Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ons huis wil moeilijk opwarmen. Veel aan het lezen geweest in het cv-ketel tuning topic. Hieruit veel tips gehaald echter het wil niet comfortabel (blijft kil aanvoelen ook bij 20gr) en opwarmen duurt lang. Wanneer ik de aanvoer temperatuur verhoog wordt het iets beter maar het blijft behelpen.

Vooral wanneer het buiten koud is, zoals afgelopen dagen hebben wij er last van. Dan wil het bijna niet boven de 20 graden uitkomen. Dan heb ik het nog niet over -10 :-(.

Nu heb ik een vermoeden dat de oorzaak kan liggen in te weinig radiator vermogen. Mijn rekensom is als volgt:

Bouwjaar huis2001
TypeVrijstaand - goede isolatie
KetelNefit Proline NxT HRC24/CW4
ThermostaatHoneywell round modulation

Inhoud woonkamer + keuken - 5,7x9x2,6135m3
Vermogen nodig (85w/m3*) = 135*8511475 watt
Radiators woonkamer
Radiator 1 - 40x270 T21 2689 Watt
Radiator 2 - 40x145 T11988 Watt
Radiator 3 - 40x110 T211095 Watt
Radiator 4 - 40x128 T221736 Watt
Totaal radiator vermogen6508 Watt
Vermogen tekort 11475 - 65084967 Watt

mijn vragen:
- klopt mijn redenatie
- kloppen mijn aannames in de rekensom
- is het benodigde vermogen 11.475 niet te hoog voor een relatief nieuwe woning?
- wanneer ik 4967 Watt aan radiators bijplaats wordt het dan comfortabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Met 85 W/m3 rekenen is wel wat veel.
Zie de lijst van Warmteservice, en volgens mij is die wel minstens 10 jaar oud, dus je zou jou huis nog enigszins onder nieuwbouw kunnen rekenen.
https://www.warmteservice.../pdf/BerRadenKetelcap.pdf

Met welke aanvoertemperatuur stook je eigenlijk? En heb je met die temperaturen ook je radiatorvermogen berekend?

[ Voor 18% gewijzigd door blitzkrieg op 14-11-2016 16:35 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
blitzkrieg schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:27:
Met 85 W/m3 rekenen is wel wat veel.
Zie de lijst van Warmteservice, en volgens mij is die wel minstens 10 jaar oud, dus je zou jou huis nog enigszins onder nieuwbouw kunnen rekenen.
https://www.warmteservice.../pdf/BerRadenKetelcap.pdf
snelle rekensom geeft dan:
135m3 x 75 x 0,8 = circa 8.100 watt

nog steeds meer dan ik heb hangen (6.508 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
blitzkrieg schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:27:
Met welke aanvoertemperatuur stook je eigenlijk? En heb je met die temperaturen ook je radiatorvermogen berekend?
de temperatuur die ik nu heb ingesteld is 60 graden. Ik weet niet hoe ik met deze temperatuur het radiatorvermogen moet berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Heb je het merk en type van je radiatoren, sommige fabrikanten geven tabellen waarbij je je aanvoertemperatuur op kan geven, zoals Henrad.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Helaas Blitzkrieg, geen merknaam te vinden aan de zichtbare zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Heb je hier dus gelezen? Gas besparen door middel van CV tuning deel II

En ja, je hebt gelijk. Verhogen afgiftevermogen zorgt dat je met lagere aanvoer temperaturen kan aanwarmen en fors sneller. Dus ook zuiniger. Ik zou er zeker zo'n 2500/3000 Watt bijhangen.

Ik heb via Marktplaats er 1 bijgekocht en gehangen en voel nu ook geen koudetrek vanuit een hoek waar niks hing. Plaatsing doet dus ook veel voor het gevoel van comfort.

Edit: zie dat je een Nefit hebt. Werkt die wel helemaal lekker met die thermostaat ook? Nefit is daar volgens mij behoorlijk gevoelig voor. (Doet niks af aan je afgiftevermogen).

[ Voor 22% gewijzigd door 445033 op 14-11-2016 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Die ketel met een Honeywell zou goed moeten gaan. Een familielid heeft ook die ketel (of iig serie) met een Honeywell Round Modulation. Daarover gesproken: Heb je de nieuwe Honeywell (met dat grotere display zoals deze)? Dan zou je dit kunnen proberen:

GENETX in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Hielp bij mij extreem veel. Ik had exact dezelfde problemen als jij schetst: een huis dat amper op temperatuur te krijgen is bij temperaturen <10 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:59:

GENETX in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Hielp bij mij extreem veel. Ik had exact dezelfde problemen als jij schetst: een huis dat amper op temperatuur te krijgen is bij temperaturen <10 graden buiten.
Bedankt voor de tip! Ik heb net de instelling gewijzigd naar OPC (optimal comfort). Via mindergas.nl monitor ik al een tijd m3/graaddag.

Mmmm, net een filmpje gezien bij Honeywell en ze suggereren dat ECO modulation en bij IPC zeggen ze niet wat dit precies is.

Dit staat trouwens in de handleiding, ook niet echt duidelijk:
Type regelgedrag: Er zijn cv-installaties, waarbij gebruikers het efficiënte, modulerende regelgedrag van het OpenTherm cv-toestel niet
als comfortabel ervaren, zoals bijvoorbeeld door het lauw blijven van radiatoren. In deze gevallen bestaat de mogelijkheid om via het installatiemenu het type regelgedrag te wijzigen in optimaal comfort (OPc). Dit regelgedrag zorgt o.a. voor een hogere watertemperatuur en meer stralingswarmte, maar is in de regel minder energiezuinig dan het standaard regelgedrag.

