USB-stick in webserver: blijft het goed en merk ik defecten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
De situatie:
...
Ik heb van een Dell OptiPlex FX170 thin-cliënt een simpele webserver gemaakt met de gebruikelijk combinatie Linux, Apache, MariaDB en PHP. De server serveert een paar statische HTML-pagina's, een fotogalerij m.b.v. "Coppermine Photo Gallery" en een web-based agenda (op basis van WebCalendar). Aantal paginabezoeken zijn beperkt :)

Nu zit er in de Dell OptiPlex FX170 standaard enkel een DOM van 1GB als opslag. Dat is niet eens genoeg voor alleen de installatie v/d software (kwam ik pas na lange tijd achter, toen er van alles niet startte na installatie... bleek het 0 bytes beschikbaar te hebben :$ ). Er is geen mogelijkheid tot inbouwen van een 2,5" HDD. Als oplossing heb ik een 16GB USB-stick gebruikt waar zowel het OS als de webdata op staat. Het werkt verder prima O+

Wat me echter zorgen baart is hoe lang de USB-stick mee kan gaan i.v.m. het beperkte aantal mogelijke schrijfcycli (10-100k?). Met in het achterhoofd houdend dat bij elk pagina-bezoek de webserver logt (wil ik ook zo houden) en de Coppermine Photo Gallery software zelf ook in de database het aantal views bijhoudt in de SQL-database => schrijfacties.

Ook de swap-partitie staat op de USB-stick, hoewel deze normaal gesproken niet nodig is met 1GB RAM.

De root-partitie waar zowel systeem als data op staat is geformatteerd met ext2 en gemount met de opties "noatime" en "nodiratime". Dit zou volgens diverse bronnen het aantal schrijfacties moeten verminderen.

Voor de rest is dit een standaard installatie van Turnkey Linux, geen "tweaks".

Mijn vraag
...
Hoe lang zal een USB-stick in bovenstaande situatie ongeveer mee kunnen gaan? Kan ik denken aan enkele maanden, een jaar of zelfs meerdere jaren? Of is het totaal geen issue om zorgen over te maken?

Iets als "wear levelling" zou de levensduur kunnen verlengen, vooral als ik eigenlijk niet meer dan de helft v/d capaciteit v/d stick gebruik. Echter, hebben USB-sticks überhaupt "wear levelling"? :/

Google levert tegenstrijdige antwoorden op. Zowel m.b.t. levensduur (enkele weken tot enkele jaren) als m.b.t. wear levelling wel/niet :/

En nog een vraag, die misschien wel het belangrijkste is: hoe merk ik dat een USB-stick aan het begeven is door slijtage? :/ Gaan ze van het ene op het andere moment compleet dood, zullen ze een foutmelding geven of raakt de data "stilletjes" corrupt waarbij je er pas achterkomt als het desbetreffende stuk moet worden gebruikt? :/ In het laatste geval zal een regelmatige back-up mogelijk ook niet helpen omdat je dan ongemerkt corrupte data meekopieert? :/

Een USB-HDD gebruiken is geen optie. Ik ben juist zo super blij dat het apparaat zo mooi klein is O+ Een USB-HDD levert een extra kastje erbij op wat ik ontsierend vind.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ehmmm... ik zie niet in wat ik kan proberen om tot een antwoord hierop te komen. Ik heb simpelweg één exemplaar geïnstalleerd en inmiddels een weekje draaien :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Dell OptiPlex FX170, Intel Atom 230, 1GB RAM
- Kingston DataTraveler 3.1 16GB
- Turnkey Linux 14.1 LAMP Stack

Ofwel dit :) :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RcobinD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8esQyQj.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb geen flauw idee hoe lang de stick mee zal gaan. Het klinkt als een hobby-project, dus ik zou gewoon goeie backups maken en verder lekker gaan. Tevens zie ik twee USB-poorten... Je zou twee sticks in een RAID1-mirror kunnen plaatsen. Mocht er een gaan, dan heb je de tweede nog.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk geen goed idee, als je een USB HDD kan vinden is dat misschien een beter plan. Probleem met USB sticks en geheugenkaartjes zoals SD en CF is dat ze erg slecht tegen constante activiteit kunnen.

