Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Hallo mede Tweakers.

Verschillende leden, waaronder ikzelf, hebben onlangs een playstation VR aangeschaft. Behalve dat het ontzettend veel fun is lijkt er een issue te zijn die meerdere gebruikers treft. Namelijk dat na een aantal minuten spelen het beeld langzaam verschuift naar links en dit niet via de 'option button' valt te corrigeren. Op internet wordt ook wel het 'drift' fenomeen genoemd.
Let op! Ik heb het hier niet over het feit dat de in-game controllers een beetje heen en weer zwabberen terwijl je je handen stil houdt, maar een issue waarbij het centrum van het beeld in je headset echt aanzienlijk naar links verschuift.

Beschrijving van het probleem:
Ik gebruik hiervoor even de analogie van een klok ter illustratie. Als je recht voor de camera zit noem ik dit 12 uur. Het beeld dat je tijdens het starten van gamen in je headset ziet staat dan ook op 12 uur.
Na een aantal minuten gamen merk je dat de 12 uur die je in de VR headset ziet niet meer overeenkomt met de 12 uur in de werkelijkheid. Het midden van het beeld in je headset is naar links verschoven richting 10-11 uur of zelfs nog erger. Sommige moeten na een aantal ronden racen in Driveclub bijna een kwartslag gedraaid op hun stoel/bank gaan zitten willen ze in de headset nog recht achter het stuur zitten. Blijf je in werkelijkheid recht vooruit naar de camera kijken. Dan zou je in het voorbeeld van Driveclub zo goed als uit het zijraam van de bijrijder zitten te staren.
Het inhouden van de 'option button' om het beeld opnieuw te centreren helpt hierbij niet. Het beeld wordt dan wel in verticale richting gereset maar niet in horizontale richting. Het herstarten van de headset lijkt dit voor enkele minuten op te lossen waarna het fenomeen opnieuw begint.

Sony Helpdesk:
Sony is inmiddels op de hoogte en geeft het advies om contact met ze op te nemen. Hoe meer meldingen ze krijgen hoe serieuzer ze ermee aan de slag gaan.

Dit kan door contact op te nemen via:
support@nl.playstation.com
020 709 5025 (ma-vr 9:30-19:30, za 10:00-17:00)

Er zijn geruchten dat dit te maken heeft met de combinatie van je specifieke model PS4, versie Playstation Camera & Playstation VR setup. Zo zijn er mensen die met de oude camera betere resultaten hebben als met de nieuwe. Zie ook bijvoorbeeld onderstaande reactie.
I spent an hour and a half on the phone with sony. The first rep took me through every possible attempt to get it to stop with no help. He ended up telling me that I have a first version PS4 - model 1001 - and that these console are the ones having issues with the VR.
Bron: Playstation Forums

Wat ik aan jullie wil vragen:
Ik ben op zoek naar mensen die dit probleem herkennen met hun Playstation VR maar ook naar degene waarbij het net perfect werkt. Ik wil jullie verzoeken om onderstaande gegevens in te vullen, ook indien je géén problemen ondervindt. Zo kunnen we controleren of er een patroon ontstaat waarbij bepaalde setups betere/slechtere resultaten opleveren.

Alvast bedankt voor de moeite!

Vragenlijst:
Heb je last van Drifting: Ja / Nee
Ik heb last van drifting als ik: Sta / Zit / Beide
Afstand tot camera:
Plaatsing Camera: Boven TV / Onder TV
Welke camera: Originele camera / V2 camera
Model nummer PS4:
Model nummer VR set: (staat op achterkant doos VR set)
P/D code: (staat op achterkant doos VR set)

Mijn gegevens:
Heb je last van Drifting: Ja
Ik heb last van drifting als ik: zit en sta
Afstand tot camera: 2,30 m
Plaatsing Camera: Zowel boven als onder de tv getest zonder verschil
Welke camera: V2 camera
Model nummer PS4: CUH-1004A
Model nummer VR set: CUH-ZVR1 EY (staat op achterkant doos VR set)
P/D code: 04.2016 (staat op achterkant doos VR set)

P.s.
Het model nummer kun je vinden op een sticker aan de onderkant of achterkant van je PS4 (verschilt per model).

BELANGRIJKE UDPATE 21-10-2016 om 11:50
Zojuist onderstaande tip ontvangen van Dnoxo op het budgetgaming forum.

Ik zit nu 2m van tv. Cam v2 onder tv op ongeveer 1.4m. Cam niet recht voor me maar iets naar rechts zodat de linker lens recht tegenover me zit. MaW cam met linker lens bijna ooghoogte.
Drifting is stukken minder.

