Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Goedendag mede Tweakers,

Binnen kort ga ik op vakantie en zoek ik een mooie systeem camera voor ongeveer 300.-

De camera gaat veelal gebruikt worden voor vakantie foto's, ook gebruik ik de camera om foto's van mijn materiaal te maken voor mijn eigen zaak.

Ik heb me een beetje verdiept in de systeem camera's en zag dat de Samsung NX300 in de aanbieding was voor 300 euro.

Nu is mijn vraag; is dit een goede deal?

Alvast vriendelijk bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
Samsung heeft zich teruggetrokken uit de systeemcameramarkt, dus als je dit systeem later nog wil upgraden/uitbreiden zijn je opties wat gelimiteerd.

300 is trouwens wel vrij krap voor een systeemcamera met lens.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
citruspers schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:24:
Samsung heeft zich teruggetrokken uit de systeemcameramarkt, dus als je dit systeem later nog wil upgraden/uitbreiden zijn je opties wat gelimiteerd.

300 is trouwens wel vrij krap voor een systeemcamera met lens.
Hmm, en een euro of 400.-?

Heb je daar een suggestie voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
300 euro is heel erg krap, zeker in de nieuw-markt.
Wat je je af moet vragen is waarom je een systeemcamera wil, versus een "goede compactcamera" of een instap spiegelreflex.

De reden on een systeemcamera aan te schaffen lijkt mij primair de beeldkwaliteit en de mogelijkheid om extra lenzen te gebruiken. Als je nu een camera met één lens gaat aanschaffen zonder plannen om ooit verder in het systeem te groeien denk ik niet dat je met 300 euro heel ver komt in de meeste systemen. Kwalitatief ben je wellicht zelfs iets beter af met een instap Canon/Nikon spiegelreflex, of zelfs een betere compactcamera. Spiegelreflexen zijn niet heel veel groter, en zeker niet zwaarder, maar de tweedehands markt voor lenzen is VEEL groter waardoor je makkelijk kan uitbreiden voor de helft van nieuwprijzen.

Overigens lijkt de Samsung een prima camera, en voor dat geld krijg je wel een goed apparaat, denk niet dat je in de andere merken veel beters gaat krijgen; maar zoals hierboven aangegeven is het wel een "dead end". Op korte termijn kan dat ook wel voordelen hebben natuurlijk, want omdat relatief weinig mensen nog in dat systeem gaan investeren zullen de lenzen en eventuele andere accessoires ook wel gedumpt worden...

Als tweedehands ook een optie is zou je ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Olympus OM-E E-M5 met 12-50mm lens of bijvoorbeeld een Panasonic GX7 of iets dergelijks. Die kan je vanaf 300 euro ook wel tweedehands vinden en dan weet je wel zeker dat je de komende jaren nog in het systeem kan groeien.

Als ik nu 300 euro aan een camera uit zou moeten geven zou ik proberen een tweedehands Olympus E-M5 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
Ik hou niet zo van tweedehands toestellen.. klinkt misschien een beetje stom maar heb daar geen goed gevoel bij..

Is dit misschien een goede instap spiegelreflex camera?

Nikon D3300 zwart + AF-P 18-55mm VR

Dankjewel voor de uitgebreide reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar doe eerst eens zelf wat onderzoek voordat je telkens roept is deze en deze goed.
Zo werkt het hier niet, we zijn geen helpdesk ;)

Eerst zelf onderzoek doen, dingen op een rijtje zetten, en dan vragen wat je niet weet cq waar je over geadviseerd wilt worden.
Op de vraag "welke is goed" is het antwoord simpel: ze doen het allemaal. Weet je alleen nog niks mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41
Ik heb zelf als erg onervaren fotograaf een Sony a5100 met de standaard kitlens aangeschaft. Is een fijn compact toestel, waarbij je redelijk wat keus hebt in (betaalbare) lenzen. Ik ben er erg tevreden over. Is nu rond de 500 euro. Denk niet dat je veel goedkoper uitkomt. Heb inmiddels zelfs al een extra lens aangeschaft, omdat ik het leuk vind om er mee te experimenteren.
Ik denk inderdaad dat het belangrijkste voordeel het formaat is. Dat scheelt erg in de draagbaarheid van het toestel. Als je echter wat betere lenzen met groter zoombereik wil kopen (bijvoorbeeld voor vakantie), dan verdwijnt dit voordeel weer ten dele.
Ik heb destijds getwijfeld tussen de Nikon D3300/3400 en deze Sony. Anders moet je daar eens wat reviews over zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBowser
The Eagle schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:14:
Nofi, maar doe eerst eens zelf wat onderzoek voordat je telkens roept is deze en deze goed.
Zo werkt het hier niet, we zijn geen helpdesk ;)

Eerst zelf onderzoek doen, dingen op een rijtje zetten, en dan vragen wat je niet weet cq waar je over geadviseerd wilt worden.
Op de vraag "welke is goed" is het antwoord simpel: ze doen het allemaal. Weet je alleen nog niks mee ;)
Hoi,

Heb verschillende reviews over dit toestel gelezen en zijn allemaal erg positief. Gezien de prijs lijkt mij dit de beste optie, ook omdat ik er verschillende lenzen op kan zetten in de toekomst. Volgens mij zijn de mede-Tweakers die hier reageren een stuk kundiger dan mij dus het lijkt me stom om het zelf op basis van een onderzoek van een week uit te kiezen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrduck
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-05 16:19
De samsung NX300, zeker een mooi toestel! Maar, tweedehands lenzen gaan voor de adviesprijzen weg (uitgezonderd de kitlenzen) op dit moment, omdat ze niet meer gemaakt worden. Daarnaast, samsung levert nog wel garantie, maar ga er niet vanuit dat die goed blijft. (Als het garantie is repareren ze het nog wel, maar de reparatie zal lang op zich laten wachten of niet mogelijk zijn ivm gebrek aan onderdelen).

Als je iets meer kunt uitgeven, kijk dan naar de panasonic GF7, leuk klein systeemcameraatje, werkt makkelijk en is an sich niet zo heel duur, met meer dan genoeg uitbreid mogelijkheden (lenzen van Olympus en Panasonic + 3rd party komt ook steeds meer). Ook panasonic heeft de WIFI-mogelijkheden goed voor elkaar op dit moment!

Als je toch besluit te gaan voor instap DSLR is enkel de D3300 een goede optie (of pentax K50). Dan heb je echt waar voor je geld. D3400 ben ik niet zo positief over, aangezien het een uitgeklede versie van de D3300, die meer geld kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MrBowser schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:18:
[...]

Hoi,

Heb verschillende reviews over dit toestel gelezen en zijn allemaal erg positief. Gezien de prijs lijkt mij dit de beste optie, ook omdat ik er verschillende lenzen op kan zetten in de toekomst. Volgens mij zijn de mede-Tweakers die hier reageren een stuk kundiger dan mij dus het lijkt me stom om het zelf op basis van een onderzoek van een week uit te kiezen. :9
Nogmaals, we zijn geen helpdesk en er ontbreekt een hoop informatie uit je post. Zie ook de vragenlijst uit het volgende topic: https://gathering.tweaker..._messages/1470892/0#lijst. Bekijk die lijst nog eens goed en ga eens goed nadenken wat je wil met de camera. Als je die vragen beantwoord hebt kunnen we je verder helpen in een nieuw topic of in [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.