Toon posts:

nep-lego discussie

Pagina: 1
Acties:
  • 11.246 views

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57
In het lego topic word er nogal hardhandig geknipt als er over lego-clones gepraat word.
Ook de discussie over het feit of er nou wel of niet over dat onderwerp gepraat kan worden werd ruecksichtslos wegge-edit..

Ik open hier dus een topic om die discussie wel te kunnen voeren aangezien ik het best nuttig vind om er een open discussie over te hebben..

Dus ik open dit topic met de vraag: waarom mag er niet over lego clones als lepin etc gepraat worden?

p.s. Ik had in het lego topic een heel verhaal gezet, dus als een mod dat kan undeleten en hier plaatsen word dat erg gewaardeerd..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15
Omdat het het LEGO topic is?

Vind ik gewoon niet te vergelijken, zowel de sets niet, als de prijs, laat staan de kwaliteit.

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:52

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Keida: Gebaseerd op ervaring?
Ik heb een aantal Lepin sets en die zijn van prima kwaliteit, tuurlijk, het is geen Lego, maar daar is de prijs ook naar.

Zelf zou ik graag een aantal van de Megablocks tanks willen, maar die zijn hier niet te krijgen.

D3 Profile D3 XP Ladder

• ToolkiT
Mad-Matt schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:07:
Keida: Gebaseerd op ervaring?
Ik heb een aantal Lepin sets en die zijn van prima kwaliteit, tuurlijk, het is geen Lego, maar daar is de prijs ook naar.

Zelf zou ik graag een aantal van de Megablocks tanks willen, maar die zijn hier niet te krijgen.
Als dat het geval is, kan dat toch gewoon genoemd worden en weer overgegaan worden op de orde van de dag?
Hoe er nu gemodereerd word vind ik wat draconisch..

Vragen over lepin komen regelmatig langs, dus is het toch niet gek dat daar over gepraat word?

Splits het desnoods af in een appart topic, maar deleten vind ik nogal heavyhanded..

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Keida schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:06:
Omdat het het LEGO topic is?

Vind ik gewoon niet te vergelijken, zowel de sets niet, als de prijs, laat staan de kwaliteit.
Ik heb de Porsches naast elkaar gehad, waar je bij de vorige Ferrari set het nog aardig goed zag, is de Porsche al van een complete ander niveau kwaliteit.

Nu ze ook de kever, mini en vw bus hebben, begint mij 'echt' lego steeds minder te boeien, de prijs is gewoon niet meer leuk om beetje als hobby te houden.

Eigen topic voor de non-lego zou niet slecht zijn, leuk spul te vinden op het internet :)

[Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 14-11-2016 18:10]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ToolkiT
SinergyX schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:09:
[...]

Ik heb de Porsches naast elkaar gehad, waar je bij de vorige Ferrari set het nog aardig goed zag, is de Porsche al van een complete ander niveau kwaliteit.

Nu ze ook de kever, mini en vw bus hebben, begint mij 'echt' lego steeds minder te boeien, de prijs is gewoon niet meer leuk om beetje als hobby te houden.

Eigen topic voor de non-lego zou niet slecht zijn, leuk spul te vinden op het internet :)
Kijk dit zijn best interesante observeringen...
Er is natuurlijk ook nog steeds een morele discussie over het copieren van intellectual property (IP) en copyrights..

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

My 2 cents ondanks dat ik nooit in het Lego-topic post maar toevalligerwijs wel ben geattendeerd op de "counterfeit bouwstenen"; ook in een aantal gewone speelgoedwinkels in de Benelux is er imitatie-Lego te vinden. Hiermee bedoel ik een vergelijkbaar modulaire opzet van bouwstenen die in elkaar klikken en daarmee een zelfstandige verbinding te realiseren. Deze stenen zijn inderdaad niet voorzien van het LEGO merkje alsook niet geimiteerd, zoals bijvoorbeeld het artwork is volledig anders.

Waar een schaarste is, zoals LEGO 10221 en/of niet meer wordt bijgeproduceerd, zijn er anderen die in het gat duiken om iets tot 100% te benaderen. De legaliteit, en zeker handhaving, in Azie staat wel ter discussie maar zolang andere bedrijven zoals BMW geen legale poot aan de grond krijgen in China, weet ik niet of we nep-LEGO wel/niet mogen bespreken.

