Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Mini-ITX?) Game-pc voor ongeveer €800

Pagina: 1
Acties:

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:23
Ik ga een pc voor een vriend van me in elkaar zetten, maar omdat dit voor mij de eerste keer is dat het een mini-ITX-game-pc wordt wil ik graag dat er even iemand meekijkt. Dit in verband met de koeling, de m.2-aansluiting en of ik misschien ergens te veel wil besparen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1080p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Oorspronkelijk was het budget €800, maar €850 moet ook lukken. Inclusief verzendkosten. Assemblage doen we zelf en dingen als koelpasta en kabels heb ik nog liggen. Als het even kan wil ik maximaal €834.50 uitgeven inclusief verzendkosten, maar hoe dichter tegen de 800, hoe beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er staan al dingen die voor een monitor en toetsenbord door moeten gaan en zoals gezegd heb ik de standaard tweakerdingen als koelpasta gewoon liggen. Ook heb ik een 2.5" HDD leeg gemaakt en Windows 10 is al besteld.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1MSI H110I Pro€ 74,70€ 74,70
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 284,-€ 284,-
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Zwart€ 63,95€ 63,95
1be quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 9,43€ 9,43
1Sharkoon FireGlider Zwart€ 27,50€ 27,50
1Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 45,95€ 45,95
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 808,48

Dus behuizing, interne hardware en een (gaming)muis. Ik heb er een ventilator bij gedaan, maar ik heb er eigenlijk nog wel genoeg liggen hier.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Intel i5, omdat ik weet wat ik van die dingen kan verwachten en hij er nog jaren plezier van zal hebben.
- Ik heb een voorkeur voor MSI, vandaar dat ik een moederbord en GPU heb gekozen van dit merk. MSI heeft mij nog nooit teleurgesteld namelijk. Ik weet dat er op het gekozen moederbord een Realtek-netwerkchip zit, maar er komt toch alleen Windows op. ASUS e.d. mag ook, maar van een merk als Inno3D heb ik nooit wat in mijn handen gehad en die heb ik dan ook liever niet. EVGA associeer ik met herrie, maar als dat ongegrond is mag dat ook. M.a.w.: alle bekende/gevestigde merken mogen.
- Crucial heeft me ook nooit in de steek gelaten.
- Geen reference-koeler op de GPU.
- Geen OCZ. Ik weet dat het nu van Toshiba o.i.d. is, maar ik wil er gewoon niks meer mee te maken hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Mini-ITX en als het even kan in de Phanteks Evolv. Ik heb zelf de ATX-versie en dat is gewoon een prachtig ding.
- (Een moederbord met) WiFi is leuk, maar ik heb daar zelf geen echte ervaring mee. Als het er niet op zit is het niet erg, maar voor een tientje extra zou het erg makkelijk zijn. 300 Mb/s heeft dan wel de voorkeur, anders heb ik waarschijnlijk nog wel ergens een USB-adapter van Alfa liggen.
- In ieder geval een half-modulaire PSU. ATX- en CPU-stekkers hoeven niet los te kunnen, maar ik wil niet te veel ongebruikte SATA- en PCI-kabels in de kast hebben liggen.

Ga je overklokken?
Dat lijkt me gezien het budget niet handig.

Wat verwacht je van ons?
Meningen!
Ik ben misschien eigenwijs doordat ik al zeker >100 pc's heb gebouwd, maar ik moet gewoon toegeven dat ik al een tijdje niet meer de nieuwste trends volg. Gaat het dus goed met die SSD in combinatie met de m.2 PCI-e 3.0 x4-aansluiting? Is 8GB RAM met de mogelijkheid tot uitbreiding naar 16GB goed of moet dat 16GB met de mogelijkheid voor 32GB zijn? Is de i5-6400 net zo geweldig als ik denk of zouden we gek zijn als we niet voor een 6500 zouden gaan? Kan een GTX1060 wel gekoeld worden in zo'n kleine behuizing? Heb ik een Seasonic over het hoofd gezien? Kan het geluidsniveau met een simpele aanpassing worden gehalveerd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit:
Een week terug waren de prijzen ietsjes anders en ik dacht toen dat een 1060 6GB niet mogelijk was en het een RX 480 4GB moest worden. Ik heb de lijst wat aangepast.