Wat misschien wel kan is zo veel mogelijk over NFS doen ofzo, dan gebruik je de USB stick alleen om op te starten (je bootloader en kernel zitten er dan op). Een ander alternatief is de DOM vervangen als het een plug-in dingetje is, op ebay zijn die goedkoop te krijgen. Dan is het daar ook wel zaak er een te nemen die gemaakt is om als 'gewone' schijf gebruikt te worden in plaats van puur en alleen write-once read-many firmware opslag. Een goede SSD-stijl DOM module die veel in thin clients gebruikt wordt kan je op ebay voor c.a. 35 euro vinden voor 64GB. Dat zijn standaard 44-pin modules.
Room42 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 04:06:
Ik heb geen flauw idee hoe lang de stick mee zal gaan. Het klinkt als een hobby-project, dus ik zou gewoon goeie backups maken en verder lekker gaan. Tevens zie ik twee USB-poorten... Je zou twee sticks in een RAID1-mirror kunnen plaatsen. Mocht er een gaan, dan heb je de tweede nog.
Die RAID1 zorgt er alleen maar voor dat allebei de USB sticks even snel dood gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Dit is in principe een onderwerp waar je een aardig epistel over kan blijven schrijven zolang er niet exact duidelijk is met welke USB hardware er gewerkt wordt en wat de load-factor op de geheugenchips is.

Het eerste kan je mogelijk uitvogelen door de datasheets van de USB mem-controller op te zoeken en te bekijken over welke functionaliteit het beschikt. Helaas blijkt dat de afkomst veelal dubieus of ongedocumenteerde is. Het tweede kan je meten en bij twijfel reduceren. Bijvoorbeeld door veel gebruikte schrijflocaties als ramdisk te mounten, of zelf het complete rootfs. Dan kan je de USB disk voor persistent data gebruiken.

Hoelang je USB disk het uit gaat houden? Hangt er vanaf, stuk gaat hij sowieso. En nogal een paar factoren eerder dan gebruikelijke media. Daar kan je weer een paar factoren bij optellen als er onverhoopt een proces een log file op hol laat slaan. Een jaar, twee jaar, het kan allemaal, maar over het algemeen falen ze hard en heftig. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
usb stick is niet goed.
Zet op een usb hard disk(externe),
een kleine kost ook niet veel, en het loopt langer dan een usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb ooit een Debian server gedraaid op 2 (Aldi) USB sticks van 8GB in raid0. Dat heeft ruim een jaar gedraaid (inclusief logs en swap). Na dat jaar deden de sticks het nog steeds, alleen was de write *erg* traag geworden. (Iets van 1MB/sec).
Dat was rond 2009. Geen idee of 'moderne' USB sticks zich anders zouden gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
RAID1 met 2 USB-sticks was ook even in me opgekomen... totdat ik me bedenk dat ze allebei op dezelfde manier worden beschreven... en dus even hard slijten... :+

Een externe HDD is technisch gezien misschien wel de beste oplossing, maar fysiek vind ik dat echt zó lelijk... een extra aanhang-kastje ernaast wat bijna even groot is :'(

Daarnaast zijn die dingen ook nog eens duur... minstens €50,- en dan ook meteen 500GB... zwaar overkill natuurlijk als ik met OS erbij minder dan 10GB nodig heb :o Kleiner en goedkoper is nagenoeg nergens te vinden behalve 2e hands.

Wat voor controller er in de USB-stick zit lijkt zo gauw niet te achterhalen. Het geheel is een stuk (gegoten?) metaal zonder naden o.i.d.

Mounten vanaf NFS lijkt me niet handig, het een is dan afhankelijk van het andere. Mijn ervaring is dat de boel geheel bevriest als de NFS-server om wat voor rede dan ook niet beschikbaar is.

RAM-disk... niet nuttig voor de database en de logfiles... waar nu juist het vaakst beschreven worden. Daarvan wil je juist niet dat ze verloren gaan bij het afsluiten :o

De DOM is inderdaad verwijderbaar, 44-pin geval... P-ATA.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ucjpuKr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J3ka5Dg.jpg

Maar zo'n DOM is nog vrij prijzig... €29,- voor 16GB van Chinese makelij... en dan is het alsnog flashgeheugen, dus maar afvragen hoe lang het heel blijft :o
http://www.ebay.nl/itm/Zh...bbf7f9:g:u4QAAOSwyjBW5ngq
Dat is 2x zo duur als de thin cliënt zelf :+ Blehhh... :/