Wat mij betreft: ja, maak het bespreekbaar. Hiermee delen we niet alleen kennis over de (on)mogelijkheden van de imitaties maar zal er ook bewustwording worden gecreeerd over de waarde van echt Deens LEGO (en dan met name de specials, limited editions etc).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:52

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Het kan heel goed zijn dat ik binnenkort de Lepin Super Star Destroyer bestel, of $120,00 of € 900,00.
Koop graag de "echte" maar dat kan ik me absoluut niet veroorloven

D3 Profile D3 XP Ladder

• ToolkiT
Mad-Matt schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:15:
Het kan heel goed zijn dat ik binnenkort de Lepin Super Star Destroyer bestel, of $120,00 of € 900,00.
Koop graag de "echte" maar dat kan ik me absoluut niet veroorloven
Modellen die niet meer gemaakt worden, en dus alleen tegen woekerprijzen op ebay te vinden zijn, zijn idd een gegronde reden om Lepin te kopen IMHO..
Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit van dat soort star wars sets..
MAX3400 schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:13:
My 2 cents ondanks dat ik nooit in het Lego-topic post maar toevalligerwijs wel ben geattendeerd op de "counterfeit bouwstenen"; ook in een aantal gewone speelgoedwinkels in de Benelux is er imitatie-Lego te vinden. Hiermee bedoel ik een vergelijkbaar modulaire opzet van bouwstenen die in elkaar klikken en daarmee een zelfstandige verbinding te realiseren. Deze stenen zijn inderdaad niet voorzien van het LEGO merkje alsook niet geimiteerd, zoals bijvoorbeeld het artwork is volledig anders.
unieke modellen (zoals MOCs) is natuurlijk helemaal perfect, want dan steel je geen IP.... en zorgt het voor concurentie op de markt wat gunstig zou moeten zijn voor de prijs van lego-sets...

[Voor 44% gewijzigd door ToolkiT op 14-11-2016 18:23]

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:55
Ik heb een paar weken de gok gewaagd en de modular firestation van lepin besteld. Inmiddels ontvangen en in elkaar gezet. Nu heb ik niet de mogelijkheid om hem met het origineel te vergelijken maar kwalitatief is hij in ieder geval dik in orde.

Voor mij was dit een mooie mogelijkheid om een set die origineel alleen nog voor hele hoge prijzen te krijgen is toch nog te kunnen kopen.
En dat er geen lego op staat maakte voor mij het bouwplezier niet minder.

• perejoseph
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 14:56
Is het mogelijk om eventueel je discussie in een DM naar mij te posten? Ik ben zeer geinterreseerd in je mening.
@mod: indien dit niet gewenst is, is er natuurlijk geen behoefte aan.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 22:00
Vaak gaan posts over neplego ook over de vergelijking tussen Lego en niet-Lego. Dat is toch gewoon ontopic? Voorbeeld: Als iemand een topic over een mediaspeler maakt, dan worden toch ook niet alle posts over Raspberry Pi's en NUC's automatisch verwijderd? Als het topic gaat over een bepaalde speler en iemand dropt alleen foto's van zijn Pi, dan is dat offtopic. Maar als hij een vergelijking maakt tussen die speler en zijn Pi en ingaat op dingen als prestaties en prijs, dan staat dat m.i. gewoon goed in dat topic.

Ik denk dat de "haat" vooral komt door de die-hard fans in dat topic die extreem veel waarde hechten aan het merk. Zo veel waarde, dat ze duizenden en duizenden euro's hebben geïnvesteerd in hun hobby. Stel dat Lepin en dergelijke bedrijven anno 2016 op hetzelfde kwaliteitsniveau zit als Lego... Dat is zeker iets waar sommige van die die-hards bang voor zijn en die willen dus liever niet dat zoiets bekend wordt.

En al is de bouwkwaliteit niet hetzelfde (iets waar ik vanuit ga), dan is het nog steeds leuk om te weten wat mensen er van vinden. Als steentjes immers gewoon goed passen en stevig zijn, dan maakt het voor 99% van de consumenten echt niet uit dat bijvoorbeeld kleuren iets sneller vervagen terwijl ze wel 10 keer zo veel steentjes kunnen kopen voor hun kinderen. Er zijn talloze topics over hoe het niet erg is dat winkels failliet gaan (want duur, parkeren, personeel, etc.) of hoe je makkelijk onderdelen en accessoires op eBay/DE/AE/GB kunt kopen, maar Lego mag geen concurrentie krijgen in verband met jeugdherinneringen of gedane investeringen?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
Op persoonlijke titel: er zijn toch wel diverse redenen om het niet in het Lego topic toe te laten. Ten eerste heeft het wat trollerigs door in een topic van veel Lego fans imitatie te gaan bespreken. In een Audi topic ga je toch ook niet over Hyundai beginnen. Ik vind het haast een vorm van trollen. Ten tweede gaat het dan onvermijdelijk de hele tijd over geld, hoeveel goedkoper het wel niet is wat niet de kern van de discussie is of moet zijn. Idem kwaliteitsdiscussie. Ten derde zijn veel van die imitatie sets regelrechte kopien die inbreuk maken op IP van Lego. De ervaring leert dat linkje naar eBay etc dan ook snel volgen.

Kort gezegd ondermijnt neplego de basis van de originele discussie en de motivatie van de deelnemers.

Als Lepin zo geweldig is dan kan het toch een eigen topic hebben excl. links naar IP inbreuk.

Als ik achter de PC zit wil ik het originele bericht wel terughalen voor ts.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2016 18:56]

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 00:04
Waarom er niet over Lepin en co. wordt gepraat in het Lego topic is vrij simpel: geen respect voor copyright of IP en schadelijk voor Lego's reputatie, want dom volk gaat vervolgens wel klagen bij Lego ipv Lepin, want ook al is de kwaliteit wel redelijk is het nog steeds geen Lego. De gearbox van de Porsche is bij de Lepin erger dan die van LEGO.

