Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 836563

Topicstarter
Ik hoop dat jullie mij met dit probleem kunnen helpen want ik heb het hele internet afgezocht.
In sommige games heb ik last van plotselinge FPS drops. Bijvoorbeeld Fallout 4 en Battlefield 1.
Het is geen constante FPS drop maar het duurt ongeveer een paar seconden.
En dan van 60 naar 10 fps. Computer al een keer opgestuurd omdat het moederbord "doorgebrand" was.

Processor

AMD FX-8350

Videokaart

Club3D Radeon R9 285 royalQueen

Moederbord

ASRock 970 Extreme3 R2.0

Koeler

Cooler Master Hyper 212 EVO

Voeding

CoolerMaster PSU GM Serie 650Watt G650M

SSD

Crucial SSD MX100 256GB

HDD

Seagate 7200.14 ST2000DM001 2TB

RAM

Crucial DDR3 Ballistix Sport XT 2x4GB 1600 C9

Settings in BIOS aangepast.
Settings in ATI CCC aangepast.
Settings ingame aangepast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22
Wat doen je temperturen ? Waarschijnlijk word of je processor te heet, of je vrms worden te heet op je moederbord. Ik gok op 1 van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Galaxis,

Thanks voor je snelle reactie. Ik ben nog redelijk nieuw in de wereld van het bouwen van pc's.
Wat is een goed programma om dit te checken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Gevalletje VRM's. Het moederbord is helaas niet echt geschikt voor een FX 8350. Doordat de VRM overhit raken klokt het moederbord de processor terug om te voorkomen nog warmer te worden en wat af te koelen. Zodra ze weer wat afgekoeld zijn kan het bord er weer even tegen aan.

Om te checken of het daadwerkelijk hierdoor komt moet je even tijdens het gamen MSI afterburner aanzetten met On Screen Display en de kloksnelheden van de cores van de CPU tijdens het gamen tonen. Als de kloksnelheden tijdens de FPS drops inzakken kun je eigenlijk al wel concluderen dat dat de oorzaak is.

Een andere mogelijkheid is om een ventilator (gewoon een huiskamer ventilator, geen case fan) te pakken en die op de vrm's van je moederbord te richten. Dit zijn de zwarteblokjes met heatsink links van de processor. Als je dan geen fps drops meer krijgt kun je hetzelfde concluderen, tenzij ze nog steeds te heet worden dan.

Een towerkoeler als de Hyper 212 Evo helpt er ook niet aan mee, aangezien die weinig lucht over dat gedeelte van het moederbord blaast. Een top-down blowing koeler zoals de stock cooler of een pricewatch: Cryorig C1 om maar een voorbeeld te noemen doen dit wel.

Ohja de temperaturen van de CPU en GPU checken is natuurlijk ook handig, dit kun je ook aanzetten in MSI Afterburner. Maar de meeste programma's leest de temperatuur AM3+ CPU's niet goed uit. Om de temps van de CPU te checken heb je eigenlijk http://www.amd.com/en-us/...ologies-gaming/over-drive nodig. Dit programma geeft de zogeheten Thermal Margin weer. Dit is niet de huidige temperatuur, maar hoeveel de CPU nog warmer mag worden. Dus staat er 60c, dan heb je nog 60c speelruimte. Terwijl je AMD Overdrive aan hebt staan kun je dan even Prime95 draaien:
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html en de Thermal margin in de gaten houden.

Ook in Overdrive staan trouwens de kloksnelheden, dus dit is meteen een alternatief op de eerdergenoemde tests.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 07-11-2016 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Wat JVRadeon zegt denk ik ook aan. Heb je de boxedkoeler nog dan kan je deze erop zetten. Heb je die niet meer dan is een pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile een goed en goedkoop alternatief mits het past met de geheugenmodules. Passen de modules er niet onder dan ga je richting een pricewatch: Noctua NH-L12, pricewatch: Noctua NH-C12P SE14 of pricewatch: be quiet! Dark Rock TF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:04
Zie ook dit topic:
GTA 5 Fps drops
Precies hetzelfde moederbord en problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door misterm90 op 07-11-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel voor jullie snelle reacties!
Ik zal zsm alles gaan testen en de conclusies posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo mannen,

Ik heb ondertussen MSI Afterburner / RivaTuner aan de praat gekregen. Elke keer werd Fallout 4 maar niet geregistreerd door MSI Afterburner / RivaTuner. Ik heb gelijk een korte sessie Fallout 4 gelogd. Ik zie dat mijn GPU voor lange tijd op 100% zit. Is dit slecht? Voor de rest kan ik er niet veel uit opmaken. Is er iemand die iets vreemds ziet?

http://imgur.com/a/Fo0Mo

Ik weet niet of foto's delen via imgur de juiste gang van zaken is op tweakers.nl
Correct me if I'm wrong.
Als de screenshots niet duidelijk genoeg zijn laat het me weten!

Thanks voor jullie hulp alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Op het moment van framedrops zakt ook het cpu gebruik in. De cores gaan dus op een lagere snelheid lopen. Dat kan duiden op thermaltrottle wat veroorzaakt wordt door een te hete stroomvoorziening.
Pagina: 1