Zelfbouw budget homeserver met KVM tbv filesharing en VMs

Pagina: 1
Acties:

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 06:51
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een HP X510 3TB Data Vault (Q2052A, https://www.hpe.com/h2019...&searchquery=&cc=uk&lc=en
) die goed werkt maar er zijn een paar redenen dat ik hier wil van afstappen:
  • Je kan geen scherm aansluiten (er zijn weliswaar onhandige workarrounds) en herinstallatie van het OS (WHS gebaseerde Win2003 en kan via een ghost-like gereimaged worden, ook dit is onhandig voor obvious reasons).
  • Het is Windows 2003, veel apps die ik er op draai beginnen stilaan niet meer supported te zijn voor updates alsook gewoon onveilig.
  • Als ik wat wil klooien met nieuwe software en scripts, bevuil ik mijn setup met mogelijk downtime (en gezeur van de vrouw om series/films te zijn) van de andere software componenten als gevolg.
  • Ik wil graag een hypervisor zodat ik VMs kan draaien en wat kan "spelen".
Dus het nieuwe systeem is geen game of desktop systeem maar een headless host server met volgende eisen:
  1. Ik moet geen "pro" server hebben (daarom ook in dit forum en niet die van de pro servers) echter wel remote management/KVM (cfr. iLO, DRAC etc.). Er zijn moederborden die dit hebben maar er zijn ook IP-KVM dongles maar heb ik geen ervaring mee.
  2. Draaien van 1x Windows Server en 1x Linux Ubuntu, beide laatste versies, voor het draaien van services allerlei (backup, domain controller, sabnzb, sickbeard, syslog ea) en ter beschikking stellen van shares.
  3. Speeltuin: VM's om bvb. containers te testen, testen van nieuwe Windows (Application) Server versies of Linux distro's, koppelingen met cloud providers te maken voor hybride scenario's functioneel te testen, nieuwe software/scripts doortesten etc.
  4. Moet zeker geen performing beast zijn, maar wel vlot werkbaar eenmaal opgestart dus boot-tijden, compilen, installaties alle one-time efforts mogen wat langer duren.
  5. VMware of Hyper-V als hypervisor maakt me niet uit. Als de hardware niet op de VMware HCL staat wordt het Hyper-V.
Ik ben al geruime tijd aan het kijken voor een tweedhands desktop PC/werkstation/towerserver, maar vind toch mijn ding niet. Je moet toch altijd compromissen maken: ofwel is het ideaal maar te duur en kan ik beter wat meer euro's spenderen voor iets nieuw (dat dan ook toekomstvaster is en 2 jaar garantie heeft), ofwel is het goedkoop maar toch net weer te beperkend op CPU of iets dergelijk en ben ik na 1 jaar niet meer tevreden. Tenslotte heb ik ook geen behoefte om dan nog wat euro's bij te leggen voor het vervangen van componenten want dan kom ik weer in de buurt van een nieuwe setup.

Ook heb ik naar de nieuwe HP Microserver gekeken, maar die CPU is beperkt en is ook duur. Geheugen is ook beperkt, dus dat is ook bijprikken. Als je die 2 dingen erbij telt, kan je evengoed voor zelfbouw gaan die aanpasbaar is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerst gedacht rond de 350 EUR inclusief verzendkosten zonder schijven (re-use). Assemblage doe ik zelf. Er mogen gerust ook tweededehands spullen inzitten mocht iemand een koopje zien/hebben.

Echter kom ik nu uit op +500 EUR dus ik zoek nog wat alternatieven om de prijs te laten zakken. 350 EUR is dus sowieso niet haalbaar lijkt me.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Harde schijven die nu in mijn HP X510 zitten. Dit zijn Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB schijven (SATA-300): pricewatch: Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB
Niet de meest snelle schijven, maar goed genoeg om te starten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder eerst mijn denkpistes voor het bepalen van een kitlist.

