Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
mijn synology DS211 is gecrashed.. de beide disks die in mirroring stonden maken tikkende geluiden.

Ik heb één schijf aan een linux systeem gehangen in de hoop een ddrescueue te kunnen uitvoeren. De disk werd niet herkend (werd herkend als 3,6 GB in plaats van 1,5 TB)

ik heb geen significante waarshuwingen gehad, s.m.a.r.t checks waren gescheduled

gelukkig heb ik een back-up, maar helaas is die niet heel recent. |:(

ik begrijp niet hoe 2 disks in één keer kunnen sterven. De nas is niet verplaatst, het heeft niet geonweerd, geen werkzaamheden in de buurt, en er zijn geen andere ongebruikelijke dingen gebeurd. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De vraag is niet of iets mis gaat maar wanneer. De kans dat zoiets als dit gebeurt is klein maar niet nul.

Het kern probleem is niet dat je NAS stuk is, maar dat je backup niet up-to-date is.

Als de 2e disk ook dit probleem geeft waarbij de capaciteit fout wordt weergeven dan:
1. kan het zijn dat beide schijven stuk zijn
2. dat beide schijven niet goed werken op de controller waarmee je test? (meer hoop)

Als je data waardevol is dan kun je best een data recovery bedrijf inschakelen en de kosten accepteren.
Ga onder geen beding zelf klooien met de schijven, als je data je lief is.

video: De complexiteit van dataherstel - Op bezoek in Seagates Data Recovery Lab

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 22-11-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Met een tikkende schijf is datarecovery waarschijnlijk goed mogelijk. Dus die optie kun je overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
helaas niet tikkend... omdat het onderdeel is van een mirror heb ik er een opengemaakt.. kijk en huiver...
YouTube: Harddisk crash

voor de experts hier: wat is de oorzaak? is dit te fixen?
beide shijven geven hetzelfde geluid bij aansluiten en worden niet (juist) herkend door de bios.

de backup is minder oud dan ik vreesde, maar ik ben wel wat data kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom maak je een HDD zomaar open ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van het feit dat je nu 50% minder recover-opties hebt, lijkt het er absoluut op dat er wel iets gebeurd is met de disks en/of NAS.

Als de heads van beide disks zo lijken te zijn, vermoed ik dat er OF een surge heeft plaatsgevonden OF dat de hele opstelling draaiend en al tegen de grond is gekletterd.

De theoretiesche kans dat beide disks tegelijkertijd hetzelfde euvel vertonen ligt rond de 0.13% als je kijkt naar de wet van de grote getallen van toko's als BackBlaze.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

PilatuS schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:21:
Waarom maak je een HDD zomaar open ?
Dit inderdaad. De data die van één schijf te redden is, kan zomaar heel anders dan bij de andere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:34:
[...]

Dit inderdaad. De data die van één schijf te redden is, kan zomaar heel anders dan bij de andere zijn.
Want een mirror is altijd/nooit hetzelfde?

Gedeeltelijk heb je gelijk maar als een mirror in 0.5s een "rm -rf" doet op disk0, is disk1 ook meteen leeg ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

MAX3400 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:35:
[...]

Gedeeltelijk heb je gelijk maar als een mirror in 0.5s een "rm -rf" doet op disk0, is disk1 ook meteen leeg ;)
Stel beide schijven hebben een head-crash gehad, maar net niet op dezelfde locatie. In die situatie kan je de data van het beschadigde deel op de ene schijf van de andere lezen en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

MAX3400 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:35:

De mirror is als het goed is wel hetzelfde, de kans dat de schade dat ook is, is onwaarschijnlijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
De enige logische verklaring is een spanningspiek; de nas stond op mijn bureau. Valschade kan je uitsluiten.

Waarom ik hem openmaak? De verloren data is me geen 500€ waard.

edit: Ik ben een paar fotos kwijt (een groot deel stond nog op mijn telefoon) en kan daarmee leven. daarnaast wat scans van documenten waarvan ik de meeste ook nog op papier of online heb (WOZ beschikking, loonstrookjes,...)

als ik de boel voor 100 euro kan redden dan is dat mooi, anders is het jammer.

[ Voor 38% gewijzigd door burnedhardware op 22-11-2016 19:20 ]

Pagina: 1