To prep or not to prep?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-07 14:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

NitroX infinity schreef op maandag 14 november 2016 @ 00:17:
Er zijn radio's en campinglampen met een opwindveer. Dus geen batterijen ofzo nodig. Daarnaast is de oeroude knijpkat uiteraard ook een aanrader.
LED Maglites, multitool en die dingen liggen hier ook door het huis heen, tegen de tijd dat ik geen batterijen meer kan vinden zijn we wel een paar jaar verder :P
Mad-Matt schreef op maandag 14 november 2016 @ 00:26:
[...]

bijna correct, 18x per jaar.
Het is mijn hobby, dus ik ga ver over de 40x heen.

Controle door de politie is een kleinigheidje, ze komen binnen, ze checken het en gaan weer weg.

Wat doen jullie qua voedingsvoorraad?
Even iets doms maar een oude luchtbuks kan ook aardig wat schade doen, of mogen die ook niet meer? YouTube: How powerful are BB and Pellet guns? Niet dat het (vergunning) er überhaupt toe doet als de regering om is gevallen maar goed.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:19

Mad-Matt

TheDoctor#2181

knikbuks etc van 4.5mm zijn nog gewoon legaal idd en prima om mee op vogels/eenden en ander klein wild te jagen (mocht het nodig zijn, dit is nu uiteraard niet legaal) Je moet ze alleen goed raken, anders lopen ze gewoon door.

[ Voor 15% gewijzigd door Mad-Matt op 14-11-2016 01:14 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Op een voorraadje hout waarmee ik mijn huis zeker een maand lang non-stop kan verwarmen en wat camping-spul na ben ik ten dode opgeschreven. Man, wij hebben regelmatig weken dat we tijdens het maken van een boodschappenlijstje vergeten hoeveel dagen er in de week ziten... 8)7

Maar ik ben niet zo'n prepper. Ik geloof niet in grootschalige stroomuitval en woon boven NAP. Ik heb wel wat cash om een pin-ramp te overleven en bij de overige rampen (nucleair, oorlog, aliens en 2012 achtige rampen ga ik gewoon dood). :+

Ik zie veel mensen die water opslaan, maareh.. hoe lang blijft dat water goed? Ik koop ongeveer 2x per jaar een nieuw waterflesje en krijg al vet veel commentaar dat het "slecht" zou zijn, dat het plastic loslaat en kankerverwekkend is en dat soort gezanik waar ik mij niets van aantrek. Misschien zit er wel een kern van waarheid in hoor, maar in vergelijking met al die andere dingen waar je dood aan gaat vind ik het niet zo spannend... Maar toch, hoe zit dat met bacteriën in je water nadat het 7 jaar op zolder heeft gestaan?
Of kopen jullie elk jaar een nieuwe voorraad water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:26
Dat is heel simpel: houd bij hoeveel water je per dag verbruikt. Neem dan een voorraad van x aantal weken. Elke week als je boodschappen doet vul je aan wat je de afgelopen week hebt verbruikt. Zo blijft je voorraad op peil en je water goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 28912

Tehh schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:17:
Ik zie veel mensen die water opslaan, maareh.. hoe lang blijft dat water goed? Ik koop ongeveer 2x per jaar een nieuw waterflesje en krijg al vet veel commentaar dat het "slecht" zou zijn, dat het plastic loslaat en kankerverwekkend is en dat soort gezanik waar ik mij niets van aantrek. Misschien zit er wel een kern van waarheid in hoor, maar in vergelijking met al die andere dingen waar je dood aan gaat vind ik het niet zo spannend... Maar toch, hoe zit dat met bacteriën in je water nadat het 7 jaar op zolder heeft gestaan?
Ja, het plastic laat los en het is kankerverwekkend. Volgens mij is dit een online hoax gestart door waterflesjes verkopers.

Hier heeft de TNO het even onderzocht:

https://www.gezondheidsne...ervullen-van-waterflesjes

Het is natuurlijk complete waanzin, maar stel dat er magisch plastic deeltjes loskomen, hoe is dat precies kankerverwekkend? Is dat radioactief plastic of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Anoniem: 28912 schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:45:
[...]

Ja, het plastic laat los en het is kankerverwekkend. Volgens mij is dit een online hoax gestart door waterflesjes verkopers.

Hier heeft de TNO het even onderzocht:

https://www.gezondheidsne...ervullen-van-waterflesjes

Het is natuurlijk complete waanzin, maar stel dat er magisch plastic deeltjes loskomen, hoe is dat precies kankerverwekkend? Is dat radioactief plastic of zo?
Het kleine detail dat plastic dat 50 jaar buiten ligt hooguit verkleurd maar verder niks doet qua afbreken vergeten die mensen zeker >:) Grote onzin inderdaad, en stel er is een hoop nucleaire fallout dan zou ik leidingwater sowieso niet meer drinken en voor water in flessen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad. Het reageert met niets, net zo veilig als met Helium-gas een gek stemmetje opzetten.

Wat betreft Preppen. We leven in een land met overstromingsgevaar, dus water, droogte en warmte zijn de belangrijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 14:26
Een simpele opblaasboot op zolder om door t dakraam te duwen is ook geen gekke in een land wat voor het grootste gedeelte onder zeeniveau ligt. (Jaja, als de dijken breken... het water kan ook uit duitsland of uit de lucht komen, niet alleen uit zee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

Rannasha

Does not compute.

Als het echt nodig wordt, dan stap ik met vrouw+kids de auto in en rij ik een paar km de grens over naar een van de veiligste landen ter wereld (Zwitserland). Als dat alleen niet voldoende is, rij ik 2 uur verder naar het chalet van mijn schoonfamilie in de Alpen.

Ver van de grote steden, voldoende brandhout voor de kachel, smeltwater is te gebruiken als drinkwater en er is een boel lang houdbaar eten aanwezig, want Zwitsers wordt aangeraden om een ruime voorraad aan te houden, men is daar meer prepper-georienteerd dan in veel andere landen.

Dus feitelijk overleef ik ook gewoon als semi-parasiet :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

Rmg

Tehh schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:17:
Maar
Maar toch, hoe zit dat met bacteriën in je water nadat het 7 jaar op zolder heeft gestaan?
Die bacteriën vallen in een afgesloten, ongeopende, donker bewaarde, fles wel mee.

Wat het nadeel van de kantoor flesjes is is dat ze doordeweeks wel omgespoeld worden maar in het weekend gewoon 2 / 3 dagen lang met een klein laagje water en zonlicht een broeinest van bacteriën zijn, je handen en je mond zijn nou niet het schoonst zeg maar. :+

Een normaal immuunsysteem kan dat prima aan, of je in een SHTF situatie uit je kantoorflesje moet gaan leuren? zolang er niemand met z'n diarree handen heeft aangezeten is dat an sich geen probleem en is het beter om uitdroging te voorkomen.

Maar heb je schone flessen, gebruik die ( en gebruik bekers en drink niet direct uit flessen, hygiëneregels worden gewoon nog belangrijker, uitdroging is vaak het grootste gevaar en diarree is dan het laatste wat je wil hebben.)

Rubberboten en saferooms op zolder, ik zou eerst eens een keer kijken of je wel in een overstromingsrisicogebied woont. ( http://nederland.risicokaart.nl/ ) Het risico op natte voeten is redelijk groot, dat je op zolder moet gaan wonen is redelijk klein.

Verder:

* Een goed gevulde (en bijgehouden) ehbo koffer.
* Wat flessen water, ik zou het houden bij 3/4 liter pp.**
* Zaklamp / Batterijen, is gewoon handig.
* Waxinelichtjes en dekens. ***

** 1,5 tot 2 liter vocht (!) heb je nodig per dag. Als je 2 flessen per persoon(3L) hebt en meerekent wat je in je koelkast en voorraadkast hebt staan dan heb je zo genoeg voor een week "overleven". Er staat altijd wel een paar liter melk, sap en frisdrank in de meeste koelkasten.
Ik ben optimistisch en ga er van uit dat het maximaal 3 dagen duurt voor er bij een ramp hulpverlening op gang is gekomen in Nederland.

*** Met onze geïsoleerde huizen en ons laagje vet wat de meesten van ons hebben is kou in huis vervelend maar niet dodelijk.

Voor je gaat uitbreiden zou ik eens kijken wat je al in huis hebt.
Tussen de campingspullen zit vaak wel:
* Gasbrander
* Slaapzakken
* Aanmaakblokjes / BBQ Brikketten (Water koken, als het zo ver zou komen)
* Zaklamp / verlichting

Verder hebben veel mensen nog wintersport kleding, handig in de winter als de stroom uitvalt.

Organiseer (en houd bij) al die spullen en je kan al een Nederlandse winter/stroomstoring/overstroming aan voor een aantal dagen.

Je kan dan nog in wat 'gadgets' gaan inslaan, waterfilter, MRE's, Spaceblankets e.d. Dat is wat comfort verhogend en bruikbaar zonder oefenen maar meer voor het 'fun' gehalte van het 'preppen' :+

Wil je verstandig preppen maak dan een goeie set van bovenstaande.

Verder:

Firestarters:
Serieus een BIC of een pakje lucifers werken 1000x zo goed en kosten geen drol. Gooi daar wat van in je ehbo doos. Sowieso waar ga je fikkie stoken? In je tuin? Ga gewoon binnen zitten en pak je desnoods je campingbrander.

Het is trouwens niet zo makkelijk als op youtube, dit zijn dingen die je moet blijven oefenen, zeker niet triviaal als het ook nog eens koud is en je handen zijn verkleumd, grote kans dat je jezelf verwond, Pak een aansteker/lucifers.

Wapens/Buksen/Bogen/Vissen
Wederom, waar ga je je wild schieten in het stadspark? Heb je wel eens een dier het hoekje om geholpen? Gevild? Schoongemaakt? De meeste mensen weten niet eens hoe je een complete vis schoonmaakt , laat staan doodmaakt ook niet iets wat je "even uitzoekt" in een noodsituatie. Sowieso de meeste koelkasten/vrieskasten/voorraadkasten zitten volgeladen met calorieën. Dat 5-pak marsen is 4000kcal, dat is energie voor 2 dagen.

Jagen 2: Ooit eens op de kermis geschoten? Ja die dingen zijn slecht afgesteld, hebben beroerde kwaliteit kogeltjes maar we hebben het over 2 a 3 meter en de afwijking is redelijk constant. Hoe denk je dat je het doet op 10-20 meter, vergeet niet bullet drop op 10 meter is ~5cm en op 20meter al 10.4cm, weet je hoe groot de afstand is en op welke afstand je vizier is afgesteld? Op een bewegend doel ter grote van een duif? Met een geweer dat het grootste gedeelte van het jaar in kast ligt?
Ongeoefend heb je er niets aan.

