Het rippen van video's door nieuwssites

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[spannende trailerintro]
Het viel me al langer op, maar nu zelfs AD er mee begint, vraag ik me toch af...

Videoclips welke oorspronkelijk geplaatst zijn in youtube, vimeo of een ander grote videosite, waarbij de oorspronkelijke maker een aardig zakcentje mee kan verdienen. Die worden,als ze populair genoeg zijn, schaamteloos geript en getoond in allerlei nieuwssites.

Maar dan wel zo dat de nieuwssite hun EIGEN advertenties er in injecteren en ook nog eens met een eigen videoplayer waardoor de oorspronkelijke youtubelink niet eens wordt getoond.
(en een videoplayer dat ook nog eens minder geraffineerd is dan die van youtube).

Mag dit nou zomaar en wat vinden wij er van?

Ik vind het zelf vooral irritant omdat de videplayers van de nieuwssites niet goed werken (traag, grote controls die niet weggaan), maar ook best snue voor de videomakers zelf. Zeker als er als bronvermelding (als deze er al is) slechts "youtube" wordt geschreven.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Volgens mij mag je binnen de auteurswet een deel van werk reproduceren met een aantal beperkingen. Ik weet alleen niet meer zeker hoe dit precies in elkaar zit.
Overigens, wie zegt dat ze niet netjes toestemming hebben gekregen van de maker om de content verder te verspreiden?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De redactie van Tweakers heeft recentelijk een soortgelijke vraag beantwoord. Nou zal niet elke redactie / website dezelfde moraal er op nahouden, maar punt is in ieder geval wel dat niet elk filmpje gelijk is. Plus, zoals hierboven al opgemerkt wordt, weet je als argeloze bezoeker van een website vaak niet welke afspraken die website met de maker van het filmpje heeft gemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 23-11-2016 09:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht