Hulp gevraagd bij zelfbouw van slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Ik ben een software ontwikkelaar en ik wil mijn appartement slimmer gaan maken. Ik wil beginnen met de verwarming. Ik kwam er achter dat de verwarming aan gaat wanneer de twee draden uit de thermostaat met elkaar verbonden worden. Ik dacht dat het nooit lastig kon zijn om hier een Arduino tussen te hangen en dit te regelen via een server. Toch wel.

Flink wat jaren geleden heb ik veel soldeerwerk gedaan op oude consoles, vooral modchips, reparaties, wat lighting mods, etc. Solderen is dus geen probleem, maar directe kennis van elektronica heb ik maar weinig. Het valt me ook vies tegen om de componenten te kiezen die ik nodig heb bij dit project.

Ik heb een Arduino starter kit (fake van aliexpress), maar helaas zit hier niet alles bij wat ik nodig heb. Mijn plan is om een Arduino (of andere programmeerbare chip) te verbinden met mijn wifi netwerk en zo de verwarming aan en uit te kunnen zetten op basis van een ingevoerde threshold (software matig). Zo rapporteert een warmte sensor wanneer de kamers op temperatuur zijn en kan de verwarming aan of uitgezet worden door mijn eigen thermostaat.

Als ik op internet zoek krijg ik veel tutorials gevonden die focussen op de code die gebruikt moet worden, dit is precies wat ik niet nodig heb. Ook zijn erg veel tutorials verouderd of niet duidelijk. Aangezien hier genoeg talent zit die mij waarschijnlijk een aantal goede tips kunnen geven dacht ik het eens hier te proberen. :)

Zou iemand me op weg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:06
Bij de meeste verwarmingen is het zo dat als je de draden doorverbind de verwarming aan gaat.

Maar de eerste vraag is, welke thermostaat hangt er nu achter, het kan zijn dat je verwarming een opentherm-protocol kent.