Medicijnen? Meest voorkomende bijwerking van antibioticum? Diarree, waar je van uitdroogt, niet handig. Belangrijkste is voorkomen en dat doe je door niet gewond te raken (firestarters/messen/wapens/gereedschap waar je niet bekend mee bent) en indien je toch een wond hebt opgelopen door te desinfecteren. En wat zou je verder aan medicijnen willen in je EHBO doos? Behalve een voorraadje als je ergens van afhankelijk bent is er maar weinig wat je zonder medische kennis verantwoord kan gebruiken en kan je dus m.i. beter niet eens bij je hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door Rmg op 14-11-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:14
De meeste MRE's zijn niet comfortverhogend. :+
Rmg schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:40:
[...]

Jagen 2: Ooit eens op de kermis geschoten? Ja die dingen zijn slecht afgesteld, hebben beroerde kwaliteit kogeltjes maar we hebben het over 2 a 3 meter en de afwijking is redelijk constant. Hoe denk je dat je het doet op 10-20 meter, vergeet niet bullet drop op 10 meter is ~5cm en op 20meter al 10.4cm, weet je hoe groot de afstand is en op welke afstand je vizier is afgesteld? Op een bewegend doel ter grote van een duif? Met een geweer dat het grootste gedeelte van het jaar in kast ligt?
Bulletdrop 5cm op 10 meter? Als je je buks op 5 meter hebt afgesteld misschien. Vanwaar de 10.4cm?

[ Voor 107% gewijzigd door Bobmeister op 14-11-2016 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 13:03

Stoney3K

Flatsehats!

Awsom schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:53:
[...]

Ik verwacht dat de US(AF) wel een mogelijkheid heeft om haar eigen (civiele!) GPS uit te schakelen zonder satellieten naar de grond te schieten.
Helaas heeft elke moderne GPS-ontvanger de mogelijkheid om op alle netwerken tegelijk te ontvangen (dus GPS, Galileo, GLONASS, Beidou) en als er dus één supermacht zijn netwerk uitschakelt dan gaan de ontvangers gewoon over op een ander netwerk.

Bovendien, als er massavernietiginswapens vallen dan heeft het helemaal geen zin meer op GPS op zwart te zetten, want dan is er niemand meer over om de ontvangers te lezen.

Jezelf voorbereiden op een stroomuitval van een paar dagen (aggregaat in de schuur zetten, evt. een grote waterton) lijkt me geen verkeerd idee, maar als je jezelf wil voorbereiden voor WO3 dan denk ik dat je beter af bent als je het leger in gaat.

De obsessie met wapens van preppers snap ik dan ook niet, als iedereen in een crisis zit, dan moet je vooral samen proberen te overleven en niet de kostbare mensen die nog over zijn afknallen omdat ze graag van jouw voedselvoorraad mee willen pikken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Stoney3K schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:30:
Jezelf voorbereiden op een stroomuitval van een paar dagen (aggregaat in de schuur zetten, evt. een grote waterton) lijkt me geen verkeerd idee, maar als je jezelf wil voorbereiden voor WO3 dan denk ik dat je beter af bent als je het leger in gaat.
Mensen die een voorraad opbouwen om een oorlog te overleven onderschatten de chaos en onberekenbare situatie ook danig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Rannasha schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:53:
Als het echt nodig wordt, dan stap ik met vrouw+kids de auto in en rij ik een paar km de grens over naar een van de veiligste landen ter wereld (Zwitserland). Als dat alleen niet voldoende is, rij ik 2 uur verder naar het chalet van mijn schoonfamilie in de Alpen.

Ver van de grote steden, voldoende brandhout voor de kachel, smeltwater is te gebruiken als drinkwater en er is een boel lang houdbaar eten aanwezig, want Zwitsers wordt aangeraden om een ruime voorraad aan te houden, men is daar meer prepper-georienteerd dan in veel andere landen.

Dus feitelijk overleef ik ook gewoon als semi-parasiet :)
Dat is hier ook het plan ja, alleen dan meteen Oostenrijk.
Was het trouwens niet zo dat overal in Zwitserland een soort bunkers zijn voor mensen om in te schuilen? Een vriend vertelde me dat eens, ik dacht dat hij weer aan het overdrijven was (dat doet 'ie altijd) maar ik meen toen toch een documentaire gezien te hebben waarin inderdaad Zwitserse bunkers te zien zijn.
Rmg schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:40:
[...]

*verhaal*

Wapens/Buksen/Bogen/Vissen
Wederom, waar ga je je wild schieten in het stadspark? Heb je wel eens een dier het hoekje om geholpen? Gevild? Schoongemaakt? De meeste mensen weten niet eens hoe je een complete vis schoonmaakt , laat staan doodmaakt ook niet iets wat je "even uitzoekt" in een noodsituatie. Sowieso de meeste koelkasten/vrieskasten/voorraadkasten zitten volgeladen met calorieën. Dat 5-pak marsen is 4000kcal, dat is energie voor 2 dagen.

Medicijnen? Meest voorkomende bijwerking van antibioticum? Diarree, waar je van uitdroogt, niet handig. Belangrijkste is voorkomen en dat doe je door niet gewond te raken (firestarters/messen/wapens/gereedschap waar je niet bekend mee bent) en indien je toch een wond hebt opgelopen door te desinfecteren. En wat zou je verder aan medicijnen willen in je EHBO doos? Behalve een voorraadje als je ergens van afhankelijk bent is er maar weinig wat je zonder medische kennis verantwoord kan gebruiken en kan je dus m.i. beter niet eens bij je hebben.
Ik schiet in Oostenrijk wel eens met de buks bij een schietclub en daar is het zonder vizier toch verdomde lastig 5 vierkante mm te raken op 20 meter afstand. Ofja, zeg maar gerust onmogelijk. Met de airsoft wapens van een vriend (o.a. HK416 met 4x scope) lukt het wel redelijk, al hebben die dingen echt totaal geen killing power. Daarnaast is het misschien vloeken in de kerk maar milsim games als Arma letterlijk duizenden uren spelen heeft me ook wel de nodige scherpschutter- en algemene kennis bijgebracht. (Net zoals driving sims en een goed stuur me hebben geholpen bij het rijbewijs)

Daarnaast, als het echt goed mis gaat heb je ook niks aan een bunker vol met eten, want dat eten raakt op en uiteindelijk moet je toch de chaos in. Om nog maar de zwijgen over de eventuele emotionele schade die bijna iedereen dan zal ondervinden met alle depressies/zelfmoorden tot gevolg. Ik bedoel, ik zal er heel eerlijk in zijn: ik sterf nog liever dan dat ik mijn huisdier-konijn moet vermoorden en opeten. Niet dat daar uberhaupt iets eetbaars aan zit met 1000gram gewicht maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Awsom schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:25:
De meeste MRE's zijn niet comfortverhogend. :+

[...]

Bulletdrop 5cm op 10 meter? Als je je buks op 5 meter hebt afgesteld misschien. Vanwaar de 10.4cm?
Voor 5meter staat mijn vizier ~5cm onder de loop gericht, voor 10 meter 10.4. Pellet drop chart en een bore laser O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

Rannasha

Does not compute.

kuusj98 schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:35:
[...]

Dat is hier ook het plan ja, alleen dan meteen Oostenrijk.
Was het trouwens niet zo dat overal in Zwitserland een soort bunkers zijn voor mensen om in te schuilen? Een vriend vertelde me dat eens, ik dacht dat hij weer aan het overdrijven was (dat doet 'ie altijd) maar ik meen toen toch een documentaire gezien te hebben waarin inderdaad Zwitserse bunkers te zien zijn.
Oorspronkelijk wel, maar men is al een tijd bezig met het afbouwen hiervan. Veel van de bunkers zijn gesloten of overgedragen aan private partijen. Het leger heeft nog wel een heel aantal bunkers, maar dat is lang niet voldoende om de hele bevolking in te laten schuilen.

edit: Bovendien zou ik nooit in een leger-bunker terecht kunnen, zelfs al krijg ik de CH nationaliteit, want ik heb nooit aan de dienstplicht meegedaan, wat een voorwaarde is voor toegang.

[ Voor 11% gewijzigd door Rannasha op 14-11-2016 15:49 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Wat betreft de wapen disucssie, beter zorg je dan voor pepperspray ofzoiets. Want dat is tenminste gericht op tijdelijk uitschakelen en vermijden van conflict.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:14
kuusj98 schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:35:

[...]

Daarnaast is het misschien vloeken in de kerk maar milsim games als Arma letterlijk duizenden uren spelen heeft me ook wel de nodige scherpschutter- en algemene kennis bijgebracht. (Net zoals driving sims en een goed stuur me hebben geholpen bij het rijbewijs)
Dat het wat algemene kennis oplevert geloof ik wel, maar handelingen uitvoeren met een echt wapen luistert toch wat nauwer dan op R drukken en je RMB inhouden. Met een wapen omgaan leer je alleen maar door het heel vaak te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Awsom schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:51:
[...]

Dat het wat algemene kennis oplevert geloof ik wel, maar handelingen uitvoeren met een echt wapen luistert toch wat nauwer dan op R drukken en je RMB inhouden. Met een wapen omgaan leer je alleen maar door het heel vaak te doen.
Dat ben ik met je eens, het gaat mij ook puur om de algemene kennis, tactische kennis en basiskennis over munitiesoorten en wat je bij welk wapen nodig hebt. Ook het gebruik van scopes met bolletjes en rekening houden met hoogte/wind zijn dingen die je theoretisch kunt leren en mee kunt nemen naar de praktijk. Maar opnieuw: dat zal heel anders zijn.
!null schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:50:
Wat betreft de wapen disucssie, beter zorg je dan voor pepperspray ofzoiets. Want dat is tenminste gericht op tijdelijk uitschakelen en vermijden van conflict.
Klopt, ik heb dat spul in mijn mond/keel gekregen en ik kan met zekerheid zeggen dat het een van de minst leuke ervaringen is die je kunt hebben :P (hoe dat kon gebeuren? 'kennis' die zo'n busje in klas liet liggen, klasgenoot/vriend die dacht dat het deo was. 1+1=2 :z O-) )

En MRE's:

Ik weet niet waarom maar ik vind het super interessant om uren van die video's te kijken :P Wil het zelf ook wel eens proberen voor de lol. Denk alleen niet dat je er na een maand nog zo vrolijk van wordt maar goed.

