Allereerst excuses voor de flinke lap tekst, maar onderstaand een opsomming van mijn laatste bevindingen.
@Maverick
Goede vraag, ik heb het idee dat door de informatie in deze thread en het finetunnen van je setup de meeste mensen het drift issue sterk hebben kunnen verminderen. In elk geval goed genoeg om te kunnen gamen. Ik heb het in elk geval nagenoeg kunnen elimineren bij de meeste games.
Check bijvoorbeeld mijn setup tips enkele posts hierboven en de beginpost van deze thread.
Wat ik wel 100% kan bevestigen is dat het drift issue
alleen voorkomt in PSVR games waar je de DS4 controller gebruikt, maar niet in alle PSVR games die gebruik maken van de DS4 (en/of tijdens cinematic mode welke je doorgaans ook met de DS4 bediend).
Speel je games die enkel gebruik maken van de PS Move controllers dan is er nooit sprake van drift.
Omgekeerde drift?
Er zijn ook een aantal games die je met DS4 kan spelen en waarbij het beeld niet drift naar links of naar rechts, maar waar de aim van je controller begint te driften.
Dit heb ik bij Tumble, Until Dead: Rush of Blood, Playroom VR, Super Hypercube. Daar blijft het beeld/level goed staan maar wijst mijn virtuele controller/gun/zaklamp etc. ineens helemaal naar links terwijl ik in het echt recht vooruit wijs. Speel ik dezelfde games met PS Move Controller dan heb ik nergens last van.
(Het lijkt trouwens dat deze issues in mindere mate voorkomen indien ik de trilfunctie van mijn DS4 uitzet, maar dit heb ik nog niet uitgebreid genoeg getest.)
Voorlopige conclusie:
Totdat het probleem definitief is opgelost d.m.v. een patch/firmwareupdate kun je het beste games proberen te vermijden die enkel met DS4 speelbaar zijn en waarbij de DS4 in VR daadwerkelijk een onderdeel is van de gameplay (doordat je bijvoorbeeld iets moet aanwijzen of oppakken met de DS4). Deze lijken het meest getroffen te zijn door het drift issues. Of probeer je setup te tweaken en zoek op internet of er drift problemen bekend zijn bij een specifieke titel alvorens hem aan te schaffen.
Er zijn namelijk ook games die je enkel met DS4 kan spelen waarbij géén drift issues ontstaan.
DS4 games zonder drift issues:
- Super HyperCube
(Je controller staat na een tijdje wel scheef in VR maar heeft géén invloed op de gameplay. Er is zelfs een optie beschikbaar waar je de controller onzichtbaar kan maken mocht je dat irriteren)
- Eagle Flight
- Werewolves Within
- Windlands (Tevens move Controller support binnenkort beschikbaar)
- Headmaster (Deze speel je zonder controllers)
- Tethered
- VR Worlds
Ik heb alle bovenstaande games en kan dus 100% bevestigen dat er geen drift issues zijn in deze games ondanks dat je ze enkel met DS4 controller kan spelen. Reden van drifting kan dus ook te maken hebben met het programmeerwerk van de developer.
DS4 games met last van Drifting:
- Playroom VR
(In die Mario achtige game wijst mijn DS4 na een aantal minuten naar links, met name merkbaar als je die touwbruggen moet schieten)
- Tumble VR
(Controller wijst na een aantal minuten naar links)
- Battlezone (Drift lijkt zichzelf automatisch te corrigeren indien je dicht bij de camera zit)
- RIGS (Drift lijkt zichzelf automatisch te corrigeren indien je dicht bij de camera zit)
- Driveclub VR (In de demo althans, volledige game heb ik niet)
****UPDATE****
Op Reddit staat een leuk recent onderzoek erover.
Daarbij staat ook een tip dat je de headset 20 seconden stil moet laten liggen op een stabiele plek vanaf het moment dat je de PSVR aanzet, zodat de gyroscoop tot rust kan komen. Daarna zou je geen last moeten hebben van drift issues gedurende die game sessie.
Zie onderstaande links voor meer informatie:
Playstation VR Experience Survey
Survey Results (PDF bestand)
[
Voor 8% gewijzigd door
ThaBEN op 09-01-2017 15:19
]