De regel van het Lego topic is ooit in het leven geroepen voor de rotzooi van de Action, waar ik (ja, ik report dus ook) en anderen nog al moe van werden van de lelijke minifiguren en het geneuzel over ontbrekende stukjes. Dat Lepin iets betere spul maakt, maakt het nog steeds geen Lego.

En wat betreft mensen die het doen voor de prijs. Moet jezelf weten, maar als iemand goed spul maakt, steun ik liever de originele designer ipv het Chinese kopietje. En vind ik een set duur (eigenlijk altijd, maar bijv de Porsche nog net wat meer), dan wacht ik op een aanbieding waarbij de prijs wel gunstig is. Die grens ligt voor mij vaak op 8 cent of lager per onderdeel (simpel gezegd: 20-30% korting tov adviesprijs). Wat ik een prima prijs vindt met ook nog al het ontwerp werk, instructies en test werk achter een set in het achterhoofd. En dusver heb ik 95% van m'n sets voor die prijs of minder gekocht. Dus ik wil niet horen dat jullie het nooit zien, want dan zoek je gewoon niet en gebruik je het desbetreffende topic en brickwatch.net niet.

En dat MOCs ineens wel fair game zou zijn is echt niet zo. MOC bouwers zijn al niet blij als gewoon mensen hun bouwsels claimed als van hunzelf en nu doet een bedrijf het. Madoca, een geweldige Technic bouwer is echt niet blij met de imitatie van zijn Avtoros Shaman en het Avtoros autobedrijf die Madoca nog prees om zijn Lego MOC is not amused door Lepin.

De imitatie van Lepin is ook nog eens een slap technisch aftreksel van Madoca's top model en mist dus de kenmerkende stuurfuncties. Bij de Lepin versie stuurt alleen de voorwielen.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:02:
p.s. Ik had in het lego topic een heel verhaal gezet, dus als een mod dat kan undeleten en hier plaatsen word dat erg gewaardeerd..
Bij deze:

ToolkiT schreef zondag 13 november 2016 22:33
mschol schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:19:
[...]

is dat niet gewoon een beetje onzinnig/kinderachtig om zo'n 'regel' in te stellen?

je moet toch ook gewoon over andere bouwblokjes kunnen praten als er geen andere algemeen topic over is?

dat er mensen zijn die het liever er niet over hebben: oke. dan beperk je het tot een minimum, moet prima kunnen toch?
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk.. een open discussie hierover kan geen kwaad toch?
Kijk het promoten van kopieën is natuurlijk not done.. maar discussiëren of die dingen nou technisch goed kloppen of niet is best interessant vind ik..

En de vraag die hierboven gesteld werd is ene redelijke vraag: is dit wat voor zijn neefje..
Antwoord kan zijn: technisch prima, maar het is diefstal van het design/IP van lego, dus illegaal.. je loopt de kans een boete van de douane te krijgen..
of: technisch is het prut dus niet doen..
of: als je eisen niet te hoog zijn en je moreel geen bezwaar hebt tegen ripoffs kan je het proberen..

Allemaal best dingen die open gediscussieerd kunnen worden toch?

/endquote.

o.a. deze post heb ik vanochtend naar de digitale prullenbak verwezen. De oorspronkelijke post / vraag wordt gewoon niet gewaardeerd in het topic (o.a. door de redenen die hierboven genoemd worden, maar de regel staat al van voordat ik begon als mod).

Vragen over nep-lego is dys gewoon off-topic en daar wordt naar gehandeld. De discussie over het wel en wee van de regels (en dus over moderaties) zijn ook off-topic in het lego-topic en werden dus ook verwijderd.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik vond mijn reactie niet echt offtopic. Had doorgestuurd naar brickwatch en gemeld dat het kostentechnisch een beetje hetzelfde zou zijn door invoerkosten enz als er mooie deals zijn. Maar mijn reactie is ook verwijderd. Ik vond het juist netjes om de vraagsteller erop te attenderen dat je voor niet zo veel meer alsnog "the real thing" kan krijgen.

• AppieNL
@Ample
Ben niet bang dat Lepin die kwaliteit gaat evenaren of dat al het geld dat ik in Lego heb gestopt minder waard wordt. Ik vind het geld dat ik er aan uitgeef het waard. Ik heb er heel veel lol van. Lepin stoort me puur door het gebrek aan respect voor copyright, zoals elk Chinees bedrijf.

Zit er een flinke marge op Lego? Zeker. De inkoopprijs van sets is zo'n 50-60% van de adviesprijs voor winkels. Lepin kost 10-30% van die adviesprijs en zal nog heel wat stappen moeten maken om de kwaliteit, service en iets waar Lego zelf ook moeite mee heeft: kleuren van onderdelen hetzelfde die hetzelfde horen te zijn (nog erger bij Lepin). Die 3 dingen kosten geld en gaat Lepin geld kosten die wordt verrekend in de setprijs. Dus dan wordt Lepin duurder en dat is nog voordat ze Lego dan weg geconcurreerd zouden hebben en als Lepin daadwerkelijk Lego failliet krijgt, moet Lepin zelf geld investeren in het ontwerpen van sets, wat ook de prijs zal opdrijven van Lepin sets.

Kortom: het huidige Lepin verdienmodel heeft Lego harder nodig dan Lego de kopietjes van Lepin nodig heeft. Dus nee, angst speelt geen rol.

• ToolkiT
naitsoezn schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:03:

o.a. deze post heb ik vanochtend naar de digitale prullenbak verwezen. De oorspronkelijke post / vraag wordt gewoon niet gewaardeerd in het topic (o.a. door de redenen die hierboven genoemd worden, maar de regel staat al van voordat ik begon als mod).
Dat weet ik dus niet zo zeker.. ik zie de vraag namelijk heel regelmatig langkomen.. er is dus blijkbaar wel interesse naar..
naitsoezn schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:03:
Vragen over nep-lego is dys gewoon off-topic en daar wordt naar gehandeld. De discussie over het wel en wee van de regels (en dus over moderaties) zijn ook off-topic in het lego-topic en werden dus ook verwijderd.
ipv deleten kunnen we niet een policy maken dat het naar een ander (dit?) topic gaat? beetje zoals bij grappige plaatjes/discusssie over grappige plaatjes topic gedaan word?

Daarmee voorkom je ook dat de vragen keer op keer weggemod moeten worden..

• ToolkiT
AppieNL schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:01:
Waarom er niet over Lepin en co. wordt gepraat in het Lego topic is vrij simpel: geen respect voor copyright of IP en schadelijk voor Lego's reputatie, want dom volk gaat vervolgens wel klagen bij Lego ipv Lepin, want ook al is de kwaliteit wel redelijk is het nog steeds geen Lego.
Fair point, maar mijn argument is implaat van het doodzwijgen/censuren kunnen we het niet beter afsplitsen??
Een open discussie of het nu wel of niet wat is, lijkt me een gezond iets..

Let wel ik ben ook tegen stelen van IP en heb ook liever echte lego.. maar ik ben wel nieuwsgierig over lepin.. en in sommige gevallen ben ik best wel in de verleiding (oude set, eigen sets etc)..

• AGee
  • Niet online

AGee

ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:23:
[...]

Dat weet ik dus niet zo zeker.. ik zie de vraag namelijk heel regelmatig langkomen.. er is dus blijkbaar wel interesse naar..
Dan maak je er een topic voor aan of kaart je het beleid aan. Dat doe je imho niet door in het topic gewoon de geldende regels te negeren.
ipv deleten kunnen we niet een policy maken dat het naar een ander (dit?) topic gaat? beetje zoals bij grappige plaatjes/discusssie over grappige plaatjes topic gedaan word?
Had gekund idd, mea culpa, al zou ik het feedback-topic uitgekozen hebben ipv LA. Maar dit ging in bulk en de meeste users zouden beter moeten weten dan het beleid ter discussie stellen in het topic zelf ;)

• chrisO
  • Laatst online: 07:29
Lepin is vooral bekend vanwege het maken van kopieen van populaire LEGO modellen en deze kopieen zijn stukken voordeliger dan de originele LEGO modellen. Dit is natuurlijk inbreuk op merkrecht / intellectueel eigendom en daarom Illegaal!

Ik vraag me af of en hoelang het getolereerd zou worden als ik op Tweakers vragen ga stellen of informatie ga verstrekken over een merk Y dat nep macbooks verkoopt die er identiek uitzien als een echte maar 1/3 van de prijs kosten...

• AppieNL
ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:23:
[...]

Het punt is ook niet dat er er geen interesse voor zou zijn. Het hoort gewoon niet in het echte Lego topic. Waarom een topic als dit, dus apart van het Lego topic, niet eerder is gemaakt, snapte ik sowieso al niet. Zeker niet na dat het in de afgelopen paar maanden al 3-4x is weg ge-edit in het Lego topic en het een topic warning heeft. Zijn mensen dan zo eigenwijs/blind/weet ik veel ipv gewoon een nieuw topic er voor te maken?

• ToolkiT
chrisO schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:28:
Lepin is vooral bekend vanwege het maken van kopieen van populaire LEGO modellen en deze kopieen zijn stukken voordeliger dan de originele LEGO modellen. Dit is natuurlijk inbreuk op merkrecht / intellectueel eigendom en daarom Illegaal!
klopt, maar ze maken meer dan dat.. en als lego de sets niet meer maakt.. is het dan nog steeds een bezwaar om het IP te gebruiken??
chrisO schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:28:
Ik vraag me af of en hoelang het getolereerd zou worden als ik op Tweakers vragen ga stellen of informatie ga verstrekken over een merk Y dat nep macbooks verkoopt die er identiek uitzien als een echte maar 1/3 van de prijs kosten...
Er over praten word zeker gedaan.. en 90% van de tijd is de conclusie dat de kwaliteit niet ok is..of dat het een illegale rip-off is..
Kijk maar eens als het gaat over accu-packs etc... daar word ook over neppers gediscuseerd.. al is het alleen maar om elkaar te waarschuwen voor de gevaren..

