Toon posts:

Hoe werkt de SpeedComfort?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.151 views

Onderwerpen

Vraag

• mabel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10-2020
Van mijn energieleverancier Qurrent kreeg ik een enthousiast (reclame-)bericht over een geweldige manier om energie te besparen: de SpeedComfort. Dit is een systeem van kleine ventilatortjes die je onderaan je radiatoren plakt om de doorstroming van lucht te bevorderen.
Op de website lees ik o.m. deze claims: "De ventilator zorgt ervoor dat de warmte van de radiator direct wordt gecirculeerd door de gehele ruimte. Dit betekent dat je sneller kunt genieten van de warmte en minder energie verbruikt om de ruimte op te warmen" en "Dit betekent dat het water in je cv-ketel verlaagd kan worden naar 60 graden in plaats van de gebruikelijke 80 graden. En dan ga je besparen!"

Ik wil deze claims hierbij graag voorleggen aan mensen met méér verstand van warmtetechniek dan ik kennelijk heb. Ik zou namelijk denken dat het een bepaalde hoeveelheid energie kost om een bepaalde ruimte te verwarmen en dat de temperatuur van het water dat je daarvoor gebruikt daarvoor niet uitmaakt. En ik zou ook denken dat 'sneller opwarmen' weliswaar comfortabeler is, maar juist extra energie kost; een beetje langer in de kou zitten spaart juist energie, zou ik denken.
Is deze Qurrent campagne misleidende onzin of heb ik het mis?
Mabel

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een condensatiegasketel ('HR-ketel') wordt ook het vocht dat ontstaat door de verbranding gecondenseerd.
Hoe lager de temperatuur van de verbrandingsgassen, hoe meer energie uit het gas er dus in het cv-water komt in plaats van dat via de schoorsteen naar buiten verdwijnt. En door de warmtewisselaar zijn de rookgassen altijd een graad of vijf warmer dan de retourtemperatuur van her cv-water.
Hoe lager die is, hoe hoger het ketelrendement:
http://i47.tinypic.com/33a9qgx.png
De grootste winst onder de 50 graden omdat dan het vocht gaat condenseren. 50 graden is te halen met 60 aanvoer.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Lees je hier maar eens in, is hetzelfde principe:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
In bovengenoemd topic is de SpeedComfort volgens mij ook al een aantal keren besproken. Je kunt met je vraag daar wel terecht, ik sluit daarom dit topic :)

Neem ook de topicstart van Gas besparen door middel van CV tuning deel II eens door trouwens, als je dit soort materie interessant vind.

[Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2016 11:06]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Dit topic is gesloten.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee