Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
FreakGIB schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:57:
[...]

Ik vraag me af of de medewerkers van Mediamarkt die bij zo'n Demopod staan ook instrukties hebben gehad van Sony bv.. na elke game sessie de PS4 Rebooten.
En zoja mogen ze daar over praten want misschien weten die al wel meer waarom de Camera precies op ooghoogte moet zitten.
Ik ben zelf niet bij zo'n demo stand geweest maar gaan ze voor elk persoon de camera hoogte instellen ?
Volgens mij zijn dit medewerkers van Sony zelf die de demopods beheren en niet van Mediamarkt.

In Mediamarkt Maastricht staat een setup zonder medewerkers. Een soort bak/cabine waarin alles achter slot en grendel zit en de camera voor je op de muur is bevestigd op ooghoogte.

Bij Game Mania Maastricht werd het wel beheerd door eigen personeel. Deze heb ik op een later moment ook gevraagd of ze last hadden van drifting. Hier hadden ze zelf niks van gemerkt maar gaven aan dat ze zelf geen VR set thuis hadden en enkel op het werk konden testen in korte sessies. Dan zal het je waarschijnlijk niet opvallen.

[ Voor 64% gewijzigd door ThaBEN op 03-11-2016 12:51 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
ThaBEN schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:37:
Misschien moeten we samen #Boos inschakelen.
YouTube: #BOOS
Die hebben eerder al met Sony aan tafel gezeten vanwege het PS4 Disc Eject probleem.

Ik zag gisteren in de Mediamarkt een demopod staan. Daar hadden ze de camera ook precies op ooghoogte bevestigd. Dit zie ik ook in elke winkel of youtube filmpje waar een demopod gebruikt wordt om PS VR te laten zien. Daar staat de camera op ooghoogte zodat die kaarsrecht naar voren is gericht en niet in een hoek. Bij mij komt die boven/onder de TV altijd in een hoek naar boven/onder te wijzen.
Gezien het systeem zo gevoelig lijkt te zijn wil ik iets gaan maken zodat de camera altijd perfect op ooghoogte staat. Een statief is een goede optie maar het lijkt me zo klungelig om daar de camera goed op te kunnen bevestigen en je moet dan alsnog telkens van hoogte wisselen indien je staat of zit. En meestal zijn ze nog duur ook.

Ik ben van plan om bij een doe het zelf zaak een paar kleine houten plankjes te kopen, groot genoeg om de PS Camera op te kunnen plaatsen. Dan ga ik een soort mini toren bouwen van 2 etages welke naast de TV op mijn TV meubel komt te staan.

1e etage komt een plankje waar de camera precies op ooghoogte komt te staan wanneer ik zit.
2e etage komt een plankje zodat de camera precies op ooghoogte komt te staan als ik sta.
Dan hoef ik alleen de camera van plankje te wisselen indien ik ga wisselen van staan/zitten. Dit zodat de camera altijd recht naar voren kan wijzen i.p.v. een gebogen hoek. Als het goed is ben ik dan met een paar euro klaar. Zodra het gereed is zal ik een update geven of het verbetering geeft.

-edit

Volgende week krijg ik ook mijn PS4 Pro. Misschien dat ik eerst daarop wacht. Ik verwacht eigenlijk niet dat de Pro het issue zal oplossen maar misschien zorgt de extra power miraculeus ervoor dat de tracking issues zijn opgelost met PS VR. Als dat niet zo is ga ik bovenstaand idee uitwerken.
Onderstaand mijn creatie. Was in totaal 8 euro kwijt voor wat plankjes en schroeven.
Heb besloten i.p.v. 1 grote toren 2 kleine torentjes te maken die ik kan stapelen. Zo kan ik 1 helft opbergen indien ik voorlopig geen games speel waarbij ik hoef te staan. Dan ziet dat wat netter uit in de woonkamer. En het is zo makkelijker te verplaatsen/opbergen.

Van het weekend ga ik uitgebreid testen of dit verbetering geeft. Daarna zal ik jullie updaten :)

Zo staat de camera precies op ooghoogte als ik op een stoel zit
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2djnp21.jpg

Zo staat de camera precies op ooghoogte als ik sta.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2n6wvg9.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 03-11-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-08 21:57
ThaBEN schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:26:
[...]

Onderstaand mijn creatie. Was in totaal 8 euro kwijt voor wat plankjes en schroeven.
Heb besloten i.p.v. 1 grote toren 2 kleine torentjes te maken die ik kan stapelen. Zo kan ik 1 helft opbergen indien ik voorlopig geen games speel waarbij ik hoef te staan. Dan ziet dat wat netter uit in de woonkamer. En het is zo makkelijker te verplaatsen/opbergen.

Van het weekend ga ik uitgebreid testen of dit verbetering geeft. Daarna zal ik jullie updaten :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er netjes uit laat maar weten of het werkt.
Ik heb nu zelf de Camera op mijn bureau boven op een monitor geplaatst die ik ook omhoog en omlaag kan verplaatsen en hij zit nu op oog hoogte als ik zit zal ook even wat grondiger testen.

Update:
Gisteren weer heel wat uurtjes in BattleZone gezeten en eindelijk op Normaal het einde een keer gehaald en dus eindelijk een Tank unlocked :)
Maar het belangrijkste ik had zo goed als geen drift heb zo'n kleine 3 uur gespeeld en toen we klaar waren en ik de bril afdeed was ik nog steeds naar de Camera gericht.
Ik zit achter mijn bureau op ruim 1 meter afstand van de camera dus dat zal ook wel mee helpen denk ik.
En met zo goed als geen drift bedoel ik dat ik soms een klein beetje gedraait was paar graden maar het na elke missie weer gecorrigeerd werd.
Dus conclusie camera positie is dus inderdaad erg belangrijk en ik hoop dat Sony nog een keer een en ander update zodat we iets meer speling krijgen voordat we drifting problemen krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakGIB op 04-11-2016 08:43 ]

PSN: FreakGIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 11:25
Gisteren playstation support gesproken.

Omdat ik m nu in cinematic mode stilstaand heb gekregen, in VR mode niet en het de 2e helm al is komen we nu tot het omruilen van de camera bij de winkel.
Die gingen er na een paar telefoontjes en een mail van playstation support in mee dat dit een goede zet was.
Morgen de camera wisselen en dan kijken of het opgelost is.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Tip!
Indien mogelijk zou ik kijken of je het zo met de winkel kan regelen dat je zowel de V2 als de originele PS4 camera kan lenen om te testen.

Ik lees veel verhalen/geruchten dat de originele PS4 camera beter werkt met VR dan de V2 versie.

Ik ben benieuwd naar de testresultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
remcheese schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:05:
Gisteren playstation support gesproken.

Omdat ik m nu in cinematic mode stilstaand heb gekregen, in VR mode niet en het de 2e helm al is komen we nu tot het omruilen van de camera bij de winkel.
Die gingen er na een paar telefoontjes en een mail van playstation support in mee dat dit een goede zet was.
Morgen de camera wisselen en dan kijken of het opgelost is.

Ik houd jullie op de hoogte.
Wat wel weer jammer is ja kan waarschijnlijk niet even je oude camera die ik bij de Release van de PS4 heb mee gekocht omruilen mocht het probleem daarin zitten.
Garantie is al lang verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
ThaBEN schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:38:
Tip!
Indien mogelijk zou ik kijken of je het zo met de winkel kan regelen dat je zowel de V2 als de originele PS4 camera kan lenen om te testen.

Ik lees veel verhalen/geruchten dat de originele PS4 camera beter werkt met VR dan de V2 versie.

Ik ben benieuwd naar de testresultaten!
Bedankt voor je tip, ik zal het ze eens vragen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gisteravond heb ik het volgende gedaan, wat bij mij het naar links verschuiven opgelost heeft.

1. De camera (v1), die aan de rechterkant bovenop mijn tv stond, naar het midden verplaatst. De lenzen wijzen nog steeds iets omlaag, de camera staat dus iets boven ooghoogte. Ik gebruik mijn psvr altijd zittend.
2. De PSVR gehercalibreerd via het instellingenmenu van de PS4 (eerste model, januari 2014) zelf. Ook de leds van mijn controllers heb ik gehercalibreerd.

Sindsdien heb ik geen last meer van leftshift. Ik heb enkele potjes Rocket League gespeeld in de vr cinema mode. Voorheen moest ik elke minuut hercalibreren, nu geen enkele keer. Het beeld bleef keurig in het midden staan. Ook bij echte VR-spellen heb ik geen last gehad van verschuivingen.

Dit heeft mij er ook van overtuigd dat het geen hardware-issue is, maar een kwestie van op- en afstelling. En wellicht dat Sony er nog iets aan kan verbeteren met een firmware-update.

[ Voor 6% gewijzigd door BamSlam_ op 05-11-2016 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN

[afbeelding]

[afbeelding]
Gisteren en vandaag nog wat testjes uitgevoerd. Mijn conclusie is dat het drift effect inderdaad software matig is. Reden lijkt te zijn dat de zogenaamde 'sweet spot' per game verschilt en in sommige games een fatsoenlijke calibratie optie ontbreekt waardoor je moet gokken waar de 'sweet spot's is voor die game.

Ik zal het even kort proberen te houden omdat niemand een lap tekst wil lezen dus onderstaand in een notendop mijn bevinding.

Camera is bij deze testen telkens op ooghoogte geplaatst zoals de foto's in bovenstaande quote aangegeven.

Games die gespeeld worden met move controller: Geen last van drifting.

Batman Arkham VR als calibratie optie gebruikt (deze is momenteel het meest uitgebreid en houdt ook rekening met diepte en geeft precies aan waar de 'sweet spot' is) vervolgens stoel op die plek gezet en andere games gaan testen.

Hierbij nog steeds last van drifting (met name in RIGS) al was het een héél stuk minder sinds de camera op ooghoogte staat. Hij draaide maar een aantal graden en in minder rap tempte dan toen de camera boven of onder ooghoogte stond.

Vervolgens viel me in dat bij sommige games geen move controller nodig was voor de tracking en enkel de VR headset (RIGS, Thumper, Driveclub, Battlezone, REZ). Ben toen dichterbij de camera gaan zitten op circa 1,5 meter en gezorgd dat mijn hoofd midden in de view van de camera was.

Hierbij flink wat uren verschilllende gespeeld waarbij ik 1 keertje dacht heel even last te hebben van drift tijdens RIGS maar dit herstelde zichzelf (of ik had me toch vergist) en voor de rest totaal geen last meer van drifting.

Ook gemerkt dat als ik tijdens VR de PS4 in 'rest mode' zet en daarna verder ga de tracking niet meer goed werkt. Het beeld begint dan te trillen en verspringt om de paar seconde als je stil staat alsof die constant probeert te hercalibreren. Ook text wordt hierdoor wazig/streeperig en de virtuele positie van je controllers lijkt wat meer te trillen. Na een reboot is dit opgelost.

Verder is me opgevallen dat in het 'inverted light' scherm waarschijnlijk ook een soort van diepte meting zit. Of ik nou dichtbij of verder weg van de camera ging zitten had ik telkens precies dezelfde kadrering in het beeld dat de camera liet zien. Het lijkt als je wat verder weg zit dat die automatisch inzoomt zodat het vierkantje dat je ziet ongeveer overeenkomt met de breedte van de ledlampjes van je headset.

Ik heb op dat moment screenshots gemaakt en hierin zie je dat de formaten (diepte) van de screenshots anders zijn maar het shot is precies hetzelfde (vierkant is even groot om mijn hoofd). Vandaar dat ik denk dat die inzoomt en diepte probeert te bepalen.

Screenshot genomen op circa 1,5 meter
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/30c6gcw.jpg

Screenshot genomen verder dan 2 meter
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rrttt4.jpg

Ik ga zo weer verder met gamen en zal me melden indien ik iets nieuws ontdek. Maar vooralsnog lijkt het een softwarematig probleem te zijn en dient elke game een eigen calibratie te hebben om aan te geven waar de 'sweet spot' is voor de betrefende game.

Het lijkt hierbij als volgt te zijn:
- Games met move controllers, ver weg van de camera zitten (2 meter of meer)
- Games waarbij de DS4 controllers echt een functie heeft (Until Dawn, Tumble) Medium afstand (1,5 meter)
- Game waarbij DS4 controller geen functie heeft (Driveclub, Battlezone) Dichtbij zitten (1,5 meter of dichterbij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Mensen probeer onderstaande voor echt beter beeld!
Ik dacht dat ik al vet goed beeld te hebben doordat ik de 'Measure Eye-to-Eye Distance' test had uitgevoerd en daarbij de cursors iets buiten het midden van mijn pupillen had gezet.

Gisteren was een vriend van mij op bezoek. Die zag slecht door de VR bril (alles was wazig). Toen hebben we die test bij hem gedaan en zijn ogen staan een hele cm verder uit elkaar dan de mijne.

Met deze instellingen zag hij perfect. En toen ik hem opzette zag ik nog steeds alles goed maar kon ik ineens teksten die dichtbij stonden ook super goed lezen. Voorheen kon ik bij Batman bijvoorbeeld de ansichtkaarten van Catwomen slecht lezen. Ik dacht dat dit aan de resolutie van PS VR lag. Maar met de oogstand van die vriend van mij kon ik de tekst ineens zo goed als haarscherp lezen!

Het is dus echt aan te raden om die test een paar keer opnieuw te doen, en het centrum van je ogen een beetje te negeren. Zet hem de ene keer expres wat verder uit elkaar en de andere keer wat dichterbij ten opzichte van je pupillen en test vervolgens hoe duidelijk teksten zijn die dichtbij staan in een VR game. De gratis demo van Tumble is hier een goed voorbeeld van. Zodra je daar een voorwerp vast pakt staat op je controller van welk materiaal dit voorwerp gemaakt is. Afhankelijk van hoe je de test heb uitgevoerd (of hebt overgeslagen) kan het zijn dat teksten ineens vet scherp zijn.

Mensen probeer onderstaande voor echt beter beeld!
Ik dacht dat ik al vet goed beeld te hebben doordat ik de 'Measure Eye-to-Eye Distance' test had uitgevoerd en daarbij de cursors iets buiten het midden van mijn pupillen had gezet.

Gisteren was een vriend van mij op bezoek. Die zag slecht door de VR bril (alles was wazig). Toen hebben we die test bij hem gedaan en zijn ogen staan een hele cm verder uit elkaar dan de mijne.

Met deze instellingen zag hij perfect. En toen ik hem opzette zag ik nog steeds alles goed maar kon ik ineens teksten die dichtbij stonden ook super goed lezen. Voorheen kon ik bij Batman bijvoorbeeld de ansichtkaarten van Catwomen slecht lezen. Ik dacht dat dit aan de resolutie van PS VR lag. Maar met de oogstand van die vriend van mij kon ik de tekst ineens zo goed als haarscherp lezen!

Het is dus echt aan te raden om die test een paar keer opnieuw te doen, en het centrum van je ogen een beetje te negeren. Zet hem de ene keer expres wat verder uit elkaar en de andere keer wat dichterbij ten opzichte van je pupillen en test vervolgens hoe duidelijk teksten zijn die dichtbij staan in een VR game. De gratis demo van Tumble is hier een goed voorbeeld van. Zodra je daar een voorwerp vast pakt staat op je controller van welk materiaal dit voorwerp gemaakt is. Afhankelijk van hoe je de test heb uitgevoerd (of hebt overgeslagen) kan het zijn dat teksten ineens vet scherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 12:09
Repost uit het hoofd PSVR topic:

Zijn er al mensen die hun PSVR unit hebben laten omruilen wegen drift? Ik heb sinds kort VR Worlds en word in The London Heist steevast een klein beetje schuin neergezet. Dit betekent dat als je je hoofd recht vooruit beweegt, de game denkt dat je schuin beweegt waardoor het beeld niet helemaal klopt. Tenminste zo voelt het aan, iemand die deze ervaring deelt?

De PSVR unit uit en aanzetten verhelpt het probleem meestal voor even. De options knop doet niks met de draaiing van het beeld. Ik zit op 2 meter van de camera en heb al verschillende camera posities getest. Lampen thuis zijn Philips Hue dus ik heb een oranje kleur aan tijdens VR zodat het contrast met de blauwe LEDs het grootst is. Ook heb ik de ramen dicht en zijn er geen lampen in het beeld van de camera.

Bij headmaster heb ik een stuk minder last, ook werkt daar de options knop wel naar behoren. Ik kan niet goed inschatten of het nu een hardware of software probleem is. Drift naar links is in ieder geval ook goed duidelijk tijdens cinema mode waar de camera niet gebruikt wordt. Dit doet me denken dat er toch iets mis is met de calibratie van de gyroscoop en/of magnetometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb gisteren mijn PS4 ingeleverd bij Game Mania vanwege de inruilactie voor de PS4 Pro. Ik zal deze thread updaten zodra ik in bezit ben van de Pro en testen of dit invloed heeft op het drift probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:04
Heel benieuwd of er met de PS4 Pro ook diftproblemen zijn, Ik wacht met spanning af. Door chronisch tijdgebrek heb ik helaas niets kunnen doen aan het drift issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:31:
Ik heb gisteren mijn PS4 ingeleverd bij Game Mania vanwege de inruilactie voor de PS4 Pro. Ik zal deze thread updaten zodra ik in bezit ben van de Pro en testen of dit invloed heeft op het drift probleem.
Ik dacht dat er ook een optie was om eerst de PS4 Pro te halen en dan later de PS4 standaard in te leveren zodat je all je games kon copyen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Sommige filialen doen dat, bij andere moet je hem van tevoren inleveren. Daarentegen ben ik wel vandaag gebeld dat mijn PS4 is goedgekeurd en dat ik donderdag 09:30 mijn PS4 Pro mag afhalen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:23:
Sommige filialen doen dat, bij andere moet je hem van tevoren inleveren. Daarentegen ben ik wel vandaag gebeld dat mijn PS4 is goedgekeurd en dat ik donderdag 09:30 mijn PS4 Pro mag afhalen 8)
Nice ik krijg hopelijk ook mijn PS4 Pro donderdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
Word nu toch wel echt naar van die drift zeg. Alles nu geprobeerd, maar de drift is er gewoon niet uit te krijgen. Verschrikkelijk irritant en maakt de meeste games compleet onspeelbaar, aangezien je al na enkele minuten met een gedraaide cockpit zit die je niet kunt resetten zonder de headset uit te zetten/aan te zetten.

Geen idee hoe lang dit nog duurt voordat het probleem erkent wordt en er een update uitkomt. Zeker na de honeymoon periode en wanneer de massa er mee aan de haal gaat na kerstmis denk ik dat er een shitload aan support calls bij Sony zullen zijn waar mensen een goed werkend exemplaar of hun gels terug gaan eisen. Dit is echt schandalig voor een product dat in totaal €500 kost. Zo zonde, het is namelijk een hele toffe gadget die ik het liefst zo vaak mogelijk gebruik.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Dannydekr schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 00:29:
Word nu toch wel echt naar van die drift zeg. Alles nu geprobeerd, maar de drift is er gewoon niet uit te krijgen. Verschrikkelijk irritant en maakt de meeste games compleet onspeelbaar, aangezien je al na enkele minuten met een gedraaide cockpit zit die je niet kunt resetten zonder de headset uit te zetten/aan te zetten.

Geen idee hoe lang dit nog duurt voordat het probleem erkent wordt en er een update uitkomt. Zeker na de honeymoon periode en wanneer de massa er mee aan de haal gaat na kerstmis denk ik dat er een shitload aan support calls bij Sony zullen zijn waar mensen een goed werkend exemplaar of hun gels terug gaan eisen. Dit is echt schandalig voor een product dat in totaal €500 kost. Zo zonde, het is namelijk een hele toffe gadget die ik het liefst zo vaak mogelijk gebruik.
Beetje vreemd dat er nog steeds zo weinig door Sony wordt gedaan om degelijke uitleg of support te geven.
Slechte reclame weer.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Geteisem schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:36:
[...]

Beetje vreemd dat er nog steeds zo weinig door Sony wordt gedaan om degelijke uitleg of support te geven.
Slechte reclame weer.
Ja dat is juist zo jammer. VR moet alleen maar goede PR krijgen wil het een succes kunnen worden. Deze radiostilte en / of belachelijke oplossingen die men aandraagt dragen daar niet aan bij. Hardware probleem? Prima! Dan ruil ik hem om. Software probleem? Dan heb ik geduld. Maar die onwetendheid is echt heel irritant.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik verwacht dat er binnenkort onaangekondigd een softwarepatch zal uitkomen die de problemen oplost of uiterlijk na kerstmis een (uitgebreide) verklaring van Sony.

Kan me voorstellen dat ze op de hoogte zijn en hard aan het werk aan een oplossing maar hun communicatie stil houden omdat dat potentiële verkopen (met name voor de feestdagen) zal beschadigen.

Wie gaat nou immers iets kopen wanneer de fabrikant op dit moment bevestigd dat er issues spelen met het product.

Of wellicht willen ze pas reactie geven wanner ze 100% zeker weten wat het veroorzaakt.

Het is even vervelend dat we niks horen maar ik denk dat het een kwestie is van geduld hebben.

Daarnaast kan ik wel zelf bevestigen dat de problemen zo goed als verholpen zijn wanneer je de PS camera op ooghoogte zet en dichterbij de camera gaat zitten.

Lees voor meer info mijn posts op deze pagina even door over mijn bevindingen met verschillende setups, waarbij voornamelijk dit stukje voor mij persoonlijk veel verbetering geeft:
Het lijkt hierbij als volgt te zijn:
- Games met move controllers, ver weg van de camera zitten (2 meter of meer)
- Games waarbij de DS4 controllers echt een functie heeft (Until Dawn, Tumble) Medium afstand (1,5 meter)
- Game waarbij DS4 controller geen functie heeft (Driveclub, Battlezone) Dichtbij zitten (1,5 meter of dichterbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:07:
Ik verwacht dat er binnenkort onaangekondigd een softwarepatch zal uitkomen de de problemen oplost of uiterlijk na kerstmis een (uitgebreide) verklaring van Sony.

Kan me voorstellen dat ze op de hoogte zijn en hard aan het werk aan een oplossing maar hun communicatie stil houden omdat dat potentiële verkopen (met name voor de feestdagen) zal beschadigen.

Wie gaat nou immers iets kopen wanneer de fabrikant op dit moment bevestigd dat er issues spelen met het product.

Of wellicht willen ze pas reactie geven wanner ze 100% zeker weten wat het veroorzaakt.

Het is even vervelend dat we niks horen maar ik denk dat het een kwestie is van geduld hebben.

Daarnaast kan ik wel zelf bevestigen dat de problemen zo goed als verholpen zijn wanneer je de PS camera op ooghoogte zet en dichterbij de camera gaat zitten.

Lees voor meer info mijn posts op deze pagina even door over mijn bevindingen met verschillende setups, waarbij voornamelijk dit stukje voor mij persoonlijk veel verbetering geeft:

[...]
Yup ik heb de zelfde ervaring en kan nu eigenlijk gewoon goed spelen ik heb sinds een paar dagen Rigs die toch bekend staat om Drifting problemen, maar eigenlijk zo goed als geen drifting soms een heel klein beetje maar dat word ook geregeld vanzelf weer gecorrigeerd.
Bij Rigs is de PS4 controller helemaal niet in beeld dus ik zit ook vrij dichtbij ik heb eigenlijk onder BatleZone zelfs iets meer last dat hij een klein beetje verdraait maar meestal minimaal vaak na een missie word het ook weer gecorrigeerd.
Ik denk ook dat de Game developers zelf ook wel het een en ander daar aan kunnen verbeteren en niet alleen Sony, bv.. Batman Arkham heeft een goede calibratie en dat spel speeld gewoon goed zonder problemen.
En ook Job Simulator heeft een redelijk uitgebreide calibratie en ook die werkt zonder problemen.

Huh ik zit me nu ineens te bedenken misschien komt Sony wel met een vestje wat je kan dragen waar LED op zitten zodat de Camera nog beter je positie weet kwam ineens in me op.

[ Voor 19% gewijzigd door FreakGIB op 08-11-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
ThaBEN schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:07:
Ik verwacht dat er binnenkort onaangekondigd een softwarepatch zal uitkomen die de problemen oplost of uiterlijk na kerstmis een (uitgebreide) verklaring van Sony.

[...]
Net de camera heel dichtbij gezet voor Battlezone en Driveclub (iets meer dan een meter) en had echt geen noemenswaardige drift meer! De camera op ooghoogte, iets naar boven gericht zodat ik in het kader paste.

Bij RIGS merkte ik nog wel een klein beetje drift, maar ook hier substantieel beter. Verder merkte ik in Eagle Flight ook veel minder drift en de game speelde echt heerlijk.

Until Dawn speel ik met de move controllers. Hier staat de camera verder weg en ook hier geen enkele drift.

Veel progressie gemaakt in ieder geval, dus bedankt voor de tips!

Maar nog steeds een groot probleem en vraag me nu nog meer af wat het veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-08 22:54
Had toch wel inmiddels een werkende oplossing verwacht van Sony. Dat hele drift probleem weerhoud mij ervan om de ps vr te kopen. Bedankt iig voor iedereen die hier zijn bevindingen neer zet :)

Stadia / PSN : whenheco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
madcon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:25:
Had toch wel inmiddels een werkende oplossing verwacht van Sony. Dat hele drift probleem weerhoud mij ervan om de ps vr te kopen. Bedankt iig voor iedereen die hier zijn bevindingen neer zet :)
Begrijp ik enigszins wel. Mocht ik dit van ge voren weten had ik de aankoop zeker uitgesteld. Als ik even zonder drift kan spelen besef ik me pas echt hoe tof de gadget is :) ben allang blij dat ik nu enigszins normaal kan spelen als de camera dichtbij staat. Morgen overdag vrij dus kan ik kijken of het met daglicht ook nog het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Dannydekr schreef op woensdag 09 november 2016 @ 02:01:
[...]

Begrijp ik enigszins wel. Mocht ik dit van ge voren weten had ik de aankoop zeker uitgesteld. Als ik even zonder drift kan spelen besef ik me pas echt hoe tof de gadget is :) ben allang blij dat ik nu enigszins normaal kan spelen als de camera dichtbij staat. Morgen overdag vrij dus kan ik kijken of het met daglicht ook nog het geval is.
Bij mij Lijkt het dat de laatste update van Rigs toch ook de tracking iets verbeterd heeft ik had gisteren helemaal geen drift probleem in Rigs en toch een paar uur gespeeld.
zit wel dichtbij net iets meer dan 1m ongeveer en camera op ooghoogte.
Ik zit achter mijn bureau mijn Joystick word soms niet eens gezien in het spel maar dat is in Rigs ook niet zo belangrijk alleen in het hoofd menu zie je de joystick maar kan je hem eigenlijk alleen maar kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-08 18:38
madcon schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:25:
Dat heb ik dus ook. Ik heb zelfs nog geen PS, dus als ik het ga aanschaffen moet het wel werken. Drift ken ik van de Gear VR en dat is gewoon niet prettig. Heb ook geen zin om concessies te moeten doen aan de opstelling. TV staat 3 meter van de bank en heb geen zin om de boel grondig te verbouwen. Maar goed, wie weet ga ik nog overstag door alle oplossingen hier. O-)

PSN: Marselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb vaker gehoord dat de Gear VR ook last had van drift issues maar kan hier niet veel over vinden op Google. Ik ben benieuwd hoe de Gear VR het heeft opgelost. Was dit via een software patch?
Misschien geeft dit een duidelijker beeld wat het veroorzaakt in de PS VR en hoe het kan worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:20:
Ik heb vaker gehoord dat de Gear VR ook last had van drift issues maar kan hier niet veel over vinden op Google. Ik ben benieuwd hoe de Gear VR het heeft opgelost. Was dit via een software patch?
Misschien geeft dit een duidelijker beeld wat het veroorzaakt in de PS VR en hoe het kan worden opgelost.
Ik denk dat het bij de PSVR toch echt te maken heeft met hoe goed of slecht herkend de camera de ledjes op de brill.
In het begin speelde ik boven achter mijn bureau en geen drift probleem minimaal soms, daarna speelde ik beneden voor de TV op ruim 1,5m afstand van de camera op een stoel maar door veel licht in de kamer witte muur veel licht uit de TV had ik in BattleZone heel veel drift soms zo erg dat de Tank uit zich zelf begon te draaien en helemaal niet goed reageerde ik dacht eerst jeetje wat een lag maar had het ook met single play.
Nu zit ik weer boven heb de camera nu recht voor me was voorheen schuin en op ooghoogte was voorheen hoger, en heb tot nu toe nergens last van.

Dus ja lekker Relax 3m afstand van je console op de bank gaat hem denk ik niet worden.
Maar persoonlijk zit ik liever op een bureau stoel die een beetje kan draaien of gewoon een stoel,als je dat doet kan je al snel een opstelling maken naast je TV/Console en daar je VR Games spelen kan je vrouwtje ook gewoon TV kijken als jij in een andere wereld zit.

En de Gear VR en de Oculus en Vive gebruiken geen Leds op hun brillen zover ik weet maar interne sensoren en infrarood geloof ik.
denk dat Ledjes toch gebvoeliger zijn voor omgevings licht.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakGIB op 09-11-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

ThaBEN schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:20:
Die drift is nooit opgelost. Idem dito voor de Oculus DK1. Maar dit is niet het soort drift waar de meeste mensen hier last van lijken te hebben.
FreakGIB schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:44:
[...]

Ik denk dat het bij de PSVR toch echt te maken heeft met hoe goed of slecht herkend de camera de ledjes op de brill.
..
En de Gear VR en de Oculus en Vive gebruiken geen Leds op hun brillen zover ik weet maar interne sensoren en infrarood geloof ik.
denk dat Ledjes toch gebvoeliger zijn voor omgevings licht.
Gear VR gebruikt alleen interne sensoren en kan daarom geen positie detecteren, alleen rotatie. Idem dito voor Oculus DK1 (eerste devkit). Ik heb beide systemen.

Met de huidige Oculus en Vive heb ik geen ervaring, maar die schijnen vele malen accurater te zijn en gebruiken inderdaad geen 'zichtbaar' licht voor positiebepaling.

Er zijn voor zover ik kan opmaken 2 soorten drift, en ik denk dat het nuttig kan zijn om deze verschillen te weten om te bepalen van welk soort drift iemand last heeft en wat de mogelijke oplossingen zijn:
  1. Er is een drift die veroorzaakt wordt puur door de orientatie sensors / gyroscoop van de headset, waarbij een kleine afwijking van de sensor in de rotatieberekeningen sluipt, wat uiteindelijk een cumulatief effect oplevert - rotatie drift.
    • De Gear VR en de eerste Oculus (DK1) hebben dit drift probleem ook en dat is nooit opgelost. Niet iedereen heeft er evenveel last van, dat kan aan de kwaliteit van de sensor liggen. Als je er wèl last van hebt, kun je hooguit (net als op de PSVR) je orientatie steeds resetten zodra de drift teveel wordt. Er zijn wat trucjes om drift te verminderen (sensor calibratie dmv. in een '8' vorm bewegen) maar die werken niet altijd.
    • In mijn PSVR headset heb ik deze vorm van drift ook gezien. Deze zou te corrigeren moeten zijn door het camerabeeld van het patroon op de headset te vergelijken met de doorgekregen orientatiewaardes, iets dat niet kan in cinematic mode omdat de camera daar niet gebruikt wordt (vandaar dat ik daar wel drift heb), maar wel in volledige VR modus.
    • Dit is ook wat 'controller drift' veroorzaakt. Die heb ik ervaren in Until Dawn tijdens een demo-event met een DS4 als controller; die 'wees' steeds meer naar links waardoor ik hem naar rechts moest draaien als ik vooruit wilde schieten. De PSVR krijgt alleen een positie door via de camera (lampje op de DS4 / Move controllers) en is voor rotatie volledig afhankelijk van de interne sensor, die eerdergenoemde afwijking kan hebben.
    • Deze sensor kan ook defect zijn, en in dat geval helpt geen enkele 'oplossing' voor de headset in cinematic mode of voor controller drift.
  2. Er is ook een drift die veroorzaakt lijkt te worden door de manier waarop de cameras en ledjes in de PSVR samenwerken. Die werking wordt namelijk beinvloed door afstand, richting, reflecties, en omgevingslicht.
    • Hier heb ik zelf geen last van gehad dus ik kan het effect niet beschrijven, alleen maar ernaar gissen.
    • Deze drift zal met name invloed hebben op posities van headset en controllers, maar wellicht ook op de rotatie van de headset, als b.v. de correctie van de eerste vorm van drift faalt.
    • Te ver weg? Dan zijn de lampjes zijn te klein, waardoor de camera niet met genoeg detail bewegingen kan zien.
    • Te veel licht? Dan worden mogelijk andere lichtbronnen opgepikt. Dit zal meer invloed hebben op de controllers dan de headset zelf vermoed ik.
    • Te weinig licht? Dan is er meer 'glow' rond de LEDs en kan het moeilijker zijn het centrum van de LED (en dus de positie) te bepalen.
    • Reflectieve oppervlaktes, b.v. een glazen salontafel? Dan kan een LED op twee plekken tegelijk zichtbaar zijn, wat ook verwarrend kan zijn voor het systeem.
Ik heb alleen last van de eerste vorm van drift, maar als ik dit topic lees zijn er mensen die alleen last hebben van de tweede vorm, of van een combinatie van beiden.

Het rare is dat het lijkt alsof de eerste vorm van drift soms opgelost kan worden door calibratie in VR modus (wat alleen effect zou moeten hebben op de tweede vorm). In cinematic mode wordt de camera namelijk helemaal niet gebruikt.

Mogelijk heeft VR calibratie toch effect op cinematic mode omdat tijdens die calibratie de headset bewogen wordt op een manier die de orientatiesensor ook 'reset' (de eerder genoemde 8-vorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Bij mij is het nu in ieder geval bijna opgelost voor zittende games wanneer ik de camera dichtbij zet op ooghoogte. Alles is nu in ieder geval speelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Geteisem schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:36:
[...]

Slechte reclame weer.
Het is verschrikkelijk. Mijn PS VR zit nu inmiddels 3 weken in de RMA. Bij support geklaagd dat het nu wel erg lang duurt, maar support zegt dat ze geen contact kunnen krijgen met het reparatiecentrum.

Ik heb ze bewogen dat een supervisor me terugbeld en heb erbij gezegd dat als ik niet snel geholpen wordt, ik ze in gebreke ga stellen. Sony had dit veel beter kunnen doen door mensen direct een vervangend apparaat toe te sturen. Waarschijnlijk leren ze niet van hun fouten.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
mOrPhie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:35:
[...]

Het is verschrikkelijk. Mijn PS VR zit nu inmiddels 3 weken in de RMA. Bij support geklaagd dat het nu wel erg lang duurt, maar support zegt dat ze geen contact kunnen krijgen met het reparatiecentrum.

Ik heb ze bewogen dat een supervisor me terugbeld en heb erbij gezegd dat als ik niet snel geholpen wordt, ik ze in gebreke ga stellen. Sony had dit veel beter kunnen doen door mensen direct een vervangend apparaat toe te sturen. Waarschijnlijk leren ze niet van hun fouten.
Hoe vervelend ik het ook voor je vind, je kunt niet eisen dat ze je zomaar een nieuwe PS VR sturen zonder dat ze hebben onderzocht of daar het probleem wel zit. Kan net zo goed in de PS4 of je camera liggen. En misschien is het softwarematig waardoor je met een andere PS4 ook niet geholpen bent. Of misschien ligt het wel aan je kamer waar je de VR hebt staan, de locatie waar je de camera hebt staan in de kamer i.v.m. reflecties etc.

Bij mij werd duidelijk aan de telefoon aangegeven dat ik op 3 weken moest rekenen indien ik mijn PS4 zou opsturen. Dit omdat het reparatiecentrum in het buitenland zit. Hierdoor heb ik bewust gekozen dit niet te doen en eerst af te wachten totdat men weet waar het issue zit gezien zoveel mensen dezelfde klachten hebben en of het überhaupt wel aan de PS VR zelf ligt.

Ik begrijp dat het vervelend is om te wachten maar ik zie niet dat Sony tot nu toe fout gehandeld heeft.
Nog even doorbijten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 09-11-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

ThaBEN schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:01:
[...]

Hoe vervelend ik het ook voor je vind, je kunt niet eisen dat ze je zomaar een nieuwe PS VR sturen zonder dat ze hebben onderzocht of daar het probleem wel zit.
Dat eis ik niet, ze hebben mij een vervangend product, met voorrang, beloofd. Dit is later ingetrokken.
Kan net zo goed in de PS4 of je camera liggen. En misschien is het softwarematig waardoor je met een andere PS4 ook niet geholpen bent. Of misschien ligt het wel aan je kamer waar je de VR hebt staan, de locatie waar je de camera hebt staan in de kamer i.v.m. reflecties etc.
Support stelde bij mij dat omdat ik het probleem in zowel VR- als Cinematic mode heb, het aan de VR-units ligt en niet aan de camera of de PlayStation zelf.
Bij mij werd duidelijk aan de telefoon aangegeven dat ik op 3 weken moest rekenen indien ik mijn PS4 zou opsturen. Dit omdat het reparatiecentrum in het buitenland zit. Hierdoor heb ik bewust gekozen dit niet te doen en eerst af te wachten totdat men weet waar het issue zit gezien zoveel mensen dezelfde klachten hebben en of het überhaupt wel aan de PS VR zelf ligt.
Ik klaag nu, omdat mijn unit nog in de RMA zit en morgen zijn de 15 werkdagen om.
Maar ik ga echt niet wachten tot Sony eruit is. Ik heb 500 euro betaald voor een deugdelijk product. Ze horen te leveren.
Ik begrijp dat het vervelend is om te wachten maar ik zie niet dat Sony tot nu toe fout gehandeld heeft.
Ik vind het zeer slechte service. De manier waarop ze nu omgaan met early adopters is echt beneden elke fatsoensnorm. De communicatie is passief. De oplossingen zijn discutabel. De service is slecht en inconsistent. Beloftes worden niet waargemaakt. Sony doet zo'n beetje alles fout wat ze fout kunnen doen.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

mOrPhie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:35:
[...]

Erg jammer. Zou hier ook erg van balen. Zeker de laconieke houding van Sony wat betreft deze issues.
Wil er dit jaar nog een aanschaffen. Maar het liefst wel eerst wat meer duidelijkheid wat betreft drifting.

Hoop voor je dat je snel weer kunt genieten van een degelijke PS VR bril.

www.gevoeligeplaten.nl

• Dannydekr
ThaBEN schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:01:
[...]

