Hallo, ik heb in mijn nieuwe woning solid utp stekkers door de muren lopen vanaf de meterkast naar de slaapkamers. Ik lees in een ander topic dat utp stekkers op solid utp kabels zetten wat problemen kan geven. is het makkelijker om het op een wandcontactdoosje aan te sluiten? Wat is dan een verstandige oplossing voor de meterkast? Daar komt de kabel uit een pijp en is een wandcontactdoosje dus wat vreemd.
J kunt een klein patchpanel gebruiken, met 8 of 12 aansluitingen.
Maar als je er maar 2 ofzo nodig hebt, kun je ook prima een opbouwdoos in de meterkast schroeven.
Welke variant je ook kiest, het is sowieso beter dan stekkers knijpen aan solid kabel.
Maar als je er maar 2 ofzo nodig hebt, kun je ook prima een opbouwdoos in de meterkast schroeven.
Welke variant je ook kiest, het is sowieso beter dan stekkers knijpen aan solid kabel.
WCD en in de meterkast (staat hier je switch?) een patchpanel. Als het om een aansluiting gaat kan je natuurlijk een opbouw WCD nemen.
Verplicht leesvoer
:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Verplicht leesvoer
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Eerst het probleem, dan de oplossing
Misschien is het de vroege ochtend, maar ik kan je verhaal slecht volgen. Ik krijg de indruk dat je kabels en stekkers door elkaar haalt... een stekker loopt in ieder geval niet door muren, dat is een kabel.
Normaliter wil je altijd aan beide kanten van vaste kabels een RJ-45 contactdoos (of patchkastje) met een connector erop die past bij de kabel die je hebt (waarbij verschil Cat5(e) en Cat6(a) en verschil UTP en S/FTP groter is dan verschil solid of stranded kabels). Daar kun je dan korte, flexibele patchcables inpluggen van contactdoos naar switch of van contactdoos naar device (PC).
In de meterkast is een kabel dat uit een pijp komt en in de achterkant van een wandcontactdoos gaat juist wat je wilt - je zou hooguit kunnen stellen dat het netter zou zijn als de pijp rechstreeks aansloot op de contactdoos.
Sla ik hier de plank helemaal mis? Dan is een tekening of foto's allicht een goed idee, waarbij je vooral aangeeft wat je bedoelt met "stekkers" en "wandcontactdoosje"
Normaliter wil je altijd aan beide kanten van vaste kabels een RJ-45 contactdoos (of patchkastje) met een connector erop die past bij de kabel die je hebt (waarbij verschil Cat5(e) en Cat6(a) en verschil UTP en S/FTP groter is dan verschil solid of stranded kabels). Daar kun je dan korte, flexibele patchcables inpluggen van contactdoos naar switch of van contactdoos naar device (PC).
In de meterkast is een kabel dat uit een pijp komt en in de achterkant van een wandcontactdoos gaat juist wat je wilt - je zou hooguit kunnen stellen dat het netter zou zijn als de pijp rechstreeks aansloot op de contactdoos.
Sla ik hier de plank helemaal mis? Dan is een tekening of foto's allicht een goed idee, waarbij je vooral aangeeft wat je bedoelt met "stekkers" en "wandcontactdoosje"
Oslik blyat! Oslik!
Afmonteren op een patchpaneel. Hierin zijn verschillende types. Sommigen voor in een 19" rack, anderen die meer geschikt zijn op in de meterkast te monteren. Wel opletten, voor sommigzn heb je een LSA-tool nodig om de kabels af te monteren. Die tool kan je tegenwoordig bij elke kabelboer bestellen. Ik vind het zelf wel gemakkelijk werken, maar misschien omdat ik er al ervaring mee had vanuit de telecomsector.
[ Voor 86% gewijzigd door Arator op 23-11-2016 08:34 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Sorry voor mijn vage bewoordingen, voor mij is het ook vroeg.
Ik ga het proberen via een opbouw wandcontactdoos in de meterkast en een utp wandplaatje/wandcontact in de slaapkamer. Ik meld me terug als ik er in het weekend niet uit kom.
Stekker kun je gewoon erop zetten geen enkel probleem. Alleen even opletten dat als je cat6 hebt je ook cat6 stekers gebruikt , Want die aders zijn net iets dikker dan cat 5 (e).
Het netste is natuurlijk een wcd plaatsen maar dat is wel een veelvoud duurder natuurlijk.