Eerst wat ik niet nodig heb:
  • Geen aparte videokaart, ingebouwde is voldoende en geen specifieke eisen.
  • Totaal geen fancy kast, mag de meest goedkope en lelijke kast ooit zijn. Afmetingen zijn ook niet relevant. Zelfs eentje van 5 EUR is prima.
Voor het moederbord heb ik wat functionele eisen:
  • KVM, maar mag ook met een aparte module.
  • Minimaal 4 DIMM sloten om uitbreidbaar te hebben.
  • Minimaal 32GB RAM ondersteuning.
  • Ondersteuning voor minimaal 4 schijven.
  • Vormfactor geen voorkeur.
Voor de rest en harde start cijfers:
  • Voeding mag kwalitatief zijn (verbruik), maar het budget bepaalt de keuze. Voeding kan ik altijd later vervangen.
  • 16GB geheugen (1x16 of 2x8, niet 4x4). Snelheid in functie van het budget.
  • SSD voor de hypervisor en andere disk-intensieve bestanden in de OS VM's. Grootte wordt bepaald door het budget, dus dat wordt 32GB, misschien 64GB. Eenheidsprijs is bepalend en niet de prijs/GB.
  • CPU is voor mij de meest blinde vlek. Ifv de workloads beschreven zoals hierboven. Mag zelfs Atom zijn.
  • CPU koeling is boxed.
Ik heb 2 configuraties opgesteld momenteel.

Eerste configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,90€ 116,90
1Asus P10S-V/4L€ 195,50€ 195,50
1Aerocool GT Black Advance Edition€ 30,99€ 30,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
1Transcend SSD420K 32GB€ 28,46€ 28,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,80

Tweede, goedkopere, configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 115,05€ 115,05
1Asus P9D-M€ 179,50€ 179,50
1Aerocool GT Black Advance Edition€ 30,99€ 30,99
1IBM 00D5048€ 59,-€ 59,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
1Transcend SSD420K 32GB€ 28,46€ 28,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heb ik hierboven in mijn denkpistes verwerkt.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk het volgende:
  1. Checken of het systeem dat ik nu heb samengesteld goed gebalanceerd is in functie van budget en eisen (duurder/goedkopere onderdelen). Goedkoper is altijd beter (10 EUR per onderdeel tikt snel door), daar wil ik nice-to-haves voor inruilen (die ik eventueel later kan aankopen). Vooral CPU en SSD tast ik wat in het duister.
  2. Kijken of het technisch werkt (geen adapters/connectors vergeten) en dat ik mijn bestaande schijven kan herbruiken.
  3. Heeft er iemand ervaring met remote management kaartjes apart? Indien ja zou je die dan eens kunnen delen.
Lange post, maar stiekem hoop ik dat er veel Tweakers zijn die met dezelfde vraag zitten :-)

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Opzich is die microserver van HP helemaal geen gek ding hoor! Zou ik zeker niet direct afschrijven :)

Waarom wil je per se IPMI/KVM hebben? Die paar keer dat je dat nodig hebt kun je ook even een toetsenbord en monitor pakken? Natuurlijk is het handig en leuk om te hebben, maar nodig is anders toch?

Ik weet niet precies wat voor applicaties je allemaal wilt gaan draaien. Maar als het slechts 2 VM's zijn, zou je dan aan Pentium G4400 nier al genoeg hebben? Zeker als dat ding 98% van de tijd uit zijn spreekwoordelijke neus staat te eten is dit wellicht al genoeg..

Dan zou je met onderstaande set (ex ssd, kast, voeding etc) al uit kunnen. Scheelt toch aanzienlijk met je eerste setup. Eventueel kun je nog HBA controller toevoegen die je kan VT-D'en naar je NAS VM. Hoe dat met hyper-v werkt weet ik niet precies, maar onder esxi kan dat vrij makkelijk.

32GB voor je VM's is best weinig trouwens :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 78,95€ 78,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 219,90

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De Dell T20. Ik heb hem via CyberPort voor (na cashback) 270 euro inclusief bezorgen. Heeft een Xeon 1225-v3 (Passmark score van 7025 en Single Thread een score van 2018). Is inclusief 1x4GB ram en 1TB hd.

Moet je zelf nog iets regelen voor KVM, RAM (nog drie banken vrij) en SSD.

Ik draai Ubuntu server als fileserver (SMB) en VirtualBox host. Remote beheer doe ik via SSH en de VirtualBox guests met een GUI via RDP.

[ Voor 7% gewijzigd door BelJoost op 17-11-2016 19:08 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

paar pointers:

1) ram is belangrijkste voor VM's meer = beter reken bv 2 a 4 gb per draaiende vm .. 32gb kom je een end mee en je kan beter ram over commiten dan meerdere cores per vm
2) meer core's is beter dan meer mhz, waarom ? paar redenen
- meer cores is efficienter(betere performance) voor je draaiende vm's (beter 1 core per vm dan 2 of 4 cores toewijzen) in jou situatie zeer wenselijk ..
- aangezien je toch ergens op in wilt leveren is mhz in dit geval wellicht iets beter dan flexibiliteit (mijn mening)
3) VM's leunen erg op RAM (zie punt 1) terwijl VDI meer op IOPS (disks snelheid) rekenen. MHZ is hierom redelijk ondergeschikt.. en als je genoeg cores hebt bv 6 of 8 kan je altijd nog 1 extra core toebedelen. 4 is al erg overkill en de vm + vm app's moeten er wel mee overweg kunnen.

Hyper-V vs vmware
Bedenk goed voordat je "kiest"
* Vmware kan je vanaf een USB stick booten, en is die ssd dus in te zetten voor je VM's
* hyperv heb je een SSD nodig (snelle start) maar is flexibeler en makkelijker te updaten..

Ik zou ESXI als basis nemen en dus de HCL als eis stellen, je overstap naar hyper-v voor welke reden dan ook is vele malen makkelijker. ook al ga je geen esxi draaien, "whitebox esxi + moederbord naam" of een goeie google search helpt meestal wel ..

Je instelling kwa pc kast, en monitor mogelijk of remote kvm +1 ik heb zelf een monitor met dual input mogelijkheid en indien nodig losse usb keyboard/muis en knopje is de host perfect te bedienen.

Ik zou stroomverbruik zeker meenemen in je overwegingen, ding staat 24x7 redelijk intensief in CPU verbruik te 'blazen" en alleen al hierom is 2de hands niet handig. op moederbord gebied. (anders heb ik nog een leuk systeem te koop ;) i7 24gb ram etc..)
Hoewel dit beter is geworden de laatste jaren is het wel een punt waarmee je rekening wilt houden.

Daarnaast is 64 bit zeker een MUST let hierbij op als je een mobo aanschaft ;)

Het gebruik van een NAS + ISCSI zeker een advies (Qnap/synology)
deel hem in 2 delen .. 1x iscsi voor je vm's en de data en de andere voor je foto's / media / zodat deze benader baar is. Je "oude disks" kan je als USB disk gebruiken met USB--> Sata converter als "backup" van die eigen foto/media zooi .. bijkomend voordeel is dat je mobieltje dan ook gebruik kan maken van die features. Als je dan je VM host onderuit haalt wegens een foutje of crash kan je teminste nog bij de muziek tijdens het herbouwen :)
Je hoeft zeker niet je oude data disks die je nu meeneemt meteen de deur uit te doen, maar doe het wel zsm. en een dual disk NAS met 2x4gb in mirror moet denk wel redenlijk toerijkend zijn :) de VM host kan je dan nog eens uitzetten (qnap/synology hebben ook vm/docker optie in zekere mate)
En de W.A.F (Wife Appriciation Factor) heeft ook geen last meer van je geknutsel ;)

een hypervisor moet 1 core al voor zichzelf hebben, met een dual core heb je maar 1 core over .. niet handig dus i3 .. hmmm nope, denk meer aan 4,6 of 8 core moederbordjes.

kijk naar de "Asrock C2550d4i" of de "Asrock C2750d4i" Moederbord in het Het grote zuinige server topic - deel 2 is zeker goed startpunt
Let wel de asrock is meer als een "start punt" dan mijn koopadvies ..

neem niet te krap SSD 64 gb is "relatief' ruim. maar 128 gb /250 gb geeft net dat beetje meer speelruimte. op de langere termijn en snelle read tijden bij lagere mhz zijn ook erg prettig.

Tja vanalles

• cwegh
Bedankt voor de feedback!
Opzich is die microserver van HP helemaal geen gek ding hoor! Zou ik zeker niet direct afschrijven :)
Klopt, maar als ik de Celeron G1610 versie neem (pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T heb je een 2,3Ghz Dualcore, SATA-600, 4GB geheugen en iLO, Geen idee of er nog een SSD bijkan, ik vermoed in 1 van de 4 3.5" bays. Er zijn 2 DIMM slots dus 8GB (pricewatch: HP Proliant 669324-B21 levert een totaal van 12GB op.

185 EUR + 120 EUR = 305 EUR voor beperkte schaalbaarheid en mindere CPU echter wel iLo.
Waarom wil je per se IPMI/KVM hebben? Die paar keer dat je dat nodig hebt kun je ook even een toetsenbord en monitor pakken? Natuurlijk is het handig en leuk om te hebben, maar nodig is anders toch?
Klopt, met jouw vergelijking is het 100 EUR voor KVM. Als budget belangrijk is, is het wel veel geld. Echter vind ik het eenvoudiger op deze manier. Server komt op de zolder. En met de verhuis is mijn monitor op de vuilnisbelt terecht gekomen :) Dus dan moet ik me nog een monitor vinden. Die KVM beperkt mijn keuze sterk natuurlijk.
Ik weet niet precies wat voor applicaties je allemaal wilt gaan draaien. Maar als het slechts 2 VM's zijn, zou je dan aan Pentium G4400 nier al genoeg hebben? Zeker als dat ding 98% van de tijd uit zijn spreekwoordelijke neus staat te eten is dit wellicht al genoeg..
Die CPU had ik idd ook al voor ogen en jij bevestigt dat. Enige verschil is hyperthreading. Dus die wordt het bij zelfbouw.
Dan zou je met onderstaande set (ex ssd, kast, voeding etc) al uit kunnen. Scheelt toch aanzienlijk met je eerste setup. Eventueel kun je nog HBA controller toevoegen die je kan VT-D'en naar je NAS VM. Hoe dat met hyper-v werkt weet ik niet precies, maar onder esxi kan dat vrij makkelijk.
Mmm die HBA controller intrigeert me wel. Heb je een voorstel?
32GB voor je VM's is best weinig trouwens :)
Akkoord, steekt me ook. Is niet voor mijn VM's maar voor swaps en hypervisor. Maar ik denk dat ik die wel ga optrekken.

• cwegh
BelJoost schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:06:
De Dell T20. Ik heb hem via CyberPort voor (na cashback) 270 euro inclusief bezorgen. Heeft een Xeon 1225-v3 (Passmark score van 7025 en Single Thread een score van 2018). Is inclusief 1x4GB ram en 1TB hd.

Moet je zelf nog iets regelen voor KVM, RAM (nog drie banken vrij) en SSD.

Ik draai Ubuntu server als fileserver (SMB) en VirtualBox host. Remote beheer doe ik via SSH en de VirtualBox guests met een GUI via RDP.
Interessant! Vooral de E3. En die cashback werkt gewoon via DE? Ga ik eens nader bekijken.

• cwegh
Bedankt voor de pointers en het advies. Was idd het idee op langere termijn om met iSCSI te werken via QNAP of dergelijke.
Ik zou stroomverbruik zeker meenemen in je overwegingen, ding staat 24x7 redelijk intensief in CPU verbruik te 'blazen" en alleen al hierom is 2de hands niet handig. op moederbord gebied. (anders heb ik nog een leuk systeem te koop ;) i7 24gb ram etc..)
Hoewel dit beter is geworden de laatste jaren is het wel een punt waarmee je rekening wilt houden.
Heb nog niet berekend met de veronderstelling dat dit wel zou meevallen op maandbasis. Heb een 2dehandse op het oog, maar verbruik steekt me idd wat tegen (en VMware ondersteuning tot 5.5).

PS: laat maar via PM weten wat de specs zijn en wat je voor wil. Je weet mijn budget.
En de W.A.F (Wife Appriciation Factor) heeft ook geen last meer van je geknutsel ;)
Die ga ik onthouden :)
een hypervisor moet 1 core al voor zichzelf hebben, met een dual core heb je maar 1 core over .. niet handig dus i3 .. hmmm nope, denk meer aan 4,6 of 8 core moederbordjes.
Akkoord, maar was een deel van het compromis. CPU kan ik altijd later upgraden.
kijk naar de "Asrock C2550d4i" of de "Asrock C2750d4i" Moederbord in het Het grote zuinige server topic - deel 2 is zeker goed startpunt
Let wel de asrock is meer als een "start punt" dan mijn koopadvies ..
Heb ik al onderzocht, maar is niet echt goedkoop te nemen en is CPU onboard. Dus geen upgrade mogelijkheden. Op zich wel gecharmeerd door thans.
neem niet te krap SSD 64 gb is "relatief' ruim. maar 128 gb /250 gb geeft net dat beetje meer speelruimte. op de langere termijn en snelle read tijden bij lagere mhz zijn ook erg prettig.
Das al nummer 2 die dat zegt, advies zal ik maar niet in de wind slagen :)

• cwegh
Ik zie net dat de Dell T20 met Xeon CPU, Intel AMT heeft: http://www.intel.com/cont...anagement-technology.html

Dat betekent dat ik een moederbord met Xeon of i5/i7 met vPro neem ik ook een KVM mogelijkheid heb.

Dat wordt een nieuwe zoektocht :-)

Meer informatie hieronder:

"With out-of-band management capabilities, including Keyboard-Video-Mouse (KVM) Remote Control,3 Intel AMT allows IT to remotely remediate and recover systems after OS failures. Out-of-band alerting and event logging also help to reduce downtime."

"KVM Remote Control (Keyboard, Video, Mouse) is only available with the Intel® Xeon® processor family, Intel® Core™ i5 vPro™ processor, and Intel® Core™ i7 vPro™ processor running activated and configured Intel® Active Management Technology with integrated graphics. Discrete graphics are not supported."

Kan je connecteren met VNC client (YouTube: Demonstrating VNC® Viewer Plus and Intel KVM on the vPro processor.

"Starting with Release 6.0, Intel AMT adds remote KVM to the existing redirection features Serial Over LAN (SOL) and Storage Redirection (IDE-R, replaced by USB-R in Release 11.0). A Remote Console can open a session with an Intel AMT platform and control the platform using a mouse and keyboard and display at the console what is displayed on the local monitor. The KVM capability is enabled in the same way that SOL/Storage Redirection is enabled – with network administration commands. KVM first must be enabled in the Intel® Management Engine BIOS Extension (MEBx) and the listener enabled (as with SOL/Storage Redirection) before it can be enabled remotely.

KVM is based on the RealVNC Limited* Remote Frame Buffer (RFB) protocol. In fact, off-the-shelf viewers based on the RFB protocol work in conjunction with Intel AMT without modification."

Links:
- https://software.intel.co...n-intel-amt-kvm-solutions
- https://software.intel.co...ents%2Fkvmandintelamt.htm

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

cwegh schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:29:
Bedankt voor de pointers en het advies. Was idd het idee op langere termijn om met iSCSI te werken via QNAP of dergelijke.

Heb nog niet berekend met de veronderstelling dat dit wel zou meevallen op maandbasis. Heb een 2dehandse op het oog, maar verbruik steekt me idd wat tegen (en VMware ondersteuning tot 5.5).

PS: laat maar via PM weten wat de specs zijn en wat je voor wil. Je weet mijn budget.
Als vmware 5.5 draait is hoger geen issue, maar een "oud" systeem is gewoon onzuiniger .. dan de nieuwere generaties (redelijke inkopper)

On topic, stuur je wel pm maar nee je mag hem niet ;) ding verstookt 200watt ex schijven
Ging ook meer ter illustratie
Akkoord, maar was een deel van het compromis. CPU kan ik altijd later upgraden.
waarom. ga je de oude weer verkopen voor minder voor die paar mhz /cores meer :? doe dat gewoon goed. Als je upgradebaar wilt houden doe in plaats van 4x4gb maar 2x8gb zodat je nog 2x8gb erbij kan doen..
Heb ik al onderzocht, maar is niet echt goedkoop te nemen en is CPU onboard. Dus geen upgrade mogelijkheden. Op zich wel gecharmeerd door thans.
het enige verschil tussen een I5/xeon en onboard is dat je de vt-d optie verliest wat inhoud is dat je hardware direct met een VM kan koppelen (jippy)

om je een indruk te geven + het systeem waar ik het over had YouTube: 8 Computers to Virtualize them, 1 Hardware machine to bind them (Pow... (is VM + VDI)

Het is leuk maar in de praktijk zeker met geknutsel maar dit was 50% kennis en 50% geluk :) lees goeie componenten in 1 systeem.

Mijn les is na gefrutsel:
- lokale SSD is beter dan iscsi
- fileserver = beter aan de nas dan "hosted" via vm ..
- iscsi is leuk voor "extra storage" dus denk aan bestand van internet trekken, uitpakken en op nas mikken. en de "tussenliggende stappen" doe je op iscsi terwijl de vm van ssd boot.
- wil je toch kritieke netwerk elementen via vm hosten, zorg voor snelle opstart/afsluit tijden.. (2 min van desktop naar desktop zeg maar)

netwerk/sata bridge chip / geheugen zijn elementen waarvan je de performance wilt weten .. maakt het jou uit dat je een dvd conversie op een vm 12 uur duurt ? dat zet je aan en volgende dag "o hij is klaar"
en natuurlijk is een I7 / xeon erg prettig dat moet je niet onderschatten. Maar als je in mijn geval 200w verstookt versus 50w en ff 10euro per 1watt per jaar aftikt .. is de investering in onboard versus los voor mij een no brainer. goed wellicht overdreven maar ter illustratie. Ik heb veel meer geleerd van "missende" performance dan alles wat soepel loopt.
Maar again .. je zit 90% niet met je vm's te spelen .. dus die performance gemis merkt je alleen op bepaalde momenten (als je ze al merkt) in die 10% dat je actief er achter zit en er op let (lees haast hebben) maar 99% kans dat je geen haast hebt en meerdere schermen open hebt..
Mijn i7 met linux versus rasberry pi houd zich soms verbazend "gelijkwaardig" ligt eraan wat ik doe natuurlijk om maar een ander visie te geven.

Die asrock was nogmaals een startpunt .. er zijn nieuwere betere boardjes die wellicht intressanter zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
@BelJoost

Als ik de cashback regels nakijk, is het enkel geldig voor inwoners van Duitsland. Hoe heb jij dit kunnen inruilen?

https://plus.delltradetos...de/pages/promotions/terms

Regel 8: Ansprüche dürfen nur online eingesendet werden und Sie müssen einen gültigen Kaufnachweis hochladen. Auf dem Postweg eingesendete Ansprüche werden nicht akzeptiert. Die Aktion ist für Personen mit Hauptwohnsitz im Deutschland offen. Dieses Angebot kann nicht in Verbindung mit anderen Aktionen verwendet werden.

Claims may only be submitted online and you must upload a valid proof of purchase. Claims filed in the mail are not accepted. The action is open for persons with a main residence in Germany. This offer can not be used in combination with other promotions.

Of gebruik je de NL cashback? Die spijtig genoeg niet geldig is in BE :/ https://plus.delltradetos...nl/pages/promotions/terms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Niet online
cwegh schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:20:
Als ik de cashback regels nakijk, is het enkel geldig voor inwoners van Duitsland. Hoe heb jij dit kunnen inruilen? [...] Of gebruik je de NL cashback?
Ja, de Nederlandse: https://plus.delltradetosave.com/nl/nl/pages/promotions/how_it_works

Althans, dat is waar ik op reken. Ik heb de cashback nog niet aangevraagd.

Zonder cashback was het al een mooie aanbieding bij CyberPort, maar de cashback heeft me een paar weken geleden over de streep getrokken. Ik keek toen ook naar de ASRock AM1H-ITX in combinatie met AMD Athlon 5350 Boxed. Dan heb je een Passmark score van 2566 en Single Thread een score van 809. Daar moest ik dan wel nog RAM, HD, behuizing, voeding, etc bij kopen. Zou ik ook zo rond de 300 euro eindigen.

