Hulp gevraagd bij zelfbouw van slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Ik ben een software ontwikkelaar en ik wil mijn appartement slimmer gaan maken. Ik wil beginnen met de verwarming. Ik kwam er achter dat de verwarming aan gaat wanneer de twee draden uit de thermostaat met elkaar verbonden worden. Ik dacht dat het nooit lastig kon zijn om hier een Arduino tussen te hangen en dit te regelen via een server. Toch wel.

Flink wat jaren geleden heb ik veel soldeerwerk gedaan op oude consoles, vooral modchips, reparaties, wat lighting mods, etc. Solderen is dus geen probleem, maar directe kennis van elektronica heb ik maar weinig. Het valt me ook vies tegen om de componenten te kiezen die ik nodig heb bij dit project.

Ik heb een Arduino starter kit (fake van aliexpress), maar helaas zit hier niet alles bij wat ik nodig heb. Mijn plan is om een Arduino (of andere programmeerbare chip) te verbinden met mijn wifi netwerk en zo de verwarming aan en uit te kunnen zetten op basis van een ingevoerde threshold (software matig). Zo rapporteert een warmte sensor wanneer de kamers op temperatuur zijn en kan de verwarming aan of uitgezet worden door mijn eigen thermostaat.

Als ik op internet zoek krijg ik veel tutorials gevonden die focussen op de code die gebruikt moet worden, dit is precies wat ik niet nodig heb. Ook zijn erg veel tutorials verouderd of niet duidelijk. Aangezien hier genoeg talent zit die mij waarschijnlijk een aantal goede tips kunnen geven dacht ik het eens hier te proberen. :)

Zou iemand me op weg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:06
Bij de meeste verwarmingen is het zo dat als je de draden doorverbind de verwarming aan gaat.

Maar de eerste vraag is, welke thermostaat hangt er nu achter, het kan zijn dat je verwarming een opentherm-protocol kent.

Waarom ik dit vraag? Om gas te besparen en pendelen van je ketel te voorkomen is het beter om via het protocol de verwarming te laten opwarmen. Door de twee draden aan elkaar te verbinden gaat je verwarming nl. in één keer 100% stoken terwijl er misschien maar 20% nodig is.

Om zelf een thermostaat via wifi te maken zou ik een ESP8266 nemen, deze kun je gewoon in de ardiuno-omgeving programmeren en alles zit al op de ESP. Meerdere IO waar je dus van alles mee kan besturen en meten.

Kijk eens naar ESPEASY als software icm Domoticz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:23
Ken je het MySensors project. Ik denk dat je hier alle handleidingen + onderdelenlijsten + software vind om dit mogelijk te maken.

Je weet zeker dat je een aan/uit thermostaat hebt? Want veel thermostaten communiceren via het Opentherm protocol. De laatste kun je uitlezen/bedienen via OTGW (Opentherm Gateway). Hier is op tweakers ook veel info over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Is er een makkelijke manier om te vinden of ik een aan/uit thermostaat heb? Zo ver ik kan zien is het alleen het rond simpel draai-thermostaatje aan de muur. In de meterkast kan ik niet iets vinden wat lijkt op de afbeeldingen uit het OTGW topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Plaats even een foto van de thermostaat of zoek de naam op internet op.

Vaak is ook de aansluiting op de ketel op andere terminals voor een opentherm aansturing als voor een aan uit sturing. Daar kun je het dus mogelijk ook aan aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Gideonnn schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:14:
Is er een makkelijke manier om te vinden of ik een aan/uit thermostaat heb?
Een thermostaat met opentherm protocol wordt "modulerende thermostaat" genoemd. Met google en merk/typenummer kun je dat wel uitvinden.
Het kan ook zijn dat je CV ketel wel modulerend is en je thermostaat niet, in dat geval kun je besparen door de thermostaat te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 22:52
In de handleiding van je ketel kun je dit terug vinden. Is het inderdaad aan/uit kijk dan eens naar een wemos d1. hier zijn ook basisbordjes voor te verkrijgen welke naast een wemos ook een addon kunnen bevatten. voor jouw toepassing een relais. da hoef je alleen nog een temperatuur sensor erbij te knopen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 20:51
Alles is heel afhankelijk van hoe je verwarming is opgebouwd. Heb je vloer verwarming met radiatoren of alleen radiatoren of alleen vloer verwarming. Je kunt hier heel veel kanten mee uit. Dus eerst je leiding werk uit pluizen en dan de juiste opstelling maken.

Ik zelf heb door het huis een ringleiding liggen die afhankelijk van de buiten temperatuur wordt gestookt. Hiervoor ben je idd een modulerende thermostaat voor nodig met buiten temperatuur sensor. In de woonkamer hangt een 2e thermostaat die de vloer verwarmingspomp aanstuurt, en voor deze zou je idd een leuk Arduino project kunnen maken bijvoorbeeld met een ingebouwde web interface, en natuurlijk een zelf leer functie zodat er geanticipeerd kan worden op de temperatuur van de ringleiding.
Pagina: 1