Het netste is natuurlijk een wcd plaatsen maar dat is wel een veelvoud duurder natuurlijk.
Stekkers op een solid kabel is wel een probleem.Jan-man schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:43:
Stekker kun je gewoon erop zetten geen enkel probleem. Alleen even opletten dat als je cat6 hebt je ook cat6 stekers gebruikt , Want die aders zijn net iets dikker dan cat 5 (e).
Nooit aan beginnen wat er ook geroepen wordt.
Vaak lijkt het te werken, om dan later weer ongedefinieerde problemen op te leveren waar je je dus wezenloos naar zoekt en nooit meer aan de kabel denkt.
Solid kabel is gemaakt om af te monteren op LSA (dus wcd, keystone of patchpanel)
Stekkers aanknijpen moet je gewoon nooit aan beginnen, is altijd lapmiddel.
Patchkabels koop je kant en klaar met aangespoten stekkers.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb de afgelopen 4 jaar gemiddeld 200/300 meter utp per week getrokken en werk ik gewoon af met utp stekkers nog nooit problemen mee gehad.Ben(V) schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:30:
[...]
Stekkers op een solid kabel is wel een probleem.
Nooit aan beginnen wat er ook geroepen wordt.
Vaak lijkt het te werken, om dan later weer ongedefinieerde problemen op te leveren waar je je dus wezenloos naar zoekt en nooit meer aan de kabel denkt.
Solid kabel is gemaakt om af te monteren op LSA (dus wcd, keystone of patchpanel)
Stekkers aanknijpen moet je gewoon nooit aan beginnen, is altijd lapmiddel.
Patchkabels koop je kant en klaar met aangespoten stekkers.
Als je maar zorgt dat je goede stekkers hebt is er echt helemaal niks aan de hand.
Er wordt echt zwaar overated gedaan over het feit dat je geen stekkertjes op solid kabel zou mogen doen je hebt zelfs speciale utp stekkers voor solide kabels.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 23-11-2016 13:04 ]
Mee eens, heb de laatste 15 jaar meer dan 2000 stekkers geknepen op solid kabel.nog nooit problemen mee gehad.Jan-man schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:02:
[...]
Ik heb de afgelopen 4 jaar gemiddeld 200/300 meter utp per week getrokken en werk ik gewoon af met utp stekkers nog nooit problemen mee gehad.
Als je maar zorgt dat je goede stekkers hebt is er echt helemaal niks aan de hand.
Er wordt echt zwaar overated gedaan over het feit dat je geen stekkertjes op solid kabel zou mogen doen je hebt zelfs speciale utp stekkers voor solide kabels.
De kabels lopen door de muren? Dan is het sowieso mooier om vaste wandcontact dozen daar voor te plaatsen als je die optie hebt.SCIxX schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:19:
Hallo, ik heb in mijn nieuwe woning solid utp stekkers door de muren lopen vanaf de meterkast naar de slaapkamers. Ik lees in een ander topic dat utp stekkers op solid utp kabels zetten wat problemen kan geven. is het makkelijker om het op een wandcontactdoosje aan te sluiten? Wat is dan een verstandige oplossing voor de meterkast? Daar komt de kabel uit een pijp en is een wandcontactdoosje dus wat vreemd.
Wat betreft harde kern kabel zijn daar gewoon stekkers voor. Je moet alleen wel even weten welke je moet hebben, gezien ze er ook zijn voor soepele kern kabels.
De verkeerde stekkers op de kabel kan als effect hebben dat het niet goed werkt of zo'n fijne 'soms wel, soms niet' situatie oplevert.
Verder is harde kern kabel ook niet zo heel geschikt om vaker te verleggen of steeds aan te zitten. De kabels zijn gevoeliger voor metaalmoeheid en kunnen dus inwendig breken.
Daarom monteer je ze ook liefst af in een wandcontactdoos, vanwaar je verder gaat met soepele kern kabels, van wand naar apparaat.
Dat alles gezegd hebbende, heb ik eigenlijk nooit echt problemen gehad met harde kern kabels die worden ingezet als 'patchkabel' (los liggend dus, waar je in theorie soepele kern kabel hoort te gebruiken).
Maargoed, als je het netjes volgens de voorschriften wil doen, monteer je massieve kabels af in een wandcontactdoos en gaat van de wandcontactdoos naar je apparaat met soepele kern kabels.
[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 23-11-2016 13:21 ]
Zoals ik al verwachtte krijg je dit soort reacties.