Trouwens tot dan toe deed ik hetzelfde ook op een AMD LE-1640 met 2GB RAM. Is een single core, single thread processor met een Passmark score van 659. Ubuntu host als fileserver en VirtualBox; drie guests waarvan twee ClearOS (t.b.v. logitech media server, sabnzbd, TOR, OpenVPN, Minecraft); en een XP machine. Dat werkte prima. Ik wilde nu een paar extra guests gaan draaien en DDR2 is relatief duur, dus dan maar een compleet systeem met ook een krachtigere CPU.

Ik heb nog wel gedacht aan ESXi en XEN, maar vanaf een guest rechtstreeks een fysieke drive aanspreken kwam op mij nog experimenteel over. Overzetten van de guests was een peuleschil. Copy en starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Even bij Dell nagevraagd omtrent de cashback actie: "Unfortunately, you need to buy the qualifying product(s) in your country of residence to be able to take part in this promotion."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Niet online
cwegh schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:09:
Even bij Dell nagevraagd omtrent de cashback actie: "Unfortunately, you need to buy the qualifying product(s) in your country of residence to be able to take part in this promotion."
Bizar die reactie van Dell. Net de bevestiging gekregen dat mijn cashback verzoek wordt gehonoreerd. Ik krijg 80 euro overgemaakt.

In de voorwaarden staat ook nergens vermeld dat ik als NLer in NL moet kopen. Het enige dat ze wel melden (punt 8 ) is dat voor mij de NLse (actie)voorwaarden gelden. In mijn geval dus voor 31/10 kopen; of tussen 31/10/16 en 3/2/17.

Voor België gelden andere voorwaarden en mag je juist niet eerder dan 31/10/16 en heb je tot 3/2/17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Thanks voor de reactie. Ik kan via een NL collega kopen die ook woont in NL. Dus als hij bij Cyberport koopt, dan zit het snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
BelJoost schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:40:
[...]

Bizar die reactie van Dell. Net de bevestiging gekregen dat mijn cashback verzoek wordt gehonoreerd. Ik krijg 80 euro overgemaakt.

In de voorwaarden staat ook nergens vermeld dat ik als NLer in NL moet kopen. Het enige dat ze wel melden (punt 8 ) is dat voor mij de NLse (actie)voorwaarden gelden. In mijn geval dus voor 31/10 kopen; of tussen 31/10/16 en 3/2/17.
Vandaag reactie gehad van Dell dat de cashback aanvraag geweigerd wordt. De aanvraag is via een Nederlands collega gegaan en gekocht via Cyberport.

Heb jij iets speciaal gedaan?
Helaas is uw aanvraag afgewezen om de volgende reden:

Claims worden enkel geaccepteerd als ze uit het land waarin het product is aangekocht worden ingediend. De eiser moet een inwoner zijn in het land van aankoop.
UPDATE: ik zie net dat voorwaarde 8 er plots iets explicieter in staat.
8. Claims worden enkel geaccepteerd als ze uit het land waarin het product is aangekocht worden ingediend. De eiser moet een inwoner zijn in het land van aankoop.

[ Voor 15% gewijzigd door cwegh op 17-01-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Niet online
cwegh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:19:
UPDATE: ik zie net dat voorwaarde 8 er plots iets explicieter in staat.
Dat is een nare rotstreek. Ze hebben nu de spelregels tijdens het spelen veranderd. Ik vrees het ergste, maar je kan proberen de aanvraag nog een keer te doen en Dell er op wijzen dat de actievoorwaarden ruimer waren toen jij tot aanschaf overging.

In mijn geval gold de Nederlandse vertaling van de eerder door jouw geciteerde Duitse voorwaarde.

Ik heb nog gezocht of ik misschien een kopie/screenshot van de eerdere voorwaarden heb bewaard; of dat ze in de "way back machine" staan. Helaas, ik kan je er niet aan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Helaas ik ook niet. Wat ik me wel afvraag of je mij (via PB) misschien iets kan delen waarin je kan aantonen dat je NL cashback gedaan hebt met de Cyberport factuur? PDF of een screenshot ofzo?

Aangezien ik met jouw goedkeuring een precedent heb, dan kan ik misschien alsnog proberen het te verkrijgen.
Pagina: 1