[ Voor 38% gewijzigd door Kuusj op 14-11-2016 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

!null schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:50:
Iemand met pepperspray in zijn gezicht spuiten is niet echt een voorbeeld van een succesvolle deëscalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ik mis overigens in elk lijstje misschien wel hét belangrijkste survival onderdeel:
duct
tape
Waterzak maken, zeewaardige boot bouwen, mensen vastbinden, reparaties....
Oké, voor die zeewaardige boot waren enkele honderden rollen ducttape nodig (zie mythbusters) maar een soort van tas om water mee op te vangen & te vervoeren is eenvoudig te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tehh schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:03:
Ik mis overigens in elk lijstje misschien wel hét belangrijkste survival onderdeel:
duct
tape
Waterzak maken, zeewaardige boot bouwen, mensen vastbinden, reparaties....
Oké, voor die zeewaardige boot waren enkele honderden rollen ducttape nodig (zie mythbusters) maar een soort van tas om water mee op te vangen & te vervoeren is eenvoudig te maken.
Weleens gehoord van het concept 'emmer'? :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

anandus schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:06:
[...]

Hahaha duct tape is inderdaad essentieel maar sommige dingen kun je gewoon beter sowieso in huis hebben :+

Denk trouwens wel dat in het geval van een zombie apocalypse je het beste op een boot kunt zitten, zeilboot met motor oid. Grote boten hebben meestal toch dieseltanks van een paar 1000 liter en een dikke watervoorraad plus alle gemakken die je thuis hebt. Niet dat ik ooit op een andere boot heb gezeten dan een rondvaartboot maar goed >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waterzak. Weegt leeg niets en neemt bijna geen ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

kuusj98 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:09:
[...]

Hahaha duct tape is inderdaad essentieel maar sommige dingen kun je gewoon beter sowieso in huis hebben :+

Denk trouwens wel dat in het geval van een zombie apocalypse je het beste op een boot kunt zitten, zeilboot met motor oid. Grote boten hebben meestal toch dieseltanks van een paar 1000 liter en een dikke watervoorraad plus alle gemakken die je thuis hebt. Niet dat ik ooit op een andere boot heb gezeten dan een rondvaartboot maar goed >:)
En dat is het hele probleem met veel van de Boten/Geweren/Medicijnen/Vervoer/Survivaltools :+ Zonder ervaring is het meeste van dat spul gewoon nutteloos en dood gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rmg schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:15:
En dat is het hele probleem met veel van de Boten/Geweren/Medicijnen/Vervoer/Survivaltools :+ Zonder ervaring is het meeste van dat spul gewoon nutteloos en dood gewicht
Het nadeel van een wapen is dat het ook net zo goed tegen je werkt als voor je. Bij gebrek aan training wordt dat steeds waarschijnlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
[...]

Nooit. Watsda?

Iemand vastbinden met een emmer? Zie je het al voor je?
"Nou meneer, als u nu even wilt vergeten dat u mij wou overvallen - omdat ik nog wél kan barbecueën en u niet - en dat ik u toen vakkundig met een bloempot bewusteloos heb geslagen? Ja vergeten? Wilt u dan nu netjes uw handen IN de emmer houden alstublieft?"
Of die doorgesneden brandstofleiding vakkundig repareren door een emmer om te smelten ofzo? De buurman die wél een rol ducttape heeft heeft dan plots een vrij grote kans om voortijdig te komen overlijden a.g.v. een lachbui van een paar dagen.

Als ik overigens te voet / fiets naar duitsland o.i.d. moet vluchten neem ik liever een rol ducttape mee dan een emmer. Dan liever een waterzak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

kuusj98 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:09:
[...]

Binnenvaartschip en dan het ruim ombouwen tot een kas, dan zit je redelijk veilig denk ik. Maar of je het aankan de rest van je leven ergens rond te dobberen (Diesel/Benzine gaat ook op natuurlijk en dat is ook niet onbeperkt houdbaar).

Ik vind het 'nadenken' over doomsday scenario's altijd wel grappig, maar om het daadwerkelijk tot uitvoering te brengen door te gaan preppen gaat me wat ver, ik verwacht sowieso niet dat het nodig zal zijn maar misschien zijn er aanwijzingen dat de doomsday eraan komt die ik totaal over het hoofd zie :p

Het best kan je trouwens zo snel mogelijk de Makro ingaan en zorgen dat er niemand anders binnen komt, dan kan je de eerste golf van problemen voor zijn en ondertussen een beetje spelen met de goederen daar ;)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Afvalzak schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:17:
[...]

Binnenvaartschip en dan het ruim ombouwen tot een kas, dan zit je redelijk veilig denk ik. Maar of je het aankan de rest van je leven ergens rond te dobberen (Diesel/Benzine gaat ook op natuurlijk en dat is ook niet onbeperkt houdbaar).

Ik vind het 'nadenken' over doomsday scenario's altijd wel grappig, maar om het daadwerkelijk tot uitvoering te brengen door te gaan preppen gaat me wat ver, ik verwacht sowieso niet dat het nodig zal zijn maar misschien zijn er aanwijzingen dat de doomsday eraan komt die ik totaal over het hoofd zie :p

Het best kan je trouwens zo snel mogelijk de Makro ingaan en zorgen dat er niemand anders binnen komt, dan kan je de eerste golf van problemen voor zijn en ondertussen een beetje spelen met de goederen daar ;)
Ja zoiets bedoel ik, maar dan met een zeil zodat je ook zonder brandstof kunt varen. Wind zal zich wel niet veel van een doemscenario aantrekken denk ik haha...

De Makro is een goede ja, daar staat een hoop zooi. Kan ik eindelijk die 50 literflessen sterke drank meenemen :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48
Rmg schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:15:
[...]

Met een geweer/pistool kun je redelijk eenvoudig aan voedsel/spullen komen. Dreigen en/of op korte afstand gebruiken. Tuurlijk, jagen gaat hem niet worden. Onderhoud ook niet, maar dat is dan weer lange termijn.
Ronald8 schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:20:
Grootste reële gevaar is volgens mij een grootschalige stroomstoring. Als het betalingsverkeer een week stilstaat is dat voor veel mensen (mezelf daarbij inbegrepen) een flink probleem. Al moet ik voor de 15 euro die ik nu heb liggen wel voor een week kunnen eten in een noodgeval. Zolang de voorraad in de winkel strekt natuurlijk...
Als het betalingsverkeer een week stilstaat zul je lijkt me niet zomaar verhongeren. Het zal heel vervelend zijn en het zal ook wel uitlopen op rellen. Maar verhongeren lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:15:
[...]

Waterzak. Weegt leeg niets en neemt bijna geen ruimte in.
Nee, maar ik heb hier drie emmers in huis (Daarnaast ook een regenton in de tuin), dus waarom zou ik moeilijk doen met plastic en ducttape als ik water wil halen of opvangen? :P

Het is een beetje moeilijk doen om het moeilijk doen.

[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 14-11-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 172410 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:02:
[...]

Iemand met pepperspray in zijn gezicht spuiten is niet echt een voorbeeld van een succesvolle deëscalatie.
Wel als iemand ongewenst in je huis staat. Iedereen hier heeft dan blijkbaar al naar z'n pistool gegrepen zo te lezen.

Wat zijn de andere redenen voor wapenbezit? Zelf geweld gebruiken?
Jagen is beperkt in Nederland.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 14-11-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Overigens lopen hier volgens mij twee gesprekken door elkaar heen.

Aan de ene kant preppen voor de grote zombie-apocalyps, aan de andere kant preppen voor als er een natuurramp of storm of ijzel oid is.

Als er drie dagen geen stroom is, dan vervalt Nederland echt niet in een anarchie waarbij je wapens nodig gaat hebben en op wild moet gaan jagen.
Lijkt mij :P

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 14-11-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

!null schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:48:
Wel als iemand ongewenst in je huis staat.
Jij denkt oprecht dat de situatie er beter van wordt als je iemand dan uiterst pijnlijke zut in zijn ogen spuit? Dikke kans dat het hek dan helemaal van de dam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 23:01

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

Nu ben ik geen prepper maar wel een beetje een hamster.

In mijn ogen de ergste ramp die er hier in NL kan gebeuren is dat de boel onder water komt te staan

Heb genoeg blikvoer voor een paar weken. (m'n 1000+ liter vriezer zal het niet zo lang uithouden :-( ) WC papier ook nog wel een rolletje of 75.
Heb een huis met 3 verdiepingen 3,5meter onder NAP. Dus op de 3e verdieping hebben we een opblaasbootje.
Verder een camping gasstelletje met wat gasflesjes.
5 treetjes water a 24 halve liter flesjes.

Nu zijn er mensen die echt heel weinig in huis hebben. Maar een beetje standaard inventaris moet je toch wel een weekje vooruit kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
Schokkend dat iedereen zo snel aan wapens denkt!
Hier in huis is qua voedingswaar wel genoeg te vinden om het een paar weken uit te houden denk ik. Water is ook wel voorhanden en heb zo'n filterding ergens... Er is ook genoeg kampeer en bbq materiaal om het lang zonder gas/verwarming te stellen. Er is altijd een auto met een tank die meer dan halfvol zit.

Zo red je de meeste noodscenario's een heel eind denk ik... Zit zelf in een overstromingsrisicogebied, dus wellicht nog eens nadenken over iets om weg te komen vanaf boven, maar de kans dat we op tijd bij de auto zijn is ook groot natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 172410 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:56:
[...]

Jij denkt oprecht dat de situatie er beter van wordt als je iemand dan uiterst pijnlijke zut in zijn ogen spuit? Dikke kans dat het hek dan helemaal van de dam is.
Ga effe al die wapen fans hier lastig vallen, niet mij. Ik stel alleen voor om pepperspray te gebruiken ipv vuurwapens. Enige reden om geweld te gebruiken is zelfverdediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Militairen hebben op mars ook niet alleen maar een hele rugzak met MREs bij zich. De veldrantsoenen van de moderne legers zijn veel beter te eten, MREs zijn echt alleen voor situaties waarin je compleet in een hoek gedreven zit en je niet 10 meter naar een veilige plek kan komen om een veldrantsoen te bereiden.

Met het meeste standaard kampeermateriaal red je het inderdaad de nodige tijd als je klaar wil zijn voor rampen of noodgevallen. Wat je dan wel het beste kan doen is je supplies in een stevige, waterdichte kist opbergen zodat het niet allemaal compleet doorweekt is tijdens overstromingen (wat de meest waarschijnlijke ramp is waarvoor je voorbereid moet zijn in NL).

