Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game-PC (en workstation) advies < €2000,-

Pagina: 1
Acties:

• Farscape2
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  1. Gamen (FPS @ 1440p voor nu, binnen afzienbare tijd overstap naar 4K)
  2. Gamen
  3. Design (2D- [Adobe] en 3D [Cinema4D])
  4. Wat home-brew development maar dat kan tegenwoordig zels bijna op een broodrooster, dus dat geldt niet voor deze lijst
  5. Had ik gamen al genoemd?
Wat mag het systeem gaan kosten?

Het liefst < €2000,-

Anders dan mag ik de komende maanden op de bank slapen (naja dat wordt dan dus in m'n bureaustoel slapen, non-stop gamen ftw! ;) ), of erger nog, ik wordt buitengesloten en de sloten zijn ineens vervangen...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Onderstaande randapparatuur en misschien nog een HDD voor wat massa-opslag, maar dat is een bijzaak (mijn opslag/media-server ondergaat regelmatig HDD-swaps dus ik heb met regelmaat stock over).

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2713HM€ -€ -
1CM Storm QuickFire Pro (Red)€ -€ -
1Roccat Kone Pure€ -€ -
1Logitech G35 Gaming Headset€ -€ -
1S.M.S.L Q5 Pro 2x 50W Digital Amplifier€ -€ -
2Tannoy Mercury V1 (desktop speakers)€ -€ -
Totaal€ -

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Alles behalve randapparatuur (zie lijst hierboven). Huidige game-systeem is een Mini-ITX kast met een Gigabyte GV-N970IXOC-4GD (die een tyfusherrie maakt zodra de GPU meer dan 10% belast wordt).

Dit systeem ga ik:

a) ga ontmantelen en onderdelen verkopen
b) in zijn geheel in de verkoop of
c) gaat stof staan verzamelen

Qua ruimte en future upgrades kan ik daar zeer weinig meer mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nope. Asus, ASRock, MSI, Gigabyte, heb alles al wel een keer gehad, ben geen fanboy voor een specifiek merk.

N.B.:Oke, als het om cases gaat ben ik wel een Fractal Design fanboy.... ik heb nu al 5 PC's gehad met Fractal Design cases (2 nog van in gebruik). Zelfs na een korte overstap naar andere merken de kasten z.s.m. omgewisseld voor Fractals. En qua laptops ben ik wel een Apple fanboy, maar dit gaat om een desktop gaming-rig dus dat laten we gewoon buiten beschouwing, deal! Nice!

Dus merk voorkeur voor de kast is er één van Fractal Design.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  1. Stil
  2. Geen window (staat toch onder mijn bureau aan de linkerkant dus een window zou naar een muurtje wijzen
  3. Ingetogen (ik ga geen RGB-LED lichtshows geven - zie punt hierboven, daar zou enkel de muur van kunnen genieten)
  4. Moederbord moet over een optical S/PDIF-out beschikken, ivm de S.M.S.L Q5 Pro (de USB-in is al in gebruik)
  5. Stil
Ga je overklokken?

In den beginne nog niet, maar ik houd die optie zeker open. We weten allemaal dat de kans dat dit daadwerkelijk gebeurt kleiner is dan dat ik nu zeg.

Wat verwacht je van ons?

Enige ondersteuning, advies, kont-geschop over onderstaande vragen die ik heb:
  • Kloppen onderstaande componenten? Passen ze bij elkaar (heeft het RAM genoeg clearance met gebruikte CPU-fan, etc)?
  • RAM-keuze, does it make sense? Heeft het veel voordeel om sneller te gaan dan 2133 (i.c.m. XMPprofile in UEFI) aangezien de i7 in kwestie 2133 slikt standaard?
  • Kan ik toch niet beter voor een non-K CPU gaan (maar wel een Z170 mobo, want 20 PCIe lanes tov 16 voor de B150/H170 of maakt dat niet uit voor de M.2 NVMe SSD i.c.m. de GPU? Of is een H170 bord dan net zo snel i.c.m. de GPU en NVMe drive?
En dan nu, mijn lijst met voorgestelde hardware: *drumroll please*:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,95€ 346,95
1ASRock Z170 Extreme3€ 124,50€ 124,50
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 683,65€ 683,65
1Fractal Design Define S€ 74,-€ 74,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,90€ 44,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 82,95€ 82,95
1Corsair RM550x€ 89,95€ 89,95
1Plextor PX-512M8PeG (met heatsink) 512GB€ 237,17€ 237,17
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 131,76€ 131,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.815,79

edit:
Windows licentie buiten beschouwing gehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Farscape2 op 23-10-2016 20:43 ]

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:12
Kloppen onderstaande componenten? Passen ze bij elkaar (heeft het RAM genoeg clearance met gebruikte CPU-fan, etc)?
Het klopt wel en zal ook wel werken, persoonlijk kies ik met zo'n redelijk budget ook altijd voor smaak. Maarja zonder window is dat wel lastig.
Voor overclocken had ik wel een ander mobo gekozen.
Misschien : pricewatch: MSI Z170A Gaming Pro Carbon of pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

RAM-keuze, does it make sense? Heeft het veel voordeel om sneller te gaan dan 2133 (i.c.m. XMPprofile in UEFI) aangezien de i7 in kwestie 2133 slikt standaard?
De een zegt van niet, de ander weer wel. Het kost tegenwoordig allemaal niks meer, dus waarom niet gewoon 2400 of 2666 oid nemen als het prijsverschil minimaal is. Minimaal 16GB maar ik raad gewoon 32GB aan.
Ik raad vaak : pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 aan, dus 16 of 32GB

Kan ik toch niet beter voor een non-K CPU gaan (maar wel een Z170 mobo, want 20 PCIe lanes tov 16 voor de B150/H170 of maakt dat niet uit voor de M.2 NVMe SSD i.c.m. de GPU? Of is een H170 bord dan net zo snel i.c.m. de GPU en NVMe drive?
Het prijsverschil is minimaal, tevens als je dit doet kan je je overclocken optie ook de deur uit gooien want dat gaat dan niet meer. Is de bedoeling in de toekomst SLI te draaien?

Verder prima build, ik ken de plextor zelf niet. En zelf had ik voor een window + kleurencombo gegaan :)

[ Voor 14% gewijzigd door rolandos582 op 23-10-2016 16:20 ]

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
rolandos582 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:18:
Kloppen onderstaande componenten? Passen ze bij elkaar (heeft het RAM genoeg clearance met gebruikte CPU-fan, etc)?
Het klopt wel en zal ook wel werken, persoonlijk kies ik met zo'n redelijk budget ook altijd voor smaak. Maarja zonder window is dat wel lastig.
Voor overclocken had ik wel een ander mobo gekozen.
Misschien : pricewatch: MSI Z170A Gaming Pro Carbon of pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING
Bedankt voor je aandragingen, nu ik nog wat dieper erin ben gedoken lees ik dat de ASRock Z170 3 en 4 serie nogal last kunnen hebben van coilwhine, en niet echt optimaal van bouwkwaliteit zijn.

De MSI Z170A klinkt op papier erg interessant... Zo vind ik zelf ook de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 erg interessant. HardWareCanucks heeft een uitgebreide review over dit moederbord geschreven.
RAM-keuze, does it make sense? Heeft het veel voordeel om sneller te gaan dan 2133 (i.c.m. XMPprofile in UEFI) aangezien de i7 in kwestie 2133 slikt standaard?
De een zegt van niet, de ander weer wel. Het kost tegenwoordig allemaal niks meer, dus waarom niet gewoon 2400 of 2666 oid nemen als het prijsverschil minimaal is. Minimaal 16GB maar ik raad gewoon 32GB aan.
Ik raad vaak : pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 aan, dus 16 of 32GB
Interessant, voor een paar euro meer dan de 2400Mhz modules die ik had gevonden... Vervangen in het lijstje.
Kan ik toch niet beter voor een non-K CPU gaan (maar wel een Z170 mobo, want 20 PCIe lanes tov 16 voor de B150/H170 of maakt dat niet uit voor de M.2 NVMe SSD i.c.m. de GPU? Of is een H170 bord dan net zo snel i.c.m. de GPU en NVMe drive?
Het prijsverschil is minimaal, tevens als je dit doet kan je je overclocken optie ook de deur uit gooien want dat gaat dan niet meer. Is de bedoeling in de toekomst SLI te draaien?

Verder prima build, ik ken de plextor zelf niet. En zelf had ik voor een window + kleurencombo gegaan :)
Heb het even naast elkaar gezet. Een non-K CPU met hetzelfde moederbord zou ~€ 50,- schelen, met een H170 moederbord, zo'n € 75.... Nu niet echt een earth-shattering groot verschil waar ik wakker van ga liggen als ik een GTX1080 erin wil stoppen ;)

En de Plextor M8Pe eigenlijk op het spoor gekomen door een review van Guru3D. Solid performance, lagere prijs dan concurerende SSDs.

Dan kom ik dus op het volgende lijstje componenten uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3€ 145,95€ 145,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,90€ 44,90
2Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 89,90€ 179,80
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.922,87

Dit is dan dus met de dubbele hoeveelheid RAM t.o.v. het 1e lijstje. Wat ook niet verkeerd is zodra ik heftig aan de slag ga met Adobe software en Cinema4D.

Waar het moederbord er dus om hangt, deze Gigabyte of de MSI (hoewel die over een RGB LED patroon beschikt waar ik toch helemaal nul aan heb - want kast is dicht).

edit:
Link naar review van Plextor M8Pe op Guru3D toegevoegd, wat de reden was dat ik deze NVMe SSD in eerste instantie op het oog kreeg.

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

• rolandos582
Het is dan ook meer merkvoorkeur, ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met MSI. En met gigabyte eigenlijk niet, alleen maar problemen gehad. Tevens kan support in bios, of eventuele overclock mogelijkheden zoals eerder genoemd een reden zijn om een ander moederbord te kiezen.

Is een dichte case echt je voorkeur? Er zijn zat cases te bedenken met window die ook goed in elkaar zitten, en heb je ook nog een mooi window. Of kies je perse voor geen window met een reden?

Eventueel kan je je cpu koeler nog swappen voor een wat luxer model, zoals de pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 of pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 voor wat betere koelprestaties.

SSD's lijken me prima, al ken ik de plextor verder niet. In het verleden 1 plextor SSD gehad en niet echt problemen mee gehad.

Verwijderd

Als je 32GB wil heb je voor een iets lager bedrag sneller geheugen pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Ipv de Mugen PCGH zou je een veel slankere pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power kunnen overwegen. Is stiller, koelt beter en geen problemen met geheugen omdat de sloten vrij blijven.

Een pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-UD3 adviseer ik boven de Z170X-Gaming 3 vanwege de betere stroomvoorziening. Is nog iets goedkoper ook.

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
rolandos582 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:50:
Het is dan ook meer merkvoorkeur, ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met MSI. En met gigabyte eigenlijk niet, alleen maar problemen gehad. Tevens kan support in bios, of eventuele overclock mogelijkheden zoals eerder genoemd een reden zijn om een ander moederbord te kiezen.
Ja ik heb dat met Asus... Het moederbord in mijn huidige game PC is al 2x geRMA'd (driemaal moet wel scheepsrecht zijn, want deze doet het... Oke, niet zo stabiel als ik zou willen... De Gigabyte die in mijn mediaserver zit draait al jaren super stabiel...
rolandos582 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:50:
Is een dichte case echt je voorkeur? Er zijn zat cases te bedenken met window die ook goed in elkaar zitten, en heb je ook nog een mooi window. Of kies je perse voor geen window met een reden?

Eventueel kan je je cpu koeler nog swappen voor een wat luxer model, zoals de pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 of pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 voor wat betere koelprestaties.

SSD's lijken me prima, al ken ik de plextor verder niet. In het verleden 1 plextor SSD gehad en niet echt problemen mee gehad.
Ik heb niets met ramen in kasten, verlichting in kasten etc. Als ik een PC gebouwd heb moet 'ie het gewoon goed doen. Hij staat ergens in hoek onder het bureau en moet zo min mogelijk herrie maken en kracht hebben. Utilitarisme kun je het noemen, hoe beter het uiterlijk bijdraagt aan de functies hoe prettiger ik het vind. En ramen en verlichting voegen voor mij geen performance toe.

De Define S is er ook in een windowed variant, maar Fractal Design cases hebben van die heerlijke zware, geluidsdempende bitumen matten die je dan aan een hele kant mist. Maar dat is hoe ik er over denk :)
Ooee totaal geen rekening mee gehouden , 2x 16GB modules ipv 8GB modules, kan ook nog eens de overstap naar 64GB RAM gemaakt worden mocht dat nodig worden, want dan kan er gewoon een setje bijgeprikt worden...
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:13:
Ipv de Mugen PCGH zou je een veel slankere pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power kunnen overwegen. Is stiller, koelt beter en geen problemen met geheugen omdat de sloten vrij blijven.

Een pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-UD3 adviseer ik boven de Z170X-Gaming 3 vanwege de betere stroomvoorziening. Is nog iets goedkoper ook.
Ah kijk, dezelfde features, idd meer mosfets en geen World of Tanks branding! Top, direct gewijzigd :) Top revisie :)

edit:
echt, door de bomen het bos niet meer zien, dat is als je op zoek gaat naar nieuwe componenten ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z170X-UD3€ 139,50€ 139,50
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 55,50€ 55,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 176,95€ 176,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.924,17

• rolandos582
Farscape2 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:57:
[...]
Ja ik heb dat met Asus... Het moederbord in mijn huidige game PC is al 2x geRMA'd (driemaal moet wel scheepsrecht zijn, want deze doet het... Oke, niet zo stabiel als ik zou willen... De Gigabyte die in mijn mediaserver zit draait al jaren super stabiel...
Naja dit dus inderdaad, dat heb ik ook met diverse merken gehad. En dat weerhoud mij ervan om hetzelfde te gebruiken voor dat onderdeel. Tegenwoordig heeft elk merk wel hetzelfde product met minimale verschillen. Heb hele goede ervaringen met MSI moederborden en die laten zich lekker overclocken en hun bios is ook erg overzichtelijk.

Hiervoor had ik een Asus, 3x RMA moeten sturen en toen was ik er klaar mee. Voor mij geen Asus weer.

Kijk overigens ook met een scheef ook naar : [BBG] High-end 1440p Game PC November
Eigenlijk wel dezelfde wensen. :)

Je zou ook kunnen gaan voor X99. Zelf ben ik er groot voorstander van. Wel wat duurder, dat dan wel weer. pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed met pricewatch: MSI X99A SLI Plus

Heb je een 6 core, haalt Adobe of Cinema4D meer uit cores of snelheid? Wat wel noodzakelijk is, is overclocken op X99. Maar dat laten ze zichzelf makkelijk doen.

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
rolandos582 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:12:
[...]

Naja dit dus inderdaad, dat heb ik ook met diverse merken gehad. En dat weerhoud mij ervan om hetzelfde te gebruiken voor dat onderdeel. Tegenwoordig heeft elk merk wel hetzelfde product met minimale verschillen. Heb hele goede ervaringen met MSI moederborden en die laten zich lekker overclocken en hun bios is ook erg overzichtelijk.

Hiervoor had ik een Asus, 3x RMA moeten sturen en toen was ik er klaar mee. Voor mij geen Asus weer.

Kijk overigens ook met een scheef ook naar : [BBG] High-end 1440p Game PC November
Eigenlijk wel dezelfde wensen. :)
Dat zal iedere tweaker die een aantal PCs in elkaar heeft gezet vast wel hebben.

Sommige 'angsten' zijn ongegrond (zoals het Seagate debat over HDDs, naja sommige series van Seagate waren ruk, waar Seagate nog steeds onder te lijden heeft - en dat een groot deel van de mensen wijzen naar Backblaze's HDD report voor nieuwe kijken help ook niet mee).

Waarschijnlijk als ik nu een nieuw Asus moederbord koop ik er heel blij mee ben, maar mijn eerdere ervaringen houden dat wel tegen.

Zelfde met GPUs, ik heb nu al 5 generaties Gigabyte Nvidia kaarten gehad, altijd solide ervaringen mee gehad (buiten dat mijn huidige GTX970 nogal luidruchtig is - maar dat komt meer door zijn form factor waardoor de koeler extra hard moet werken. Mij zul je niet snel een AMD kaart kopen, niets dan gezeik mee gehad in het verleden, ken ook mensen die precies het tegenovergestelde hebben.

Het BBG topic houd ik in de gaten, zitten een aantal mooie suggesties tussen, eens kijken wat ze ervan brouwen :)
rolandos582 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:12:
Je zou ook kunnen gaan voor X99. Zelf ben ik er groot voorstander van. Wel wat duurder, dat dan wel weer. pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed met pricewatch: MSI X99A SLI Plus

Heb je een 6 core, haalt Adobe of Cinema4D meer uit cores of snelheid? Wat wel noodzakelijk is, is overclocken op X99. Maar dat laten ze zichzelf makkelijk doen.
Heb een tijdje rond gelopen met de gedachte om voor X99 te gaan maar dan zou ik ook het liefst all-out gaan en een CPU die 40 PCIe lanes aankan (zodat je SLI in x16/x16 kunt draaien), dan zit je echter weer een prijsklasse of 4 hoger (plus dan nog meer RAM want je hebt immers 8 slots om te vullen)...

Anders heb je 28 lanes, en heb je dezelfde SLI penalty die je met een Z170 chipset hebt (8x/8x).

Qua profijt met de software die ik gebruik... Cinema4D en soortgelijke software doen het over het algemeen beter hoe meer cores je hebt, zie hier een vergelijking van greyscalegorrila.com, en een GPU met veel CUDA cores draagt daar ook nog eens bij.

Bij Adobe software is het jammer genoeg een ander verhaal, hoe meer cores, hoe minder profijt en in sommige gevallen zelfs minder performance... (Vanaf 5 cores is er geen performance gain meer en in sommige gevallen een performance decrease). Dus het is een beetje een middenweg zoeken daarin. Adobe heeft meer aan clock dan cores, oh en een goede bak snel RAM, want dat vult zich sneller dan de snelheid van het licht.

Zit er met half a mind aan te denken om de upgrade in delen te doen, om zo de pijn te verzachten, zeker ook naar de vrouw toe:

Dat ik dan nu koop:
  • case
  • GPU
  • PSU
Dan kan ik even kijken wat Kaby Lake gaat doen over 2 maanden met de Skylake prijzen, of dan de sprong te maken naar Skylake ivm price drops of naar Kaby Lake gaan in de 7000 reeks CPUs...

[ Voor 25% gewijzigd door Farscape2 op 24-10-2016 08:27 ]

Pagina: 1