Toon posts:

Welke versterker past goed bij mijn speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een versterker/receiver die goed bij mijn speakers past en die goed geluid produceert voor een redelijke prijs. Er hoeven niet veel snufjes op te zitten.

De speakers zijn door iemand zelf in elkaar gezet.

speakers:

Belastbaarheid: 75W muziekvermogen volgens DIN,
60W continue

Frequentiebereik: 35-22000Hz

Impedantie: 4Ohm

Toegepaste luidsprekers: AD11600/TB
AD02150/SQ4
AD80652/W4
AD8002 Co-woofer

Scheidingsfrequentie: 700 en 3000Hz met 12dB/oct. Linkwitz filter.

Naar mijn weten is het belangrijk dat de versterker/receiver in ieder geval 4 Ohm aankan, dus een versterker die 8-16 Ohm kan hebben voldoet niet. Is dit zo?

Hoe zit het met het Wattage? Is het zo dat ik een versterker/receiver moet hebben die minimaal 75W vermogen kan leveren of is minder ook toepasbaar?

Zijn andere specificaties nog erg van belang? bijvoorbeeld de frequentie?

Ik zit op het moment te kijken naar de volgende versterkers/recievers:

Onkyo TX-8020 pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart
Onkyo A-9010 pricewatch: Onkyo A-9010 (zilver)
Onkyo A-9030 http://www.eu.onkyo.com/en/products/a-9030-85849.html
Denon PMA-720AE pricewatch: Denon PMA-720AE Zwart
Denon PMA-520AE pricewatch: Denon PMA-520AE Zwart

Bij de Denon versterkers heeft de PMA-720AE bijvoorbeeld een frontspeakervermogen van 85W en de PMA-520AE een frontspeaker vermogen van 70W. Is de 520AE dus niet bruikbaar?
Bij de Onkyo producten heeft alleen de TX-8020 geloof ik een frontspeakervermogen van boven de 75W. Ik gok dus dat dit de enige is die bruikbaar is.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Andere suggesties voor versterkers/receivers zijn ook welkom. Het liefst blijf ik onder de 250 euro.

met vriendelijke groeten,

Ronald

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Ik zou eens beginnen met het doorlezen van [FAQ] Audio en ook via de zoekfunctie op GoT zijn al genoeg posts geschreven over hoe belangrijk weerstand dan wel vermogen eigenlijk niet is. Zie bijvoorbeeld JvS in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic", FeaR in "Kunnen JBL Arena 170 speakers bij mijn Yahama receiver?", FeaR in "Denon AVR x3300w icm MA speakers silver 6". et cetera.

4 Ohm is dus zo speciaal niet. Er zijn speakers van 8 Ohm die lastiger aan zijn te sturen dan speakers van 4 Ohm omdat die eerste bijvoorbeeld meer en verder dippen in hun weerstand. Nu heb je de gevoeligheid niet opgegeven, maar ergens kan ik niet geloven dat het heel laag zal liggen. De enige uitzondering op bovenstaande tekst dat vermogen en weerstand van de receiver (in hoeverre die er is aangezien de receiver reageert op de speakers) zou zijn als jouw speakers 4 Ohm nominaal zijn en dippen tot richting de 1 - 2 Ohm en/of een gevoeligheid hebben van (ruim) onder de 80 dB/m. Maar dat zou heel onverwacht zijn en dergelijke speakers ga je ook niet aansturen met een versterker van 250 euro.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 17-11-2016 18:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie, ik ben iets wijzer geworden.

Dus als ik het goed begrijp is elke versterker uit de lijst prima om het mee aan te sturen en maakt het vermogen niet heel veel uit. Maakt het nog uit dat er 4 luidsprekers in de boxen zitten in plaats van 3? Er is gebruik gemaakt van een dubbele woofer.

De Onkyo A-9010 zou bijvoorbeeld een prima versterker zijn voor deze speakers? Die heeft meerdere prijzen gewonnen en ik lees alleen maar goede reviews over deze versterker.

De Power Output van deze versterker is 44 W/Ch (8 Ω, 1 kHz, 0.08% THD, 2 Channels Driven, IEC).

Ik denk dat het rendement niet heel hoog zal liggen, omdat de speakers vrij oud zijn.

Het volgende stuk tekst staat nog bij de speaker specificaties:

De impedantie van elke luidspreker is, ten behoeve van een juiste filterwerking, frequentie gecompenseerd door middel van een RC-combinatie. De impedantie bij resonantie van de squaker en tweeter wordt door een LCR-netwerk gecompenseer. In het filter worden op de kritische plaatsen foliecondensatoren toegepast. Voor de spoelen zijn luchttypen gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat je niet moet vergeten is welke bronnen je gaat aansluiten op je versterker. Ik zie namelijk enkel 5 x een analoge tulpaansluiting.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

Topicstarter
Jorgen schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:35:
Wat je niet moet vergeten is welke bronnen je gaat aansluiten op je versterker. Ik zie namelijk enkel 5 x een analoge tulpaansluiting.
Ik heb daar ook over na zitten denken. Tot nu toe heb ik altijd m'n CD speler op mijn versterkers aangesloten en een jack-RCA kabel naar of m'n laptop of naar mijn TV. Dit heeft tot nu toe altijd goed gewerkt. Ik gebruik een 2.0 set, dus door middel van tulpen kan het worden aangestuurd.

Ik vraag me af of een versterker met digitale ingangen zoveel beter is. Het ligt naar mijn weten ook aan de kwaliteit van de DAC in de versterker in hoeverre het een betere oplossing is om het signaal daar om te zetten i.p.v. om te zetten in de tv/laptop en analoog naar mijn versterker te sturen. Een versterker met een hele goede DAC en een heel goed geluid kost geloof ik een hele hoop met geld. Ik kan altijd een Externe DAC erbij kopen.

Is dit een goede gedachte die ik heb of slaat dit helemaal nergens op? :-p

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met audio kan je het zo ingewikkeld / gek / duur * maken als je zelf wilt...
(* doorhalen wat niet van toepassing is) ;)

Ik zou zelf eerst kijken welke aansluitingen ik nu zeker nodig heb en welke er in de nabije toekomst waarschijnlijk nodig kunnen zijn. Stel dat je weet dat je het nu prima met die analoge aansluitingen redt, maar je een blu-rayspeler met HDMI wilt kopen, dan voldoet de Onkyo niet meer. Nu zijn er overigens gewoon blu-rayspelers met analoge tulp-uitgangen hoor. Het gaat mij om het idee dat je nu gewoon wat beperkt bent in je mogelijkheden met deze versterker.

Om er later dan weer een losse DAC bij te kopen, vind ik zonde. Dat is echter mijn mening. Er zijn zat mensen die zweren bij dat soort losse componenten. Ik zou het liever in 1 apparaat verenigd zien. Nu las ik in jouw tweede post dat die Onkyo allerlei prijzen heeft gewonnen. Is er geen vergelijkbaar model dat wel alvast extra aansluitingen heeft?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij coolblue hebben ze de Yamaha RX-V479 (pricewatch: Yamaha RX-V479 Zwart voor 299,- staan. Dat is een receiver die 5.1 kan aansturen met een heleboel aansluitingen; Meerdere HDMI kanalen, USB en wifi.

Nu snap ik de prijzen en de mogelijkheden tussen de apparaten niet zo goed. Als ik bijvoorbeeld kijk naar een Marantz PM7005, die heeft naast tulpen als audio in een Digitaal Coax (S/PDIF) en een Digitaal Optisch (S/PDIF). Verder is het een gewone versterker, zonder wifi en andere ongein. Die kost 699,-

Hoe is het dan mogelijk dat de Yamaha receiver 299,- kost. Er zullen dan toch flinke verschillen in kwaliteit moeten zijn tussen de Yamaha en de marantz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een NAD C326BEE gekocht via marktplaats. Mooi geluid!
Pagina: 1