Qua medicijnen, een fiks gespekte EHBO-doos, pijnstillers en alcohol. "Rode Kruis" dekens (de goud/zilveren mylar space blankets) zijn ook altijd een erg nuttige om mee te hebben. En basis-dingen zoals plasticfolie, tape, tiewraps, en een gereedschapsset.

Preppen voor een nuclear holocaust, of voor een zombie-apocalyps heeft totaal GEEN zin. Hoe cool de gedachte ook is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pnnnkk schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:13:
Realistisch misschien? Ooit gedacht aan paniek, rellen, tekorten? Juist, dan is het zeer realistisch om je te willen kunnen verdedigen. En daar kunnen wapens bij helpen.
Ook denken mensen aan wapens om mee te jagen (hoe realistisch dat dan ook wel niet is).

Ik vind er echt niks schokkends aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Amerikanisering, en sommigen hebben teveel tv gekeken en shooters gespeeld.

Gros van de mensen heeft nog nooit te maken gehad met geweld. Niet eens competitief/sportief (vechtsport bijv.)
En hebben er ook geen idee van hoe lastig het is om iemand fysiek pijn te doen.

Het zal bij de meesten vooral bij woorden blijven en gaan om het idee dat het "veiliger" is en niet bij daden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zit zelf in een overstromingsrisicogebied, dus wellicht nog eens nadenken over iets om weg te komen vanaf boven, maar de kans dat we op tijd bij de auto zijn is ook groot natuurlijk.
Reken niet teveel op die auto. Bij een overstroming wil iedereen in jouw stad of dorp tegelijk de weg op, vaak in een staat van paniek, en is de kans groot dat je ergens in de polder in het verkeer strandt.
Wel belangrijk als je toch voorbereid wilt zijn: Zoek nu alvast uit wat de veilige (hoger gelegen) plekken zijn in jouw regio en dan liefst een plek die je te voet kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

barrymossel schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:17:
[...]

Realistisch misschien? Ooit gedacht aan paniek, rellen, tekorten? Juist, dan is het zeer realistisch om je te willen kunnen verdedigen. En daar kunnen wapens bij helpen.
Ook denken mensen aan wapens om mee te jagen (hoe realistisch dat dan ook wel niet is).

Ik vind er echt niks schokkends aan.
Dus bij rellen ga jij met een wapen jezelf redden? En wat bedoel je met paniek en tekorten en hoe helpt een wapen daartegen? Je klinkt net zo realistisch als het script van een Hollywoodfilm. :P

Je privileges om films te kijken is bij deze ingetrokken.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vraag me echt af hoeveel mensen die een wapen willen kopen en daarmee hun hachie denken te redden:
  • Uberhaupt een wapen in handen hebben gehad
  • Uberhaupt een wapen in handen hebben afgevuurd
  • Uberhaupt een wapen hebben gebruikt om te doden (dieren dan) en er dan nog wat zinnigs mee te kunnen
  • Uberhaupt in staat zijn een wapenvergunning te houden en te krijgen
Ik denk dat dat allemaal vies tegenvalt. Nou ja ik weet het van de een aantal van deze punten, dat valt goed tegen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Wat dat betreft, belangrijkste 'prepping' zit niet in je voorraadkist maar tussen je oren. Mooie is dat je dat vrij eenvoudig op redelijk sociaal geaccepteerde manier kunt oefenen: vrijwel alles wat je nodig zou hebben mocht iedere vorm van maatschappij wegvallen komt aardig overeen met wat je in het wild nodig hebt.

Oftewel, ga camperen, als dat beetje lukt, ga survivallen, als dat beetje lukt, ga kijken naar 'living off the land' dingen waar je dus inderdaad dingen doodt voor het eten. Pas daarna is het zinnig aan boodschappenlijstjes zooi (incl wapens) te denken. Bovendien heb je dan ws een veel beter beeld van wat je nodig hebt, wat je krachten en uitdagingen zijn en hoe daar bij aanschaf rekening mee te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Ik woon op +/- 70 en 80 meter van twee supermarkten en ik heb hamers genoeg. Mocht er zich echt een noodsituatie voordoen waardoor ik meer dan een week geen voedsel kan krijgen ga ik daar winkelen.
Verder heb ik een houtkachel, hout, gereedschap en kampeerspullen. Daarmee kan ik mezelf en mijn vriendin prima door 75% van de (imho) mogelijke scenario's loodsen.
Dingen als dreigende oorlog, ziektes en zombie's bereid ik me niet op voor, ik geloof niet dat mijn woonplaats het epicentrum van zulke situaties zal worden, en er dus altijd wat tijd is om e.e.a. te organiseren.

Wapens? Alles is een wapen indien nodig :) Een vuurwapen is leuk maar in NL te lastig om te organiseren / houden en ik twijfel aan de toegevoegde waarde. Die toegevoegde waarde zou wel weer kunnen stijgen bij oorlog of een echte "collapse of society".
Het jagen is in NL ook weinig nuttig, er is te weinig natuur om je volledig in terug te trekken en te weinig wild om onze bevolking te ondersteunen. In mijn ogen gaat het je meer energie kosten dan opleveren. Visfuiken zou imho de enige uitzondering zijn, maar in een crisis kun je die ook niet onbeheerd achterlaten.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, onderschat niet hoeveel dierlijk eiwit in stedelijke gebieden rondkruipt of -vliegt. Het moet flink dramatisch zijn voor je (al dan niet vliegende) rat overweegt, maar als de keuze is tussen dat of verhongeren (of nog minder smakelijke gedachtes mbt je medemens, al dan niet overleden), is de keuze snel gemaakt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik ben begonnen met flessendoppen te verzamelen.
Je weet maar nooit, misschien wordt dat de nieuwe munteenheid.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

dion_b schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:34:
Mwoeah, onderschat niet hoeveel dierlijk eiwit in stedelijke gebieden rondkruipt of -vliegt. Het moet flink dramatisch zijn voor je (al dan niet vliegende) rat overweegt, maar als de keuze is tussen dat of verhongeren (of nog minder smakelijke gedachtes mbt je medemens, al dan niet overleden), is de keuze snel gemaakt.
Het lijkt me in dat geval contraproductief omdat we daar dan met 10.000 man om concurreren. Ik gok dat je eerder met een ingeslagen schedel in het bos blijft liggen dan dat je met eten thuis komt.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

c0ne schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:43:
[...]

Het lijkt me in dat geval contraproductief omdat we daar dan met 10.000 man om concurreren. Ik gok dat je eerder met een ingeslagen schedel in het bos blijft liggen dan dat je met eten thuis komt.
Wie heeft het over bos? Daar loopt veel minder rond en kans dat je iets weet te vangen is nihil tenzij je ervaren jager bent.

Wederom, in een stad vliegen de duiven je om de oren en kruipen ratten door de kruipruimtes en de eerste dagen dobberen er nog wat uitermate tamme eenden door de plassen. Die eenden zijn snel zat weg, maar duiven en ratten blijven wel. Die kun je oogsten, mogelijk zelfs zonder eigen huis te verlaten zeker hier in A'dam...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
downtime schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:42:
[...]

Reken niet teveel op die auto. Bij een overstroming wil iedereen in jouw stad of dorp tegelijk de weg op, vaak in een staat van paniek, en is de kans groot dat je ergens in de polder in het verkeer strandt.
Wel belangrijk als je toch voorbereid wilt zijn: Zoek nu alvast uit wat de veilige (hoger gelegen) plekken zijn in jouw regio en dan liefst een plek die je te voet kunt bereiken.
Klopt, weet de plekken en de wegen daarnaartoe te voet en met de auto. kan over de weg maar ook dwars door t veld en t bos. Volgens mij is het kennen van je eigen omgeving ook iets waar veel mensen wel wat laten liggen.

Op t gebied van wapens heb je meer aan gereedschap wat ook ergens anders goed voor is (hamer, bijl, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlainG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:40
Maar preppen voor wat ? Mis ik iets ? Zijn we terug in de jaren '80 met angst voor kernoorlog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Pnnnkk schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:59:
[...]

Klopt, weet de plekken en de wegen daarnaartoe te voet en met de auto. kan over de weg maar ook dwars door t veld en t bos. Volgens mij is het kennen van je eigen omgeving ook iets waar veel mensen wel wat laten liggen.

Op t gebied van wapens heb je meer aan gereedschap wat ook ergens anders goed voor is (hamer, bijl, etc)
In gebieden zoals die waar ik in woon (relatief dunbevolkte stukken in Zuid Limburg) is meer bos dan je zou verwachten, er en zijn ontelbare landwegen en andere sluiproutes die je kunt gebruiken als je de omgeving een beetje kent. Omdat we hier meestal met onze ouders (al ligt het ook eraan hoe je ouders zijn opgegroeid) al op vroege leeftijd overal gaan wandelen en af en toe eens een landweg pakken heb je passief al een hele boel kennis waarmee je voorsprong hebt op anderen.

Daarnaast zit ik al ruim 10 jaar bij een Scouting, en hoewel we daar niet iedere week netjes aan de insignes werken heb ik wel door de jaren heen een hoop geleerd qua bepaalde knopen leggen en hoe men het beste een vuur kan starten met zo weinig mogelijk middelen. Ook zaken als kamperen, sleutelen aan auto's en alle kennis die je ouwe en/of opa je geeft kunnen altijd en overal van pas komen. Belangrijkste is nog gezond verstand en weten wanneer je wat moet doen, maar dat is allemaal makkelijk gezegd als we zo'n scenario nog niet hebben meegemaakt.
AlainG schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:03:
Maar preppen voor wat ? Mis ik iets ? Zijn we terug in de jaren '80 met angst voor kernoorlog ?
Iedereen doet het voor een andere reden, mijn voornaamste reden is de situatie rond de gare kerncentrale's die Belgie maar blijft uitmelken. Je hoopt dat het goed gaat, maar de kans dat er in de komende 20 of wat operationele jaren wat misgaat wordt natuurlijk wel exponetieel groter naarmate de tijd verstrijkt. Hoe kan ik rustig in mijn bed liggen als ik weet dat er duizenden al dan niet grote scheuren in de reactorvaten zitten en dat ding om de haverklap in de beveiliging schiet? Nu valt het hier wel mee qua 'activisten', maar als je in Vaals/Aken gaat kijken dan zie je letterlijk (no kidding) op zowat ieder huis een stikker plakken met de kreet om te stoppen met die boutcentrale's (Tihange). Gezien de gemiddelde verzorging (nofi voor de mensen die hun zaken wel op orde hebben) van een Belgische weg of huis kan ik me de onrust goed voorstellen, af en toe lijkt het alsof je in een achtergesteld voormalig Oostblokland rond rijdt...

