Luidsprekers aansluiten: rechtstreeks of inbouwcontactdoos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03 15:22
Ik ben momenteel aan het verbouwen en heb in de woonplaats luidsprekerkabel voorzien van 2,5. Nou is mijn vraag:

Is er een kwaliteitsverschil als je je luidsprekers aansluit via een inbouwcontactdoosje in de muur vb van Niko of is het beter van de kabel rechtstreeks in de versterker aan te sluiten.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Alle reacties

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15
Zoiets? http://www2.niko.eu/nlbe/artikel/170-09700

Ligt er aan hoe audiofiel je bent; voor de meeste mensen zal het meer dan goed genoeg zijn. Zelf handgesmeedde Elfjes/maanlichtkabels gebruiken en dan de speaker open schroeven om er achter te komen dat de fabrikant 0,75mm tweelingsnoer gebruikt :P

Ik denk niet dat je het verschil gaat horen op veruit de meeste setups, al kunnen we dat zonder dubbelblind te testen natuurlijk nooit helemaal uitsluiten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• RedC
Klopt ja, zoiets bedoel ik dus!

Als het een merkbaar verschil heeft of kwaliteitsverlies zou ik de kabels gewoon uit de muur laten komen. Is natuurlijk iets minder proper afgewerkt dan ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gegeven gedegen aansluitingen: nee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 08:52
Theroretisch gezien heb je een extra overgang wat voor verlies zou kunnen zorgen. Maar er zijn maar erg weinig mensen op deze wereld die dat verschil kunnen waarnemen.

Gewoon degelijke kabels gebruiken met een volgdoende kwadratuur , dan is er niets mis om een inbouwdoos ervoor te gebruiken.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QVrSZGUz9NPf5a43GHTg4gag/thumb.jpg

Zo heb ik het thuis gedaan. Had twee van die inbouwdoosje geprobeerd maar dagblad erg fragiel. Overbrenging zag er niet zo lekker uit.

Nu 2maal 2 x 2,5mm die gewoon eruit komt. Wilde eerst witte kabel maar die was niet beschikbaar.

• RedC
Maeslant schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:48:
[afbeelding]

Zo heb ik het thuis gedaan. Had twee van die inbouwdoosje geprobeerd maar dagblad erg fragiel. Overbrenging zag er niet zo lekker uit.

Nu 2maal 2 x 2,5mm die gewoon eruit komt. Wilde eerst witte kabel maar die was niet beschikbaar.
Dat is wel een mooie en nette oplossing!

• RedC
Galaxis schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:43:

Gewoon degelijke kabels gebruiken met een volgdoende kwadratuur , dan is er niets mis om een inbouwdoos ervoor te gebruiken.
Het is Konig OFC Luidsprekerkabel (2 x 2,5 mm) kabel, volgens mij degelijk

• Galaxis
RedC schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:49:
[...]

Het is Konig OFC Luidsprekerkabel (2 x 2,5 mm) kabel, volgens mij degelijk
OFC is prima. CCA is moet je niet hebben, dat is minder ( vaak aluminium legering )

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
Galaxis schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:12:
[...]

OFC is prima. CCA is moet je niet hebben, dat is minder ( vaak aluminium legering )
Ja ga je dat verschil horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
ASW1 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:33:
[...]

Ja ga je dat verschil horen?
Zeg ik dat ?

OFC is een (vol) koper legering, CCA is een aluminium legering. Waaruit blijkt dat OFC kabel een betere geleiding zal hebben dan een CCA kabel. Niet meer, niet minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Galaxis op 17-11-2016 13:38 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
Ik vraag het, is het echt beter?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een hogere weerstand (CCA t.o.v. koper, OFC (Oxigen Free Copper) is een lege marketingterm) ga je niet horen; De frequentiekarakteristiek blijft gelijk, alleen de amplitude neemt iets af.

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Simpel: rechtstreeks en bare ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Grootste probleem van CCA is dat het zich niet goed in een connector laat stoppen; de aders breken snel als je ze buigt en ook veert aluminium niet zo goed, dus na verloop van tijd gaat het los zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-10 16:17
TommyboyNL schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:30:
Een hogere weerstand (CCA t.o.v. koper, OFC (Oxigen Free Copper) is een lege marketingterm) ga je niet horen; De frequentiekarakteristiek blijft gelijk, alleen de amplitude neemt iets af.
Als de luidspreker een vlakke impedantiecurve heeft ga je het inderdaad niet horen, echter is dat bij veel luidsprekers niet het geval.

Een hogere kabelweerstand zal er bij de impedantiedipjes zeker voor zorgen dat er extra verlies is en dus een iets lager volume bij die frequentie geproduceerd wordt.

Of iedereen het verschil hoort denk ik niet, maar het maakt wel degelijk uit.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DustMan4u schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:06:
[...]

Als de luidspreker een vlakke impedantiecurve heeft ga je het inderdaad niet horen, echter is dat bij veel luidsprekers niet het geval.

Een hogere kabelweerstand zal er bij de impedantiedipjes zeker voor zorgen dat er extra verlies is en dus een iets lager volume bij die frequentie geproduceerd wordt.

Of iedereen het verschil hoort denk ik niet, maar het maakt wel degelijk uit.
Fuck, je hebt (deels) gelijk... Dit is uiteraard te fixen met een zobel netwerk, maar ik heb geen idee in hoe veel speakers dit daadwerkelijk toegepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Om hoeveel verschil praten we in zo'n geval überhaupt? Dat zal op de kabellengtes die je gebruikt en de diktes waar we het hier over hebben (2,5 kwadraat) hooguit in de micro-ohms liggen.

Met netwerkkabels ligt dat anders: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels , maar dan praat je over veel dunnere kabels en frequenties die in de tientallen Megahertzen liggen, niet in het audio-bereik wat bij 25kHz toch wel een beetje ophoudt.

De verwerkbaarheid is dan wel een beter argument om voor koper te kiezen in plaats van aluminium, maar de klank wordt echt door je speaker bepaald.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Galaxis schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:12:
[...]
De genoemde König kabel wordt verkocht als elfjes OFC koper, maar bleek hier na uitgebreid testen in de duurste 2x4mm2 versie gewoon goedkoop aluminium (CCA) te zijn.
Aansteker onder de draadjes en het spat meteen als water uit elkaar. :(

Je betaalt dus voor zogenaamd "veredeld" elfjeskoper maar ontvangt uiteindelijk inferieur budget aluminium, is dit oplichting of wat??

Nedis/König doet na verzoeken om opheldering overigens of de neus bloedt en houdt het er op dat zij niet iedere zending op echtheid kunnen controleren.
Pfff, van zo'n feedback word je als eindgebruiker echt gerustgesteld. |:(

Mijden die troep en hun incompetente en ongeinteresseerde verkoop, voor hetzelfde geld of minder, koop je bijv. bij Bax een echte koperen kabel van een prima kwaliteit zonder al die opgeblazen pr humbug. :+
Zoals deze 4mm2 Procab RZ40 die uiteraard ook in dunnere versies leverbaar is.
Pagina: 1