Solar Frontier, Aantal panelen per string?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:25
Ik heb 27 SF panelen besteld en nu aan de leverancier gevraagd hoe hij de panelen over de verschillende strings gaat verdelen. Hij antwoordt:
De panelen worden verdeeld over de 2 MPPT trackers van de omvormer (Growatt 4200 MTL, 2x mppt)

15 panelen op MPPT 1 -> 3 panelen in serie 5 parallel.

12 panelen op MPPT 2 -> 3 panelen in serie 4 parallel.

Met deze verdeling wordt de hoogste opbrengst gegenereerd.

Volgens mij klopt dit niet, maar ik kan niet precies vinden hoe het dan wel moet. Ik heb geleerd dat 7 panelen in 1 string optimaal is (bedankt Auitdehaag) en dat 5 een minimum is ivm genoeg startspanning in de ochtend.

Wat is jullie advies?

PS ik heb dit document gevonden http://www.solarnrg.nl/do...rontier%20CIS-panelen.pdf maar ik begrijp de tabel niet helemaal :?

PPS: Solarclarity.nl levert sets met SF panelen. In hun handleiding http://www.solarclarity.n...inst.-manual-solarset.pdf staat een overzicht van de sets, pagina 12, en zij maken telkens strings van 6 of 7 panelen. Mijn inschatting is dus dat mijn leverancier het mis heeft. Klopt dat?

[ Voor 28% gewijzigd door Hkuit op 02-11-2016 22:33 . Reden: Link naar documenten toegevoegd ]

Beste antwoord (via Hkuit op 05-11-2016 12:26)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In de datasheet van je omvormer zie je dat het rendement het hoogst is tussen 360 en 400V input, dus 4-5 SF panelen in serie. 3 kan ook, dat levert je meer schaduw-immuniteit op ten koste van ~1.5% omvormerrendement.
Ook kan het makkelijker zijn met bedraden.

Max input per mppt is 15A, een SF string doet max 2.5A dus dat zijn 6 strings parallel. Hoe SolarNRG aan 8 komt is me een raadsel.

Als je tegen aftoppen kan is de 4200 een prima economische keuze.

Volgens mij gaat het prima werken zoals je leverancier het voorstelt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ligt ook aan de omvormer, de growatt is een laag voltage omvormer dus zijn de strings kleiner. Een SF paneel is gemiddeld een 95V dus 7 is al aardig hoog in voltage voor de growatt, ik denk zelfs iets te hoog.

Misschien bedoelde auijtdehaag mono panelen op de growatt of SF op een andere omvormer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Rol-Co schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:33:
Ligt ook aan de omvormer, de growatt is een laag voltage omvormer dus zijn de strings kleiner. Een SF paneel is gemiddeld een 95V dus 7 is al aardig hoog in voltage voor de growatt, ik denk zelfs iets te hoog.

Misschien bedoelde auijtdehaag mono panelen op de growatt of SF op een andere omvormer.
Ja, even gecheckt, Auitdehaag bedoelde SF panelen op een SMA omvormer.
Ik moet dus op zoek naar de datasheet van de Growatt hè?

gevonden: DC max= 500 volt, DC bereik = 70-500 volt

[ Voor 4% gewijzigd door Hkuit op 02-11-2016 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3 fase omvormer (SMA) is 7 ideaal.
Die wil 580 Vmpp
7x 87,5 Vmpp (volgens datasheet) = 612 Vmpp.

Als je het over een enkel fase omvormer praat, is vaak 4 panelen het optimale
4x 87,5 = 350 Vmpp
Op een enkelfase SMA kan je eventueel ook 5 panelen SF doen.

Maximum 4 strings per ingang. (anders moet je aparte diodes gaan gebruiken)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
AUijtdehaag schreef op woensdag 02 november 2016 @ 22:42:
3 fase omvormer (SMA) is 7 ideaal.
Die wil 580 Vmpp
7x 87,5 Vmpp (volgens datasheet) = 612 Vmpp.

Als je het over een enkel fase omvormer praat, is vaak 4 panelen het optimale
4x 87,5 = 350 Vmpp
Op een enkelfase SMA kan je eventueel ook 5 panelen SF doen.

