Scam verkoop aan koper uit Belgie (Dubbele storting)?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Anoniem: 843791

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn MacBook verkocht via Marktplaats aan een koper uit Belgie.

Beetje een vreemd gesprek gehad in de chat van Marktplaats. (hij spreekt matig Nederlands)
Maar ik geef hem het voordeel van de twijfel omdat hij uit het Franse deel van Belgie komt.

Uiteindelijk geeft hij aan betaald te hebben. 30Min later krijg ik wederom een bericht dat hij perongelijk 2x betaald heeft. Hij geeft aan dat het om een fout gaat omdat de betaling de eerste keer niet door kwam.

Nu vraagt hij of ik de helft (mijn vraagprijs dus) terug wil storten zodra ik het geld binnen heb.

Koper heeft wel zijn naam gegeven, telefoon, banknummer, en adres. (Dit nagetrokken, maar blijkt niks geks aan de hand. Koper komt uit een klein dropje in Wallonie)
Hij heeft aangegeven hem voor muziek doeleinden te gebruiken. Zijn Google+ account laat wel zien dat hij iets met klassieke muziek doet.

Ik vertrouw het nog steeds niet helemaal. Toen ik aangaf dat ik het eerst even na wilde kijken bij mijn bank kreeg ik een geagiteerde reactie. Hij gaf aan zelf ook al 2x slachtoffer te zijn geweest van een scam.

Als ik de helft terug stort, kan de andere helft dan een "verkeerde" transactie zijn, die dan ook teruggestort wordt? Kan ik hier op een andere manier gescammed worden?

Moet ik het pakket verzekeren? (kost wel een extra €50,-)

Thanksss _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 843791 op 24-11-2016 23:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, dat klinkt als een scam. Niets terugbetalen of overmaken, contact opnemen met je bank en de koop afblazen (waar je nooit aan had moeten beginnen).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Ik zou het pakket in overleg met de koper verzekeren :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:47
Zo lang jij geen geld op je rekening hebt (geen Paypal) niks verzenden of terug overmaken.
Eerst zien of het 2x is overgemaakt.

Zucht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Klinkt inderdaad weer als een vaag verhaal. Ik weet niet wat je voor je MacBook vraagt, maar zo'n ding doet al snel 1000 euro als 't nog een beetje een schappelijk model is.
Ik weet niet hoor, maar dat bedrag zou ik überhaupt niet zomaar overmaken, laat staan 2 keer, omdat de betaling zogenaamd niet doorkwam. Internetbankieren geeft je direct feedback, en als een betaling niet is gelukt, dan staat dat erbij en dan ook nog eens de melding dat je het bedrag niet nog moet overboeken.

Ik zou kijken of de bank kan verifieren of het een valide betaling is en waar die vandaan komt. Als het van een onbekende partij afkomt, of betaling met een cheque ofzo is gedaan, heel ver van wegblijven en niets mee doen. Grote kans dat dat geld niet eens op je rekening staat als blijkt dat eea niet gedekt is. En dan ben je het gewoon dubbel kwijt (geld en mac).

Het idee is dat jij het nu 1 keer terugboekt. Echter, beide betalingen zijn gedaan met een niet gedekte cheque en de bank draait die terug. Dus de +2000 die je had, ben je kwijt. En je hebt zelf nog een keer 1000 overgeboekt. Dat kun je niet terughalen, want je hebt die opdracht zelf gegeven. Daarnaast heb je ook nog eens je dure Mac opgestuurd. Dus je zit zonder computer, en je bent ook nog eens geld kwijt.

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 24-11-2016 23:24 ]

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:22:
Klinkt inderdaad weer als een vaag verhaal. Ik weet niet wat je voor je MacBook vraagt, maar zo'n ding doet al snel 1000 euro als 't nog een beetje een schappelijk model is.
Ik weet niet hoor, maar dat bedrag zou ik überhaupt niet zomaar overmaken, laat staan 2 keer, omdat de betaling zogenaamd niet doorkwam. Internetbankieren geeft je direct feedback, en als een betaling niet is gelukt, dan staat dat erbij en dan ook nog eens de melding dat je het bedrag niet nog moet overboeken.

Ik zou kijken of de bank kan verifieren of het een valide betaling is en waar die vandaan komt. Als het van een onbekende partij afkomt, of betaling met een cheque ofzo is gedaan, heel ver van wegblijven en niets mee doen. Grote kans dat dat geld niet eens op je rekening staat als blijkt dat eea niet gedekt is. En dan ben je het gewoon dubbel kwijt.

Het idee is dat jij het nu 1 keer terugboekt. Echter, beide betalingen zijn gedaan met een niet gedekte cheque en de bank draait die terug. Dus de +2000 die je had, ben je kwijt. En je hebt zelf nog een keer 1000 overgeboekt. Dat kun je niet terughalen, want je hebt die opdracht zelf gegeven. Daarnaast heb je ook nog eens je dure Mac opgestuurd. Dus je zit zonder computer, en je bent ook nog eens geld kwijt.
Het gaat om €350, oud model.

Bij de bank checken voordat ik uberhaupt actie onderneem lijkt me het beste plan.

Hoe zou een bank dit oplossen dan? Zodra ik niets ga terugstorten naar dat rekeningnummer kan er vrij weinig gebeuren neem ik aan?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 843791 op 24-11-2016 23:28 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 843791 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:15:
Koper heeft wel zijn naam gegeven, telefoon, banknummer, en adres. (Dit nagetrokken, maar blijkt niks geks aan de hand. Koper komt uit een klein dropje in Wallonie)
Hij heeft aangegeven hem voor muziek doeleinden te gebruiken. Zijn Google+ account laat wel zien dat hij iets met klassieke muziek doet.
Dit zegt niks... Een scammer kan hem op exact dezelfde manier als jij hebben nagetrokken en presenteert jou die gegevens...
Nu vraagt hij of ik de helft (mijn vraagprijs dus) terug wil storten zodra ik het geld binnen heb.
...
Ik vertrouw het nog steeds niet helemaal. Toen ik aangaf dat ik het eerst even na wilde kijken bij mijn bank kreeg ik een geagiteerde reactie. Hij gaf aan zelf ook al 2x slachtoffer te zijn geweest van een scam.
Deze krijg ik niet met elkaar gerijmd, je weet toch alleen dat je het geld binnenhebt als je het nakijkt bij de bank, maar dan wordt hij geagiteerd?
Sowieso niets doen zonder dat je ziet dat het er echt dubbel op staat en ook nog inkomend uit 2 overmakingen, als dat zo is kan je eens met je bank gaan bellen wat nu het handigste is.

En of je het pakket moet verzekeren? Dat vind ik een erg aparte vraag als er al betaald is, de verzendwijze is dan toch al bekend (net zoals de kosten). Of wil jij gewoon vrijwillig 50 euro verliezen? Ik zou vervoer altijd door de koper laten betalen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 843791 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:25:
[...]

Het gaat om €350, oud model.

