen hem.

En dan moet ik echt geloven dat die alle tekenen van een scam heeft van de koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:21:
Heb vandaag met de bank gebeld.
Ze gaven ook aan dat Rabobank al lang geen cheque's meer accepteert, dit kan het dus ook niet zijn.
Wonderbaarlijk. De telefoniste gaat dus tegen de eigen website in?

Op de Rabobank site staat dat ze wel cheques accepteren.
https://www.rabobank.nl/p...nemen/cheque-verzilveren/
Jammer dat ze een telefonische toezegging niet zwart op wit geven . Dan zou ook de rest van de geruststelling ook wat beter zijn.

Ik krijg zakelijk wel eens buitenlandse cheques en stuur ze in naar de ING, uitbetaling is wel degelijk "Onder voorbehoud" en kan dus worden teruggedraaid. Dit is dus wel in een situatie met een fysieke cheque in mijn handen. Lijkt me hier niet van toepassing maar ivm de stellige kreten van sommigen over cheques toch vermeldenswaardig. https://www.ing.nl/zakeli...nlandse-cheque/index.html
Cheques zijn ondingen en gelukkig zeldzaam in Nederland. In het buitenland zijn ze nog best gangbaar.

Vraag me wel af wat een Waal met een Nederlandstalige MacBook moet of is dat makkelijk om te zetten?

Als er één storting was geweest dan had je de MacBook wel toegezonden? Dan lijkt me het nu toesturen wel redelijk, het risico is toch niet groter?. Die tweede betaling zou ik voorzichtig mee zijn.

Enfin, ik had er een dagje België van gemaakt en was met MacBook en al langsgegaan.

[ Voor 35% gewijzigd door bombadil op 01-12-2016 13:07 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
Sissors schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:09:
[...]

Inderdaad. Alle tekenen dat de koper gescammed wordt. Hij heeft perongeluk dubbel overgemaakt. Daarna wanneer TS alle adviezen hier zou volgen, weigert de verkoper de macbook op te sturen, hij weigert het teveel betaalde terug te storten, en uiteindelijk zegt hij het teveel gestortte bedrag terug gestuurd te hebben maar is er niks aangekomen. Dus neemt hij contact op met de bank en die verteld hem ook dat er niks is overgemaakt naar hem. En heeft hij nog steeds zijn macbook niet en heeft hij twee keer betaald. Hoewel dat zijn fout is, blijft de verkoper hem maar aan het lijntje houden en liegen tegen hem.

En dan moet ik echt geloven dat die alle tekenen van een scam heeft van de koper?
Wat je zegt slaat de plank mis. Het is net of je de hier gegeven adviezen aan TS niet begrijpt. Er wordt niet geadviseerd te weigeren, er wordt geadviseerd voorzichtig te zijn.
Wat nu als TS wel terugstort, zijn MB opstuurt zonder eerst te checken of dit allemaal klopt? En dan komt de bank/politie geld terughalen. Roep je dan dat TS het had kunnen zien aankomen?

Perongeluk een betaling van 350euro twee keer doen en met totaal verschillende omschrijving vraagt om alertheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37

klaaz

it's me!

Thralas schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:52:

Oké, dan wat stelliger: jij beweert dat iemand anders een bedrag op jouw rekening kan laten bijschrijven, waarbij dit later weer spontaan kan verdwijnen. Volgens mij is dit onzin, en schets je hier een risico dat er simpelweg niet bestaat (iemand anders die een cheque op jouw rekening laat storten).
Ja, dat kan, zelf mee gemaakt. Auto te koop, de koper kwam met vrouwlief proefrijden, en ze besloten hem te kopen en de week er op op te halen. Hij maakte voor het ophalen van de auto het geld over naar mijn ING rekening en wilde hem de maandag erop op komen halen (Hij kwam met de trein uit Amsterdam). Gecheckt en gezien dat het geld op mijn ING rekening stond.

Toen hij de maandag erop onderweg was met de trein voor de zekerheid nog even gekeken op mijn rekening om te ontdekken dat het geld weer was verdwenen. Na enig onderzoek bleek de oorzaak dat hij mijn naam niet goed had gespeld. Ik weet niet of het nog zo is maar vroeger was het belangrijk om de naam van de rekeninghouder goed in te voeren bij de Postbank (het was een geconverteerde Postbank rekening). De telebankiersoftware van de Postbank controleerde daar vroeger zelfs op.

Gebeld en overlegd (Hij was er al bijna met de trein) en besloten het op basis van mijn mensenkennis te vertrouwen. Een groot risico, ik weet het. Het is echter goed gegaan en hij heeft direct na thuiskomst (Een hele lange proefrit :-) ) het geld netjes overgemaakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nooit weer zou doen en ik realiseer me dat ik heel veel geluk heb gehad.

Maar het is (iig was) dus mogelijk om geld op je rekening gestort te krijgen wat vervolgens gewoon weer verdween.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:21
Een gebruiker kan zelf geen geld terugboeken. Dat is toch algemeen bekend..........

Tegenwoordig maakt het ook niets meer uit wat je bij de naam vermeld. Je kunt er alles neerzetten wat je wilt en het geld wordt gewoon overgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:21:
[...]

Wat je zegt slaat de plank mis. Het is net of je de hier gegeven adviezen aan TS niet begrijpt. Er wordt niet geadviseerd te weigeren, er wordt geadviseerd voorzichtig te zijn.
Wat nu als TS wel terugstort, zijn MB opstuurt zonder eerst te checken of dit allemaal klopt? En dan komt de bank/politie geld terughalen. Roep je dan dat TS het had kunnen zien aankomen?

Perongeluk een betaling van 350euro twee keer doen en met totaal verschillende omschrijving vraagt om alertheid.
Het gaat erom hoe het voor die koper eruit ziet. Voor die koper weigert hij het op te sturen als hij simpelweg niks opstuurt. Voor die koper liegt de verkoper als hij beweert het teveel betaalde te hebben teruggestuurd als er niks aan komt (overigens voor een onafhankelijke derde liegt de verkoper ook als hij dat doet). Er wordt geadviseerd langdurig te weigeren om iets terug te sturen of de laptop op te sturen. Wat moet de koper anders denken dan dat hij opgelicht is als dat gebeurd?

En ja, het vraagt om alertheid, maar als er iemand hier een topic maakt met het verhaal dat hij 1.5 week geleden een laptop heeft gekocht. Toen hij het geld overmaakte kwam er een 404 te staan, dus deed hij het nog een keer. Toen bleek de eerste keer ook gelukt te zijn, dus perongeluk dubbel. En ondertussen heeft na zoveel tijd de verkoper nog niks opgestuurd, en heeft beweerd dat hij het teveel betaalde terug heeft gestuurd terwijl dat gewoon een leugen is. Dan zou ik diegene adviseren om misschien nog even te wachten, maar dan toch echt aangifte van oplichting te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:32:
[...]

Ik heb de helft terug betaald, en de laptop opgestuurd.

Tot nu toe niks geks. Heb ook nog contact gehad met de koper.
Hij geeft vandaag of morgen aan of het geld / laptop ontvangen zijn.

Ben benieuwd!
Ik denk dat je weinig anders kon doen; lijkt me geen scam. Bedragen komen van hetzelfde rekeningnummer, je mac komt voor in de omschrijving hij had screenshots van de bank en dat hij een slecht Nederlands accent had dat is normaal bij een Waal.

[ Voor 65% gewijzigd door Marzman op 01-12-2016 19:26 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:47
Ik blijf dit een vaag verhaal vinden. Sowieso waarom zou een Belg een Nederlandse laptop willen kopen ze hebben in België toch geen qwerty maar azerty. Ik heb nu weer een Belgische collega die elke keer vloekt op "onze" toetsenborden.

Er is toch ook zo'n scam waarbij je twee partijen tegen elkaar uitspeelt. Hij maakt geld over naar jou (of laat het overmaken door een partij waaraan hij zogenaamd verkoopt), jij ontvangt het het is teveel. Vervolgens zegt hij stort maar wat geld terug. Hij geeft jouw een rekeningnummer waar het op moet (van iemand anders waarbij hij iets koopt). Vervolgens stuur jij het product naar hem. Maar heb je geld gekregen van een derde partij die jouw rekeningnummer op de aangifte gaat schrijven. Hij heeft dan het product en extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

CyBeR schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:04:
Mja, buitenlanders die op een nederland-only website shoppen? Vaak iets niet pluis mee.
Moet jij op Black Friday en Cyber Monday eens kijken hoeveel Nederlanders er op buitenlandse sites (zoals amazon.co.uk, fr of de) zitten. Ook geen Nederlandse sites, zijn die Nederlanders dan ook "niet pluis"? :?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:18
Pietervs schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:18:
[...]

Moet jij op Black Friday en Cyber Monday eens kijken hoeveel Nederlanders er op buitenlandse sites (zoals amazon.co.uk, fr of de) zitten. Ook geen Nederlandse sites, zijn die Nederlanders dan ook "niet pluis"? :?
Amazon is dan wel internationaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pietervs schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:18:
[...]

Dat zijn geen classified sites. Vergelijk 't eerder met Nederlanders die op boston.craigslist.org zoeken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

-tom-562 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:43:
[...]

Omdat je niet zo naïef moet zijn. Hoe kan je per ongeluk met internet bankieren iets 2x overmaken?? Dat is mij nog nooit gelukt, er zitten teveel controles in het systeem (iig bij Rabobank).
Edit:
Ok, 2 overschrijvingen ontvangen, maar dat is niet per ongeluk, zeker niet als de beschrijving anders is. Ik zou ff een paar dagen wachten
Dat kan wel hoor, ik heb de Belgische ING en na het overschrijven verdwijnen ze in een zwart gat (niet zichtbaar als overschrijving en niet als toekomstige overschrijving). Een paar uur later is het dan meestal afgeschreven van mijn rekening.

Ik heb met mijn huur ook al een paar keer gehad dat ik niet weet of het nu wel of niet is overgeschreven. Zeker niet als ik 15 dingen heb liggen die ik moet ververwerken (hier gaat veel minder via automatische afschrijvingen zoals in Nederland) via de bank. Acceptgiro's daar zet ik een krul doorheen en dan weet ik dat ik het betaald heb. Maar mijn huurbaas stuurt dat niet dus moet ik het zelf onthouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 04-12-2016 13:18 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-06 17:37
Marzman schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:17:
[...]

Dat kan wel hoor, ik heb de Belgische ING en na het overschrijven verdwijnen ze in een zwart gat (niet zichtbaar als overschrijving en niet als toekomstige overschrijving). Een paar uur later is het dan meestal afgeschreven van mijn rekening.
Ik zou zeggen, verander maar snel van Bank, ik zit bij KBC en daar heb ik iets dergelijk nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zo storend is het niet, ik zit nu 5 jaar bij die bank en heb misschien twee keer zo'n momentje gehad. Je ziet het ook wel aan het bedrag op de rekening (in een lichtere tekst zie je het toekomstig bedrag, alleen die individuele boekingen zie je niet meteen dus als je veel overboekingen tegelijk aan het doen bent kan het best gebeuren dat je het niet meer weet).

/▌

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:32:
Ik heb de helft terug betaald, en de laptop opgestuurd.

Tot nu toe niks geks. Heb ook nog contact gehad met de koper.
Hij geeft vandaag of morgen aan of het geld / laptop ontvangen zijn.

Ben benieuwd!
Is het hierbij gebleven of nog wat geks gebeurd?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Pagina: 1 2 Laatste