Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming verschil tussen beganegrond en 1e etage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een 3-laagse woning. Begane grond en 1e etage hebben vloerverwarming, de zolder een radiator. Op de begane grond hangt de thermostaat (honeywell chronotherm). Op zolder heb ik een intergas kompakt hre ketel. Daarnaast heb ik beneden in de berging en op zolder de volgende "verdelers":

https://imgur.com/gallery/QZUkF

Voor zover de opstelling. Nu is het zo dat ik het beneden met de thermostaat op 22 behaaglijk krijg (niet extreem warm voor het gevoel). Boven loopt de temperatuur een graad of 3 achter. Dit komt voor mijn gevoel dat de kamertemperatuur beneden dan al bereikt is en de ketel dan uitslaat en het hierdoor boven nooit warm wordt.

Wat kan ik doen om het boven warmer te krijgen wat een beetje in verhouding loopt met beneden?

Ik heb nu de watertemperatuur verlaagt tot 35 graden en heb de thermostaat op vorstbeveiliging gezet. Ik hoop hiermee de temperatuur gelijk te krijgen tussen boven en beneden en hierdoor met de lagere watertemperatuur weer te gaan stoken zodat het boven en beneden iets meer gelijk opgaat.

Ben ik goed bezig of zie ik dingen over het hoofd? Graag jullie advies!

Alle reacties

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:42
Is de (vloer)verwarming ingeregeld? Ofwel, is de doorstroming van het aantal liters per uur berekend en afgesteld op beide verdelers (per groep)? Ik had hetzelfde probleem en uiteindelijk was het zo dat beneden teveel stroming bestond en boven te weinig.

De tweede actie heb je al uitgevoerd; beneden een lagere watertemperatuur zodat het verwarmen langer duurt en "boven" meer tijd krijgt om op te warmen.

[ Voor 23% gewijzigd door AtomicWing op 20-11-2016 17:11 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Ferra
  • Niet online
AtomicWing schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:11:
Is de (vloer)verwarming ingeregeld? Ofwel, is de doorstroming van het aantal liters per uur berekend en afgesteld op beide verdelers (per groep)? Ik had hetzelfde probleem en uiteindelijk was het zo dat beneden teveel stroming bestond en boven te weinig.

De tweede actie heb je al uitgevoerd; beneden een lagere watertemperatuur zodat het verwarmen langer duurt en "boven" meer tijd krijgt om op te warmen.
Ik ga er vanuit dat "Breeman" dat gedaan heeft. Zal ze morgen eens bellen. Dus buiten dat kan ik er zelf weinig meer aan doen?

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:42
Niet zover mijn kennis als gebruiker loopt; er zijn veel anderen op Tweakers die veel meer weten van verwarmingstechniek die vast nog meer oplossingsrichtingen weten.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

2e thermostaat plaatsen op de 1e verdieping.
Intergas ondersteunt zone verwarming, daarmee kan je een klep laten schakelen om beneden af te sluiten.
Ik heb alleen geen idee of dat haalbaar is in jouw situatie.
Er staat info in de handleiding van de ketel.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Ferra
  • Niet online
DJKroon schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:29:
2e thermostaat plaatsen op de 1e verdieping.
Intergas ondersteunt zone verwarming, daarmee kan je een klep laten schakelen om beneden af te sluiten.
Ik heb alleen geen idee of dat haalbaar is in jouw situatie.
Er staat info in de handleiding van de ketel.
Is dat een dure oplossing buiten de thermostaat dan??

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Als je het beneden niet erg heet kan krijgen, dan moet je de aanvoertemperatuur hoger zetten, bijv. verhogen naar 40 graden en eens kijken hoe snel en comfortabel het verwarmen dan gaat.

Blijkbaar op de boven verdieping iets meer warmteverlies, dus daar zal wat meer flow heen moeten. Dit kan door de verdeler op de begane grond iets verder dicht te draaien of de groepen op de boven verdieping iets verder te openen.

Mocht dit niet genoeg resultaat opleveren, dan kan je altijd nog een extra draadloze thermostaat en een zoneklep kopen. Hiermee kan je beide verdiepingen echt onafhankelijk van elkaar verwarmen.