• ToolkiT
naitsoezn schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:28:
[...]

Dan maak je er een topic voor aan of kaart je het beleid aan. Dat doe je imho niet door in het topic gewoon de geldende regels te negeren.

[...]

Had gekund idd, mea culpa, al zou ik het feedback-topic uitgekozen hebben ipv LA. Maar dit ging in bulk en de meeste users zouden beter moeten weten dan het beleid ter discussie stellen in het topic zelf ;)
OK, ik stel voor dat we dit topic verplaatsen en de volgende keer overtreders in het lego topic hier naar sturen..
Is dat een acceptabele oplossing voor de mods?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:02
Als het "Het grote algemene bouwstenen topic" zou zijn dan kan dat prima, maar in het LEGO-topic ga je toch ook niet over K'NEX praten? De clones zijn een heel ander product, geen LEGO :).

My favorite programming language is solder.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:03
Ik begreep ook niet dat er niet eerder iets is opgezet om dit te bespreken. Simpelweg omdat er wel regelmatig vraag naar was in het Lego topic. Vreemd vind ik wel dat we het hier over nep-lego hebben, laten we het, het grote plastic bouwstenen topic noemen of iets dergelijks?

Natuurlijk is het in het beeld van de echte Lego fans, nep Lego, maar er zijn genoeg fabrikanten die (niet zoals Lepin) ook echt originele modellen maken. Lepin lift mee op Lego's ontwerpen en dat valt onder IP. Daardoor zou ik Lepin zelf plaatsen onder het zelfde verhaal als wat er in China topics gebeurd, geen namaak. Wel heb ik van Lepin een MOC gezien welke er heel strak uit zag, dat dergelijke dingen naar voren komen zou ik meer waarderen. De uit-de-productie modellen van Lego namaken lijkt mij toch echt discutabel.

Strava & Untappd - Do not combine!

• MAX3400
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:34:
[...]

klopt, maar ze maken meer dan dat.. en als lego de sets niet meer maakt.. is het dan nog steeds een bezwaar om het IP te gebruiken??
Tot op zekere hoogte wel; dat een IP niet meer wordt gemaakt, wil niet zeggen dat het patent / trademark / design klakkeloos mag worden gekopieerd. Dat eigenaar & wetgevers elkaar daarin mogelijk niet kunnen vinden, is een uitkomst voor mensen die een bepaalde set, in certain way or shape alsnog willen bemachtigen.
Er over praten word zeker gedaan.. en 90% van de tijd is de conclusie dat de kwaliteit niet ok is..of dat het een illegale rip-off is..
Kijk maar eens als het gaat over accu-packs etc... daar word ook over neppers gediscuseerd.. al is het alleen maar om elkaar te waarschuwen voor de gevaren..
Als je het zo stelt, zal een apart "fake LEGO topic" wel voorzien moeten worden van een duidelijke waarschuwing, vind ik, waarin compatibility & interoperability liever niet mogen worden besproken. Ik denk dat dat precies de grens is waarom een rip-off kan bestaan zonder direct last te hebben van de originele IP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Tja, topics/posts over namaak-merkartikelen zijn altijd ongewenst geweest. Waarom zou het hier anders zijn?

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• ToolkiT
Puch-Maxi schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:37:
Als het "Het grote algemene bouwstenen topic" zou zijn dan kan dat prima, maar in het LEGO-topic ga je toch ook niet over K'NEX praten? De clones zijn een heel ander product, geen LEGO :).
Knex past niet op lego.. clones als lepin wel.. Lego heeft dat jaren (terecht?) proberen tegen te houden met hun copyrights, maar heeft die rechtzaak verloren..
Dus de link is veel duidelijker dan met knex of mechano etc..

Logisch dus dat er vragen over komen in het lego topic..

• ToolkiT
MAX3400 schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:43:
[...]

Tot op zekere hoogte wel; dat een IP niet meer wordt gemaakt, wil niet zeggen dat het patent / trademark / design klakkeloos mag worden gekopieerd. Dat eigenaar & wetgevers elkaar daarin mogelijk niet kunnen vinden, is een uitkomst voor mensen die een bepaalde set, in certain way or shape alsnog willen bemachtigen.
Ik vind het een lastige.. want op de blokjes zelf zit geen copyright meer, maar lego heeft wel veel geinvesteerd in het design van de combinatie van de blokjes (het ontwerp van de set).. maar aan de andere kant als lego het niet meer wil verkopen krijg je speculatiekopers en woekerprijzen... dat lijkt me ook niet wenselijk..
MAX3400 schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:43:
Als je het zo stelt, zal een apart "fake LEGO topic" wel voorzien moeten worden van een duidelijke waarschuwing, vind ik, waarin compatibility & interoperability liever niet mogen worden besproken. Ik denk dat dat precies de grens is waarom een rip-off kan bestaan zonder direct last te hebben van de originele IP.
Hoe goed clonen werken ivm lego is lijkt me de hamvraag.. zoals dat de versnellingsbak van de nep-porsche slecht is, lijkt me nuttige info om te voorkomen dat mensen nep-troep kopen..
gambieter schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:44:
Tja, topics/posts over namaak-merkartikelen zijn altijd ongewenst geweest. Waarom zou het hier anders zijn?
Over nep accubanks etc word terecht ook over gepraat.. wijs elkaar op de gevaren en het feit dat je potentieel de wet breekt.. hoe je het ook went of keert er is interesse voor dat spul..
IMHo kan je beter een open discussie daarover voeren ipv een doofpot-policy..