--------------

Ik twijfel... of de gok wagen en hopen dat de USB-stick minstens een jaar heel blijft :D Of accepteren dat het lelijk wordt en ergens een goedkope 2e hands externe HDD vandaan halen :| Of die dure DOM bestellen, wetende dat 'ie eigenlijk min of meer te kampen heeft met dezelfde slijtage-problemen als een USB-stick :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 16:23
Je zegt dat je bij het maken van dagelijkse backups de mogelijke corruptie overschrijft. Met een een beetje backupprogramma (geen idee hoe dat in Linux zit) zou je ook Incremental Forever backup schema kunnen gebruiken wat alleen de wijzigingen opslaat. Of je gaat voor Full Backups met 6 Dailies, 4 Weeklies en 12 Monthlies. Dat zou dan 288Gb zijn als je de dalies elke dag overschrijft en er 1 achterhoud. (18 kopieën * 16Gb) En die zou ik dan via NFS weg laten schrijven naar een ander systeem. Maak daar een slim script van die niet je hele webserver vast laat lopen als die niet gemount kan worden maar wel een mailtje stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
je hebt toch ook van die usb sticks die zich niet als removable media presenteren maar als disk? WindowsToGo ding wat ik kreeg bij Microsoft in een vaag ver verleden was er zo een. Ik kan me niet voorstellen dat die stick niet tegen veelvuldig schrijven kan, windows is namelijk ook niet echt zuinig wat i/o betreft ;)

edit: inderdaad, zie https://technet.microsoft...ry/hh831833(v=ws.11).aspx
Windows To Go certified USB drives are built for high random read/write speeds and support the thousands of random access I/O operations per second required for running normal Windows workloads smoothly.
Dan kom je uit bij de Ironkey en DataTravelers

[ Voor 36% gewijzigd door Bockelaar op 13-07-2016 15:14 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Wat verbruikt het apparaatje eigenlijk aan stroom? Voor dat geld kun je misschien ook wel een kleine VPS ergens huren.
Kijk hier eens bijv: https://lowendbox.com/tag/netherlands/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04
Uit mijn hoofd nog geen 15w per systeem onder load. Tenminste, het zal niet zoveel verschillen van die Wyse dingen. Natuurlijk is de helft van dit project het uitzoeken om het werkend te krijgen op de bestaande hardware. VPS huren kan altijd nog.

Zou ook kiezen voor of de LOM te vervangen met een goedkoop chinees ding van ebay of een externe HDD te gebruiken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

Ik zou er nog een 2e usb stick bijzetten, schrijf daar je logging en je databases op en ander volatile data die veel wijzigt maar niet superkritisch is.

S'nachts je database comprimeren en backuppen naar je OS USB stick. (En/of een andere externe locatie)

Crashed je logging usb drive dan ben je alleen logging kwijt en eventueel een nacht data in je database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hennie-M schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:54:
Je zegt dat je bij het maken van dagelijkse backups de mogelijke corruptie overschrijft. Met een een beetje backupprogramma (geen idee hoe dat in Linux zit) zou je ook Incremental Forever backup schema kunnen gebruiken wat alleen de wijzigingen opslaat. Of je gaat voor Full Backups met 6 Dailies, 4 Weeklies en 12 Monthlies. Dat zou dan 288Gb zijn als je de dalies elke dag overschrijft en er 1 achterhoud. (18 kopieën * 16Gb) En die zou ik dan via NFS weg laten schrijven naar een ander systeem. Maak daar een slim script van die niet je hele webserver vast laat lopen als die niet gemount kan worden maar wel een mailtje stuurt.
Regelmatig is bij mij niet dagelijks, maar ongeveer wekelijks (of na een grote verandering) handmatig met rsync en mysqldump :D Er worden dan telkens 2 sets back-ups bewaard. Anders gaat het teveel opslagruimte kosten, wat er eenmaal niet is.
Bockelaar schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:59:
je hebt toch ook van die usb sticks die zich niet als removable media presenteren maar als disk? WindowsToGo ding wat ik kreeg bij Microsoft in een vaag ver verleden was er zo een. Ik kan me niet voorstellen dat die stick niet tegen veelvuldig schrijven kan, windows is namelijk ook niet echt zuinig wat i/o betreft ;)

edit: inderdaad, zie https://technet.microsoft...ry/hh831833(v=ws.11).aspx

[...]

