Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:54
Sinds enkele dagen terug heeft mijn computer last van onregelmatige crashes. In het begin gebeurde het kort achterelkaar als ik CSGO speelde of als ik zelfs al een map aan het laden was. Andere keren gaat het een paar uur goed, een enkele keer ging het fout tijdens normaal webbrowsen/youtube kijken.
Mijn eerste instinct was dat ik een kapot geheugen bankje had, daarom heb ik memtest laten lopen maar die heeft 0 fouten kunnen vinden. Tijdens de eerste poging fouten zoeken is de computer wel een enkele keer gecrasht, na een uur al. Daarna kon hij wonderbaarlijk een uur of 11 zonder problemen verder.

Mijn 2e gok was dat het een probleem was met mijn harde schijf of windows installatie, maar aangezien er ook een crash was terwijl Memtest86 draaide vanaf een USB kan ik dit ook uitsluiten.

Daarna dacht ik maar mijn videokaart te gaan testen, maar na een keer 40 minuten furmark te laten lopen zonder crash en daarna een keer 2 uur lang denk ik dat dat de fout ook daar niet zit. Ik had enkele maanden terug ook soortgelijke crashes terwijl ik mijn videokaart had overgeklokt (+150mhz) en zwaardere spellen speelde zoals Arma 3. Destijds dacht ik dat het een onstabiele overclock was maar nu het ook op stock clocks gebeurt kan het toch iets anders zijn.

Mijn volgende gok was dat het mijn voeding was, maar mijn kennis houd ongeveer op als ik bedenk hoe ik dat moet testen. Met googlen kwam ik op een vraag/antwoord bij Tom'sHardware waar word gezegd dat ik moet kijken naar schommelingen in de voltages van mijn voeding met gebruik van CPUID HWmonitor, de output daarvan kan ik echter weinig chocola van maken. Ik heb screenshots gemaakt van de Idle en load voltages, hopelijk kunnen jullie er wel wat mee.

Nu is mijn vraag kortgezegd, weten jullie of dit een probleem met mijn voeding is? Zo ja, kan ik het oplossen? Zo nee, wat zou het wel kunnen zijn?

Alvast bedankt dat jullie de tijd nemen om te proberen mij te helpen.

Edit: Mijn rig nu ook in de post zelf
pricewatch: AMD FX FX-8320 Black Edition
pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
pricewatch: Corsair Builder CX500
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
pricewatch: Kingston KHX1600C9D3K2/8GX
pricewatch: Seagate Barracuda ST1000DM005, 1TB

[ Voor 15% gewijzigd door Flamesz op 04-03-2016 23:42 ]

Beste antwoord (via Flamesz op 06-03-2016 15:46)

Anoniem: 683497

Flamesz schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:19:
[...]
Update: Ik heb zojuist weer Prime95 en furmark tegelijk laten lopen. Na 20 minuten nam ik een kijkje en de pc liep nogsteeds. na 40 min nam ik een kijkje en was de computer overleden. Als ik de aanknop druk komt er een fractie van een seconde licht uit de powerled waarna die dat de volgende keer niet doet. met even wachten weer wel, alsof er dus een condensator weer opgeladen is oid.
Tja sowieso niet zo gek. Je voeding kan op de 12v rail 408 watt leveren. Tijdens furmark kan de MSI r9 280x 300-330 watt halen. Daarnaast je CPU van 125 watt en nog 20 watt voor de rest. Zit je dus continue over die 408 watt heen waardoor het niet zo gek is voor een voeding om na een tijdje door te branden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:44

Detmer

Professioneel prutser

Bij jouw +12v staat +-7 en bij jouw +5v staat +-3,6. Als dit correct is (wat ik dus niet zeker weet), is dit wel erg laag...

Ter vergelijking: De pc's hier geven daar +-12 en +-5 aan, wat het dus zou moeten zijn

[ Voor 26% gewijzigd door Detmer op 04-03-2016 21:46 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Bijna -9v op de -5v is ook niet gezond. Welke voeding is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Dat kan echt voor geen meter kloppen, die voltages zijn te hoog, te laag en all over the place. Post even de exacte productlijst van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik heb alle onderdelen van mijn build al aan de post gelinkt. Als je het niet kan zien, de voeding betreft een originele Corsair CX500 van bijna 5 jaar oud.