• AppieNL
Raznov schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:41:
Vreemd vind ik wel dat we het hier over nep-lego hebben, laten we het, het grote plastic bouwstenen topic noemen of iets dergelijks?
Puch-Maxi schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:37:
Als het "Het grote algemene bouwstenen topic" zou zijn dan kan dat prima
Alsjeblieft niet!!!

De namaak Lego gewoon bij z'n naam noemen en het aparte Lego topic houden. Straks gaan mensen nog hun echte Lego vragen stellen in het 'algemene bouwstenen topic', terwijl het hoort in het Lego topic ipv het topic voor de namaak en het eerste wat die lui dan zullen zeggen is: waarom hoort Lego niet in het 'algemene bouwstenen topic'?

Megablocks, Lepin en/of namaak lego gewoon in de titel, absoluut niks van 'algemene bouwstenen' in de titel wat mij betreft.

• chrisO
ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:34:
[...]

[...]
In alle post over Lepin die in het verleden in het LEGO forum zijn gepost, ging het over een product dat inbreuk maakt op het intellectuele eigendom van LEGO. Er heeft nog NOOIT een origineel product van Lepin in gestaan. Zelfs in dit forum worden 2 producten van Lepin genoemd ( De Porsche en Fire Brigade ) beide intellectueel eigendom van LEGO.

En omdat een product uit productie is, maakt dat het nog niet legaal om het te kopieren.

• ToolkiT
chrisO schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:17:
[...]

In alle post over Lepin die in het verleden in het LEGO forum zijn gepost, ging het over een product dat inbreuk maakt op het intellectuele eigendom van LEGO. Er heeft nog NOOIT een origineel product van Lepin in gestaan. Zelfs in dit forum worden 2 producten van Lepin genoemd ( De Porsche en Fire Brigade ) beide intellectueel eigendom van LEGO.

En omdat een product uit productie is, maakt dat het nog niet legaal om het te kopieren.
Dit is niet waar.. ik herriner me nog een post van iemand die een MOC lepin set vond..
Maar het meerendeel is idd wel een kopie van lego sets..

• chrisO
ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:19:
[...]

Dit is niet waar.. ik herriner me nog een post van iemand die een MOC lepin set vond..
Die MOC was ook gekopieerd van iemand anders, dus die maakt ook inbreuk op intellectueel eigendom.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voorbeeld zoals deze:
https://ideas.lego.com/projects/15229

Uiteindelijk door Lego 'not approved', andere jongens zijn hier direct ingesprongen en zijn ze gaan uitbrengen (in 3 variaties). Waarom zou een goed idee gelimiteerd worden door 1 enkel bedrijf, als het steentje zelf geen merkrecht meer heeft? Tuurlijk, McDonalds en consorten zelf kunnen nog even met hun merknaam zwaaien. Grijs gebied, maar boeit mij weinig.

Maar Lepin (of Megablocks en brickarms) hebben hun eigen series, leger bijvoorbeeld heeft Lego zich nog nooit aan gebrand, ook die model-wapens niet.

3 grote modellen van mij zijn langs de douane geweest, 2 zelfs open, als het echt niet mocht, hadden ze dat toch al lang tegen gehouden?

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ToolkiT
chrisO schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:21:
[...]

Die MOC was ook gekopieerd van iemand anders, dus die maakt ook inbreuk op intellectueel eigendom.
Dat het iemands IP is ben ik met je eens, of het ook imbreuk maakt hangt er maar vanaf.. misschien heeft die AFOL wel een dealtje met lepin gesloten.. of vind hij het juist wel cool (bevestiging van hoe goed zijn design was)...
SinergyX schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:24:
Voorbeeld zoals deze:
https://ideas.lego.com/projects/15229

Uiteindelijk door Lego 'not approved', andere jongens zijn hier direct ingesprongen en zijn ze gaan uitbrengen (in 3 variaties). Waarom zou een goed idee gelimiteerd worden door 1 enkel bedrijf, als het steentje zelf geen merkrecht meer heeft? Tuurlijk, McDonalds en consorten zelf kunnen nog even met hun merknaam zwaaien. Grijs gebied, maar boeit mij weinig.

