Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Tweakers,

Al een tijdje zit ik met het idee te spelen om mijn huidige nas te vervangen. Dit een een Zyxel nsa325 v2, een goedkoop model waar ik nu 1TB WD Blue in heb zitten. Deze schijf is inmiddels bijna volledig gevuld, en in plaats van een nieuwe schijf erbij te steken wil ik liever en systeem neerzetten wat ik in de toekomst kan blijven gebruiken.

Wat verwacht wil ik er mee doen ?
Voornamelijk bestands opslag, dit bestaat uit: films/series, persoonlijke fotos, drone footage (4K) en VM's die ik gebruikt heb voor school opdrachten. Deze VM's draai ik niet vanaf de NAS maar alleen als opslag omdat m'n Macbook ze niet allemaal op kan slaan.
Verder zou ik graag Plex draaien op deze nas/server. 1 stream is voldoende dus hoeft geen bijzondere CPU te zijn.

Het systeem zal niet altijd aan staan, hetgeen ik nu bij mijn nas doe is dat deze altijd uit staat en ik hem op kan starten met een WakeOnLan bericht, en er staat in het powermanagement dat de nas zich iedere dag om 01:00 uitschakelt. Dit wil ik ook zo blijven doen, soms komt het namelijk voord dat ik de nas 2,3 dagen niet benader. Als hij dan 30watt blijft gebruiken is onzin.

Op dit moment gebruik ik 1TB, maar loop steeds meer tegen dit limiet aan. Zit qua disk configuratie nog te twijfelen tussen 2 schijven van 3TB in raid 1 of 3 van 3TB in raid5.

Budget en eisen
Voor de nas zelf liefst niet meer dan 200 euro, voorkeur gaat uit naar 4bay. De met schijven hoop ik voor 400 klaar te zijn.

Verder vind ik het belangrijk dat het systeem redelijk compact is, maximaal iets zoals de HP Proliant MicroServer. En ook het energieverbruik liefst zo weinig mogelijk en niet al te luidruchtig aangezien het systeem op mijn kamer komt te staan.

Besturingssysteem
Ik heb nog geen ervaring met Linux, mijn eerste gedachte is dus om de server te installeren met Windows Server 2012 ( Licentie via MSDNAA). Maar werkt dit lekker samen met MacOS ? Ik gebruik voornamelijk mijn rMBP om de nas te benaderen. De Plex server zal ook gebruikt worden vanaf iPhone, iPad en Playstation 4.

En hoe zit het met veiligheid van NTFS ? ECC RAM verlaagt de kans op corruptie van bestanden, maar is het risico nog te groot ? Dan zou ik voor een ZFS oplossing moeten kiezen, maar zover ik weet werkt dit alleen met Linux besturingssystemen. En daar heb ik geen ervaring mee.

Wat heb ik zelf gevonden ?
Synology word veel aangeraden, maar de CPU's in de goedkopere categorie, waar ik in zit, zijn niet krachtig genoeg om een 1080P stream te encoden( 2.000 passmark vereist). En een 4 bay nas is erg moeilijk te vinden voor deze prijs.

Daarna kwam ik uit op zelfbouw oplossingen, het nadeel hiervan is dat het erg snel groot word, plus dat het energieverbruik niet optimaal is. Daarna zag ik het HP Proliant MicroServer topic op het forum.

Dit lijkt me nu de beste oplossing, de G1610T CPU is krachtig genoeg om 1 Plex 1080P stream te encoden, de server komt met 4GB ECC RAM, wat voor nu voldoende is. Er is een slot vrij voor eventuele uitbreidingen.

Hier zou ik dan mijn huidige WD 1TB Blue schijf plaatsen om het OS op te installeren, en 2 WD RED 3TB schijven in raid 1 zetten om dit later uit te kunnen breiden naar 3x 3TB in raid 5. ( Of direct 3x 3TB raid 5 als de eerst genoemde optie niet praktisch is)

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 110,95€ 221,90
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 189,08€ 189,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 410,98

Mijn vraag
- Is de HP Proliant MicroServer een goed product voor mijn wensen ? Of zie ik een beter product over het hoofd ?
- Wat is het risico op bestands corruptie op Windows Server 2012, NTFS ( wel ECC RAM) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 15:29
Met alle eisen moet de microserver gen8 prima voldoen. Deze is behoorlijk snel en goedkoop. Het stroomverbruik is wel een stuk hoger dan een Synology NAS, maar die zijn ook een stuk slomer.

Heb er zelf 2 en ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Nu online
Ik ga er inderdaad vanuit dat het stroomverbruik een stuk hoger licht.

hier zag ik dat het verbruik 25 in idle is en 45 bij maximaal gebruik, er worden 4 HDD's en 1 SSD gebruikt. komt dat overeen met jou ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 15:29
Klopt wel ongeveer ja. Mijne ook 25w iddle zonder draaiende schijven. Verder over het algemeen rond de 35w continue met 3 draaiende schijven.

[ Voor 10% gewijzigd door sweebee op 29-10-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook naar een J3160 bord gekeken met onboard DC-DC voeding, zoals pricewatch: ASRock J3160DC-ITX welke ook met 60W netvoeding komt? Dan verlies je ECC ondersteuning, maar heb je wel veel CPU kracht tegen slechts 6W en natuurlijk volledig passief gekoeld zowel de CPU als de voeding.

ECC is een leuke extra, maar bescherming voor je bestanden begint bij een modern filesystem wat ook corruptie kan detecteren. Wil je het 'goed doen' kun je eens kijken naar kant en klare ZFS operating systems zoals FreeNAS. Daarvoor hoef je geen Linux ervaring te hebben; de meeste ZFS platforms draaien overigens geen Linux maar BSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:23:
Heb je ook naar een J3160 bord gekeken met onboard DC-DC voeding, zoals pricewatch: ASRock J3160DC-ITX welke ook met 60W netvoeding komt? Dan verlies je ECC ondersteuning, maar heb je wel veel CPU kracht tegen slechts 6W en natuurlijk volledig passief gekoeld zowel de CPU als de voeding.
Ik heb geen ervaring met PMS op de J3160, maar voor deze toepassing zou ik toch voor net iets meer rekenkracht gaan. Het zou me echter niet verbazen als ASRock binnenkort met een bord komt met een J3455 (6W) of N3450 (10W) met een DC-jack. Andere opties die je met een AC adapter zou kunnen gebruiken zijn H110TM-ITX en AM1H-ITX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed punt, al dacht ik dat de quadcore Bay Trail en Braswell wel één HD stream konden doen? Een krachtigere CPU is natuurlijk wel wenselijk, maar dan ga je wel richting een ATX voeding.

De opkomende Zen APUs zonden ook erg interessant kunnen worden, die ook vastgesoldeerd in BGA-package komen. Dus bordjes zoals ASrock met onboard SoC CPU. Voordeel is dan dat je met AMD een moderne en supersnelle IGP graphics hebt, alleen moet je dan wel iets anders dan Plex gebruiken want die ondersteunen helemaal geen GPU acceleratie, voor zover ik weet. Met (meerdere) 4K streams ben ik ook benieuwd hoe je dat zelfs met snellere CPUs gaat doen. Uiteindelijk wil je juist de GPU benutten die dit veel efficiënter kan en minder snel tegen bottlenecks aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
Op de AM1 heb je maximum performance met de Athlon 5370 en daarvoor is een 65W adapter voldoende. Volgens mij kun je op de H110 met een 120W adapter zelfs tot een 65W CPU gaan. Gezien het budget van TS gaat dat geen problemen opleveren. Met de 5370 of met een Skylake Celeron (of Pentium) heb je in ieder geval meer rekenkracht dan de Proliant, terwijl het waarschijnlijk niet minder zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het systeem zelf is 60W voldoende in dat geval, maar de pret gaat snel op bij meerdere schijven in een NAS. Dan moet je toch wel 12-14W per 3,5" schijf rekenen voor spinup power. Heel oude schijven (80GB) verbruiken tot wel 34W. Iets oudere (500GB) tot 18W.