[ Voor 27% gewijzigd door Kuusj op 14-11-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

dion_b schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:47:
[...]

Wie heeft het over bos? Daar loopt veel minder rond en kans dat je iets weet te vangen is nihil tenzij je ervaren jager bent.

Wederom, in een stad vliegen de duiven je om de oren en kruipen ratten door de kruipruimtes en de eerste dagen dobberen er nog wat uitermate tamme eenden door de plassen. Die eenden zijn snel zat weg, maar duiven en ratten blijven wel. Die kun je oogsten, mogelijk zelfs zonder eigen huis te verlaten zeker hier in A'dam...
Ik woon niet in een grote stad dus voor mij is het bos de lokale situatie, maar ik kan me voorstellen dat de duiven erg snel op zijn in een stad met 839.000 hongerige mensen. Hoeveel van die mensen gaan jagen op voedsel en hoeveel van die mensen gaan jagen op jagers?

Maar goed, op dit moment zie ik zulke situaties niet als een reële dreiging. Mocht dat soort dreiging opbouwen heeft vluchten mijn voorkeur. Natuurrampen en uitvallen van NUTS is wat mij betreft op dit moment de enige dreiging. Dat moeten we overal wel een week, maximaal 2, uit kunnen houden zonder Full-Retard te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Boudewijn schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:34:
Ik vraag me echt af hoeveel mensen die een wapen willen kopen en daarmee hun hachie denken te redden:
  • Uberhaupt een wapen in handen hebben gehad
  • Uberhaupt een wapen in handen hebben afgevuurd
  • Uberhaupt een wapen hebben gebruikt om te doden (dieren dan) en er dan nog wat zinnigs mee te kunnen
  • Uberhaupt in staat zijn een wapenvergunning te houden en te krijgen
Ik denk dat dat allemaal vies tegenvalt. Nou ja ik weet het van de een aantal van deze punten, dat valt goed tegen.
+1
Heb altijd het idee dat die doomsday preppers die over wapens beginnen en er 1 willen aanschaffen, gewoon een excuus zoeken om een wapen te kopen, het zijn ook vaak altijd een bepaald soort type mensen.

Overigens, over wapens, je moet gewoon zorgne dat je een groter wapen hebt dan je buurman :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 15:22

Basszje

Reisvaap!]

Als er een langdurige breakdown is van de staat kan je het beste een eigen stuk grond ( boerderij ) achter de hand hebben voor de basics als aardappelen en weten hoe je alcohol maakt.

Voedsel + ruilmiddel voor de rest. ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:35
Het is ook nog afhankelijk van de regio waar je woont. Zelf woon ik in Zuid Limburg, 48 meter boven NAP. De kans dat het hier overstroomt is veel kleiner dan in de Randstad. Natuurlijk zijn er basisdingen die altijd van pas komen. Maar in het geval van een overstroming, ga je met een eigen groentetuintje al niet ver komen. Net zoals jagen, als alles onder water staat valt er nog weinig te jagen (hooguit vissen ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
Als ik over preppen nadenk gaat het mij niet om risico's van een overstroming/stroomuitval of welk kortdurend event dan ook.

Ik denk dat we op dit moment een enorm efficiënte economie hebben waar nauwelijks iemand zich bezig hoeft te houden met het verzorgen van basisbenodigdheden. De enige manier waardoor dit kan is door alle logistieke systemen die er zijn en een gigantische hoeveelheid transport en communicatie.

Alle systemen die we hebben zijn meer en meer van elkaar afhankelijk. Mocht er iets ingrijpends gebeuren is het een bekend gegeven dat mensen gaan hamsteren. Ik verwacht binnen een dag vechtpartijtjes in supermarkten om mensen die zo veel mogelijk (baby)voeding in willen slaan. Als je zo'n situatie op televisie ziet, ga je dan zelf de volgende dag nog naar het werk?

Als jij niet meer naar het werk gaat, gaat de bestuurder van de bevoorrading van de tankstations dan nog wel? Als die niet meer gaat en brandstof wordt schaars kan opeens 80% van de mensen niet meer (eenvoudig) op het werk komen. Als het internet lange tijd uitvalt blijft er uberhaubt nog iets werken? Alle systemen in de havens zijn afhankelijk bijvoorbeeld.

Het grootste risico lijkt me dus destabiliteit waardoor alles wat normaal vanzelf gaat dat opeens niet meer gaat. Dan kan dus de situatie onstaan dat dingen die je nu zo op internet kan bestellen opeens niet meer te krijgen zijn (en je dan dus baalt dat je die toen niet gekocht hebt).

Het idee van een wapen snap ik in zo'n situatie dus juist wel. Zodra er geen rechterlijke macht meer is en geen uitzicht is op een oplossing op (korte) termijn weet je echt niet hoe zoiets loopt. Iemand die gigantische voorraden heeft kan zo slachtoffer worden van de buren die zich met de gehele familie verzameld hebben en dus in de meerderheid zijn.

Ik ben absoluut geen prepper maar toch speelde dit een beetje in mijn achterhoofd mee toen ik mijn ogen liet laseren. Nu is het een vrij standaard ingreep die ik zo kon doen, wie weet hoe dat in de toekomst wordt?

Het zal allemaal best wel meevallen en ik denk dat alle systemen best wel wat veerkracht hebben maar toch durf ik er niet zonder meer vanuit te gaan dat alles altijd goed blijft gaan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Audiowaste schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:47:
Het is ook nog afhankelijk van de regio waar je woont. Zelf woon ik in Zuid Limburg, 48 meter boven NAP. De kans dat het hier overstroomt is veel kleiner dan in de Randstad.
Volgens mij is het de laatste decennia een stúk vaker overstroomd in Limburg dan in de Randstad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat jagen is een leuk verhaal, maar om te beginnen is voedsel helemaal niet zo belangrijk, ten tweede is vissen belangrijker.

Daarnaast wapens en voedsel heb je helemaal niet snel nodig.

De regering zegt dat je 3 dagen moet kunnen uithouden, dus water, beschutting en warmte zijn belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
Anoniem: 28912 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:51:
Dat jagen is een leuk verhaal, maar om te beginnen is voedsel helemaal niet zo belangrijk, ten tweede is vissen belangrijker.

Daarnaast wapens en voedsel heb je helemaal niet snel nodig.

De regering zegt dat je 3 dagen moet kunnen uithouden, dus water, beschutting en warmte zijn belangrijk.
De regering? Die is dan omgevallen dus daar hebben we niets mee te maken :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

assje schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:49:
Als ik over preppen nadenk gaat het mij niet om risico's van een overstroming/stroomuitval of welk kortdurend event dan ook.

Ik denk dat we op dit moment een enorm efficiënte economie hebben waar nauwelijks iemand zich bezig hoeft te houden met het verzorgen van basisbenodigdheden. De enige manier waardoor dit kan is door alle logistieke systemen die er zijn en een gigantische hoeveelheid transport en communicatie.

Ik ben absoluut geen prepper maar toch speelde dit een beetje in mijn achterhoofd mee toen ik mijn ogen liet laseren. Nu is het een vrij standaard ingreep die ik zo kon doen, wie weet hoe dat in de toekomst wordt?

Het zal allemaal best wel meevallen en ik denk dat alle systemen best wel wat veerkracht hebben maar toch durf ik er niet zonder meer vanuit te gaan dat alles altijd goed blijft gaan.
Dan heb je het over weken van destabilisatie. Wat in Nederland al onwaarschijnlijk is.

Zelfs in oorlogsgebieden gaat het er niet zo ernstig aan toe. Als de gevechten zijn weggetrokken gaan de mensen gewoon weer door met hun oude leventje. Kijk maar naar Homs/Syrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:17
Ik vind dit een interessant topic.

Toevallig ben ik enkele weken geleden op zoek gegaan naar de mogelijke gevolgen wanneer we geraakt zouden worden door een plasmawolk ten gevolge van een zonnevlam van de X-klasse, zoals in 1859 in Canada is gebeurd.

Als dat zou betekenen dat (een groot deel van) alle elektronica kapot zou kunnen gaan in (bijvoorbeeld) een groot deel van Europa, dan zou dat een 'interessante' situatie op kunnen leveren. Geen stroom, geen communicatiemiddelen, misschien ook wel geen vers water meer. Ik vraag mij af hoeveel mensen (met namen in de steden) enkele weken tot maanden zelfredzaam kunnen zijn.

Helaas heb ik te weinig kennis om in te schatten hoe reëel bovenstaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Steamwitz schreef op woensdag 16 november 2016 @ 00:18:
Ik vind dit een interessant topic.
Interessant, ja
Maar wat ik voornamelijk ( hier ) voorbij zie komen, is dat men het op de "tweakersmanier" willen aanpakken.
Dus lijstjes, en vooral véél en quasi nauwkeurig elke situatie inschatten op wat er kan gebeuren ( if - then - goto X )

Zelf denk ik er ook wel over, wat als ... maar buiten de standaard voorzieningen ( zaklamp, normale weekvoorraad aan eten, batterijen en een transistor radio ) heb ik geen voorraden.
De gedachte erachter : als het komt, komt het, moet ik nu 100'en euro's uitgeven en (misschien) weggooien na verloop van tijd, want het meeste is niet oneindig houdbaar.

Ik ben aardig thuis in de keuken, een horecaopleiding heeft me inzicht gegeven in eventueel verwerken van een slachtproduct, geen een varken/koe en ik krijg er de bruikbare delen wel vanaf.
Met de spreekwoordelijke shit hits the fan, komt er wat er komen gaat, en gebeurt er wat er gebeuren moet.
Is dat fysiek, dan is dat maar zo.
De buurman stookt moonshine, dus plezier gaan we hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:28
Rmg schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:30:
[...]

Amerikanisering, en sommigen hebben teveel tv gekeken en shooters gespeeld.

Gros van de mensen heeft nog nooit te maken gehad met geweld. Niet eens competitief/sportief (vechtsport bijv.)
En hebben er ook geen idee van hoe lastig het is om iemand fysiek pijn te doen.
Kom eens aan iemands gezin, of kind
Fysiek, medicatie nodig hebben, verhongeren, oid/etc.
Eens kijken hoe snel je instinct het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 16 november 2016 @ 01:23:
Eens kijken hoe snel je instinct het overneemt.
Fight or Flight

Iedereen heeft in zich één van de twee.
Men kan het trainen, maar uiteindelijk wordt je core-instinct dominant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nee. Ieder heeft alle 3 (freeze) in zich.
Het ligt aan het moment en de situatie welke van die 3 dominanter is en zich zal uiten.

