Turnkey Linux boot niet vanaf USB-HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Mijn vraag
...
Een tijdje geleden had ik geschreven over een Dell FX170 thin-cliënt die ik had voorzien van Turnkey Linux 14.1 op een USB-stick om als webserver te dienen (USB-stick in webserver: blijft het goed en merk ik defecten?).

De USB-stick is zoals de verwachting, defect geraakt. Deze wil ik gaan vervangen door een USB externe harde schijf van 160GB.

Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat Turnkey Linux 14.1 niet wil opstarten vanaf de externe harde schijf. De installatie verloopt prima, maar zodra ik ga herstarten om vanaf het nieuw geïnstalleerd systeem te booten blijft hij even hangen en krijg ik vervolgens deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/83325PDm.jpg

Om er zeker van te zijn dat ik geen fout heb gemaakt bij het partitioneren, heb ik tijdens de installatie gekozen voor "“Guided - use entire disk” waarbij hij automatisch de gehele schijf benut en een / en swap aanmaakt + formatteert. De GRUB loader heb ik in de MBR laten installeren, zoals de installer standaard voorstelt.

De interne 1GB DOM die als diskdrive wordt gezien heb ik reeds verwijderd om te voorkomen dat daar verwarring in ontstaat tijdens de installatie, de externe harde schijf wordt nu ook gewoon gezien als enige schijf, /dev/sda.

Wat is hier het probleem waardoor hij niet wil booten? Niet van USB kunnen starten is niet het probleem, daar het systeem met een USB-stick wèl werkte.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Dell OptiPlex FX170, Intel Atom 230, 1GB RAM
- Western Digital WD1600BEVT 2,5" HDD, 160GB, in een merkloze roze USB2.0 behuizing
- Turnkey Linux 14.1 LAMP Stack

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Meermaals herinstalleren
- BIOS-instellingen gecontroleerd, USB-schijf staat als eerste boot-device ingesteld.
- De interne DOM verwijderd zoals USB-schijf de enige schijf is, om verwarring met de nummering v/d schijven te voorkomen.
- Harde schijf uit de behuizing gehaald en in een andere PC met de WD diagnostic tool getest => schijf is in orde.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:12

Blokker_1999

Full steam ahead

Een geval waar grub er niet in slaagt de /boot partitie te vinden. Heb snel even gekeken en Turnkey maakt blijkbaar geen aparte partitie aan maar plaatst deze mee in de root partitie. Dit hoeft geen probleem te zijn maar ik ga zelf zo nooit te werk.

Kan je op de grub rescue console eens een ls doen? Zien of grub je harde schijf ziet of niet. Als het goed is zou je op zijn minst een (hd0) en (hd0,msdos1) moeten zien (niets aantrekken van de msdos naam, zelfs linux partities krijgen dat mee). Je kan de inhoud zelfs verifieren door een "ls (hd0,msdos1)/" te doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:04
Boot eens met je installatie usb erin, misschien staat op je install usb, je grub.
Dus booten naar je normale hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Blokker_1999 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:15:
Een geval waar grub er niet in slaagt de /boot partitie te vinden. Heb snel even gekeken en Turnkey maakt blijkbaar geen aparte partitie aan maar plaatst deze mee in de root partitie. Dit hoeft geen probleem te zijn maar ik ga zelf zo nooit te werk.

Kan je op de grub rescue console eens een ls doen? Zien of grub je harde schijf ziet of niet. Als het goed is zou je op zijn minst een (hd0) en (hd0,msdos1) moeten zien (niets aantrekken van de msdos naam, zelfs linux partities krijgen dat mee). Je kan de inhoud zelfs verifieren door een "ls (hd0,msdos1)/" te doen.
Een "ls" op de rescue-prompt laat 'm een tijdje wachten waarna het met niks komt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QMI807km.jpg

:/
jan99999 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:33:
Boot eens met je installatie usb erin, misschien staat op je install usb, je grub.
Dus booten naar je normale hd.
Het installatiemedium was een CD in een externe CD-drive, dus daar kan GRUB niet op geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Met andere woorden: Grub kan wel laden, maar ziet daarna de HDD niet meer. Wat ik zou aanbevelen op dit moment is om de DOM terug te plaatsen en deze te gebruiken voor een aparte /boot partitie. Je zal dus de partitionering even handmatig moeten doen. Je kan de huidige partitie opgeven als te formateren in ext4 met een mount point op / en dan op de DOM een partitie aanmaken met ext2 en mount point /boot. De kernel kan dan geladen worden van de DOM die (hopelijk) wel zal herkend worden en de kernel heeft dan alles aan boord om de USB schijf te gebruiken. Omdat je weinig naar je /boot directorty schrijft (enkel in geval van kernel updates) moet je ook niet veel schrik hebben voor het in slechte staat komen van het flash geheugen door vele schrijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nadeel daarvan is wel dat de USB-drive niet meer bootable is als 'ie verplaatst zou worden naar een andere thin-cliënt.

