Welke ISP kiezen na verhuizing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Ik ga over een paar maanden verhuizen. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier gebruik kunnen maken van een 100/100 FTTH verbinding (oud-XMS, nu Telfort). Op het adres waar ik naartoe ga verhuizen is helaas geen glasvezelverbinding aanwezig. Nu dus de taak om een nieuwe internetverbinding te gaan kiezen.

netco.fpi-info.fourstack.nl geeft aan dat op de nieuwe locatie 100 Mbits/s via VDSL2 beschikbaar is en ook de Ziggo kabel is aanwezig (oud UPC gebied).

Mijn eisen:
1. een publiek IPV4 adres op de (ethernet) WAN interface van mijn eigen router (IPV6 mag wel maar hoeft niet. Het hoeft geen statisch IP te zijn, dynamisch met ddns kan ik prima mee uit de voeten. Router kan indien nodig PPP sessie opzetten etc.)
2. een fatsoenlijke upload snelheid van tenminste 10 Mb/s maar liever nog wat meer. In praktijk heeft mijn dataverbruik een up/down verhouding van ongeveer 1/4 terwijl veel ISPs uit lijken te gaan van 1/10 of soms zelfs 1/20. Dat is voor mijn gebruik geen handige verhouding.Het zou kunnen dat mijn up/down verhouding in de toekomst nog symmetrischer zal worden.

Op de vergelijkingssites kan ik overal een minimale downloadsnelheid kiezen maar dat vind ik niet zo interessant. Met 20Mb/s kan ik als het moet uit de voeten, 50 is ruim voldoende en 100 is fijne luxe. Veel providers bieden echter treurige upload snelheden bij de abonnementen en die zijn veel lastiger te vergelijken. Er zijn wel partijen die 30Mbit/s aanbieden maar daar ontbreken voor zover ik kan nagaan weer andere zaken. Punt 1 is vaak al helemaal niet terug te vinden waar dit wel of niet fatsoenlijk mogelijk is dus ik hoop dat de ervaring van de gezamelijke Tweakers hier wat licht voor me op kan doen schijnen.

TV is niet gewenst, het gaat uitsluitend om een internetverbinding. Een vaste telefoonlijn mag eventueel maar ik kan prima zonder. Als dit er echter in een interessante aanbieding bij zit is dat okay.

Wat zijn betaalbare opties die aan bovenstaande eisen voldoen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Beste antwoord (via ToTheBone op 25-11-2016 14:35)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
ToTheBone schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:10:
Bedankt voor je suggestie Mattie.

Op zich heb ik met UPC (voordat FttH hier was aangelegd) ook goede ervaringen maar ik vind het 300/30 abonnement daar wel behoorlijk prijzig. Dan heb ik het idee dat ik voor 300 betaal maar eigenlijk de 30 krijg vanwege de up/down verhouding en het dan aanwezige TV signaal dat ik niet zal gebruiken.

Ziggo houd ik zeker wel als optie achter de hand maar ik hoop dat er VDSL aanbieders zijn van 100/30 (Fiber bied dat bijvoorbeeld aan maar voldoet niet aan mijn andere eisen en staat niet overal al te best aangeschreven) waar ik mee uit de voeten zou kunnen.

Ik houd 'm i.i.g. in gedachten!
De providers die via een buitenring van KPN leveren (Dus Fiber, Tele2, Telfort, KPN, etc, etc), krijg je dus 100Mb down en 30Mb up. Fiber adverteert ermee, maar Tele2, Telfort, KPN leveren het ook gewoon. Ze lopen er alleen (helaas?) niet mee te koop.

Ik geloof dat Tele2 het goedkoopste is met 100Mb internet.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 16-11-2016 19:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Ik heb jaren ziggo gehad tot er glasvezel kwam en qua snelheid is dat echt perfect. Tegenwoordig hebben ze zelfs 300/30 voor consumenten.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone

Op zich heb ik met UPC (voordat FttH hier was aangelegd) ook goede ervaringen maar ik vind het 300/30 abonnement daar wel behoorlijk prijzig. Dan heb ik het idee dat ik voor 300 betaal maar eigenlijk de 30 krijg vanwege de up/down verhouding en het dan aanwezige TV signaal dat ik niet zal gebruiken.

Ziggo houd ik zeker wel als optie achter de hand maar ik hoop dat er VDSL aanbieders zijn van 100/30 (Fiber bied dat bijvoorbeeld aan maar voldoet niet aan mijn andere eisen en staat niet overal al te best aangeschreven) waar ik mee uit de voeten zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Kijk ook even wat de afstand is tot de wijkcentrale als je voor koper kiest, hoe langer hoe slechter over het algemeen :) Over het algemeen heb je daar bij coax een stuk minder last van.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Als je via die website 100 mb aangeeft zit je op een buitenring en krijg je ongeacht welk abonnement een uploaden van omedebij de 30 mb bij kpn en hun dochters.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
ToTheBone schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:10:

De providers die via een buitenring van KPN leveren (Dus Fiber, Tele2, Telfort, KPN, etc, etc), krijg je dus 100Mb down en 30Mb up. Fiber adverteert ermee, maar Tele2, Telfort, KPN leveren het ook gewoon. Ze lopen er alleen (helaas?) niet mee te koop.

Ik geloof dat Tele2 het goedkoopste is met 100Mb internet.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 16-11-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Jan-man schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:44:
Als je via die website 100 mb aangeeft zit je op een buitenring en krijg je ongeacht welk abonnement een uploaden van omedebij de 30 mb bij kpn en hun dochters.
Dit kan ik bevestigen. Fourstack zegt 100Mbit/s VDSL2, ik neem een 80/8 koperlijn abonnement af bij Telfort en de boel traint in op 100/30. Ja, je leest het goed, 30Mbit upload inderdaad :9

Als je geen telefonie afneemt (doen mensen dat nog? Ik heb een mobiele telefoon waar ik op bereikbaar ben...) dan kun je met internet-only, of internet+tv ook een eigen modem gebruiken bij Telfort. Ik heb er een Fritz!box 7360 aan hangen. Voordat ik ging upgraden naar dit snellere abonnement zat ik trouwens op 50/10 op dit zelfde lijntje.

Helaas is Telfort onlangs wel wat duurder geworden. Ik zit er aan te denken om volgend jaar over te stappen naar Tele2. Ik weet nu dat de lijn goed is, dus dat kan geen probleem zijn. Vind het alleen jammer dat het nog niemand gelukt is om TV werkend te krijgen met een eigen modem zoals de Fritz!box. Internet-only is al wel bij meerdere mensen in [TELE2] Het Grote ADSL-Telefonie-TV Topic Deel 7 gelukt.

[Energiebedrijf NLE] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 1 is ook wel interessant qua prijzen. Hardware die ze uitleveren is ook wel goed spul, zelfde als wat KPN aan haar eigen klanten uitlevert.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2016 20:13 ]

• ToTheBone
Bedankt aan iedereen die heeft bevestigd dat 30Mb upload beschikbaar is bij andere providers, dat is heel goed nieuws voor mij en maakt het al een heel stuk overzichtelijker. Het enige waar ik me dan nog over hoef te buigen is het gebruik van mijn eigen router.

Ik gebruik meerdere verschillende LAN segmenten die via firewall gescheiden moeten blijven dus de meeste consumentenroutertjes zijn te beperkt. Ik gebruik hiervoor nu pfSense op een doosje met 4 gigabit ethernet aansluitingen. Daar mag eventueel andere software op maar pfSense bevalt tot nu toe prima.

Alleen bevat deze dus geen VDSL modem dus ik heb een modem/router nodig die in transparent bridge mode kan.

Als iemand hier nog tips over heeft hoor ik ze graag maar jullie hebben me al enorm geholpen hiermee!