Hoe dan ook, mijn punt was:
Zelfs die lieve oude buurman kan gewelddadig worden als het moet.
En die huisvader met aktetas, stropdas, brilletje en MPV zal ook kunnen moorden mocht het erop aankomen en hij de "keuze" moet maken tussen "de ander" en zijn vrouw of kind.

Heeft niks met shooters of Hollywood te maken.

Want door bovenstaande uitspraken zeg je dus eigenlijk:

Al het ooit verkeerd gaat, en als ze opeens (noem maar een voorbeeld) op je vrouw, moeder of dochter springen. Dan sta je maar toe te kijken.
Want hey, geweld uitoefenen is alleen in films of games.

[ Voor 69% gewijzigd door NeutraleTeun op 16-11-2016 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, de generalisering dat tweakers per definitie vies zijn van vechtsporten is natuurlijk enorm stupide.

Daarnaast is er ook een blog van iemand die gek is van met vuurwapens schieten. Die kan waarschijnlijk ook niet een doel van 5 bij 5 meter op 20 meter raken. Ik chargeer en leg de domste feiten naast elkaar, maar toch :)

Wat wil een feit is, is dat veel beginnende preppers de prioriteiten verkeerd leggen. Kijk eens waar je als eerste door dood zal gaan en werk daar van af verder.

Ik heb recent een kerosine kacheltje aangeschaft en gelijk getest, want dat vergeten sommigen ook te doen.
Spullen alleen zijn niet genoeg. Je moet er ook mee overweg kunnen. Voor water heb ik al meerdere oplossingen geregeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 28912 op 16-11-2016 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07 15:48
Elk jaar een doos met spullen (rijst/pasta/chocola/worstjes/soep/koekjes etc etc en 40 liter water) lucifers, zaklantarens, koolfilter, kaarsen en meer van dat soort spul.
Met kerst geef ik al het eetbare aan de voedselbank, en haal het weer vers voor het volgende jaar.

Gewoon om de eerste plunderingen van de supermarkten voor te zijn.

En ja, minimaal 500 patronen ter verdediging.

[ Voor 7% gewijzigd door Sniffels op 16-11-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:36
Audiowaste schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:47:
Het is ook nog afhankelijk van de regio waar je woont. Zelf woon ik in Zuid Limburg, 48 meter boven NAP. De kans dat het hier overstroomt is veel kleiner dan in de Randstad. Natuurlijk zijn er basisdingen die altijd van pas komen. Maar in het geval van een overstroming, ga je met een eigen groentetuintje al niet ver komen. Net zoals jagen, als alles onder water staat valt er nog weinig te jagen (hooguit vissen ;))
Nadeel is dat je veel dichter bij Duitsland woont :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hebben eigenlijk niks speciaal voor noodgevallen. Alleen de gebruikelijke voorraad in de voorraadkast waar we denk ik wel een paar dagen mee vooruit kunnen. Alleen een paar flessen water op voorraad zou misschien wel handig zijn. Heb een keer meegemaakt dat de waterleiding in een deel van de stad eruit lag vanwege een storing ergens op een hoofdleiding. Een paar uur later waren alle flessen water in de naburige supermarkten uitverkocht, omdat mensen gingen hamsteren. Volgens mij ging de overgebleven voorraad drinken toen zelfs op rantsoen bij sommige winkels.

Als je zo'n hysterie ziet alleen al bij het wegvallen van de waterleiding voor een paar uurtjes dan zou je eigenlijk wel zelf iets in huis moeten halen voor dergelijke gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260522

mijn enige zorg is dat ik op tijd bij het scouting clubhuis geraak. (+/-5km) dit is een oud fort, met regenwaterfiltersysteem in de (2,5m dikke) muren, voldoende aggregaten, diesel, tenten, schuilplaats, gereedschap om ruime tijde door te komen. ook een zeil en motorvloot aanwezig. dan alleen nog voedsel ruilen tegen diesel of uit de omliggende volkstuintjes halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Potato42 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:16:
[...]

Nadeel is dat je veel dichter bij Duitsland woont :+
Is dat echt een nadeel? :P
Overstromingen hoef ik ook geen enkele rekening mee te houden, zit hier op een plateau van 150m boven NAP :+ :7

Qua eten: mijn vader/opa/oom hebben diverse stukken 'land', waarvan 1 hectare een wei is met kippen, groente en fruit. Niet dat het voldoende zal zijn voor de hele familie, maar het is ten minste iets. Daarnaast hebben diverse familieleden ook land en fruitbomen/schapen/koeien, dus daar zou ook wel wat te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
kuusj98 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:26:
[...]

dus daar zou ook wel wat te halen zijn.
En jij bent niet de enige die dat dan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

NeutraleTeun schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:56:
[...]

En jij bent niet de enige die dat dan denkt.
Natuurlijk niet, maar in een normale familie gaat familie voor een wildvreemde lijkt me. Sowieso we wonen niet ver van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Haha ja. Maar zo bedoelde ik het niet 😉

Misschien moeten de reacties een kopje hebben "paar uur / week storing" of "shit hits the fan" om miscommunicatie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

NeutraleTeun schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:06:
Haha ja. Maar zo bedoelde ik het niet 😉

Misschien moeten de reacties een kopje hebben "paar uur / week storing" of "shit hits the fan" om miscommunicatie te voorkomen.
Ja daar heb je wel gelijk in, in een echt poep + ventilator situatie is het natuurlijk maar de vraag hoe alles gaat lopen. Natuurlijk wordt het beschermen van de gewassen/groente/dieren in een permanente poep + ventilator dan natuurlijk top-prioriteit en krijg je vroeg of laat te maken met groepen mensen die inderdaad jou spullen willen afpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 23:59

TNW

461943 schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:45:
Zonder een aluminium hoedje op te zetten lijkt het me helemaal niet verkeerd om eens wat voorraden aan te leggen om een eventuele ramp te kunnen overleven. Dat betekent:

Kernramp: jodiumpillen en loodjassen kopen
Jodiumpillen zijn alleen van toepassing op de eerste dagen van een kernramp waarbij jodium-131 vrijkomt wat zich in de schildklier kan ophopen en daar kanker kan veroorzaken. Het is geen algemeen beschermingsmiddel tegen straling.

Wat betreft straling: Of je nu te maken hebt met een kernramp of een atoombom, er zullen verschillende isotopen de omgeving vervuilen. Het is niet praktisch om buiten met een loodjas rond te lopen en bepaalde straling zal er dwars doorheen gaan. Beter verlaat je het gebied of kom je alleen voor korte tijd uit je diep ingegraven schuilkelder en heb je een voorraad onbesmet water en voedsel.

De meeste geigertellers kunnen niet omgaan met de stralingsniveau's na kernrampen. Beter heb je een profi dosimeter (Polimaster, Tracerco, etc. ) die tot meerdere Sieverts per uur kan meten. Hiermee kan je snel zien of je ergens kunt blijven of dat het tijd is om de spullen te pakken.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:19
Vrouwlief heeft recent een paard gekocht, eten genoeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 823835

*snip* hou het even serieus
Vertel eens grote jongen, waar ben je precies zo bang voor, ik vraag het me oprecht af...
Misschien moet ik ook maar ondergronds gaan als je gelijk hebt :)
Vertel eens eerlijk... Of wil je alleen jezelf redden?

[ Voor 203% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2016 20:35 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anoniem: 823835 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 01:09:
*snip*
Vertel eens grote jongen, waar ben je precies zo bang voor, ik vraag het me oprecht af...
Misschien moet ik ook maar ondergronds gaan als je gelijk hebt :)
Vertel eens eerlijk... Of wil je alleen jezelf redden?
Heb je het tegen mij of zo?
Preppen heb je natuurlijk in alle soorten en maten, in mijn achterhoofd zat eigenlijk de stroomstoring van een hele wijk/stad omdat een apache tegen een hoogspanningskabel was gevlogen en daardoor zonder stroom zat.
Al is het natuurlijk goed om ook op andere problemen voor te bereiden.

[ Voor 46% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2016 20:37 ]

Soldaatje schreef op donderdag 17 november 2016 @ 03:54:
[...]

Heb je het tegen mij of zo?
Preppen heb je natuurlijk in alle soorten en maten, in mijn achterhoofd zat eigenlijk de stroomstoring van een hele wijk/stad omdat een apache tegen een hoogspanningskabel was gevlogen en daardoor zonder stroom zat.
Al is het natuurlijk goed om ook op andere problemen voor te bereiden.
Nah, niet tegen jou persoonlijk. Vraag me in het algemeen af wat de mens bezig houd tegenwoordig en in dit geval de preppergemeenschap in deze tijden van veel onzekerheid en waanzin, onder een deel van de mensen. Er gaan veel verhalen de ronde. Veel misinformatie en sensatiemateriaal ook.

Ik denk ik gooi eens een aantal balletjes op en zie wel wie er mee speelt.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 823835 op 17-11-2016 04:44 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Die doomdsdaypreppers TV-show, dat waren 99% gewoon wapengekkie's die een excuus zochten om meer (en grotere) wapens te gebruiken.

Vaak bu'j te bang!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

-tom-562 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 07:44:
Die doomdsdaypreppers TV-show, dat waren 99% gewoon wapengekkie's die een excuus zochten om meer (en grotere) wapens te gebruiken.
Dat is wat je krijgt als je machismo combineert met wapens en een boel paranoia. Ik kon altijd erg lachen om hun angst voor hyperinflatie.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-07 14:06
Als poep de ventilator raakt, hoef je alleen maar een emmer sop en een doekje klaar te hebben liggen.

Verder... zijn er echt mensen die hier rekening mee houden? Extra voorraad in de kast, gereedschappen en wapens klaar leggen?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NeutraleTeun schreef op woensdag 16 november 2016 @ 01:47:
Nee. Ieder heeft alle 3 (freeze) in zich.
Het ligt aan het moment en de situatie welke van die 3 dominanter is en zich zal uiten.

Hoe dan ook, mijn punt was:
Zelfs die lieve oude buurman kan gewelddadig worden als het moet.
En die huisvader met aktetas, stropdas, brilletje en MPV zal ook kunnen moorden mocht het erop aankomen en hij de "keuze" moet maken tussen "de ander" en zijn vrouw of kind.

