Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-08 12:44
En nu roept iedereen tegelijk: temperatuur.

Maar nee, dat is niet mijn probleem... tenminste... ik verwacht het niet.

Ik heb een mooie Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate kunnen krijgen voor een zacht prijsje. Nu vind ik het leuk om de limieten op te zoeken met dit soort hardware, met bijvoorbeeld overclocken. Nu zeg ik niet dat ik heel veel verstand van heb, een beetje op een gemiddelde hardware hobby niveau.

Nu heb ik ook niet een gewone setup, en ik kan niet uitsluiten dat het daar aan licht, maar hier komt ie:

De r9 390 is aangesloten via een e-gpu oplossing op mijn laptop (de EXP GDC Beast v8 via mpcie gen 2 x1), deze wordt gevoed door een Corsair CX600 PSU. Dus ja, ik heb een bottleneck van ongeveer ~13% hierdoor, maar ik geloof niet dat dit mijn probleem veroorzaakt.

Ik heb mijn overclock zo ingesteld via MSI Afterburner(schrik niet, het is niet de beste chip, en het is ook niet de bedoeling voor 24/7):

Instellingen msi afterburner:
locked voltage met de extended official overclocking limits ingeschakeld, en unofficial overclocking mode op without powerplay support en unlock voltage control op third party gezet.

OC' met mijn probleem:

Power limit op +50 gezet.
+100 mV op core (max)
1150 mHz core
stock 1700 mhz op geheugen.

Nu blijkt dat tijdens het draaien van Unigine Heaven, de core clock van hot naar her springt waarbij ik als laagste 986 mHz zag (stock is 1040). En als je naar het plaatje hieronder kijkt zie je ook dat de core voltage dropt als hij belast wordt. Gezien dat op hetzelfde moment gebeurt neem ik aan dat dit aan elkaar gerelateerd is. Maar de temperatuur blijft stabiel rond de 73 graden met rond de 50% fanspeed. Ik zou bij god niet weten wat dit kan veroorzaken, mijn enige aanname is mijn PSU, maar dat vind ik toch best raar gezien deze alleen de gpu van stroom hoeft te voorzien.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2v13qmp.png

Dit komt niet voor als ik hem op stock snelheid laat draaien (incl core voltage).

Al vast bedankt voor alle toelichting en antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vraag hoort hier thuis: Algemeen GPU Overclock Topic #1

Anders staat het hier vol met dergelijke topics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-08 12:44
OH ok, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-08 17:04
Waarschijnlijk heb je de voltage limiet van je grafische kaart al gevonden.
Zeker aangezien de temperaturen prima zijn en het correct werkt op het moment dat je geen overclock hebt. Die dips komen dan voor op het moment dat er een tekort ontstaat.

Aangezien je toch al tegen een bottleneck aanloopt, wat voor zin heeft het dan om de GPU te overklokken?

[ Voor 74% gewijzigd door GromuhlDjun op 20-11-2016 19:30 ]