En nu in het Nederlands?
Je maakt hier een veel te grove generalisatie. Asus ontwerpt zelf alleen de buitenkant van de routers. Onder die kap is het gewoon een al dan niet significant aangepaste reference-design van de chipset vendor. Daarmee is Asus op zijn beurt net zo afhankelijk van de chipset vendor voor firmware updates als jij dat bent van Asus.
De AC87U heeft een erg afwijkende chipset van Quantenna erin. Quantenna staat bekend om als eerste nieuwe technieken beschikbaar te hebben, maar dat tegen forse prijs (dit was een DUUR apparaat toen het uitkwam) en vaak met tegenvallende support achteraf. Dat is exact wat je hier ziet: op moment dat het uitkwam was dit de eerste 4x4 MiMo consumentenAP, met ditto hoge performance. Helaas is een flink deel van de beloofde features (MU-MIMO voorop) nooit opgeleverd en is de firmware inderdaad in deplorabele toestand. Zo draait dit apparaat nog op een Linux 2.6 kernel van ruim 6 jaar oud
Nu, Asus draagt er verantwoordelijkheid voor dat ze in zee gaan met zo'n toko om als eerste een apparaat met bepaalde features te kunnen leveren, maar dat zegt weinig over wat je kunt verwachten van andere Asus apparaten met andere chipsets, of van andere vendors. Zo is de situatie met Netgear's R7500v1 met zelfde Quantenna chipset exact even brak. De meeste Asus routers hebben Broadcom chipsets. Daar ben ik ook niet onverdeeld positief over, maar Broadcom blijft iig wel jaren na dato nog steeds updates voor drivers en firmware leveren.
Als je dus dit soort probleem wilt vermijden heeft het geen zin om een bepaald routermerk te vermijden. Twee dingen die wel zin hebben:
1) wees niet betaalde beta-tester. Koop niet gelijk het allereerste apparaat met een bepaald featureset. Dat kost je niet alleen teveel geld, het duurt best case maanden voordat je apparaat echt goed gaat werken en als je pech hebt stokt de support voor dat zover is. Neem liever volwassen technologie waarvan bevestigd is dat het op moment dat je het koopt daadwerkelijk fatsoenlijk werkt.
2) verdiep je in de chipset vendors. Welke chipset er in een apparaat zit zegt stukken meer over support en functionaliteit dan wiens etiket toevallig op de doos zit. Ik ben groot voorstander van Qualcomm-Atheros chipsets, kan leven met Broadcom, vind Mediatek (en dus ook Celeno) twijfelachtig en - ondanks dat ik een aantal van hun engineers ken en kan bevestigen dat het werkelijk genieeen zijn - Quantenna acht ik meer geschikt voor een research project dan voor een productie-omgeving