Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme meter veel minder besparing dan gedacht

Pagina: 1
Acties:

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens onderzoek is de besparing niet 3,5% maar nog geen 1%.

http://www.pbl.nl/nieuws/...ft-achter-bij-verwachting

Iedereen een slimme meter kost 3,3 miljard euro.
Misschien beter om er mee te stoppen, de uitrol hiervan?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb het nooooit begrepen. Alsof ik met een slimme meter ineens minder ga verbruiken. Het is niet zo dat ik daardoor korter mijn TV aanzet en mijn wasmachine draait ook gewoon hetzelfde wasprogramma af van x kWh.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Besparing is niet het primaire doel v/d slimme meter, dus je conclusie is wat overhaast.

En inderdaad, een slimme meter an sich gaat geen besparing opleveren, landelijk gezien ga je eerder meer vebruiken, zeker als je nog een Toon oid aan gehangen 'moet' worden. De bewustwording van je gebruik zorgt misschien wel voor een besparing.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
De bedoeling was dat mensen zich bewuster werden van hun verbruik en door het betere inzicht minder gaan verbruiken. Maar dan hadden ze er natuurlijk iets doodsimpels bij moeten leveren wat iedereen thuis kan uitlezen, een displaytje erop, een dongel eraan, noem eens wat.
Niemand (behalve iedereen die dit leest ;) ) gaat elke dag met zijn kop in de meterkast zitten om die standen te bekijken.

-edit-

niemand hier zit elke dag in de meterkast ook natuurlijk omdat iedereen dat wel op een slimme manier op afstand uitleest O-)

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 19-11-2016 10:16 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kijk als zo'n "slimme" meter nou continu op zoek zou zijn naar de goedkoopste energieleverancier en per dag kon switchen zou het wel wel aardig zijn. Maar dat was waarschijnlijk nèt niet de opzet.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien hadden ze verwacht dat iedereen de P1-poort zou gebruiken om het verbruik in de gaten te houden en er dan wat aan te doen? Zou anders niet weten hoe ze dan een lager verbruik hadden verwacht.

Of misschien was er de gedachte dat oude meters te veel zouden afwijken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
De slimme meter is bedacht door de grote energie maatschappijen, de gebruiker heeft er weinig meerwaarde aan. Dus dan is het logisch dat het resultaat uitblijft. Als men nou de gebruiker centraal had gesteld zouden er veel meer zaken mee gedaan kunnen worden. Wat uiteindelijk besparingen zouden hebben opgeleverd. Door bijvoorbeeld het schakelen van bepaalde zaken of direct gekoppeld aan de cv...maar helaas het is en blijft een leveranciers speeltje.

*disclaimer vandaar dat ik de slimme meter geweigerd heb.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:43

Barrycade

Through the...

Maar is dit bij mensen die er een gekregen hebben en er niet om gevraagd hadden of bij de P1 addicts?

Als je bij een gemiddeld huis in NL zo'n meter ophangt zonder toon of andere tools om de kosten/verbruik te zien voor de gebruikers is het niets meer dan een dommemeter.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:25
Ja, zie het nut er ook niet van in. Hier staat de "domme" gewoon slim ingesteld.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat men ergens een stukje causaliteit heeft gemist.
Die slimme meters is typisch zo'n geval van een verhaal van een techneut/enthausiasteling die voorlichting geeft aan 'stakeholders' (overheid, energiemaatschappij, etc) maar slechts de twee hoofd-termen worden door de luisteraars aan elkaar geknoopt.
Slimme meter blablabla.... *snurk* ... *schrik wakker*... blabla Energiebesparing!
Conclusie: Slimme meter == Energiebesparing

Ergens tussen het idee en de uitwerking is totaal verloren gegaan dat je mensen moet gaan opvoeden om goed gebruik te maken van wat die slimme meter bied.
Ze moeten inzien dat energiebesparing goed is, en dan ook getriggered worden om actie te ondernemen in de vorm van regelmatig kijken naar de meter en onderzoek plegen naar wat er energie verbruikt c.q. minder zou mogen gaan gebruiken.

En ja, sommige energieleveranciers leveren een app. Da's een stapje in de goede richting, want er is in ieder geval een gebruiksvriendelijke tool.
Echter, de noviteit is er na 2 weken wel af en dan mieter je die app weer van je telefoon/tablet af.

Dus dat de resultaten achterblijven is mijns inziens totaal logisch. Die meter doet zelf niks nieuws. Energiebesparen doe je door de gebruiker op te voeden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 18:41

Orac

Ik mis je papa.

Een gratis slimme meter? Zodat we minder energie verbruiken? En de energieleveranciers minder verdienen? En dat moet ik geloven?

Verwijderd

Een slimme meter komt wel van pas als je prepaid energie afneemt zoals bij Energieflex. Ik doe dat nu ook al zo'n twee jaar en ik bespaar zeker wel wat. Niet door de slimme meter wat wel handig om het verbruik te monitoren, maar door bewust met energie om te gaan. Immers is het bij prepaid zo op=op.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het hele idee is om een slim(mer) netwerk te krijgen, waardoor de netbeheerder zijn energiestromen beter kan monitoren. Zeker met de toename van lokale opwekking en grote energievraag van elek. voertuigen is dit van belang. Daarnaast zou je in de toekomst per 60/15minuten een ander tarief kunnen hanteren waarmee je verder je energiestromen kan optimaliseren en een stabiel netwerk kan garanderen.

Naar de consument wordt energiebesparing gecommuniceerd, wat niet perse onwaar is.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:03:
Immers is het bij prepaid zo op=op.
Niet bepaald, energielevering loopt gewoon door tot iemand deze fysiek afsluit.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Het verhaal van monitoren klopt niet helemaal. Ze kunnen het namelijk al lang op wijk nivo. Vaak kunnen ze het al op kleine straat nivo al zien. Dat is gedetailleerd genoeg voor ze. Waarom zou 1 huishouden daarin wat uitmaken......het is erg ver gezocht.

*laatst wat er 1 fase bij mij in de straat "defect". Daar haden 4 huizen last van. Waaronder ik. Dit kon de beheerder al zien. Lijkt mij al zeer gedetailleerd en genoeg voor ze.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 16:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ze willen meer controle en nauwkeuriger meten. De draaischijf meters met de consument die wanneer het hem uitkwam eens de meterstand doorgaf was ze natuurlijk een doorn in het oog :)
En met decentrale opwekking kan het wel nuttig zijn om snel te zien wat er het net op word gepompt. Als het bijvoorbeeld heel zonnig is stijgt de spanning iets door alle zonnepanelen

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:08
Mr_gadget schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:53:
En met decentrale opwekking kan het wel nuttig zijn om snel te zien wat er het net op word gepompt. Als het bijvoorbeeld heel zonnig is stijgt de spanning iets door alle zonnepanelen
Wat natuurlijk ook relatief eenvoudig te voorspellen is aan de hand van historische gegevens en actuele weer informatie. Ook daar hoeven ze niet voor live te monitoren.

Verwijderd

Aikon schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:36:
Het hele idee is om een slim(mer) netwerk te krijgen, waardoor de netbeheerder zijn energiestromen beter kan monitoren. Zeker met de toename van lokale opwekking en grote energievraag van elek. voertuigen is dit van belang. Daarnaast zou je in de toekomst per 60/15minuten een ander tarief kunnen hanteren waarmee je verder je energiestromen kan optimaliseren en een stabiel netwerk kan garanderen.

Naar de consument wordt energiebesparing gecommuniceerd, wat niet perse onwaar is.

[...]

Niet bepaald, energielevering loopt gewoon door tot iemand deze fysiek afsluit.
Meer specifiek: voor je aangesloten wordt betaal je een maand gas en elektra (voorschot). Mocht je prepaid bijvoorbeeld op zijn dan ga je in de min en wordt die maand voorschot aangebroken. Je hebt dan een kalendermaand om je prepaid tekort aan te vullen. Vul je dat niet aan sluiten ze je af.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:29
Als men destijds bij de invoering van een verbruiksmeter in de auto had gekozen voor een meter waarbij men pas na een paar maanden inzicht kreeg in het verbruik, dan had men gevraagd of de bedenker daarvan wel goed bij zijn hoofd was. Maar bij het veel meer omvattende thuis gebruik van energie voert men dit systeem gewoon in.

