Kunnen JBL Arena 170 speakers bij mijn Yahama receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejbeukema
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-12-2019
Een vrij specifieke aankoopvraag. Ik kan relatief goedkoop 2 speakers kopen. Alleen: kunnen ze wel op mijn versterker? Ik lees allerlij verhalen dat de versterker eigenlijk altijd meer vermogen moet hebben dan de boxen die je er aan hangt....Maar klopt dat ook in dit geval???

Ik heb;
Een YAHAMA R-N500 versterker. Een hoop specificaties met verschillende wattage...(zie hyperlink)

Ik kan op de kop tikken:
JBL Arena 170 vloerstaande speakers

Mijn vraag:
Kan deze combinatie? Vragen de boxen niet te veel vermogen van mijn versterker? Of is er een andere rede om ze niet te kopen?

[ Voor 85% gewijzigd door ejbeukema op 14-11-2016 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:55

FeaR

In GoT we trust

Vermogen van de versterker en de receiver hoef je niet te matchen. Het is niet te doen en ook absoluut niet nodig. Zie [FAQ] Audio voor een uitgebreide uitleg. Lange verhaal kort is dat je met normaal gebruik aan een paar Watt (of minder) genoeg hebt. De 20 Watt die JBL aangeeft als minimum is ook nonsens. Wetende dat de speaker een gevoeligheid van 87 dB/m ga je met 20 Watt al richting de 100 dB output (veelal op één meter). Natuurlijk gaan er wat dB's van af omdat je waarschijnlijk meer dan een meter van de speaker af zit en ook de akoestiek doet iets met het geluid. Maar het geeft wel een indicatie hoe luid dat is als je echt 20 Watt er door heen jaagt.

Eigenlijk kan je het gros van de speakers en receivers op elkaar aansluiten. Je moet echt moeite doen om een lastig aan te sturen speaker (dus lage, fiks fluctuerende weerstand en lage gevoeligheid) te kiezen waar een fikse versterker achter moet.

Speakers koop je dan ook niet op getallen, speakers koop je op de klank. Klank die je het liefst moet ervaren in je eigen ruimte in verband met de akoestiek van de ruimte. Als jij de speakers goed vindt klinken in deze klasse ten opzichte van de concurrentie is het een goede koop.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejbeukema
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-12-2019
Dank voor de reactie! Het kan dus eigenlijk geen kwaad voor de versterker qua overbelasting, en het heeft ook geen negatieve invloed op de sound? Alleen kan ik minder vermogen richting de speakers sturen... Het gaat overigens gewoon om een woonkamer opstelling, dus hij staat 99% van de tijd niet hard