Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:35
Bij het zelf bouwen van een huis komen wellicht ook bijzondere voorwaarden aan een hypotheek naar boven. Denk aan:
  • het percentage van de offerte van de aannemer dat je mag toevoegen aan de hypotheek voor badkamer/keuken/wand/vloer naderhand
  • de regeling (rente) over het deel van je hypotheek dat je niet direct nodig hebt (bouwdepot)
  • extra aflossen (direct) na oplevering, omdat je een wat hogere hypotheek afsluit dan wellicht nodig, en later meevallers/eigen geld dat overblijft aflost
  • het zakken in rentepercentage als achteraf de verhouding woningwaarde/hypotheek verandert doordat de taxatie hoger is en/of je meer aflost
Er zijn vast nog meer factoren die specifiek bij zelf bouwen (of in een CPO project) van toepassing zijn.

Welke hypotheekverstrekker hebben jullie gekozen, en op basis van welke punten heb je die keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Post afgesplitst van: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 08-11-2016 11:24 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat heb je zelf al onderzocht / uitgezocht?

Hypotheken zijn van zo veel factoren afhankelijk, dat het per individu afhankelijk is wat de hypotheekverstrekker hanteert.

Breng je eigen vermogen in? Heb je al een huis (overwaarde of onderwaarde)? Is je huis al verkocht? Wanneer is de kavel bouwrijp en mag er gestart worden met bouwen? Etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
BastaRhymez schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:04:
Wat heb je zelf al onderzocht / uitgezocht?

Hypotheken zijn van zo veel factoren afhankelijk, dat het per individu afhankelijk is wat de hypotheekverstrekker hanteert.

Breng je eigen vermogen in? Heb je al een huis (overwaarde of onderwaarde)? Is je huis al verkocht? Wanneer is de kavel bouwrijp en mag er gestart worden met bouwen? Etc etc
Ik heb zelf de aandachtspunten uitgezocht die in de topicstart staan. B) Dat zijn issues die je typisch tegenkomt bij het kopen van een huis dat nog gebouwd moet worden (of dat dan door een projectontwikkelaar is of in eigen beheer).

Het gaat me dus ook specifiek om de punten die anders zijn bij een huis dat nog gebouwd moet worden, dan dat je gewoon een huis koopt (met een 100% bekende prijs, waarbij alles ineens betaald moet worden (niet grond apart en bouwkosten in fases), zonder kosten voor een architect en bouwbegeleiding die niet in de prijs van het huis inzitten, enzovoorts).

Snap je in welke hoek ik advies zoek?

Om antwoord te geven op je vragen:
- Ja ik ga eigen vermogen inbrengen. Maar omdat de kosten van de afwerking nog niet helemaal inzichtelijk zijn (daar kunnen ook nog keuzes in gemaakt worden), weet ik nog niet hoeveel er uiteindelijk overblijft van dat eigen vermogen. Ik kan die kosten van de afwerking (deels) onderbrengen in mijn hypotheek, maar ook (deels) uit eigen vermogen betalen. Met wat er dan nog overblijft aan eigen vermogen, kan ik een deel van mijn hypotheek direct aflossen.
- Nee, ik heb momenteel geen eigen huis.
- Er wordt gestart met bouwen begin 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eerste hit op google als je zoekt op hypotheek en zelfbouw: https://blog.eyeopen.nl/h...ciering-om-zelf-te-bouwen

Misschien handig om te lezen, aangezien je vooraf met de definitieve stukken een aanvraag doet... als je later toch een duurdere keuken wilt, dien je eigen geld in te brengen of dit uit een ander potje te halen.

Alles wat je over houdt aan het einde, kan je boete vrij terug storten.
De rente over het niet opgenomen deel (tijdens de bouw) is de eerste maanden gelijk aan wat je moet betalen, waardoor je per saldo dus 0 euro betaald. Per verstrekker kan deze termijn verschillen.

Wat ik mij overigens afvraag, als je begin 2017 gaat starten met bouwen, hoe heb je die opdracht gegeven? Heb je de kavel al gekocht? Heb je al een overeenkomt met de bouwer? Dan heb je toch hopelijk ook al je financiering rond???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
BastaRhymez schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 14:16:
Wat ik mij overigens afvraag, als je begin 2017 gaat starten met bouwen, hoe heb je die opdracht gegeven? Heb je de kavel al gekocht? Heb je al een overeenkomt met de bouwer? Dan heb je toch hopelijk ook al je financiering rond???
Opdracht is nog niet gegeven. Het betreft een CPO project (+/- 30 woningen). De opdracht is gegund onder voorbehouden. Begin 2017 start bouwvoorbereiding. Kavel wordt gekocht van gemeente, en mag passeren bij aanvang bouw. Is al wel bouwrijp. De overeenkomst met de bouwer moet dus voor einde van het jaar getekend gaan worden, individueel. Financiering is niet rond, omdat ook nog niet alle definitieve stukken (prijzen, inclusief opties en aanpassingen) gereed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:19
Misschien dat je er wat aan hebt, zijn in ieder geval mijn ervaringen:

Financiering: je krijgt van de bank een renteaanbod, vervolgens alle 'definitieve' stukken zowel persoonlijk als te bouwen woning aanleveren (meerwerk zelf financieren?). Aanbod van de bank is vaak maar een beperkt x-periode geldig, duurt aanleveren stukken langer? Bijv. doordat aannemer treuzelt dan opnieuw een aanbod aanvragen.

Uiteindelijk def. hypotheek ontvangen en ondertekend? Let op deze is ook weer beperkt geldig qua passeren. Bij mijn hypo-verstrekker ook weer 1% boete mocht deze uiterlijke datum verstrijken.

Vaak komt je hypo/bouwdepot ook pas vrij wanneer je omgevingsvergunning onherroepelijk is. Dus ook de omgevingsvergunning op tijd aanvragen. En hier ben je ook weer afhankelijk van je aannemer. ;)

En even opletten dat je hypo-verstrekker wel een def. hypotheekofferte verstrekt onder voorbehoud van omgevingsvergunning.

Dus al met al een beetje tijd in de gaten houden. Dit is trouwens bij PO, weet niet hoe het bijv. werkt bij CPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:15
Jipsy schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:43:
Misschien dat je er wat aan hebt, zijn in ieder geval mijn ervaringen:

Financiering: je krijgt van de bank een renteaanbod, vervolgens alle 'definitieve' stukken zowel persoonlijk als te bouwen woning aanleveren (meerwerk zelf financieren?). Aanbod van de bank is vaak maar een beperkt x-periode geldig, duurt aanleveren stukken langer? Bijv. doordat aannemer treuzelt dan opnieuw een aanbod aanvragen.

Uiteindelijk def. hypotheek ontvangen en ondertekend? Let op deze is ook weer beperkt geldig qua passeren. Bij mijn hypo-verstrekker ook weer 1% boete mocht deze uiterlijke datum verstrijken.

Vaak komt je hypo/bouwdepot ook pas vrij wanneer je omgevingsvergunning onherroepelijk is. Dus ook de omgevingsvergunning op tijd aanvragen. En hier ben je ook weer afhankelijk van je aannemer. ;)

En even opletten dat je hypo-verstrekker wel een def. hypotheekofferte verstrekt onder voorbehoud van omgevingsvergunning.

Dus al met al een beetje tijd in de gaten houden. Dit is trouwens bij PO, weet niet hoe het bijv. werkt bij CPO.
Eigenlijk moet dus alles al definitief zijn voordat je naar de hypotheekverstrekker kan gaan? Dus je kan daarvoor geen offerte krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
xminator schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:08:
[...]

Eigenlijk moet dus alles al definitief zijn voordat je naar de hypotheekverstrekker kan gaan? Dus je kan daarvoor geen offerte krijgen?
Nee, gewoon alles in gang zetten en aanvragen dat is geen probleem. Echter in mijn geval (bij de ABN) kan de hypotheek pas bij notaris passeren wanneer omgevingsvergunning onherroepelijk is.

Dus even opletten wanneer deze onherroepelijk is/gaat worden en de geldigheidsduur van je definitieve offerte plus de mogelijke verlengingstermijn in acht houden. Mocht in mijn geval hypotheek passeren na deze verlengdatum dan krijg ik van de ABN een boete a 1% hypotheeksom.

Kan bij een andere hypoverstrekker natuurlijk weer anders zijn maar even checken kan zeker wat stress voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:15
Jipsy schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:34:
[...]

Nee, gewoon alles in gang zetten en aanvragen dat is geen probleem. Echter in mijn geval (bij de ABN) kan de hypotheek pas bij notaris passeren wanneer omgevingsvergunning onherroepelijk is.

Dus even opletten wanneer deze onherroepelijk is/gaat worden en de geldigheidsduur van je definitieve offerte plus de mogelijke verlengingstermijn in acht houden. Mocht in mijn geval hypotheek passeren na deze verlengdatum dan krijg ik van de ABN een boete a 1% hypotheeksom.

Kan bij een andere hypoverstrekker natuurlijk weer anders zijn maar even checken kan zeker wat stress voorkomen :)
Maar ik neem aan pas dat je het proces in gang kan zetten als je een aanneemovereenkomst hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
xminator schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:30:
[...]

Maar ik neem aan pas dat je het proces in gang kan zetten als je een aanneemovereenkomst hebt?
Klopt, bij de ABN in ieder geval. Een ondertekende aannemingsovereenkomst moest ik ook aanleveren.
Pagina: 1