Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05-2022
Hallo tweakers,

Ik ben voor familie en vrienden vaak hobbymatig bezig met laptops en pc's. B)
Zo heb ik nu een oude Dell desktop met Windows XP en een Pentium 4 met 2,53 GHz en 2GB RAM. Deze komt uit het stenen tijdperk, maar ziet er als nieuw uit. Nu wil ik hier voor de leuk :+ Windows 10 x86 op installeren of anders Windows 7 x86. Natuurlijk krijg ik dan gedoe met drivers, maar dat is voor later zorg.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

- Windows 10 setup op bootable usb stick gezet
- Windows 7 setup op bootable usb stick gezet
- PC laten booten vanaf beide sticks
- In beide gevallen krijg ik het blauwe Windows logo te zien
- In beide gevallen knalt het systeem er na enkele minuten uit en volgt een reboot
- Geen foutmelding of wat dan ook te zien!

Ik zie in het bios alleen mogelijkheden voor (legacy) IDE apparaten en niets van AHCI, zou dat een probleem zijn? Ik gebruik 32-bits versies voor dit oude beestje, dat moet toch goed zijn?

Wat is hier aan de hand? 8)7

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_

Groeten,
Paul

Beste antwoord (via fazerpaul1970 op 01-11-2016 21:57)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe geen moeite. Windows wil gewoon niet en je wilt het die mensen ook niet aandoen om een kwartier op een pagina te laten wachten (terwijl ze daarvoor al 2 uur nodig hadden om überhaupt een browser te krijgen). Zet er iets simpels op zoals Puppy Linux en anders haal je een goedkoop en veel sneller systeem van V&A af dat wel gewoon Windows 10 kan draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je het al geprobeerd met een bootable CD/DVD?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Wel met een DVD, want de setup past niet op een CD..
Maar de DVD-RW wordt helemaal niet herkend (te oude speler denk ik?) en een gewone DVD heb ik hier even niet bij de hand.

Zou het kunnen liggen aan de USB installatie methode? De leds in de sticks knipperen er anders vrolijk op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Misschien moet je het eens proberen met een ouder type USB stick, met daarop een FAT32 bestandssysteem. Ik heb het nog al meegemaakt dat nieuwer type USB sticks niet (goed) worden herkend door oudere systemen, terwijl ze wel perfect werken op nieuwe PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Dat is inderdaad een goed idee, maar is het iso-bestand dan niet te groot voor het FAT32 bestandssysteem?
Ik ga dit zsm proberen!

[ Voor 10% gewijzigd door fazerpaul1970 op 30-10-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Nee. FAT32 kan tot 2TB aan. Files mogen maar max 4GB groot zijn, maar dat lijkt me ook geen probleem. Probeer een stickje te vinden dat zelf niet veel groter dan 4GB is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

fazerpaul1970 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:10:
Dat is inderdaad een goed idee, maar is het iso-bestand dan niet te groot voor het FAT32 bestandssysteem?
Ik ga dit zsm proberen!
De ISO pak je natuurlijk uit op de stick, zoals de Media Creation Tool doet, maar ook tools als Rufus e.d. ;)

Maar het P4 platform is erg twijfelachtig voor het opstarten van USB, dus beter neem je een optisch medium. Als een DVD-RW niet gelezen wordt, moet je wellicht een DVD+RW nemen voor de drive. ;) En anders eens een full format doen ervan en opnieuw branden, laagste snelheid. Uiteraard moet de kwaliteit van het schijfje ook voldoende zijn. Een simpel schijfje van de Aldi bijvoorbeeld heeft een grotere kans te mislukken.

Leuk dat je dit wilt doen onder het mom van 'omdat het kan', maar ik betwijfel ten zeerste of er nog fatsoenlijk met het systeem gewerkt kan worden. De twee systemen die je noemt zijn jaren later pas uitgebracht en gaan ook daar vanuit. Let dus ook even op de CPU instructies en de vereisten door het OS dat je wilt gaan draaien. Als bijvoorbeeld SSE3 nodig is, maar je CPU dat niet heeft dan houdt het al snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Nou, ik heb een setup van Windows 7 (inclusief updates t/m september 2016) en deze is toch 4,3GB groot. Die andere van Windows 10 is inderdaad kleiner dan 4GB.

De usb-sticks die ik gebruikt heb zijn 4GB en 16GB groot. Ik ga morgen proberen met de stick van 4GB met FAT32 indeling.

Bedankt voor nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Het is ook inderdaad om uit te vinden of zo'n belegen systeem met Windows 10 nog zou kunnen werken om bijvoorbeeld te Marktplaatsen of je Nu.nl te lezen, gewoon de basis dingetjes doen zeg maar.

Ik had overigens de iso-bestanden met PowerIso tot een bootable stick gemaakt, dat werkt normaal prima voor mij.

Het volgende is vereist om Windows 7 uit te voeren op uw pc:
Processor van 1 GHz of sneller, 32 bits (x86) of 64 bits (x64)*
1 GB RAM voor 32-bits en 2 GB RAM voor 64-bits
16 GB vrije ruimte op de vaste schijf voor 32-bits en 20 GB voor 64-bits
DirectX 9 grafische kaart met het stuurprogramma WDDM 1.0 of hoger

Nu voldoet het systeem aan alles, behalve DirectX 9, de videokaart gaat (meen ik) tot DirectX 8.
Zou dit de hele installatie kunnen verknoeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die kans acht ik kleiner dan de instructiesets van de CPU die nodig zijn. Een CPU van 1 GHz zegt namelijk niet zo veel. Een Pentium III is er namelijk ook in 1 GHz versie, maar zal Windows 7 niet kunnen draaien. Ga dus eens op zoek naar de echte systeemvereisten, en niet dit simpele lijstje.

Als je alleen maar wat wilt browsen kan je ook een ander OS nemen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 23:25

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Mijn ervaring met Windows 7 op een vergelijkbaar systeem (P4 2.4 met 2GB) waren helaas niet zo positief.

Het lukte wel om Windows geïnstalleerd en opgestart te krijgen, maar het werken ermee ging vrij traag. De harde schijf was bij mij constant actief.
Nu ik dit schrijf, bedenk ik me dat ik naar dat laatste misschien nog wat meer onderzoek had kunnen doen.

Ik heb overigens vanaf een DVD-R geïnstalleerd, en in het systeem zelf zaten via IDE een DVD-RW en DVD-ROM (die laatste ter opvulling, omdat er vroeger een DVD-ROM en CD-RW in zaten).

[ Voor 20% gewijzigd door NaoPb op 30-10-2016 23:38 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Dank voor jullie reacties!

Ik vind het volgende op internet:
---------------------------------------------
But just how low can you go with Windows 7? Do you really need a computer with the minimum specs as outlined by Microsoft?

Like lo-fi DJs and classic car enthusiasts, a subculture of Windows fans has sprung up trying to take Windows 7 far lower than Microsoft says it can go. At Windows fan site Neowin.net, testers have claimed success with a 700MHz Pentium III ThinkPad with 256MB of RAM and a 600MHz Pentium III desktop with 512MB of RAM.

At another site, The Windows Club, someone claims to have run Windows 7 on a circa-1997, 266MHz Pentium II with 96MB RAM and a 4MB video card.

Wat ik niet begrijp is waarom een Pentium 4 geen Windows 7 zou kunnen draaien? Het is toch een 32-bits CPU met een x86 OS dat toch niet gigantisch verschilt van XP?

Verder zou ik denken dat het systeem natuurlijk weinig performance heeft (en de hdd inderdaad ratelt als een matrix printer) maar toch gewoon zijn ding moet doen? Hetzelfde eigenlijk als een auto met weinig pk's.. je komt er wel maar het duurt langer.

Ik ga eerst nog proberen met een DVD-R of een anders geformatteerde (FAT32) usb-stick.

Zou Linux eventueel een betere oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

fazerpaul1970 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:04:
Dank voor jullie reacties!

Ik vind het volgende op internet:
[...]

Wat ik niet begrijp is waarom een Pentium 4 geen Windows 7 zou kunnen draaien? Het is toch een 32-bits CPU met een x86 OS dat toch niet gigantisch verschilt van XP?
Waar ze het hier over hebben is waarschijnlijk de RTM versie van W7, en die was een stuk minder gulzig dan de huidige up to date versie van W7. Dat zie je ook elke keer terugkomen. XP kon eerst prima werken met 256 MB RAM, maar na SP3 was dat verre van voldoende om nog vloeiend te kunnen werken. Je zat al snel op 512 MB of meer (het liefste had je 1 GB).
Verder zou ik denken dat het systeem natuurlijk weinig performance heeft (en de hdd inderdaad ratelt als een matrix printer) maar toch gewoon zijn ding moet doen? Hetzelfde eigenlijk als een auto met weinig pk's.. je komt er wel maar het duurt langer.
Een half uur wachten voordat je ook maar je desktop ziet zal geen uitzondering zijn. ;) Je zal echt super veel geduld moeten hebben om hier iets fatsoenlijks mee te kunnen doen. Je kan in de tussentijd wel mooi een instrument leren spelen of een andere taal (moet het natuurlijk niet een digitale les zijn :+).
Ik ga eerst nog proberen met een DVD-R of een anders geformatteerde (FAT32) usb-stick.
Een DVD heeft een betere kans van slagen dan een USB stick.
Zou Linux eventueel een betere oplossing zijn?
Daar hintte ik wel naar. ;) Maar je zit hoe dan ook met het installeren. Via USB zal mogelijk niet ideaal gaan. Wat zijn de volledige specs van het systeem? Dan kunnen we ook kijken waarom Windows er mogelijk niet op wil installeren, ivm mogelijk missende CPU instructiesets of andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:59
maar waarom zou je Win7> op een XP systeem willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Rockster34 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:02:
maar waarom zou je Win7> op een XP systeem willen zetten?
Dit is Tweakers. Hier doen we dingen omdat het kan. Want wie zou er nou bijvoorbeeld Windows 95 op z'n iWatch willen zetten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Hero of Time schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:14:
[...]

Dit is Tweakers. Hier doen we dingen omdat het kan. Want wie zou er nou bijvoorbeeld Windows 95 op z'n iWatch willen zetten? ;)
Hahaha, dat is geinig gezegd! d:)b

Ik wil graag W7 op een XP systeem omdat XP toch niet meer veilig online gebruikt kan worden. De kennissen waarvoor ik dit doe willen graag weer veilig met een Windows versie het internet op kunnen.
De keuze is dus of Windows 7/10 erop of het systeem naar de schroot!

Wat zijn instructiesets voor de CPU eigenlijk? (Google weet alles, I know.. :P )

Ik zal vanavond als ik thuis ben de volledige systeem gegevens opzoeken.

Wederom bedankt heren (en mogelijk dames?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:38
Hoe heb je de USB-stick gemaakt?
Zelf gebruikt ik deze:
https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool

Werkt prima, ook met de iso van windows 10 e.a.

En, gebruik je misschien een USB3 stick? Wil nog wel eens niet werken (lees: altijd (mijn ervaring)) vanwege drivers die niet aanwezig zijn. Ook krijg ik met usb3 sticks geregeld de melding dat ie de partititabel op de disk niet kan aanmaken... met een usb2 ding gaat het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je het dan geinstalleerd krijgt, deze even bekijken!

YouTube: WINDOWS 10 LITE ADJUSTED for older PC - 2016

Zoiets is er vast ook voor Win 7 :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2016 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
De processor ondersteund geen execute disable bit. Windows 10 vereist dat (en PAE en SSE2). Dus dit gaat helaas niet werken. Je USB stick zal goed zijn, anders kwam je niet tot het hangende blauwe scherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zal ook een videokaart met DX9 ondersteuning moeten inpluggen. Win7 wordt niet vrolijk van een XP driver en na Win7 werken ze überhaupt niet.

Echter deel ik de mening dat een P4, zeker zonder HT, huilen is op win7. Zoek dan een win7 sp1 lite editie, dat gaat nog aardig. Wel met een ondersteunde videokaart uiteraard (radeon 9600 / geforce 6200 minimaal).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Dat is weer mooie informatie waar ik zeker wat aan heb!

Zojuist nog even bij de winkel geweest voor een stapel verse DVD-R schijfjes. Ik heb zowel de W7 als de W10 setup hierop gebrand met relaxte 4x snelheid.

Wat denk je dat er nu gebeurt? Precies hetzelfde als met de usb-sticks.. alleen gaat het nu sneller fout, haha!
Zou deze Pentium4 processor dan helemaal niet met W7 kunnen werken? Wel nog met Vista dan?

Hierbij ook de gevraagde gegevens van deze oldtimer..
https://www.cnet.com/prod...m-60gb-hdd-xp-home/specs/, maar dan wel met 2GB RAM, wow!

Gaat de installatie bij W7 nu fout door de processor of door de videokaart (nVidia GeForce4 MX)?
Ik wil graag weten waarom het niet lukt en als het echt niet kan, dan wordt het een anker voor mijn bootje.

Fijne avond alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:21
Zelf heb ik Win7 draaiend gehad op een P4 3-nogwat MHz met 2GB.
Dat werkte best aardig...

Trek anders eerst wat "overbodige" hardware uit de kast, wie weet.

