Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goossebumps
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-07 16:33
Goedemiddag beste Tweakers,

Aangezien sinds dinsdag gta uitgebracht is voor de pc heb ik van te voren besloten mijn pc te upgraden zodat ik deze game goed zou kunnen gaan spelen.
Na het installeren leek het allemaal helemaal goed te gaan tot een bepaald moment.
Normaal gesproken hoort mijn pc de game op 60fps af te spelen. Dit is ook het geval in de eerste 10 minuten dat ik het spel speel. Na een paar minuten als ik bijvoorbeeld door de stad ga rijden krijg ik voor ongeveer 20 seconden lang een fps drop van rond de 20 15 fps. Dit houd 20 seconden aan, waarna ik weer 60 of meer fps krijg voor ongeveer 2 minuten.
Het lijkt erop dat de fps drops random plaatsvinden, maar aangezien ik eigenlijk hier de ballen verstand van heb vraag ik om jullie hulp.
Wie weet er een oplossing?
Uiteraard zijn de nieuwste drivers wel al geinstalleerd.

Specs van mijn pc:
Asrock 970 xtreme3 r2.0
Amd FX8350
Gigabyte G1 GTX 970
16gb ram 1600mhz
1tb Samsung 840 ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 13:48
Heb je ook gekeken naar temperatuur van je cpu ? Het kan namelijk zijn dat je door te hoge temp FPS drop krijgt. En check ook je bios moederbord versie of die up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goossebumps
Mijn bios is in elk geval up to date.
Hoe kijk ik of mijn cpu een te hoge temp krijgt, wat is te hoog, en mocht dit het probleem zijn hoe los ik dit dat op.
In elk geval thanx voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 13:48
Heb je de stock cooler erin of heb je een aparte cooler erbij gekocht?
Met Real Temp kan je het checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goossebumps
Ik heb er een aparte cooler in laten zetten, aangezien de stock cooler nogal lawaaierig was.
Ik zal het eens bekijken met Real Temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Het probleem is je mobo, al helemaal als je een aftermarket cooler gebruikt. De VRM's (De rij blokjes tussen je CPU en de aansluitingen achterop) kunnen die processor niet aan.

Overweeg je CPU te underclocken en/of een ander moederbord te kopen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goossebumps
D4NG3R schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:43:
Het probleem is je mobo, al helemaal als je een aftermarket cooler gebruikt. De VRM's (De rij blokjes tussen je CPU en de aansluitingen achterop) kunnen die processor niet aan.

Overweeg je CPU te underclocken en/of een ander moederbord te kopen.
Zelf heb ik hier ook al aan zitten denken, maar aangezien ik niet al te veel kennis hierover heb ben ik er niet vanuit gegaan dat dit het probleem zou zijn. Als ik een nieuw moederboard haal zou dit dat zeker het probleem oplossen, zo ja welke zou jij me aanraden.
Dit probleem met de fps drops heb ik bij meer spellen last van die mijn pc (op het moederboard waarschijnlijk na dan) goed aan zou moeten kunnen. Als het zo goed als zeker is dat dit de problemen op zou lossen ben ik van plan vandaag nog een nieuw moederboard aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwbk
  • Laatst online: 11-09 10:24
Heb je advanced options al uit gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 13:36
Ik heb ongeveer dezelfde set-up als jij hebt, en totaal geen framedrops.

Moederbord wat ik gebruik is de pricewatch: Asus Crosshair V Formula-Z. Is wel ietwat aan de prijzige kant. In principe is ieder moederbord met een 8+2 power phase design goed voor een octacore zoals de FX-8350.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenety op 16-04-2015 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goossebumps
rwbk schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:57:
Heb je advanced options al uit gezet?
Ja ook al geprobeert, maar dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 14:56
Zelfde probleem ook hier icm FX8120 en Asrock 970 Extreme4, ook bij GTA V maar bijvoorbeeld ook bij Cities: Skylines.

Leukste is, ik ondervindt het throttelen bij GTA pas als de CPU de 90 - 100% usage hit, daaronder geen enkel probleem. Bij Cities: Skylines heb ik het gewoon random, maakt niet uit hoeveel % usage op de CPU er is.

[ Voor 0% gewijzigd door WesselP op 16-04-2015 16:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Een niet al te duur moederbord met goede stroomvoorziening voor 8 core FX CPU's is het Gigabyte GA-970A-UD3P. Er zijn betere opties, maar die zijn vaak veel duurder.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrapperDeCrap
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 11:09
Zet sowieso msaa uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goossebumps
Met vele opties geprobeert maar het probleem blijft zich voor doen, en dit bij meerdere spellen op verschillende settings.
Om die reden ben ik over om een nieuw mobo aan te schaffen.
Aangezien ik er nog niet helemaal uit ben welke het word vraag ik of er nog tweakers zijn de me een aantal moederboarden aan kunnen raden met mijn setting, en om welke reden.
In elk geval alvast bedankt voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gebruik je self radio?

Bij mij was dat de boosdoener en ik lees er wel meer over her en der. Ik ben zelf ook enorm bezig geweest met de graphische opties en niks maakte verschil. Toen ik niet meer koos voor self radio was het probleem veel minder bij mij.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Wellicht heb je dit al geprobeerd, maar probeer vsync eens uit te zetten. Met mijn Titan wil de FPS zo af en toe eens onder de 60 fps zakken (1440p) en als vsync aan staat zakt het gelijk naar 30fps. Dat zorgt voor een gigantische lag spike (althans zo voel het) en het maakt auto rijden onmogelijk. Met vsync uit zakt de fps soms even naar in de 50, maar zorgt het niet voor de drastische drops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-09 18:13
Ik heb precies hetzelfde, getest met Fraps.
Zo gauw ik ga autorijden kan ik door de drukste straten rijden en 60-130 FPS halen maar een tel later klapt het in naar 10-15 FPS en een paar tellen later schiet het weer naar de 60-130 FPS.
Ik heb echt alles geprobeerd qua settings (zelfs Direct X 10 en alles op normal).
Ik heb zelfs GTA 5 op mijn SSD gezet omdat ik dacht dat het aan mijn HDD zou liggen.

ik zou alles op high - very high moeten kunnen spelen.

Setup:
CPU: FX8350 8x 4ghz
Mobo: Asrock 990 Extreme 3
Ram: 16GB
Videokaart: HD 7970 3GB

//edit; VSYNC heb ik direct uit gezet en gebruik de nieuwste AMD drivers (15.4 beta)

[ Voor 6% gewijzigd door misterm90 op 19-04-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goossebumps
Oke.
Ik heb een nieuw moederboard gehaald en aangesloten zonder problemen.
Ik heb gekozen om toch voor overkill te gaan door de Formula z te kopen.
Na het aansluiten en het spelen ben ik tot de conclusie gekomen dat het mobo inderdaad het probleem was.
Het probleem is dus helemaal opgelost, ook voor meerdere games.
Dus bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 13:36
Goossebumps schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:09:
Oke.
Ik heb een nieuw moederboard gehaald en aangesloten zonder problemen.
Ik heb gekozen om toch voor overkill te gaan door de Formula z te kopen.
Na het aansluiten en het spelen ben ik tot de conclusie gekomen dat het mobo inderdaad het probleem was.
Het probleem is dus helemaal opgelost, ook voor meerdere games.
Dus bedankt voor jullie reacties.
Dan ben je direct ook helemaal klaar voor ooit je CPU te overklokken. Mocht je dat natuurlijk willen en de juiste koeling hiervoor hebt. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
Top, ik heb de Gigabyte gekocht, ga hem morgen gelijk testen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:34
Die framedrops kwamen bij mij door enabled vsync.

Heb het nu op half staan: geen drops meer.

Misschien helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcade
  • Laatst online: 13-09 17:16
FYI.