Al het ooit verkeerd gaat, en als ze opeens (noem maar een voorbeeld) op je vrouw, moeder of dochter springen. Dan sta je maar toe te kijken.
Want hey, geweld uitoefenen is alleen in films of games.
In een rampscenario gaan normale, rationele mensen ook niet zomaar op random mensen springen om ze te overvallen. Daarmee schieten ze niets op, want de buurman zit in precies dezelfde situatie als jij zelf, en als je die gaat overvallen pluk je van een kale kip.

De kans dat je in een shit-hits-the-fan scenario dood gaat aan iemand die jou op klaarlichte dag wil neerschieten omdat ie jouw water wil jatten, is veel kleiner dan de kans dat je dood gaat door bijvoorbeeld vervuild drinkwater, onderkoeling, of infectie van een verwonding die je hebt opgelopen.

En die laatste drie ga je niet oplossen door zo veel mogelijk wapens te verzamelen. Er zijn bijna geen scenario's waarin een Mad Max-wereld ook de uitkomst gaat zijn.

• barrymossel
Gadgeteer schreef op donderdag 17 november 2016 @ 10:13:
Als poep de ventilator raakt, hoef je alleen maar een emmer sop en een doekje klaar te hebben liggen.

Verder... zijn er echt mensen die hier rekening mee houden? Extra voorraad in de kast, gereedschappen en wapens klaar leggen?
Misschien even teruglezen?

• Rmg

Rmg

Anoniem: 823835 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 04:12:
[...]

Nah, niet tegen jou persoonlijk. Vraag me in het algemeen af wat de mens bezig houd tegenwoordig en in dit geval de preppergemeenschap in deze tijden van veel onzekerheid en waanzin, onder een deel van de mensen. Er gaan veel verhalen de ronde. Veel misinformatie en sensatiemateriaal ook.
Ik denk dat het komt door een gebrek aan reële gevaren. Ooit was een mammoet/sabeltandtijger/andere holbewoner een reëel gevaar toen hongersnood, geloofsvervolging, oorlogen en tijdens de koude oorlog was het nucleaire vernietiging, daarna terrorisme.

En nu in de westerse wereld zijn al die gevaren er niet meer, terrorisme is minder dan 30 jaar geleden, ondanks de stijging in moslim-extremisme, echte koude oorlog is weg, hoewel er wel wat spanning zijn tussen oost en west, en je bent redelijk vrij om te geloven wat je wil waar je wil en hoe je dat praktiseert. (Let wel ik beweer niet dat er geen geweld is tegen anders-gelovigen/geaarden/denken)

Over het geheel gezien is de (westerse) wereld nog nooit zo veilig geweest. En ik denk dat de mens daar op dit moment slecht tegen kan. Die heeft een doem-toekomst-scenario nodig op de een of andere manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 22:18
Niet dat ik denk dat je aan wapens veel gaat hebben bij een echte noodsituatie, maar als je dan iets effectiefs wil hebben wat ook nog eens vrij verkrijgbaar is, no questions asked bij aankoop: kruisbogen.

Ga die dingen in godsnaam niet gebruiken om mensen of dieren lastig te vallen, houd ze ook uit de openbare omgeving. Ik heb zelf 2 pistoolkruisbogen om af en toe wat mee op doel te schieten. Ik vind het leuk om dat te doen en de kracht van zo'n klein en draagbaar kruisboogje is bizar. Een houten of aluminium plaat schiet je zo doorheen. Ik heb mijn schietdoel moeten verstevigen met meerdere lagen karton en piepschuim om de pijlen maar genoeg af te remmen. Een grote kruisboog is nog veel sterker.

Wat preppen betreft, ik doe er niet aan. Bedenk me wel eens om wat blikgroenten of iets dergelijks in te slaan en dat gewoon te gebruiken en aan te vullen. Dat kost eigenlijk niets extra alleen wat plaats en kan in sommige situaties wel eens handig zijn. Maar van de andere kant, ik ben enkele keren op survival geweest, heb kippen en konijnen geslacht en klaargemaakt om op te eten, heb vissen gevangen en gefileerd en kan met weinig middelen een schuilplaats en vuur improviseren. Als het er echt op aan komt denk ik dat je veel meer aan parate kennis hebt dan allerlei materialen welke je bij moet houden en mee moet zeulen.

Voor in Nederland, zorg voor maatregelen als je CV stuk gaat of als het waterleiding het een paar dagen niet doet of de stroom een paar dagen uit valt. Neem een radio op batterijen zodat je geinformeerd kunt worden bij grote storingen. Zorg dat je een goede EHBO set voorhanden hebt.

Daarom sluit ik me aan bij andere mensen in dit topic. Bedenk realistische scenario's welke kunnen gebeuren. Zorg dat je daarop bent voorbereid maar ga niet zitten denken aan die "shit hits the fan" scenario's van totale anarchie en mensen welke elkaar gaan vermoorden. Ik geloof niet dat zoiets gaat gebeuren en áls het al gebeurd zul je snel zien dat mensen zich juist gaan groeperen in plaats van in hun eentje proberen te overleven.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-07 14:06
Dat men het schrijft hoeft niet te betekenen dat men het ook echt doet.
Verder heb ik in mijn omgeving nog nooit iemand dit zien doen (en ja, ik ken best veel mensen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gadgeteer schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:51:
[...]

Dat men het schrijft hoeft niet te betekenen dat men het ook echt doet.
Verder heb ik in mijn omgeving nog nooit iemand dit zien doen (en ja, ik ken best veel mensen).
Er staan er veel tussen die (minimaal) eten/drinken op voorraad hebben voor het geval er een al dan niet korte periode voor schaarste zou zijn.

Zelf ben ik al blij als ik niet naast het toiletpapier grijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Stoney3K schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:10:
[...]

In een rampscenario gaan normale, rationele mensen ook niet zomaar op random mensen springen om ze te overvallen.
Ik denk dat dit de grootste misopvatting is in dit hele topic.
Wie zegt dat de mens rationeel blijft tijdens rampen?

Roep eens BOM in een menigte en je mag van geluk spreken dat je niet overlopen en vertrapt wordt.
Het enige rationele hier is dat je jezelf in veiligheid wilt brengen. En dat is niet zo zeer rationeel maar meer het (overlevings)instinct dat naar boven komt.

En dan heb ik het maar over een heel simpel voorbeeld.
Verdrukkingen etc komen maar al te vaak voor, zelfs zonder rampen.

Nog een 'gek voorbeeld'.
Black Friday.
Ja, de mens is zeer rationeel en rekening houdend met zijn medemens.

Nee sorry, ik vertrouw daar niet op.
Vast, na verloop van tijd is er vast een mogelijkheid dat de mens weer gaat samenwerken enz.
Maar ik ben er stellig van overtuigd dat er een periode zal zijn dat je zelfs je hond moet wantrouwen (gechargeerd uiteraard, want die hond zal trouwer zijn dan menig mens).

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NeutraleTeun schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:58:
[...]
Roep eens BOM in een menigte en je mag van geluk spreken dat je niet overlopen en vertrapt wordt.
Het enige rationele hier is dat je jezelf in veiligheid wilt brengen. En dat is niet zo zeer rationeel maar meer het (overlevings)instinct dat naar boven komt.
Dat is geen overlevingsinstinct maar pure sensatie en angst die daar is geplant door de media. Als er ergens écht een bom is dan kondigt niemand die aan, en een bommelding door de politie wordt ook altijd zo kalm en berekenbaar mogelijk afgehandeld. Blinde paniek werkt altijd contraproductief.

In een beschaafde wereld is er geen enkele situatie waarin het "overlevingsinstinct" ook maar iets van een situatie gaat bepalen. En als er echt een ramp gebeurt, dan staat iedereen aan dezelfde kant, want dan is iedereen slachtoffer.

Dat zag je ook bij een ramp zoals Katrina in New Orleans: Gingen daar mensen op het dak zitten om iedereen neer te schieten die te dicht bij hun huis kwam? Totaal niet, zelfs in het zuiden van de VS begon iedereen elkaar te helpen en de voorraadkasten te delen. En dan maakte het niet meer uit of iemand blank of zwart, man of vrouw, homo of hetero was.

Als er érgens een voorbeeldramp is waarvoor mensen zouden 'preppen' dan is het Katrina wel, en dat werd ook geen post-apocalyptische schiettent. Dus laat die wapens maar mooi waar ze horen, en dat is niet bij mensen thuis.

• NeutraleTeun
N=1
De ene ramp is de ander niet. Het ene gebied de ander niet en elke situatie is anders.
Bij Katrina weet je dat de overheid of andere gebieden/werelddelen gaan helpen.
Ook staat de overheid nog en is er nog een normale politie/leger-macht met nog steeds dezelfde justitiële inrichting.

Dus er is inderdaad geen reden om te gaan schieten, moorden of te stelen. Want hulp komt er toch wel.

En over welke wereld heb jij het, die beschaafde wereld? De mens op planeet aarde is verrot, sorry, maar de hoop in de mensheid heb ik al een tijdje opgegeven.

En het gaat er niet om dat BOM nooit echt wordt geroepen of dat het een media-angst-ding is.
Maak er dan maar een enorm vuur brand. Flink brandend winkelcentrum. Ook dan zullen mensen vertrapt worden.
Over het algemeen zal de consensus zijn: Ikke ikke ikke eerst.

Er zal vast ergens altijd een uitzondering zijn dat een onverwachte groep in een onverwachte groep toch gaat samenwerken.

Maar ik kan er niet blind op vertrouwen dat het allemaal wel goed komt, omdat we allemaal slachtoffer zijn en dus dan maar (vanzelfsprekend???) aan dezelfde kant zouden staan.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik doe er ook niks structureels aan maar vind eigenlijk dat ik comfortabel 3-5 dagen zonder voorzieningen door moet kunnen komen. Of de oorzaak nu extreem weer, stroomuitval (die Apache bijvoorbeeld), een vernielde gasleiding, of tijdelijke verontreiniging van het drinkwater is, eigenlijk moet je thuis kunnen overleven tot (nood)voorzieningen beschikbaar komen. En dat zal in Nederland maximaal een paar dagen duren.

De meer extreme scenario's zijn te onwaarschijnlijk en te divers om daar kosten en moeite in te steken.

Rmg schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat het komt door een gebrek aan reële gevaren. Ooit was een mammoet/sabeltandtijger/andere holbewoner een reëel gevaar toen hongersnood, geloofsvervolging, oorlogen en tijdens de koude oorlog was het nucleaire vernietiging, daarna terrorisme.