Ps. Ik boote vanaf officiële DVD.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
fazerpaul1970 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:22:

Gaat de installatie bij W7 nu fout door de processor of door de videokaart (nVidia GeForce4 MX)?
Ik wil graag weten waarom het niet lukt en als het echt niet kan, dan wordt het een anker voor mijn bootje.
Ik heb geen idee eerlijk gezegd, ik vermoed de videokaart. Maar zelfs als je die vervangt door iets beters dan gaat het nog niet werken.
Gooi er Linux Mint mate op of een andere lichte Linux distro, dan kan je nog wat met deze PC. Anders wordt het de recycling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Welke CPU is het? Een systeem zonder NX of tenminste SSE3 zou ik niet meer aanraden te gebruiken. Puur op basis van energierekening kan je dan een sneller en zuiniger systeem opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

fazerpaul1970 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:22:

Wat denk je dat er nu gebeurt? Precies hetzelfde als met de usb-sticks.. alleen gaat het nu sneller fout, haha!
Zou deze Pentium4 processor dan helemaal niet met W7 kunnen werken? Wel nog met Vista dan?

Hierbij ook de gevraagde gegevens van deze oldtimer..
https://www.cnet.com/prod...m-60gb-hdd-xp-home/specs/, maar dan wel met 2GB RAM, wow!

Fijne avond alvast!
Win10 kan je uitzwaaien. Draait niet op kaarten die geen WDDM1.0 drivers hebben, dus minimaal radeon 9600 / geforce 6200. De MX houdt echt op bij 7 en dan moet je het zonder Aero doen, lekker retro op classic thema. Ook je processor kan geen 10 draaien omdat je PAE en NXbit instructies nodig hebt die de pentium 4 niet had voor de 64-bit Prescott chips.

Het zou in theorie moeten werken met 7. Welke melding krijg je überhaupt als je 7 opstart?

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 31-10-2016 21:34 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Heren, zeer interessante informatie over processoren, alleen is dit voor mijn hobbybrein hogere wiskunde.. Ik moet het antwoord op de vraag welke Pentium4 er precies in zit ook nog even schuldig blijven. Maar dit ga ik zeker nakijken!

Bij het installeren krijg ik alleen het blauwe Windows logo te zien gedurende 2 minuten of zo. Het ledje van de DVD-speler knippert in die tijd onregelmatig alsof er wel gelezen wordt.
En dan opeens, zonder enige tekst en uitleg, slaat de pc uit en volgt een reboot naar het oude XP.

Morgen eens proberen met minder hardware, alhoewel de kast nu al bijna leeg is, haha!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe geen moeite. Windows wil gewoon niet en je wilt het die mensen ook niet aandoen om een kwartier op een pagina te laten wachten (terwijl ze daarvoor al 2 uur nodig hadden om überhaupt een browser te krijgen). Zet er iets simpels op zoals Puppy Linux en anders haal je een goedkoop en veel sneller systeem van V&A af dat wel gewoon Windows 10 kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Old P4's (Willamette core from about 2000 and Northwood cores from 2002) simply do not have the NX bit. More recent P4's (Presscott core from 2004-ish and later) do.

If your CPU is new enough and you have a BIOS which supports it then you might be able to run windows 10 after all.

Windows 10 requires NX bit and no installation patch available. Windows 8.1 runs without NX bit after installation patch. Windows 7 runs without NX bit requirement.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Hero of Time schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:46:
Ik ben bang dat Hero gelijk gaat krijgen 8), maar geef het nog even niet op om te weten waar de fout nu echt zit..
Er zit in ieder geval deze processor in, http://ark.intel.com/nl/p...Hz-512K-Cache-533-MHz-FSB

Nog een paar ultieme pogingen en dan geef ik me over.. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik bewonder je tweakers spirit om het werkend te krijgen, maar raad toch aan je kennissen te laten nadenken over het kopen van een nieuwe PC of goede 2e hands uit V&A. Als de eisen zo laag zijn dat men genoegen neemt met een oude XP PC met 2GB of minder dan racet elke simpele low budget PC die er nu al uit.
Eventuele aanschaf kosten zijn bij regelmatig gebruik snel terugverdiend op de stroomrekening want zo'n oude P4 verstookt nogal wat.

Simpele MINI PC's (tel nog wat euri bij bij voor een redelijke capaciteit SSD en wellicht 4GB ipv 2GB geheugen)

Heb je dus:

- Sneller
- Veiliger
- Up-to-date OS (Windows 10) met geldige licentie dus geen gedoe met ali-illegali tooltjes om Windows 7 of hoger werkend te houden bij al die kennisjes als een patch dat weer eens blokkeert.

