Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Ubuntu is gestopt met het ondersteunen van fglrx, een driver voor videokaarten. Het zelf installeren van deze driver is eveneens onmogelijk gemaakt (een vendor lock-out dus). Aanvankelijk dacht ik dat ik alleen een andere videokaart moest kopen toen die nieuwe, open-source driver tegenviel. Maar ook met een versgekochte NVIDIA-videokaart lijkt Ubuntu mijn TV niet te herkennen.

Het programma dat ik het meest gebruik op mijn HTPC is banshee om muziek af te draaien. Dit omdat het de omschrijvingen van mijn CD's in FLAC-formaat zo goed leest.

Ik zoek nu een ander OS voor mijn HTPC. Bij voorkeur een linuxdistro omdat daar banshee op draait. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waarom is de amdgpu driver niet geschikt of de radeon voor de oudere generaties? Welke punten zag je in de logs met de nvidia driver?

Wil je met dit topic nou je videokaart probleem oplossen, of een ander OS kiezen? Want voor dat laatste moet je bij Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Dank. Ik wil van Ubuntu af, dus ik ga daar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd er rekening mee dat het veranderen van distro niet op magische wijze je problemen met drivers oplost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
AMD heeft fglrx gedropt, niet Ubuntu. Ook met andere volledig bijgewerkte distro's kun je dus geen fglrx gebruiken, want dat werkt alleen met een verouderde kernel en X.org.

Als je dus geen AMDGPU-PRO kunt gebruiken zul je dus ofwel verouderde software moeten gebruiken, ofwel de open source drivers moeten gebruiken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Als je AMD kaart ouder wordt , dan is het tot nu altijd geweest dat AMD dit laat vallen.
Daarom is Nvidia beter, deze ondersteund langer een videokaart.

Voor AMD, misschien kun je een linux zoeken die voor oudere hardware geschikt is, en misschien blijft deze bij de oudere xorg, dacht dat er een was waar je kon kiezen, oude of nieuwe xorg.

Wat werkt niet bij Nvidia?
Maak hier een vraag van op deze forum of bijv de ubuntu forum.
Vaak kun je installeren met een algemene driver(nomodeset), dan alle updaten,
dan de nvidia driver installeren.
Heb wel met een laptop gehad, dat er maar 1 driver werkte , de oudere, met geen updates, bij alle anderen liep het vast, dus 1 werkte wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Dit topic had veel nuttiger kunnen zijn voor TS als hij erbij had verteld welke AMD/NVIDIA-kaart hij probeert werkend te krijgen icm. welke output.

De Radeon driver support in principe namelijk gewoon alle denkbare outputs, en dat zal voor nouveau niet heel anders zijn.

Wat zegt dmesg/xrandr bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-06 16:55
Wat betreft fglrx, is Arch linux nog een distributie die dit enigszins ondersteunt!

Misschien interessant om even deze Wiki pagina te bekijken.

https://wiki.archlinux.org/index.php/AMD_Catalyst

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:35:
Als je AMD kaart ouder wordt , dan is het tot nu altijd geweest dat AMD dit laat vallen.
Daarom is Nvidia beter, deze ondersteund langer een videokaart.

Voor AMD, misschien kun je een linux zoeken die voor oudere hardware geschikt is, en misschien blijft deze bij de oudere xorg, dacht dat er een was waar je kon kiezen, oude of nieuwe xorg.

Wat werkt niet bij Nvidia?
Maak hier een vraag van op deze forum of bijv de ubuntu forum.
Vaak kun je installeren met een algemene driver(nomodeset), dan alle updaten,
dan de nvidia driver installeren.
Heb wel met een laptop gehad, dat er maar 1 driver werkte , de oudere, met geen updates, bij alle anderen liep het vast, dus 1 werkte wel.
NV is nog altijd niet volledig Wayland geschikt gemaakt, wat nou beter? :P
Tevens heeft NV een legacy driver, waar ook veel oudere kaarten onder vallen. Het verschilt dus niet zo t.o.v. AMD.

TS moet echt veel meer info geven, vind het een beetje jammer dat er een topic wordt geopend en er helemaal geen relevante info wordt gegeven of niet op vragen wordt ingegaan zoals die van HoT.
Er zijn topics voor weiniger gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangezien de TS vooral geinteresseerd is in het kiezen van een andere distributie en aan heeft geven om verder te gaan in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 (zoals het hoort) ga ik dit topic inderdaad sluiten.
Het heeft geen zin dat wij er nog eens dunnetjes overheen gaan om problemen op te lossen die de TS al achter zich heeft gelaten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.