Wat kan dan eigenlijk de reden zijn dat GRUB wel geladen kan worden, maar daarna de schijf niet meer kan zien? Met een USB-stick werkte het wel, terwijl het beide ook USB massaopslag is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Een USB drive is natuurlijk niet gelijk aan een USB HDD. Het is mogelijk dat het BIOS deze toch anders behandeld en incorrect doorgeeft aan GRUB. Het is mogelijk dat wanneer je de HDD aankoppelt aan een andere computer dat het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:04
Wat het ook kunt proberen,
de /boot map op een aparte partitie(deze maken) zetten, en dit vooraan op de schijf zetten,
dan ziet je bios deze misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Blokker_1999 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:31:
Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Een USB drive is natuurlijk niet gelijk aan een USB HDD. Het is mogelijk dat het BIOS deze toch anders behandeld en incorrect doorgeeft aan GRUB. Het is mogelijk dat wanneer je de HDD aankoppelt aan een andere computer dat het wel werkt.
Je hebt gelijk dat het aan het BIOS ligt :'( Als ik namelijk de geïnstalleerde HDD aansluit op een willekeurige andere PC (in dit geval een relatief oude HP dc5750), dan boot hij wèl probleemloos :o

Toen dacht ik plots aan Plop Boot Manager die USB-devices kan booten met een eigen routine, kan ik die eens proberen op de bewuste Dell FX170... en ja hoor... dan boot hij wèl :o

Wat ik nu van plan ben, is te gaan kijken of ik Plop Boot Manager kan installeren op de DOM en dan instellen dat hij na bijv. 5 secondes automatisch de USB-schijf gaat booten... dan omzeil ik de USB-boot routine van het BIOS...
jan99999 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:07:
Wat het ook kunt proberen,
de /boot map op een aparte partitie(deze maken) zetten, en dit vooraan op de schijf zetten,
dan ziet je bios deze misschien wel.
Dit werkt helaas niet, ik had het net geprobeerd met een 1GB /boot aan het begin v/d schijf... hetzelfde probleem... :/

[ Voor 16% gewijzigd door Josefien op 24-10-2016 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Josefien schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 00:46:
Dit werkt helaas niet, ik had het net geprobeerd met een 1GB /boot aan het begin v/d schijf... hetzelfde probleem... :/
Ik neem aan dat je wel grub hier in gezet hebt toch? :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
True schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 00:54:
[...]

Ik neem aan dat je wel grub hier in gezet hebt toch? :9
Ja, maar toch startte het niet op de Dell FX170 ;( Toen ik de schijf aansloot op een HP dc5750 deed hij het wel, dus aan de installatie ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

En als je nu een USB stick voor boot/grub gebruikt en dan de USB disk laat vinden om die dan te daadwerkelijk te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb het nu opgelost zoals ik bij de vorige post in gedachte had: Plop Boot Manager installeren op de DOM en deze instellen op standaard booten van USB met een time-out van 5 seconden. Lijkt tot nu toe prima te werken O+
True schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 01:04:
En als je nu een USB stick voor boot/grub gebruikt en dan de USB disk laat vinden om die dan te daadwerkelijk te booten.
Ik wil de hele Linux-installatie juist op één externe schijf houden, zodat mocht het nodig zijn, het geheel ook op een andere PC kan booten. Meerdere USB-devices gebruiken kan problemen geven als een ander type BIOS ze bijv. plots andersom nummert :/

[ Voor 19% gewijzigd door Josefien op 24-10-2016 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Josefien schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 01:16:
[...]
Ik wil de hele Linux-installatie juist op één externe schijf houden, zodat mocht het nodig zijn, het geheel ook op een andere PC kan booten. Meerdere USB-devices gebruiken kan problemen geven als een ander type BIOS ze bijv. plots andersom nummert :/
Niet echt volgens mij. Gezien je boot order hebt, dus werkt A(je USB disk) niet probeert die B net zolang die dus bij de USB stick uitkomt.

Je kan GRUB ook op UUID laten werken dan maakt het verder niet veel uit waar wat staat omdat GRUB dit zou moeten kunnen vinden.

Of spreek ik nu onzin? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik kan het zo gauw niet vinden, maar ik verwacht dat Turnkey standaard UUID gebruikt, en dat Grub daar standaard ook op ingesteld staat. Waarom? Omdat alle soorten die ik ken dat al jaren doen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt het portable houden en de schijf overal kunnen booten, naar als je Plop op de DOM installeert doet de schijf het weer niet op een andere thin client. Zet plop dan op een stickie, zodat het daarmee vanaf de harde schijf kan starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Bwah, aangezien de schijf wel start op een gewone PC is er op dit moment geen probleem lijkt mij. Het is net omdat deze moeiljik doet op dit systeem dat Plop een goede oplossing is, beter dan je /boot te gaan afsplitsen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mwah, dat afsplitsen kan je ook weer opvangen met een script dat /boot op de DOM en externe schijf in sync houd, als onderdeel van de kernel installatie stappen/genereren van grub.cfg of initrd. Dan kan je nog steeds van beide opstarten zonder extra bootloader zoals Plop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik denk zelf dat GRUB al UUID gebruikt. Anders had ik problemen verwacht bij het booten omdat ik heb geïnstalleerd op de USB-schijf zonder DOM (USB-schijf als 1e schijf), maar hij toch boot na het terugplaatsen v/d DOM (die dan schijf 1 wordt).

Overigens ontdek ik iets heel vreemds na het installeren van Plop op de DOM: zolang de DOM erin zit, kan ik Turnkey Linux niet meer herinstalleren... de installer blijft dan hangen na de partitioner :o Ik moet eerst de DOM loshalen, dan Linux installeren en dan de DOM weer terugplaatsen. Geen idee waarom dit zo is na het installeren van Plop... het blijft een vreemd verhaal dit hele geheel... maar het werkt uiteindelijk O+
Pagina: 1