[V&A Filter] V&A + Wenslijst = Gebruiksgemak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Gegroet mede-Tweakers,

De laatste tijd heb ik wat rondgesnuffeld in de V&A naar videokaarten. Daarbij liep ik tegen een probleem aan met betrekking tot het filteren van producten.

tl;dr: een V&A filter om specifieke producten (met hun unieke Tweakers ID) te zoeken.
Te vergelijken met [FEATURE] V&A melding als iets van wensenlijst voorkomt of \[V&A] Wenslijst tweedehands producten.
Femme schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:15:
[..]
In de toekomst willen we betere mogelijkheden gaan bieden om nieuwe content te volgen maar dat zal nog wel even op zich laten wachten.
Bij deze wil ik proberen om hier een zetje achter te geven door het uit te werken. :)

Wat is het probleem?
In de videokaartmarkt zijn er veel verschillende uitvoeringen van veel verschillende chips. In mijn geval, wat ik als voorbeeld zal gebruiken, ben ik op zoek naar een GTX1070/1060 of GTX980(Ti). Daarin zijn natuurlijk veel varianten te vinden van verschillende merken. Het probleem dat hierbij naar voren komt, is dat de koelers verschillen per generatie. Waar de koeler van merk A bij de (oude) 980Ti nog goed presteerde, presteert die bij de (nieuwe) 1070 slecht. Merk B daarentegen presteert bij de 980Ti slecht, maar heeft zich herpakt en bij de 1070 een goede koeler ontwikkelt.

Hoe vertaalt zich dit naar de V&A?
Als ik dit zou willen filteren in de V&A, zou ik twee merken en twee chips aan moeten vinken. Namelijk merk A en merk B, en chip 980Ti en chip 1070. Wat is nu het geval? Ik krijg ook 980Ti’s van merk B te zien met een slechte koeler, eveneens als 1070’s van merk A. Terwijl ik juist op zoek ben naar 980 Ti’s van merk A en 1070’s van merk B.
Dit is een voorbeeld met 2 merken en 2 GPU-chips, relatief simpel. Zoals hierboven vermeld ben ik echter op zoek naar 4 GPU-chips. Bovendien zijn er meer dan 2 interessante merken. Nu heb ik het nog niet eens over één merk met verschillende koelers, die meestal te filteren zijn aan de hand van kloksnelheid.
Volgens mij is het nu duidelijk: de overzichtelijkheid is compleet weg. Op dit moment zou ik dus alle merken uit de wenslijst moeten filteren, waarmee ik ook (voor mij) ongewenste producten te zien krijg.

De oplossing
Simpel. Creëer een custom filter waaraan je specifieke (Pricewatch) producten kan toevoegen. Nu kun je alleen per specifiek product op de specifieke pagina van dat product het V&A aanbod vinden, bijvoorbeeld: pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G of pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G. Dat kan voor 2-3 producten, maar bij 20+ producten is dat niet te doen om dat regelmatig bij te houden (heb er zelf momenteel 23).
Door een custom filter te maken ontstaat er eigenlijk een soort Wenslijst. Waar een normale wenslijst de prijzen van webshops laat zien, laat de “V&A wenslijst” advertenties zien.

Maar zo iets bestaat al in de vorm van een prijsalert?!
Deels mee eens, maar dat is niet helemaal waar mijn idee om draait. Ik zit niet te wachten op een notificatie voor elke advertentie, elk uur. Bovendien wordt het zo alsnog onoverzichtelijk aangezien er per advertentie een notificatie wordt gestuurd. Dat is niet zo overzichtelijk als één lijst, een lijst die je kunt bekijken wanneer je maar wilt, waarbij alles gelijk geordend staat (op datum).
Daarbij: zodra je een notificatie krijgt van een prijsdaling (ongeacht Pricewatch/V&A) krijg je er daarna niet nog een, bijvoorbeeld als er weer een nieuwe V&A advertentie is geplaatst, zo loop je dus iets mis. Als je de notificatie weer opnieuw instelt (of de prijs aanpast), krijg je een uur later weer een melding, maar dan met dezelfde advertentie (tenzij er een nieuwe is geplaatst, dan heb je geluk).

Waar het dus op neer komt, is dat het huidige systeem wel werkt, maar niet praktisch is. Ik hoop dat het idee een beetje te volgen is, ik heb geprobeerd om het zo duidelijk mogelijk te maken, maar daardoor is het wel een flinke lap tekst geworden voor een kleine functie.
Het zou top zijn als er iets mee gedaan wordt.
:D

TheTinusNL

Informaticus of vakkundig Googler?