Nog even doorbijten ;)
Met jouw afstandtips heb ik de drift voor cockpit games geminimaliseerd en is het nu eindelijk speelbaar. Ik wacht dus ook even af wat de toekomst brengt alvorens ik eventueel een RMA ga overwegen. Hoop nog steeds op die 'mythische' update :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb nu een aantal uren op de Pro doorgebracht. Heb geen last van drift al denk ik niet dat dit met de Pro te maken heeft maar puur dat ik nu bewust ben van de afstand die je moet houden tot aan de camera + de camera op ooghoogte moet zetten. Ik zit nog maar maximaal 2 meter van de camera vandaan anders krijg ik weer problemen.

De bank in de woonkamer staat te ver weg dus ik heb de camera gericht op een plek naast de salontafel en daar een stoel neergezet. Op die manier werkt alles prima zonder drift en hoef ik niet telkens de hele woonkamer aan te passen

Reminder
- Games met move controllers zoals Batman Arkham VR, Job Simulator, ver weg van de camera zitten/staan (2 meter of meer)
- Games waarbij de DS4 controllers echt een functie heeft zoals Until Dawn, Tumble, medium afstand (1,5 meter)
- Game waarbij DS4 controller geen functie heeft zoals Driveclub, Battlezone, EVE, dichtbij zitten (1,5 meter of dichterbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Gisteren en eergisteren met wat vrienden VR gespeeld en ook nu weer wat last gehad. Heb een aantal keer de headset uit en weer aan moeten zetten om het beeld recht te krijgen.

Bij Until Dawn en Keep Talking allebei een moment gehad waar iemand scheef moest gaan zitten en dit niet met de options knop te verhelpen was. Ga denk ik binnenkort maar even contact opnemen met Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Zag op Reddit dat er EINDELIJK een reactie is waarin het probleem min of meer erkend wordt, maar eerder wordt gezien als iets dat acceptabel is. Probleem in de gyroscoop en bij frequente problemen raad die je aan customer support te bellen:

https://www.reddit.com/r/..._talking_about_the_drift/

Lekker dan :'(

[ Voor 43% gewijzigd door Dannydekr op 13-11-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Een nieuwe camera en dit:
- Games met move controllers zoals Batman Arkham VR, Job Simulator, ver weg van de camera zitten/staan (2 meter of meer)
- Games waarbij de DS4 controllers echt een functie heeft zoals Until Dawn, Tumble, medium afstand (1,5 meter)
- Game waarbij DS4 controller geen functie heeft zoals Driveclub, Battlezone, EVE, dichtbij zitten (1,5 meter of dichterbij)
Hebben bij mij alles speelbaar gemaakt BEHALVE driveclub en in mindere mate tumble.

Conclusie: De implementatie van de softwaretechniek (per game) bepaalt de mate van drift + correctie er op en de implementatie van driveclub (en tumble) is ruk.

Tip: Gratis demo in de store "COD jackal VR" is erg leuk (voor een keertje of 6) en je kan Nederland zien :)

[ Voor 0% gewijzigd door remcheese op 14-11-2016 00:12 . Reden: Zins opbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Laatst online: 11-09-2024
Goeie tip, die ga ik vanavond eens binnenhalen :)
Ik ga dan ook nog eens een poging doen met Robinson, ik heb ondertussen al gelezen dat er behoorlijk wat mensen last hebben van motion sickness bij dat spel.

Drifting heb ik enkel heel erg gemerkt in Cinema Mode. Voor de rest moet ik alleen af en toe eens even herpositioneren bij Driveclub als ik het gevoel heb dat ik wat te laag in de wagen zit. Bij Tumble niet echt problemen. Ik moet wel altijd op de rand van de bank zitten, oftewel relaxed achterover zitten zit er niet in. Dan zit ik net wat te ver van de camera en gaat het vaker mis.

[ Voor 81% gewijzigd door SToRM666 op 14-11-2016 06:13 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Tip:
De Playstation store in Hong Kon heeft andere demo's in de digitale Playstation VR demo disc dan Europa, US en Japan. Zo hebben ze o.a. Ace Banana, O! my Genesis en een shooter genaamd Moral Blitz.

[ Voor 12% gewijzigd door ThaBEN op 15-11-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Dannydekr schreef op zondag 13 november 2016 @ 14:54:
Zag op Reddit dat er EINDELIJK een reactie is waarin het probleem min of meer erkend wordt, maar eerder wordt gezien als iets dat acceptabel is. Probleem in de gyroscoop en bij frequente problemen raad die je aan customer support te bellen:

https://www.reddit.com/r/..._talking_about_the_drift/

Lekker dan :'(
Zo dan. Yoshida zegt letterlijk de eerste vragen na die PlayStation support mij vroeg. Het voelt echt alsof Sony in z'n geheel het probleem onder het tapijt probeert te vegen.

Hoe dan ook. Mijn RMA was per ongeluk in Frankrijk terecht gekomen en duurde daarom zo lang. Hij moest (blijkbaar) eerst weer terug naar de UK. De unit is weer onderweg naar mij toe. Ben benieuwd.

Ik krijg een compensatie voor het gehannes, al is men nog wat cryptisch over wat dat is. Ik ben ruim 4 weken m'n unit kwijt geweest nadat hij een week drifte, dus ik neem aan dat ze het goed willen maken met me en met een PS4 Pro komen natuurlijk. Kan niet anders. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Haha straks krijg je een kaartje waarmee je 24 uur gratis PS+ kan gebruiken :+

Maar laat even weten zodra je de VR set terug hebt of het probleem volledig opgelost is. Ben zeer benieuwd! (Ook naar de vergoeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnagtegaal81
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-09 15:32
Mijn PSVR is inmiddels 4 weken in het reparatie circuit van Sony wegens drifting probleem in de Cinematic mode, en 2 dead pixels. Dit is enkel zichtbaar wanneer scherm egaal (wit) verlicht wordt. Met dat laatste kon ik wel leven, echter het om de 5 minuten moeten resetten van je beeld vind ik onacceptabel.

In de eerste instantie werd er aangegeven dat de PSVR vervangen zou worden en ik naar alle waarschijnlijkheid sneller dan de opgegeven 3 weken een vervangende (goede) PSVR zou ontvangen. Hier is Sony duidelijk op terug gekomen. Nu 4 weken verder is de status nog altijd "PSVR ontvangen door Sony"

Meerdere malen gebeld met Sony waar overigens altijd wordt vermeld dat ze druk zijn, en geadviseerd wordt later terug te bellen. Je krijgt echter altijd vrij snel iemand te spreken. Helaas lijkt het erop dat ze daar alleen maar de telefoon aan nemen en kunnen je daar geen info geven over de status anders dan nog "in onderzoek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Nieuwsgierig: zijn er ook mensen die totaal geen drift issues ervaren momenteel?

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Geteisem schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:20:
Nieuwsgierig: zijn er ook mensen die totaal geen drift issues ervaren momenteel?
Ik _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Laat me raden, jij zit maximaal 2 meter van de camera vandaan? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04
ThaBEN schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:51:
Denk dat ie geen VR heeft ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Gebruik je nog een special setup. Dwz camera op statief oid?

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Klopt!
Als ik verder weg ga zitten dan die 2 meter raakt hij sowieso het signaal kwijt.
b.o.n.s schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:21:
[...]

Denk dat ie geen VR heeft ;) >:)
:D
heb ik!
Geteisem schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:56:
[...]
Nein.
Hij staat linksonder de tv in een kastje net onder kniehoogte.
Iets naar links gericht naar mijn zitpositie.

[ Voor 6% gewijzigd door Wootism op 21-11-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Wootism schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:00:
Klopt!
Als ik verder weg ga zitten dan die 2 meter raakt hij sowieso het signaal kwijt.
Dat is ook mijn conclusie. Voor optimaal VR moet je 2 meter of dichterbij zitten. Op die afstanden heb ik géén drift problemen met VR. Ga ik verder weg dan begint het beeld te driften.

Het is jammer dat dit niet duidelijk door Sony is gecommuniceerd (misschien wisten ze het zelf niet :/ )

Het verwarrende is dat men consoles vaak in de woonkamer heeft staan en dan de bank meestal verder dan 2 meter van de camera staat. In die situaties zal het waarschijnlijk problemen geven. Zit je achter een bureau of kleinere kamer dan zal je er niks van merken.

Onderstaand 2 foto's hoe ik mijn setup in de woonkamer heb staan. Mijn camera staat op een zelf gemaakt kastje zodat die perfect op ooghoogte staat als ik op mijn stoel zit in de woonkamer. Tevens heb ik nog een 2e kleine kastje gemaakt die ik hier bovenop kan plaatsen zodat de camera ook op ooghoogte staat indien ik staand een VR game speel zoals Batman.

Heb de camera iets naar rechts gedraaid zodat mijn stoel naast de salontafel komt te staan en nog altijd binnen 2 meter van de camera. Elke keer de salontafel verplaatsen was niet praktisch waardoor ik het zo heb opgelost. Op deze manier werkt het bij mij perfect.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/6r36tx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2i2aicw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04
Ga dit ook eens testen! Bedankt voor de comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Ok. Bedankt voor de info. Maakt mij iets minder huiverig voor aankoop. Die 2m tijdens VR is geen probleem voor mij.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Ik doe op mijn slaapkamer eigenlijk het zelfde en had zogoed als geen drift probleem meer.
Todat ik een paar dagen geleden de PS4 Pro kocht nu heb ik wel weer drift ?
heb wel een grote witte kast precies achter me zitten en als ik bv.. Batman speel sta ik met mijn Rug tegen de kast maar met Batman heb ik geen probleem wel met Eve maar minimaal, de reset werkt wel goed gelukkig alleen zou het niet zo hoeven moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
FreakGIB schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:11:
Ik doe op mijn slaapkamer eigenlijk het zelfde en had zogoed als geen drift probleem meer.
Todat ik een paar dagen geleden de PS4 Pro kocht nu heb ik wel weer drift ?
heb wel een grote witte kast precies achter me zitten en als ik bv.. Batman speel sta ik met mijn Rug tegen de kast maar met Batman heb ik geen probleem wel met Eve maar minimaal, de reset werkt wel goed gelukkig alleen zou het niet zo hoeven moeten zijn.
Ik vermoed dat de led lampjes gereflecteerd worden op de witte kast. Zodra je het scherm ziet met inverted light (dat groene beeld) moet je eens voor de lol je headset afdoen en deze bewegen in alle locaties die je cameraview kan zien terwijl je naar de TV kijkt. Zo kan je heel goed zien welke voorwerpen de led lampjes reflecteren/spiegelen in je camera wat de tracking door de war kan schoppen.

Zo zag ik bij mij dat mijn led lampjes gereflecteerd werden in de witte salontafel die je op de foto's hierboven ziet. Dit zag je heel duidelijk met het inverted light scherm terwijl je dit met het blote oog niet zag op de salontafel zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 22-11-2016 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcheese
Geteisem schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:56:
[...]

Met een nieuwe camera (oude was defect) had ik het in mindere mate ook tot ik onderstaande deed:

Op een statief, zodat ie perfect op ooghoogte staat, linker lens gericht op rechter oog.
Verder de afstand per game is erg belangrijk. Zie het schema hier:
Ik heb met geen enkele game meer drift (driveclub verkocht, die was niet driftloos te krijgen)
Terwijl ik toch heel veel ellende had.

[ Voor 23% gewijzigd door remcheese op 22-11-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:23:
[...]

Ik vermoed dat de led lampjes gereflecteerd worden op de witte kast. Zodra je het scherm ziet met inverted light (dat groene beeld) moet je eens voor de lol je headset afdoen en deze bewegen in alle locaties die je cameraview kan zien terwijl je naar de TV kijkt. Zo kan je heel goed zien welke voorwerpen de led lampjes reflecteren/spiegelen in je camera wat de tracking door de war kan schoppen.

Zo zag ik bij mij dat mijn led lampjes gereflecteerd werden in de witte salontafel die je op de foto's hierboven ziet. Dit zag je heel duidelijk met het inverted light scherm terwijl je dit met het blote oog niet zag op de salontafel zelf.
Ja maar bij de oude PS4 had ik minder drift maar misschien moet ik nog een paar keer de calibratie doorlopen.
Vraag me eigenlijk wel af wat die Led patroon calibratie nu eigenlijk doet wat als je hem nu nooit doet herkend hij dan de PSVR niet?
En onthoud hij meerdere settings dus moet je het elke keer doen bv.. overdag zodat hij het bij veel licht kan herkennen en dan savonds weer zodat hij ook die stand herkend?
En onthoud hij dan all die configuratie's ?
Ik vind het een beetje een vage test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Het is inderdaad niet geheel duidelijk hoe het werkt.

Naar mijn idee wordt in deze test gekeken hoe de led lichtjes verschillen met de achtergrond van je omgeving. Zodat hij beter onderscheid kan maken tussen de led lichtjes van de headset/controllers en andere lichtbronnen in de kamer. Het geeft in ieder geval betere resultaten als je deze test uitvoert met zowel je headset, je DS4 controllers en met de Move controllers.

Je moet deze controllers wel ingeschakeld hebben voordat de optie verschijnt om deze ook te kalibreren. Met de DS4 en de Move controllers worden ook alle kleuren die de led lampjes kunnen laten zien gekalibreerd.

[ Voor 37% gewijzigd door ThaBEN op 22-11-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

remcheese schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:25:
[...]

Met een nieuwe camera (oude was defect) had ik het in mindere mate ook tot ik onderstaande deed:

Op een statief, zodat ie perfect op ooghoogte staat, linker lens gericht op rechter oog.
Verder de afstand per game is erg belangrijk. Zie het schema hier:

[...]

Ik heb met geen enkele game meer drift (driveclub verkocht, die was niet driftloos te krijgen)
Terwijl ik toch heel veel ellende had.
Ok, wel veel gedoe toch nog zo en in mijn gameroom haal ik volgens mij de 2 meter vanaf waar de PS4 niet eens. Maar goed dat is latere zorg.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
Er is een nieuwe (lastige) methode om zowel VR als Cinematic drift op te lossen. Geen idee of het werkt, maar veel positieve reacties dat het echt werkt:

https://www.reddit.com/r/..._driftcentering_problems/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

ThaBEN schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:07:
[...]

Dat is ook mijn conclusie. Voor optimaal VR moet je 2 meter of dichterbij zitten. Op die afstanden heb ik géén drift problemen met VR. Ga ik verder weg dan begint het beeld te driften.

Het verwarrende is dat men consoles vaak in de woonkamer heeft staan en dan de bank meestal verder dan 2 meter van de camera staat. In die situaties zal het waarschijnlijk problemen geven. Zit je achter een bureau of kleinere kamer dan zal je er niks van merken.

Onderstaand 2 foto's hoe ik mijn setup in de woonkamer heb staan. Mijn camera staat op een zelf gemaakt kastje zodat die perfect op ooghoogte staat als ik op mijn stoel zit in de woonkamer. Tevens heb ik nog een 2e kleine kastje gemaakt die ik hier bovenop kan plaatsen zodat de camera ook op ooghoogte staat indien ik staand een VR game speel zoals Batman.
Vreemd dat je toch je camera hoger moet plaatsen om het fatsoenlijk te laten werken.
Ik heb mijn camera gewoon verdekt opgesteld en hij is daarna niet meer van zijn plek gekomen, heeft altijd perfect gewerkt.

Ik heb rechts in mijn woonkamer een aantal ronde lampen tegen de muur hangen waar hij in het begin wel totaal op flipte. Als die uit zijn heb ik gewoon rete stabiel beeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9lm8DIV.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Het kan best dat die net zo goed werkt op andere hoogtes. Reden waarom ik hem op ooghoogte heb gezet is dat mij opviel dat deze hoogte telkens gebruikt wordt bij elke demopod of demonstratie van Sony in bijvoorbeeld Media Markt of op youtube filmpjes in Best Buy etc.

Heb dit dus meer gedaan om alle mogelijke storende factoren uit te sluiten en het komt bij mij toevallig goed uit i.v.m. de plek waar ik zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Ik heb ook geen last van drift, maar mijn camera staat op de rand van de salontafel, dus max. 2 meter van waar ik zit. Dat past allemaal net, want de kabel van de breakout box is ook maar max. 4 meter geloof ik. Wel een verlengkabel naar de PS4 camera.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
mOrPhie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 02:50:
[...]

Zo dan. Yoshida zegt letterlijk de eerste vragen na die PlayStation support mij vroeg. Het voelt echt alsof Sony in z'n geheel het probleem onder het tapijt probeert te vegen.

Hoe dan ook. Mijn RMA was per ongeluk in Frankrijk terecht gekomen en duurde daarom zo lang. Hij moest (blijkbaar) eerst weer terug naar de UK. De unit is weer onderweg naar mij toe. Ben benieuwd.

Ik krijg een compensatie voor het gehannes, al is men nog wat cryptisch over wat dat is. Ik ben ruim 4 weken m'n unit kwijt geweest nadat hij een week drifte, dus ik neem aan dat ze het goed willen maken met me en met een PS4 Pro komen natuurlijk. Kan niet anders. :P
Heb jij inmiddels je PS VR terug ontvangen?
Ben benieuwd of de problemen verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Vrij Rustig hier.
Ik heb nu een kleine 2 weken de PS4 Pro en ook daarop last van drifting het lijkt wel erger dan op de normale PS4 maar moet het nog eens goed testen.
Bij de oude PS4 had ik in het begin ook meer last van Drifting maar dat wrrd steeds minder misschien dat het toch helpt als je geregeld die Led Calibratie doet onder verschillende licht omstandigheden.
Ik ga het thuis nog verder testen Zondag krijg ik een paar vrienden op bezoek die nog geen VR ervaring hebben en dan wil ik toch proberen om de Set zo optimaal mogelijk afgesteld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Zijn er mensen die hun PSVR headset hebben omgeruild of laten repareren door Sony? En indien ja, is er verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
-snip-
verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door ThaBEN op 18-12-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Ik heb eindelijk weer eens tijd gehad om iets met de PSVR te doen. Ik heb de X-Wing VR missie binnengehaald. De camera op een statief gezet en ong 1,5 meter van de bank en op ooghoogte gezet. De hele missie kunnen spelen zonder enige verschuiving van het beeld. Kippevel om zelf een X-Wing te vliegen. Ik vermoed dat bij mij de afstand en hoogte het probleem gaf, maar ik ga het van het weekend nog een keer proberen met wat andere PSVR demo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Tof om te horen dat je op die manier geen problemen ervaart. Bij mij was dat inderdaad ook de oplossing.

Gezien hoe rustig het de laatste weken is in dit topic, en Sony geen patch heeft uitgebracht voor de PSVR vermoed ik dat het probleem eerder met de afstand/thuis setup te maken heeft i.p.v. een hardware defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
Eddye schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:34:
De camera op een statief gezet en ong 1,5 meter van de bank en op ooghoogte gezet.
Hoe zet je de camera op een statief zonder dat er een statief aansluitmogelijkheid is? Hebben jullie daar silmme manieren voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Marselaar schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:02:
[...]