Linux alternatieven kunnen natuurlijk ook, ben ik niet tegen, ik geef boven alleen aan wat snel mogelijk is en je zo achter een monitor plakt, neemt het nauwelijks ruimte in. Of verwen jezelf ook met een grotere monitor.

[ Voor 9% gewijzigd door akimosan op 01-11-2016 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Oké dan.. dit is het einde van mijn Windows plannen, het kan blijkbaar niet werken met deze processor en videokaart.

Zojuist Linux Mint 18 Cinnamon 32 bits geïnstalleerd en dit werkt wel, maar vrij traag en het startmenu opent met rare tekens en zonder inhoud. Verder kreunt de oude Dell bij iedere bewerking alsof ze moet bevallen van een drieling! ;-)

Dus ik ga jullie goede advies opvolgen en het apparaat uit zijn lijden verlossen..

Daarna overleggen met de mensen en een fris gebruikt systeem kopen dat nog jaren veel frikandellen uit het vet trekt.

Allemaal bedankt voor jullie deskundige inbreng!

Groeten,
Paul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Jammer om te horen dat het niet gelukt is. Het was toch leuk geweest als je in ieder geval Windows 7 had kunnen installeren en je die traagheid had kunnen ervaren.
Ik heb wel gemerkt dat het op een gegeven moment niet meer uitmaakt hoeveel geheugen je erbij gooit, het blijft traag.

Maar om zo'n systeempje nog een beetje up tp date te houden en snel te houden, kun je er inderdaad beter een Linux distributie op installeren.
Er zijn overigens Linux distributies die wat meer gericht zijn op oudere (langzamere) systemen. Volgens mij is Lubuntu er zoeen, en in nog extremere mate Antix. Die laatste installeer je vanaf een CD-R en geeft je een volledige desktop ervaring, en kan zelfs nog draaien op een P1 systeem met 64MB geheugen.

Als je nog verder wilt experimenteren is dat misschien nog een idee.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Vanmorgen heb ik op een oude werk laptop (Intel Celeron 1.9 GHz dual core met 3GB RAM) ook even deze Linux Mint geïnstalleerd. Ik heb deze versie op een tweede partitie gezet en dat ging goed.

Maar Linux loopt geregeld compleet vast, wtf! Ik dacht dat dit juist niet gebeurde bij Linux of Ubuntu?
Ik heb geen wisselgeheugen toegekend, maar daarom mag hij toch niet crashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

fazerpaul1970 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:12:
Vanmorgen heb ik op een oude werk laptop (Intel Celeron 1.9 GHz dual core met 3GB RAM) ook even deze Linux Mint geïnstalleerd. Ik heb deze versie op een tweede partitie gezet en dat ging goed.

Maar Linux loopt geregeld compleet vast, wtf! Ik dacht dat dit juist niet gebeurde bij Linux of Ubuntu?
Ik heb geen wisselgeheugen toegekend, maar daarom mag hij toch niet crashen?
Dat vastlopen/crashen is niet iets waar ik ervaring mee heb. Maar ik laat 'm altijd zelf de schijfindeling bepalen tijdens de installatie, dus ik vermoed dat ik dan misschien wel wisselgeheugen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
AdoraBelle schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:25:
Jammer om te horen dat het niet gelukt is. Het was toch leuk geweest als je in ieder geval Windows 7 had kunnen installeren en je die traagheid had kunnen ervaren.
Inderdaad wel vreemd dat het zoveel problemen geeft om Windows 7 te installeren op die Dell machine.
Qua specs zou het eigenlijk nog vrij makkelijk moeten kunnen draaien met 2GB geheugen.
Ik denk meer aan een hardware probleem (geheugen?) omdat dat de installatie zomaar reset onder 7 en 10.
Windows 10 geeft normaal een melding als de CPU niet wordt ondersteund.

Natuurlijk heb dan je nog gigantische berg updates (gebruik hiervoor het Windows 7 Simplex Update Pack) en het zoeken van de juiste drivers kan soms nog een (tweakers!) uitdaging zijn.

In de onderstaande forum-link werkt het (Windows7) blijkbaar ook met een Dell Dimension 4400.

En die GeForce4 MX had ik zelf ook nog wel werkend onder Windows 7 :)

Hardwareheaven: GeForce2 MX400/400 works in Windows 7 !
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2dluj2t.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Windows 7 zou gewoon moeten werken op je Pentium 4 . heb ik zelf ook nog gedraait. snel was iets anders. maar werkte nog wel.
Pagina: 1