Hallo tweakers,
Ik ben voor familie en vrienden vaak hobbymatig bezig met laptops en pc's.
Zo heb ik nu een oude Dell desktop met Windows XP en een Pentium 4 met 2,53 GHz en 2GB RAM. Deze komt uit het stenen tijdperk, maar ziet er als nieuw uit. Nu wil ik hier voor de leuk
Windows 10 x86 op installeren of anders Windows 7 x86. Natuurlijk krijg ik dan gedoe met drivers, maar dat is voor later zorg.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Windows 10 setup op bootable usb stick gezet
- Windows 7 setup op bootable usb stick gezet
- PC laten booten vanaf beide sticks
- In beide gevallen krijg ik het blauwe Windows logo te zien
- In beide gevallen knalt het systeem er na enkele minuten uit en volgt een reboot
- Geen foutmelding of wat dan ook te zien!
Ik zie in het bios alleen mogelijkheden voor (legacy) IDE apparaten en niets van AHCI, zou dat een probleem zijn? Ik gebruik 32-bits versies voor dit oude beestje, dat moet toch goed zijn?
Wat is hier aan de hand?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
Groeten,
Paul
Ik ben voor familie en vrienden vaak hobbymatig bezig met laptops en pc's.
Zo heb ik nu een oude Dell desktop met Windows XP en een Pentium 4 met 2,53 GHz en 2GB RAM. Deze komt uit het stenen tijdperk, maar ziet er als nieuw uit. Nu wil ik hier voor de leuk
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Windows 10 setup op bootable usb stick gezet
- Windows 7 setup op bootable usb stick gezet
- PC laten booten vanaf beide sticks
- In beide gevallen krijg ik het blauwe Windows logo te zien
- In beide gevallen knalt het systeem er na enkele minuten uit en volgt een reboot
- Geen foutmelding of wat dan ook te zien!
Ik zie in het bios alleen mogelijkheden voor (legacy) IDE apparaten en niets van AHCI, zou dat een probleem zijn? Ik gebruik 32-bits versies voor dit oude beestje, dat moet toch goed zijn?
Wat is hier aan de hand?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
Groeten,
Paul