HDD HGST HTS545050A7E680 Onleesbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cfeijt
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 02:57
Beste tweakers,
Helaas heb ik een probleem met 'n hardeschijf van een kennis van me, die uit z'n laptop komt die niet meer windows wil booten. opstart/systeemherstel/chkdsk (niet voltooid) heeft geen oplossing opgeleverd, dus ben ik verder gaan zoeken. Om te testen heb ik de schijf even in m'n eigen computer gestopt, om te kijken of hij daar wel wat doet.

- HDD draait en is zichtbaar in de bios.
- na het opstarten van de pc logt de pc niet in voordat ik de problematische hdd heb losgekoppeld (windows boot van een ssd), eenmaal aangekomen op het bureaublad koppel ik de schijf weer aan.
- schijf is zichtbaar met 2 partities in verkenner maar kan niet benaderd worden.
- taakbeheer geeft constant 100% "Active time" aan en er is vrijwel geen read/write activiteit.
- pogingen om chkdsk uit te voeren gaan moeizaam (eta 600 uur etc, meteen maar weer losgekoppeld toen ik dit zag), k heb 't idee dat de schijf software matig is gecrashed?!

HDD= HGST HTS545050A7E680
Drive letters: F: & I:

Het zou fijn zijn als hier wat feedback _/-\o_ op gegeven kan worden, om te kijken wat hier mee gedaan kan worden. De data die er op staat is vrij belangrijk.
Als er nog meer info nodig is, let me know!

Alvast bedankt,

Chris

hdd Thom

Ryzen 5800X3D + 32GB GSKILL @3600 op X570 Aorus Pro + ASUS 5070Ti + ASUS ROG OLED PG32UCDM

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:04
Ik zou denk ik beginnen met de SMART gegevens uit te lezen - het topic Check je SMART kan je daarbij helpen.

Verder, "De data die er op staat is vrij belangrijk."... vertaal dat eens naar een bedrag in euro's? Heb je er duizend, tweeduizend euro voor over, paar honderd euro of hooguit tientjeswerk? Dat bepaald een beetje hoeveel risico je er mee wil nemen - of dat je beter een professioneel recoverybedrijf kan inschakelen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De data die er op staat is vrij belangrijk.
Dan gewoon de backup terug zetten natuurlijk ;)
Als de data niet een backup waard was is het sowieso al niks waard...
Oftewel: begin te denken over een backup, mocht je de data terug krijgen kan je gelijk een backup maken voortaan :)
En inderdaad, als de data echt belangrijk is dan de HDD loskoppelen en naar een professioneel recovery bedrijf (dus niet de PC boer om de hoek) brengen (kost aardig wat...), anders kan je hier het Thematopic: Datarecovery doornemen.

Fixing things to the breaking point...

• cfeijt
RGAT schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:32:
[...]

Dan gewoon de backup terug zetten natuurlijk ;)
Als de data niet een backup waard was is het sowieso al niks waard...
Oftewel: begin te denken over een backup, mocht je de data terug krijgen kan je gelijk een backup maken voortaan :)
En inderdaad, als de data echt belangrijk is dan de HDD loskoppelen en naar een professioneel recovery bedrijf (dus niet de PC boer om de hoek) brengen (kost aardig wat...), anders kan je hier het Thematopic: Datarecovery doornemen.
HDD is niet van mijzelf 8)7 , backups van m'n eigen schijven heb k al lang ;)
de gene waar de schijf van is heeft er wel 500 euro voor over om het terug te krijgen, dus lijkt me in dat geval het inschakelen van een datarecovery bedrijf de beste oplossing?

Ryzen 5800X3D + 32GB GSKILL @3600 op X570 Aorus Pro + ASUS 5070Ti + ASUS ROG OLED PG32UCDM

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
cfeijt schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:43:
[...]

HDD is niet van mijzelf 8)7 , backups van m'n eigen schijven heb k al lang ;)
de gene waar de schijf van is heeft er wel 500 euro voor over om het terug te krijgen, dus lijkt me in dat geval het inschakelen van een datarecovery bedrijf de beste oplossing?
Tja je kan e.a. wel proberen en hopen dat de disk lang genoeg blijft werken om de data over te kopieren maar je kan ook tijdens je pogingen de schrijf de genadeklap geven, ik weet het iig niet zeker maar ik geloof ergens een bedrag van 700.- euro gehoord te hebben voor Seagates in-house recovery service maar neem aan dat er ergens wel een degelijk bedrijf te vinden is voor 500,-.
Dat geeft iig de grootste (nog geen garantie...) kans dat je iets (mogelijk niet alles) van de data terug ziet :/
Als simpele test kan je de SMART waardes uitlezen om te kijken of er iets heel duidelijk mis is of dat alles wel oke lijkt en mogelijk een makkelijke oplossing te vinden is, hiermee loop je echter weer het risico dat de schrijf weer aanzetten permanente schade kan veroorzaken...

Fixing things to the breaking point...

• cfeijt
vanaalten schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:26:
Ik zou denk ik beginnen met de SMART gegevens uit te lezen - het topic Check je SMART kan je daarbij helpen.

Verder, "De data die er op staat is vrij belangrijk."... vertaal dat eens naar een bedrag in euro's? Heb je er duizend, tweeduizend euro voor over, paar honderd euro of hooguit tientjeswerk? Dat bepaald een beetje hoeveel risico je er mee wil nemen - of dat je beter een professioneel recoverybedrijf kan inschakelen.
Smart data uitgelezen via Hard Disk Sentinel DOS Edition.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UsIlhtz0YEcLKfFMCeKibCXU/thumb.jpg

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Lijkt me duidelijk. lijkt erop dat je filesystem naar de knoppen is en daarom je HDD niet kan benaderen, je zou kunnen proberen met testdisk de disk filesystem te fixen, is mij al 2 keer gelukt, was ook net zoals jou niet te benaderen.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
cfeijt schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:42:
[...]

Smart data uitgelezen via Hard Disk Sentinel DOS Edition.
[afbeelding]
Nee hoor, dit is geen SMART data en elke conclusie op deze basis is prut.
SMART data is een tabel met waarden.

• cfeijt
Renault schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:49:
[...]

Nee hoor, dit is geen SMART data en elke conclusie op deze basis is prut.
SMART data is een tabel met waarden.
Dankje voor je waardevolle input.. :+
K heb al geprobeerd met crystaldiskinfo een tabel te krijgen, maar kan in windows zelf niet de schijf checken. programma loopt dan vast. misschien met een live cd ofzo uitlezen? Heb zo 123 daar nog geen tooltje voor gevonden.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

r44

Wat laat Windows schijfbeheer zien over deze schijf.

44

• cfeijt
r44 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:07:
Wat laat Windows schijfbeheer zien over deze schijf.
schijfbeheer freezed als de schijf is aangesloten, zelfde als ik een tooltje of this pc open.

Verwijderd

http://www.drsbulgaria.com/nl/

P.S. je G-schijf is meer dan vol.
Zeker voor een ssd is dat de snelste manier om hem naar zijn einde te brengen...

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2016 20:54 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Gebruik eerst maar eens dd_rescue om zo veel mogelijk data te lezen. Daarna op dat bestand gaan werken in plaats van op een defecte schijf die misschien wel alleen maar sneller op het punt van uitvallen terecht komt.

• cfeijt
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:50:
http://www.drsbulgaria.com/nl/

P.S. je G-schijf is meer dan vol.
Zeker voor een ssd is dat de snelste manier om hem naar zijn einde te brengen...
Ik zie toch echt nog 12.7GB vrij :+

Pagina: 1