Bij de bank checken voordat ik uberhaupt actie onderneem lijkt me het beste plan.
Nog steeds teveel geld om 'zomaar' kwijt te zijn natuurlijk. Ik moet er in elk geval toch wel effe voor werken :)

Inderdaad even contact opnemen met de bank. Als die je geen uitsluitsel kunnen geven, sowieso eerst wachten tot het geld op je rekening staat en kijken in hoeverre dat je kunt verifieren dat het een echte betaling is. Zolang je dat niet met zekerheid kan, dan zou ik bij de bank eens aandringen hoe dat zit en navragen hoe lang het duurt tot een betaling teruggedraait kan worden. Dan zou ik zelf gewoon tot na die periode wachten met terugboeken en opsturen. Jammer als die Belg dan legitiem is, maar dan moet hij zich maar niet als een scammer gedragen.
Als alles klopt gewoon netjes opsturen natuurlijk (en verzekerd of niet zou ik aan de koper over laten, en hem ervoor laten dokken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
TERW_DAN schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:22:Echter, beide betalingen zijn gedaan met een niet gedekte cheque en de bank draait die terug. Dus de +2000 die je had, ben je kwijt. En je hebt zelf nog een keer 1000 overgeboekt.
Heb je daar een bron bij? Volgens mij is dat enkel een risico als je zelf een cheque op je rekening laat storten, iemand anders kan dat niet voor je doen. Zou bovendien een gekke boel worden als je niet kunt vertrouwen op betalingen die anderen naar je doen (het zelf-ongedekte-cheque-storten is tot daar aan toe).

De enige manier waarop dit als scam kan werken is als de koper TS vraagt het bedrag naar een andere rekening over te maken dan waar het vandaan kwam, of anderszins te retourneren.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ruikt naar een scam.
Niets doen, rustig wachten.
Misschien neemt jouw bank contact met je op dat er iets niet goed is gegaan.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Thralas schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:33:
[...]
Heb je daar een bron bij? Volgens mij is dat enkel een risico als je zelf een cheque op je rekening laat storten, iemand anders kan dat niet voor je doen. Zou bovendien een gekke boel worden als je niet kunt vertrouwen op betalingen die anderen naar je doen (het zelf-ongedekte-cheque-storten is tot daar aan toe).
https://blog.bedandbreakf...rs-met-ongedekte-cheques/
Marktplaats-verkoop, geld van 3 aparte rekeningen. Scam?
http://forum.fok.nl/topic/2341429/1/999
http://www.belgium.be/nl/...minaliteit/internetfraude

En nog veel meer als je zoekt op 'ongedekte cheque scam'. Er zijn veel varianten.
De enige manier waarop dit als scam kan werken is als de koper TS vraagt het bedrag naar een andere rekening over te maken dan waar het vandaag kwam, of anderszins te retourneren.
Dat is dus ook wat hier gedaan wordt, er wordt gevraagd om de betaling 1 keer terug te sturen omdat die zogenaamd dubbel zou zijn.

Er zijn genoeg manieren te bedenken waarop dit fout kan gaan. Immers er zijn genoeg manieren om betalingen te doen met vervalste betaalmiddelen als cheques, creditcards etc waarbij pas achteraf blijkt dat die niet klopt. En dan worden zaken gewoon teruggedraaid, en zit jij zonder geld.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 21:15

GforceNL

Out of memory....

Lijkt me vrij duidelijk dat je pas kunt bevestigen of het 2x is over gemaakt op het moment dat het bij jou op de rekening komt.

Van BE -> NL zal er waarschijnlijk morgen op staan.

Laat je niet gek maken en zeg dat de koper even geduld moet hebben...

<Zinloze tekst hier>

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:10

Speedmaster

Make my day...

Absoluut niks verzenden of terugboeken en rustig wachten. Hou er rekening mee dat het zomaar een week kan duren voor er daadwerkelijk geld op je rekening staat. Niet reageren op dreigementen dat er aangifte wordt gedaan. Zelfs als je per telefoon benaderd gaat worden door de "gendarmerie". Oplichters halen alle trucs uit om je geld afhandig te maken.

Edit:
De betaaltruc is dat jij geld overmaakt naar hem, vervolgens betaald hij jou het door jouw betaalde bedrag aan jou, jij denkt ha geld is binnen en verstuurd de laptop. Hij lacht want hij heeft voor 0 euro jouw laptop

[ Voor 24% gewijzigd door Speedmaster op 24-11-2016 23:48 ]

• Gomez12
TERW_DAN schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:22:
Internetbankieren geeft je direct feedback, en als een betaling niet is gelukt, dan staat dat erbij en dan ook nog eens de melding dat je het bedrag niet nog moet overboeken.
Internetbankieren is echter niet overal zo ver gevorderd als hier in NL hoor... Wallonie weet ik niet, maar UK loopt enkele lichtjaren daarin op NL achter bijv.
Het idee is dat jij het nu 1 keer terugboekt. Echter, beide betalingen zijn gedaan met een niet gedekte cheque en de bank draait die terug. Dus de +2000 die je had, ben je kwijt. En je hebt zelf nog een keer 1000 overgeboekt. Dat kun je niet terughalen, want je hebt die opdracht zelf gegeven.
Lijkt me opzich toch best wel sterk dat je die 1000 euro niet terug kan halen, als je het terugbetaalt naar dezelfde rekening als waar je het vandaan krijgt dan moet de bank dat toch wel aan elkaar kunnen koppelen.
En tja, dat de bank er dan 1000 euro bij inschiet dat lijkt mij een bankrisico voor het gebruiken van cheques.
[...]
Lees de voorwaarden bij je bank maar eens na, die garanderen niets qua saldo tot na een x tijd.
Dat is in NL niet zo relevant meer (behalve als bijv de postcodeloterij 50 miljoen op jouw rekening stort per ongeluk oid) vanwege internet bankieren en pinnen en de checks die daarin zitten.
Maar omdat andere landen nog steeds principes als cheques hanteren (die ongedekt kunnen zijn) kan er niets gegarandeerd worden ongeacht wat het saldo zegt totdat er x tijd overheen is gegaan.

Cheques zijn meesterlijke uitvindingen van banken geweest, briefjes waarvan niemand kon zien of ze gedekt waren en als ze niet gedekt waren dan was de ontvanger de lul want daar haalde de bank het geld gewoon terug. Winkels etc vroegen er op een gegeven moment ook echt een toeslag op het betalen per cheque om gewoon het verlies van ongedekte cheques op te vangen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

De enige manier waarop dit als scam kan werken is als de koper TS vraagt het bedrag naar een andere rekening over te maken dan waar het vandaan kwam, of anderszins te retourneren.
Dit was jaar of 6-7 jaar geleden nog het geval, OVR/OVG/ofzoiets cheques, die werden onder voorbehoud gestort, bleek het niet te kloppen, werd dit teruggedraaid. Volgens mij kan dit al lange tijd niet meer. Althans, in Nederland, geen idee of Belgie nog bankcheques heeft.

maar simpel, laat hem maar eerst een screenshot geven van zijn betaling, beetje photoshop kan best, maar geen idee of ze de moeite hiervoor nemen. Al het via internet betaald is, is dit bijna niet terug te draaien, dat geval heb je alleen nog man in the middle (hij is helemaal de persoon niet waarvan hij de gegevens geeft).

Of het is echt een domme oplichter en hoopt dat jij direct 350 terugstort, terwijl hij helemaal niets heeft overgemaakt.

Dodgy, dat zeker, wacht eerst tot het geld er is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Gomez12
SinergyX schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:45:
[...]
Dit was jaar of 6-7 jaar geleden nog het geval, OVR/OVG/ofzoiets cheques, die werden onder voorbehoud gestort, bleek het niet te kloppen, werd dit teruggedraaid. Volgens mij kan dit al lange tijd niet meer.
In NL kan het niet meer, maar de wereld is groter dan NL... Genoeg landen kennen het principe (of een soortgelijk iets nog wel) en de bankenwereld kent het principe van onder voorbehoud betalen zeker wel. Dat gaan ze nooit opgeven.
maar simpel, laat hem maar eerst een screenshot geven van zijn betaling, beetje photoshop kan best, maar geen idee of ze de moeite hiervoor nemen. Al het via internet betaald is, is dit bijna niet terug te draaien
Screenshot van inet bankieren en photoshop? Why so difficult? Elke browser kent een element inspector waarmee je de pagina live kan editten op je eigen scherm met volledig behoud van de DOM etc. Oftewel het is vanaf het editten gewoon de waarheid wat er op je screenshot staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-06 17:31
Even los van het feit of het een scam is of niet, jij bent nergens strafbaar voor als je nu een week lang helemaal niets doet. Met andere woorden, neem je tijd.

• RedFox
  • Nu online

RedFox

Heb je een OV ofzo?

SinergyX schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:45:
[...]

Dit was jaar of 6-7 jaar geleden nog het geval, OVR/OVG/ofzoiets cheques, die werden onder voorbehoud gestort, bleek het niet te kloppen, werd dit teruggedraaid. Volgens mij kan dit al lange tijd niet meer. Althans, in Nederland, geen idee of Belgie nog bankcheques heeft.
Er wordt wel nog steeds voor gewaarschuwd: https://www.fraudehelpdes...ederlander-snapt-ze-niet/

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Thralas
TERW_DAN schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:41:
En nog veel meer als je zoekt op 'ongedekte cheque scam'. Er zijn veel varianten.
Ik ben bekend met het concept.
Dat is dus ook wat hier gedaan wordt, er wordt gevraagd om de betaling 1 keer terug te sturen omdat die zogenaamd dubbel zou zijn.
En dat werkt alleen als de tegenrekening anders is dan waar het geld origneel vandaan kwam. Interessant genoeg meldt TS dat hij al een bankrekeningnummer heeft ontvangen, nog voordat hij het geld binnen heeft. Misschien in de hoop dat hij het daardoor niet naar de orignele rekening retourneert?
Er zijn genoeg manieren te bedenken waarop dit fout kan gaan. Immers er zijn genoeg manieren om betalingen te doen met vervalste betaalmiddelen als cheques, creditcards etc waarbij pas achteraf blijkt dat die niet klopt.
Maar niet naar de bankrekening van TS, zonder tussenkomst van een actie van hemzelf.

Als je iets op je bankrekening ziet staan, niet aangemerkt alzijnde een reservering, dan kun je ervanuitgaan dat het niet zomaar verdwijnt.
En dan worden zaken gewoon teruggedraaid, en zit jij zonder geld.
Oké, dan wat stelliger: jij beweert dat iemand anders een bedrag op jouw rekening kan laten bijschrijven, waarbij dit later weer spontaan kan verdwijnen. Volgens mij is dit onzin, en schets je hier een risico dat er simpelweg niet bestaat (iemand anders die een cheque op jouw rekening laat storten).

Let wel, ik zeg niet dat dit geen scam is (inderdaad, het lijkt extreem fishy), maar 'the worst that could happen' als jij 2 bedragen op je bankrekening ziet is dat je bank je (namens de tegenrekeninghouder) vraagt of je het wilt terugstorten.

En dan is er nog die complexe driehoeksscam waarbij iemand anders (onbewust) een betaling naar jouw rekening doet door tussenkomst van een oplichter. Maar ook dan: dat draait de bank nimmer eigenhandig terug (de rechter zou er wel wat van kunnen vinden).

edit:
@ hieronder, huh, ben je het grotendeels met me eens, behalve dan dit punt:
Dat dat geld terug gehaald kan worden is omdat het via een ongedekte cheque oid is gegaan.
En dat gaat dus enkel als je 'm zelf stort, als slachtoffer.

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 24-11-2016 23:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gomez12 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:44:
Lijkt me opzich toch best wel sterk dat je die 1000 euro niet terug kan halen, als je het terugbetaalt naar dezelfde rekening als waar je het vandaan krijgt dan moet de bank dat toch wel aan elkaar kunnen koppelen.
En tja, dat de bank er dan 1000 euro bij inschiet dat lijkt mij een bankrisico voor het gebruiken van cheques.
Dat is niet sterk, dat is gewoon de realiteit.

Jij geeft opdracht voor een betaling, dan gaat de bank er vanuit dat je die betaling ook wilde doen. De bank gaat deze niet terugdraaien. Anders zou scammen de andere kant op heel makkelijk zijn (ik koop iets voor 100 euro van jou, jij stuurt het op, en ik draai de betaling terug).

Het enige dat de bank kan doen is een verzoek indienen bij die persoon tot terugbetaling en je in het beste geval de gegevens geeft zodat je contact op kan nemen met die persoon en vragen of hij het kan terugboeken. Maar die is dat niet eens verplicht (als je dus geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer, kan de bank niet echt iets voor je doen).
Je kunt dan wel een procedure starten en het juridisch gaan oplossen, maar als het een of andere scammer in een bananenrepubliek is, is de kans klein dat je natuurlijk ook wat terugziet. En ondertussen zit je nog wel wat extra kosten die je hebt moeten maken.

Zelf terugboeken dus nooit doen, wat je kunt simpelweg dat geld niet meer terughalen. Ook niet als er geld van dat rekening nummer naar jou toe is geboekt. Dat dat geld terug gehaald kan worden is omdat het via een ongedekte cheque oid is gegaan.

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gomez12 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:50:
Screenshot van inet bankieren en photoshop? Why so difficult? Elke browser kent een element inspector waarmee je de pagina live kan editten op je eigen scherm met volledig behoud van de DOM etc. Oftewel het is vanaf het editten gewoon de waarheid wat er op je screenshot staat.
Natuurlijk kan dat, dat is ook het hele punt niet, je wil ze gewoon moeite laten doen voor dingen die logisch zijn (of ze wel/niet aan te passen zijn), als het een simpele oplichter is, haakt ie al meteen af.

Als hij al 'geagiteerd' reageert op z'n reactie dat hij eerst bij z'n bank gaat kijken, duw je hem gewoon stukje verder. Je filtert deze manier al heel snel eerste poging scammers eruit, die gokken op snelle actie en gaan meteen verder met de volgende.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Thralas schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:52:
[...]
Let wel, ik zeg niet dat dit geen scam is (inderdaad, het lijkt extreem fishy), maar 'the worst that could happen' als jij 2 bedragen op je bankrekening ziet is dat je bank je (namens de tegenrekeninghouder) vraagt of je het wilt terugstorten.
Dat geldt leuk voor NL-banken en NL-betalingen, maar op EU-/wereld-nivo zijn er ietwat andere afspraken onder banken en daar hebben de NL-banken zich gewoon aan te houden.

Zie bijv : https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/cheques/ en dan onder verwerking van uw cheque :
Een cheque tot € 25.000: Onder Gewoon Voorbehoud
Vanaf 1 januari 2017 betalen we cheques met een waarde tot € 25.000 (of de tegenwaarde hiervan in een buitenlandse muntsoort) meestal uit Onder Gewoon Voorbehoud. Dit betekent dat:

- u het bedrag ontvangt onder het voorbehoud dat wij het bedrag uiteindelijk van de betrokkene ontvangen
- het geld 10 tot 12 werkdagen nadat we uw cheque hebben ontvangen, is bijgeschreven op uw rekening
- wij het aan u betaalde bedrag weer van uw rekeningen mogen afschrijven als wij het geld uiteindelijk niet van de betrokkene ontvangen
Let op dat ik hier dus bijv nergens kan vinden hoe lang ze dat recht menen te hebben. Het kan 10 tot 12 duren voordat het op jouw rekening staat en daarna kunnen ze het nog afschrijven (maar voor hoelang?)

[ Voor 7% gewijzigd door Gomez12 op 25-11-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Ja. En kun jij een cheque op mijn rekening storten? Volgens mij niet, dus tenzij ik zelf zo stom ben om dat te doen is er 'niets' aan het handje. Dat is m'n punt - dat ongedekte cheques een ding zijn weet ik.

En inderdaad, die vaagheid omtrent het 'clearen' en de vele alternatieven is een goede reden om ze te vermijden waar mogelijk, tenzij je zeker weet dat de 'uitgever' betrouwbaar is.

[ Voor 42% gewijzigd door Thralas op 25-11-2016 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Thralas schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 00:05:
Ja. En kun jij een cheque op mijn rekening storten? Volgens mij niet, dus tenzij ik zelf zo stom ben om dat te doen is er 'niets' aan het handje. Dat is m'n punt - dat ongedekte cheques een ding zijn weet ik.
Geen idee nooit geprobeerd vanuit het buitenland naar een NL-rekening.

Maar zou je vraag zijn : kan je met een cheque geld op andermans rekening storten? Dan zou mijn antwoord ja zijn mits die andermans rekening in bepaalde landen ligt waarvan ik het zeker weet.
Daar doen ze niet zo moeilijk, daar vragen ze bij een cheque gewoon om het rekeningnr waar het naartoe moet en of dat nu van jou of van iemand anders is boeit ze niet zolang de rekening maar bij die bank is.

Ik kan me voorstellen dat het ietwat problematischer wordt bij een NL-rekening die niet bij hun staat, maar ik heb daar geen ervaring mee. En ik heb bijv ook geen ervaring met wat er gebeurt als je op een belgische vestiging van de ABN Amro een cheque probeert te storten op een NL-ABN Amro rekening.

Maar qua scammers kan ik me zo voorstellen dat er nog wel wat gaatjes zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Omg het wordt allemaal wel weer veel erger gemaakt dan het nu is. Ok, het is ietwat verdacht, maar kijk de komende dagen eerst eens of er geld is overgeschreven, en van wie dat komt.

Het gaat hier niet eens om cheques. Maar goed, ja die worden vrijwel overal ter wereld nog gebruikt, behalve in oa. NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:15
Wacht tot het geld op je rekening staat. Staat het op je rekening bel je bank om te kijken of ze het kunnen/mogen terug trekken. Kan je bank het niet meer terug trekken. Dan kan je het eventueel teveel betaalde bedrag netjes terug betalen.

En voor die tijd verstuur je helemaal niets. Als het geld ECHT van jou is. Dan pas krijgt hij zijn geld. En als hij weer een ik ben al een paar keer gescamt op marktplaats. Dan moet je zeggen ik ook. En daarom ben ik extra voorzichtig. Had jij ook moeten doen voor je 350 euro overmaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 00:50:
Omg het wordt allemaal wel weer veel erger gemaakt dan het nu is. Ok, het is ietwat verdacht, maar kijk de komende dagen eerst eens of er geld is overgeschreven, en van wie dat komt.

Het gaat hier niet eens om cheques. Maar goed, ja die worden vrijwel overal ter wereld nog gebruikt, behalve in oa. NL.
Ik ga even afwachten of ik uberhaupt geld ontvang van deze meneer. Zodra dit het geval is zal ik met mijn bank bellen.

Hoe kan ik vaststellen of dit via een Cheque, CC of bank is overgemaakt?
Weten ze dit bij de bank?

Dank allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Toeval? http://forum.fok.nl/topic/2341429
Heb iets van ongeveer 200 euro op marktplaats te koop staan. Vanmiddag iemand die zonder onderhandelen de vraagprijs wil betalen. Hij stelde nog wel een vraag over het product, die heb ik beantwoord. Ik heb daarna mijn betaalgegevens gestuurd. Een paar uur hierna krijg ik in gebrekkig Nederlands een bericht terug dat hij per ongeluk teveel heeft overgemaakt (1000 euro ipv de 200) en of ik dat zo spoedig mogelijk wil terugsturen. Het product wil hij wel nog steeds hebben. Is het veilig om het product op te sturen plus het teveel bedrag terug te sturen of dit een of andere truc? De belletjes gaan een beetje rinkelen door het slechte taalgebruik maar hij is wel gespecialiseerd in het product dat ik aanbied. Het moge overigens duidelijk zijn dat ik niks opstuur of terugstuur voordat het geld er überhaupt is, dus dat is sowieso even afwachten.

[ Voor 91% gewijzigd door Ebayzo op 25-11-2016 11:06 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 00:50:

Ik geef hem nog het voordeel van de twijfel.
Wat ik verder nog op internet heb gevonden past wel in het plaatje (al wil dit niet veel zeggen).

Hoe kan ik natrekken of de overschrijving via een Cheque, CC of gewoon de bank is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wouw.

Dit klinkt precies als mijn situatie.

Deze persoon lijkt ook veel verstand van zaken te hebben. Veel technische praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49
Anoniem: 843791 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:13:
[...]
Ik geef hem nog het voordeel van de twijfel.
Wat ik verder nog op internet heb gevonden past wel in het plaatje (al wil dit niet veel zeggen).

Hoe kan ik natrekken of de overschrijving via een Cheque, CC of gewoon de bank is gegaan?
schattig, maar dit lijkt me een duidelijk verhaal. Op het moment dat het geld binnen is zou ik even contact op nemen met je bank om te verifiëren hoe het zit en wat je kan verwachten.

In de tussentijd zou ik niets versturen, tenzij je graag van je macbook afwilt voor niets, maar dan mag je hem ook naar mij sturen. gratis natuurlijk en je mag ook geld overmaken als je daar ook van af wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-04 08:41
Zodra als geld op je rekening staat is de transactie rond, dit kan niet meer teruggeboekt worden (SEPA Transactie regelgeving)

zie:
http://financieel.infonu....bank-abn-amro-en-ing.html
Een normale overboeking kunt u niet storneren. Dit geldt als u bijvoorbeeld iets gekocht op Marktplaats of Ebay en het bedrag overgeschreven heeft naar de begunstigde.

Dit zijn Europese regels waar iedere Europese bank zich aan moet houden.

Dus geld dubbel op je rekening (Dit komt vandaag binnen, uiterlijk voor 17:00 moet dit zichtbaar zijn op je rekening) dan kan je één van de transacties zelf terugboeken, geen geld ontvangen vandaag? vriendelijk bericht sturen dat hij de t***** kan krijgen en de Macbook aan iemand anders verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Verzenden is op risico van de koper.. iig dat zou ik er wel bij vermelden. dat het 50euro kost.. dat is voor de koper.. niet de verkoper :)

MITS het dus geen ( wat het wel is ) scam is.

Wat voor bewijs heeft ie verder nog aangeleverd om aan te tonen dat hij het bedrag 2x heeft overgemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Patientzero schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:37:

Wat voor bewijs heeft ie verder nog aangeleverd om aan te tonen dat hij het bedrag 2x heeft overgemaakt ?
Bewijs hoeft niet aangeleverd te worden, je eigen bankrekening is het bewijs, geen geld, geen goederen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Patientzero schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:37:
Verzenden is op risico van de koper.. iig dat zou ik er wel bij vermelden. dat het 50euro kost.. dat is voor de koper.. niet de verkoper :)

MITS het dus geen ( wat het wel is ) scam is.

Hij heeft een vaag overzicht in de Marktplaats chat geplaatst.
Waarin mijn bankgegevens staan en zijn bankgegevens.

Dit is tekstueel, geen screenshot (alarm).
Ik heb gevraagd om een screenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Waar the fuck hebben jullie het over dat de koper het bedrag terug kan laten boeken? Ongedekte cheques, dat was echt jaren '80 en bovendien risico voor de bank en niet voor jou.

Dit kan nimmer nooit in SEPA landen. Alleen in het geval van een automatische incasso kan een rekeninghouder een bedrag laten storneren.

Gewoon wachten tot het bedrag binnen is, en als er inderdaad te veel geld binnen komt kan je het gedeelte wat te veel verzonden is terug sturen. Als het een scam is, is het er zo een die met een geknutseld bankafschriftje jou ertoe wil bewegen voordat je het geld binnen hebt zijn 'te veel verzonden' geld terug te sturen.

Dit doet ie dan bij 200 mensen en als het bij 3 mensen al lukt heeft hij een aardig bedrag bijeen gefraudeerd.

[ Voor 16% gewijzigd door assassin85 op 25-11-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
Ach ik heb dat ook wel eens gehad met jongens die dit via paypal probeerde... of zelfs riepen ''het is overgemaakt via paypal.. maar die hebben waarschijnlijk storing, dus zul je nog wel geen bevestiging krijgen'' lol.. hoe is het :D

Maar om even een comment op @assassin85 te geven.. zeker te weten dat je een betaling kan storneren vanuit BE naar NL of een ander Sepa land.. alleen moet de boeking dan na 17.00 op vrijdag worden verricht, en deze kun je maandag dan ( mits je snel genoeg bent ) telefonisch storneren.. gezien er tussen vrijdag avond en maandag ochtend niets met de transactie gebeurd :) maar dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

paQ

vrij simpel: komt het geld van twee verschillende rekeningen / afzenders, dan weet je genoeg. (of als je het moet terugstorten naar een andere rekening dan afzender)

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 25-11-2016 12:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 12:08
assassin85 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:51:
Waar the fuck hebben jullie het over dat de koper het bedrag terug kan laten boeken? Ongedekte cheques, dat was echt jaren '80 en bovendien risico voor de bank en niet voor jou.

Dit kan nimmer nooit in SEPA landen. Alleen in het geval van een automatische incasso kan een rekeninghouder een bedrag laten storneren.

Gewoon wachten tot het bedrag binnen is, en als er inderdaad te veel geld binnen komt kan je het gedeelte wat te veel verzonden is terug sturen. Als het een scam is, is het er zo een die met een geknutseld bankafschriftje jou ertoe wil bewegen voordat je het geld binnen hebt zijn 'te veel verzonden' geld terug te sturen.

Dit doet ie dan bij 200 mensen en als het bij 3 mensen al lukt heeft hij een aardig bedrag bijeen gefraudeerd.
Nee, via SEPA overboeking kan het inderdaad niet. Echter, er worden nog steeds cheques gebruikt in de wereld en die kun je gewoon opsturen naar een postbus van je bank. Als een scammer dus je bankrekeningnummer heeft en je bank, dan staat weinig hem in de weg om op de achterkant jouw bankgegevens in te vullen en de cheque op te sturen naar je bank. Die moet officieel ook checken of JOUW handtekening erop staat en overeen komt, maar dat gaat niet altijd goed.

Aan de soort transactiecode op je afschrift / telebankieren zou je moeten kunnen zien waar het geld vandaan komt. Bij SEPA overmaken ben je veilig, bij elke andere manier vooral vragen blijven stellen.

https://www.ing.nl/partic...ing/bankcheque/index.html

Mocht er met een cheque betaald zijn, kun je gewoon aangeven dat jij die niet hebt geaccepteerd, regelt de bank het verder voor je. Of die kerel dan geen saldo heeft is niet relevant, het voorgeschoten bedrag door je eigen bank, wordt dan gewoon van je rekening gehaald, en de banken handelen het onderling zelf af.

[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 25-11-2016 12:34 . Reden: Link toegevoegd bij bijvoorbeeld ING ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Even los van de technische (on)mogelijkheden voor een scam, is het verhaal van de koper ongeloofwaardig. Hij geeft zelf aan dat hij eerder al eens gescamd is, maar maakt wel zonder problemen en zonder waarborgen van tevoren flink wat geld over naar een onbekend persoon van marktplaats, in de hoop dat hem een product wordt toegestuurd? Ik ben dit soort mensen niet vaak tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Sdreeg schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:06:
Even los van de technische (on)mogelijkheden voor een scam, is het verhaal van de koper ongeloofwaardig. Hij geeft zelf aan dat hij eerder al eens gescamd is, maar maakt wel zonder problemen en zonder waarborgen van tevoren flink wat geld over naar een onbekend persoon van marktplaats, in de hoop dat hem een product wordt toegestuurd? Ik ben dit soort mensen niet vaak tegengekomen...
Idd een gewaarschuwd mens........

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:47
Ik ben wel benieuwd naar welke rekening je gevraagd wordt het te veel betaalde terug te storten. Is dat hetzelfde rekeningnummer als welke op je bankafschrift staat? theoretisch zou hij natuurlijk een bankaccount/pc van iemand gehacked kunnen hebben, en vanuit daar de betaling(en) naar jouw doen, en vervolgens jou e.e.a laten terug storen naar een derde rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

gambieter schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:18:
koop afblazen (waar je nooit aan had moeten beginnen).
Goed onderbouwd ook. Waarom niet? Omdat de persoon in kwestie slecht Nederlands spreekt? Omdat een Belg op het Nederlandse Marktplaats zit?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
Freekers schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:14:
[...]

Goed onderbouwd ook. Waarom niet? Omdat de persoon in kwestie slecht Nederlands spreekt? Omdat een Belg op het Nederlandse Marktplaats zit?
ja _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet alle Nigerianen opereren vanuit Nigeria. Slecht taalgebruik, vraagprijs, MP, en dan geklungel met betalen. Sounds legit.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Bushie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:22:
Ik ben wel benieuwd naar welke rekening je gevraagd wordt het te veel betaalde terug te storten. Is dat hetzelfde rekeningnummer als welke op je bankafschrift staat? theoretisch zou hij natuurlijk een bankaccount/pc van iemand gehacked kunnen hebben, en vanuit daar de betaling(en) naar jouw doen, en vervolgens jou e.e.a laten terug storen naar een derde rekening.
sowieso stort ik alleen maar terug naar de rekening waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, zojuist 2x het gevraagde bedrag ontvangen.

Van het IBAN nummer dat hij aangaf, met zijn naam erbij als rekeninghouder.

De transacties hebben verschillende beschrijvingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Anoniem: 843791 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:33:
Ok, zojuist 2x het gevraagde bedrag ontvangen.

Van het IBAN nummer dat hij aangaf, met zijn naam erbij als rekeninghouder.

De transacties hebben verschillende beschrijvingen.
Laat de bedragen gewoon even staan en neem in ieder geval even contact op met je bank.
Bij terugstorting dit alleen doen naar de rekening waar het vandaan is gekomen, dus niet naar een andere rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 22:32

-tom-562

Oliesjeik

Freekers schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:14:
[...]

Omdat je niet zo naïef moet zijn. Hoe kan je per ongeluk met internet bankieren iets 2x overmaken?? Dat is mij nog nooit gelukt, er zitten teveel controles in het systeem (iig bij Rabobank).
Edit:
Ok, 2 overschrijvingen ontvangen, maar dat is niet per ongeluk, zeker niet als de beschrijving anders is. Ik zou ff een paar dagen wachten

[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 25-11-2016 15:44 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

gambieter schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:15:
Niet alle Nigerianen opereren vanuit Nigeria. Slecht taalgebruik, vraagprijs, MP, en dan geklungel met betalen. Sounds legit.
Gelukkig spreekt iedereen op Marktplaats perfect ABN :+ . Ik werk samen met enkele buitenlandse collega's. Zij zijn de Nederlandse taal nog aan het leren, maar doen wel hun best. Op basis van jouw redenatie zouden die mensen nooit wat mogen/kunnen kopen op MP, beetje jammer. Het geklungel met betalen begon pas nadat de deal gesloten was, dat had hij vooraf nooit kunnen voorzien.
-tom-562 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:43:
Omdat je niet zo naïef moet zijn. Hoe kan je per ongeluk met internet bankieren iets 2x overmaken?? Dat is mij nog nooit gelukt, er zitten teveel controles in het systeem (iig bij Rabobank).
Edit:
Ok, 2 overschrijvingen ontvangen, maar dat is niet per ongeluk, zeker niet als de beschrijving anders is. Ik zou ff een paar dagen wachten
Het geklungel met betalen begon pas nadat de deal gesloten was, dat had hij vooraf nooit kunnen voorzien.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:02

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hoewel het op je rekening staat (2x) klinkt het mij toch nog als een verhaaltje te goed/vreemd om waar te zijn.