Op reddit wordt ook aangegeven dat het helpt voor verschillende users. Opvallend is ook dat je duidelijk in de handleiding van Sony ziet dat je in het midden van de linkerlens moet zitten. Alleen dit wordt verder nergens in tekst besproken waardoor niemand dit beseft.
(Let op! Als je naar de TV kijkt is het voor jou links. Als je vanuit de camera kijkt is het de rechterlens.)

Zie onderstaand voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.vrnewssource.com/wp-content/uploads/2016/07/PS_VR_Area.jpg
Klik HIER voor een grotere versie

Dit heb ik vandaag getest en maakt voor mij helaas geen verschil. Ook al zit ik maar 1,5 meter van de camera vandaan.

BELANGRIJKE UDPATE 22-10-2016 om 11:10

Tussenstand van de door jullie opgegeven setups samen met die van het budgetgaming forum:

Originele camera en géén last van drifting: 6 stuks
V2 camera en géén last van drifting: 0 stuks

Originele camera en wel last van drifting:6 stuks
V2 camera en wel last van drifting: 10 stuks

BELANGRIJKE UDPATE 22-10-2016 om 23:17

De vragenlijst is uitgebreid met de gegevens van de VR set zelf. Deze zijn terug te vinden op achterkant van de doos van de Playstation VR.
Indien mogelijk graag je eerder aangeleverde post met setup informatie hierop aanpassen.

BELANGRIJKE UDPATE 27-10-2016 om 12:30

Waarschijnlijk oplossing gevonden! O+

Je hebt hier wel de game 'Batman Arkham VR' nodig. :X
Waarom?

'Batman Arkham VR' heeft tot nu toe als enige een uitgebreidere calibratie optie waarbij ook rekening wordt gehouden met de afstand tot je camera.

Tijdens de calibratie in 'Batman Arkham VR' verschijnt in de VR wereld een Batman logo op de grond en moet je op het midden van dat logo gaan staan.
Tevens zie je als je recht naar voren kijkt een stilstaande cirkel geprojecteerd en een beweegbaar Batman symbool. Dit is een projectie van het bovenaanzicht van hoe je positie is ten opzichte van de 'sweet spot'.

De cirkel is het Batman logo dat je op de grond ziet staan en het Batman symbool is jouw relatieve positie ten opzichte van deze cirkel. Dus als jij naar voren of opzij beweegt, beweegt het Batman symbool mee in diezelfde richting. Hier is het de bedoeling dat je het Batman symbool zo perfect mogelijk in de cirkel plaatst, voor de optimale tracking.

Wat ik vervolgens gedaan heb is precies op die plek een stoel gezet en andere games gaan testen waarbij ik last had van drifting. En potverdorie, helemaal geen last meer van drifting _/-\o_ !!!

Dit hield in dat mijn bank in de woonkamer net een kleine halve meter te ver naar achter stond t.o.v. de 'sweet spot' en nu dus een stoel recht voor de bank heb gezet en alles perfect werkt tot nu toe 8)7

Ik ga nog een keer een betere plek zoeken voor mijn camera en stoel te plaatsen zodat ik niet telkens de koffietafel opzij hoef te zetten maar via deze methode kun je dus altijd precies achterhalen wat de perfecte locatie is ten opzichte van je camera.

Je hebt dan wel de game 'Batman: Arkham VR' nodig, maar dat is sowieso een van de beste VR games die je op dit moment kunt aanschaffen en kost slechte € 19,99.

Zodra je de calibratie hebt uitgevoerd in Batman kun je direct een andere game starten en spelen zonder problemen.

Graag hoor ik of dit ook voor jullie het probleem oplost O-)

Playstation Tracking Problem Fixed!!!

P.s.
Voor de mensen zonder Barman: Arkham VR.
De camera staat bij mij boven de TV, circa 1 hoofdlengte boven ooghoogte. (V2 camera)
Ik zit (vanuit mijn perspectief) kaarsrecht voor de linker lens.
Afstand tot de camera is circa 1,55 m.
Het belangrijkste lijkt dus de ideale plek te vinden t.o.v. de camera en de marge is dus zeer nauw. Dit kan momenteel dus enkel via 'Batman: Arkham VR' gecalibreerd worden en lijkt me slechts een kwestie van tijd totdat Sony een soortgelijke calibratie vanuit het PS4 systeem introduceert. Hopelijk worden de marges dan gelijk wat groter.

[ Voor 43% gewijzigd door ThaBEN op 27-10-2016 12:29 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:21
Ik heb last van drifting als ik: Beide
Afstand tot camera: ca. 2 meter
Plaatsing Camera: Boven TV
Model nummer PS4: eerste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

Heb je last van drifting: Alleen in cinema modus
Ik heb last van drifting als ik: Nvt.
Afstand tot camera: Ong. 1.60m
Welke camera: Originele camera
Model nummer PS4: CUH1216B

[ Voor 6% gewijzigd door Myedvyed op 23-10-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:52
Vragenlijst:
Afstand tot camera: 1,70m
Model nummer PS4: eerste release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Afstand tot camera: 180cm
Plaatsing Camera: boven tv 150cm
Welke camera: PlayStation Camera V2
Model nummer PS4: CUH-1216B

Ik heb inmiddels actief contact met PlayStation Support zoals men wellicht heeft gelezen in het algemene topic. Ik zal updates vanaf nu hier posten.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:41
Heb je last van drifting: Ja
Ik heb last van drifting als ik: zit
Afstand tot camera: Ong. 1.30m
Plaatsing Camera: Onder TV

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

[ Voor 23% gewijzigd door ThaBEN op 22-10-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik krijg van support wederom het verzoek een andere camera te proberen. Ik heb ze gereplied dat hier het probleem met zowel de V1- als de V2-camera wordt gemeld en dat ik niet in het bezit ben van een andere camera die ik kan proberen.

Mensen hier die die mogelijkheid wel hebben?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:45
Ik heb last van drifting als ik: Zit (nog niet staand gespeeld)
Afstand tot camera: 2,5 m
Plaatsing Camera: Op de TV
Welke camera: PS4 camera (CUH-ZEY2)
Model nummer PS4:CUH-1116A

Hebben meerdere mensen een support ticket aangemaakt, of alleen mOrPhie?

[ Voor 15% gewijzigd door Eddye op 20-10-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benmoei
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 19:14
Afstand tot camera:1.80 m
Model nummer PS4:cuh 1116a

ik werd hier naar verwezen:

https://www.playstation.c...vr--fixing-picture-drift/

hielp niets, sterker nog; until dawn en driveclub zijn inmiddels onspeelbaar. na 3 minuten al 45 graden gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:15
Echt weer zo een waardeloze pagina. Ik hoop dat iedereen massaal op het kruisje klikt.
Quote: "If the screen shifts to one side, press and hold the Options button on your DualShock 4 wireless controller to re-centre the screen." :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Twixie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:35:
[...]

Echt weer zo een waardeloze pagina. Ik hoop dat iedereen massaal op het kruisje klikt.
Quote: "If the screen shifts to one side, press and hold the Options button on your DualShock 4 wireless controller to re-centre the screen." :F
Dat van die options knop geld dus voor Cinema mode (staat er vlak boven) en daarbij werkt het ook echt prima. In VR mode doet het helaas niet wat je ervan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benmoei
Een andere oplossing die voor een aantal gebruikers werkt zojuist gelezen op reddit. Ga iets links van het midden zitten voor de camera. Ik ga het zo eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Myrdhin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:41:
[...]
Dat van die options knop geld dus voor Cinema mode (staat er vlak boven) en daarbij werkt het ook echt prima. In VR mode doet het helaas niet wat je ervan verwacht.
Tuurlijk werkt dat prima, maar het punt is juist dat je helemaal niet om de 5 minuten op die knop zou moeten drukken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Twixie schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:12:
[...]

Tuurlijk werkt dat prima, maar het punt is juist dat je helemaal niet om de 5 minuten op die knop zou moeten drukken !
In Cinema mode heb ik er geen last van, alleen in VR mode. Maar ik zie al veel verhalen dat het in beide modi kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Myrdhin schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:14:
[...]

In Cinema mode heb ik er geen last van, alleen in VR mode. Maar ik zie al veel verhalen dat het in beide modi kan voorkomen.
Bij mij komt het in beide modes voor. Wel meer in cinema mode, heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Heb je last van Drifting: Ja, zowel in Cinema als VR mode
Afstand tot camera: 2,20 m
Plaatsing Camera: onder TV
Model nummer PS4:CUH-1004A

Moet erbij zeggen dat ik achter de bank, waar camera op gericht staat, een open keuken is met vrij veel shiny materialen die voor de nodige reflecties zorgen. Kan me voorstellen dat dat voor motion tracking ook niet optimaal is. Hoe zit 't bij jullie met achtergrondreflecties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benmoei
er iets schuin voor zitten lijkt enigzins te werken maar nog niet optimaal.. t wachten is op Sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Hier mijn bevindingen van gisteravond:

De bank iets dichterbij gezet en merkte direct enige verbetering
Bank stond gisteren op ongeveer 2m i.p.v. 2,30 m. Dichterbij kan helaas niet.

