SSD of laptop kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• baskrom
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-12-2025
Goedenavond allemaal,

Ik zit met een probleem. Tijdje geleden heb ik dit topic gestart. Windows van kapotte SSD halen. Nu heb ik een nieuwe SSD ontvangen van Crucial. Wanneer ik deze in m'n laptop doe heb ik nog steeds dezelfde melding als met de (waarvan ik dacht kapotte) oude SSD.

Ik krijg bij het opstarten van m'n laptop na 1-2 tellen de melding 'no media present' en een aantal tellen daarna gaat hij automatisch naar de bios. Het verschil t.o.v. m'n oude SSD is dat in de bios nu wél mijn SSD wordt herkend (bij de oude was dat niet het geval).

Mijn vraag is: waar ligt dit aan en hoe kan dit probleem worden verholpen? Ik dacht eerst dat mijn SSD kapot was maar nu twijfel ik of het misschien aan de laptop ligt. Ik kan nu namelijk niks met m'n laptop. Hieronder een aantal foto's van hoe het "proces" er uit ziet.

Na 1-2 tellen na opstarten dit scherm:
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_20161021_200535.jpg

Dan na paar tellen automatisch naar dit scherm:
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_20161021_200552.jpg

Wanneer ik naar SATA information ga om te kijken of SSD wordt herkend:
https://www.dropbox.com/home?preview=IMG_20161021_200600.jpg

Laptop waar het om gaat is deze. Bij aankoop toen direct de HDD vervangen door een SSD:
pricewatch: MSI Classic CR61 2M-853NL

[ Voor 9% gewijzigd door baskrom op 21-10-2016 20:48 ]

Beste antwoord (via baskrom op 22-10-2016 00:41)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.
We hebben het hier over windows 8.1 home neem ik aan?

Dan kan je die gewoon van de ms server downloaden. doe dat met de media creation tool: de download wordt dan meteen op een usb stick gezet. Als het klaar is, stop de stick in je laptop en zet windows erop.

Alle reacties

Verwijderd

Dit kan te maken hebben met stroomvoorziening die onvoldoende is. Ik lees in je oude topic dat je de bestaande HDD hebt vervangen door een SSD. Dit gaat niet altijd goed, omdat een SSD een hoger piekvermogen kan vragen waar de laptop niet op is berekend. Of dit probleem ook in jouw situatie speelt is onduidelijk.

Wel kun je eens proberen de SMART te raadplegen. Hoe je dat doet, lees je hier: Check je SMART.

• baskrom
De laptop, en dus ook de oude SSD, heb ik al sinds vorig jaar juni. En van een op andere dag deed hij het niet meer en de nieuwe SSD ook niet.

Maar ik zal dat topic eens doorlezen. Ik snap er vrijwel niets van maar zal m'n best doen. Ik zal de SSD zo eens aansluiten op m'n desktop.

• Reepje
  • Niet online
Als er geen windows opstaat, dan kan er ook niets gebeuren.

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Probeer Windows eens te installeren. Dat gaat je probleem 99% zeker oplossen

• baskrom
In m'n vorige topic vroeg ik juist of de windows van de oude SSD kon worden afgehaald. Dat hoefde niet want dat lag vast in de bios/uefi werd geantwoord. Dus ik verwachtte wanneer ik de nieuwe SSD er in deed Windows wel werd herkend oid.
Wat ik mij dan ook afvraag: Met m'n oude SSD kreeg ik dezeflde melding na 1/1,5 jaar. Windows is er toen toch ook niet in een keer van af gegaan? (legale Windows) Ik heb destijds met m'n oude SSD wel 30x geprobeerd op te starten waarvan het denk ik 2 of 3x is gelukt tot aan het bureaublad. Daarna liep hij vast. Na een restart kwam dan weer dezelfde foutmelding.

EDIT:
Ik heb het niet helemaal goed gelezen. Ik zie dat de key in de bios staat en daarmee windows weer moet worden geïnstalleerd. Kan dit vanuit de bios?

[ Voor 11% gewijzigd door baskrom op 21-10-2016 21:33 ]

• Reepje
  • Niet online
Windows staat op je harde schijf of SSD. De bios is een onderdeel van je computer en heeft weinig met windows te maken.

Een nieuwe ssd uit de fabriek is leeg. Je zal daar eerst het besturingssysteem op moeten zetten.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Geed idee wie je dat verteld heeft, maar bios / uefi staat los van je besturingssysteem zoals windows / linux etc.
Zoals Reepje zegt, duw er maar eens een windows schijf in en je zal zien dat je het gewoon kan installeren.
Je SSD word netjes herkend, dus hij is gewoon functioneel. Maar je windowsinstallatie + alle andere bestanden op je oude SSD ben je kwijt als je geen backups gemaakt hebt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• baskrom
Als je naar vorige topic wil kijken zie je dat er 3 reacties zijn die zeggen dat het wel in de bios staat. Ik heb nog specifiek gevraagd of ik mijn oude ssd kon opsturen en dan de nieuwe ssd erindoen en dezelfde windows weer kon krijgen en antwoord was ja.

Enfin, ik heb geen Windows cd o.i.d. Moet ik nu een nieuwe windows gaan aanschaffen omdat ik de oude ssd met windows daarop, heb teruggestuurd?