Als je op mobiel kijkt, klik bovenaan mijn post op "onderwerpen" om de gelinkte onderdelen te zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Flamesz op 04-03-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Reset je bios instellingen eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flamesz schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:39:
Met googlen kwam ik op een vraag/antwoord bij Tom'sHardware waar word gezegd dat ik moet kijken naar schommelingen in de voltages van mijn voeding met gebruik van CPUID HWmonitor, de output daarvan kan ik echter weinig chocola van maken. Ik heb screenshots gemaakt van de Idle en load voltages, hopelijk kunnen jullie er wel wat mee.
Tomshardware is een verschrikkelijk forum vol met onzin en fanboys, daar zal je echt helemaal niks nuttigs kunnen vinden.
Detmer schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:46:
Bij jouw +12v staat +-7 en bij jouw +5v staat +-3,6. Als dit correct is (wat ik dus niet zeker weet), is dit wel erg laag...

Ter vergelijking: De pc's hier geven daar +-12 en +-5 aan, wat het dus zou moeten zijn
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:00:
Bijna -9v op de -5v is ook niet gezond. Welke voeding is het precies?
Software zoals HWmonitor is nog nooit in staat geweest de spanning van een voeding uit te lezen en dat gaat ook niet gebeuren zolang de voeding zelf geen sensors heeft. Alleen als een voeding zelf sensors heeft zoals bijvoorbeeld de Corsair AXi of HXi serie dan kan de spanning redelijk precies uitgelezen worden door Corsair Link. In alle andere gevallen is het onzin wat de software weergeeft.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik heb zojuist mijn bios gereset en krijg nu op idle en load deze lezingen op hwmonitor. Over de stabiliteit kan ik nog niet heel veel zeggen aangezien de crashes redelijk onregelmatig zijn. Ik zal er eens een proberen te veroorzaken.

Zoals eerder gezegd weet ik niet zoveel over voedingen, als er een betere manier of programma is om jullie informatie over mijn voeding te geven hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is maar één manier om de voeding te testen en dat is met professionele apparatuur van tienduizenden euro's en de juiste kennis.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om wat voor soort crashes gaat het. Valt je pc uit? Restart je PC vanzelf of loopt het scherm en je geluid vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 12:37
Zelf heb ik ervaring met black screens met een Sapphire R9 290x 4gb. Deze kwamen eerst voor tijdens verschillende games en tijdens youtube, etc. Het leek eigenlijk niet eens zoveel te maken te hebben met de load (youtube kom op)? , maar vooral met de grafische toepassing. In de loop van de tijd nam de frequentie toe. Echt alle tips gevolgd die er waren (dus ook de voeding gewisseld, oude nieuwe en beta drivers geprobeerd). Uiteindelijk was ik ervan overtuigd dat het in de hardware van de kaart moest zitten en heb ik de garantie aangesproken bij Alternate en Sapphire en zijn hebben het uitstekend opgelost (Alternate nog bedankt!) met een nieuwe kaart.

Op de verschillende fora werd duidelijk dat ik zeker niet de enige was met deze problemen. Zoek maar eens op r9 290x of r9 280x black screen. Mijn vermoeden is dat er "iets"hardwarematigs mis is of was met sommige van deze kaarten.

Mijn advies: probeer de kaart te testen bij een vriend of naburige tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Anoniem: 683497 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 08:23:
Om wat voor soort crashes gaat het. Valt je pc uit? Restart je PC vanzelf of loopt het scherm en je geluid vast?
In de meeste gevallen bevriezen beide schermen en houd het geluid op. Het is niet zo dat het geluid in een loop komt en er een enorme herrie uit komt.
Als het eenmaal één keer is gebeurt en ik de computer weer opstart gebeurt het daarna ook weer snel.
Andere keren gaat het ongeveer hetzelfde maar in plaats van dat mijn beeld bevriest komt er gewoon geen grafische output meer en gaan mijn beeldschermen op standby.
deadmeatsubs schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 08:41:
Zelf heb ik ervaring met black screens met een Sapphire R9 290x 4gb. Deze kwamen eerst voor tijdens verschillende games en tijdens youtube, etc. Het leek eigenlijk niet eens zoveel te maken te hebben met de load (youtube kom op)? , maar vooral met de grafische toepassing. In de loop van de tijd nam de frequentie toe. Echt alle tips gevolgd die er waren (dus ook de voeding gewisseld, oude nieuwe en beta drivers geprobeerd). Uiteindelijk was ik ervan overtuigd dat het in de hardware van de kaart moest zitten en heb ik de garantie aangesproken bij Alternate en Sapphire en zijn hebben het uitstekend opgelost (Alternate nog bedankt!) met een nieuwe kaart.