Drift was echter wel nog aanwezig maar gebeurde minder vaak/snel achter elkaar, maar alsnog mijn headset een paar keer moeten rebooten om het beeld te herstellen. Later op de avond had ik een handdoek op mijn witte koffietafel gelegd omdat ik het idee heb dat de LED lampjes misschien hierin reflecteren. Tevens ook voor het eerst met de move controllers gespeeld en voornamelijk gestaan i.p.v. zitten. Ook heb ik mezelf tijdens het scherm waar je met inverted light je headset in het vierkantje moet plaatsen dit niet gedaan en gewoon op X gedrukt als ik maar engzins goed in beeld was, ook al zat ik naast het vierkantje.

Had het idee dat uiteindelijk de problemen met 75% verminderd waren dan de avond ervoor, maar helaas nog niet helemaal weg.

Oude setup (dit ging best kut)

Nieuwe setup (dit ging best goed)
Heb je last van Drifting: Ja, maar veel minder dan met oude setup.
Ik heb last van drifting als ik: zit (staan lijkt beter te gaan)
Afstand tot camera: 2,00 m
Plaatsing Camera: Boven de TV
+ Handdoek op koffietafel
+ gebruik move controllers i.p.v. Dual Shock 4
+ Tijdens inverted light menu gewoon zo stil mogelijk blijven zitten en op X drukken, ook al zat ik naast het vierkantje, i.p.v. je headset zo perfect mogelijk in het vierkantje te krijgen.

Ik ga van het weekend proberen om mijn camera op een andere plek te zetten in de woonkamer. Daar kan ik dan nog dichter bij de camera zitten op een losse stoel, met genoeg bewegingsruimte. De bank kan ik helaas niet dichter bij de TV zetten zonder dat het rommelig uitziet.

Ik laat jullie weten of dat effect heeft.

BELANGRIJKE UDPATE
Zojuist onderstaande tip ontvangen van Dnoxo op het budgetgaming forum.

Ik zit nu 2m van tv. Cam v2 onder tv op ongeveer 1.4m. Cam niet recht voor me maar iets naar rechts zodat de linker lens recht tegenover me zit. MaW cam met linker lens bijna ooghoogte.
Drifting is stukken minder.

Op reddit wordt ook aangegeven dat het helpt voor verschillende users. Opvallend is ook dat je duidelijk in de handleiding van Sony ziet dat je in het midden van de linkerlens moet zitten. Alleen dit wordt verder nergens in tekst besproken waardoor niemand dit beseft.
(Let op! Als je naar de TV kijkt is het voor jou links. Als je vanuit de camera kijkt is het de rechterlens.)

Zie onderstaand voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.vrnewssource.com/wp-content/uploads/2016/07/PS_VR_Area.jpg
Klik HIER voor een grotere versie

Ik ga dit van het weekend testen (vandaag geen tijd). Ben benieuwd of dit ook voor jullie verbetering geeft.

[ Voor 20% gewijzigd door ThaBEN op 21-10-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 15:19

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik heb last van drifting als ik: Sta
Afstand tot camera: 2.5m
Model nummer PS4: CUH-10xxA

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-08 21:57
Heb je last van Drifting: Ja maar minimaal en verschild per spel
Ik heb last van drifting als ik: zitten en sta
Afstand tot camera: 1.5 a 2m
Welke camera: V1 camera
Model nummer PS4: eerste release model nummer niet gechecked

ik heb er het meeste last van bij Batman maar niet super erg en meestal is bij mij het probleem dat mijn Move controllers raar gaan doen de Handen van Batman beginnen te trillen en verplaatsen soms ineens.
Ik had met BattleZone de Demo wel problemen dat ik zelf steeds meer naar links gedraait zat op mijn bureau stoel ten opzichte van de Camera.
Maar wat ik dan deed is even de Brill uit zetten met het knopje en weer aan en alles was weer goed ook de Joysticks ? wat wel raar is want die zette ik niet uit?
Maar gisteren BattleZone origineel gekocht Digitale versie en helemaal geen probleem ruim 3 uur zitten spelen aan 1 stuk ik had wel een keer dat ik inplaats van naar links een beetje naar rechts was gedraait maar dat corrigeerde vanzelf op een gegeven moment,

[ Voor 3% gewijzigd door FreakGIB op 21-10-2016 13:08 ]

PSN: FreakGIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik kreeg deze vraag van PlayStation Support:
Om te weten of het aan de PS VR ligt of aan de camera wil ik je vragen of je dit probleem ook in de cinematic mode van de PS VR hebt?

Wanneer jij dit probleem niet in de cinematic mode hebt, dan ligt het aan jouw camera en zal deze vervangen moeten worden.

Mocht jij het probleem ook in de cinematic mode hebben, dan ligt het aan de PS VR en zal deze vervangen moeten worden.

Kan jij dit aan ons doorgeven?
Ik heb het probleem ook in cinematic mode. In elk geval stelt support nu dat de unit moet worden vervangen. Het betreft dus hardware-falen? Ik ga daar nu achteraan en zal jullie m'n bevindingen delen.
ThaBEN schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:25:
Ik ga dit van het weekend testen (vandaag geen tijd). Ben benieuwd of dit ook voor jullie verbetering geeft.
Ik doe dit ook al sinds enkele dagen, maar het beel blijft verschuiven naar links.

[ Voor 18% gewijzigd door mOrPhie op 21-10-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Dan lijkt het hoe dan ook een hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Zojuist aan de telefoon gezeten met support. Ze zeggen dat het hoe dan ook een hardware-probleem is. Zoals het nu wordt verteld:

Mensen die het probleem niet in cinematic-mode ondervinden hebben waarschijnlijk een defecte camera.
Mensen die het probleem in zowel vr- als cinematic-mode ondervinden hebben een defecte PSVR.

Meer uitleg hebben ze niet helaas.

Ze gaan mijn PS VR nu vervangen. Ik moet het nu opsturen en zal dan een vervangende unit (headset + processorunit) ontvangen. Ben benieuwd hoe lang dat zal duren.

Iedereen met het probeem raad ik dus aan hetzelfde te doen. Bellen met support en om vervanging vragen. Ik heb echt het idee dat heel veel mensen denken dat dit zal worden opgelost met een software-patch. Aangezien ze spreken van een hardware-probleem zal een patch niet werken, me dunkt.

Ik hoop dat een andere unit het probleem oplost, anders is het gedoe wat ik er nu aan heb allemaal voor niets, maar goed. :P

[ Voor 13% gewijzigd door mOrPhie op 21-10-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ik vind het toch een rare uitleg hoor. Als het in cinematic gebeurt, is het zuiver door afwijking door de ingebouwde sensors. Maar het is juist ook alleen daar dat je via Option terug kan centreren. Dus het lijkt er op dat Sony er gewoon al van uit gaat dat er op elke camera een foutmarge zit waardoor je na een tijd een afwijking hebt die groot genoeg is dat je op Option moet duwen.
Maar ok, misschien is die fout op die sensors dus mogelijk verschilend van unit tot unit, en laten ze toe dat wie het bij hem te slecht vind, kan omruilen. Ben wel eens benieuwd of je replacement dan zoveel beter gaat zijn.

In-game hangt het zeker wel af van de camera en de positie tov de camera. In het begin speelde ik op 3m afstand en toen had ik echt een enorme drift in bvb Driveclub. Ik speel nu op ong. 2.2m en het is al een heel stuk beter. Zal ook nog eens proberen met salontafel aan de kant zodat ik zelfs op 1.5m kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Raar of niet, echt veel keus hebben we niet. En als het vervangen van de unit het probleem oplost, dan kan de uitleg me gestolen worden eerlijk gezegd. Ja, ik ben wel benieuwd (en heb ook wel het idee dat het iets met de gyroscoop is), maar veel belangrijker vind ik het om een werkende unit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davith78
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Hoeveel mensen hebben het geprobeerd met de camera iets naar rechts te verplaatsen dan? Zoals de update in de TS vermeldt. Het lijkt er idd op dat het plaatje suggereert dat de PS VR in het midden moet zitten van de linkerlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik krijg het vermoeden dat al deze issues toch met de gyroscoop in de headset te maken hebben. Als ik mijn PS4 opstart en dan direct een niet VR game in cinema mode speel lijkt het erop dat er niks aan de hand is.
Speel ik vervolgens een VR game dan begint het beeld na een paar minuten te driften. Ga ik dan vervolgens zonder de PS4/headset te rebooten terug naar Cinema mode dan begint het beeld daar ook te driften.

In cinema mode werkt je camera niet en ook de leds op je headset gaan uit. Hierdoor kan het niet mogelijk zijn dat het issue aan de registratie van je camera ligt. Hij baseert je beweging dan puur op de accelerometer.

Het lijkt dat zodra de gyroscoop is geactiveerd deze constant blijft aangeven dat er een kleine verplaatsing naar links bezig is. Iemand zou zo lang hebben gewacht in cinema mode om te testen wat er gebeurde, dat die aangaf dat het beeld uiteindelijk een volledige 360 graden loop maakt.