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Je kan Windows 10 van de Microsoft downloaden en op een USB stick zetten. Je hebt dan enkel nog een product code nodig.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon downloaden ?

Iperf

Acties:
  • Beste antwoord

• Reepje
  • Niet online
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.
We hebben het hier over windows 8.1 home neem ik aan?

Dan kan je die gewoon van de ms server downloaden. doe dat met de media creation tool: de download wordt dan meteen op een usb stick gezet. Als het klaar is, stop de stick in je laptop en zet windows erop.

• baskrom
Oh op die fiets. De productkey wordt tijdens installatie dus als het goed is direct herkend?
Ik heb overigens windows 10 (geupgrade van windows 8 toen dat gratis kon)
Ik ga direct proberen om de installatie gereed te maken. Dank voor de snelle reacties!

• Reepje
  • Niet online
De windows 10 registratie voor jouw laptop staat op de servers van microsoft (en dus nergens in je computer, ook niet in de bios).

Pas nadat de win10 installatie erop staat en opstart, zal contact met de servers van ms plaatsvinden en zal je windows worden herkent als legitiem.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Waarschijnlijk werd er bedoeld dat de product-key vanuit de bios/moederbord gelezen kan worden. Dit gebeurd ook zeker, maar het echt activeren van windows gebeurd pas als je verbonden bent met het internet en er contact gemaakt kan worden met de servers van microsoft. De code wordt dus wel degelijk uit de bios o.i.d. gehaald en niet van de servers van microsoft, er staat namelijk ook al een code in als je nog geen internetconnectie hebt.

• baskrom
Windowsinstallatie is gelukt via USB! Alles doet het weer zoals het hoort. Alleen wat programma's weer opnieuw downloaden maar dat was wel het laatste waar ik mij zorgen om maakte. Thanks allemaal voor de hulp!

• Reepje
  • Niet online
Rikk. schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:55:
De code wordt dus wel degelijk uit de bios o.i.d. gehaald en niet van de servers van microsoft, er staat namelijk ook al een code in als je nog geen internetconnectie hebt.
Dan wil ik wel eens weten hoe dat werkt. Of heb je dat gehoord in de kroeg?

Dus een bios wordt standaard met een key voor windows uitgeleverd?
En wat dan als je een kale laptop koopt? Daarbij gaat de instalatie van windows precies hetzelfde. Of als ik linux wens. Of als ik windows7 wil op een nieuwe laptop (waar dan een key voor 10 instaat), zou allemaal niet gaan dan.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 13:27
Reepje schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 09:11:
Ja. Als je een apparaat met Windows koopt tenminste. In de MSDM-ACPI-tabel.
En wat dan als je een kale laptop koopt? Daarbij gaat de instalatie van windows precies hetzelfde.
Niet helemaal. Als je een MSDM table met geldige product key hebt vist de installer 'm daaruit, zo niet dan moet je hem zelf invullen.

• Rik.
Reepje schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 09:11:
[...]

Dan wil ik wel eens weten hoe dat werkt. Of heb je dat gehoord in de kroeg?

En wat dan als je een kale laptop koopt? Daarbij gaat de instalatie van windows precies hetzelfde. Of als ik linux wens. Of als ik windows7 wil op een nieuwe laptop (waar dan een key voor 10 instaat), zou allemaal niet gaan dan.
Natuurlijk gaat dat wel, maar hoe komt hij anders aan een key terwijl er nog geen verbinding is met het internet? En die key past hij niet aan zodra er wel verbinding is?

• Reepje
  • Niet online
Rikk. schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:57:
[...]

Natuurlijk gaat dat wel, maar hoe komt hij anders aan een key terwijl er nog geen verbinding is met het internet? En die key past hij niet aan zodra er wel verbinding is?
Tja. Ik heb hier een computer uit 2008, made for XP. Daar staat nu win10 op en heeft dezelfde generieke key als miljoenen andere mensen.
Als die key in 2008 al in de bios is gezet, dan hadden ze toen wel een erg vooruitziende blik.

• Rik.
Reepje schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:00:
[...]

Tja. Ik heb hier een computer uit 2008, made for XP. Daar staat nu win10 op en heeft dezelfde generieke key als miljoenen andere mensen.
Als die key in 2008 al in de bios is gezet, dan hadden ze toen wel een erg vooruitziende blik.
Ik bedoel het op deze manier:
Je koopt een PC met windows 8.1, dan neemt windows 10 (ook bij een volledig kale installatie, en niet een upgrade) de code over naar mijn weten, ik kan het natuurlijk ook mis hebben..

• baskrom
Ik weet niet of het bijdraagt aan jullie discussie, maar toen ik Windows weer had geïnstalleerd via USB moest ik per se met wifi verbonden zijn om Windows te activeren. Was daarna direct klaar.

• Reepje
  • Niet online
Het is ook allemaal ingewikkeld, en Microsoft maakt het er ook niet makkelijker op met de vele verschillende manieren om windows al dan niet te activeren.

In ieder geval heb je het nu op de juiste manier gedaan, en je windows is geactiveerd.
Pagina: 1