• Iftert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-03 17:58
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is mijn allround systeem. Maar ik wil hem vooral gebruiken om te gaan gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
De componenten die ik nu bij elkaar heb gezocht is imo wel de max voor wat ik er voor uit wil geven

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

700 watt B700 Coolermaster voeding
2x 1 TB Samsung HDD
1x 240 GB SSD Kingston
Coolermaster CM 960 II
2x 19" Dell Scherm
1x 24" Ilyama Prolite E2403WS Scherm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op het moment heb ik deze componenten in mijn hoofd zitten, het moederbord is het enige onderdeel dat echt vast staat (niet eigen keuze, maar door omstandigheden)

Asus Maximus VIII Ranger
Intel Core i7 6700k
Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance
Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G

wenslijst: systeem

Ga je overklokken?
Nee, ik ben denk ik niet van plan te overklokken, (of dit moet vrij makkelijk te doen zijn) Daarnaast zou er dan een nieuwe CPU kooler bij moeten.

Wat verwacht je van ons?
Ik had graag van jullie een feedback gehad over dit systeem, zouden jullie een mindere CPU kiezen
Of is de VGA kaart misschien te veel van het goede. Heb ik het juiste geheugen, de snelheid en latency?
Welke CPU kooler zouden jullie nemen om de PC wat stiller te houden.
Graag jullie feedback

Als je je veters niet strikt heb je kans om te vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

RvL

Maak even een lijstje, zoals beschreven in Handleiding Pricewatch.

Als je niet wil gaan overklokken heb je geen duur Z170 moederbord, K-processor en supersnel geheugen nodig. Een B150, non-K en 2133MHz geheugen doet het dan net zo goed. Daarnaast is voor gamen een i5 vaak meer dan voldoende, bijvoorbeeld een i5-6500. Scheelt je een hoop geld.

Sneller geheugen dan 2133MHz heeft bij een B150 moederbord geen zin omdat de processor niet sneller ondersteunt.

[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 24-11-2016 11:39 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 10:18
Je kunt inderdaad veel geld besparen. 100 euro op de CPU door een i5-6500/6600 te nemen. 100 euro besparen door een B150 mobo te nemen pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P en ook nog minstens enkele tientjes door 2133mhz geheugen te nemen. Het geld wat je dan overhoudt kan je in je zak steken (of ergens anders in investeren).

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• Iftert
wenslijst: systeem

Ik zit dus vast aan dit moederbord (gewoon omdat het er al is) Daarom ook die paar tientjes meer voor de CPU om lekker te kunnen overklokken als ik dit zou willen. Maar volgens mij is dit een Z170 Chipset.

Maar ik loop dan wel te twijfelen over de i5 en i7, maar dit is ook weer iets van : Als ik nu dan toch bezig ben, dan koop ik liever de i7. Dan zit ik langer goed, en ik kan hem altijd nog overklokken.

Maar de vraag was meer voor het geheugen, volgens mij valt er wel snelheidswinst te pakken op sneller geheugen zonder de overklok. Maar als ik jullie zo lees is dit dus niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waarom zit je met een i7 langer goed?
Ik denk eerder dat je grafische kaart de zwakke schakel gaat zijn (of eigenlijk, reeds nu is).

Althans, ik neem aan dat je het maximale eruit wil halen. En dan is de boel totaal uit balans. Dat maakt het moeilijk om advies te geven, want ja, wat is het idee? Gewoon 1000 euro uitgeven, who cares. Tja, doe dan maar.

Zo zou het zomaar kunnen dat als je een i3 van 100 euro kiest, een mobo van 60 euro en geheugen ook voor de helft van het geld, je precies dezelfde gaming-power hebt op het scherm dat je nu gebruikt.