Hieronder nog foto's die iemand gemaakt heeft met de oude camera en de nieuwe v2 camera.

Dit om aan te tonen dat er daadwerkelijk verschil is tussen de oude en nieuwe camera, ondanks dat sony zegt dat ze identiek zijn. Tevens gaf hij aan dat hij met de oude camera verder naar achteren kon zitten voordat hij de melding kreeg 'Out of play area'.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/old-new-invert-frontows0d.png
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/old-new-normal7ysyz.png

Sommige geven aan dat de oude camera beter werkt bij de oude PS4 modellen i.c.m. VR, en de nieuwe PS4 camera weer beter werkt bij de nieuwere PS4 modellen i.c.m. VR. Oude PS4 met nieuwe camera of andersom zou voor problemen zorgen.

Meer info: Neogaf

BELANGRIJKE UDPATE 22-10-2016 om 11:10

Tussenstand van de door jullie opgegeven setups samen met die van het budgetgaming forum:

Originele camera en géén last van drifting: 6 stuks
V2 camera en géén last van drifting: 0 stuks

Originele camera en wel last van drifting:6 stuks
V2 camera en wel last van drifting: 10 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb last van drifting als ik: Zit (staan nog niet geprobeerd)
Afstand tot camera: ca. 2 meter
Welke camera: V1 camera
Model nummer PS4: eerste versie (januari 2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Davith78 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 09:50:
Hoeveel mensen hebben het geprobeerd met de camera iets naar rechts te verplaatsen dan? Zoals de update in de TS vermeldt. Het lijkt er idd op dat het plaatje suggereert dat de PS VR in het midden moet zitten van de linkerlens.
Heb ik gedaan. Heeft niet geholpen.
ThaBEN schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:19:
Ik krijg het vermoeden dat al deze issues toch met de gyroscoop in de headset te maken hebben. Als ik mijn PS4 opstart en dan direct een niet VR game in cinema mode speel lijkt het erop dat er niks aan de hand is.
Speel ik vervolgens een VR game dan begint het beeld na een paar minuten te driften. Ga ik dan vervolgens zonder de PS4/headset te rebooten terug naar Cinema mode dan begint het beeld daar ook te driften.
Ik vermoed ook dat het de gyroscoop is. Heb je al contact met PlayStation Support?
Heb vandaag mijn unit opgestuurd. Nu wachten op een nieuwe unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb ze wel al 2x gemailed maar nog niet telefonisch gesproken. Dat wilde ik vandaag doen maar blijkbaar zijn ze in het weekend gesloten. Maandagavond zal ik telefonisch contact met ze opnemen. Hebben ze je kunnen aangeven hoe lang het duurt voordat je je nieuwe set mag verwachten?
Ben benieuwd hoe je ervaring zal zijn met de vervangende set.

P.s. ik zag toevallig op de doos van mijn VR staan 'PD: 04.2016'

Waarschijnlijk is dit production date april 2016. Wellicht kunnen jullie ook die van jullie vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:17
ThaBEN schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:58:
Ik heb ze wel al 2x gemailed maar nog niet telefonisch gesproken. Dat wilde ik vandaag doen maar blijkbaar zijn ze in het weekend gesloten. Maandagavond zal ik telefonisch contact met ze opnemen. Hebben ze je kunnen aangeven hoe lang het duurt voordat je je nieuwe set mag verwachten?

Waarschijnlijk is dit production date april 2016. Wellicht kunnen jullie ook die van jullie vermelden?
Dat dacht ik ook. Beide modellen die ik van bol.com heb ontvangen hadden dat er ook op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ook staat er bij mij op de doos CUH-ZVR1 EY
De laatste 2 letters van deze reeks zijn kleiner geschreven waardoor ik het vermoeden heb dat deze kunnen variëren. Soms doen ze zoiets indien er in verschillende fabrieken/landen de producten worden gemaakt zodat ze makkelijker kunnen traceren of er een productiefout zit in 1 van de fabrieken.

Indien men even de moeite wil nemen zou ik willen vragen om deze 2 gegevens toe te voegen aan de informatie die jullie eerder gepost hebben.

Onderstaand mijn gegevens als voorbeeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-05 13:47
Hm ook last gehad van drifting (een vriend van mij vooral, die had trouwens ook een jas aan die reflecteerde? las hier iets over?) en vervolgens kijk ik op tweakers en zie ik er veel feedback over.. hierbij:

Vragenlijst:
Heb je last van Drifting: Ja naar links
Ik heb last van drifting als ik: alleen nog gezeten)
Afstand tot camera: ~2m
Plaatsing Camera: / Onder TV
Welke camera: / V2 camera
Model nummer PS4: cuh-1116a
Model nummer VR set: cuh-zvr1
P/D code: 05/2016

[ Voor 8% gewijzigd door randomg op 23-10-2016 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

Myedvyed schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:58:
Heb je last van drifting: Alleen in cinema modus
Ik heb last van drifting als ik: Zit (staan niet geprobeerd in cinema modus)
Afstand tot camera: Ong. 1.60m
Ik heb mijn oorspronkelijke post aangepast na er gisteren eens goed op gelet te hebben (zie quote voor aangepaste post).

Eerder heb ik drifting niet gemerkt, maar in cinema modus is het wel degelijk goed merkbaar als je er wat langer dan een paar minuten in zit.

Dat had ik ook met de Oculus DK1 en de Gear VR, lijkt mij een additief effect van kleine afwijkingen of afrondingen bij het uitlezen van sensors zonder dat daar een correctie op plaatsvindt. Normaal geen probleem, maar als dat je enige bron van informatie is stapelt het zich op tot het wel merkbaar wordt.

In VR modus wordt de headset ook positioneel getracked en lijkt er wel een correctie plaats te vinden. Dan heb ik er iig geen last van. Het lijkt me dus dat er twee afzonderlijke problemen zijn; orientatie-drift (wat niet ongewoon is bij VR) en een probleem met het bepalen van de headset-positie waardoor er ook een drift of verschuiving in VR modus bestaat. Het eerste is puur iets in de headset, het laatste kan mede aan de camera en belichting etc. liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

ThaBEN schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:58:
Ik heb ze wel al 2x gemailed maar nog niet telefonisch gesproken. Dat wilde ik vandaag doen maar blijkbaar zijn ze in het weekend gesloten. Maandagavond zal ik telefonisch contact met ze opnemen.
Wel echt de moeite waard. Ze reageren vaak pas een dag later op mails, maar aan de telefoon gaat het sneller.
Hebben ze je kunnen aangeven hoe lang het duurt voordat je je nieuwe set mag verwachten?
De officiele tijd waar ze naar streven is 15 dagen, maar de support-medewerker gaf aan dat PS-VR momenteel voorrang krijgt en omdat ik een vervangende unit krijg het waarschijnlijk sneller gaat.
Staat op de witte doos zeker? In die doos heb ik hem teruggestuurd, dus kan het nu niet controleren helaas. Wel goeie vonst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Oke ik had tot gisteren weinig drifting en zoals bij iedereen een beetje naar links dus als ik de bril afdeed was ik naar links gedraait en mijn camera naar rechts ?

Maar gisteren was het eigenlijk de eerste keer dat ik overdag speelde nou mijn woonkamer heeft witte muren
en ik ging BattleZone spelen online op een gegeven moment zat ik in een game maar mijn Tank reageerde totaal niet ik dacht jeetje wat een lag niet te doen.
dus er uit gegaan en single play gedaan en weer mijn tank reageerde heel raar als ik wilde draaien dan ging mijn loop ineens omhoog of omlaag of de tank begon uit zicht zelf te bewegen.
Op een gegeven moment dacht ik ik doe even niks en kijk wat er gebeurd en soms zag ik gewoon mijn tank interieur naar rechts verdraaien.
Dus inplaats van naar links drifting was het gisteren overdag met een vrij witte woonkamer nu naar rechts drifting.
Maar goed gisteren avond ook weer gespeeld toen was het weer zoals vanouds maar nu weer drifting naar links?
Dus ik denk dat het dus echt te maken heeft met de reflectie in je woonkamer.
Toen ik de VR net had speelde ik op de Slaapkamer die savonds helemaal donker is en toen had ik eigenlijk helemaal geen problemen.
Ik zit er aan te denken om dat weer opnieuw te proberen en kijken of dat het probleem weer oplost zoja dan is het dus bij mij geen hardware probleem maar gewoon de gevoeligheid van mijn camera.
Ik heb de Oude camera en ook eerste model PS4.
Wat ik ook nog kan proberen is misschien de Callibratie met die Ledjes precies in de patroontjes laten passen, een keer overdag doen bij veel licht op een appart account en een voor savonds als het donker is ook op een appart account puur om te testen of de Camera dan daar beter op afgesteld is.