Heb zelf ook een 970GTX en speel elke dag maar bijna elke dag moet ik weer even terug naar Graphics/Advanced Graphics om dingen te finetunen.

Initieel dacht ik dat alles perfect liep met alles op High/Very High; en Alles bij Advanced Graphics aan/max. En voor 75% van het spel is dat ook zo. Maar ik wil graag consistent 60+FPS met VSync aan. (Ik *haat* tearing; ik *haat* microstutter)

Ik merkte al snel als het nacht is in GTA V, is er geen enkel probleem en trekt die kaart het makkelijk. Maar zodra de zon opkomt, in de ochtend, heb ik de meeste frame drops. (Het is nog wel heel speelbaar, maar er is merkend stutter; en ik wil pertinent geen stutter)

Heb ondertussen dus maar alles in 'advanced graphics' uitgezet, en MSAA ook uitgezet en gras op 'high' gezet en nu lijkt het vloeiend te lopen.

MSAA op 2x lijkt vooral bij mij impact te hebben in de ochtend, in de stad met veel verkeer.

Heb nog steeds frame drops in dicht begroeide gebieden helaas; maar daat kom ik niet al te vaak. Maar in de steden/woestijn loopt het spel nu *consistent* vloeiend op 60FPS, smooth as butter.

mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
Mijn moederbord (Gigabyte) is nu binnen en ik kan ook zeggen dat dat het probleem was !
Alles nu op high - very high en strak 60FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 15:45
In-game MSAA en Vsync uitzetten hielp bij mij al enorm. Ik heb deze nu forced aan in de catalyst driver. Wijzigen van settings in het advanced tab leverde bij mij geen duidelijke performanceverschillen op, dus die staan nog op aan.

i5 2500k @4.45ghz
r9 290
12 gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Hier hetzelfde probleem..

i7 940
6970
6gb ram

Heb zelf Windows opnieuw geïnstalleerd, alle settings getest (alles op low), windowed mode geprobeerd maar niks helpt. Zit continue op 50 - 70fps maar heb elke paar min last van de drops.

Zijn er nog meer oplossingen bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcade
  • Laatst online: 13-09 17:16
Na de patch gevoelsmatig ook meer stotteringen gekregen; in een ander topic op dit forum las ik dat iemand met een NVidia kaart de VSync in GTA 5 uit had gezet en in plaats daarvan VSync in NVidia pannel voor GTA 5 aan forceerde.

Dat werkte wonderen voor mij. Denk nu dat de GTA 5 Vsync geen 'echte' VSync is maar mss. meer als een frame limiter functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Bij mij inmiddels opgelost, mijn (oude) HDD was de oorzaak. Spel op mijn ssd gezet en het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32

ErA

kever678 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:17:
Hier hetzelfde probleem..

i7 940
6970
6gb ram

Heb zelf Windows opnieuw geïnstalleerd, alle settings getest (alles op low), windowed mode geprobeerd maar niks helpt. Zit continue op 50 - 70fps maar heb elke paar min last van de drops.

Zijn er nog meer oplossingen bekend?
Mijn oplossing was het fixxeren van mijn page file op mijn SSD.

Staat in ander topic hier in problemen en vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb dit probleem.

AS Rock 970 Extreme 3 R2.0
AMD FX-8350 (8-Core 4.0 GHz)
R9 270X (4GB DDR4)
16 GB RAM

Wat mij nog niet is opgevallen is iemand die het heeft over HDD.
GTA 5 staat bij mij op een gemiddelde SATA schijf. Zou het kunnen zijn dat het renderen van het oh zo mooie GTA 5 moet gebeuren op een goede SSD schijf? Ik heb het nog niet uitgeprobeerd dus weet niet wat het is.
Maar ook ik drop van 55-60 FPS naar 7-15 FPS.
Het voor GTA 5 geperfectioneerde Catalyst Center in BETÁ van AMD mocht ook niet baten.

What to do, what to do?! Denken jullie dat GTA nog met een patch komt? Er zijn wereldwijd namelijk ontzettend veel mensen die hier last van hebben.

FYI, de temperatuur van mijn processor, moederbord en videokaart zijn prima tijdens het spelen. Daar ligt het in mijn geval dus niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:32

Cramthabam

Leef en laat leven

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:48:
Ook ik heb dit probleem.

R9 270X (4GB DDR4)
16 GB RAM

GTA 5 staat bij mij op een gemiddelde SATA schijf. Zou het kunnen zijn dat het renderen van het oh zo mooie GTA 5 moet gebeuren op een goede SSD schijf? Ik heb het nog niet uitgeprobeerd dus weet niet wat het is.
Het voor GTA 5 geperfectioneerde Catalyst Center in BETÁ van AMD mocht ook niet baten.

What to do, what to do?! Denken jullie dat GTA nog met een patch komt? Er zijn wereldwijd namelijk ontzettend veel mensen die hier last van hebben.

FYI, de temperatuur van mijn processor, moederbord en videokaart zijn prima tijdens het spelen. Daar ligt het in mijn geval dus niet aan.
Zo te lezen heb je hetzelfde moederbord als de TS. De TS heeft deze verangen en zijn probleem was opgelost. Ik denk dat je moederbord te weinig power heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Ook ik heb dit probleem.

R9 270X (4GB DDR4)
16 GB RAM

Doet mij toch heel sterk denken aan thermal throttle.
Dat moederbord is eigenlijk helemaal niet geschikt voor een octacore FX (ondanks wat de fabrikant beweerd). Het stukje van "cpu en moederbord worden niet te heet" is iets wat mensen vaak zeggen bij die combi, maar het probleem ligt dan bij de VRM's die een (volgens mij) niet uitleesbare temperatuursensor hebben (je ziet hem niet terug in programma's die temperaturen meten) maar ondertussen zwaar oververhitten. Dat je CPU niet te heet word komt oa doordat ie heel vaak zit te throttelen, om je VRM's van doorbranden te beschermen.

Kun je mooi testen door CPU-z mee te laten draaien (op een 2e scherm bijvoorbeeld), als je clockspeed inkakt tijdens het gamen is de boel aan het throttlen en dan heeft drastische gevolgen voor performance.

Het kan ook heus wel een bug zijn in GTA, maar een Asrock 970 (pro 3, extreme 3, extreme 4) komen erg vaak langs met performance problemen icm een octacore FX, omdat die borden er niet geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32

ErA

Ik spreek er 3 regels boven je nog over. Kan je dat eens proberen. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Of heb je geen ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsikki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02 15:14
Ik ondervind alleen performance issues wanneer ik mijn kaarten in CrossfireX zet. Zodra ik op 1 kaart speel loopt het soepel.

Heb ook een FX-8350, maar dan op een MSI 970 Gaming en een Scythe Mugen 4 PCGH erop (die houd hem prima cool). Er is dus een probleem in het dual GPU + GTA 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Even voor de duidelijkheid, de temperatuur van de processor zelf is veelal het probleem niet. JUIST met zo'n type aftermarket koeler veroorzaak je op veel planken problemen omdat de VRM's geen koele lucht meer krijgen, iets wat met de stock koeler wel gebeurt. Jouw plank heeft een mooie dikke heatsink op de VRM's dus dat probleem heb je geen last van.

En ja, GTA V gaat ook niet al te best met CFX en SLI om.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:56

Trygve

Redacteur
Wat gebeurt er als je van de 8350 van elke module de tweede core uitschakelt? Dus core # 0, 2, 4 en 6 laten en 1, 3, 5 en 7 uitschakelen in de bios. Op die manier hebben de cores die nog actief zijn meer cachegeheugen tot hun beschikking en krijgen de VRM's waarschijnlijk minder op hun donder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 10:49
VRM's 100%. Exact zelfde setup deze week mogen fixxen. Fatsoenlijk Gigabyte bord er in en werkt als een tiet :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1