Mijn advies is dan ook, trek het even over het weekend bel met je bank en vraag om de betaling te verifiëren.
Komt het beide van hetzelfde rekeningnummer af? (meestal staat er wel iets bij van een soort overboeking toch?)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rubman schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:55:
Hoewel het op je rekening staat (2x) klinkt het mij toch nog als een verhaaltje te goed/vreemd om waar te zijn.

Mijn advies is dan ook, trek het even over het weekend bel met je bank en vraag om de betaling te verifiëren.
Komt het beide van hetzelfde rekeningnummer af? (meestal staat er wel iets bij van een soort overboeking toch?)
Bedragen komen van hetzelfde rekening nummer dat op zijn (of in ieder geval de opgegeven naam) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:32
Staat er iets raars bij de opmerkingen?
Wat niet klopt? Ander product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Het klinkt inderdaad een beetje als een scam. Maar wel dus van dezelfde rekening en dat klinkt wel weer legitiem. Blijft bijzonder verhaal ben benieuwd hoe het eindigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Joostje123 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:59:
Staat er iets raars bij de opmerkingen?
Wat niet klopt? Ander product?
Omschrijving 1
Betaling Macbook 2011

Omschrijving 2
RF34BETALINGMACBOOK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Vreemde omschrijvingen voor de betalingen. Althans die tweede.

Duidelijk gevalletje, maandag even met de bank bellen en voor nu even rustig de laptop laten liggen en vooral niets terug storten of versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In dit geval zou ik voor de zekerheid toch even de bank bellen en vragen of dit geld op de een of andere manier nog terug gehaald kan worden door de verkoper. Er zijn mensen die zeggen dat dit niet mogelijk is en andere zeggen weer dat het wel mogelijk is. Als het 100% zeker is dat het geld van jou is zou ik verder gaan, tot die tijd niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:56
Belg hier: ik heb hetzelfde probleem ook hier 2maanden geleden voorgehad. Betaald met "Bancontact" (de Belgische overschrijvingsmethode) en de eerste keer een foutmelding gekregen dat betaling niet gelukt was. Nogmaals geprobeerd, wel gelukt, en achteraf gezien dat de eerste betaling stiekem toch wel gelukt was. Bedrag was er tweemaal af.

Mijn advies zoals alle anderen: zo snel mogelijk bank bellen voor duidelijkheid en dan contact opnemen met de ongeruste koper. Ondanks dat iedereen hier van het slechtste uitgaat, denk ikzelf dat dit een fout van de koper is geweest, zonder verdere snode plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

luukske schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:35:
Belg hier: ik heb hetzelfde probleem ook hier 2maanden geleden voorgehad. Betaald met "Bancontact" (de Belgische overschrijvingsmethode) en de eerste keer een foutmelding gekregen dat betaling niet gelukt was. Nogmaals geprobeerd, wel gelukt, en achteraf gezien dat de eerste betaling stiekem toch wel gelukt was. Bedrag was er tweemaal af.

Mijn advies zoals alle anderen: zo snel mogelijk bank bellen voor duidelijkheid en dan contact opnemen met de ongeruste koper. Ondanks dat iedereen hier van het slechtste uitgaat, denk ikzelf dat dit een fout van de koper is geweest, zonder verdere snode plannen.
Dat kan heel goed zijn, maar zijn die verschillende teksten erbij dan niet gek?

Desalniettemin het kan zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Volgens koper heeft hij 2 x hetzelfde bedrag 'per ongeluk' geboekt via bank?

Dan zou ik wachten totdat het er is, en dan pas terugboeken. Ik weet niet hoe het in Belgie zit maar in NL is het zo dat een betaling die overgeschreven is (handmatig) deze ook niet terug te vorderen valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakathefox
  • Laatst online: 03-06 06:49
Volgens mij werkt de truc als volgt:

Koper 1 (de Belg) heeft zelf een advertentie op Marktplaats staan met een MacBook. Hij is ook Verkoper 1.
Koper 2 (onbekend) heeft geboden op de MacBook.
Koper 1 / Verkoper 1 vraagt aan Koper 2 om het bedrag over te maken op de rekening van Verkoper 2.
Verkoper 2 (jij) krijgt twee betalingen binnen. 1 betaling van Koper 1. 1 betaling van Koper 2.
Koper 1 vraagt om de betaling van Koper 1 terug te boeken.
Verkoper 2 denkt vervolgens dat het goed zit. Hij verstuurd de MacBook naar Koper 1.
Koper 2 blijft wachten op z'n MacBook. Als hij verhaal gaat halen, dan komt hij uit bij Verkoper 2. Want daar heeft hij het geld naar overgeboekt.
Koper 1 heeft én de MacBook én het geld. Hij kan z'n handen bovendien in onschuld wassen, want je hebt hem het geld toch teruggeboekt? Waarom zou hij dan moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:42
mind123 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 20:49:
Volgens mij werkt de truc als volgt:

(knip)
... je hebt de update van superdry gemist:
Bedragen komen van hetzelfde rekening nummer dat op zijn (of in ieder geval de opgegeven naam) staan.
... dus jouw verhaal kan het al niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Laatst online: 03-06 06:49
vanaalten schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 20:58:
... dus jouw verhaal kan het al niet zijn.
In dat geval heb ik niets gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 00:01:
[...]

Dat geldt leuk voor NL-banken en NL-betalingen, maar op EU-/wereld-nivo zijn er ietwat andere afspraken onder banken en daar hebben de NL-banken zich gewoon aan te houden.

Zie bijv : https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/cheques/ en dan onder verwerking van uw cheque :

[...]

Let op dat ik hier dus bijv nergens kan vinden hoe lang ze dat recht menen te hebben. Het kan 10 tot 12 duren voordat het op jouw rekening staat en daarna kunnen ze het nog afschrijven (maar voor hoelang?)
ik dacht ooit gelezen te hebben dat dit zomaar 6(!) weken kon duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Anoniem: 843791 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:01:
[...]

Omschrijving 1
Betaling Macbook 2011

Omschrijving 2
RF34BETALINGMACBOOK
Als het goed is kan jouw bank je laten weten op welk moment de betaling definitief is. Van ABN weet ik dat ze daar een speciaal nummer voor hebben. In beginsel als er op IBAN betaald is, is een BE->NL betaling net zo zeker als een NL->NL betaling.

Ik zie in het relaas tot nu toe geen scam.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:11
Ik heb vorige maand een transactie gedaan met een Belg uit omgeving Antwerpen, bedrag ook circa 300 euro. Om het idee hier te ontkrachten dat een overboeking lang duurt: integendeel, deze stond er dezelfde dag al als bijgeschreven bij op mijn rekening.

De verzending ging ook vlekkeloos en hij had hem de volgende dag al in huis. Door dit topic zal ik de volgende keer toch nog wat scherper naar de gebruikte betaalmethode kijken en me in het Belgische betaalsysteem verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:45

Soul__assasin

de Belbelg

extra opletten tegenwoordig dus #scary

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
objectief2 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:35:
Ik heb vorige maand een transactie gedaan met een Belg uit omgeving Antwerpen, bedrag ook circa 300 euro. Om het idee hier te ontkrachten dat een overboeking lang duurt: integendeel, deze stond er dezelfde dag al als bijgeschreven bij op mijn rekening.

De verzending ging ook vlekkeloos en hij had hem de volgende dag al in huis. Door dit topic zal ik de volgende keer toch nog wat scherper naar de gebruikte betaalmethode kijken en me in het Belgische betaalsysteem verdiepen.
Verkocht paar maanden geleden een fiets aan een Belg en dat ging ook zo. Betaling erg snel binnen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:20

Blokker_1999

Full steam ahead

objectief2 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:35:

Aan het belgische betaalsysteem is niet veel vreemd. Ofwel betalen ze via een online platform zoals paypal ofwel gaat het via een SEPA overschrijving direct naar je bankrekening met behulp van IBAN/BIC codes.

Met banking appsen online banking kan er natuurlijk altijd iets misgaan, al zal het in geval van mijn bank al vrij moeilijk zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-04 08:41
Kijkende naar de omschrijvingen zou ik de tweede transactie met omschrijving Omschrijving 2
RF34BETALINGMACBOOK terugboeken, maar alleen na contact met de bank dat de eerste transactie een SEPA transactie betreft, dat is de veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels ook de 2 screenshots ontvangen van de afschrijving. Belgische bank: recordbank.

Ziet er toch allemaal goed uit. Ik ga maandag nog even bellen met de bank. Verwacht toch dat het gewoon om een foutje ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
Heb je het topic op FOK nog gelezen? Daar komt meneer met één of ander vreemd verhaal dat z'n rekening gehackt zou zijn en hij zijn geld veilig wou wegzetten. Compleet ongeloofwaardig natuurlijk.

Ik zou een andere koper voor je MacBook zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Screenshots zou ik dus nooit vertrouwen.

Gewoon maandag bellen met de bank, die zullen wel weten of het teruggeboekt kan worden. Zo ja? Laat het de bank maar oplossen, niks zelf terugboeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:44
Awsom schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:42:
Heb je het topic op FOK nog gelezen? Daar komt meneer met één of ander vreemd verhaal dat z'n rekening gehackt zou zijn en hij zijn geld veilig wou wegzetten. Compleet ongeloofwaardig natuurlijk.

Ik zou een andere koper voor je MacBook zoeken.
Daar waren wat overeenkomsten, maar daar lijkt het ook gewoon om een normale transactie te gaan. Ik zie op het topic op Fok! geen reden meer om aan te nemen dat het een scam betreft.

Ik weet ook niet of het dezelfde persoon is. De enige gelijkenis lijkt muziek te zijn, maar dat kan toeval zijn.

Hier ook zo 123 niet, al zou ik wel nog even de bank bellen om te verifieren dat beide bedragen 'defenitief' gestort zijn en dus niet vnauit de bank teruggestort kunnen worden. Is dat het geval, een betaling terugstorten en de macbook opsturen.

[ Voor 6% gewijzigd door koektrommeltje op 27-11-2016 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Sdreeg schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:06:
Hoewel ik het verder wel met het verhaal eens ben, zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen. Ik heb tal van mooie deals op allerlei websites kunnen maken. Dat je een keer onderuit bent gegaan verandert daar niets aan en betekent ook niet dat je dan gelijk maar volle mep in een winkel gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb vandaag met de bank gebeld.

Ze geven aan dat hij op geen manier de bedragen kan storneren. (Dit kan schijnbaar alleen maar bij automatische incasso's)

Ze gaven ook aan dat Rabobank al lang geen cheque's meer accepteert, dit kan het dus ook niet zijn.
Het zal dan toch wel gewoon om een foutje zijn gegaan.

Ik ga denk ik gewoon het bedrag terug overmaken en de MacBook opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Anoniem: 843791 schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:21:
Heb vandaag met de bank gebeld.

Ze geven aan dat hij op geen manier de bedragen kan storneren. (Dit kan schijnbaar alleen maar bij automatische incasso's)

Ze gaven ook aan dat Rabobank al lang geen cheque's meer accepteert, dit kan het dus ook niet zijn.
Het zal dan toch wel gewoon om een foutje zijn gegaan.

Ik ga denk ik gewoon het bedrag terug overmaken en de MacBook opsturen.
Probeer dit zwart op wit te krijgen..
Als er achter wel nog iets misgaat is het jou woord tegen dat van hun

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

^^ dit dus.
Eerst zwart op wit van de bank voordat je straks met je leuke verhaaltje dat aan de balie staat en ze vrolijk zeggen ja jammer joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37
Hij kan dat geld niet storneren, dus niks om je zorgen over te maken. Zou een mooie boel worden als dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
Al dat gedoe over de mogelijkheid dat hij de bedragen kan terughalen op een of andere manier. Hier in België werken we niet met overschrijvingen via een postduif of zo, we hebben een modern bankensysteem. Recordbank waarvan hier sprake is overigens een dochter van ING, volgens mij kennen jullie die bank vaag in Nederland ;).

In België ken ik maar 2 manieren waarop geld wat op iemand zijn rekening staat teruggehaald kan worden:
- een domiciliëring (voor zover ik het begrepen heb is het exact hetzelfde datn dat wat jullie automatische incasso noemen) die ten onrechte is uitgevoerd.
- een fout van de bank waardoor er geld op een rekening staat dat er niet op hoort te staan.

Ik zie hier waarom mensen twijfelen aan de oprechtheid van de koper, maar ik zie nog veel meer redenen waarom dit geen scam is. Als die man dat geld kan terughalen is er toch nog geen reden om het 2x over te schrijven? Het maakt het alleen maar meer verdacht. Ook het slechte Nederlands is heel normaal bij onze Franstalige landgenoten. Chapeau (hoedje af) dat hij blijkbaar nog redelijk Nederlands kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad, als hij die cheque methode had gebruikt, waar is de noodzaak dan om het twee keer over te maken? Als je zoals Awsom zegt een andere koper zou gaan zoeken, wat schiet je daarmee op? Dan heb je je laptop nog niet verkocht, en je moet toch die betalingen terugboeken. Dus dan heb je exact hetzelfde risico gelopen als wat je hebt als je er ééntje terugboekt en die laptop opstuurt.

Als je voor de optie gaat niks terug te boeken en je laptop niet te versturen doe je natuurlijk gewoon aan diefstal / oplichting.

En natuurlijk kan je nu wel zwart op wit aan de bank gaan vragen. Waar ze als het toch wat anders blijkt te zijn waarschijnlijk niks mee doen. Of het staat er weer net verkeerd en je moet nog een keer het vragen, etc. Ondertussen heeft die koper wel een goede reden om aan te nemen dat hij wordt opgelicht tbh: Hij heeft perongeluk het twee keer opgestuurd, en de verkoper komt met steeds nieuwe redenen waarom hij het maar niet opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NotSoSteady schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:10:
Hij kan dat geld niet storneren, dus niks om je zorgen over te maken. Zou een mooie boel worden als dat zou kunnen.
Dan kan hij nog steeds man in the middle spelen, zien we straks topic dat hij én z'n geld én z'n laptop kwijt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37
SinergyX schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:23:
[...]

Dan kan hij nog steeds man in the middle spelen, zien we straks topic dat hij én z'n geld én z'n laptop kwijt is :P
Dat is het probleem van het slachtoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:30
Giesber schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:02:
Als die man dat geld kan terughalen is er toch nog geen reden om het 2x over te schrijven? Het maakt het alleen maar meer verdacht.
Juist wel, want 1 keer overschrijven was de afspraak. En die overschrijving verwacht de verkoper toch al.