Maximum 4 strings per ingang. (anders moet je aparte diodes gaan gebruiken)
Ja, die 87,5 had ik ook net gevonden. Ik begrijp nog niet waarom 4x87,5 dan optimaal is; Growatt stelt immers dat DC max=500 Volt, het DC-bereik is 70-500 Volt. Is het dan dus niet optimaal om dicht bij die 500 Volt uit te komen (dus 5 panelen per string)? Of gaat het dan mis op koude, zonnige dagen?
Geen kritiek hè , alleen maar vragen van iemand die het wil snappen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee de max van de Growatt, slaat op de Voc van het paneel.
Als dat 500 V is van de growatt en je hebt 5 panelen met een Voc van 112V, kom je aan 5x 112Voc = 560 Voc
Is dus te hoog.

De meeste enkelfase stringomvormers willen graag 350 Vmpp. En dan neem je de 87,5 V van het paneel.
Bij 350 Vmpp dus het hoogste rendement.
Alle chinese omvormers zijn wat beperkt in de maximale Voc en bovendien beperkt op wat je kan aansluiten qua vermogen op 1 ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar met 27 panelen is het veel makkelijker om op een 3-fase omvormer aan te sluiten.

Dan heb je 1x 6 en 3x 7. Dus eigenlijk niet heel geschikt voor een chinese 3-fase. (beperkt in vermogen op een ingang)
En kom je meestal uit op een SMA 3-fase. (of 3-fase fronius, niet gecontroleerd of dat kan, maar hoe stil zijn die?)

Of je zou het over 2 chinese enkelfase omvormers moeten verdelen.

Denk er aan, max 4 parallele strings per ingang. Anders diodeboxen gebruiken.
(technisch verhaal, is al eens uitgelegd op het forum, ik kan het niet navertellen...)

Je hebt het dus over 5 strings van 3 panelen op 1 ingang op de enkelfase growatt. (das dus meer dan 4 stringen op 1 ingang...)
Ik weet niet of dat helemaal lekker gaat...
en 4590 Wp SF op een growat 4200 lijkt me ook een beetje krapjes.
Als bijvoorbeeld 3060 Wp op een 3000 watt omvormer al aftopt...

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2016 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
AUijtdehaag schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:04:
Denk er aan, max 4 parallele strings per ingang. Anders diodeboxen gebruiken.

Je hebt het dus over 5 strings van 3 panelen op 1 ingang op de enkelfase growatt. (das dus meer dan 4 stringen op 1 ingang...)
Ik weet niet of dat helemaal lekker gaat...
en 4590 Wp SF op een growat 4200 lijkt me ook een beetje krapjes.
Als bijvoorbeeld 3060 Wp op een 3000 watt omvormer al aftopt...
Ik ben verder gaan zoeken naar meer info over die max 4 strings per ingang (tracker?);
Op solarnrg staat het toch anders: http://www.solarnrg.nl/do...rontier%20CIS-panelen.pdf

Als ik bij de Growatt 4200 kijk, dan staat daar: strings parallel max "8+8". Bij de kleinere omvormers staat bijv. 5+5.

Ik heb wel aan mijn installateur gevraagd of we niet beter strings van 4 panelen kunnen maken ipv van 3 panelen, en ook gezegd dat ik graag een maat grotere omvormer wil hebben, de 5000, omdat de SF panelen vaak meer leveren dan de 170 waarvoor ze opgegeven worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In de datasheet van je omvormer zie je dat het rendement het hoogst is tussen 360 en 400V input, dus 4-5 SF panelen in serie. 3 kan ook, dat levert je meer schaduw-immuniteit op ten koste van ~1.5% omvormerrendement.

Max input per mppt is 15A, een SF string doet max 2.5A dus dat zijn 6 strings parallel. Hoe SolarNRG aan 8 komt is me een raadsel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Proton_ schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:57:

Bedankt, daar leer ik ook weer van!
wat die schaduw-immuniteit betreft; dat hangt dus eigenlijk vooral van mijn situatie af. Mijn inschatting is dat als er schaduw komt, dan komt 'ie van onderaf; de boom voor het huis zal in het late najaar wat schaduw werpen. De panelen worden in 3 rijen van 9 gelegd, dus dan is groepen van 3 inderdaad wel logisch; die schaduw beweegt dan van rechts naar links en zal telkens een kolommetje van 3 panelen, of 2 kolommen, afdekken.

Wat betreft die prima economische keuze; Ik heb de prijzen erbij gezocht, voor 120 euro meer heb ik de Growatt 5000mtl. Is jouw inschatting dus dat ik die 120 euro niet zo snel terugverdien doordat mijn omvormer op goede dagen minder aftopt? Als 'ie 10 jaar werkt dus 12 euro per jaar verdienen, dan zou toch moeten lukken? Of heb ik bij de 4200 ook iets meer rendement omdat 'ie iets ondergedimensioneerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

120 euro is ~635 kWh.
SF piekt leuk, maar op jaarbasis zijn dat niet veel uren.
4.2 kW op 4.59 kWp is een dimensionering van 92%.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Dit kost je 0.33% opbrengst, dus de meerprijs is terugverdiend na 200.000 kWh, zeg 50 jaar.

Daarentegen is die 120 euro inzetten voor een extra paneel op de 4.2 kW omvormer (dus nóg meer onderdimensioneren) wél zinnig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Proton_ schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:09:

Daarentegen is die 120 euro inzetten voor een extra paneel op de 4.2 kW omvormer (dus nóg meer onderdimensioneren) wél zinnig :)
ja, maar dan komt mijn esthische kant om de hoek kijken;
27 panelen = 3 x 9 = één mooi zwart vlak op m'n dak.
Die ene extra moet er dan willekeurig ergens boven of zo; dat gaan we niet doen!

Wel weer bedankt voor je snelle rekenwerk; ik ben ook een 'beta' maar niet zo praktisch. Gewoon de feiten zoeken en de besparing uitrekenen is inderdaad niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-06 11:53

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hkuit schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:20:
[...]

Die ene extra moet er dan willekeurig ergens boven of zo; dat gaan we niet doen!

Wel weer bedankt voor je snelle rekenwerk; ik ben ook een 'beta' maar niet zo praktisch. Gewoon de feiten zoeken en de besparing uitrekenen is inderdaad niet zo moeilijk.
En nog een hele rij er boven dan? O-)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Hkuit schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:20:
[...]

Al eens gedacht aan de combinatie AEG - SF, deze wordt ook vaak gebruikt en is ook een zeer rekbare
omvormer met 3 x mppt en een max spanning van 750V DC
http://www.twentezon.nl/s...frontier-solarsets-165wp/
Je kunt zo iets ook heel schappelijk kopen voor minder dan 500euro @ MP
http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

( ja ik heb zelf ook een AEG pv4600, maar dan niet met SF maar met mono panelen, zeer tevreden )

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 11:28
Ik neem aan dat het 3x9 in portrait is. Dan zal dat 1 paneeltje extra ook wel passen als je alles in landscape legt. 4x7.

Bij 3x9 portrait zit je op zo'n 8,92x3,81 meter en in landscape 8,92x3,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Candymirror schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:09:
Ik neem aan dat het 3x9 in portrait is. Dan zal dat 1 paneeltje extra ook wel passen als je alles in landscape legt. 4x7.

Bij 3x9 portrait zit je op zo'n 8,92x3,81 meter en in landscape 8,92x3,99
Mooi berekend, daar had ik niet aan gedacht. Ik heb 27 panelen besteld en dat is genoeg, er zijn vast nog meer manieren om nóg meer op ons dak te leggen maar ik houd het hierbij.
Ik heb via dit topic weer veel geleerd over omvormers en optimale voltages;
ik overleg met mijn installateur over strings van 3 of 4 panelen en over meer dan 4 strings op één mppt.
Volgende week liggen ze op het dak, hopelijk krijgen we daarna nog veel mooie zonnige najaars- en winterdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
PClop schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:45:
[...]

Al eens gedacht aan de combinatie AEG - SF, ... ;)
Nee, niet naar gekeken, iets met Bomen en Bos;
de set is al besteld en ik heb nu alleen nog invloed op het aantal panelen per string e.d.
Maar bedankt voor de tip, wie weet in de toekomst, als de Growatt er over 17 jaar mee stopt _/-\o_
Pagina: 1