[Specs]

• Ferra
  • Niet online
Jack schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:44:
Als je het beneden niet erg heet kan krijgen, dan moet je de aanvoertemperatuur hoger zetten, bijv. verhogen naar 40 graden en eens kijken hoe snel en comfortabel het verwarmen dan gaat.

Blijkbaar op de boven verdieping iets meer warmteverlies, dus daar zal wat meer flow heen moeten. Dit kan door de verdeler op de begane grond iets verder dicht te draaien of de groepen op de boven verdieping iets verder te openen.

Mocht dit niet genoeg resultaat opleveren, dan kan je altijd nog een extra draadloze thermostaat en een zoneklep kopen. Hiermee kan je beide verdiepingen echt onafhankelijk van elkaar verwarmen.
Ik heb sowieso wel interesse in die zoneklep. Is dat moeilijk te installeren? En op welke verdeler zet ik die dan? Bovenste verdeler is voor de bovenverdieping. Onderste voor beneden.

Belangrijkste is dat ik mijn dochter niet in de kou in haar kamer wil laten spelen!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Sbakker1982 schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:34:
[...]

Is dat een dure oplossing buiten de thermostaat dan??
Valt opzich mee.
Je moet een tweewegklep installeren in de aanvoer van je verdeler beneden.
De aansluiting van die klep moet naar de ketel zodat hij hem kan schakelen.
Die draad bij de ketel krijgen kan lastig zijn.

Je thermostaat beneden sluit je open therm aan op pin 11-12.
Als deze vraag heeft gaat je klep open en verwarmt hij het hele huis.
Is het beneden warm genoeg dan slaat de ketel af en gaat de klep dicht.
Mocht het boven nog niet warm genoeg zijn voor de 2e thermostaat boven (deze sluit je aan op het aan-uit contact) dan stookt de ketel door met de tweewegklep dicht.
Hierdoor heb je dus alleen boven verwarming en door de gesloten klep warmt het beneden niet door.

Zelf vindt ik dit de mooiste regeling, beneden en boven apart verwarmen.

En als je het zonde vindt dat het aan-uit contact niet modulerend verwarmt, dan kan je een buitentemperatuursensor aansluiten op de ketel zodat je aan-uit thermostaat weersafhankelijk zijn aanvoertemperatuur kiest ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Zorg eerst dat de temp. op je thermostaat geverifieerd is.
Voor de rest kan je het waarschijnlijk vrij eenvoudig oplossen met het creëren van zones.
Out of the box kan dat dat met bijv. honnywell easy home maar het is ook zelf te maken.

Even heel simpel, thermostaat kraan op je verdeel unit bg en 1e etage. Eventueel een 2e temp sensor voor de 1e etage. Deze koppelen aan je thermostaat welke verder gewoon je ketel aanstuurt zoals gebruikelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 20-11-2016 21:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ferra
  • Niet online
Ik merk dat jullie een stuk beter in de materie zitten dan ik...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoe heb je de watertemperatuur verlaagd? Op de ketel of alleen bij de verdeler beneden?

Het makkelijkst om te experimenteren is de kraan (witte knop) beneden een paar slagen dichter te draaien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ferra
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:13:
Hoe heb je de watertemperatuur verlaagd? Op de ketel of alleen bij de verdeler beneden?

Het makkelijkst om te experimenteren is de kraan (witte knop) beneden een paar slagen dichter te draaien.
Op de ketel inderdaad.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

De 'flow' regelen per unit werkt bijna nooit goed genoeg. Uiteindelijk zit je toch met de warmte verzadiging en hoe je het ook went of keert, uiteindelijk is in het gehele circuit de (aanvoer) water tempt gelijk.

Het beste (enige mogelijkheid?) is toch echt om per verdeel unit te regelen. Het is zelfs mogelijk om je verdeelunit pér zone te regelen maar ik denk dat in jouw geval dat niet nodig is ? (al is de badkamer soms apart wel erg fijn).

Check bijv:

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 20-11-2016 23:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1