Een J3160 6W TDP CPU met 4 schijven kan prima op een 60W setup. Dus dat was een leuke ultra low-power instap NAS optie geweest. Wil je meer CPU power dan moet je dat idee gewoon laten varen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

tweakertjee schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:20:

Mijn vraag
- Is de HP Proliant MicroServer een goed product voor mijn wensen ? Of zie ik een beter product over het hoofd ?
Ik heb je hele post doorgelezen - goed geschreven - en ik denk dat de proliant prima zal werken. Je moet zelf kiezen of je 'fake' hardware RAID of Windows software RAID gaat gebruiken.

Windows werkt prima samen met MacOS.

Een enkele stream transcoden gaat ook wel met plex.

Er is 1 nadeel van de Proliant: het booten duurt een paar minuten, hij gaat langzaam door het bios heen.

Het grote voordeel is dat de hardware vele malen beter is qua qualiteit dan die entry-level NAS devices die in je budget zouden passen.

Zie ook de link in mijn signature 'the perfect Nas', negeer het linux/zfs stukje en kijk even naar het boot verhaal een stroom verbruik.
- Wat is het risico op bestands corruptie op Windows Server 2012, NTFS ( wel ECC RAM) ?
Heel erg klein, te verwaarlozen.

Je gebrek aan kennis over Linux/BSD is een veel groter risico denk ik dus ik zou - tenzij je heel veel tijd stopt in Linux beheersen en problemen kunnen oplossen - niet voor die route gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door Q op 30-10-2016 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:26
Je zou ook nog voor XPEnology kunnen gaan zodat je het gebruiksgemak van Synology hebt maar dan op je eigen voordeligere hardware.

[ Voor 13% gewijzigd door jvanderkroon op 30-10-2016 07:40 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat draait ook op Linux. Persoonlijk denk ik dat dat geen probleem is. Mensen kunnen ook Android gebruiken wat op Linux draait of iOS/OSX wat op BSD UNIX draait. Als je een mooie schil hebt, hoef je het onderliggende OS niet te kennen. Dat gaat ook op voor de ZFS platforms. Dus om die reden XPenology draaien lijkt me een verkeerde afweging. XPenology kan wel interessant zijn als je de addons en interface aanspreekt.

Tip aan TS: installeer Virtualbox en kijk zelf wel product je het beste bevalt. Bedenk ook dat als je voor ZFS kiest, je van product kunt wisselen. Dat kan vrijwel niet als je voor een ander product kiest, of althans is het wisselen daarbij zeker niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties !

Een J3160 gaat het echt niet worden is niet krachtig genoeg helaas, de performance per watt is wel uitstekend t.o.v. de G1610T.

En helaas is de meterkast niet groot genoeg voor de HP Microserver dus deze zal op mijn kamer komen te staan. Dus grote is inmiddels niet erg onbelangrijk. Dus om een eigen behuizing neer te zetten die erg groot gaat worden zie ik niet zitten.

Ik ken XPEnology, en het bied me geen meerwaarde ten opzichte van Server 2012/2016.

Een eigen build zal qua stroomverbruik de HP niet veel ontlopen. als ik bijvoorbeeld voor een G4400Boxed kies, meer performance maar ook een hogere TDP. En meer performance is altijd handig maar ik zal het zeer waarschijnlijk niet gebruiken. De AMD AM1 is wel iets zuiniger ( TDP 25 ipv 35) dat is niet schokkend veel, en ik gebruik liever Intel dan AMD als ik de keuze heb (puur persoonlijke voorkeur).

En als ik dan dus het systeem zelf samen moet/ga stellen met ECC RAM kom ik al snel tegen/boven de 200 als ik een goede voeding gebruik, normale behuizing die niet al te groot is. En zeker omdat de NAS maar enkele uren per dag zal draaien gaat de HP niet heel veel meer stroom kosten. ( Bovendien ik woon nog bij mijn ouders, dus stroomverbruik is niet het belangrijkste ;) )

Ik zag dat ik ook Windows Server 2016 datacenter als download had. Is het een optie om hier mijn OS op een NTFS schijf te installeren. En de storage op ReFS ? met windows storage pools, dit omdat ik begrepen heb dat recovery met hardwarematige raid controllers wel eens moeilijk kan zijn, en de raid controller in de HP niet geweldig is.

ReFS is veiliger voor data corruptie las ik, ontbreekt nog wel aan enkele features. Maar de NAS zal voornamelijk alleen door mij gebruikt worden dus dingen zoals quota etc. zijn niet van belang.

[ Voor 27% gewijzigd door tweakertjee op 31-10-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tweakertjee schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:02:
Ik zag dat ik ook Windows Server 2016 datacenter als download had. Is het een optie om hier mijn OS op een NTFS schijf te installeren. En de storage op ReFS ? met windows storage pools, dit omdat ik begrepen heb dat recovery met hardwarematige raid controllers wel eens moeilijk kan zijn, en de raid controller in de HP niet geweldig is.

ReFS is veiliger voor data corruptie las ik, ontbreekt nog wel aan enkele features. Maar de NAS zal voornamelijk alleen door mij gebruikt worden dus dingen zoals quota etc. zijn niet van belang.
Hoe minder afhankelijkheden van hardware hoe beter, 99% kans dat een disk faalt en 1% je hardware.

Wat je ook kiest zoek je recovery opties uit of zorg voor een backup van je meest waardevolle data, liefst een "trap" bijvoorbeeld
trap A (belangrijkste data) word op usb stick(s) en online backup gedumpt. (dagelijks ofzo)
trap B (muziek/software/media) word op externe disk 1x per maand ofzo gecopieerd.

1tb aan data weer bij elkaar sprokkelen is te doen maar geen grap, belangrijke bestanden verliezen is jaren later nog voelbaar. hoe meer je dat risico verkleint hoe blij-er je bent. doe onderzoek naar recovery van data bij de oplossingen.. (je wilt niet terug vallen op je backup..ook al heb je die)

ReFS is nog niet echt recoverable, terwijl linux software raid relatief te doen is, persoonlijk denk ik dat bitrot/data corruptie maar op 2 manieren te vinden/elimineren is
1) defecte hardware / driver troep .. bij aankoop
2) plaatjes/films die niet goed tonen.. (vaak te laat)

Zelfbouw is leuk/grappig/leerzaam via @Cipher heb ik veel kennis opgedaan voor mijn zelfbouw nas(sen), maar toen was een synology qnap etc nog niet echt super mainstream.. nu zou ik 99,9% die producten adviseren tenzij je eerder voor het leerproces gaat.. dan voor de opslag en dan in het laatste maak Backup ;) raid is geen backup :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Nu online
Duidelijk ! ReFS gaat het niet worden dan...

Een NAS binnen mijn budget met de gestelde eisen is niet mogelijk. En ik had het idee om mijn Stack te koppelen zodat ik al 1TB aan offsite opslag heb waar ik de belangrijkste data naar toe kan zetten.

De meerderheid van mijn data zal vervelend zijn om te verliezen maar is niet persoonlijk, dus met die 1TB kan ik persoonlijke foto's etc. wel kwijt.

Anders kan ik altijd nog een backblaze account nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Vergeet niet dat je met die Microserver Gen8 met G1610T processor geen VT-d hebt. Je kunt dan geen PCI-Passthrough doen om bijv. een extra insteek SATA-controller door te geven aan een VM, als je met virtualisatie software zoals VMware ESXi zou gaan werken. Het zou wel kunnen met een MS G8, maar dan moet er een Xeon processor in, die los al gauw €150+ kosten. Ook met ZFS zal je een RAID-controller direct willen doorgeven als je ZFS in een VM wilt draaien. Je wilt dan niet dat ESXi er tussen zit te klooien, dat vind ZFS niet leuk.

