Externe HDD extreem traag

Pagina: 1
Acties:

• StefanS02
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10-2025
Hallo,

Ik heb ineens een probleem met mijn externe HDD. Hij is sinds kort ineens erg traag. Het begint al bij het opnieuw aansluiten waar het gewoon 5/10 seconden duurt voordat ik pas het geluid op mijn PC hoor dat hij is aangesloten. Dan laat hij alleen de schijf zien bij ''Deze Computer'' en dan duurt het een aantal minuten voordat hij pas laat zien wat de opslagruimte is en dat hij eindelijk geopend kan worden. Ook dit is erg traag en qua alles openen is het ook allemaal erg traag.

Het valt me ook op alles wat ook maar met HDD's te maken heeft word traag. Schijfbeheer, Apparaatbeheer, defragmenteren etc. loopt vast of reageert ook heel traag.

Nou denk ik gewoon dat het waarschijnlijk gewoon een beetje op aan het raken is, omdat hij ook al vrij oud is. Maar mijn volgende probleem is, is dat ik ook HEEL toevallig gister een nieuwe HDD heb aangeschaft, en dat sinds dien mij ineens opvalt dat deze zo traag is. En ik zou heel graag alles nog over zetten, maar dit gaat natuurlijk ook extreem traag.

Hier een GIF en een screenshot van mijn taakbeheer tijdens iets kopieren.

https://gyazo.com/910fd944bb6975f26e0bafef00dd7e81
https://gyazo.com/c107cebb86ca7d59fd34bf70c8e10707

Hij staat eigenlijk ook voor het meeste deel CONSTANT op 100 procent. Wat ook wel vreemd is, had eerder ook dat ik er niks mee deed, maar hij was nog steeds op 100 procent.

Iemand misschien een oplossing voor mijn probleem, of een oplossing om misschien het overzetten van mijn bestanden van mijn oude naar mijn nieuwe sneller te laten gaan?

Ik hoor het graag.

EDIT: https://gyazo.com/0abd8f715ea0dbcdab10e591cdceb410 Krijg 3 errors met CrystalDiskInfo

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met het uitlezen van de SMART van die disk. Zou me niets verbazen als 't geval vol bad sectors zit en daarom zo traag is.

• StefanS02
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:27:
Begin eens met het uitlezen van de SMART van die disk. Zou me niets verbazen als 't geval vol bad sectors zit en daarom zo traag is.
Ik ben niet bekend met HDDs verder, hoe doe ik zoiets?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Wel bekend met google of de zoekfunctie van het forum ;)? Check je SMART.

• StefanS02
br00ky schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:31:
Wel bekend met google of de zoekfunctie van het forum ;)? Check je SMART.
Jawel, maar als iemand erover begint is het misschien ook wel handig om meteen wat info erover te krijgen van die persoon zelf, dan van een random site niet?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Check je SMART

Maar als het probleem pas ontstond nadat je die nieuwe externe disk aangesloten hebt dan zou ik ook eens even naar de drivers van je chipset/controller én de firmware van die oude disk gaan kijken :o

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 19-11-2016 20:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• StefanS02
wimmel_1 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:34:
Check je SMART

Maar als het probleem pas ontstond nadat je die nieuwe externe disk aangesloten hebt dan zou ik ook eens even naar de drivers van je chipset controller én de firmware van die oude disk gaan kijken :o
Nee had hem opnieuw aangesloten, het is al een vrij oude HDD. Maar ik kwam erachter dat hij erg traag laadde, dus dacht misschien werkt even eruit en erin wel. Maar bleef precies hetzelfde doen. :(

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
StefanS02 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:33:
[...]

Jawel, maar als iemand erover begint is het misschien ook wel handig om meteen wat info erover te krijgen van die persoon zelf, dan van een random site niet?
Mwa, als je het had gegoogled was je erachter gekomen wat het is en had je het zonder te vragen kunnen uitvoeren. Het is verder niet spannend ;). Zie ook de link uit mijn vorige post met een uitgebreide uitleg.

• StefanS02
br00ky schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:36:
[...]

