Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Ik heb even een vraagje over de kanaalvolumes bepaald door de odyssey audio setup.
Op mijn Denon AVR-X2200W plaats de odyssey audio setup alle kanaalvolumes negatief.

- Front L: -6.0dB
- Center: -6.5dB
- Front R: -7.0dB
- Surround R: -8.0dB
- Surround L: -8.0dB
- Subwoofer: -12dB

Waarom worden deze zo naar een negatieve waarde geplaatst?
Ik zou verwachten dat de hoogste waarde ergens rond 0 zou liggen?

Resultaat is dat ik mijn volume van mijn receiver redelijk luid moet plaatsen vooraleer ik iets hoor.
Ook schakelt de subwoofer soms niet in (signaal te laag?)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Sowieso stond de subwoofer hard afgesteld tijdens de test, die moet echt veel minder laag dan -12.0 dB uitkomen. Die -12.0 is volgens mij de max die Audyssey toe kan passen. Test nog eens uitvoeren en dan de subwoofer minder hard zetten.

Mocht je ooit wel een goede waarde krijgen en gaat de subwoofer nog steeds niet automatisch aan? Dan kan je de subwoofer wat omhoog zetten. Wel compenseren door het volume op de subwoofer weer terug te draaien.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
FeaR schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:51:
Sowieso stond de subwoofer hard afgesteld tijdens de test, die moet echt veel minder laag dan -12.0 dB uitkomen. Die -12.0 is volgens mij de max die Audyssey toe kan passen. Test nog eens uitvoeren en dan de subwoofer minder hard zetten.
Ik heb het volume van de sub op 50 procent staan zoals voorgeschreven. Dit komt ook goed uit omdat na een spanningsonderbreking dit de standaard setting is (anders moet ik steeds de settings aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
Dat is zodat op de receiver 0dB de referentie wordt.
De volumeknop is ook geen versterker, maar juist een verzwakker voordat het signaal de eindversterker in gaat. Zover ik weet wordt door veel receivers de bioscoop standaard van 85dBSPL bij een -20dB RMS pink noise gehanteerd (al wordt er volgens mij vaak getest met -30dB ruis voor 75dBSPL, en met enige variaties in de ruis en de meting, maar dit terzijde).
Deze bioscoop norm is vrij hard in de huiskamer, dus voel je vrij om het volume lager te zetten, en voel je vrij om de calibratie levels ook aan te passen als dat de input trigger van de sub helpt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
DenBenny schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:45:
[...]

Ik heb het volume van de sub op 50 procent staan zoals voorgeschreven. Dit komt ook goed uit omdat na een spanningsonderbreking dit de standaard setting is (anders moet ik steeds de settings aanpassen).
Om welke subwoofer gaat het? Ik dacht altijd dat de gainknoppen fysieke knoppen waren ipv digitale.
Hoe vaak komt er een spanningsonderbreking voor?

Waarschijnlijk moet je een en ander even aanpassen, want (en dat bedoel ik niet negatief) de verassing dat de kanaalvolumes zo laag staan, zegt mij dat je na de audyssey-run niets meer gedaan hebt.

Meestal worden de afstanden en volumes wel goed afgesteld, maar staan andere instellingen niet op een ideale waarde. Speakers worden vaak onterecht aangemerkt als zijnde full-range. Ook al heb je nog zo'n mooie zuilspeakers, full-range is het zeer zelden. Hierdoor klopt de overgang naar de subwoofer ook niet en zal deze nauwelijks signaal binnenkrijgen. Hier staat wat meer informatie hierover, je moet iets naar beneden scrollen naar het deel "wat werkt nu het best" LA-384 in "Het Grote Subwoofer Topic"

Door de gainknop naar beneden te zetten, zal het uitgangssignaal van de receiver hoger zijn en zal de sub iig aanspringen wanneer dit nodig is. Door het juist instellen van de speaker crossovers, zal de sub ook wat meer signalen binnenkrijgen dan enkel het ultralaag wat bij muziek niet voorkomt.

Probeer bij de sub ergens tussen -4 en +4 uit te komen, Dan heb je ook altijd nog wat marge om aanpassingen te maken.

Let wel, het juiste subwoofer volume volgens audyssey vereist wat gewenning. Je bent niet de eerste die het vind tegenvallen, maar vaak bevalt het naar verloop van tijd beter.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 21-11-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimirov
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-09 12:22
DenBenny, de volumes zijn oke. Wat is eigenlijk een probleem hier. Is audio kwaliteit eigenlijk slecht? Heeft u Dynamic EQ/Volume aan?

[ Voor 13% gewijzigd door antimirov op 22-11-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
LA-384 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:36:
[...]

Om welke subwoofer gaat het? Ik dacht altijd dat de gainknoppen fysieke knoppen waren ipv digitale.
Hoe vaak komt er een spanningsonderbreking voor?

Waarschijnlijk moet je een en ander even aanpassen, want (en dat bedoel ik niet negatief) de verassing dat de kanaalvolumes zo laag staan, zegt mij dat je na de audyssey-run niets meer gedaan hebt.

Meestal worden de afstanden en volumes wel goed afgesteld, maar staan andere instellingen niet op een ideale waarde. Speakers worden vaak onterecht aangemerkt als zijnde full-range. Ook al heb je nog zo'n mooie zuilspeakers, full-range is het zeer zelden. Hierdoor klopt de overgang naar de subwoofer ook niet en zal deze nauwelijks signaal binnenkrijgen. Hier staat wat meer informatie hierover, je moet iets naar beneden scrollen naar het deel "wat werkt nu het best" LA-384 in "Het Grote Subwoofer Topic"

Door de gainknop naar beneden te zetten, zal het uitgangssignaal van de receiver hoger zijn en zal de sub iig aanspringen wanneer dit nodig is. Door het juist instellen van de speaker crossovers, zal de sub ook wat meer signalen binnenkrijgen dan enkel het ultralaag wat bij muziek niet voorkomt.

Probeer bij de sub ergens tussen -4 en +4 uit te komen, Dan heb je ook altijd nog wat marge om aanpassingen te maken.

Let wel, het juiste subwoofer volume volgens audyssey vereist wat gewenning. Je bent niet de eerste die het vind tegenvallen, maar vaak bevalt het naar verloop van tijd beter.
De sub is een Pok Audio DSW PRO 660 wi https://www.polkaudio.com/products/dsw-pro-660-wi
Deze is redelijk zwaar maar werkt vanaf 20Hz (ik ben filmfanaat) en ik heb hem redelijk goedkoop kunnen aanschaffen.
Deze heeft inderdaad een digitale volumeregeling, ook te bedienen via IR remote. Alle settings, dus ook het volume gaan verloren na een spanningsonderbreking. dat komt gelukkig niet te veel voor maar wanneer ik voor enkele dagen weg ben schakel ik de meeste apparaten ook uit. daarom voer ik de audyssey setup uit met de fabrieksinstellingen van de sub, en voor het volume is dit 50%.

Het is inderdaad zo dat ik na de audyssey setup niets heb aangepast. Dit omdat ik niet goed durf omdat ik niet weet wat de impact is op de audyssey instellingen.

Volgens de handleiding van de sub moet ik bijvoorbeeld de crossover freq. instellen tussen de 100 en 120Hz terwijl de audessey setup deze instelt op 60Hz. ik heb dus schrik (door onwetendheid) dat ik het resultaat van de audyssey setup ga om zeep helpen door dingen zoals de crossover freq. te wijzigen.

Het geluid is inderdaad even wennen (ik heb hem ondertussen ongeveer een jaar) maar ik zou nu niet meer zonder kunnen.
antimirov schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 17:11:
DenBenny, de volumes zijn oke. Wat is eigenlijk een probleem hier. Is audio kwaliteit eigenlijk slecht? Heeft u Dynamic EQ/Volume aan?
De subwoofer was na ± 1 jaar defect gegaan, deze is vervolgens hersteld in garantie maar speelt nu blijkbaar ineens veel luider dan vroeger (mogelijks is er dus vanaf het begin iets mis geweest).
Daardoor heb ik opnieuw een audyssey setup uitgevoerd. nu viel me het op dat die waarden allemaal negatief waren. dit leek me gewoon niet logisch en dit resulteert ook in het feit dat ik de versterker al redelijk ver moet opendraaien vooraleer er iets van geluid uit komt. Ook schakelde de sub niet steeds aan, maar deze lijkt zichzelf te hebben aangepast aan het niveau dat hij binnenkrijgt en dit probleem lijkt zichzelf dus te hebben opgelost.

Audio kwaliteit is verder top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik blijf erbij dat je (ook al is het 5x per jaar niet zo praktisch) toch die gain wat naar beneden bijstelt. Bij mij staat het op 25% zoiets en dat geeft me een volumecorrectie van -3db.

Het probleem is dat de denon niet verder dan -12db kan corrigeren. Het kan zomaar zijn dat de subwoofer op deze instelling eigenlijk naar -16db of misschien wel -20db gecorrigeerd moet worden, maar dat gebeurd dus niet. Resultaat is dan dat de sub (in verhouding tot de speakers) veel te luid staat.

Verder mag de crossover best omhoog. Afhankelijk van de speakers die je hebt mag dit best tussen de 80hz en 150hz zijn. Op die manier ontlast je de speakers van de veeleisende lage frequenties en geef je ze veel meer speelruimte in het hogere laag en daarboven. Aangezien audyssey het corrigeert naar 60hz, denk ik dat je boekenplank speakers hebt en mag dit dus wel op 100-150hz staan.

• DenBenny
LA-384 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:53:
Ik blijf erbij dat je (ook al is het 5x per jaar niet zo praktisch) toch die gain wat naar beneden bijstelt. Bij mij staat het op 25% zoiets en dat geeft me een volumecorrectie van -3db.

Het probleem is dat de denon niet verder dan -12db kan corrigeren. Het kan zomaar zijn dat de subwoofer op deze instelling eigenlijk naar -16db of misschien wel -20db gecorrigeerd moet worden, maar dat gebeurd dus niet. Resultaat is dan dat de sub (in verhouding tot de speakers) veel te luid staat.

Verder mag de crossover best omhoog. Afhankelijk van de speakers die je hebt mag dit best tussen de 80hz en 150hz zijn. Op die manier ontlast je de speakers van de veeleisende lage frequenties en geef je ze veel meer speelruimte in het hogere laag en daarboven. Aangezien audyssey het corrigeert naar 60hz, denk ik dat je boekenplank speakers hebt en mag dit dus wel op 100-150hz staan.
Ik heb inbouwluidsprekers in mijn plafond zitten, deze zijn niet zo groot maar geven goed geluid doordat ze in het plafond zitten.

Dit weekend ga ik eens wat experimenten met volumes en settings ;)
Pagina: 1