De tweede overschrijving is noodzakelijk om de verkoper 1 keer terug te laten storten.

Dat is dus wel de situatie als het een scam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als hij via bijvoorbeeld een ongedekte cheque kan laten terugstorten, wat schiet hij er dan mee op door het alleen maar vreemd te maken door twee keer dat te doen? Als hij dat één keer doet dan heeft hij die laptop zonder ervoor te betalen. Oké als hij het twee keer doet heeft hij de laptop en heeft hij geld zonder ervoor te betalen, maar één keer is ook al genoeg.

Ik vraag me wel af wat TS nu heeft gedaan, en hoe lang die koper op zijn laptop moet wachten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sissors schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:32:
Als hij via bijvoorbeeld een ongedekte cheque kan laten terugstorten, wat schiet hij er dan mee op door het alleen maar vreemd te maken door twee keer dat te doen? Als hij dat één keer doet dan heeft hij die laptop zonder ervoor te betalen. Oké als hij het twee keer doet heeft hij de laptop en heeft hij geld zonder ervoor te betalen, maar één keer is ook al genoeg.

Ik vraag me wel af wat TS nu heeft gedaan, en hoe lang die koper op zijn laptop moet wachten ;).
Je kansen verspreiden, hij kan de laptop niet sturen en de helft/volledig terugbetalen, laptop opsturen, helft betalen, of helemaal niets. 2/3 kans op winst, beter dan 1/2de kans :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als hij dat nu 5x doet, dan heeft hij 80% kans!

Sorry maar ik kan deze redenatie totaal niet volgen. Als hij het één keer had gedaan dan had TS geen enkele argwaan, had hij nooit dit topic begonnen, en had hij 100% kans gehad dat zijn scam zou slagen.

Ik zie zelf echt nog bijzonder weinig eigenlijk wat hier echt op een scam lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:36
Zeg dat je de helft hebt teruggestort, wacht 2 dagen en vraag of hij het heeft ontvangen op zijn bank. Zegt hij ja dan weet je dat hij liegt want je hebt niets teruggestort.

In dat geval weet je dat het geld niet van hem afkomstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sissors schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:53:
Als hij dat nu 5x doet, dan heeft hij 80% kans!

Sorry maar ik kan deze redenatie totaal niet volgen. Als hij het één keer had gedaan dan had TS geen enkele argwaan, had hij nooit dit topic begonnen, en had hij 100% kans gehad dat zijn scam zou slagen.

Ik zie zelf echt nog bijzonder weinig eigenlijk wat hier echt op een scam lijkt.
Als het allemaal legitiem is, zal je dat ook niet zien. Anders zien we vanzelf de TS wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:32:

Ik heb de helft terug betaald, en de laptop opgestuurd.

Tot nu toe niks geks. Heb ook nog contact gehad met de koper.
Hij geeft vandaag of morgen aan of het geld / laptop ontvangen zijn.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58
Anoniem: 843791 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:32:

Ik heb de helft terug betaald, en de laptop opgestuurd.

Tot nu toe niks geks. Heb ook nog contact gehad met de koper.
Hij geeft vandaag of morgen aan of het geld / laptop ontvangen zijn.

Ben benieuwd!
Had je toevallig ook contact opgenomen met je bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:19:
Zeg dat je de helft hebt teruggestort, wacht 2 dagen en vraag of hij het heeft ontvangen op zijn bank. Zegt hij ja dan weet je dat hij liegt want je hebt niets teruggestort.

In dat geval weet je dat het geld niet van hem afkomstig is.
Bekijk het eens vanuit de kant van de koper. Die heeft per ongeluk twee keer overgemaakt. En nu zit de verkoper te vertragen (niet @ jouw TS, als je op deze manier was verder gegaan), en claimt dat hij geld terug heeft overgemaakt maar dat is nooit aangekomen. En die macbook heeft hij ook nog steeds niet verstuurd. Zou jij dan echt nog geloven dat je niet opgelicht bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:36
Sissors schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:10:
[...]

Bekijk het eens vanuit de kant van de koper. Die heeft per ongeluk twee keer overgemaakt. En nu zit de verkoper te vertragen (niet @ jouw TS, als je op deze manier was verder gegaan), en claimt dat hij geld terug heeft overgemaakt maar dat is nooit aangekomen. En die macbook heeft hij ook nog steeds niet verstuurd. Zou jij dan echt nog geloven dat je niet opgelicht bent?
Vergeet niet dat het koper zijn eigen schuld is dat er dubbel is betaald en dat de situatie alle tekenen heeft van een scam. Zo'n koper mag best even geduld hebben zodat verkoper zijn risico's kan minimaliseren. Hij beweert zelf al eens te zijn gescamd, in dat geval zal hij achteraf gewoon begrip moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Giesber schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:02:

Ik zie hier waarom mensen twijfelen aan de oprechtheid van de koper, maar ik zie nog veel meer redenen waarom dit geen scam is.
Omdat nederlanders door de TV onwijs bang worden gemaakt van dat enge buitenland waar je gegarandeert wordt opgelicht. En omdat iedereen zo mak als een lammetje is geloven ze dat dan direct en willen ze geen zaken met het buitenland doen. Dat het 999 van de 1000x wel goed gaat wordt niet behandeld.

Ik woon in spanje, en zelfs hier op tweakers wil 9 van de 10 mensen niks opsturen, want bang oor oplichting :)
Daarom bestel en koop ik veel uit duitsland.

Maar goed, nogal offtopic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, buitenlanders die op een nederland-only website shoppen? Vaak iets niet pluis mee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
CyBeR schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:04:
Mja, buitenlanders die op een nederland-only website shoppen? Vaak iets niet pluis mee.
Een Nederland-only site met instellingen om Belgische webwinkels te zien, en mooie smilies: :)B . Tweakers heeft zelfs reclame gemaakt in België.

Ik snap enige achterdochtigheid, maar als ik hier zaken lees als "alle tekenen van een scam" dan vind ik dat ook weer wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Giesber schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:15:
[...]

Een Nederland-only site met instellingen om Belgische webwinkels te zien, en mooie smilies: :)B . Tweakers heeft zelfs reclame gemaakt in België.
Nja goed belgië is nog tot daar aan toe, maar veel verder moet 't niet gaan.
Ik snap enige achterdochtigheid, maar als ik hier zaken lees als "alle tekenen van een scam" dan vind ik dat ook weer wat overdreven.
Sorry? Dit heeft alle tekenen van een scam. "Per ongeluk teveel overgemaakt" is een heel veelvoorkomende scam bij ongedekte cheques om te zorgen dat het slachtoffer, los van het product, ook nog 's extra geld overmaakt.

Ik snap wel dat TS voorzichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 21-05 08:55
Maarre gezien de verschillende overschrijvingen kan het niet gaan om een driehoeksscam?

Dus degene met wie jij in contact bent heeft zelf een Macbook te koop gezet voor 350 die hij helemaal niet heeft, laat 2 mensen jou betalen voor die Macbook.

Laat jou 1 bedrag naar hem terugsturen en dan heeft hij en 350 van jou en jouw laptop en 2 mensen hebben geen 350 meer en jij je laptop niet. En die 2 mensen komen bij jou aankloppen voor hun 700 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niemand had 't over een driehoeksscam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 21-05 08:55
CyBeR schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:24:
Niemand had 't over een driehoeksscam.
Nee ik vraag me het af of het niet zo zou kunnen zijn. Ik reageerde niet op jou maar in het algemeen
Pagina: 1 2 Laatste