Verder vraag ik mij af of die geclaimde besparing van minder dan 1% te wijten valt aan de SM. Een besparing lijkt mij eerder te komen door het gedrag van mensen met pv of tweakers die hun verbruik willen verminderen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Verwijderd

Ik ben wel bewuster omgegaan dankzij de slimme meter. Dit omdat ik inzicht kreeg in dagelijks verbruik. En dat kon een stuk minder. Dus nu overal LED verlichting, kachel een standje lager, wat korter douchen, standby apparaten echt uitzetten. Dat soort zaken. Natuurlijk wist ik er van, maar met de cijfers op de neus gedrukt worden helpt wel bij energiebesparen.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Oud (maart 2014) nieuws in nieuwe zakken:

De slimme meter is er gekomen door een lobby van energiebedrijven en milieuorganisaties. De energiebedrijven willen de slimme meter inclusief uw gedetailleerde gegevens om er geld mee te verdienen. De milieuorganisaties, en in hun voetsporen de politiek, dachten dat met de slimme meter mensen meer bewust zouden worden van hun energieverbruik en daardoor energie gaan besparen. Tot op heden komt daar niets van terecht. Er zijn ruim een half miljoen slimme meters in gebruik en volgens een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken uit maart 2014 is de behaalde besparing waarschijnlijk 0,6%. Waarschijnlijk, want de onderzoekers constateren zelf dat het verschil te klein is om goed te meten. Lekker slim.

bron: https://www.privacybarome...854/Slimme_meter_weigeren

En dan nog te bedenken dat een sluwe meter zelf waarschijnlijk meer energie verbruikt dan de analoge ferrarismeter. Stel het extra energieverbruik is 3,7 VA versus 1,5 W (de door de fabrikant gespecificeerde waarde voor een Iskra ME382), dan is er om 19,8 kWh te besparen (0,6% van 3300 kWh, het Nederlands huishoudelijk gemiddelde) alleen al 32,4 kVAh meer aan energie opwek nodig. Ook lekker slim!

Dit nog afgezien van alle transportverliezen in het net (netto moet er nog meer enerige opgewekt worden) en energie die het kost om die nieuwe meters te produceren en te installeren.

Daarnaast kan de huidige beperkte "slimheid" ook aan de ferraris-meter toevoegd worden middels een lichtgevoelige diode, ook mogelijk is om een telsysteem op aan te koppelen, of zelfs met een camera en OCR zie bijvoorbeeld fastforward.ag.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:37

Rmg

Komt omdat Nederland weer een eigen halfbakken implementatie gedaan heeft. Wel de slimme meter, maar niet gemakkelijk het verbruik inzichtelijk maken.

In de UK krijg je bij je smart meter een "Smart meter display" ("Kostenloos") waardoor je wel realtime inzicht kan krijgen. (https://www.smartenergygb...picture/about-the-rollout)

Als er een apparaatje op je kast staat die laat zien dat je verbruik met 75cent stijjgt als jje je droger aanzet denk je wel na. Nu is het nog steeds een apparaat in de meterkast waar de meeste mensen gewoon niet naar omkijken.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Soldaatje schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 10:05:
Volgens onderzoek is de besparing niet 3,5% maar nog geen 1%.

http://www.pbl.nl/nieuws/...ft-achter-bij-verwachting

Iedereen een slimme meter kost 3,3 miljard euro.
Misschien beter om er mee te stoppen, de uitrol hiervan?
Het is voor hun, niet voor jou.
Zo kunnen ze het legertje mensen dat nog langs de deuren gaat ontslaan.

Kunnen ze nu op afstand je stroom afschakelen?
Hoeven ze ook niet meer te graven! :|

★ What does that mean? ★

• smolders2007
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05-2022
Je kunt schijnbaar een display krijgen, die trouwens in GB gratis wordt meegeleverd, waarop je precies kunt zien hoeveel stroom je op een gegeven moment gebruikt. Zo kun je dus zien hoeveel stroom er gebruikt wordt als je denkt dat er niets aan staat, en ook hoeveel stroom iets verbruikt als je dat aanzet. Als ze die info nou ook op een smartphone en/of tablet konden weergeven dan denk ik dat veel meer mensen hier ook hun stroomverbruik zouden aanpassen en zelfs bepaalde apparatuur of lampen, etc. vervangen.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MrMonkE schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 12:57:
[...]

Kunnen ze nu op afstand je stroom afschakelen?
Hoeven ze ook niet meer te graven! :|
Nee, kunnen ze niet. Die mogelijkheid zat in 1 van de eerste versies wel, maar is er uit gehaald.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Wat verrassend. Alsof mensen ineens compleet anders gaan leven vanwege een ander type meter.
Er zit maar 1 echt voordeel aan deze dingen en dat is op afstand uitleesbaar, programeerbaar, manipuleerbaar. En dat is niet perse in het voordeel van ons consumenten.
Waarom denk je dat de energiemaatschappijen er wel zo voorstander van zijn?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 15:04

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 12:50:
Ik ben wel bewuster omgegaan dankzij de slimme meter. Dit omdat ik inzicht kreeg in dagelijks verbruik. En dat kon een stuk minder. Dus nu overal LED verlichting, kachel een standje lager, wat korter douchen, standby apparaten echt uitzetten. Dat soort zaken. Natuurlijk wist ik er van, maar met de cijfers op de neus gedrukt worden helpt wel bij energiebesparen.
Daar heb je geen slimme meter voor nodig, je favoriete spreadsheet programma of een rekenmachine helpt ook ;) Even stilstaan bij welke lampen het meeste aanstaan, hoeveel watt die lampen verbruiken, hoeveel watt LED verbruikt en wat de aanschafkosten zijn en je weet al snel wat je bespaart en wanneer je de aanschaf terug hebt verdiend.

Wat je zelf feitelijk al zegt, er is geen interesse om even te rekenen, sommige mensen worden getriggerd door de slimme meter maar blijkbaar niet genoeg. Vandaar dat de besparing niet zo groot is als initieel gedacht.

Verder zoals veel dingen is het een kwestie van discipline. Lampen uitzetten wanneer je als laatste de ruimte uitloopt, trui ipv 21,5 graden stoken, douche uitzetten bij smeren van shampoo en douchegel.

Met de mengkranen is het super makkelijk om zo te besparen op gas en water, maar hier geldt hetzelfde als met elektriciteit; je moet wel zelf juist handelen om werkelijk te besparen :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:13

aex351

I am the one

Een slimme meter is handig voor gegevens export. Dit biedt inzicht en hierdoor kan een gebruiker bewust worden over het verbruik. Tegelijkertijd is dit handig voor energiemaatschappijen.

Ik denk dat het marketingverhaal rondom minder verbruik, slechts een verpakking is geweest om de uitrol kunnen rechtvaardigen. Uiteraard ondersteund door de milieulobby. En goedgekeurd door de Overheid. Uiteraard is de gebruiker de pineut, want zo'n slimme meter is niet gratis.

Desalniettemin, als eindgebruiker lijkt het mij wel handig om te zien wat nu precies mijn verbruik is ten alle tijden.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

het verkooppraatje van de slimme meter was toendertijds dat het 3% besparing zou opleveren omdat het inzichtelijk zou zijn wat de actuele vebruik is , echter
een overzicht van 1 keer per 2 maanden is niet actueel
er zijn wel monitorwebsites maar ook in dit geval is het niet actueel maar tenminste 24 uur oude gegevens
tevens was en is er nog steeds de lange discussie aangaande privacy mbt deze gegevens.

ik kan me voorstellen dat je met slimme meters in combinatie met toon van eneco wel bewuster word.
je ziet dan op display in woonkamer wel je actuele realtime gebruik en dan kan je bijv zien dat je stroomverbruik aan de hoge kant is terwijl er niets aan staat ohja vergeten de lampen uit te doen boven bijvoorbeeld.

tot vorig jaar kon je toon alleen vekrijgen als je ook afnemer bij eneco was en ik moet zeggen eneco speelt daar handig op in doordat toon nu beschikbaar is ookal zit je bij essent,nuon etc

maar alleen in deze opzet zou je mbv een slimme meter wat kunnen besparen.

en nee ik ben geen voorstander van toon maar dat is een andere discussie

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het kluppie haagse leugenaars is zo begaan met de welstand van de consument.

Mijn visie:
De slimme meter is helemaal niet ontworpen voor de consument, dat de consument zo een ding kan uitlezen is bijzaak, een comm poortje van 2 euro. Zie het maar als een rookgordijn. 8)

De slimme meter is ontworpen om meer controle uit te oefenen, de meter opnemer weg te bezuinigen, en opbrengst van zonnepanelen te scheiden van verbruik zodat de bezitter meer uitgezogen kan worden.
EN de consument in Electra/Gas piek uren (komt nog) meer laten betalen.

Wat was er mis met de ferraris meter?...juist, geen controle (uitlezen/uitzetten op afstand) en terugdraaien bij meer opbrengst dan verbruik met zonnepanelen.

O ja, en Toon levert niet, .... hij kost geld, elke maand weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 22-11-2016 08:19 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:03
Ik heb dan weliswaar (nog) geen slimme meter en lees al enkele jaren uit met een youless. Sinds ik dat doe heb ik toch zeker 10 a 20% bespaard op mijn voorschotbedrag en misschien nog wel meer. (bv absorptie ijskast eruit bespaarde al 200 euro per jaar). Zien wat je verbruikt helpt dus wel degelijk, in mijn geval dan toch.

En natuurlijk, de slimme meter op zich bespaard niet, daar hebben voor de netbeheerders voordeel van. Als er echter gezorgd was dat iedereen standaard via een of ander display het actuale verbruik had kunnen uitlezen, dan was de gemiddelde besparing vast wel groter geweest dan 1% denk ik. Er van uitgaan dat iedereen dat zelf wel regelt was natuurlijk een beetje dom.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 12:01

T-8one

take it easy, take a sisi

Conclusie van het PBL is gebaseerd op een onderzoek onder 670 huishoudens uit 2014.

http://www.ivam.uva.nl/wp...ks_verbruiksoverzicht.pdf

Bizar dat het PBL zoiets publiceert en bizar dat de media het klakkeloos over neemt.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 20:05
Vanuit de regering is bezuinigen altijd het advies/devies.
Ik vind dat onzin, je moet zorgen dat de energie die je verbruikt duurzaam is opgewekt!

I.p.v. iedereen een slimme meter geven/opdringen, hadden ze huishoudens ook 1 zonnepaneel kunnen doneren met live monitoring. Als optie zou je dan zelf het maximum panelen dat je kwijt kan op je dak invullen waardoor je "virtueel" ziet hoeveel je kan opwekken als je je dak volplempt.

Sinds ik PV heb liggen, ben ik me véél bewuster geworden van mijn energiegebruik. Daar heb ik geen slimme meter voor nodig.

De toekomst is een decentraal smart-grid, de energieboeren zullen grid providers moeten worden en minder energie-leverancier. Hier en daar een batterij op wijk- of woningniveau is the way to go!

Just my 2 cents 8)7

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Verwijderd

neem maar van mij aan de regering wil niet dat je bezuinigt want dan komt daar ook minder binnen

vrroeger was de energieheffingskorting 385 inc btw deze is voor 2016 al met 10 euro gedaalt omdat er steeds meer zonnepanelen komen dus inkomsten worden minder.

ander mooi voorbeeld waarom denk je dat de lease bijtelling aangepakt is
ook hybride auto vanaf 2017 gewoon op 22%
dus diezelfde auto kost in december nog 150 netto per maand en bijna het dubbele na 1 jan 2017

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 20:05
Dat was tussen de regels ook wat ik eigenlijk wil vertellen. Als iedereen gaat bezuinigen, gaat de regering failliet. Ze houden je het liefst in een wurggreep.

Ik probeer zoveel mogelijk los te komen door gasloos te gaan, en straks een electrische auto en batterij-opslag in huis. Kortom: het is een kat- en muisspellletje om belastingcenten i.p.v. dat het om het milieu gaat hier in NL :'(

"Een beter milieu begint bij jezelf" is een oude kreet die steeds meer van toepassing is, als je dat voor jezelf toepast!

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wij kregen vandaag ook zo'n brief over de slimme meter. Leuk allemaal, maar wij hebben geen toon o.i.d. Dus wat hebben wij eraan? Helemaal niets... Dat ding verbruikt meer dan dat wij gaan besparen... Zit dat ding aan het internet aangesloten of hoe zou die de meterstanden door moeten geven? Is dat wel veilig? Of zou iedereen (met weinig moeite) mijn verbruik kunnen zien en dus ook wanneer ik weg ben en wanneer niet? Leuk dat je alles zou kunnen inzien, maar dan zou je eerst weer zo'n kastje kopen.

Dus wat ik wil laten zien is dat ik de techniek mooi vindt, maar dat ik denk dat er in de praktijk weinig van komt. We laten hem waarschijnlijk wel plaatsen voor de toekomst. Anders mag je zeker gaan dokken.

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-11-2016 16:26 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:25:
Dus wat ik wil laten zien is dat ik de techniek mooi vindt, maar dat ik denk dat er in de praktijk weinig van komt. We laten hem waarschijnlijk wel plaatsen voor de toekomst. Anders mag je zeker gaan dokken.
Waarom zou je moeten dokken dan? Als de meter is afgeschreven dient deze te worden vervangen door de netbeheerder. Als klant heb je dan de keus voor een gewone digitale meter of een digitale meter met ingebouwde spionage.

Dit allemaal zonder kosten voor de klant.

Ik ontken het bestaan van IE.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

cyberstalker schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:48:
[...]

Waarom zou je moeten dokken dan? Als de meter is afgeschreven dient deze te worden vervangen door de netbeheerder. Als klant heb je dan de keus voor een gewone digitale meter of een digitale meter met ingebouwde spionage.

Dit allemaal zonder kosten voor de klant.
En als die nog niet afgeschreven is? Wanneer die afgeschreven is zal het wel gratis zijn.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:16
T-8one schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:14:
Conclusie van het PBL is gebaseerd op een onderzoek onder 670 huishoudens uit 2014.

http://www.ivam.uva.nl/wp...ks_verbruiksoverzicht.pdf

Bizar dat het PBL zoiets publiceert en bizar dat de media het klakkeloos over neemt.
Als ik zo snel kijk naar de analysemethode ontbreken er naar mijn gevoel wel een paar factoren, vrij vaag dat je dan nog van significante energiebesparing kunt spreken.

Gas is het grootste aandeel van de benodigde energie als die uitdrukt in PJ en de analoge gasmeters hebben een structurele afwijking, wat de ultrasoon meter niet zou moeten hebben

Vanwege de grote uitrol van slimme meters is er per 1 januari 2015 dan ook extra correctiefactoren ingevoerd voor de analoge meter en wel volumeherleiding en hoogtecorrectie.

In principe zou voor een zelfde verbruik een slimme meter zowiezo al 3-4% minder aantal m3 gas moeten aangegeven vanwege ultrasoon volume meting met al snel een weegfactor van 80% doorwerking in PJ en ik zie zo niet in het onderzoeksanalyse methode waar deze correctiefactoren worden meegenomenof een nadere uitsplitsing

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Ondanks dat ik geen voorstander van de slimme meter ben, alleen al vanwege de naam. De digitale meter dekt de lading beter.

Ik vindt het wel terecht dat energieopwerkers (lees: terugleveraars met zonnepanelen) die investeren in batterijopslag (en daarmee het net ontlasten) een financiëel voordeel krijgen ten opzichte van de zonopwekkers die het net als opslag gebruiken.

Ik zie nog niet hoe dat voor elkaar te krijgen is met die "domme" analoge Ferrarismeter.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
cj1 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:26:
Ondanks dat ik geen voorstander van de slimme meter ben, alleen al vanwege de naam. De digitale meter dekt de lading beter.

Ik vindt het wel terecht dat energieopwerkers (lees: terugleveraars met zonnepanelen) die investeren in batterijopslag (en daarmee het net ontlasten) een financiëel voordeel krijgen ten opzichte van de zonopwekkers die het net als opslag gebruiken.

Ik zie nog niet hoe dat voor elkaar te krijgen is met die "domme" analoge Ferrarismeter.
lol, weet je wat er gaat gebeuren als je een accu en pv hebt, en je geeft dan de volle controle aan de netbeheerder over je accu. >:)

dan gaat de netbeheerder in de nacht je accu vol duwen met goedkope stroom
en die overdag met de pv tegen vol tarief op het net zetten zodat het net ontlast word.
dit zal de netbeheerder ook nog groen noemen ook, want meer centrales die dan in base last kunnen door draaien in de nacht dat is voor hun zuiniger.
dat vind de netbeheerder veel leuker als jouw voorstel. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 23-11-2016 18:33 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:16
migjes schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:55:
[...]

lol, weet je wat er gaat gebeuren als je een accu en pv hebt, en je geeft dan de volle controle aan de netbeheerder over je accu. >:)

dan gaat de netbeheerder in de nacht je accu vol duwen met goedkope stroom
en die overdag met de pv tegen vol tarief op het net zetten zodat het net ontlast word.
dat vind de netbeheerder veel leuker als jouw voorstel. >:)
Voor als nog is het niet de netbeheerder, maar de energieleverancier waar je overwegend mee te maken hebt en als we enkel naar de finaciele prikkel kijken als je in eigenbeheer houdt kan die geheel tegengesteld zijn,
Zo kan het nu al zonder accu met alleen dubbel tarief al, al zeer interessant zijn als je enkel kijkt naar eindbedrag op je jaarrekening, om tijdens hoogtarief zoveel mogelijk van PV op het net te zetten en eigenverbruik zoveel mogelijk naar laag tarief te verschuiven. afhankelijk van jaarcontract en van energieleverancier en dan hebben we het niet meer over 1-2ct/kWh, maar zuiver finacieel, kun je voor 1kWh vermeden tijdens hoogtarief, 2,5-3kWh bij laagtarief voor verbruiken.

Als je WP hebt met buffer, dan zet je warmtebuffer niet in voor koudste moment van de dag, om die zo goed mogelijk door te komen voor een super DCOP, maar overdag op werkdagen zodat WP's niet tijdens hoogtarief kWh's verbruiken

Dat is totaal tegengestelde wat netbeheerders in gedachten hebben bij netbelasting , maar voor energieleveranciers geld marktwerking en die willen zich onderscheiden van elkaar.

Ook voor dynamisch tarief met slimme meter zijn de belangen van de energieleverancier en netbeheerder straks niet gelijk en kun je gebruik van maken als je controle niet uit handen geeft aan de energieleverancier

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Willie Wortel schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:12:
Mijn visie:
De slimme meter is helemaal niet ontworpen voor de consument, dat de consument zo een ding kan uitlezen is bijzaak, een comm poortje van 2 euro.
Eens
De slimme meter is ontworpen om meer controle uit te oefenen, de meter opnemer weg te bezuinigen, en opbrengst van zonnepanelen te scheiden van verbruik
Eens
zodat de bezitter meer uitgezogen kan worden.
EN de consument in Electra/Gas piek uren (komt nog) meer laten betalen.
Oneens. Belasting daargelaten gaan we de €60/MWh niet meer terugzien. Baseload gaat verdwijnen. Vraagsturing lijkt me wenselijk.
Wat nu nachttarief is, zou wel eens duurder kunnen worden dan dagtarief :)
Wat was er mis met de ferraris meter?...juist, geen controle (uitlezen/uitzetten op afstand) en terugdraaien bij meer opbrengst dan verbruik met zonnepanelen.
De draaischijf draait ook niet op elfjesstof.
En de richtingsgevoeligheid is intussen voldoende gedocumenteerd.

De 3% besparing is het resultaat in GB, die er een display in de woonkamer bij kregen. Die is hier wegbezuinigd en daarom blijft het effect uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

EddoH schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:31:
[...]

Nee, kunnen ze niet. Die mogelijkheid zat in 1 van de eerste versies wel, maar is er uit gehaald.
Die mogelijkheid is softwarematig, en in de huidige versie niet meer actief.
Gelukkig zijn de sluwe meters van nieuwe software te voorzien en op afstand zelfs.....

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

crazyharrie schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:51:
[...]

Gelukkig zijn de sluwe meters van nieuwe software te voorzien en op afstand zelfs.....
Volgens mij is die mogelijkheid er ook hardwarematig niet meer?

Verwijderd

en daar zit nu het probleem wat mij betreft
wat software matig uit te zetten is is ook software matig aan te zetten.

stel er dient zich stroomstoring voor, dan even software update het net op jagen en vervolgens alsnog wegens economisch belang ( het magische woord ) een gedeelte tijdelijk afsluiten om de storing onder controle te krijgen.

------------
een slimme meter bespaart niet de manier van omgaan met zorgt voor een besparing
slim of analoog geen verschil.

stel ik heb een gloeilamp van 60watt en die brand 3 uur per dag
dat is op jaarbasis 65,7 kwh

nu vervang ik deze door een 5 watt ledlamp maar denk bij mezelf ach deze is 5 watt dus laad maar aanstaan zoveel vebruikt deze niet
de ledlamp brand dus 24 uur per dag dan vebruikt deze 39 kwh echter had ik deze ook gewoon 3 uur per dag laten branden zoals voorheen met de 60wat gloeilamp dan had deze slechts 5 kwh op jaarbasis vebruikt

zo kan je dus met een ferrarismeter ook een heel stuk bewuster worden.
ik houd al 4 jr mijn vebruik wekelijks bij middels een excelsheet.
doordat ik wekelijks de standen noteer word je bewuster van je vebruik en heb ik extra maatregelen getroffen dit resulteerde in een besparing van 600 kwh
ik ging van 5600 kwh per jaar naar 5000 puur omdat ik dankzij het aflezen van me analoge meter bewuster werd van me vebruik

mijn domme analoge meter heeft mij dus een besparing opgelevert van maar liefst 12%

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2016 08:20 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:03
Volgens mij heeft er ook niemand beweerd dat je met een analoge meter niet zou kunnen besparen.

Ik denk wel dat je met een display wellicht had gezien dat de led-lamp het actuele verlaagd had als hij uit staat. (En ook dat kun je met een analoge meter voor elkaar krijgen).

Naar mijn idee levert een vermindering van het continu verbruik de grootste besparing op. En dat is met alleen wekelijkse opname veel lastiger te realiseren.

Verwijderd

het continu verbruik realiseer je ook door wekelijks te kijken. persoonlijk kijk ik dagelijks maar registreer alleen wekelijks
maar met alleen een "slimme" meter bespaar je niets hoe je gebruik maakt van deze meter maakt het verschil.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:53:
hoe je gebruik maakt van deze meter maakt het verschil.
Precies.
En de ervaringen in andere landen laten zien dat de potentie van gebruiksgemak van een digitale meter hoger is.

Denk aan het topic over youless uitlijnen en contrast instellen op een ferraris tegenover wat mensen fout kunnen doen met een p1 connector verbinden.

Dat de potentie niet wordt waargemaakt is dus geen technisch issue maar een bezuiniging omdat de eindgebruiker een bijgedachte is in plaats van volwaardige belanghebbende :/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1