Maar Lepin (of Megablocks en brickarms) hebben hun eigen series, leger bijvoorbeeld heeft Lego zich nog nooit aan gebrand, ook die model-wapens niet.
Dit soort voorbeelden lijken me juist goed voor de lego community..
SinergyX schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:24:

3 grote modellen van mij zijn langs de douane geweest, 2 zelfs open, als het echt niet mocht, hadden ze dat toch al lang tegen gehouden?
Dat verbaast me eerlijk gezegd wel een beetje..

[Voor 17% gewijzigd door ToolkiT op 14-11-2016 20:28]

• chrisO
ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:26:
[...]

Dat het iemands IP is ben ik met je eens, of het ook imbreuk maakt hangt er maar vanaf.. misschien heeft die AFOL wel een dealtje met lepin gesloten.. of vind hij het juist wel cool (bevestiging van hoe goed zijn design was)...

[...]

Dit soort voorbeelden lijken me juist goed voor de lego community..

[...]

Dat verbaast me eerlijk gezegd wel een beetje..
Limiet ligt bij 3 dozen dacht ik, daarboven ziet de douane het als handel...

Noem eens één Lepin model dat geen inbreuk maakt op intellectueel eigendom van een ander...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:45

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Het nepLego wordt al een jaar of 2-3 actief verbannen uit het officiële Lego topic. Ja, er wordt hard in gesnoeid, maar het is niet zo dat het niet in de topicwaarschuwing staat. Wat ik wel bijzonder vind, is dat niemand een Megablocks, Lepin of andersoortig topic ooit heeft geopend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Señor Sjon schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:33:
Het nepLego wordt al een jaar of 2-3 actief verbannen uit het officiële Lego topic. Ja, er wordt hard in gesnoeid, maar het is niet zo dat het niet in de topicwaarschuwing staat. Wat ik wel bijzonder vind, is dat niemand een Megablocks, Lepin of andersoortig topic ooit heeft geopend.
Er zijn wel discussies geweest, maar kreeg je vrij snel niveau zoals hierboven, nep, fake, IP, yadiya, weinig discussie waardig.

An sich boeit me het ook weinig, ik heb voor weinig leuk spul, en dat is alles waar ik me druk om maak :P

• AppieNL
ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:19:
[...]

MOCs kopiëren vindt men in de MOC community nog een grotere schande dan dat Lego sets worden nagemaakt, omdat MOCs komen van mensen met een grote liefde voor het product en daar hun ziel en zaligheid in gooien om een mooie MOC te maken.

Het zal ook er voor zorgen dat mensen 2x nadenken voordat ze (vaak gratis zoals eerder genoemde Madoca) instructies maken.

MOCs van erkende Lego bouwers van Lepin moet je dus niet willen.

Edit
@Sinergy
En voor hoelang heb je dat spul nog als Lego failliet is? Lepin kan niks zelf verzinnen.

[Voor 6% gewijzigd door AppieNL op 14-11-2016 20:45]

• chrisO
SinergyX schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:38:
[...]

Er zijn wel discussies geweest, maar kreeg je vrij snel niveau zoals hierboven, nep, fake, IP, yadiya, weinig discussie waardig.

An sich boeit me het ook weinig, ik heb voor weinig leuk spul, en dat is alles waar ik me druk om maak :P
Als je in het officiele LEGO topic; waar een duidelijke waarschuwing staat, gaat praten over nep merken, dan is het nogal voor de hand liggend dat je dat soort reacties gaat krijgen. Net zoiets als Microsoft de hemel in prijzen in het Apple topic, dat gaat ook niet goed.

Ik heb persoonlijk niks tegen alternatieven blokjes zoals bijvoorbeeld Megablocks, Sluban of BanBao maar een bedrijf als Lepin (wat niks anders doet dan LEGO modellen exact namaken ) moet gewoon zo snel mogelijk verdwijnen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op zich heb je daar een valide punt: niks mis met bespreken van alternatieve bouwstenen, maar wel met (in NL) illegale zaken. Zelfde insteek als en in lijn met GoT algemeen: we helpen prima met allerlei software, maar niet met illegale meuk. Lijkt me best een goede om daar de scheidingslijn te leggen.
Dan kan Lego in zijn eigen topic blijven, en wordt Lepin buiten de discussie gehouden, want gewoon rucksichtlos jatwerk en dat willen we hier niet :)
Plus het maakt de weg ook vrij om iets als alternatieve lightbricks, android bricks of andere specifieke zaken te bespreken. Denk ook aan de 3D printed monorails die ik zelf laatst noemde. Die kan dan ook een mooi plaatsje krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• AGee
  • Niet online

AGee

Als er behoefte is om te spreken over niet-lego-producten en in het lego-topic wordt dat niet gewaardeerd (en daar wordt logischerwijs op gehandhaafd), dan vraag ik me af waarom er nog nooit iemand een apart topic geopend heeft. Zolang het gewoon legaal is en niet tegen de voorwaarden van het forum......

Ik proef hierboven een beetje een excuus om maar geen apart topic te willen, dat er dan in dat topic off-topic gereageerd gaat worden? Laat daar nou juist de mods voor zijn aangesteld om dat te voorkomen.... ;)

[Voor 7% gewijzigd door AGee op 14-11-2016 21:29]

• ToolkiT
ok... laat ik dan ook maar het initiatief nemen:
Het kleine 'Lego compatible' topic

Als de modjes alle 'off topic' praat uit het officiele lego topic daar heen sturen hebben we een win-win situatie :)

[Voor 35% gewijzigd door ToolkiT op 14-11-2016 21:58]

• AGee
  • Niet online

AGee

ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:57:

Als de modjes alle 'off topic' praat uit het officiele lego topic daar heen sturen hebben we een win-win situatie :)
Mijn zegen heb je wat het topic betreft, maar dit ^^ kan ik persoonlijk niet garanderen. We zijn geen twitter-politie die er maar voor moeten zorgen dat elke "#-post" in het juiste topic komt.... Handhaven zou ook kunnen betekenen dat er posts verdwijnen als dezelfde users te vaak dezelfde 'oepsie' maken ;)

• ToolkiT
naitsoezn schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:04:
[...]

Mijn zegen heb je wat het topic betreft, maar dit ^^ kan ik persoonlijk niet garanderen. We zijn geen twitter-politie die er maar voor moeten zorgen dat elke "#-post" in het juiste topic komt.... Handhaven zou ook kunnen betekenen dat er posts verdwijnen als dezelfde users te vaak dezelfde 'oepsie' maken ;)
Ja bij herhaaldelijk overtreden is wissen natuurlijk gepast.. maar bij het grappige plaatjes topic is het precedent natuurlijk wel geschept...
Maar deze oplossing lijkt me win-win voor iedereen.. en voor modjes hopelijk ook uiteindelijk minder werk omdat veel vragen al eerder geplaatst zijn.. als OP in lego topic een link krijgt zijn we helemaal klaar en is het voor iedereen duidelijk :)

• AGee
  • Niet online

AGee

ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:15:
[...]

Ja bij herhaaldelijk overtreden is wissen natuurlijk gepast..
O-) Geen enkel (sub)forum is gelijk dus ik herken geen enkel precedent ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Een HK topic is wat anders dan een openbaar topic (al ben ik persoonlijk voor het intrekken van HKXS bij mensen die 3 strikes hebben bij het Grappige plaatjes topic :p )

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• ToolkiT
naitsoezn schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:24:
[...]

O-) Geen enkel (sub)forum is gelijk dus ik herken geen enkel precedent ;)
Wel van het veranderen van topic titles? ;)

• AppieNL
ToolkiT schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:53:
[...]

Wel van het veranderen van topic titles? ;)
Is de huidige titel aangepast dan van het nieuwe nep Lego topic? De OP vind ik best, maar de titel te vaag. En gezien hoe vaak mensen de topic warning negeerde/niet zien van het Lego topic, heb ik weinig vertrouwen dat ze meer lezen dan de titel van dat topic. De huidige titel is erg gevoelig voor kruisbesmetting tussen de 2 topics wat mij betreft.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 16:49

PromoX

Flying solo

De titel was Het kleine 'Lego compatible' topic en nu dus Het kleine 'Bouwsteentjes' topic. Beide vind ik niet geweldig, maar de huidige klinkt inderdaad alsof het ook voor Lego bedoeld is.

And I'm the only one and I walk alone.

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:36
Hoewel ik nooit in het logo topic post, vind ik wel dat het nep lego een topic verdient.

Dit omdat ik vanuit huis zeer geinterseerd ben in de Lepin modellen.

Anderzijds lees ik veelal commentaar dat de Lepin zakjes niet genummerd zijn en het bouw proces niet ten gunste komt. Maar ik heb zelf de orginele VW T1 camper van LEGO en die zakjes waren ook niet genummerd...

[Voor 40% gewijzigd door Casejunky op 15-11-2016 11:59]

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Verkeerde topic sorry.

[Voor 93% gewijzigd door DeeSung op 25-05-2017 11:52]

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Iemand toevallig LEPIN 20011 gezien.

Aangezien the real deal (4x4 crawler limited edition) niet meer voor een normale prijs verkrijgbaar is. Zou dit een alternatief kunnen zijn

iRacing Profiel

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

HeAdWaVe74 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:18:
Iemand toevallig LEPIN 20011 gezien.

Aangezien the real deal (4x4 crawler limited edition) niet meer voor een normale prijs verkrijgbaar is. Zou dit een alternatief kunnen zijn
Het kleine 'Bouwsteentjes' topic

:)

• 3x3
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Weet iemand waar en onder welke omstandigheden Lepin de steentjes maakt?

| live and give like no one else |

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

3x3 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:36:
Weet iemand waar en onder welke omstandigheden Lepin de steentjes maakt?
Het kleine 'Bouwsteentjes' topic

Is lezen nou echt zo moeilijk? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 3x3
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Ik heb ook dat topic doorgenomen, maar ook daar staat het antwoord niet.

| live and give like no one else |

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:09

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Dan stel je de vraag daar. Lieve Adjes is voor beleid, dit topic was voor een discussie over het beleid tov discussies over nep-lego. Niet voor de discussies zelf.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee