500W voeding voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJSchuiteman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Beste,

Ik sta op het punt een Sapphire Dual-X R9 280X over te nemen en vraag me alleen nog af of ik dit ga redden met mijn huidige voeding.

De belangrijkste componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A89GTD PRO/USB3€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M2A1600C9€ 33,35€ 33,35
1Cooler Master Silent Pro M500€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 33,35

Daarnaast zitten er nog twee 7200 RPM harde schijven in en is er een gaming toetsenbord en muis aangesloten.

Is het verstandig om deze voeding te gaan gebruiken of is een upgrade toch wel een must om uit de problemen te blijven. En is het dan verstandig om al voor een 700W te gaan of is een kleine upgrade naar 600W al meer dan voldoende.

Graag hoor ik jullie mening.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haalt ie makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
Hoe oud is de voeding? als hij niet te oud is kan 500w prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJSchuiteman
Wat is niet te oud voor een voeding? Deze zal zo'n 4 a 5 jaar oud zijn.
Nooit al te zwaar belast.

[ Voor 5% gewijzigd door EJSchuiteman op 04-11-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
Dat hangt van de voeding af.
Wat ik zo zie vermoed ik(maar ik kan het ook mis hebben). Dat hij een jaar of 7/8 prima moet werken. Maar the mask kan je dat prima vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voeding kan 408 watt leveren aan een modern systeem via de 12v rail. Hij moet het opzich net aankunnen zolang je geen Furmark gaat draaien want dan kunnen sommige r9 280x's op zichzelf al 350 watt verbruiken. En dan moet de rest van het systeem er nog bij.

Bij een zware game zullen de maximale pieken van de kaart eerder rond 250 watt liggen en gemiddeld 180-220 watt. Maar de CPU is ook geen zuinige en kan ook wel rond de 125 watt verbruiken mits je de versie met C2 of C3 (125w TDP) stepping hebt. De 95w versie van de C3 is wat zuiniger. Dan nog die hdd's en de rest. Je gaat wel de richting de max tijdens een zware game, maar het moet kunnen en anders merk je het vanzelf.

Edit: Als de productie datum trouwens ook van 4-5 jaar geleden is kun je hem nog wel gebruiken, maar mocht het toevallig destijds een oude oplage zijn geweest en bijvoorbeeld 2008-2010 al geproduceerd zijn is het misschien handig om het sowieso te vervangen. Soms staat in afkortingen ook de productie-datum op de voeding zelf dus dat zou je misschien nog even kunnen checken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:36
Ik heb zelf toevallig een vergelijkbare setup gehad, met een r9 280x en een fx 8320, die ongeveer evenveel stroom zou moeten gebruiken. Daar zat een voeding in die ook 408 watt kon leveren op de 12v lijn, een corsair builder cx500.
Bij die setup werd het al instabiel doordat de voeding er soms mee ophield en de pc dus uit viel, dit werd erger bij een kleine overclock, en met een stresstest met furmark om te kijken wat precies het probleem was is toen ook mijn voeding doorgebrand.
Als je niet overclocked zou je voeding het misschien redden, mijne was op dat moment ongeveer even oud als die van jou nu is. Maar als je het er niet op wilt gokken, aangezien een stervende voeding ook meer onderdelen zou kunnen meenemen, raad ik je aan een andere voeding te kopen.

Hier het topic behorende bij het overlijden van mijn voeding: Computer instabiel, mogelijk door voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJSchuiteman
Overclocken ga ik niet, maar het moet ook weer niet zo zijn dat de voeding iedere keer met gamen tegen de max aan zit.

In de Vraag & Aanbod zie ik bv de https://tweakers.net/aanb...ster-silent-pro-m850.html staan. Is dit prima of weer teveel van het goede en kan ik beter naar een 700W voeding kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom zou je dat doen als 450W al prima is? Leesvoer: Voeding advies en informatie topic - Deel 33.

[ Voor 47% gewijzigd door br00ky op 04-11-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJSchuiteman schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:59:
In de Vraag & Aanbod zie ik bv de https://tweakers.net/aanb...ster-silent-pro-m850.html staan. Is dit prima of weer teveel van het goede en kan ik beter naar een 700W voeding kijken?
Niet interessant want voor dezelfde prijs heb je een nieuwe en veel betere pricewatch: Corsair Vengeance 550M waar je 10 jaar mee verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagitherus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 23:24
Het ligt voornamelijk aan de grootste energie behoevende. Voor een gemiddelde systeem met 1 videokaart is een 500w voldoende. Voor een systeem met meer dan 1 kaart is meer watts of efficentere psu beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sagitherus schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:07:
Voor een systeem met meer dan 1 kaart is meer watts of efficentere psu beter.
Dat slaat nergens op, 500W blijft 500W als de voeding nu extreem inefficiënt is of extreem efficiënt het blijft 500W.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1