[ Voor 41% gewijzigd door Ample Energy op 27-10-2016 17:56 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 21:14
Dit topic al bekeken?

[BBG] Mini-itx-gamesysteem - november 2016

[ Voor 19% gewijzigd door jooncheez op 27-10-2016 17:16 ]

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• Ample Energy
Jazeker! Maar ik wilde dat topic niet bevuilen met mijn vragen. Laat hun maar discussiëren over de grootte van de SSD, of een i3 een optie is en welke kast het allerkleinste is :P Die vriend van me vindt 275GB ruim voldoende, ik wil een i5 en we vinden beide de Phanteks Evolv mooi. Ook blijf ik liever richting de €800 dan dat ik €900 of zelfs €1000 overweeg.

Als het etiquette is heb ik er natuurlijk geen probleem mee om dit topic daarheen te verplaatsen, maar ik denk dat het voor iedereen makkelijker is om het voorlopig gescheiden te houden.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 21:14
Ample Energy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:25:
[...]

Jazeker! Maar ik wilde dat topic niet bevuilen met mijn vragen. Laat hun maar discussiëren over de grootte van de SSD, of een i3 een optie is en welke kast het allerkleinste is :P Die vriend van me vindt 275GB ruim voldoende, ik wil een i5 en we vinden beide de Phanteks Evolv mooi. Ook blijf ik liever richting de €800 dan dat ik €900 of zelfs €1000 overweeg.

Als het etiquette is heb ik er natuurlijk geen probleem mee om dit topic daarheen te verplaatsen, maar ik denk dat het voor iedereen makkelijker is om het voorlopig gescheiden te houden.
Nee hoor, topic lijkt me prima op zijn plaats hier.

Ik zal morgen even alles nalopen, wanneer ik wat meer tijd heb.

Anno 2016 zou ik toch wel investeren in 16GB ram. Kost je 30 euro extra. Toen ik mijn Game PC bouwde in 2011 was 8GB de standaard, inmiddels zou ik 16GB kopen.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-11 15:54
Ik zou het moederbord aanpassen en het RAM geheugen.
#ProductPrijsSubtotaal
2Crucial Ballistix BLS4G4D240FSB€ 21,99€ 43,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,68

MSI moederbord voor 15 euro weiniger. En het RAM geheugen hetzelfde alleen nu in dual channel en iets goedkoper. Je kan ook indd 8 gb in single channel doen en later nog upgraden. Voor de rest kun je dan misschien van die bespaarde euro's een 6500 kopen? Ze zijn nu wel 5 euro duurder dan 4 dagen terug (heb zelf maandag de 6500 besteld bij Afuture voor 208 euro).

Edit: Ow ik dacht dat je de b150 gaming moederbord had gepakt van MSI (die was 90 euro). Dan is dit niet echt meer relevant.....

[ Voor 3% gewijzigd door Jeanke117 op 27-10-2016 20:27 ]

• Ample Energy
jooncheez schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:23:
[...]
Ik zal morgen even alles nalopen, wanneer ik wat meer tijd heb.

Anno 2016 zou ik toch wel investeren in 16GB ram. Kost je 30 euro extra. Toen ik mijn Game PC bouwde in 2011 was 8GB de standaard, inmiddels zou ik 16GB kopen.
Thank you.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens w.b.t. RAM, maar dan zou ik bijvoorbeeld geen andere PSU meer kunnen nemen of een CPU-koeler of de 6400 aanpassen naar de 6500. Maar ik ben op zoek naar meningen, dus als jij vindt dat 16GB RAM belangrijker is dan een CPU-upgrade of een koeler, dan neem ik dat graag mee. Dit is een beetje wat ik bedoelde met te veel willen besparen, want je hebt het over een prijsverschil van 5% terwijl elke AAA-game die nu uitkomt het wel prettig zal vinden.
Jeanke117 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:25:
Ik zou het moederbord aanpassen en het RAM geheugen.

MSI moederbord voor 15 euro weiniger. En het RAM geheugen hetzelfde alleen nu in dual channel en iets goedkoper. Je kan ook indd 8 gb in single channel doen en later nog upgraden. Voor de rest kun je dan misschien van die bespaarde euro's een 6500 kopen? Ze zijn nu wel 5 euro duurder dan 4 dagen terug (heb zelf maandag de 6500 besteld bij Afuture voor 208 euro).

Edit: Ow ik dacht dat je de b150 gaming moederbord had gepakt van MSI (die was 90 euro). Dan is dit niet echt meer relevant.....
Die had ik oorspronkelijk ook gekozen :) Ik ben blij dat je dezelfde wijziging hebt gemaakt als ik!

2 x 4GB wil ik met het oog op de toekomst niet doen. Dan inderdaad liever single channel en volgend jaar er een DIMM bij plaatsen.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat wanneer dit jouw pc zou zijn je dus liever de 6500 i.c.m. 8GB RAM hebt in plaats van liever de 6400 i.c.m. 16GB?

Edit:
Om eerlijk te zijn geloof ik het wel een beetje. Ik haal graag het maximaal haalbare uit beschikbare budgetten, maar we zijn geen 16 meer en kunnen dus gewoon RAM betalen. Ik krijg net ook te horen dat het twee identieke pc's worden, dus ik denk dat deze configuratie hem wordt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 284,-€ 284,-
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Zwart€ 63,95€ 63,95
1Sharkoon FireGlider Zwart€ 27,50€ 27,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 81,95€ 81,95
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 865,05

Ik ga nog even nadenken over een CPU-koeler. We doen het gewoon goed; geen gehannes meer :P

Dan wil ik graag alleen nog even een controle.
De GPU is 25 cm, dus die zou makkelijk moeten passen. Over Nvidia en koeling maak ik me ook geen zorgen.
De PSU lijkt me ook prima en kost lekker weinig.
Ik wil alleen nog even uitzoeken of de SSD op dat moederbord kan en goed zal functioneren. Als ik naar foto's van het moederbord kijk lijkt het alsof er nog iets op geschroefd moet worden of zo.
Edit: Haha, hij moet er volgens mij op de achterkant in worden gestoken. Mad times.

[ Voor 49% gewijzigd door Ample Energy op 27-10-2016 22:20 ]

• Jeanke117
Persoonlijk denk ik dat 16gb RAM altijd wel van pas zal komen. Chrome slurpt al dat RAM en als je 3 vensters open hebt staan met 20 tabbladen per venster dan zal dat wel prettig zijn :). Zelf heb ik een quad channel moederbord met 2x4 GB RAM. Later als de tijd rijp is, dan stop ik er nog 2x4GB RAM bij. Dus 16gb in quad channel :D

Ja indd de SSD moet op de achterkant bij Phanteks. Dat is hetzelfde bij mijn P400S. De PSU is prima, maar bij mij was het zo dat ik geld "over" had om wat meer te investeren in een betere PSU met als resultaat de RM550X. Volledig modulair en Gold certificaat. Op de PSU zal ik zeker niet bezuinigen. Als het ook maar slecht stroom doorvoert dan is je hardware naar de klote.....

Volgens mij is alles goed zo dan en kan je bestellen toch?

Alvast veel succes en plezier ermee! :)

• PenguinSteve
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Momenteel heb je RAM op 2400Mhz gekozen terwijl de 6500, zover ik weet, slechts RAM tot 2133Mhz ondersteunt. pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 is dus even goed en net wat goedkoper.

Ervan uitgaande dat je nog steeds van plan bent een extra case fan aan te schaffen, moet je er even rekening mee houden dat wanneer je de case fans individueel wilt aansturen, er een moederbord met 2 case fan aansluitingen vereist is. De pricewatch: Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI is de goedkoopste die dat heeft, met als bonus WiFi aan boord.

Daarnaast is de pricewatch: Corsair CX450M niet onhoorbaar stil, de pricewatch: Corsair Vengeance 400W is dat wel.

• Jeanke117
Misschien is het ook een idee om een fan splitter te kopen? Aangezien je bijna 30 euro extra moet betalen daarvoor? Voor 3,95 excl verzendkosten.

pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Het scheelt je dan weer wat geld ;)

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
De MSI H110I PRO ondersteund enkel M.2 SSD's met een PCIe interface:

M.2 20Gb/s (PCI-E mode only)

Mocht je bij dit bord blijven dan zul je binnen je budget toch op een 2,5 inch SSD uitkomen. De bovengenoemde Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI ondersteunt M.2 SSD's met zowel PCIe als SATA interface.

• Ample Energy
Bedankt voor het meedenken allemaal!! Even snel een reactie:
Jeanke117 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:05:
Persoonlijk denk ik dat 16gb RAM altijd wel van pas zal komen. Chrome slurpt al dat RAM en als je 3 vensters open hebt staan met 20 tabbladen per venster dan zal dat wel prettig zijn :). Zelf heb ik een quad channel moederbord met 2x4 GB RAM. Later als de tijd rijp is, dan stop ik er nog 2x4GB RAM bij. Dus 16gb in quad channel :D
Lekker, hè? :P
Ik wil nog een ESXi-server maken met 2 x socket 2011-3. Daar zou dan 2 x quad channel 64GB op moeten komen. Die mamaplanken ondersteunen zelfs 512GB in totaal..!
Ja indd de SSD moet op de achterkant bij Phanteks. Dat is hetzelfde bij mijn P400S.
Een 2.5"-schijf kan achter het moederbord-tray inderdaad, maar ik doelde op de m.2-SSD die volgens mij achterop het moederbord moet (dus tussen de tray en het moederbord zelf, in de ruimte die de afstandsbusjes maken). Dat heb ik nog nooit gezien, maar ik heb dan ook nog geen ervaring met m.2-SSD's in een desktop. Ik heb ze wel een keer in een laptop geplaatst; daar kwam een jongen mee aan zetten die een dikke gaming-laptop van MSI had waar 2 van die SSD's in moesten in een RAID-configuratie. >1100 MB/s 4K random write, geloof ik :P
Jeanke117 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:05:De PSU is prima, maar bij mij was het zo dat ik geld "over" had om wat meer te investeren in een betere PSU met als resultaat de RM550X. Volledig modulair en Gold certificaat. Op de PSU zal ik zeker niet bezuinigen. Als het ook maar slecht stroom doorvoert dan is je hardware naar de klote.....
Jij hebt het begrepen! Behalve mijn eigen pc hebben alle pc's in huis een Seasonic PSU met Gold-certificaat. Ik heb zelf ook een RM-serie PSU van Corsair. Gold, volledig modulair en passief onder de 50% load of zo _/-\o_

Ik ben er van overtuigd dat een slechte PSU doodsoorzaak nummer 1 is in moderne pc's. Je krijgt moederborden en vooral CPU's tegenwoordig echt niet zomaar kapot en heel toevallig hebben 99% van alle pc's die op geen signalen meer reageren allemaal een klote PSU. Als iemand aan mij vraagt om een upgrade-set ("behuizing en voeding en zo heb ik nog", je kent het misschien wel) reken ik altijd inclusief een nieuwe, goede PSU. Het is helaas alleen erg lastig om de prijsverschillen te verklaren. Als ze het zelf moeten regelen gaan ze liever voor een rotding met een sticker met >500W of 600W er op dan voor een kwaliteitsvoeding van 350W bijvoorbeeld... Maar goed: voet bij stuk houden en ze luisteren uiteindelijk wel. Het kan soms alleen een beetje vreemd voelen bij een pc van €200 bijvoorbeeld om te eisen dat ze een stabiele en betrouwbare stroomvoorziening gebruiken tegen 25% van het budget.
Alvast veel succes en plezier ermee! :)
Dankjewel, maar behalve wat benchmarks en SuperPi of zo heb ik er zelf niet veel plezier aan hoor :+
Ze zijn voor vrienden van me. Mijn GTX 660 2GB r00llt nog alle games die ik zelf speel.
PenguinSteve schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:16:
Momenteel heb je RAM op 2400Mhz gekozen terwijl de 6500, zover ik weet, slechts RAM tot 2133Mhz ondersteunt. pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 is dus even goed en net wat goedkoper.
Klopt wat betreft de CPU! Maar voor het "prijsverschil" krijg je door het raampje wel mooie heatsinks te zien in plaats van kale groene PCB's. En de reden dat ik prijsverschil tussen aanhalingstekens zet: als ik CoolBlue en de slecht beoordeelde winkels niet meereken is het 2400 MHz-geheugen met heatsinks €82 en dat kale geheugen €88.
PenguinSteve schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:16:
Ervan uitgaande dat je nog steeds van plan bent een extra case fan aan te schaffen, moet je er even rekening mee houden dat wanneer je de case fans individueel wilt aansturen, er een moederbord met 2 case fan aansluitingen vereist is. De pricewatch: Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI is de goedkoopste die dat heeft, met als bonus WiFi aan boord.
Goed dat je het zegt! Dat had ik totaal niet verwacht. Ik heb volgens mij wel splitters en anders kan ik het zelf, maar ik vind het ontbreken van een tweede ventilatoraansluiting een zeer vreemde besparing... Ik zal naar dat moederbord kijken, bedankt. De WiFi zou ook een mooie bonus zijn.
Ik ga ze allebei onderzoeken en vergelijken! Ik zie zo snel alleen dat die Corsair Vengeance niet modulair is en dat heb ik liever wel in verband met de kleine behuizing. Maar ik zal er naar kijken ;)
Jeanke117 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:21:
Misschien is het ook een idee om een fan splitter te kopen? Aangezien je bijna 30 euro extra moet betalen daarvoor? Voor 3,95 excl verzendkosten.

pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Het scheelt je dan weer wat geld ;)
Thanks, maar daar zou ik er nog wel een paar van moeten hebben en anders kunnen we dat zelf ook wel :P
Waarschijnlijk heb ik zelfs nog wel een paar ventilatoren met molex-voeding als de nood echt hoog is :P
The_nv40_man schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:48:
De MSI H110I PRO ondersteund enkel M.2 SSD's met een PCIe interface:

M.2 20Gb/s (PCI-E mode only)

Mocht je bij dit bord blijven dan zul je binnen je budget toch op een 2,5 inch SSD uitkomen. De bovengenoemde Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI ondersteunt M.2 SSD's met zowel PCIe als SATA interface.
Bedankt voor het spotten! Ik ga sowieso even kijken wat het verschil tussen die soorten SSD's is.
Een SATA-SSD heeft op dit moment volgens mij geen meerprijs, maar gezien de beperkte uitbreidingsmogelijkheden in de behuizing is alles mooi meegenomen. Dit moederbord kan dus een extra opslagmedium kwijt, een tweede case-fan én hij heeft WiFi. Ik denk dat dit moederbord hem dan maar moet worden.

• Jeanke117
Een M2 SSD op de achterkant van je mobo? Nog nooit van gehooord....

Als je inderdaad de voordelen en de nadelen bij elkaar optelt dan kan je inderdaad beter voor die duurdere mobo gaan.

WIFI is altijd mooi meegenomen!
Pagina: 1