Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb96
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Momenteel werkt het internet al ruim 1,5 jaar via mijn Asus RT-AC87U.
Daarbij de Experibox V8 nog gebruikt voor IPTV en Telefonie.
Deze methode heeft altijd goed bevallen en geen storingen ondervonden (via).

Nu zouden we graag ook IPTV willen kijken op de 2e verdieping.
Hier ligt al een netwerkkabel voor de betreffende computer die hier staat.
Hierop is alleen het internet (VLAN 6) te benaderen en dus niet IPTV (VLAN 4).

Hierop heb ik onderstaande netwerktekening gemaakt, zoals we het zouden willen:
Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2016/11/22/Netwerk_nov_2016.png

De vraag is nu van mijn kant hoe dit aan te pakken (via)?
Want het verkeer van IPTV (VLAN 4) en Internet (VLAN 6) zijn gescheiden.
- Kan dit gebundeld worden? (port mirror)
- Ondanks de verschillende IP-range? (wat normaal niet kan)

Of iemand die mij kan vertellen hoe ik het IPTV werkend kan krijgen op mijn RT-AC87U?
Wat ik tot dusver gevonden heb heeft mij niet veel verder gebracht (via of via).

Mijn conclusie tot nu toe is dat het wel zou moeten kunnen lukken...

Een ieder alvast bedankt voor zijn of haart moeite _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Heb je het KPN-topic al bekeken?

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2

Gerouteerd IPTV wordt daar veelvuldig besproken, en heeft de voorkeur boven een VLAN-setup. Ongetwijfeld ook reeds besproken icm. de AC87U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb96
  • Niet online
Topic wel doorgespit, maar niet voor de oplossing wat ik zoek.

Probleem zit hem inderdaad in het 'routed' IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
hb96 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:07:
Topic wel doorgespit, maar niet voor de oplossing wat ik zoek.

Probleem zit hem inderdaad in het 'routed' IPTV.
De setup in de topic start is geen routed setup. Om routed IPTV aan de gang te krijgen zul je VLAN4 op de Asus uit moeten laten komen. Daarnaast dien je een DHCP client te draaien op VLAN4 (met wat extra opties) en je DHCP server dient bepaalde opties mee te sturen in het antwoord aan setup boxen (zie netwerkje.com voor meer informatie.)

Je kunt een tweede IPTV setup box aansluiten in de huidige setup door poort 2 en poort 4 op de GS108Ev3 (ik heb de GS180Ev3 niet kunnen vinden) in een VLAN te stoppen (untagged, aangegeven met een U.) Zorg dat ze geen deel uitmaken van het internet VLAN (dus geen U en geen T voor die poorten voor het internet VLAN in de netgear interface.)

Ik denk dat de tweede aanpak de meeste kans heeft. De berichten op tweakers voor de Asus RT-AC87U zijn niet hoopgevend voor routed IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb96
  • Niet online
luxan schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:16:
[...]

De setup in de topic start is geen routed setup. Om routed IPTV aan de gang te krijgen zul je VLAN4 op de Asus uit moeten laten komen. Daarnaast dien je een DHCP client te draaien op VLAN4 (met wat extra opties) en je DHCP server dient bepaalde opties mee te sturen in het antwoord aan setup boxen (zie netwerkje.com voor meer informatie.)

Je kunt een tweede IPTV setup box aansluiten in de huidige setup door poort 2 en poort 4 op de GS108Ev3 (ik heb de GS180Ev3 niet kunnen vinden) in een VLAN te stoppen (untagged, aangegeven met een U.) Zorg dat ze geen deel uitmaken van het internet VLAN (dus geen U en geen T voor die poorten voor het internet VLAN in de netgear interface.)

Ik denk dat de tweede aanpak de meeste kans heeft. De berichten op tweakers voor de Asus RT-AC87U zijn niet hoopgevend voor routed IPTV.
Het werkt inderdaad! Even getest via de switch in de woonkamer :)
Bedank tot zover!

Het zou dus ook mogelijk kunnen zijn om dus Internet en IPTV over 1 kabel naar boven te krijgen?
Wél VLAN scheiden uiteraard (untagged)...of zal dat dan storing(en) geven voor IPTV?

[ Voor 0% gewijzigd door hb96 op 23-11-2016 22:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
hb96 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:09:
[...]

Het werkt inderdaad! Even getest via de switch in de woonkamer :)
Bedank tot zover!

Het zou dus ook mogelijk kunnen zijn om dus Internet en IPTV over 1 kabel naar boven te krijgen?
Wél VLAN scheiden uiteraard (untagged)...of zal dat dan storing(en) geven voor IPTV?
Je kunt twee netwerken over dezelfde kabel laten lopen middels VLAN's. Je dient dan echter beide VLAN's te taggen (dus niet untagged!) zodat de switches aan beide kanten de pakketjes voor de verschillende netwerken kunnen herkennen.

Het is technisch ook mogelijk om twee netwerken zonder VLAN tagging over een kabel te laten lopen. Je loopt in deze situatie dan echter tegen het probleem aan dat je twee DHCP servers op een netwerk hebt en dat gaat niet. Je loopt dan de kans dat je setup box een IP adres krijgt van je router in plaats van een IP adres van het IPTV platform (en theoretisch kan het ook voorkomen dat je PC een IP adres krijgt van het IPTV platform maar praktisch zal dit niet gebeuren) waardoor je geen TV kunt kijken.
Pagina: 1