• ThinkPad
De Experiabox V8 die je standaard bij Telfort krijgt kun je in bridge zetten, als ik het Telfort topic zo zie: Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20 (zoek op 'bridge'). Alleen met TV en telefonie werkt dat niet echt top, maar omdat je toch al aangaf dat het primair om een internetlijntje gaat...

De andere providers weet ik zo niet, maar met alleen internet wordt het al een stuk makkelijker om een eigen modem te gebruiken. Met Tele2 ofzo krijg je het bridgen dan ook wel voor elkaar gok ik. Waarschijnlijk niet met de standaard hardware, maar misschien met een Draytek modem van Marktplaats ofzo wel.

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2016 11:39 ]

• ToTheBone
Bedankt Thinkpad.

Het gebruiken van eigen apparatuur is wat mij betreft helemaal prima ook als ik daar iets nieuws voor moet aanschaffen. (Draytek modem?) Het is dan uiteraard wel van belang dat ik ook de beschikking heb over de juiste instellingen voor het maken van de verbinding met de betreffende ISP. Ik heb wel ervaring met analoog inbellen, ISDN, Frame relay, kabel en FttH verbindingen maar toe nu toe nog nooit een DSL variant tegen gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je snel internet wilt met een hoge upstream, tegen redelijke kosten:

- Glasvezel
- Kabel

Glasvezel is helaas niet overal leverbaar, maar is over het algemeen wel symetrisch. Kabel is beter verkrijgbaar.

Thuis heb ik op dit moment 200/20 Ziggo en die snelheid haal ik up en down eigenlijk altijd, betrouwbaarheid is prima, alleen de servicedesk is vaak slecht en soms heel goed.

Upgrade naar 300/30 is aangevraagd en geleverd, probleem is alleen dat het nu nog niet mogelijk is het modem in zgn. bridge mode te zetten (technisch issue aan hun kant), daarom heb ik het modem nog niet vervangen en doe dat pas zodra zij 100% zeker het modem in bridge kunnen zetten. Ik verwacht niet anders dan dat ik ook dan de 300/30 ga halen.

Wil je meer dan 30MBit upstream, zit je al vrij snel aan glasvezel vast. (Iets dat ik zelf liefst ook zou willen, maar voorlopig niet leverbaar is bij ons.)

Overigens zou ik in alle gevallen voor bridge mode kiezen zodat je zelf de apparatuur er achter kunt plaatsen. Veel flexibeler en je hebt meer controle.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
unezra schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:18:
Als je snel internet wilt met een hoge upstream, tegen redelijke kosten:

- Glasvezel
- Kabel
Zoals aangegeven is glasvezel helaas geen beschikbare optie. Die gebuik ik nu tot tevredenheid en heb ik nog even tot aan mijn verhuizing maar daarna helaas niet meer. ;w

Kabel bied m.i. een prima download maar juist erg LAGE upload, zeker gezien de zeer hoge kosten in vergelijking met de DSL aanbieders! :?

30Mb upload kost bij ziggo maar liefst 57,95 per maand en is bij de DSL aanbieders blijkbaar al voor ongeveer de helft daarvan beschikbaar.

De 300 down die ziggo biedt doet me niet zoveel, 100Mb is meer dan ik nodig heb.
Als ziggo de geboden uploadsnelheden bij de huidige abonnementen zou verdubbelen (150/30) dan zouden ze BIJNA weer interessant worden, maar in dan in verhouding nog te duur omdat ik daar dan TV kabel bij krijg die ik niet zal gebruiken.