[ Voor 42% gewijzigd door tweakfdr op 14-11-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

tweakfdr schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:34:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb net de instelling gewijzigd naar OPC (optimal comfort). Via mindergas.nl monitor ik al een tijd m3/graaddag.

Mmmm, net een filmpje gezien bij Honeywell en ze suggereren dat ECO modulation en bij IPC zeggen ze niet wat dit precies is.

Type regelgedrag: Er zijn cv-installaties, waarbij gebruikers het efficiënte, modulerende regelgedrag van het OpenTherm cv-toestel niet
als comfortabel ervaren, zoals bijvoorbeeld door het lauw blijven van radiatoren. In deze gevallen bestaat de mogelijkheid om via het installatiemenu het type regelgedrag te wijzigen in optimaal comfort (OPc). Dit regelgedrag zorgt o.a. voor een hogere watertemperatuur en meer stralingswarmte, maar is in de regel minder energiezuinig dan het standaard regelgedrag.
Blijft dat je nog steeds te weinig vermogen hebt hangen. Ik heb een kamer van 60m2 en daar hangt zo'n 7000 Watt maar niet vrijstaand dus de buren warmen bij. >:) Hogere watertemperaturen zorgen voor lager rendement van je HR ketel is dus meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
tweakfdr schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:34:
[...]

Modulatie werkt nog wel gewoon. Alleen bij het opwarmen van het huis gaat hij gewoon volgas (hoge delta T tussen setpoint en temperatuur). Ik heb mijn ketel wel op 70 of 75 graden beperkt. Als het huis op temperatuur is, dan gaat hij gewoon lekker rustig aan de slag. Op ECO bleven radiatoren lauw en ging de ketel niet verder dan 60 graden bij mij, wat echt te weinig was om de kou het huis uit te krijgen. Kijk het een weekje aan zou ik zeggen.

Wellicht ook belangrijk: Is dit pas sinds kort (of deze "winter") een probleem? Kan me namelijk niet voorstellen dat je al 15 jaar in de kou zit, maar eindelijk zoiets hebt van: Fuck deze shit :P . Verhuisd, of een nieuwe ketel? Kan me niet voorstellen dat de capaciteit van de radiatoren ineens een probleem is namelijk.

@ Hierboven: Maar wat is de isolatie? Ik heb ook een shitload aan vermogen op mijn kleine 60m2. Maar dat is een huis uit de jaren 50 (Energielabel C, geen flauw idee waar de woningbouw dat vandaan heeft). Mijn ouders krijgen het huis (jaren '10) prima warm met minder dan de helft. Dus geloof niet zozeer dat het vermogen van de radiatoren het probleem is.

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 14-11-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

GENETX schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:16:
[...]

Modulatie werkt nog wel gewoon. Alleen bij het opwarmen van het huis gaat hij gewoon volgas (hoge delta T tussen setpoint en temperatuur). Ik heb mijn ketel wel op 70 of 75 graden beperkt. Als het huis op temperatuur is, dan gaat hij gewoon lekker rustig aan de slag. Op ECO bleven radiatoren lauw en ging de ketel niet verder dan 60 graden bij mij, wat echt te weinig was om de kou het huis uit te krijgen. Kijk het een weekje aan zou ik zeggen.

Wellicht ook belangrijk: Is dit pas sinds kort (of deze "winter") een probleem? Kan me namelijk niet voorstellen dat je al 15 jaar in de kou zit, maar eindelijk zoiets hebt van: Fuck deze shit :P . Verhuisd, of een nieuwe ketel? Kan me niet voorstellen dat de capaciteit van de radiatoren ineens een probleem is namelijk.

@ Hierboven: Maar wat is de isolatie? Ik heb ook een shitload aan vermogen op mijn kleine 60m2. Maar dat is een huis uit de jaren 50 (Energielabel C, geen flauw idee waar de woningbouw dat vandaan heeft). Mijn ouders krijgen het huis (jaren '10) prima warm met minder dan de helft. Dus geloof niet zozeer dat het vermogen van de radiatoren het probleem is.
Vermogen is wel degelijk HET probleem. Ik stook hier bijvoorbeeld vandaag met een aanvoer van 45 graden ongeveer mijn huis warm naar 20 graden en cv condenseert dan als een gek. Vermogen moet in verhouding staan met inhoud ruimte en natuurlijk isolatie. Op dit moment brand de houtkachel en houdt met zo'n 4 tot 6 blokken hout de kamer heel de avond op 21 graden (buiten nu 6 graden), dus ja, isolatie doet ook veel.

Met een aanvoer van 70/75 en je retour optimaal zo'n 55 graden en krijg je dus van die mooie pluimen uit je pijpje buiten = verlies warmte= geen HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ben het helemaal met je eens hoor wat betreft efficiencie. Echter, doelde ik er op dat ik verwacht dat het opgestelde vermogen voldoende is om het huis comfortable warm te krijgen. En ja, dat gaat dan wel minder efficiënt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
na de aanpassing van de thermostaat is de eerste indruk positief. Huis warmt sneller op, in een circa 1 uur 2 graden. Komend weekend kijken wat het effect is op de m3/graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
de aanpassing heeft wel een grote invloed op het aantal m3/graaddag. Van 0,22 (ECO) naar 0,36 (OPC). De

Nu kan ik ook de delta T meten op de ketel bij 60 graden, deze is helaas 7 graden. Erg laag dus en niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:48
tweakfdr schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:44:
[...]
Nu kan ik ook de delta T meten op de ketel bij 60 graden, deze is helaas 7 graden. Erg laag dus en niet optimaal.
Volgende stap is dus de boel inregelen, zie stappenplan in topicstart Gas besparen door middel van CV tuning deel II Even wachten tot het een keer rond het vriespunt is buiten en dan kun je mooi je gang gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2016 09:01 ]

Pagina: 1