Op de verschillende fora werd duidelijk dat ik zeker niet de enige was met deze problemen. Zoek maar eens op r9 290x of r9 280x black screen. Mijn vermoeden is dat er "iets"hardwarematigs mis is of was met sommige van deze kaarten.

Mijn advies: probeer de kaart te testen bij een vriend of naburige tweaker.
Ik heb al eerder last gehad van mijn 280x afgelopen mei, toen had ik heel veel artefacts op een kaart waar op gemined was. Die heb ik toen teruggestuurd en een andere kaart terug gekregen die er nu in zit, volgens de pakbon een refurb.

Ik heb even gegoogled op die black screen errors, maar wat ik vond leek er op te wijzen dat bij de 290(x) er alleen black screen errors kwamen bij bepaalde versies die een bepaald type memory gebruiken. Zal dat dan ook voor de 280x opgaan?
Bij googlen op 280x black screen vond ik vooral mensen die consistent crashen onder heavy load, wat bij mij niet zo consistent gebeurt. Gisteravond nog even furmark en prime95 voor 40 minuten laten lopen en er kwam geen crash.

Ik zal zo de computer maar weer eens stressen om te kijken of hij crasht. Wel toevallig dat zodra ik een topic op tweakers start het probleem verdwijnt. Misschien heeft de Biosreset effect gehad, al zou ik niet weten hoe.

=====
Update: Ik heb zojuist weer Prime95 en furmark tegelijk laten lopen. Na 20 minuten nam ik een kijkje en de pc liep nogsteeds. na 40 min nam ik een kijkje en was de computer overleden. Als ik de aanknop druk komt er een fractie van een seconde licht uit de powerled waarna die dat de volgende keer niet doet. met even wachten weer wel, alsof er dus een condensator weer opgeladen is oid.

Ik heb met de multimeter gekeken of de voeding nog reageert, als ik de groene (power?) kabel op pin 14 verbind met een zwarte via de multimeter leest het 2 volt. De groene pin verbinden met een zwarte dmv een paperclip zet de voeding echter niet aan. Ik ben nu aan het proberen een andere voeding te regelen om te kijken of ik daarmee de computer wel aan de praat kan krijgen.

Zou het mijn voeding zijn die nu is doorgebrand? Heb ik iets anders gesloopt. Een functionerende computer zou gewoon moeten kunnen draaien op max load toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Flamesz op 05-03-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 12:37
Mijn R9 290x was ook al een keer teruggeweest en de vorige eigenaar had dus ook al een nieuw exemplaar gekregen. Bij mij begon het met eens in de twee weken een black screen, maar op een gegeven moment werd de frequentie zo groot dat het moment dat je begon met iets grafisch intensief (bijvoorbeeld League of Legends na het laden van de map, een Youtube video spelen) dat die gelijk crashte en black screens gaf, dit had bij mij een build-up time van meer dan 4 maanden voor het zo hevig werd. Voor de zekerheid zou ik gewoon even testen of dit zelfde het probleem er nog is met een andere videokaart, zodat je hopelijk nog binnen de garantieperiode kan vaststellen of dit wel of niet het probleem is. Ik hoop dat dit je iets verder helpt

P.S. Ik zou ook nog even kijken of je kast niet te warm wordt, ik had laatst weer last van crashes maar toen kwam ik erachter dat mijn cpu koeler geblokkeerd werd door een kabeltje dat er tegenaan stond. Wat sullig wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik heb de videokaart verwisseld voor mijn oudere radeon 6850. Hij start nog steeds niet op.
Het zou dus alleen nog mijn moederbord of voeding kunnen zijn denk ik. Als het ram of harde schijf was zou de computer nog wel aan gaan. Videokaart is verwisseld dus uitgesloten. Dan blijven alleen de voeding en mobo/processor over. Ik kan morgen langs bij een vriend om onderdelen te verwisselen om te kijken welk onderdeel precies foutief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 01:03
Flamesz schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:56:
Ik heb de videokaart verwisseld voor mijn oudere radeon 6850. Hij start nog steeds niet op.
Het zou dus alleen nog mijn moederbord of voeding kunnen zijn denk ik. Als het ram of harde schijf was zou de computer nog wel aan gaan. Videokaart is verwisseld dus uitgesloten. Dan blijven alleen de voeding en mobo/processor over. Ik kan morgen langs bij een vriend om onderdelen te verwisselen om te kijken welk onderdeel precies foutief is.
Zorg eerst voor een goede voeding, als het de huidige voeding is kan het andere onderdelen kapot maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ja mijn eerste gok is dat het de voeding is, aangezien die niet met de paperclip wil opstarten. Dus dat is ook het eerste dat verwisseld wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Flamesz schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:19:
[...]
Tja sowieso niet zo gek. Je voeding kan op de 12v rail 408 watt leveren. Tijdens furmark kan de MSI r9 280x 300-330 watt halen. Daarnaast je CPU van 125 watt en nog 20 watt voor de rest. Zit je dus continue over die 408 watt heen waardoor het niet zo gek is voor een voeding om na een tijdje door te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Inderdaad. Ik gooi zojuist mijn setup in de load calculator van outervision.com en die komt op een recommended PSU van minstens 579 watt. Wat stom dat ik dat niet checkte toen ik de upgrade maakte.

Als we er van uit gaan dat het mijn voeding is die is overleden, is de kans er dan dat deze wat andere onderdelen heeft gefrituurd op het moment van overlijden?

Ik zit nu eens te kijken naar een nieuwe voeding die ik zou kopen als vervanging, en ik kom op de volgende uit.
pricewatch: EVGA 650 GQ (V2)
prijs, 80+ gold rating en semi-modulariteit.
In het voeding advies en informatietopic word deze serie echter niet genoemd. Als ik kijk bij de wel interessante voedingen uit die lijst zijn ze of niet modulair of duurder. Welke voeding mis ik, wat zou voor mijn rig de beste aankoop zijn?
Als ik de aankoop ga doen zou ik er ook meteen een SSD bij gooien en zou de rig op onderstaande powerrating komen.

XOV PSU Calculator component list

Load Wattage: 559W
Recommended Wattage: 609W
Amperage: +3.3V: 9.3A, +5V: 11.4A, +12V: 43.4A
Recommended UPS Rating: 1100VA
Generated by eXtreme PSU Calculator 2016-03-05 08:47:06

[ Voor 58% gewijzigd door Flamesz op 05-03-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flamesz schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 15:45:
Inderdaad. Ik gooi zojuist mijn setup in de load calculator van outervision.com en die komt op een recommended PSU van minstens 579 watt. Wat stom dat ik dat niet checkte toen ik de upgrade maakte.

Als we er van uit gaan dat het mijn voeding is die is overleden, is de kans er dan dat deze wat andere onderdelen heeft gefrituurd op het moment van overlijden?

Ik zit nu eens te kijken naar een nieuwe voeding die ik zou kopen als vervanging, en ik kom op de volgende uit.
pricewatch: EVGA 650 GQ (V2)
prijs, 80+ gold rating en semi-modulariteit.
In het voeding advies en informatietopic word deze serie echter niet genoemd. Als ik kijk bij de wel interessante voedingen uit die lijst zijn ze of niet modulair of duurder. Welke voeding mis ik, wat zou voor mijn rig de beste aankoop zijn?
Als ik de aankoop ga doen zou ik er ook meteen een SSD bij gooien en zou de rig op onderstaande powerrating komen.

XOV PSU Calculator component list

Load Wattage: 559W
Recommended Wattage: 609W
Amperage: +3.3V: 9.3A, +5V: 11.4A, +12V: 43.4A
Recommended UPS Rating: 1100VA
Generated by eXtreme PSU Calculator 2016-03-05 08:47:06
Nou ja, 500 watt is in principe voldoende. Punt is dat tijdens Furmark de videokaart zomaar 100-150 watt meer kan verbruiken dan tijdens een zware game, en is dan ook alleen bedoeld om de stabiliteit van de videokaart te testen. Tijdens het gamen zal je videokaart misschien af en toe eens de 200 watt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Denk je moederbord, die regelt alle spanninkjes.

Maar je kan ook eens met een multimeter meten of de spanningen uit je voeding kloppen.

Maar je gaat een nieuwe voeding proberen. Ben benieuwd.

[ Voor 17% gewijzigd door Manke op 05-03-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Manke schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:08:
Denk je moederbord, die regelt alle spanninkjes.

Maar je kan ook eens met een multimeter meten of de spanningen uit je voeding kloppen.
Zoals eerder genoemd. Als ik de de multimeter bij mijn 24 pins op de groene power kabel en een aarde zet leest het 2 volt, maar de de voeding wil niet aan gaan als ik dat met een paperclip probeer. Op de andere verbindingen kan ik dus geen spanning op meten.

[ Voor 3% gewijzigd door Flamesz op 05-03-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Flamesz schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:10:
[...]

Zoals eerder genoemd. Als ik de de multimeter bij mijn 24 pins op de groene power kabel en een aarde zet leest het 2 volt, maar de de voeding wil niet aan gaan als ik dat met een paperclip probeer. Op de andere verbindingen kan ik dus geen spanning op meten.
http://www.ebay.com/itm/N...Tester-8166-/190865181269

Misschien kan je daar wat mee. China, dus dan ben je weer een maand verder. Zullen hier ook wel te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je helemaal niks op de voeding hebt aangesloten en dan de groene draad (PS-on) met een willekeurige zwarte (ground) verbindt dan moet deze voeding starten. Als die dat niet doet dan is die gewoon defect.

Als je niet gaat overklokken is een goede 550W voeding welke zo goed als al het vermogen op de 12V kan leveren genoeg. pricewatch: Corsair RM550x is overigens één van de allerbeste voedingen van rond de 100 euro en lijkt mij een goede keuze voor jouw PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Manke schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:31:
[...]

http://www.ebay.com/itm/N...Tester-8166-/190865181269

Misschien kan je daar wat mee. China, dus dan ben je weer een maand verder. Zullen hier ook wel te koop zijn.
Zo'n ding vertelt je niet of een voeding nog goed werkt of niet. Vertelt je alleen of de voeding nog aan gaat (iets doet), maar dat kun je evengoed testen door de PS-on en ground te verbinden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:33:
[...]

Zo'n ding vertelt je niet of een voeding nog goed werkt of niet. Vertelt je alleen of de voeding nog aan gaat (iets doet), maar dat kun je evengoed testen door de PS-on en ground te verbinden.
Het meet de voltages volgens dit plaatje, staat alleen op de kop

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/IKsAAOSw4HVWD2Z5/s-l400.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:31:
Als je helemaal niks op de voeding hebt aangesloten en dan de groene draad (PS-on) met een willekeurige zwarte (ground) verbindt dan moet deze voeding starten. Als die dat niet doet dan is die gewoon defect.

Als je niet gaat overklokken is een goede 550W voeding welke zo goed als al het vermogen op de 12V kan leveren genoeg. pricewatch: Corsair RM550x is overigens één van de allerbeste voedingen van rond de 100 euro en lijkt mij een goede keuze voor jouw PC.
Nu blijkt dat het crashen tijdens de gpu overclocks toen ik dat probeerde waarschijnlijk door de voeding kwam wil ik toch wel opnieuw proberen met een voeding die het aankan. Volgens de outervision calculator zou ik dan minstens 571 watt en recommended 621 watt nodig hebben. Welke modulaire en relatief betaalbare voeding zou jij rond de 600 à 650 watt aanraden? Of zou die corsair rm550x dat ook aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Manke schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:37:
[...]

Het meet de voltages volgens dit plaatje, staat alleen op de kop
Ja, maar het vertelt je niet of de voeding goed werkt of niet, alleen dus als die "iets" doet en dat kun je dus prima testen door de PS-on te verbinden met een willekeurige ground.
Flamesz schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:43:
[...]
Nu blijkt dat het crashen tijdens de gpu overclocks toen ik dat probeerde waarschijnlijk door de voeding kwam wil ik toch wel opnieuw proberen met een voeding die het aankan. Volgens de outervision calculator zou ik dan minstens 571 watt en recommended 621 watt nodig hebben. Welke modulaire en relatief betaalbare voeding zou jij rond de 600 à 650 watt aanraden? Of zou die corsair rm550x dat ook aankunnen?
Wil je dan ook de CPU overklokken? En hoe ver wil je gaan met overklokken, echt tot de max?

[ Voor 59% gewijzigd door -The_Mask- op 05-03-2016 16:50 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:47:
[...]

Ja, maar het vertelt je niet of de voeding goed werkt of niet, alleen dus als die "iets" doet en dat kun je dus prima testen door de PS-on te verbinden met een willekeurige ground.
PS-on laag maken zet de spanningen op de draadjes?

Het lijkt me een handig apparaatje voor troubleshooting, kost een paar euro, en je weet meteen of de spanningen onbelast kloppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:47:
[...]

Wil je dan ook de CPU overklokken? En hoe ver wil je gaan met overklokken, echt tot de max?
CPU overklokken ben ik niet van plan. Toen ik mijn gpu overclockte terwijl ik hem net had werd ie onstabiel bij +150 mhz (1170). Als het kan wil ik er uit halen wat er in zit. De crashes die ik destijds kreeg waren identiek aan de crashes die ik nu had voor mijn voeding overleed, dus misschien kan ik er met een goede voeding wel meer uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Manke schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:52:
[...]

Het lijkt me een handig apparaatje voor troubleshooting, kost een paar euro, en je weet meteen of de spanningen onbelast kloppen. :)
Nee dat weet je dus niet, als de spanningen te veel afwijken start een voeding namelijk niet doordat die OVP (Over Volt Protection) en UVP (Under Volt Protection) heeft.

Daarnaast zegt het ook niet zoveel waar de spanning op zit als de voeding niet belast wordt en die dingen meten ook geen ripple.

Daarom kun je even goed gewoon de PS-on met een ground verbinden dan weet je ook als de voeding nog iets doet of helemaal niks. Als de voeding dan niet aan gaat is die waarschijnlijk stuk (of heeft die no load protection, maar dat zie je zelden) als de voeding wel aan gaat betekent het alleen niet dat de voeding goed werkt.
Flamesz schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:54:
[...]

CPU overklokken ben ik niet van plan. Toen ik mijn gpu overclockte terwijl ik hem net had werd ie onstabiel bij +150 mhz (1170). Als het kan wil ik er uit halen wat er in zit. De crashes die ik destijds kreeg waren identiek aan de crashes die ik nu had voor mijn voeding overleed, dus misschien kan ik er met een goede voeding wel meer uithalen.
Als je de spanning niet gaat verhogen van de GPU dan kan de RM550x ook prima.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:10:
[...]

Nee dat weet je dus niet, als de spanningen te veel afwijken start een voeding namelijk niet doordat die OVP (Over Volt Protection) en UVP (Under Volt Protection) heeft.

Daarnaast zegt het ook niet zoveel waar de spanning op zit als de voeding niet belast wordt en die dingen meten ook geen ripple.

Daarom kun je even goed gewoon de PS-on met een ground verbinden dan weet je ook als de voeding nog iets doet of helemaal niks. Als de voeding dan niet aan gaat is die waarschijnlijk stuk (of heeft die no load protection, maar dat zie je zelden) als de voeding wel aan gaat betekent het alleen niet dat de voeding goed werkt.

[...]

Als je de spanning niet gaat verhogen van de GPU dan kan de RM550x ook prima.
De spanningen wijken enorm af volgens de screenshots, en toch gaat z'n pc aan, geen ovp en uvp. Weet je waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-07 23:12

charlie7

pr0

zet je vcore is op 1.35v
Dit moederbord pakt op stock settings niet genoeg stroom voor deze cpu. Ik heb het zelfde met mijn 8320*.

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 18:06
Ik heb mij de hardware die ik in deze pc heb zitten een zelfde soort crashes gehad. Beeld bevroor, geluid ging dan wel in een loop van 1 seconde. Ook was dit random, het kon zijn tijden load, of gewoon tijdens muziek luisteren. Had het geheugen getest, ander videokaart geprobeerd. ander geheugen, alles opnieuw ingebouwd. Kon de oorzaak niet vinden. Tot ik een andere kast heb gekocht had(ongerelateerd aan dit probleem). sinds de exacte zelfde hardware in de nieuwe kas zit heb ik geen last gehad meer van crashes.en loopt het nu 8 maand stabiel Klinkt vreemd maar het leek erop dat er toch een soort van spanning in de kast werd opgebouwd die de crashes veroorzaakten. Heb je de mogelijkheid om een andere kast te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik heb zojuist een andere voeding aan mijn rig kunnen hangen. Hij start weer op en alle andere onderdelen werden nog door de computer herkend dus die zullen wel werken.

Ik ga zo maar die corsair voeding bestellen. En aangezien de 650 watt versie maar een tientje extra is bestel ik die meteen. Heb ik meteen wat speling of ruimte voor een uitbreiding oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RM650x? is alleen nuttig bij een tweede videokaart of extreme overkloks en een systeem dat veel verbruikt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Aangezien mijn setup genoeg verbruikt om mijn 500 watt voeding door te branden neem ik het zekere voor het onzekere en ga ik voor 650 watt in plaats van 550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet bij voedingen nooit naar het totale vermogen kijken, dat is namelijk één van de minst interessante waardes.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1