Hoe zet je de camera op een statief zonder dat er een statief aansluitmogelijkheid is? Hebben jullie daar silmme manieren voor?
Ik begrijp dat de meeste mensen de camera met een elastiek bevestigen aan een statief.
Of zoals in onderstaande video waarin iemand met klittenband zijn camera aan het statief heeft bevestigd

Ikzelf gebruik echter geen statief. Mijn PS4 staat in de woonkamer en wilde hierdoor iets hebben dat niet zo opvalt als een statief. Ik ben naar de Hornbach gegaan en heb daar voor €10 een houten plaat van 2 cm dik gekocht inclusief wat schroeven. Daar heb ik de die plaat in kleine plankjes op maat laten zagen en er 2 losse kastjes van gemaakt.

Dat ziet beter uit op mijn TV meubel i.p.v. een statief waardoor ik de kastjes kan laten staan zonder dat het storend is. Dat vond de vrouw met name belangrijk O-)

Mijn camera staat naast mijn TV en in een hoek naar rechts gedraaid. Op die wijze hoef ik niet telkens de koffietafel aan de kant te zetten, wat wel het geval was toen ik de camera bovenop de TV had staan. Tegelijkertijd blokkeer ik op deze manier de TV niet door een statief recht ervoor te plaatsen en andere mensen geen TV kunnen kijken indien ze dat willen.

Als ik 1 kastje op mijn TV meubel zet en daarbovenop de camera, staat de camera precies op ooghoogte indien ik zittend VR speel.
Wanneer ik staand een VR game speel zet ik de 2 kastjes bovenop elkaar en komt de camera precies op ooghoogte uit als ik staand VR speel.

Ben blij met hoe het uiteindelijk is komen uit te zien en achteraf nog goedkoper ook dan een statief. Ik hoef nu ook niet meer de hoek van de camera zelf aan te passen, dat die bijvoorbeeld teveel naar boven of beneden wijst.
De camera staat nu altijd perfect zodra die bovenop 1 of beide kastjes geplaatst wordt.

Is alleen een kwestie van goed meten van tevoren. Het op maat laten zagen is bij Hornbach (en de meeste doe het zelf zaken) gratis zolang je het hout maar in dezelfde winkel koopt.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2djnp21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2n6wvg9.jpg

Tip!
De speaker die je op de foto's ziet staan heb ik inmiddels in het onderste kastje geplaatst. Dit paste perfect en was meer toeval gezien ik hier geen rekening mee had gehouden tijdens het opmeten. Mocht jezelf ook zoiets gaan proberen en een surround speaker (of iets anders) op je TV meubel hebben staan kun je hier rekening mee houden en wellicht ook in het kastje wegwerken. Bespaart weer ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 24-12-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
ThaBEN schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:36:
[...]

Ik begrijp dat de meeste mensen de camera met een elastiek bevestigen aan een statief.
Of zoals in onderstaande video waarin iemand met klittenband zijn camera aan het statief heeft bevestigd
Dank je voor de uitgebreide reactie. Ik zet zelf de camera meestal op de salontafel, maar het snoer trekt hem dan vaak terug. En ook al zet ik er iets op om dat tegen te gaan, hij dondert daardoor nogal eens op de grond, wat natuurlijk niet bevorderlijk is. Het liefst zet ik hem onder de tv, maar dat is waarschijnlijk te ver weg (ca. 3 meter). Echt een dikke faal dat ze er niet een statiefschroefje in doen en met zo'n brakke standaard komen. Ook al zou ik willen, dat blijft echt niet aan de bovenkant van mijn tv hangen. Pluspuntje, ik heb geen last van drifting. Waarschijnlijk omdat de camera dichtbij genoeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Marselaar schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:02:
[...]

schilderstape ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Niet veel activitiet meer hier, betekent dit dat de meeste mensen geen problemen meer hebben? Ik bijf behoorlijk wat drift hebben tijdens gamen in cinematic mode. Het varieert een beetje, soms merk ik amper iets, soms moet ik om de 2 minuten recenteren.
Zijn er beproefde methodes om deze drift tegen te gaan?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Allereerst excuses voor de flinke lap tekst, maar onderstaand een opsomming van mijn laatste bevindingen.

@Maverick
Goede vraag, ik heb het idee dat door de informatie in deze thread en het finetunnen van je setup de meeste mensen het drift issue sterk hebben kunnen verminderen. In elk geval goed genoeg om te kunnen gamen. Ik heb het in elk geval nagenoeg kunnen elimineren bij de meeste games.
Check bijvoorbeeld mijn setup tips enkele posts hierboven en de beginpost van deze thread.

Wat ik wel 100% kan bevestigen is dat het drift issue alleen voorkomt in PSVR games waar je de DS4 controller gebruikt, maar niet in alle PSVR games die gebruik maken van de DS4 (en/of tijdens cinematic mode welke je doorgaans ook met de DS4 bediend).
Speel je games die enkel gebruik maken van de PS Move controllers dan is er nooit sprake van drift.

Omgekeerde drift?
Er zijn ook een aantal games die je met DS4 kan spelen en waarbij het beeld niet drift naar links of naar rechts, maar waar de aim van je controller begint te driften.
Dit heb ik bij Tumble, Until Dead: Rush of Blood, Playroom VR, Super Hypercube. Daar blijft het beeld/level goed staan maar wijst mijn virtuele controller/gun/zaklamp etc. ineens helemaal naar links terwijl ik in het echt recht vooruit wijs. Speel ik dezelfde games met PS Move Controller dan heb ik nergens last van.

(Het lijkt trouwens dat deze issues in mindere mate voorkomen indien ik de trilfunctie van mijn DS4 uitzet, maar dit heb ik nog niet uitgebreid genoeg getest.)

Voorlopige conclusie:
Totdat het probleem definitief is opgelost d.m.v. een patch/firmwareupdate kun je het beste games proberen te vermijden die enkel met DS4 speelbaar zijn en waarbij de DS4 in VR daadwerkelijk een onderdeel is van de gameplay (doordat je bijvoorbeeld iets moet aanwijzen of oppakken met de DS4). Deze lijken het meest getroffen te zijn door het drift issues. Of probeer je setup te tweaken en zoek op internet of er drift problemen bekend zijn bij een specifieke titel alvorens hem aan te schaffen.
Er zijn namelijk ook games die je enkel met DS4 kan spelen waarbij géén drift issues ontstaan.

DS4 games zonder drift issues:
- Super HyperCube
(Je controller staat na een tijdje wel scheef in VR maar heeft géén invloed op de gameplay. Er is zelfs een optie beschikbaar waar je de controller onzichtbaar kan maken mocht je dat irriteren)
- Eagle Flight
- Werewolves Within
- Windlands (Tevens move Controller support binnenkort beschikbaar)
- Headmaster (Deze speel je zonder controllers)
- Tethered
- VR Worlds

Ik heb alle bovenstaande games en kan dus 100% bevestigen dat er geen drift issues zijn in deze games ondanks dat je ze enkel met DS4 controller kan spelen. Reden van drifting kan dus ook te maken hebben met het programmeerwerk van de developer.

DS4 games met last van Drifting:
- Playroom VR
(In die Mario achtige game wijst mijn DS4 na een aantal minuten naar links, met name merkbaar als je die touwbruggen moet schieten)
- Tumble VR
(Controller wijst na een aantal minuten naar links)
- Battlezone (Drift lijkt zichzelf automatisch te corrigeren indien je dicht bij de camera zit)
- RIGS (Drift lijkt zichzelf automatisch te corrigeren indien je dicht bij de camera zit)
- Driveclub VR (In de demo althans, volledige game heb ik niet)

****UPDATE****

Op Reddit staat een leuk recent onderzoek erover.
Daarbij staat ook een tip dat je de headset 20 seconden stil moet laten liggen op een stabiele plek vanaf het moment dat je de PSVR aanzet, zodat de gyroscoop tot rust kan komen. Daarna zou je geen last moeten hebben van drift issues gedurende die game sessie.

Zie onderstaande links voor meer informatie:

Playstation VR Experience Survey

Survey Results (PDF bestand)

[ Voor 8% gewijzigd door ThaBEN op 09-01-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Ik game zelf niet in cinematic mode vooralsnog. Ga dit binnenkort wel eens testen. Verder weinig tot geen last van drift. Maar ik zit ook +/- 1 tot 1,5 m van de camera af.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Voor de mensen die last hebben van drift in cinematic mode is het volgende wellicht een goede test.

Gezien drift niet lijkt voor te komen in games met move controller support ben ik benieuwd wat gebeurd als je de PS4 start via een move controller en dan in cinematic mode blijft (dus geen DS4 activeren).

Treed er dan nog steeds drift op tijdens cinematic mode?

P.s.
Vergeet niet je PSVR headset voor een seconde of 20 stil te laten liggen op moment dat je hem aanzet alvorens je hem op je hoofd plaatst. Volgens sommige geeft dit al enorme verbetering of lost het helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Nou, heb de tips then harte genomen en de headset (ruim) 20 seconden stil laten liggen na het aanzetten voordat ik hem bewogen heb.... drift in cinematic mode was volledig verdwenen :) Echt helemaal nergens meer last van. Speelt een stuk fijner kan ik je zeggen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Super om te horen! Bij mij lijkt het ook te helpen. Zou fijn zijn als zo een simpele handeling de oplossing blijkt te zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Gister even een uurtje Skyrim SE gespeeld in cinematic mode. Stiekem toch een stuk leuker dan verwacht. Beetje alsof je zit te gamen in de bioscoop idee.

Volgens mij amper tot geen last van drift. Al moet ik het daar wat langer voor testen. Wel had ik t idee dat ik maar net het hele scherm kon zien soms. Dus dat de onderste hoeken een beetje wegvallen.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Je kunt 3 verschillende groottes kiezen voor Cinema mode. In het begin speelde ik altijd op de grootste stand. Heb dit uiteindelijk naar de middelste stand gezet en dit werkt voor mij een stuk prettiger. Nu kun je alles netjes in 1 oogopslag zien en is het beeld nog altijd groot genoeg.