Mwa, als je het had gegoogled was je erachter gekomen wat het is en had je het zonder te vragen kunnen uitvoeren. Het is verder niet spannend ;). Zie ook de link uit mijn vorige post met een uitgebreide uitleg.
Nouja, dat had ik kunnen doen. Koos liever voor de makkelijkere weg, en als ik het niet had gevraagd had ik van jou waarschijnlijk ook niet dat topic op Tweakers gehad.

Afijn, mijn excuses dat ik een vraag stelde zonder te googlen.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23
En om uit te sluiten of het in je PC zit of in de schijf, check hem ook even op een andere PC wat hij daar doet.In ieder geval zaak om de data sowieso ook op een andere schijf beschikbaar te hebben (backup), dan loop je weinig risico!

[ Voor 21% gewijzigd door Houtenklaas op 19-11-2016 20:40 ]

• StefanS02
https://gyazo.com/0abd8f715ea0dbcdab10e591cdceb410

Ik krijg meteen 3 waarschuwingen, iemand die ook weet wat deze inhouden?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat is dat voor een domein?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
StefanS02 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:39:
https://gyazo.com/0abd8f715ea0dbcdab10e591cdceb410

Ik krijg meteen 3 waarschuwingen, iemand die ook weet wat deze inhouden?
In dit geval het einde van je HDD. Veel te veel slechte sectoren, een paar is niet zo erg maar dit wel.

• StefanS02
Programma waar je makkelijk screenshots mee kan maken.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23
Lijkt erop dat je schijf aan het overlijden is ...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat dat betekent staat trouwens ook gewoon in het eerder gelinkte topic ;).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hiervan zou ik inderdaad zeggen enkeltje prullenbak. Of je moet nog garantie op het ding hebben natuurlijk, maar gezien je zelf al zegt dat het een oude disk is lijkt me dat niet het geval.

• StefanS02
PilatuS schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:41:
[...]

In dit geval het einde van je HDD. Veel te veel slechte sectoren, een paar is niet zo erg maar dit wel.
Hmm dat is niet zo best. Tenminste, ik was toch al van plan om een nieuwe aan te schaffen, maar ik zou het wel fijn vinden om de bestanden nog over te kunnen zetten. Hopelijk wilt dit nog wel lukken voordat hij het loodje legt.

• StefanS02
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:41:
Hiervan zou ik inderdaad zeggen enkeltje prullenbak. Of je moet nog garantie op het ding hebben natuurlijk, maar gezien je zelf al zegt dat het een oude disk is lijkt me dat niet het geval.
Nee dat zit er helaas niet meer in. Enige wat ik nog wel graag zou willen is mijn bestanden eraf te halen, want er staan nog wel bestanden op die ik niet gebackupped heb helaas, en die ik wel graag zou willen houden. Is daar toevallig nog een goeie manier voor?

• PilatuS
  • Niet online
Je kan gewoon proberen er data af te krijgen. Beste is vaak wel niet te veel tegelijk en met het belangrijkste beginnen. Als je ineens 100GB wil overzetten zal ie waarschijnlijk heel lang blijven hangen. Dan kan je beter kleine mappen of losse bestanden overzetten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gewoon aanzetten, kopieren en kijken wat er vanaf te plukken is. En als dat niet lukt: Thematopic: Datarecovery

• StefanS02
PilatuS schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:45:
Je kan gewoon proberen er data af te krijgen. Beste is vaak wel niet te veel tegelijk en met het belangrijkste beginnen. Als je ineens 100GB wil overzetten zal ie waarschijnlijk heel lang blijven hangen. Dan kan je beter kleine mappen of losse bestanden overzetten.
Okee ga ik dat in ieder geval proberen, bedankt voor de tip!

• StefanS02
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 20:45:
Gewoon aanzetten, kopieren en kijken wat er vanaf te plukken is. En als dat niet lukt: Thematopic: Datarecovery
Ga ik proberen, gaat allemaal niet vlot helaas, maar zal zien hoe ver ik ga komen. Bedankt!