• Iftert
Reepje schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:10:
Waarom zit je met een i7 langer goed?
Ik denk eerder dat je grafische kaart de zwakke schakel gaat zijn (of eigenlijk, reeds nu is).
Dat gaat mij meer om de al hogere kloksnelheid die in de i7 6700k zit. (en dus de turbo doet voor het gamen eigen niets?) Mij leek het namelijk een hogere kloksnelheid is sneller laden) En omdat ik na 2-3 jaar toch weer de VGA kaart vervang leek het mij daarom beter om er dan voor alvast een i7 in te zetten.

Maar ik zou dan ook kunnen kiezen voor de i5 6600K, deze kan ik dan later overklokken als ik zou willen.

Ik kies bewust nooit voor een "luxere" VGA kaart omdat ik deze toch na 2-3 jaar weer vervang. En ik heb nu niet echt het idee dat ik het maximale uit een bijvoorbeeld 1070 weet te halen.

Maar dat snellere geheugen heeft dus voor het gamen en alledaags gebruik geen extra meer waarde? (ik dacht altijd omdat ik manager-games zoals FM speelde dat je dan met sneller werkgeheugen ook minder lange laadtijden had.) 8)7

Met het geld wat ik dan bespaar zou ik mijn oude SSD kunnen vervangen voor een snellere SSD (of heeft dit ook niet heel veel nut)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Iftert schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:29:
[...]

Mij leek het namelijk een hogere kloksnelheid is sneller laden
Ja, het zal sneller laden, zeg ipv 7,8 seconden 7,76 seconden.
Je kan dan beter voor een snellere ssd kiezen, dan gaat het van 7,8 seconden naar 3 seconden (bijvoorbeeld). Werkelijke getallen zijn natuurlijk afhankelijk van de game.

Bespaar het geld, en gebruik dat voor een nvme SSD. Alhoewel dat wellicht ook weer overkill is. Stop het gewoon in een dikke sata ssd waar je alles op kwijt kan. Dat geeft winst.

• Iftert
Reepje schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:40:
[...]

Bespaar het geld, en gebruik dat voor een nvme SSD. Alhoewel dat wellicht ook weer overkill is. Stop het gewoon in een dikke sata ssd waar je alles op kwijt kan. Dat geeft winst.
Ik heb nu deze SSD

pricewatch: Adata Premier SP550 240GB

240 GB Is voor mij ruim zat, de spellen die ik snel wil spelen kunnen er op, en de spellen die ik niet veel speel staan mooi op mijn HDD.

pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB

Als ik deze vervang voor deze SSD, boek ik hier dan veel snelheidsverschil mee?

of moet ik dan gan voor zoiets als dit?

pricewatch: Plextor M8PeY 256GB

[ Voor 6% gewijzigd door Iftert op 24-11-2016 14:04 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
De Samsung 960 EVO (of de 961, die is wel verkrijgbaar) is een erg mooie SSD, althans zo lijkt het. Ik heb er nog geen gezien maar er is een zending binnen bij de leverancier.

Je hebt er het moederbord voor, en je gaat het zeker merken, zeker als je er alles op kwijt kan.

• Iftert
Mag ik u allen danken voor de informatie. Ik ben weer een stuk wijzer, een illusie armer, maar uiteindelijk een meer PC voor het zelfde geld...

Hoop ik dan :)

Verwijderd

Nu je bijna €1000,- uit gaat geven aan nieuwe onderdelen kan een nieuwe goede voeding er ook nog wel bij. De B700 is namelijk van heel erg matige, bijna slechte kwaliteit. Wat suggesties pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W, pricewatch: Corsair Vengeance 400W, pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:10:
Nu je bijna €1000,- uit gaat geven aan nieuwe onderdelen kan een nieuwe goede voeding er ook nog wel bij. De B700 is namelijk van heel erg matige, bijna slechte kwaliteit. Wat suggesties pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W, pricewatch: Corsair Vengeance 400W, pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W
De b700 is voor mij een prima voeding gebleken. Ik heb meerdere budget voedingen gehad, maar deze ontstijgt ze toch echt allemaal. Wat mij betreft echt een prima voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
Mooie aanbieding voor i7 - 70 euro eraf.
https://www.alternate.nl/...l=434&utm_source=altactie

Over een jaar of 3 a 5 zullen de meeste nieuwe games hem vast wel lusten. Blijft overkill voor een gamepc en generiek gebruik. Your call.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iftert schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 02:02:
[...]

De b700 is voor mij een prima voeding gebleken. Ik heb meerdere budget voedingen gehad, maar deze ontstijgt ze toch echt allemaal. Wat mij betreft echt een prima voeding.
Dat moet je zelf weten als je deze wil blijven gebruiken maar wees gewaarschuwd. Schakel wel C6/C7 uit in het UEFI want dat ondersteunt de voeding niet Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:17:
[...]

Dat moet je zelf weten als je deze wil blijven gebruiken maar wees gewaarschuwd. Schakel wel C6/C7 uit in het UEFI want dat ondersteunt de voeding niet Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Ik ben sowieso geen liefhebber van de slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Jammer dat je dit advies negeert, de B700 is gewoon geen goede koop en niet alleen omdat C6/C7 niet wordt ondersteund. Punt. Dus om je vraag uit je topictitel te beantwoorden, nee, je mist namelijk nog wat ;).

[ Voor 50% gewijzigd door br00ky op 25-11-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
br00ky schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:52:
Jammer dat je dit advies negeert, de B700 is gewoon geen goede koop en niet alleen omdat C6/C7 niet wordt ondersteund. Punt. Dus om je vraag uit je topictitel te beantwoorden, nee ;).
Ik praat niet over 1 voeding. Ik heb ondertussen meer dan 2-300 van deze voeding (ook de 500 en 600 watt) in systeempjes gebouwd. En voorlopig is er nog geen 1 van deze 2-300 terug gekomen met klachten over de voeding. Dus ik ben het niet met jullie eens dat dit een slechte voeding is. Budget prima, geen top voeding ook prima. Maar slecht is deze voeding imo gewoon echt niet.

Zou ik de volgende keer voor mij zelf een andere voeding kopen, ja dat wel. In de tijd dat ik hem zelf kocht had ik helaas de centen niet voor een betere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap dat je die voeding inbouwt bij anderen, goedkoper=profit, maar zeg nou zelf, voel je je er echt comfortabel bij om 1k nieuwe hardware aan die voeding te hangen als je voor een fractie van dat bedrag een topvoeding in huis kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iftert
Voorlopig doet deze voeding het beter dan dat mijn Be Quiet top voeding het heeft gedaan. Die begaf het na 2 jaar. ;)

En wie weet vervang ik mijn voeding tzt wel. Maar voorlopig vind ik deze voeding voldoen voor mij. Zeker ook omdat mijn budget echt op is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dat het budget op is doe je zelf. Je kunt het ook met wat minder dure onderdelen doen als pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING, pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed, pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 en pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G. Verschil in gameprestaties ga je niet merken en je houdt genoeg over voor een goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:16:
Tja, dat het budget op is doe je zelf. Je kunt het ook met wat minder dure onderdelen doen als pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING, pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed, pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 en pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G. Verschil in gameprestaties ga je niet merken en je houdt genoeg over voor een goede voeding.
Moederbord gaat niet werken. De TS heeft het moederbord al en daarom staat het moederbord vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

RvL

Dan gaat het moederbord nog steeds werken met deze hardware, alleen de TS kiest voor een ander ;)

Maar inderdaad eens met ACB2401. Daarnaast wil het feit dat een voeding blijft werken niet zeggen dat het ook een goede voeding is. Een oude en totaal versleten auto kan het misschien nog wel doen, maar dat maakt het nog geen goede auto. Zeker niet voor de (veiligheid) van de andere weggebruikers (en in geval van een voeding de overige hardware).

Maar goed, eigenwijs is ook wijs zullen we maar zeggen :)

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 25-11-2016 09:35 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1