Wifi netwerk 60 tot 80 gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Ron
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-05 14:02
Hallo Allen,

ik ben Ron ben 39 jaar woon in Duitsland en we runnen al een aantal jaren een hotel.
In het hotel heb ik jaren geleden een simpel wifi netwerkt opgezet nu blijkt dat het toch niet meer echt goed werkt.

Heb een router met wifi op kantoor staan dit signaal stuur ik door naar meerdere repeaters op begaande grond, 1e verdieping en 2e verdieping.
Op zich werkt het wel maar is niet supersnel ik moet met regelmaat repeaters en router uitzetten en daarna werkt alles weer super.

Heb al veel gelezen hier op het forum en kan er ook veel mee en ook van leren.

Een ding repeaters nooit doen dus begrijp ik uit reacties op het forum ja oké voor prive is het goed!

Nu wil ik het anders gaan aanpakken.

1. Ik wil vanaf me router een D-link Dir 600 2.4ghz een netwerkkabel door trekken naar tussen ruimte.
2. In de tussenruimte wil ik dan een Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port plaatsen daar wordt de netwerkkabel op aangesloten.
3. Van daaruit wil ik 3 X een Ubiquiti UAP-Pro op aansluiten dus voor begaande gronde, 1e en 2e verdieping.

Nu ga ik rekenen en dan kom je een totaal van 800 tot 1000 euro en dat is een hoop geld. Zijn er goedkopere oplossingen? **

Zoals andere access points wel bekabeld natuurlijk! Of een vervanger voor de acces point.

En is de D-link router geschikt in dit verhaal?

Hier afbeelding zo dat jullie een beeld hebben van hoe het eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/gllzx5707/plattegrond.jpg

Wacht jullie reacties af en tips.

Alvast bedankt.

Vriendelijke Groeten,

Ron

**ja ik ben ook z'n Nederlander die alles goedkoop wil ;) 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Lijkt mij noodzakelijk om netwerken gescheiden te houden, ondersteuning voor VLAN's is noodzakelijk.

Daarom zou ik een router nemen die dit ondersteunt (Ubiquiti of iets van Mirkotik). Verder zou ik niet alleen 2,4GHz ondersteunen maar ook 5GHz. Dat zorgt er gelijk voor dat de clients minder last van elkaar hebben. Wat mij betreft een hele mooie AP is de UAP-AC-LR. Idealiter voedt je de ap's vanuit de switch, let even op dat je een switch kiest die de juiste spanning afgeeft en VLAN's ondersteunt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ubiquity kan, en doet wat lier zegt. Deze is "makkelijk" in beheer.

Mikrotik doet het ook niet slecht, alleen is de instelling, beheer etc... een stuk moeilijker. Maar werkt ook heel stabiel en betrouwbaar.

Wel alle AP's met kabel verbinden. Liefst CAT 5e of hogere CAT waarde kabel.

Maar ga maar niet beknibbelen op "kosten". Ja, het kost misschien een duid geld, maar als je het goed doet, dan heb je er geen omkijken naar.
En jij als ondernemer, kan die 1000 euro wel binnen een korte tijd terugverdienen? Bv. 2 euro extra per nacht rekenen, en dan heeft de gast ongelimiteerd gebruik internet. Heb je het ook zo terug verdiend....

Een andere vraag: Gaat het hotel netwerk (jullie eigen PC's, reserveringsysteem, etc) over dezelfde internet? Dan zijn VLAn's noodzakelijk, zodat niet een of andere script kiddie (of zelfs een gewone gebruiker) die op zijn laptop netwerkomgeving aanklikt, en op al jullie shares van de reserveringscomputer komt. Dát is niet de bedoeling.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2016 14:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:08:
[...]

Daarom zou ik een router nemen die dit ondersteunt (Ubiquiti of iets van Mirkotik).
Idd. En dus niet die oude ultiem low-end D-Link.

Vervang die door een goede router, dan hoef je in tussenruimte geen router te plaatsen, enkel een (PoE) switch die VLANs ondersteunt. Evt kun je de oude D-Link als AP gebruiken achter de nieuwe router om je kantoor van (prive) WiFi te voorzien.
Verder zou ik niet alleen 2,4GHz ondersteunen maar ook 5GHz. Dat zorgt er gelijk voor dat de clients minder last van elkaar hebben. Wat mij betreft een hele mooie AP is de UAP-AC-LR.
Doe dat nou niet :X

De LR heeft high gain. Joepie. Je netwerken kunnen dan meer overlappen en je krijgt meer roaming problemen...

Voor high density wil je juist je cellen zo klein mogelijk houden. De AP AC Pro is a) sneller en gevoeliger in 5GHz en b) minder lomp en c) ondersteunt 802.3af PoE. Neem die veel liever dan een apparaat wat bedoeld is voor lange ruimtes.

Sowieso, DE bouwmaterialen zijn geen NL bouwmaterialen, laten veel meer door, dus nog minder noodzaak en meer onbedoelde problemen met een LR.

Maar goed, neem iig niet de verouderde UniFi AP Pro maar de nieuwe AP AC Pro. Kost een paar tientjes minder, levert op alle vlakken verder betere performance. No-brainer IMHO.
Idealiter voedt je de ap's vanuit de switch, let even op dat je een switch kiest die de juiste spanning afgeeft en VLAN's ondersteunt.
Yep.

Gezien kennisniveau zou ik gaan voor makkelijkst mogelijke configuratie, dan kom je al snel bij Ubiquiti uit. Een EdgeRouter is niet eens nodig of wenselijk, de UniFi Security Gateway voldoet prima en is vanuit zelfde (cloud) management GUI te bedienen als de UniFI AP's. Dat maakt configgen VLANs bijna idiot-proof.

Qua switch hoef je niet UniFi te doen, zolang de switch 3x 20W over 802.af PoE kan leveren en VLANs snapt gaat het werken. Dat scheelt, want de UniFi 8p-switch kost EUR 225, terwijl je met een Zyxel GS1200-5HP (net) die 60W aan power budget trekt, VLANs doet en maar EUR 66 kost. Maar goed, dan moet je wel zelf die VLANs kunnen doen... als dat lastig lijkt wil je alsnog UniFi nemen, al kost het ruim drie keer zoveel :o

Tenslotte: je noemt niets over logging en userbeheer, maar we hebben het hier over Duitsland, waar auteursrechtenschennis zeer serieus genomen wordt en waar forse geldboetes uitgeschreven worden bij overtredingen. Als je niet eenduidig kunt aantonen wie op moment X verantwoordelijk was voor verkeer Y heb je een probleem als een van je gasten misbruik pleegt. Om dat te kunnen wil je op z'n minst 802.1X Radius gebruiken om iedereen een unieke gebruikersnaam en wachtwoord te geven. Daarmee weet je exact wie op welk moment met je netwerk verbonden is, kunnen gasten geen logins delen met derden en bovendien kun je bij problemen een specifieke gebruiker blokkeren. Daarvoor moet je een Radius server hebben. Dat zit in de UniFi Security Gateway ingebakken, wat nog een reden is om dat te gebruiken, dan kun je ook userbeheer vanuit UniFi-omgeving doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 18:12
Precies wat de persoon hier boven mij zegt. Gewoon voor Ubiquiti equipment gaan. Het is (relatief) makkelijk te configureren, het werkt super stabiel, en je krijgt enterprise-grade hardware voor een relatief lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo,

bedankt allemaal voor jullie reacties en zeer nuttige tips.

Hier onder nu netwerk overzicht hoe ik het voor ogen heb dank zei jullie tips!

1. Kantoor komt een Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router
2. Dan trek ik vanuit kantoor naar tussen ruimte een netwerkkabel kabel CAT 5 of hoger.
3. En dan sluit ik de switch ZyXEL GS1200-5HP
4. Aan de switch verbind ik de 3 Ubiquiti UniFi AP AC PRO
5. De oude D-link zal als AP draaien voor prive en kantoor.

Heb ik het zoals ik het boven uitleg goed voor elkaar?

Of hebben jullie nog aanvullende tips?

Alvast bedankt.

Groeten Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zorg wel ervoor dat die switch 802.1x ondersteunt. Ik dacht dat dat nodig is om alles te laten werken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is niet nodig..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 23 november 2016 @ 06:34:
Zorg wel ervoor dat die switch 802.1x ondersteunt. Ik dacht dat dat nodig is om alles te laten werken.
802.1x? Dat is Radius... Radius is layer 7 en is dus totaal onafhankelijk van de fysieke onderdelen van een netwerk. Zolang er connectivity is, werkt het.

Ws bedoel je 802.1q, oftewel VLAN. Of het strict noodzakelijk is of niet hangt ervan af hoe je de boel inricht, maar de genoemde Zyxel is managed en ondersteunt het prima :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dion_b schreef op woensdag 23 november 2016 @ 08:20:
[...]

802.1x? Dat is Radius... Radius is layer 7 en is dus totaal onafhankelijk van de fysieke onderdelen van een netwerk. Zolang er connectivity is, werkt het.

Ws bedoel je 802.1q, oftewel VLAN. Of het strict noodzakelijk is of niet hangt ervan af hoe je de boel inricht, maar de genoemde Zyxel is managed en ondersteunt het prima :)
Ik dacht dat het nodig was omdat er bij sommige switches staat dat ze het ondersteunen. Het had ook 802.3x kunnen zijn... 8)7

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-10 11:41
Unifi doet inderdaad wat je wil en is betaalbaar, de fw die ze telkens uitbrengen zit echter nog steeds vol met bugs voor Apple devices. Wel wifi, geen internet bijv. Zijn tal van topics over op hun forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

123Ron schreef op woensdag 23 november 2016 @ 00:41:
Hallo,

bedankt allemaal voor jullie reacties en zeer nuttige tips.

Hier onder nu netwerk overzicht hoe ik het voor ogen heb dank zei jullie tips!

2. Dan trek ik vanuit kantoor naar tussen ruimte een netwerkkabel kabel CAT 5 of hoger.
3. En dan sluit ik de switch ZyXEL GS1200-5HP

Heb ik het zoals ik het boven uitleg goed voor elkaar?

Of hebben jullie nog aanvullende tips?

Alvast bedankt.

Groeten Ron
cat 5e ;)

misschien de switch van ubiquiti nemen, zodat het vanuit een GUI te managen is?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GJ007 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:16:
[...]

cat 5e ;)

Als prijs geen (grote) issue was, zeker gezien rammelende kennis, zou ik dat zeker aanraden. Naast die unified GUI is voordeel dat het 150W PoE-budget heeft tov de 60W van de Zyxel. Dat betekent dat als op enig moment meer dan die drie AP's aangesloten zou gaan worden (bijv SIP telefoons in de kamers, of beveiligingscamera's, om maar eens twee veelvoorkomende PoE toepassingen te noemen), dan zou je op dat moment switch moeten vervangen of een tweede ernaast moeten hangen.

Maar goed, het blijft drie keer zo duur voor dat apparaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

De reden dat ik het over de switch had is dit topic: 802.1x RADIUS authenticatie met TL-SG2008 switch.

Dus geen 802.3x.

Ik heb net nog even zitten te kijken, maar die us-8 is niet heel duur voor een 8 port met 150 watt POE. en werkt ook nog goed samen met de rest. Dus als je meer dan 50/60 watt nodig gaat hebben, is het een interessante switch.

[ Voor 51% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-11-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
heb je ook een server waarop de unifi controller kan staan, want de unifi controller heb je nodig om unifi te configureren. Daarnaast wordt de unifi controller ook gebruikt voor de logging-functies.

Als je nog geen server of pc hebt die je hiervoor kunt gebruiken, dan kun je hiervoor ook een ubiquiti controller cloud key kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:42:
De reden dat ik het over de switch had is dit topic: 802.1x RADIUS authenticatie met TL-SG2008 switch.

Dus geen 802.3x.
Dat kan, maar is een hele andere use case dan TS die bedraad ethernet op die manier wil beheren. Plan van TS is om alleen draadloos netwerk aan te bieden. Dan moeten de AP's 802.1x doen, maar verder niets behalve de AAA-server.
Ik heb net nog even zitten te kijken, maar die us-8 is niet heel duur voor een 8 port met 150 watt POE. en werkt ook nog goed samen met de rest. Dus als je meer dan 50/60 watt nodig gaat hebben, is het een interessante switch.
Het is zeker geen slechte deal icm de rest, maar goed, EUR 150 extra hakt er wel in.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
GJ007 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:16:
[...]

cat 5e ;)

Hallo GJ007,

bedankt voor je reactie en tip.

je bedoelt deze switch denk ik?

Wat beterft GUI managen wat bedoel je precies? Het managen van de 3 AP?

Alvast bedankt.

Groeten Ron

[ Voor 3% gewijzigd door 123Ron op 23-11-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Het is zeker geen slechte deal icm de rest, maar goed, EUR 150 extra hakt er wel in.
Hallo,

over welke switch hebben jullie het?

Groeten Ron ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

123Ron schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:52:
[...]

Hallo GJ007,

bedankt voor je reactie en tip.

je bedoelt deze switch denk ik?
Denk eerder deze:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
Wat beterft GUI managen wat bedoel je precies? Het managen van de 3 AP?
Het hele idee van Ubiquiti's UniFi ('breng bij elkaar' in het Engels) is dat je alle UniFi apparaten vanuit dezelfde (cloud) UI kunt managen. Dus op dezelfde plek zowel de router (USG) als de switch als de AP's beheren. Maakt dingen als VLANs toewijzen en Radius beheren stuk overzichtelijker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo,

bedankt weer voor jullie reacties.

De onderstaande opstelling moet het dan denk ik worden.

3. En dan sluit ik de switch Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

Zoals jullie zien heb ik alleen punt 3 aangepast.

Nog een aantal vragen.

- Met dit systeem via GIU kan ik dan 15 accounts aanmaken? en per account max van 2 apparaten aankoppelen. Dus per kamer een account, en wachtwoord deze krijgen de gasten bij incheck.

- Voor buiten zijn er ook acces points maar is dit noodzakelijk met dit systeem? Want vanaf het terras is het eerste acces point binnen 20 mtr bereikbaar en ook die van de 1e verdieping ook.

- Bekabeling cat6 zijn daar ook soorten in waar ik op moet letten? ik zie nu dit overzicht zijn dat de juiste? of is cat5e voldoende hier heb ik nog aardig wat van liggen. Of zeggen jullie van doe het meteen goed en ga voor cat6?

Weer heel wat vragen maar ik vraag liever te veel zo dat ik het in een keer goed doe ;)

Zo dit was het weer.

Vriendelijke groeten,

Ron >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

123Ron schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:26:
Hallo,

bedankt weer voor jullie reacties.

De onderstaande opstelling moet het dan denk ik worden.

[...]

Zoals jullie zien heb ik alleen punt 3 aangepast.
Boodschappenlijstje ziet er prima uit :)
Nog een aantal vragen.

- Met dit systeem via GIU kan ik dan 15 accounts aanmaken? en per account max van 2 apparaten aankoppelen. Dus per kamer een account, en wachtwoord deze krijgen de gasten bij incheck.
Of je specifiek twee apparaten per account kunt doen weet ik niet zo 1-2-3, maar worst-case kun je gewoon twee logins uitdelen.
- Voor buiten zijn er ook acces points maar is dit noodzakelijk met dit systeem? Want vanaf het terras is het eerste acces point binnen 20 mtr bereikbaar en ook die van de 1e verdieping ook.
Hoogstwaarschijnlijk kun je de omgeving van het gebouw al prima dekken met de indoor AP's. Zo niet? Dan gewoon een UniFi Outdoor toevoegen op zelfde switch.
- Bekabeling cat6 zijn daar ook soorten in waar ik op moet letten? ik zie nu dit overzicht zijn dat de juiste? of is cat5e voldoende hier heb ik nog aardig wat van liggen. Of zeggen jullie van doe het meteen goed en ga voor cat6?
Ja er is veel om op te letten. Je linkt hier bijvoorbeeld naar patch cable met gemonteerde stekkers. Dat is slap en geschikt om een AP aan te sluiten op een wandcontactdoos, maar niet om door de muur (of door een opbouw kabelgoot) te trekken om die contactdoos aan te sluiten. Daarvoor wil je solid cable, niet patch. En zonder stekkers, want je gaat er contactdozen op aansluiten.

Daarnaast heb je UTP en (S/)FTP. Hou het simpel en neem UTP, tenzij je industriele apparaten in je hotel hebt.

Mbt Cat5e vs Cat6 vs Cat6a - Cat6 geeft je de mogelijkheid om tzt 5GbE of 10GbE te gebruiken. Gezien de meerprijs tegenwoordig minimaal is zou ik voor Cat6 gaan. Zorg wel dat contactdozen en connectoren ook Cat6-geschikt zijn.

Tenslotte is er flink verschil in kwaliteit van de aders zelf. Je wilt puur koper ("Cu") en vooral niet alu met koperlaagje ("CCA"). Veel liever Cu Cat5e dan CCA Cat6.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bekijk ook zeker even het topic over slechte netwerkkabels. Daar vind je alles over goede (en slechte) netwerkkabels.

Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

[ Voor 57% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-11-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo,

bedankt voor jullie reacties Thomas en Dion _/-\o_

Interessant topic over in mijn ogen simpel kabbeltje en toch kan je bedondert worden.
Heb de eerste paar pagina's en laatste wat 92 pagina's is wel heel veel 8)7

Ze praten over deze Patch Cable Cat.6 UTP en die is 100% koper en prijs valt mee!

@Dion_b
Mbt Cat5e vs Cat6 vs Cat6a - Cat6 geeft je de mogelijkheid om tzt 5GbE of 10GbE te gebruiken. Gezien de meerprijs tegenwoordig minimaal is zou ik voor Cat6 gaan. Zorg wel dat contactdozen en connectoren ook Cat6-geschikt zijn.
Welke contactdozen en connectoren bedoel jij? ik trek de kabel incl connectoren alleen vanaf kantoor naar tussenruimte (switch) door en vandaar uit richting de AP 3 keer. Of bedoel je voor in de toekomst?

Het geheel komt overal een nieuwe kabelgoot.

Alvast bedankt en iedereen een goed weekend :*)

Groeten Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

123Ron schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:28:
[...]

@Dion_b
[...]

Welke contactdozen en connectoren bedoel jij? ik trek de kabel incl connectoren alleen vanaf kantoor naar tussenruimte (switch) door en vandaar uit richting de AP 3 keer. Of bedoel je voor in de toekomst?

Het geheel komt overal een nieuwe kabelgoot.
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Je wilt echt geen lange kabels met connectoren direct van apparaat A in ruimte 1 naar apparaat B in ruimte 2 trekken :o

Kabels die in apparaten gaan zijn kwetsbaar. Als je zo'n kabel beschadigt kun je je hele zooi door de muur opnieuw gaan trekken. Los daarvan, een gemiddelde RJ-45 connector past niet eens door een gemiddelde leidingbuis...

Wat je wilt is een stugge kabel door de muur/leidingoot, die vervolgens op een contactdoos of patchpanel uitkomt aan beide kanten. Dan gebruik je een korte flexibele patchkabel om het apparaat met de contactdoos/patchpanel te verbinden. Dat is veel netter, veel flexibeler en bovenal veel minder storingsgevoelig (en makkelijker te fixen als het mis gaat) dan een te lange slappe kabel gebruiken.

Exact hoe je het aansluit kan op verschillende manieren. Meest voorkomende zijn LSA en keystone. Voor LSA moet je een LSA-montagetool gebruiken, voor keystone heb je in theorie geen speciaal gereedschap nodig, al is een UTP-stripper ernstig aan te raden. Ik heb een lichte voorkeur voor LSA omdat je daar per draadje werkt, terwijl je met een keystone alle acht tegelijk in het gareel moet houden. Linksom of rechtsom, je zorgt er dus voor dat de kabels in de muur uitkomen op iets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1283503-0/cat5e-wandcontactdoos-inbouw-uitgang-2x-rj45-female.jpg
(wandcontactdoos)

of dit
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1166909-0/patchpaneel-8-poorts-aantal-poorten-8.jpg
(patchpanel)

Voor je kantoor en de ruimtes waar de AP's hangen ligt het voor de hand om een wandcontactdoos te gebruiken, in de tussenruimte zit je nu op 4 kabels (3x AP, 1x naar kantoor), dan is het 50/50 of twee wandcontactdozen of een patchpanel handiger is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb spullen besteld bij www.netwerkproducten.com.
Prima winkel met goede kabels voor lage prijs. Ik raad CAT6 aan, dat kan dan nog even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo Allen,

door jullie tips en die van wifishop (kommago) heb ik een Unifi wifi netwerk systeem gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/u0yopcebf/ap1.jpg

- Ubiquiti USG UniFi Firew all
- Ubiquiti UniFi US-8-150W 8-poorts Gigabit Sw itch
- Ubiquiti UAP-AC-LR Indoor Long Range Access Point

En natuurlijk kabels en connectors.

Nu wil ik een gasten login pagina (portal) maken maar dan op een externe (mini) server of pc.

Heb hier nog wel een oude (10 jr) pc staan in de kast 1gb ram 500 gb hd maar niet een snelle. Is deze geschikt hier voor? en zo ja met welke besturing systeem? linux?

Natuurlijk kijk ik ook naar energie zuinige server/pc omdat hij wel 24/7 draait dus wat is dan weer beter?

Het zijn een aantal vragen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt _/-\o_

Groeten Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10 09:59
Waarschijnlijk wil je een "captive portal". Naar mijn weten heeft UniFi deze optie al ingebouwd. Zie: https://help.ubnt.com/hc/...spot-Portal-Customization

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

123Ron schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:00:
Nu ga ik rekenen en dan kom je een totaal van 800 tot 1000 euro en dat is een hoop geld. Zijn er goedkopere oplossingen? **
*kuch*
Ik heb laatst ons WiFi netwerk op kantoor uitgebreid en geschikt gemaakt voor 20-40 personen extra.
Dat kost ruim 900 EUR per AP, we hadden er 2 nodig.

Ik schrik een beetje van dat je zegt dat je voor zo veel mensen en zo'n oppervlakte 800 tot 1000 EUR veel geld vind want met zo'n budget kun je in mijn beleving niet zo heel erg veel en kom je hooguit terecht in prosumer spul als Ubiquity.

Ontzettend leuk, maar ik vraag me af of je d'r een hotel mee wilt ontsluiten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:16:
[...]

*kuch*
Ik heb laatst ons WiFi netwerk op kantoor uitgebreid en geschikt gemaakt voor 20-40 personen extra.

Ik schrik een beetje van dat je zegt dat je voor zo veel mensen en zo'n oppervlakte 800 tot 1000 EUR veel geld vind want met zo'n budget kun je in mijn beleving niet zo heel erg veel en kom je hooguit terecht in prosumer spul als Ubiquity.

Een hotel bied wifi als extra service erbij. Ik vind persoonlijk als je gratis wifi aangeboden krijgt in een hotel je niet mag klagen over de snelheid.

De meeste mensen gebruiken het in een hotel om een appje te sturen en een beetje te browsen en gaan geen videos downloaden o.i.d.

Natuurlijk, er zijn hotels die in iedere kamer een AP ophangen of een enorm snel en goed netwerk opbouwen, maar mijn inziens is dat overdreven en totaal onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rik. schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:19:
[...]

Een hotel bied wifi als extra service erbij. Ik vind persoonlijk als je gratis wifi aangeboden krijgt in een hotel je niet mag klagen over de snelheid.
Een hotel dat vandaag de dag _geen_ wifi bied of wifi tegen betaling is niet meer van de tijd. Ik vind dat je mag rekenen op fatsoenlijk wifi in je hotelkamer en publieke ruimtes. Je betaald voor een hotel heel snel 40 EUR per nacht of meer en ik snap dat daar niet alleen een internet verbinding van betaald moet worden maar ik vind wel dat je anno 2017 mag verwachten niet opgescheept te worden met traag, instabiel en onprofessioneel aangelegd WiFi.
De meeste mensen gebruiken het in een hotel om een appje te sturen en een beetje te browsen en gaan geen videos downloaden o.i.d.
Juist wel. YouTube, 2Doc en andere dingen zijn ontzettend fijn als je in een hotel zit. TV is maar beperkt en juist dan is het fijn om even een documentaire op de laptop te kijken.
Natuurlijk, er zijn hotels die in iedere kamer een AP ophangen of een enorm snel en goed netwerk opbouwen, maar mijn inziens is dat overdreven en totaal onnodig.
10 jaar geleden had ik je gelijk gegeven, anno 2017 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
unezra schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:23:
[...]

Juist wel. YouTube, 2Doc en andere dingen zijn ontzettend fijn als je in een hotel zit. TV is maar beperkt en juist dan is het fijn om even een documentaire op de laptop te kijken.
Hangt enorm af van de doelgroep die je hotel bezoekt. De gemiddelde mens gaat op vakantie of bij een weekendje weg geen hele series kijken, je bent vaak enkel op je kamer om te slapen maar meer niet.

Deels geef ik je gelijk dat een goede wifi verbinding er anno 2017 nou eenmaal bij hoort, op onze skivakantie afgelopen December waren we in de avond vaak nog op de hotelkamer omdat je niet veel meer gaat doen na een actieve dag. De wifi was vaak enorm traag en dat is dan wel erg vervelend.

Maar wat als je een stedentrip gaat maken en eigenlijk echt puur in het hotel bent om te slapen en te douchen, dan heb je vaak geen extreem snelle wifi verbinding nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
[...]

*kuch*

Bedankt voor je reactie maar aan je negatieve inbreng heb ik nu niks meer aan!
En door de tips van de forum leden ben ik tot dit besluit gekomen en zei zijn zeer bekwam.

Als jij mij/ons een geldboom kan leveren ?kom maar brengen dan ga ik voor de duurdere optie(s) _/-\o_

En systeem wat ik nu heb kost ook incl btw ook bij 950 euro ;)

Prettige avond verder.

Groeten Ron :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft de klant de optie wel te betalen en dan wel goed internet te hebben?

Brak internet aanbieden is eigenlijk nog erger dan geen internet aanbieden. Mensen raken onvermijdelijk gefrustreerd, wat funest is voor de ervaring. Gaat het om pure vakantiegangers, dan is het al vervelend dat het internet het niet doet. Bedien je ook nog zakelijke bezoekers, dan is het absoluut onacceptabel dat je internet niet betrouwbaar is.

Langzaam of geen internet is wel erg 1998. Dan gaan mensen de volgende keer gewoon ergens anders heen.
123Ron schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:30:
En systeem wat ik nu heb kost ook incl btw ook bij 950 euro ;)
Dat is niet veel geld voor een serieuze installatie in iets als een hotel. Ik zou je dan ook aanraden het gewoon goed aan te pakken. Je geeft zelf al aan dat het nu niet snel is en het spul regelmatig gereset moet worden. Wat heeft dat al aan jouw tijd en frustraties van klanten gekost? Ubiquiti is behoorlijk aardig prosumer spul, maar dan moet je het dus wel goed aanpakken.

Let ook op dat je een captive portal niet op een oude pc van 10 jaar draait. Die zijn zo onzuinig in vergelijking met iets moderns dat het al snel een veelvoud kost van de nieuwprijs van een moderne pc en ook hier geldt weer dat onbetrouwbaarheid duurder is dan wat het je bespaart.

Het is jammer om te zien dat mensen keer op keer dezelfde fouten blijven maken. Eerst te karig investeren en vervolgens met de gebakken peren zitten. Dat zie je op ieder niveau terug.
Rik. schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:29:
Maar wat als je een stedentrip gaat maken en eigenlijk echt puur in het hotel bent om te slapen en te douchen, dan heb je vaak geen extreem snelle wifi verbinding nodig...
Spreek jij voor het hele klantenbestand van TS? Zelf vind ik internet ook niet zo belangrijk, maar voor sommige collega's is een het een absolute must en dan nog het liefste met meerdere apparaten ook. Al zou 80% het geen probleem vinden en 20% wel, dan kost het je alsnog geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo Allen,

bedankt voor jullie reacties _/-\o_
op dit moment gebruiken we nog repeaters 5 stuks en werkt redelijk.

We moeten ze wel uitzetten/resetten boven de 25 gasten.

De wifi bieden we gratis aan en dat willen we in de toekomst (waarschijnlijk) ook blijven doen.

Unifi systeem vindt ik dus een zeer goede vervanger voor de repeaters! En zeer stabiel systeem vergeleken met de goedkope repeaters die we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rik. schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:29:
[...]

Hangt enorm af van de doelgroep die je hotel bezoekt. De gemiddelde mens gaat op vakantie of bij een weekendje weg geen hele series kijken, je bent vaak enkel op je kamer om te slapen maar meer niet.

Deels geef ik je gelijk dat een goede wifi verbinding er anno 2017 nou eenmaal bij hoort, op onze skivakantie afgelopen December waren we in de avond vaak nog op de hotelkamer omdat je niet veel meer gaat doen na een actieve dag. De wifi was vaak enorm traag en dat is dan wel erg vervelend.

Hangt van je klanten af.

Wij zijn niet van die uitgaanstypes en 's avonds na een hapje eten ergens ploffen we loom onze hotelkamer in om een beetje te hangen. Morgen weer een dag.

Sure, ik vermaak me met een boek en een TV ook wel maar stel dan juist een goede, stabiele en snelle internet verbinding op prijs en vind dat je anno 2017 niet meer weg komt met een houtje-touwtje oplossing. (Al zal ik er in een no-budget hotel van een paar tientjes waar het duidelijk bij reservering is aangegeven minder problemen mee hebben dan bij een hotel van 80 EUR of meer per nacht.)

Zakelijke klanten, zoals @Verwijderd zegt, ben je kwijt zonder fatsoenlijk internet / WiFi. Die gebruiken dat niet alleen voor wat youtube en communicatie met familie / vrienden, maar juist voor hun werk. Snelheid, latency, betrouwbaarheid is dan opeens allemaal belangrijk.

Ik snap heel goed dat TS niet meer geld uit wil geven dan noodzakelijk maar ik vind het ook tamelijk bizar dat 1000 EUR als veel geld word gezien en dat een halve oplossing word aangeschaft (wel de WiFi infra, niet de apparatuur voor een captive portal) zonder de hele oplossing eerst goed door te denken.

Het kan goed gaan, het kan ook zijn dat die 1000 EUR over een jaar weer de prullenbak in kan en TS alsnog wil/moet investeren in zwaardere / professionelere apparatuur. Dan is die 1000 EUR inderdaad veel geld.

Zoals altijd met (ICT) vraagstukken: Denk eerst het hele plan door en schaf dan spullen aan. Denk ook na over kosten/baten en start niet met het budget. In the end kan ook een oplossing van 10.000 EUR prima passen, als je daarmee in een jaar dusdanig meer omzet draait dat het binnen 1-3 jaar is terug verdient. (En dat spul blijft makkelijk 5-10 jaar prima bruikbaar dus een ROI van 1-3 jaar is prima.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
Rik. schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:16:
Waarschijnlijk wil je een "captive portal". Naar mijn weten heeft UniFi deze optie al ingebouwd. Zie: https://help.ubnt.com/hc/...spot-Portal-Customization
Bedankt voor je reactie Rik.

Maar om dat te gebruiken moet je wel een pc/server hebben die constant draait om het online te houden.

Dus vandaar wat is het beste een oude pc of nieuwe (mini) server/pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

123Ron schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:10:
[...]

Bedankt voor je reactie Rik.

Maar om dat te gebruiken moet je wel een pc/server hebben die constant draait om het online te houden.

Dus vandaar wat is het beste een oude pc of nieuwe (mini) server/pc

Om even specifiek op die server te reageren, je kunt voor relatief weinig geld een machine kopen die prima geschikt is voor zoiets en die daarnaast ook nog eens andere taken kan uitvoeren. Als je het een beetje goed uit kient, kun je dat ding voor meer dingen gebruiken dan alleen het ontsluiten van WiFi voor je gasten.

(Kan me zomaar voorstellen dat WiFi niet het enige is op ICT vlak dat je in je hotel hebt draaien. Wellicht doe je nog dingen met bewakingscamera's, kassasystemen, voorraadbeheer, administratie, etc, etc, etc.)

Long story short en een klein budget inachtnemend:

Kijk qua hardware eens naar een HP Microserver Gen8 of een HP Proliant DL20 Gen9. De eerste is voor pak 'm beet 600-800 EUR redelijk op te tuigen (inclusief disks), de 2e zit grofweg op het dubbele maar bied meer mogelijkheden voor de toekomst.

De Microserver kan maximaal 16G geheugen aan, maar heeft 4 drivebays en is grofweg een kubus van 20cm. De DL20 heeft maar 2 drivebays maar de goedkoopste uitvoering heeft een iets snellere CPU en kan tot 64G geheugen aan. Is wel 19" dus iets waar je qua plaatsing rekening mee moet houden. (Maar, hotel, dus een klein 19" rack moet je wel kwijt kunnen lijkt me.)

Qua basis OS, virtualisatie is handig als je taken wilt scheiden, zou ik dus ook zeker doen. Kostentechnisch zijn VMWare ESXi en Proxmox goede keuzes, waarbij de laatste veel meer mogelijkheden bied dan de eerste. (VMWare heeft een hele suite aan producten maar wil je in de buurt komen van de functionaliteit die Proxmox al gratis of voor 5 EUR per CPU per maand zonder support bied, ben je snel een paar honderd tot een paar duizend EUR verder en da's denk ik wat overkill.)

Bovenop die hypervisor zet je dan de virtuele machines die je de taak geeft die ze moeten doen, zoals een dedicated vm voor de captive portal van Ubiquity.

Over de HP Microserver en Proxmox zijn uitgebreide levende topics te vinden hier op Tweakers.

Let wel, het is iets waar je lol in moet hebben d'r mee aan de slag te gaan en van nature techniek die mogelijk complex aan voelt als ICT niet je vak is. Overweeg dus opzet en beheer uit te besteden aan een daarin gespecialiseerd bedrijf. Dat voorkomt teleurstellingen voor jou en je gasten. (Het kan zelfs zomaar zijn dat het in the end goedkoper is het uit te besteden. Jouw tijd kost namelijk ook geld.)

Oh, ik zou daar trouwens in een zakelijke / professionele setting (wat een hotel immers is) geen oude PC of mini PC voor gebruiken die niet bedoeld zijn voor 24/7 gebruik. Zo'n HP Microserver is nauwelijks duurder dan een beetje mini PC zoals een Intel NUC en daadwerkelijk bedoeld voor servergebruik. By all means een betere investering dus die je terug verdient.

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 29-05-2017 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:30

Nox

Noxiuz

[...]

*kuch*

900 euro per AP is dan het andere uiterste. Met de helft heb je een prima AP van ruckus, cisco etc.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nox schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:53:
[...]

900 euro per AP is dan het andere uiterste. Met de helft heb je een prima AP van ruckus, cisco etc.
Njet.
Ruckus en Cisco zijn duurder. :)

Dit zijn gewoon Aruba AP's, absoluut profi spul maar zeker niet "het andere uiterste".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:30

Nox

Noxiuz

[...]

Voor onze klanten is wifi onderdeel van de core business zowat. Zijn wat grote hotels en hebben ook een paar zaaltjes. Wifi is een van de redenen dat gasten blijven terugkomen bij hun.
unezra schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:58:
[...]

Njet.
Ruckus en Cisco zijn duurder. :)

Dit zijn gewoon Aruba AP's, absoluut profi spul maar zeker niet "het andere uiterste".
Gewone ruckus AP's zijn 400 euro (R310 of R300) Als jij 1000+ voor een ruckus AP moest betalen dan heb je outdoor AP's gekocht of de meest fancy pancy AP's uitgezocht ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Nox op 29-05-2017 23:00 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nox schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:58:
[...]

Gewone ruckus AP's zijn 400 euro (R310 of R300) Als jij 1000+ voor een ruckus AP moest betalen dan heb je outdoor AP's gekocht of de meest fancy pancy AP's uitgezocht ;)
Heb het exacte type niet meer op mijn netvlies maar wilden we 1320m2 voor 80% afdichten met Ruckus was het niet goedkoper dan met de Aruba IAP's die we nu hebben *en* hadden we een controller nodig. (Aruba niet, daar zit je controller in je AP's zelf. Werkt stiekem best goed.)

Uit mijn hoofd hebben we nu IAP215's van Aruba, dat zijn wel AC's, de BGN variant is niet meer leverbaar.

Verder gewoon indoor spul.

Case viel iig niet uit in het voordeel van Ruckus of Cisco ook al hoor ik daar prima geluiden over qua functionaliteit en stabiliteit.

EDIT:
Even de offertes uit 2014 er bij gepakt.
  • Ruckus Zonedirector 1106 (1x)
  • Ruckus ZoneFlex 7372 Indoor AP (4x)
  • Support (12 maanden)
  • Consultancy
  • Totaal: 5300 EUR
  • Aruba Instant 115 Wireless Access Point (4x) - abgn
  • Support (12 maanden)
  • Consultancy
  • Totaal: 3700 EUR
De Aruba AP's zijn per stuk dus duurder (deze waren 625 per stuk na korting, Ruckus 525) maar de zone director nekt 'm ondanks dat consultancy voor Aruba hoger was. (Andere partij, andere inschatting van het aantal uren.)

1600 EUR verschil vond ik voldoende om niet voor Ruckus te gaan. :)

[ Voor 28% gewijzigd door unezra op 30-05-2017 12:54 . Reden: Offerte Aruba vs Ruckus ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo Allen,

het systeem draait nu al een half jaar en geen klachten meer gehad.

Door het hele hotel heb ik stabiele en snel internet en hoef niks me te resetten.

Streamen van iptv bijvoorbeeld gaat ook goed via het netwerk.

Eenmaal hadden we 60 gasten in huis en daarvan zaten er 45 op wifi netwerk en geen enkel probleem.

Dus voor 1000 euro heb ik een zeer goed systeem en ik raad dit jullie allen aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

123Ron schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:23:
Hallo Allen,

het systeem draait nu al een half jaar en geen klachten meer gehad.

Door het hele hotel heb ik stabiele en snel internet en hoef niks me te resetten.

Streamen van iptv bijvoorbeeld gaat ook goed via het netwerk.

Eenmaal hadden we 60 gasten in huis en daarvan zaten er 45 op wifi netwerk en geen enkel probleem.

Dus voor 1000 euro heb ik een zeer goed systeem en ik raad dit jullie allen aan!

Zou je een lijstje willen maken met wat je nu hebt draaien? Ik ben daar wel benieuwd naar en heb het zo gauw niet terug kunnen vinden. Verder natuurlijk heel fijn dat alles goed werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo Thomas.

hier staat het lijstje.
123Ron in "Wifi netwerk 60 tot 80 gebruikers"

Een heel goed weekend.

groeten Ron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 123Ron
Hallo,

wil toch nog even melden dat de Ubiquiti switch UniFi US-8-150W 8-poorts vervangen is door Ubiquiti UniFi USW-16-POE Gen2 mede omdat ik met de goedkopere koelproblemen kreeg.

Deze duurdere versie heeft dus Ventilator koeling (fanless switch) en deze hoor je bijna niet.

En voordeel is ook dat dit een Managed switch is dus op afstand kan ik alles aansturen.

Dacht ik meld het toch even misschien hebben anderen ook wat aan deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 11:53
123Ron schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:53:
Hallo,

wil toch nog even melden dat de Ubiquiti switch UniFi US-8-150W 8-poorts vervangen is door Ubiquiti UniFi USW-16-POE Gen2 mede omdat ik met de goedkopere koelproblemen kreeg.

Deze duurdere versie heeft dus Ventilator koeling (fanless switch) en deze hoor je bijna niet.

En voordeel is ook dat dit een Managed switch is dus op afstand kan ik alles aansturen.

Dacht ik meld het toch even misschien hebben anderen ook wat aan deze info.

Had je deze dan wel conform de installatie instructies ingebouwd ? Zo ja heb je denk ik ook nog wel recht op coulance, het product voldoet dan niet aan de verwachting.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
mash_man02 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Had je deze dan wel conform de installatie instructies ingebouwd ? Zo ja heb je denk ik ook nog wel recht op coulance, het product voldoet dan niet aan de verwachting.
Had hem zeker conform installatie gedaan ;) Had toen wel gelezen op internet dat de switch (kleine) koel problemen kon hebben maar ik d8 ach het valt wel mee. Maar ja bij een buiten temperatuur van 40 graden kon hij het toch niet bol werken. Het jammere was dat de garantie al ruim verlopen was dus kreeg geen nieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
123Ron schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

Had hem zeker conform installatie gedaan ;) Had toen wel gelezen op internet dat de switch (kleine) koel problemen kon hebben maar ik d8 ach het valt wel mee. Maar ja bij een buiten temperatuur van 40 graden kon hij het toch niet bol werken. Het jammere was dat de garantie al ruim verlopen was dus kreeg geen nieuw :)
Dan kun je evengoed even nagaan welke operational temperatures er in de instructie vermeld staan, als je zeker weet dat je conform geopereerd hebt, voldoet het product niet aan de verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
mash_man02 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:00:
[...]
Dan kun je evengoed even nagaan welke operational temperatures er in de instructie vermeld staan, als je zeker weet dat je conform geopereerd hebt, voldoet het product niet aan de verwachting.
Wanneer ik me hand er op laag was hij goed heet maar ik heb het niet gemeten.

Maar kan na zo lange tijd hun er nog op aanspreken want die garantie is nu al 2 jaar verlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
123Ron schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Wanneer ik me hand er op laag was hij goed heet maar ik heb het niet gemeten.

Maar kan na zo lange tijd hun er nog op aanspreken want die garantie is nu al 2 jaar verlopen!
Als de inbouw voldoet aan de instructies van de producent qua lucht temperatuur en ventilatie zou de switch in staat moeten zijn om de specificaties zoals geadverteerd te leveren.

Als dat niet het geval is voldoet het product in mijn beleving niet aan de verwachting.

Dan heb je los van het feit dat de garantie verlopen is nog steeds recht op een compensatie na rato van gebruik.

Of men moet zelf schriftelijk willen verklaren dat je niet meer van dat product mag verwachten, maar dat zou in mijn beleving geen goede reclame zijn.

Ik zou dat toch echt bij de leverancier / importeur neerleggen, zeker als je kunt aantonen dat je aan alle installatie instructies voldaan hebt.

Als jou auto 1 dag na de garantie ontploft laat je het er toch ook niet bij zitten ?

[ Voor 31% gewijzigd door mash_man02 op 16-10-2020 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mash_man02 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

40C is het probleem... Dat is gelijk bovengrens van operating temperature van die dingen. Als het buiten 40C is en je hebt een kast met apparatuur gaat het in de kast al snel >40C worden en dat is inderdaad out-of-spec en kun je verkoper/fabrikant niet kwalijk nemen dat het apparaat onder die omstandigheden niet voldoet.

>40C is sowieso een uitdaging, ook met fan, dus ik zou stiekem ook kijken naar ventilatie van de ruimte waar de switch hangt.
mash_man02 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:36:
[...]

Als jou auto 1 dag na de garantie ontploft laat je het er toch ook niet bij zitten ?
Als je 3 jaar lang met je auto over pas gestolde lavavelden rijdt, en hij dan niet meer wil (we hebben het nadrukkelijk niet over ontploffen), dan is het een andere discussie dan als je alleen maar van en naar supermarkt gereden hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 16-10-2020 12:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
dion_b schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:32:
[...]
Als je 3 jaar lang met je auto over pas gestolde lavavelden rijdt, en hij dan niet meer wil (we hebben het nadrukkelijk niet over ontploffen), dan is het een andere discussie dan als je alleen maar van en naar supermarkt gereden hebt.
Eens, maar als de fabrikant letterlijk stelt dat het voertuig hier voor ontworpen is staat claim ineens wel in een heel ander daglicht.

Mijn punt is dat als je een product binnen de specificaties en opgaven van de fabrikant gebruikt je redelijkerwijs een verwachting mag hebben ten aanzien van de levensduur.

Als de TS weet dat de operationele temperatuur vanuit de fabrikant overschreden is een claim natuurlijk niet terecht, maar als daar 50 graden had gestaan en de TS is zeker van het feit dat deze temperatuur nooit gehaald is was dat natuurlijk ook anders.

[ Voor 16% gewijzigd door mash_man02 op 16-10-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_Switch_DS.pdf

Dat ding wordt gespecificeerd voor een maximale operating temperature van 40 garden Celsius en een maximale consumptie van 56 watt.
Dat houd in dat bij een omgeving temperatuur van 20 graden dat ding nog maximaal een eigen opwarming van 20 graden mag hebben.
En als je een omgevingstemperatuur van 40 graden hebt mag hij alleen nog maar uitstaan!

Conclusie koop never nooit zo'n ding want 40 garden is in Nederland wel hoog maar 35 graden halen we regelmatig en 56 Watt wegkoelen met maar 5 graden temperatuur verschil is al een enorme uitdaging.

Beetje apparatuur kan overigens over het algemeen met gemak 55 graden aan en is daar meestal ook wel voor gespecificeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 16-10-2020 15:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Beetje apparatuur kan overigens over het algemeen met gemak 55 graden aan en is daar meestal ook wel voor gespecificeerd.
Uuh, >40C is echt niet standaard.

Even een paar enterprise-grade dingen opgezocht:
Cisco 45C* 10G SKUs have a maximum operating temperature of 40°C. For WS-C3560CX-8XPD-S, the max operating temperature will be 35°C when installed inverted and under fully loaded conditions (max. POE and 10G SFP+ transceivers installed)
Juniper 40C Operating temperature: 32° to 104° F (0° to 40° C)
HPE/Aruba 40C Operatingtemperature0° to 40°C (32° to 104°F)

Dus dat Ubiquiti niet >40C gaat is helemaal niet zo vreemd. Dit is echt een van de uitdagingen die we met stijgende temperaturen gaan krijgen - standaardapparatuur wordt buiten de climate-controlled data centers steeds minder betrouwbaar bij extreme temperaturen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Bij nader inzien denk ik dat ook Ubiquiti het over omgevings temperatuur heeft en niet zoals ik aannam over de bedrijfs temperatuur van het device zelf.

Mijn fout dus.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1