• PilatuS
  • Niet online
Sowieso is het handig om je HDD's met dat programma in de gaten te houden. Zo enorm veel slechte sectoren is iets wat niet van de een op andere dag komt. Zoiets kan best lang duren en door af en toe naar de SMART status te kijken heb je het in de gaten voordat het echt een probleem is.

• StefanS02
PilatuS schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:59:
Sowieso is het handig om je HDD's met dat programma in de gaten te houden. Zo enorm veel slechte sectoren is iets wat niet van de een op andere dag komt. Zoiets kan best lang duren en door af en toe naar de SMART status te kijken heb je het in de gaten voordat het echt een probleem is.
Ja dat merk ik inderdaad, kende dit programma nog niet. Zal dit ook zeker bewaren om af en toe gewoon even naar dat programma te kijken voor problemen, of errors enzo.

Thanks!!

PS. Ben nu beetje bij beetje alles aan het kopieren. Al m'n foto albums staan op deze schijf, dus gaat allemaal nog even duren maar ben op weg.

• PilatuS
  • Niet online
StefanS02 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:05:
[...]
PS. Ben nu beetje bij beetje alles aan het kopieren. Al m'n foto albums staan op deze schijf, dus gaat allemaal nog even duren maar ben op weg.
Alles wat belangrijk is zou ik sowieso minimaal dubbel hebben. Zeker dingen als foto's zijn onvervangbaar als je ze kwijt raakt. Als je kijkt wat een externe HDD kost is het peanuts tegenover je data kwijt zijn. Ik heb zelf een dubbele backup op 2 externe SSD's waarvan er 1 op een andere locatie ligt. De kans dat je dan iets kwijtraakt is extreem klein en dat is wel de bedoeling met belangrijke data.

Ik hoop voor je dat je alles kan overzetten, maar ik raad je wel sterk aan alles minimaal dubbel te hebben. Helaas zien we hier op tweakers ook vaak genoeg dat mensen alles kwijt zijn of 700+ euro aan recovery uit moeten geven, dat terwijl het voor een paar tientjes te voorkomen is.

• StefanS02
PilatuS schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:09:
[...]

Alles wat belangrijk is zou ik sowieso minimaal dubbel hebben. Zeker dingen als foto's zijn onvervangbaar als je ze kwijt raakt. Als je kijkt wat een externe HDD kost is het peanuts tegenover je data kwijt zijn. Ik heb zelf een dubbele backup op 2 externe SSD's waarvan er 1 op een andere locatie ligt. De kans dat je dan iets kwijtraakt is extreem klein en dat is wel de bedoeling met belangrijke data.

Ik hoop voor je dat je alles kan overzetten, maar ik raad je wel sterk aan alles minimaal dubbel te hebben. Helaas zien we hier op tweakers ook vaak genoeg dat mensen alles kwijt zijn of 700+ euro aan recovery uit moeten geven, dat terwijl het voor een paar tientjes te voorkomen is.
Ja heb het eigenlijk ook veel te lang uitgesteld en te koppig om het te backuppen.

Tot nu toe gaat het kopieren traag maar goed gelukkig. Ben allang al blij dat ik het allemaal nog kan kopieren.

Maar ik snap je punt, is ook gewoon handig om te hebben, ga er volgende maand nog een HDD bij kopen waar ik alles nog een keer extra op backup. Dat is iets wat ik dus al heel lang van plan was maar heel koppig uit bleef stellen. Maar ga ik na deze fuck up toch wel gauw doen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-12-2025

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Twee is één, één is geen...

Dé lijfspreuk bij belangrijke data

[ Voor 41% gewijzigd door Icephase op 19-11-2016 23:21 ]

• StefanS02
Update: Hele tijd al traag dingen over aan het zetten. Nu ineens uit het niets alsof hij het normaal doet. Tenminste beter dan eerst. Gewoon normale leessnelheid van 20/40 mb/s en normale reactiesnelheid van 10/20 ms.

Erg vreemd maar HEEL fijn om alles snel over te zetten.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Waarschijnlijk zit je op een deel van de HDD waar de sectoren minder slecht van zijn, minder read errors waardoor snelheid omhoog gaat.
Pagina: 1