Bridge mode is inderdaad nog een puntje dat bij Ziggo blijkbaar (maar niet zonder problemen) ondersteund wordt maar ik heb begrepen dat dat voor een tweaker ook bij de andere aanbieders eigenlijk prima mogelijk is, zeker in het geval ik uitsluitend internet afneem en geen TV of telefonie, al dan niet in combinatie met eigen apparatuur.
Zelf mijn spullen kunnen beheren vindt ik eigenlijk stiekum wel heel fijn ook al zijn er dan wellicht iets meer (eenmalige) aanloopkosten zoals bijvoorbeeld het eerder in dit draadje genoemde Draytek modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb er een beetje een hard hoofd in dat 30MBit upload over xDSL realistisch is tenzij je heel dicht bij de wijkcentrale zit. Bij xDSL is de afstand tot de centrale nogal bepalend voor de snelheden die je haalt. Bij kabel is dat een heel stuk minder.

Ofwel, 30MBit up over kabel is appeltje eitje, met xDSL moet je zo'n beetje bovenop de wijkcentrale wonen en vooral niet te veel ellende hebben met je koperdraden. (Check dat dus sowieso en check ook even de xDSL grafieken over afstand vs snelheid.)

60 EUR per maand vind ik persoonlijk niet zo'n wereldschokkend bedrag, in mijn beleving is kabel per MBit/s vrijwel altijd goedkoper dan xDSL.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
unezra schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:23:
Ik heb er een beetje een hard hoofd in dat 30MBit upload over xDSL realistisch is tenzij je heel dicht bij de wijkcentrale zit. Bij xDSL is de afstand tot de centrale nogal bepalend voor de snelheden die je haalt. Bij kabel is dat een heel stuk minder.
[...]
Als https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ aangeeft dat je 100Mbit/s VDSL2 kan halen, dan is de 30Mbit/s upload waarschijnlijk ook geen probleem. Niemand geeft daar garantie op, je kan inderdaad rotte kabels hebben van de wijkkast naar je woning. Maar over het algemeen komt dat bijna niet voor en heb je een net 100/30 lijntje. Mits je natuurlijk een abonnement afsluit voor die snelheid. Ik neem bij Telfort het 80/8 pakket af, wat in de praktijk dus 100/30 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:25

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ToTheBone schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:51:
[...]

Zoals aangegeven is glasvezel helaas geen beschikbare optie. Die gebuik ik nu tot tevredenheid en heb ik nog even tot aan mijn verhuizing maar daarna helaas niet meer. ;w

Kabel bied m.i. een prima download maar juist erg LAGE upload, zeker gezien de zeer hoge kosten in vergelijking met de DSL aanbieders! :?

30Mb upload kost bij ziggo maar liefst 57,95 per maand en is bij de DSL aanbieders blijkbaar al voor ongeveer de helft daarvan beschikbaar.

De 300 down die ziggo biedt doet me niet zoveel, 100Mb is meer dan ik nodig heb.
Als ziggo de geboden uploadsnelheden bij de huidige abonnementen zou verdubbelen (150/30) dan zouden ze BIJNA weer interessant worden, maar in dan in verhouding nog te duur omdat ik daar dan TV kabel bij krijg die ik niet zal gebruiken.

Bridge mode is inderdaad nog een puntje dat bij Ziggo blijkbaar (maar niet zonder problemen) ondersteund wordt maar ik heb begrepen dat dat voor een tweaker ook bij de andere aanbieders eigenlijk prima mogelijk is, zeker in het geval ik uitsluitend internet afneem en geen TV of telefonie, al dan niet in combinatie met eigen apparatuur.
Zelf mijn spullen kunnen beheren vindt ik eigenlijk stiekum wel heel fijn ook al zijn er dan wellicht iets meer (eenmalige) aanloopkosten zoals bijvoorbeeld het eerder in dit draadje genoemde Draytek modem.
Tik ergens een Cisco 887VA op de kop. Deze kun je volledig in bridge zetten (aka: enkel als modem laten functioneren) waardoor je zonder problemen je eigen apparatuur kunt uitsluiten die de boel voor je routeert.

Configuratie heb ik al eens eerder gepost:

MisteRMeesteR in "Het grote xDSL-topic"

Als je hulp nodig hebt moet je maar een DM sturen ;)

www.google.nl

Pagina: 1