Gaming Monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Valoo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Hoi allemaal!!

Ik heb een aantal dagen mijn gaming PC bestelt.. ennnn nu vind ik dat ik mijzelf wel mag trakteren op een nieuwe monitor voor bij die PC! :)
Ik heb alleen echt nul verstand van waar ik dan op moet letten.

Ik heb nu een 6 jaar oud Acer scherm van 21,5cm omdat ik die er destijds wel "mooi" uit vond zien.
Maar ik neem aan dat er wel meer verschil inzit behalve hoe groot het scherm is en hoe mooi die eruit ziet.

Ik gebruik mijn PC vooral (eigenlijk alleen maar) voor gamen. Series kijk ik op mijn tv en schoolwerk op de macbook. Dus ik zoek een perfecte monitor om games mee te spelen.
Lukt dat tussen de €100 en €250 euro?

Bedankt voor jullie moeite! :)

Alle reacties

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 20:25

flessuh

Set sail for fail!

Wat voor resolutie wil je spelen en wat voor onderdelen bestaat je PC uit?

https://www.dutchsolarboat.com

• Valoo
GTX970
i5-6600k

Ik weet eigenlijk niet wat voor resolutie ik wil spelen, hoog genoeg om alles er mooi uit te laten zien?

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Er zijn een paar eigenschappen van een monitor waar je even moet kijken wat jij wil.

Refreshrate: standaard zijn de meeste monitoren 60Hz. Dit is voldoende voor gaming, maar het kan beter. Tegenwoordig hebben gaming schermen vaak refresh rates van 120 of 144Hz. Voordelen van een hogere refreshrate is dat alles vloeiender lijk, wat kan helpen voor een mooiere gaming experience. Dan moet je wel die framerates kunnen halen in je games, anders heb je er weinig aan.

Resolutie: standaard is 1920x1080 (1080p). Omdat dit de meest voorkomende resolutie is, werken veel dingen hier prima op. Alleen als je een groter scherm neemt, dan is het niet genoeg, omdat de pixels dan te groot worden. Een hogere resolutie geeft je een scherper beeld. Er zijn vrij veel 2560x1440 (1440p) schermen. En dan heb je 4K schermen. Deze hebben twee keer de hoeveelheid pixels in de hoogte en breedte, en daardoor 4x zoveel pixels in totaal vergeleken met 1080p. Nadeel van hogere resoluties is dat je framerates lager zullen zijn omdat er meer pixels moeten worden gerenderd.

Verhouding: dit gaat een beetje samen met resolutie. 1920x1080 is 16:9. Je hebt nu ook veel ultrawide monitoren (21:9). Hierbij wordt je scherm extra breed, wat goed kan zijn voor gaming omdat je Field of View (FOV) wordt vergroot. Gecombineerd met gebogen schermen kan dit mooi zijn.

Gsync/Freesync: als je videokaart beelden uitstuurt op een ander frequentie dan jouw monitor, dan kan je tearing krijgen. Dus bijvoordbeeld als je 50FPS haalt in een game op een 60Hz monitor, dan zou je tearing kunnen krijgen. Dit wordt opgelost al je G-sync of Freesync gebruikt. Omdat jij een Nvidia kaart hebt, zou je een G-sync monitor moeten nemen als je hier gebruikt van wil maken. Vaak zijn die monitoren wel duurder. Freesync is alleen voor AMD videokaarten, en is goedkoper.

IPS/TN: Een IPS monitor heeft veel betere kijkhoeken en kleurweergave. TN panelen hebben vaak slechte kijkhoeken en minder kleurweergave. Een TN paneel heeft dan weer een sneller reactie tijd, wat sommige belangrijk vinden, maar ik denk dat IPS tegenwoordig zeker goed genoeg is.

Dan is het kijken welke features jij belangrijk vindt, en een monitor zoeken die hier bij past. En je videokaart moet het aankunnen. Het moet ook in jouw budget passen. Bijvoordbeeld 4K ultrawide 144Hz G-sync bestaat misschien geeneens, en als het bestaat dan is het waarschijnlijk heel duur en jouw videokaart zou het niet trekken om fatsoenlijke FPS te maken.

Dit is een overzicht die misschien technisch niet helemaal klopt, maar hopelijk geeft het een idee waar je naar moet kijken

[ Voor 5% gewijzigd door iFez op 22-11-2016 16:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Als er staat "lees dit eerst" graag ook eerst lezen :o

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Eigenlijk zou dit topic bij gebrek aan eigen inzet dicht moeten, maar na de moeite die iFez hier gedaan heeft krijg ik het niet over m'n hart om een slot erop te zetten.

Maar...

1) neem een voorbeeld aan iFez en pas je topicstart aan met zoveel afwegingen die jij kunt bedenken. Als je iets niet weet, zoek het op of benoem het tenminste.
2) graag dit lezen en je topicstart in overeenstemming ermee brengen: CAA beleid

Blijf je nul inzet tonen, dan gaat dit topic alsnog op slot.

Oslik blyat! Oslik!

• Valoo
Dank en excuus.
Gewoon geen idee waar te beginnen.
Alles in het bovenstaande bericht is nieuw voor mij

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alles nieuw? Dan heb je deze ook gemist... *Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?

Beste plek om te beginnen is bij informatie die al beschikbaar is. Dan kun je over elk van de genoemde punten nadenken hoe belangrijk het voor jou is en wat je op dat vlak wilt. Als je die punten plus afwegingen met ons deelt kunnen wij met je meedenken en tips geven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1