Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een HP X510 3TB Data Vault (Q2052A, https://www.hpe.com/h2019...&searchquery=&cc=uk&lc=en
) die goed werkt maar er zijn een paar redenen dat ik hier wil van afstappen:
Ook heb ik naar de nieuwe HP Microserver gekeken, maar die CPU is beperkt en is ook duur. Geheugen is ook beperkt, dus dat is ook bijprikken. Als je die 2 dingen erbij telt, kan je evengoed voor zelfbouw gaan die aanpasbaar is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerst gedacht rond de 350 EUR inclusief verzendkosten zonder schijven (re-use). Assemblage doe ik zelf. Er mogen gerust ook tweededehands spullen inzitten mocht iemand een koopje zien/hebben.
Echter kom ik nu uit op +500 EUR dus ik zoek nog wat alternatieven om de prijs te laten zakken. 350 EUR is dus sowieso niet haalbaar lijkt me.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Harde schijven die nu in mijn HP X510 zitten. Dit zijn Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB schijven (SATA-300): pricewatch: Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB
Niet de meest snelle schijven, maar goed genoeg om te starten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder eerst mijn denkpistes voor het bepalen van een kitlist.
Eerst wat ik niet nodig heb:
Eerste configuratie:
Tweede, goedkopere, configuratie:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heb ik hierboven in mijn denkpistes verwerkt.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk het volgende:
Momenteel heb ik een HP X510 3TB Data Vault (Q2052A, https://www.hpe.com/h2019...&searchquery=&cc=uk&lc=en
) die goed werkt maar er zijn een paar redenen dat ik hier wil van afstappen:
- Je kan geen scherm aansluiten (er zijn weliswaar onhandige workarrounds) en herinstallatie van het OS (WHS gebaseerde Win2003 en kan via een ghost-like gereimaged worden, ook dit is onhandig voor obvious reasons).
- Het is Windows 2003, veel apps die ik er op draai beginnen stilaan niet meer supported te zijn voor updates alsook gewoon onveilig.
- Als ik wat wil klooien met nieuwe software en scripts, bevuil ik mijn setup met mogelijk downtime (en gezeur van de vrouw om series/films te zijn) van de andere software componenten als gevolg.
- Ik wil graag een hypervisor zodat ik VMs kan draaien en wat kan "spelen".
- Ik moet geen "pro" server hebben (daarom ook in dit forum en niet die van de pro servers) echter wel remote management/KVM (cfr. iLO, DRAC etc.). Er zijn moederborden die dit hebben maar er zijn ook IP-KVM dongles maar heb ik geen ervaring mee.
- Draaien van 1x Windows Server en 1x Linux Ubuntu, beide laatste versies, voor het draaien van services allerlei (backup, domain controller, sabnzb, sickbeard, syslog ea) en ter beschikking stellen van shares.
- Speeltuin: VM's om bvb. containers te testen, testen van nieuwe Windows (Application) Server versies of Linux distro's, koppelingen met cloud providers te maken voor hybride scenario's functioneel te testen, nieuwe software/scripts doortesten etc.
- Moet zeker geen performing beast zijn, maar wel vlot werkbaar eenmaal opgestart dus boot-tijden, compilen, installaties alle one-time efforts mogen wat langer duren.
- VMware of Hyper-V als hypervisor maakt me niet uit. Als de hardware niet op de VMware HCL staat wordt het Hyper-V.
Ook heb ik naar de nieuwe HP Microserver gekeken, maar die CPU is beperkt en is ook duur. Geheugen is ook beperkt, dus dat is ook bijprikken. Als je die 2 dingen erbij telt, kan je evengoed voor zelfbouw gaan die aanpasbaar is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerst gedacht rond de 350 EUR inclusief verzendkosten zonder schijven (re-use). Assemblage doe ik zelf. Er mogen gerust ook tweededehands spullen inzitten mocht iemand een koopje zien/hebben.
Echter kom ik nu uit op +500 EUR dus ik zoek nog wat alternatieven om de prijs te laten zakken. 350 EUR is dus sowieso niet haalbaar lijkt me.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Harde schijven die nu in mijn HP X510 zitten. Dit zijn Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB schijven (SATA-300): pricewatch: Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB
Niet de meest snelle schijven, maar goed genoeg om te starten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder eerst mijn denkpistes voor het bepalen van een kitlist.
Eerst wat ik niet nodig heb:
- Geen aparte videokaart, ingebouwde is voldoende en geen specifieke eisen.
- Totaal geen fancy kast, mag de meest goedkope en lelijke kast ooit zijn. Afmetingen zijn ook niet relevant. Zelfs eentje van 5 EUR is prima.
- KVM, maar mag ook met een aparte module.
- Minimaal 4 DIMM sloten om uitbreidbaar te hebben.
- Minimaal 32GB RAM ondersteuning.
- Ondersteuning voor minimaal 4 schijven.
- Vormfactor geen voorkeur.
- Voeding mag kwalitatief zijn (verbruik), maar het budget bepaalt de keuze. Voeding kan ik altijd later vervangen.
- 16GB geheugen (1x16 of 2x8, niet 4x4). Snelheid in functie van het budget.
- SSD voor de hypervisor en andere disk-intensieve bestanden in de OS VM's. Grootte wordt bepaald door het budget, dus dat wordt 32GB, misschien 64GB. Eenheidsprijs is bepalend en niet de prijs/GB.
- CPU is voor mij de meest blinde vlek. Ifv de workloads beschreven zoals hierboven. Mag zelfs Atom zijn.
- CPU koeling is boxed.
Eerste configuratie:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-6100 Boxed | € 116,90 | € 116,90 |
1 | Asus P10S-V/4L | € 195,50 | € 195,50 |
1 | Aerocool GT Black Advance Edition | € 30,99 | € 30,99 |
1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 85,- | € 85,- |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 60,95 | € 60,95 |
1 | Transcend SSD420K 32GB | € 28,46 | € 28,46 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 517,80 |
Tweede, goedkopere, configuratie:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-4170 Boxed | € 115,05 | € 115,05 |
1 | Asus P9D-M | € 179,50 | € 179,50 |
1 | Aerocool GT Black Advance Edition | € 30,99 | € 30,99 |
1 | IBM 00D5048 | € 59,- | € 59,- |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 60,95 | € 60,95 |
1 | Transcend SSD420K 32GB | € 28,46 | € 28,46 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 473,95 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heb ik hierboven in mijn denkpistes verwerkt.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk het volgende:
- Checken of het systeem dat ik nu heb samengesteld goed gebalanceerd is in functie van budget en eisen (duurder/goedkopere onderdelen). Goedkoper is altijd beter (10 EUR per onderdeel tikt snel door), daar wil ik nice-to-haves voor inruilen (die ik eventueel later kan aankopen). Vooral CPU en SSD tast ik wat in het duister.
- Kijken of het technisch werkt (geen adapters/connectors vergeten) en dat ik mijn bestaande schijven kan herbruiken.
- Heeft er iemand ervaring met remote management kaartjes apart? Indien ja zou je die dan eens kunnen delen.