ASUS RT-AC87U - onduidelijkheid over stabiliteit - ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
Ik heb onlangs een ASUS RT-AC87U aangeschaft (in de aanbieding) zelf heb ik de N66U en deze is voor my own place.

Ik heb ervaring met Asus routers en ben zeer tevreden over de N66U dus ik dacht ik doe een leuke upgrade.
Maar na de bestelling even rond gelezen over de prestaties maar ik lees hele goede maar ook hele slechte dingen over deze router. er word gezegd dat deze router een beetje rerushed op de markt is gebracht en daardoor heel veel problemen geeft met stabiliteit.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen hier over de stabiliteit en range van deze router

Beste antwoord (via jackzonztyl op 06-12-2016 16:02)

Verwijderd

jackzonztyl schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:26:
...........
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen hier over de stabiliteit en range van deze router
[Ervaringen] Asus RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit 8)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

jackzonztyl schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:26:
...........
[Ervaringen] Asus RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdveldt
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-05-2023
Dear All,
This is my second ASUS router and I should have know better. Also the first one starting to have problems. after just two years. Recently my ASUS RT-ac87u starte to have a low performance on the 2.4 G band. Dropping it's performance from 50MBs to 0,5 MBs just 5 meter away from the router and device independent.
Rebooting sometimes helps and restores the troughput tremedeously. Please beware I live in a standalone house (no other networks to interfer) I have not installed new equipment or moved the router. The product just seems at the end of his live after and even with the latest Firmware installed there are no improvements. So unless you want to spend 100Euro avarage per year on a router and buy a newone every year be my guest. If not stay away form ASUS routers. The expert only test new products and don't the one that have been used 1-2 years.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En nu in het Nederlands?

Je maakt hier een veel te grove generalisatie. Asus ontwerpt zelf alleen de buitenkant van de routers. Onder die kap is het gewoon een al dan niet significant aangepaste reference-design van de chipset vendor. Daarmee is Asus op zijn beurt net zo afhankelijk van de chipset vendor voor firmware updates als jij dat bent van Asus.

De AC87U heeft een erg afwijkende chipset van Quantenna erin. Quantenna staat bekend om als eerste nieuwe technieken beschikbaar te hebben, maar dat tegen forse prijs (dit was een DUUR apparaat toen het uitkwam) en vaak met tegenvallende support achteraf. Dat is exact wat je hier ziet: op moment dat het uitkwam was dit de eerste 4x4 MiMo consumentenAP, met ditto hoge performance. Helaas is een flink deel van de beloofde features (MU-MIMO voorop) nooit opgeleverd en is de firmware inderdaad in deplorabele toestand. Zo draait dit apparaat nog op een Linux 2.6 kernel van ruim 6 jaar oud :X

Nu, Asus draagt er verantwoordelijkheid voor dat ze in zee gaan met zo'n toko om als eerste een apparaat met bepaalde features te kunnen leveren, maar dat zegt weinig over wat je kunt verwachten van andere Asus apparaten met andere chipsets, of van andere vendors. Zo is de situatie met Netgear's R7500v1 met zelfde Quantenna chipset exact even brak. De meeste Asus routers hebben Broadcom chipsets. Daar ben ik ook niet onverdeeld positief over, maar Broadcom blijft iig wel jaren na dato nog steeds updates voor drivers en firmware leveren.

Als je dus dit soort probleem wilt vermijden heeft het geen zin om een bepaald routermerk te vermijden. Twee dingen die wel zin hebben:
1) wees niet betaalde beta-tester. Koop niet gelijk het allereerste apparaat met een bepaald featureset. Dat kost je niet alleen teveel geld, het duurt best case maanden voordat je apparaat echt goed gaat werken en als je pech hebt stokt de support voor dat zover is. Neem liever volwassen technologie waarvan bevestigd is dat het op moment dat je het koopt daadwerkelijk fatsoenlijk werkt.
2) verdiep je in de chipset vendors. Welke chipset er in een apparaat zit zegt stukken meer over support en functionaliteit dan wiens etiket toevallig op de doos zit. Ik ben groot voorstander van Qualcomm-Atheros chipsets, kan leven met Broadcom, vind Mediatek (en dus ook Celeno) twijfelachtig en - ondanks dat ik een aantal van hun engineers ken en kan bevestigen dat het werkelijk genieeen zijn - Quantenna acht ik meer geschikt voor een research project dan voor een productie-omgeving :o

Oslik blyat! Oslik!