In de grootste stand had ik namelijk niet alleen het gevoel naar een groot scherm te kijken maar ook naar een scherm dat (te) dichtbij stond, alsof je op de voorste rij zit in een grote bioscoopzaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

ThaBEN schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:39:
Je kunt 3 verschillende groottes kiezen voor Cinema mode. In het begin speelde ik altijd op de grootste stand. Heb dit uiteindelijk naar de middelste stand gezet en dit werkt voor mij een stuk prettiger. Nu kun je alles netjes in 1 oogopslag zien en is het beeld nog altijd groot genoeg.

In de grootste stand had ik namelijk niet alleen het gevoel naar een groot scherm te kijken maar ook naar een scherm dat (te) dichtbij stond, alsof je op de voorste rij zit in een grote bioscoopzaal.
Ok goed om te weten. Ga dit vanavond meteen even testen. :)

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Ik wil hier nog even toevoegen dat ik af en toe nog steeds last hebt van drift. Ook bij spellen waar de move controllers worden gebruikt dus de eerder genoemde conclusies kloppen niet helemaal.

Drift in cinema mode vind ik niet zo erg maar wat mij vooral stoort is bijvoorbeeld bij until dawn of the London heist dat het beeld een aantal graden naar links is verschoven en je auto/karretje/armen/etc niet meer kloppen met jouw eigen lichaam.

Dit is voor mij tot nu toe alleen op te lossen met een reset van de PSVR. Ik zou dan ook graag horen of er mensen succes hebben met het omruilen van hun PSVR omdat ik dat ook graag wil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Dat zou ik graag ook willen weten. Ik heb op Reddit gelezen dat omruilen niet altijd helpt. Wel geven sommige aan dat het drift minder is geworden maar niet dat het volledig is verdwenen.

@ SgtCaffran

Gebruik jij 'sleep mode' op je PS4? Indien ik vanuit sleep mode opstart en dan VR probeer te spelen heb ik eerder last van drift dan wanneer ik vanuit een verse (re)boot VR speel. Dat bevestigen ook meerdere mensen op Reddit.

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 12-01-2022 15:58 . Reden: wegens privacy op verzoek de eigennaam aangepast naar SgtCaffran ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zijn er nog updates over het driften? Of is het nog steeds aanwezig bij velen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Bij mij is het driften niet meer voorgekomen sinds ik een onderstaande methode gebruik.

- Zet je PSVR set aan maar raak deze de eerste 20 seconde niet aan!

Na 20 seconde kun je de bril oppakken en beginnen met gamen.

Dit was een tip van iemand op Reddit. Het lijkt alsof de PSVR headset zijn nulpunt niet goed kan kalibreren indien je de headset direct beweegt zodra je hem aanzet. Er lijkt dan een afwijking plaats te vinden waardoor drift kan optreden.

Laat je hem echter eerst een seconde of 20 stil liggen dan werkt (in ieder geval bij mij) alles perefect.

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 25-01-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
De allereerste PSVR headset firmwareupdate is beschikbaar. Helaas enkel voor mensen die in het 4.50 Beta programma zitten. De PSVR firmware is nu versie 2.40 geworden maar ik kan helaas geen patch notes inzien. Wellicht verbetering/oplossing met betrekking tot het drift issue.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/52cjr8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2199j0z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/23ickfs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
ThaBEN schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:46:
Bij mij is het driften niet meer voorgekomen sinds ik een onderstaande methode gebruik.

- Zet je PSVR set aan maar raak deze de eerste 20 seconde niet aan!

Na 20 seconde kun je de bril oppakken en beginnen met gamen.

Dit was een tip van iemand op Reddit. Het lijkt alsof de PSVR headset zijn nulpunt niet goed kan kalibreren indien je de headset direct beweegt zodra je hem aanzet. Er lijkt dan een afwijking plaats te vinden waardoor drift kan optreden.

Laat je hem echter eerst een seconde of 20 stil liggen dan werkt (in ieder geval bij mij) alles perefect.
Dit ^^ kan ik beamen. Nergens meer last van sinds ik dit doe. Ik kan zelfs de camera weer opruimen en de volgende keer gewoon met statief en al op ongeveer dezelfde plek neerzetten zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Vreemd genoeg heb ik wel weer last van Drift in Dirt Rally VR :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
ThaBEN schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:32:
Ook als je, voor je begint, de camera instelling opnieuw doet? (waarbij de camera 3 foto's maakt waarin je jouw hoofd moet positioneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
ThaBEN schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:32:
Hmmm, was juist nogal verbaasd dat ik het nog niet heb gehad! Vaak met Driveclub moet ik steeds iets schuiner gaan zitten en aangezien ik nu een wheel stand en stuur heb was ik al bang dat dat verkeerd zou gaan, maar gaat goed tot nu toe *knocks on wood*

Maar ook met DC is het niet altijd.... Blijft iets raars moet ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
ralph075 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:09:
[...]

Ook als je, voor je begint, de camera instelling opnieuw doet? (waarbij de camera 3 foto's maakt waarin je jouw hoofd moet positioneren)
Vanavond die test maar eens opnieuw doen samen met controller calibratie test. Wel heb ik overdag gespeeld terwijl er fel zonlicht was, zelfs door de gordijnen heen.

Laat snel weten wat de uitkomst is van opnieuw calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Wat mij vanavond opviel was dat ik een uur lang "job simulator" kon doen en "Resident Evil the beginning" zonder drift. Toen gaan zitten ipv staan en de mediaspeler gestart zonder Res.Evil af te sluiten. M'n scherm begon steeds sneller naar links driften. Eerst was het 1* per halve minuut bijstellen maar al snel werd dat 1* per paar seconden. Nadat ik de demo van Res evil afsloot (zonder PS herstart) bleef het issue.
Toen ik de camera opnieuw wilde kalibreren viel me op dat ik op het scherm nog 3 lampjes zag (heel vaag te zien). Dat bleek de reflectie van de onderste 3 front verlichtings leds van de VR te zijn die in de glaasjes van de pscamera lenzen reflecteerde en dus zo 2* op de lens van de camera terecht komen. Misschien werd de cinema mode daar wel helemaal lijp van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Net circa 1,5 uur Dirt Rally VR gespeeld en nergens last van gehad. Dit terwijl ik eerst na elke race (circa om de 5 minuten) moest hercalibreren. Heb vandaag voordat ik ging spelen eerst de PS camera calibratie opnieuw uitgevoerd (degene met die 3 vierkantjes waar je je hoofd in moet plaatsen) + de headset calibratie waar je de led lampjes van je headset moet matchen met het beeld.

Wat me wel opviel is dat tijdens de camera calibratie (die met die 3 vierkantjes) mijn hoofd gedeeltelijk boven het beeld uitstak. Dit komt omdat het beeld wat je daar ziet enorm is ingezoomed.

In het testbeeld dat je normaal te zien krijgt als je een game opstart is het beeld niet ingezoomed en zie je veel meer van je omgeving wanneer je daar camera feedback krijgt te zien. Hier stond ik wel altijd netjes in het midden van het beeld. Daardoor ging ik er vanuit dat ik goed zat terwijl ik bij de ingezoomde versie nu zag dat de camera duidelijk te laag naar beneden gericht stond.

Tevens stond vandaag de beta 4.50 deel 4 klaar welke ik heb geïnstalleerd.
Ik weet dus niet precies waar het issue de vorige keren met Dirt Rally vandaan kwam maar vandaag heb ik er totaal last van drifting gehad wat de beleving toch wel een stuk prettiger maakt 8)

Misschien toch dat de vorige keer het felle zonlicht, dat door de gordijnen heen kwam, de tracking in de war schopte?

[ Voor 12% gewijzigd door ThaBEN op 22-02-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Tracking is enorm verbeterd sinds de laatste firmware update 2.50 voor PSVR. Ik weet niet zeker of dit ook verbetering geeft met betrekking tot het drift issue, maar het bevestigd in ieder geval dat tracking issues niet per se hardware gerelateerd zijn en via software patches verholpen kunnen worden.

Meer info: iwaggle vr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Even iets anders dan het driften waar ik in Cinema ook nog steeds een beetje last van heb.

Sinds kort merk ik als ik Dirt Rally in VR speel af en toe een witte of zwarte streep 'luie' pixels. Als ik uit het spel ga naar het Playstation menu en weer terug dan is het weg. Het is ook niet constant. Ik gok en hoop dat het aan de software ligt. Maar helemaal zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Of een kinderziekte in eerste generatie VR.

Ik vraag mij af of andere mensen dit ook ervaren. Ik moet nog even nader onderzoeken of dit game specifiek is. Maar toch ben ik benieuwd.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb hier toevallig 2 x last van gehad afgelopen week tijdens het spelen van The Witcher 3, Blood and Wine expansion. Dit was op de TV dus zonder PSVR. Ik zag dan een witte pixel verschijnen die constant aanwezig bleef. Deze verscheen dan iets links van het midden van mijn scherm. Zodra ik op de home knop drukte en even terug in het PS dashboard menu was alles weer goed, ook wanneer ik terug naar de game ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

ThaBEN schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:51:
Ik heb hier toevallig 2 x last van gehad afgelopen week tijdens het spelen van The Witcher 3, Blood and Wine expansion. Dit was op de TV dus zonder PSVR. Ik zag dan een witte pixel verschijnen die constant aanwezig bleef. Deze verscheen dan iets links van het midden van mijn scherm. Zodra ik op de home knop drukte en even terug in het PS dashboard menu was alles weer goed, ook wanneer ik terug naar de game ging.
Ja toevallig. Ik denk dat het softwarematig is dit euvel. Heb er sinds een dag weer helemaal geen last van gehad. En in de tussentijd erg veel Driveclub VR gespeeld. Hopelijk wordt er wat aandacht aan besteed met een toekomstige Firmware update.

www.gevoeligeplaten.nl

Pagina: 1 2 Laatste