Dan kom je uit bij de Ironkey en DataTravelers
Daar heb ik eerder eens naar gekeken. Die sticks zijn echter niet bij elke PC-winkel te krijgen en bovendien erg duur... :o Het zijn maar een beperkt aantal types die gecertificeerd zijn.
ThinkPadd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:06:
Wat verbruikt het apparaatje eigenlijk aan stroom? Voor dat geld kun je misschien ook wel een kleine VPS ergens huren.
Kijk hier eens bijv: https://lowendbox.com/tag/netherlands/
9W idle en 12W als 'ie goed belast wordt.

Ik had tot een tijdje terug een VPS bij Strato, maar wil 'm niet meer :) Het was ook niet helemaal gedoe-vrij, namelijk.
Rmg schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:20:
Ik zou er nog een 2e usb stick bijzetten, schrijf daar je logging en je databases op en ander volatile data die veel wijzigt maar niet superkritisch is.

S'nachts je database comprimeren en backuppen naar je OS USB stick. (En/of een andere externe locatie)

Crashed je logging usb drive dan ben je alleen logging kwijt en eventueel een nacht data in je database.
Dat komt dus erop neer dat zo'n beetje heel /var naar een 2e stick gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Ik heb ondervonden dat constant video opnemen op een sd kaart je sd kaart snel naar de klote helpt :P Iemand had het toen over een usb stick van Sandisk die dezelfde controller gebruikt als ssd's zodat je bijvoorbeeld wear leveling hebt. Even kijken of ik dat nog kan vinden.

Edit: gevonden, marcop82 in "SD kaart voor opnemen IP cam @ RPi geen goed idee?"

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 13-07-2016 16:47 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Josefien schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:33:
[...]
9W idle en 12W als 'ie goed belast wordt.
[...]
9W continu = 18 euro per jaar (vuistregel: elke watt continu keer twee = jaarverbruik in Euro).
Daar moet je vast wel een VPS voor kunnen vinden met ongeveer dezelfde specs als die thinclient :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

Josefien schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:33:

Dat komt dus erop neer dat zo'n beetje heel /var naar een 2e stick gaat :D
In ieder geval /var/log, /var/cache en /tmp.

Opzich is het niet een ongebruikelijke oplossing voor distro's met flash storage. Normaal zet je dit soort dingen op een ramdisk maar aangezien je al niet veel ram hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Josefien schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 03:23:
Wat me echter zorgen baart is hoe lang de USB-stick mee kan gaan i.v.m. het beperkte aantal mogelijke schrijfcycli (10-100k?).
Hmm, goed dat je het zegt. De opvolger van mijn router-pc (die net als de voorganger ook dataverkeer gaat loggen) maakt gebruik van een USB-stick, de te vervangen router-pc van een CF-kaartje.

Waarschijnlijk hou ik het simpel: Image maken van de stick als alles werkt zoals het moet en dan de database met dataverkeer om de zoveel tijd ergens anders op het netwerk laten opslaan of laten emailen.

Misschien dat je dat met hetgeen je wilt bewaren ook zou kunnen doen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ThinkPadd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:02:
[...]

9W continu = 18 euro per jaar (vuistregel: elke watt continu keer twee = jaarverbruik in Euro).
Daar moet je vast wel een VPS voor kunnen vinden met ongeveer dezelfde specs als die thinclient :P
Voor 1,5 euro per maand een vps?? Link? :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik weet niet hoe veel ruimte er is, maar er zijn dus 44-pin DOM naar mSATA adapters te krijgen :p

En anders: http://www.ebay.nl/itm/Ap...57a6a4:g:B-cAAOSwLN5WjbIQ

een wat grotere DOM, en dan je webserver data op een USB stick plempen.

Of een 16GB DOM voor 30 euro: https://www.amazon.co.uk/...sr=8-1&keywords=44pin+dom

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 13-07-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
JT schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:19:
[...]

Voor 1,5 euro per maand een vps?? Link? :P
Je hebt tegenwoordig al een VPS voor een dollar per maand, dus zo gek is dat toch niet? Niet met dezelfde specs (met name RAM) als wat de TS heeft, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Met dezelfde specs ben ik er wel benieuwd naar. Maar dat is verder wel offtopic.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
JT schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:45:
Ik heb ondervonden dat constant video opnemen op een sd kaart je sd kaart snel naar de klote helpt :P Iemand had het toen over een usb stick van Sandisk die dezelfde controller gebruikt als ssd's zodat je bijvoorbeeld wear leveling hebt. Even kijken of ik dat nog kan vinden.

Edit: gevonden, marcop82 in "SD kaart voor opnemen IP cam @ RPi geen goed idee?"
Dat zijn die SanDisk Extreme sticks? €18,- voor 16GB... mawhh... :D Op papier zijn ze wel tig keer sneller dan mijn Kingston qua schrijven :D Alleen wel jammer dat ze zo groot/lang zijn vergeleken met de Kingston :o Waarom moeten goede snelle USB-sticks per se zo groot en lang zijn? :'(
ThinkPadd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:02:
[...]

Met matige support zeker?

Mijn VPS bij Strato was €18,- per MAAND voor 10GB opslag en volgens mij 512MB RAM. Maar ondersteuning was slecht... de VPS werd na jaren op een gegeven moment uit zichzelf steeds langzamer en liep steeds vaker vast waarbij een handmatige reboot nodig was. Bij de klantenservice werd toen simpelweg het advies gegeven om data te back-uppen en te herinstalleren... :/ Tja... daar heb ik geen support voor nodig om mij dat te vertellen...

Verder, voor ruimte-uitbreiding is ook meteen een herinstallatie (naast prijsverhoging) vereist, terwijl bij een thuisserver iets extra's inpluggen of klonen naar een groter medium zo gedaan is...
johnkeates schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:26:
Ik weet niet hoe veel ruimte er is, maar er zijn dus 44-pin DOM naar mSATA adapters te krijgen :p

En anders: http://www.ebay.nl/itm/Ap...57a6a4:g:B-cAAOSwLN5WjbIQ

een wat grotere DOM, en dan je webserver data op een USB stick plempen.

Of een 16GB DOM voor 30 euro: https://www.amazon.co.uk/...sr=8-1&keywords=44pin+dom
Die 16GB is dezelfde die ik eerder liet zien, maar dan op eBay. Ik vind 'm duur, zeker voor een Chinese :P
Raven schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 18:35:
[...]

Waarschijnlijk hou ik het simpel: Image maken van de stick als alles werkt zoals het moet en dan de database met dataverkeer om de zoveel tijd ergens anders op het netwerk laten opslaan of laten emailen.

Misschien dat je dat met hetgeen je wilt bewaren ook zou kunnen doen?
Ik ga eens kijken of ik de /var op een 2e stick kan zetten. Eerst eens een 2e stick regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zal vast te maken hebben met de afmetingen van de controller enzo :) Flash geheugen wordt ook sneller door paralellism = meer chips = grotere afmetingen. Wellicht 2e hands SSD in externe behuizing aan de USB poort?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zoiets?:
http://www.marktplaats.nl...gb-ssd-v300-2-5-inch.html

Hij is fysiek toch even groot als een 2,5" HDD in een behuizing? :o Wat voor voordeel heeft het dan bovenop een 2e hands externe HDD? Het zijn beide ontsierende extra kastjes die ernaast komen te staan :'( Zou een 2e hands SSD betrouwbaarder zijn dan 2e hands HDD? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zoiets ja, wel even zoeken of die SSD een betrouwbare controller heeft. Sowieso scheelt het in stroomverbruik en geluid en uiteraard snelheid bij booten en random access. SSD zou je niet in de behuizing kunnen krijgen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Je bedoeld in de behuizing van de Thin Cliënt? Nee... zo'n FX170 is van binnen echt helemaal volgebouwd :D

Dus het is of USB-stick of een ontsierend los doosje met HDD/SSD...

Binnenwerk van de FX170... het zwarte koelblok zit tegen het deksel aan als hij dichtzit, dus ook geen ruimte ertussen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i38FuP1.jpg

De grotere versie hiervan, een FX160, kan wel een HDD huisvesten. Heb ik eentje van, maar die is niet bruikbaar door een verborgen gebrek... de 160GB HDD lag bij thuiskomst op de één of andere manier los op het moederbord maar wel met een originele kabel, dus er miste iets... iets wat de verkoper mij niet had verteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga deels overstag... ondanks dat ik een extra doosje ernaast ontzettend lelijk vind, komt er om praktische redenen toch een externe harde schijf aan te hangen :/ Het geklooi met meerdere USB-sticks maakt 'm namelijk functioneel niet echt beter... :$

Aangezien het nagenoeg niks mag kosten, heb ik een 160GB 2,5" HDD uit een andere thin cliënt gehaald en voor bijna-gratis een USB-doosje geregeld waar hij in kan :D Schijf zelf is ook goed, getest met de WD diagnostic tool :D En geluidsproductie is praktisch onhoorbaar, dus prima :)

Nu nog een ander probleempje: in dat USB-doosje zit een blauw LED'tje om de schijfactiviteit aan te geven. Echter, deze is erg fel... verlicht in het donker echt veel te veel :o Ik zit eraan te denken om 'm los te halen en een ander LED'tje erin te solderen, bijv. zo'n oranje exemplaar wat ik nog heb liggen uit gesloopte PC-behuizingen :D Maar kan dit zomaar? Ik weet namelijk niet of die blauwe zo fel is omdat het rendement ervan hoger is of dat er meer stroom doorheen wordt gestuurd. In dat laatste geval kan ik namelijk mogelijk een oranje exemplaar opblazen of gaat 'ie even fel branden waardoor ik er niks mee opschiet :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mIVgOzT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/boer5uK.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tape eroverheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat vind ik heel erg niet mooi :/ En het moet dan zelfs meerlaags zijn, anders dekt het alsnog niet af... zo fel is 'ie...

Een ander minder fel LED'tje zou ik veel mooier vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Buig hem gewoon wat omhoog zodat hij niet meer naar buiten schijnt maar op het plastic van het doosje. Dan zie je hem nog steeds wel knipperen waarschijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:36:
Buig hem gewoon wat omhoog zodat hij niet meer naar buiten schijnt maar op het plastic van het doosje. Dan zie je hem nog steeds wel knipperen waarschijnlijk :)
Precies, en dan aan de binnenkant van dat mattransparante plakband over het gaatje, dan lijkt het meteen nog wat.

Let wel op dat je dit soort pootjes maar één keer kunt buigen. Als je ze terugbuigt, breken ze af.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Typische Vforward van een blauwe LED is 3,5V, van een oranje 1,8V. Daarbij zijn oranje leds veelal low-current modelletjes. Als er wordt gewerkt met een weerstand die de stroom instelt, zal hij geen lang leven hebben als je alleen de LED vervangt. Dus als je het wilt veranderen moet je kijken hoe het werkt en wat je daaraan moet veranderen.

Oh wacht, mijn vriendin schreeuwt mij zojuist vanuit de keuken toe dat een klodder nagellak in een koddig kleurtje een betere oplossing is dan mijn voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Als ik 'm naar boven buig, verlicht hij waarschijnlijk meteen de hele hoek v/h doosje, want dat doet 'ie nu eigenlijk ook al :+

Oh, dus alleen het LED'tje vervangen gaat 'm niet worden :'(

Ik ga dat insmeren met nagellak dan eens proberen... even kijken of ik daar een mooi kleurtje voor heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nagellak... ik heb de donkerste kleur gepakt die ik heb... donkerrood... en dan 4 laagjes... veel te veel natuurlijk... maar zelfs dan schijnt de blauwe LED er dwars doorheen :(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2JlUa5F.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/phUJHS1.jpg

Ik heb 'm nu terwijl hij aanstaat nòg dikker ingesmeerd totdat je bijna geen blauw meer ziet, maar ik vrees dat het LED'tje nu te dik is geworden om zonder af te schilveren terug door dat gat heen te gaan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Nu deze topic over USB stick praat waar webserver software op zit...

Ik heb ook soortgelijk geval, alleen ik gebruik FreeNAS als service erop. FreeNAS heeft verder geen extra erbij, maar het doet wel statistieken (grafieken dus)
De usb stick is hele kleine Sandisk "duim" stick van 32GB met usb 3.0. Het steekt niks uit.

Zal dat veel invloed hebben op levensduur? Gelukkig geen kritieke data erop, want ik doe alles iSCSI en dus alles direct naar de schijven. Dus als stick kapot is, maak ik nieuwe aan, even instellen en klaar.

Je mag zeggen over FreeNAS op usb stick.
De reden van usb stick is zoveel mogelijk vrije SATA poorten. Er kan nog wel oude IDE schijf bij als het beter is, maar dan moet ie in 5,25" slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kijk even hoeveel data er dagelijks wordt geschreven.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1