Ik stond voor dezelfde keuze (Synology gebruikte ik te weinig en verkocht, server wilde ik upgraden) en twijfelde ook om die MS G8 te kopen. Uiteindelijk heb ik een setje op basis van de Intel Skylake chipset samengesteld. Ook omdat die MS G8 qua chipset al weer 2-3 generaties terug is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1Supermicro X11SSL-F€ 209,-€ 209,-
1Samsung M391A1G43DB0-CPB€ 51,16€ 51,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,11

Ik draai er VMware ESXi 6u2 op als hypervisor. M'n ESXi datastore is een 256GB SSD en ik heb er nog een ASM1061 PCI-e kaartje (€7 op eBay) in zitten zodat ik 2x2TB (WD Green 3.5") in RAID1 kan doorgeven aan een XPEnology VM, zonder dat ESXi zich daarmee bemoeit.

Met een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt trekt dat hele zwikkie zo'n 30-35W met de 2x 3.5" disks draaiend en een 6-tal VM's.

Prijzig moederbord, maar het is dan ook een echt serverbord. Hij ondersteund bijv. ECC RAM en heeft ook IPMI waarmee je over het netwerk de display-output kunt zien en de besturing kunt overnemen, op afstand een BIOS update doen, server rebooten enzo.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tweakertjee schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:40:
[...]

Duidelijk ! ReFS gaat het niet worden dan...

Een NAS binnen mijn budget met de gestelde eisen is niet mogelijk. En ik had het idee om mijn Stack te koppelen zodat ik al 1TB aan offsite opslag heb waar ik de belangrijkste data naar toe kan zetten.

De meerderheid van mijn data zal vervelend zijn om te verliezen maar is niet persoonlijk, dus met die 1TB kan ik persoonlijke foto's etc. wel kwijt.

Anders kan ik altijd nog een backblaze account nemen...
calculeer je data behoefte nu, disks toevoegen data verplaatsen etc .. is van latere zorg. gezien je bij je ouders woont kan je anders per maand 50,- aan een extra paar tb besteden ..

ReFS kan best intressant zijn, alles wat je probeert en test = extra kennis.
Alleen zorg dat je bv externe disk(s) hebt waar je tijdelijk data kan opslaan, en even controleren voordat je gaat "knutselen"

Waar je vrolijk word is bv de throughput van netwerkkaart(en) en sata controllers etc goed te checken .. (niet alleen theorie)

Als je wilt testen/'spelen/kennis opdoen is niks belangrijker als backup en ervaring.. ;) overkill aan opslag komt later wel :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Nu online
ik heb op dit moment totaal zo'n 1,4-1,5 TB aan data. Dit loopt op het moment wel erg snel op omdat ik een drone heb die in 4K filmt, waarvan ik de video ook wil bewaren.

Ik ga het uitzoeken, zal vanavond verder inlezen over de mogelijkheden van ReFS, en kijken of het voor mij geschikt gaat zijn, en of het volume uit te breiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tweakertjee schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:53:
ik heb op dit moment totaal zo'n 1,4-1,5 TB aan data. Dit loopt op het moment wel erg snel op omdat ik een drone heb die in 4K filmt, waarvan ik de video ook wil bewaren.

Ik ga het uitzoeken, zal vanavond verder inlezen over de mogelijkheden van ReFS, en kijken of het voor mij geschikt gaat zijn, en of het volume uit te breiden is.
RAID is geen backup, houd dat goed in gedachte dus ga je voor dataveiligheid zit je verkeerd te denken.

Tegenwoordig is elk volume wel uit te breiden in praktijk .. doe je dat zelden.

Tja vanalles

Pagina: 1