En nu in de westerse wereld zijn al die gevaren er niet meer, terrorisme is minder dan 30 jaar geleden, ondanks de stijging in moslim-extremisme, echte koude oorlog is weg, hoewel er wel wat spanning zijn tussen oost en west, en je bent redelijk vrij om te geloven wat je wil waar je wil en hoe je dat praktiseert. (Let wel ik beweer niet dat er geen geweld is tegen anders-gelovigen/geaarden/denken)

Over het geheel gezien is de (westerse) wereld nog nooit zo veilig geweest. En ik denk dat de mens daar op dit moment slecht tegen kan. Die heeft een doem-toekomst-scenario nodig op de een of andere manier.
Heel vreemde denkwijze dit! Maar ik begrijp wat je bedoeld.
Toch lijkt het mij heel erg onwaarschijnlijk dat dit effect voor alle mensen geldt.
Er zijn meerdere factoren in een mensenleven die tot motivators worden en dienen en andere factoren juist afremmen of zelfs teniet doen.
Net zo goed als dat je voeten niet vanzelf weg lopen ook al staan ze aan de basis van je fysieke verschijning en je ogen geen licht geven als je de lamp uit zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 823835 op 17-11-2016 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

grappig, maar ik denk dat je meerdere "prep" fases hebt..

prep Fase 1
De persoonlijke veiligheid (jij en fam)
- anti-inbraak
- rookmelders
- ehbo / dagelijkse medicatie
- bril / en andere "extra" verzorging.
- zaklamp/noodverlichting / kaarsjes /dekens..

Prep fase 2
De langduringe onderbreking van "diensten", hieronder valt stroom/gas/water doordat die (!#@^#@(!*& kraan de (hoofd)leiding kapot maakt.
- 5 tot 10 liter water per persoon in het huishouden
- regenton voor "wassen"
- generator of zonnepanneel met accu voor je vriezer/koelkast/cv en mobiel opladen
- ingeblikt eten c.q voorraadkast

Met zonnepanelen/ups en het nodige verstand kan je redelijk een stroomstoring / water gemis opvangen ..
vriezer/koelkast blijft redelijk lang houdbaar 24 uur teminste (gesloten) met een generator kan je dit redelijk opvangen.. als je om de 4 a 8 of 12 uur hem even aan kan zetten..
Drinkwater is snel een probleem, je gebruikt snel veel water als je nog op gas kookt kan je bv regenwater/bewaard water drinkbaar maken. Wat snel wijsheid is om gezondheid risco bij water opslag schadelijke bacterien te doden.

De overige fases zijn "extremer" dan ga je meer naar 4 dagen of langer, en zonder een stroom/warmtebron word het snel lastig.
grappig genoeg denken veel mensen aan eten/vervoer maar dat zijn niet de noodzakelijke zaken.
Water is bv erg belangrijk, wij als "gezond" mens slikken nogal veel medicatie
bezine voor je generator moet gemixt blijven anders wordt het onbruikbaar.

Er zijn veel zaken waar je als "consument" niet eens bij stilstaat, in de dunnere bevolkte gebieden van USA is preppen om meer reden handig
- je stad word afgesloten wegens natuurramp x
- hulpdiensten zijn niet snel ter plaatse (groot oppervlak om te bestrijken)
- duurt ook lang om weer in orde te hebben.

In NL zijn die zaken niet zo groot, de naburige landen zullen ook assistentie verlenen, en de infra structuur van NL is redelijk flexibel .. als het moet ligt er genoeg in de grond om het meest noodzakelijke snel te herstellen.

Maar vergeet ook niet dat het gemiddelde huis hier in NL in beton is opgetrokken, woon je net ongunstig is dat een gevalletje "jammer" maar de kans is groter dat je rampen overleeft dan eronderdoor gaat.

En je kan wel preppen voor ramp x maar knappe henk die met groot stuk land in het oosten .. zijn voedsel voor alleen zijn gezin kan houden. In nood is het nog altijd Ieder voorzichzelf en god voor de rest.
en dan zijn macguyver skils beter dan doomsday prep ..

"benut wat je hebt" en "doe meer met minder."
en mijn persoonlijke mening = prep voor die 7 dagen zonder stroom/gas zodat je warm en gevoed kan blijven.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NeutraleTeun schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:46:
N=1
En het gaat er niet om dat BOM nooit echt wordt geroepen of dat het een media-angst-ding is.
Maak er dan maar een enorm vuur brand. Flink brandend winkelcentrum. Ook dan zullen mensen vertrapt worden.
Over het algemeen zal de consensus zijn: Ikke ikke ikke eerst.
Dat is misschien in de acute consternatie van het moment zelf zo. Als de boel in de fik gaat, aardbeving, orkaan, of atoombommen beginnen te vallen, ja dan raakt iedereen in paniek en is alle redelijkheid ver te zoeken. Want dan is voor iedereen duidelijk: Maak dat je gewoon als een malle weg komt waar je nu bent.

In de dagen erna wordt het echt een ander verhaal, zelfs als de regering is omgevallen dan is het niet zo dat je dan op een post-apocalyptische anarchie terug valt waar iedereen elkaar de koppen in gaat meppen voor een flesje water uit de supermarkt.

Mensen zijn juist groot geworden door zich in groepen te organiseren, want we zijn sociale wezens, en juist in zo'n crisis-situatie zie je dat heel duidelijk. Katrina, 9/11, Fukushima, alle aardbevingen van de afgelopen jaren. Als het echt serieus wordt dan gaan mensen alles doen om elkaar te helpen, vooral als je medemens het enige is wat je nog hebt.

Ik denk dat het aandeel mensen dat willens en wetens ellende gaat lopen trappen en territoriaal gaat zitten doen, dus niet in de commotie proberen een extra fles water te bemachtigen, maar heel klein gaat zijn en het zal dan niet in dank afgenomen worden.

Als er blinde paniek optreedt en mensen raken in de verdrukking, dan heb je aan je wapens ook niets. Want de kans is heel klein dat je ze op dat moment op zak hebt "voor het geval dat", laat staan dat je dan de gelegenheid krijgt om je wapen te trekken als je je bedreigd voelt. Bovendien, vaardigheden met een wapen moet je goed bijhouden, en dat is in de USA al een beetje een dingetje, maar in Nederland is het aantal mensen wat kundig met een wapen om kan gaan al helemaal beperkt.

Dat is ook precies dezelfde valkuil als die wapengekkies die graag over straat willen met hun pistool voor het geval er weer één of andere mafkees op klaarlichte dag gaat staan prijsschieten: Je bent altijd te laat om in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 19:54
Rmg schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:39:
[...]

[knip]

True, en dat is een van de vele voordelen van in een democratie leven: democratieën vallen geen andere democratieën aan. Komt door verschillende factoren: kleinere invloed van het geloof, betere sociale voorzieningen, goede scholing, meer internationale betrekkingen met handel ==> het is totaal onhandig om je buurman aan te gaan vallen omdat hij jou goederen afneemt.

Qua preppen doen wij hier niet aan eigenlijk. Hebben door de weekboodschappen altijd wel 'genoeg' (4 dagen?) eten in huis (blikvoer, rijst, pasta, groentes). Toch zet dit me wel aan het denken:
Palomar schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:42:
[knip] Heb een keer meegemaakt dat de waterleiding in een deel van de stad eruit lag vanwege een storing ergens op een hoofdleiding. Een paar uur later waren alle flessen water in de naburige supermarkten uitverkocht, omdat mensen gingen hamsteren. Volgens mij ging de overgebleven voorraad drinken toen zelfs op rantsoen bij sommige winkels.

Als je zo'n hysterie ziet alleen al bij het wegvallen van de waterleiding voor een paar uurtjes dan zou je eigenlijk wel zelf iets in huis moeten halen voor dergelijke gevallen.
dan zou het toch wel handig zijn om een sixpack water in huis te hebben van 1,5L per fles.

Verder: in Nederland zijn de bedreigingen waardoor preppen écht van pas komt, beperkt. Dit zijn acute zaken zoals: terroristische aanslag, overstroming, stroomstoring, en dan ben je er wel. Wat al gezegd is levert dat ongemak op, maar belanden we niet in een post apocalyptische wereld (Overheid blijft overeind, hulp komt binnen uren op gang, je zit max 2 dagen zonder stromend water, niet fijn, maar: alles komt goed).

Blijft over: de minder acute zaken (waarbij je een jaartje of 15-20 in de toekomst moet kijken in het meest "optimale" geval): de minder acute zaken. Afnemende handel, economische instabiliteit, de EU die uit elkaar valt, binnenlandse onrust, etc etc. Oftewel: verval van de samenleving. Tegen die tijd zou preppen misschien wel écht een handige stap kunnen worden.... maar zo ver is het nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Die houdbare '1 dag' voedsel repen zijn wellicht iets met NRG5 of BP5 iets? Of eventueel zelfs nog Hartkeks.

Nog een leuke site voor iemand die nog inkopen wilt doen.
https://www.prepshop.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:17
Steamwitz schreef op woensdag 16 november 2016 @ 00:18:
Toevallig ben ik enkele weken geleden op zoek gegaan naar de mogelijke gevolgen wanneer we geraakt zouden worden door een plasmawolk ten gevolge van een zonnevlam van de X-klasse, zoals in 1859 in Canada is gebeurd.

Als dat zou betekenen dat (een groot deel van) alle elektronica kapot zou kunnen gaan in (bijvoorbeeld) een groot deel van Europa, dan zou dat een 'interessante' situatie op kunnen leveren. Geen stroom, geen communicatiemiddelen, misschien ook wel geen vers water meer. Ik vraag mij af hoeveel mensen (met namen in de steden) enkele weken tot maanden zelfredzaam kunnen zijn.

Helaas heb ik te weinig kennis om in te schatten hoe reëel bovenstaande is.
Net was er op Discovery Channel een documentaire over de gevolgen als we op dit moment geraakt zouden worden door een zonnestorm zoals in 1859. Als ik het goed begrepen heb, zou het inderdaad kunnen betekenen dat op een heel continent of zelfs wereldwijd het elektriciteitsnetwerk voor maanden uitvalt. Op de gevolgen daarvan werd niet echt ingegaan, behalve dat alles wat op stroom werkt niet meer werkt en het financiële systeem omvalt, maar ik kan mij er wel wat bij indenken.
Ik denk overigens niet dat je je hier echt op kunt voorbereiden.

Iets meer info over de documentaire:
http://www.discovery.com/...out-dark-side-of-the-sun/
Pagina: 1 2 Laatste