Hoe ga ik van 850 Evo naar 2x 850 PRO in RAID0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dutch PCBuilds
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-01 10:43
Mijn vraag
Hoe kan ik mijn complete OS op mijn 850 EVO 500GB verplaatsen naar 2 850 PRO's in RAID0, zonder mijn OS en de daarbij horende informatie kwijtraak?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Clevo 15,6"
Samsung EVO 850 500GB

Heb eventueel nog een desktop met sata aansluiten mocht dat nodig zijn

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al op google lopen speuren, maar ik denk dat ik verkeerd zoek. Ik kan namelijk niet precies vinden hoe ik dit aan moet pakken zonder dus een compleet nieuwe installatie te doen.

Alle reacties

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wellicht handig om toch een herinstallatie uit te voeren op je nieuwe disken. Sowieso vooraf een backup maken.

Kan je direct wennen aan het feit dat je bij een falen van 1 van de SSD's direct alles kwijt bent. Backups backups backups.

https://discord.com/invite/tweakers

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Image wegschrijven naar derde disk, RAID assembleren, image wegschrijven naar je vers gecreeerde array. Dan nog even je partitie en filesystem vergroten. Geen idee of Windows het gaat waarderen als je diskconfig spontaan veranderd is.

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:46
Kan deze laptop deze schijven überhaupt aansturen in een raid configuratie? Is dit te enablen in de BIOS? Windows gaat iig het niet leuk vinden om van AHCI naar RAID te gaan, waarschijnlijk gaat dit ook niet werken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dutch PCBuilds schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:32:
...verplaatsen naar 2 850 PRO's in RAID0, ik binnenkort alle informatie kwijtraak?
Waarom? En ja, ik heb jouw vraag al aangepast maar als je alles op RAID0, is dat een beste mogelijkheid dat je binnenkort alle data kwijt gaat zijn.

Wil je het wel? Huidige EVO gewoon zo laten als het is (en een backup van maken) en op de PRO's fijn een nieuwe installatie beginnen.

/edit: geen idee welke Clevo je hebt maar het duurste modelletje wat ik kan vinden, ondersteunt inderdaad 2 disks maar elk maar maximaal SATA-600. Grote kans dat een RAID0-setup weinig winst gaat opleveren maar dat is mijn mening.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 23-11-2016 15:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

MAX3400 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:03:
[...]
Waarom? En ja, ik heb jouw vraag al aangepast maar als je alles op RAID0, is dat een beste mogelijkheid dat je binnenkort alle data kwijt gaat zijn.
Mensen die bewust RAID0 gebruiken, weten heus wel wat ze doen.
inventaris: StormTrooper
Ik heb: 2x SSD in RAID0 als C: schijf
2x WD RED HDD in RAID1 als D: schijf
Mijn Windows profiel staat geheel op de D: schijf, dus alle Documents, Music, Video, Pictures, etc.
Op de C: schijf staat alleen maar Windows / Apps / Games
Alle Windows / apps / games ISO en Setup bestanden staan op mijn NAS: inventaris: NAS
Als een SSD crasht kan ik alles relatief snel opnieuw opzetten met behoud van mijn documenten op de D: schijf.

Er had ooit iemand gezegd: dat als je RAID0 gebruikt, je bewuster bent van het falen en daardoor juist voorzieningen treft.
Waarschijnlijk heb jij bv alles op 1 HDD of SSD staan, als die crasht ben je ook alles kwijt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• MAX3400

MAX3400

GoT schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:38:
[...]

Mensen die bewust RAID0 gebruiken, weten heus wel wat ze doen.
Ongetwijfeld; helaas laat de ervaring/bijdrage van topicstarter niet direct zien dat hij dagelijks met dit soort issues bezig is. Enigszins reflecteert zich dat ook in de vraag hoe je een huidig OS eventueel kan clonen naar een nieuwe RAID0-setup. En dus stelde ik een vraag over het waarom.
Waarschijnlijk heb jij bv alles op 1 HDD of SSD staan, als die crasht ben je ook alles kwijt.
Assumptions are... Nou ja, de rest weet je wel...

• Dutch PCBuilds
Goedemorgen,

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Om nog even het een en ander toe te lichten: ik ben me bewust van het "gevaar" van RAID0, echter heb ik nu alles dus op 1 SSD staan, en als die dood gaat ben ik ook gewoon al me spul kwijt.

Mijn laptop kan gewoon RAID aan.

Al mijn belangrijke documenten e.d. bewaar ik op mijn NAS in raid 1, waar het mij vooral om ging was dat ik geen zin had in een complete herinstallatie van Windows, en daarom vroeg ik of het mogelijk was om dus van 1 SSD te clonen naar 2 SSD's in RAID0.

Daarbij heb ik ook nog een 950 PRO liggen, misschien zet ik het daar wel naar over als RAID te lastig blijkt te zijn.

• redfoxert
  • Niet online
Dutch PCBuilds schreef op donderdag 24 november 2016 @ 07:58:
Al mijn belangrijke documenten e.d. bewaar ik op mijn NAS in raid 1
FYI: Je weet dat RAID geen backup is? Ook RAID1 kan kapodt, dan wel softwarematig en dan ben je alsnog je data kwijt. Just saying ... :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-01 15:48

Zorian

What the fox?

redfoxert schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:15:
[...]

FYI: Je weet dat RAID geen backup is? Ook RAID1 kan kapodt, dan wel softwarematig en dan ben je alsnog je data kwijt. Just saying ... :)
Alles kan kapot, maar het zal met een maatregel als RAID1 minder vlug verkeerd gaan zodat alles kwijt is.

• MAX3400

MAX3400

Zorian schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:48:
[...]

Alles kan kapot, maar het zal met een maatregel als RAID1 minder vlug verkeerd gaan zodat alles kwijt is.
disk crash... beide disks van mirror raid set onleesbaar ;)

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

daarom heb ik een home build nas die een auto copy functie uitvoert met sync op 2 schijven. Dus 1 schijf kapot > niets aan de hand.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Dutch PCBuilds schreef op donderdag 24 november 2016 @ 07:58:
Goedemorgen,

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Om nog even het een en ander toe te lichten: ik ben me bewust van het "gevaar" van RAID0, echter heb ik nu alles dus op 1 SSD staan, en als die dood gaat ben ik ook gewoon al me spul kwijt.
Kans is nu alleen twee keer zo groot. Risico is toegenomen :)

Default blanke hetero

• Dutch PCBuilds
100% veiligheid bestaat toch niet.

En als ik me laptop wat vlugger kan maken met een RAID0 dan neem ik het evt toegenomen risico wel voor lief. En ja ook een NAS met RAID1 is geen 100% dekking, maar altijd beter dan me spul op een externe hardeschijf ergens in een lade van een kast.
Pagina: 1