Iedereen moet zelf weten maar ik ben al heel wat onverklaarbare netwerk tegengekomen die uiteindelijk terug te voeren waren op slechte kabels die al jaren 'probleemloos' werkten!
Iedereen moet zelf weten maar ik ben al heel wat onverklaarbare netwerk tegengekomen die uiteindelijk terug te voeren waren op slechte kabels die al jaren 'probleemloos' werkten!
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Bedankt nogmaals allen. Met een punch tool en aansluitdoosje is het veel en veel makkelijker, in ieder geval voor de onervaren kandidaat, in 1x verbinding.
Mooi te horen dat het goed gelukt is!
Ik ben beginner in een veel gehoorde situatie hier op het forum (huis verbouwen, nu alles casco dus NU is het moment om een netwerk fatsoenlijk aan te leggen). Wil een solid Cat 6 vanuit de meterkast trekken naar meerdere plekken in huis en afmonteren in de muur.
Ik kom hier via de zoekfunctie, ik zoek namelijk naar het verschil tussen afmonteren in een wcd vs. in keystones, waarvoor je ook wandafmonteerplaatjes hebt (https://www.allekabels.nl...plaat-voor-keystones.html).
Ik begrijp dat er 'toolless' keystones zijn wat mogelijk een voordeel is (hoewel een punchtool maar een paar euro kost), maar zijn er buiten dat goede redenen om voor een wcd danwel keystones+muurplaat te kiezen? Of zie ik iets gruwelijk over het hooft en is dit echt een noob-vraag?
Mijn dank ik alvast groot
Ik ben beginner in een veel gehoorde situatie hier op het forum (huis verbouwen, nu alles casco dus NU is het moment om een netwerk fatsoenlijk aan te leggen). Wil een solid Cat 6 vanuit de meterkast trekken naar meerdere plekken in huis en afmonteren in de muur.
Ik kom hier via de zoekfunctie, ik zoek namelijk naar het verschil tussen afmonteren in een wcd vs. in keystones, waarvoor je ook wandafmonteerplaatjes hebt (https://www.allekabels.nl...plaat-voor-keystones.html).
Ik begrijp dat er 'toolless' keystones zijn wat mogelijk een voordeel is (hoewel een punchtool maar een paar euro kost), maar zijn er buiten dat goede redenen om voor een wcd danwel keystones+muurplaat te kiezen? Of zie ik iets gruwelijk over het hooft en is dit echt een noob-vraag?
Heb je een voorbeeld van zo'n WCD? Ik heb zelf ook vaste WCD's gebruikt (GIRA) maar die moest ik ook gewoon met een punchtool afwerken.Kronowitz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:27:
Mooi te horen dat het goed gelukt is!
Ik denk niet dat er heel veel verschil in hoeft te zitten met keystones enkel dat ze al afgewerkt en vast zitten.
Waren overigens dit type: https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/gira-245200.html prima spul.
Ik denk dat in dit geval het verschil met name is dat de UTP aansluitingen onder een hoek staan, waar dat bij keystones meestal recht vooruit is.
Ik vond het zelf beter bij de rest van mijn schakelmateriaal passen.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Ik bedoel bijvoorbeeld zo'n WCD: http://www.netwerkkabelshop.nl/accessoires/wandcontactdozen
Wil er nu toevallig gewoon maar een bestellen en zie dan idd soms "horizontale invoer" staan..zie laatste plaatje op de 3e foto: https://netwerkproducten....l-doorvoer-p-3431000.html
Waar zou je dat voor nodig hebben? Lijkt me toch dat bij een inbouwdoos de draad altijd uit de diepte komt?
Wil er nu toevallig gewoon maar een bestellen en zie dan idd soms "horizontale invoer" staan..zie laatste plaatje op de 3e foto: https://netwerkproducten....l-doorvoer-p-3431000.html
Waar zou je dat voor nodig hebben? Lijkt me toch dat bij een inbouwdoos de draad altijd uit de diepte komt?
Ik vermoed dat dat type met name bedoeld is om in wandgoten te plaatsen. Daar komt de bekabeling vanaf de zijkant.Kronowitz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:54:
Ik bedoel bijvoorbeeld zo'n WCD: http://www.netwerkkabelshop.nl/accessoires/wandcontactdozen
Het type wat ik linkte heeft bijvoorbeeld de aansluiting aan de onderkant.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Pagina: 1