UPDATE
Lees net op Reddit dat iemand denkt waar het probleem aan ligt
https://www.reddit.com/r/..._screen_drifting_problem/

als je je PSVR gaat calibreren doormiddel van het centreren met de Ledjes op je brill te laten passen in die patronen.
Dan moet je redelijk dicht bij de PS Camera zitten.
Maar als je aan het gamen bent dan zit er stukken verder vandaan.
Wat hij dus deed als hij weer weg gedrift was zijn hoofd dicht bij de camera bewegen en het werd weer goed gecentreerd. ik ga dat vanavond ook proberen dat verklaard ook meteen waarom het op mijn slaapkamer veel beter speelde omdat ik daar dus maar max op 1 a 1,5 meter afstand van de camera zat.
En in de woondkamer 2+m
Wat ze misschien bij sony zouden moeten doen is de optie om als je bv.. op 2m van de camera zit je dan naar dat Ledjes calibratie menu gaat en je daar de afstand kan aanpassen zodat het patroon kleiner word en dus precies past op de 2m afstand die jij opdat moment zit.
Nog mooier zou zijn als je de brill kan ophouden zodat je in je scherm dat ledjes patroon ziet en dan met je joystick de grote kan aanpassen en ook eventueel de hoek want je zit meestal hoger of lager dan de camera eventueel zouden ze moeten inbouwen dat je meerdere afstanden /hoeken kan opslaan zodat hij die kan herkennen.
Natuurlijk als dit überhaupt de oplossing geeft misschien is een afstand meer dan 1m te ver voor de herkenning van de patronen.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakGIB op 24-10-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

FreakGIB schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:23:

UPDATE
Lees net op Reddit dat iemand denkt waar het probleem aan ligt
https://www.reddit.com/r/..._screen_drifting_problem/

als je je PSVR gaat calibreren doormiddel van het centreren met de Ledjes op je brill te laten passen in die patronen.
Dan moet je redelijk dicht bij de PS Camera zitten.
Maar als je aan het gamen bent dan zit er stukken verder vandaan.
Wat hij dus deed als hij weer weg gedrift was zijn hoofd dicht bij de camera bewegen en het werd weer goed gecentreerd. ik ga dat vanavond ook proberen dat verklaard ook meteen waarom het op mijn slaapkamer veel beter speelde omdat ik daar dus maar max op 1 a 1,5 meter afstand van de camera zat.
En in de woondkamer 2+m
Wat ze misschien bij sony zouden moeten doen is de optie om als je bv.. op 2m van de camera zit je dan naar dat Ledjes calibratie menu gaat en je daar de afstand kan aanpassen zodat het patroon kleiner word en dus precies past op de 2m afstand die jij opdat moment zit.
Nog mooier zou zijn als je de brill kan ophouden zodat je in je scherm dat ledjes patroon ziet en dan met je joystick de grote kan aanpassen en ook eventueel de hoek want je zit meestal hoger of lager dan de camera eventueel zouden ze moeten inbouwen dat je meerdere afstanden /hoeken kan opslaan zodat hij die kan herkennen.
Natuurlijk als dit überhaupt de oplossing geeft misschien is een afstand meer dan 1m te ver voor de herkenning van de patronen.
Allemaal heel prachtig dat mensen dit uitvinden, maar calibreren is bij velen het probleem niet, omdat het probleem zich ook voordoet in cinema-mode, waarbij er geen head tracking (icm camera) plaats vindt. Nogmaals: Sony PlayStation support zegt heel duidelijk dat de mensen die het probleem hebben en het ook in cinema-mode hebben, dat bij diegenen de hardware defect is en moet worden vervangen. Zoals gezegd is het waarschijnlijk dat de gyroscoop niet correct functioneert, of niet goed is ingesteld in de fabriek.

Het is maar een tip natuurlijk, maar velen (de meesten) hebben helemaal geen last van drift, in geen enkel geval. Dat betekent simpelweg dat je iedere tijdelijke oplossing (aan/uitzetten unit, dichterbij zitten, camera verplaatsen, noem-maar-op) moet afwijzen en gewoon dezelfde ervaring wilt zoals iedereen zonder het probleem, zoals het hoort te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
mOrPhie schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:39:
[...]

Allemaal heel prachtig dat mensen dit uitvinden, maar calibreren is bij velen het probleem niet, omdat het probleem zich ook voordoet in cinema-mode, waarbij er geen head tracking (icm camera) plaats vindt. Nogmaals: Sony PlayStation support zegt heel duidelijk dat de mensen die het probleem hebben en het ook in cinema-mode hebben, dat bij diegenen de hardware defect is en moet worden vervangen. Zoals gezegd is het waarschijnlijk dat de gyroscoop niet correct functioneert, of niet goed is ingesteld in de fabriek.

Het is maar een tip natuurlijk, maar velen (de meesten) hebben helemaal geen last van drift, in geen enkel geval. Dat betekent simpelweg dat je iedere tijdelijke oplossing (aan/uitzetten unit, dichterbij zitten, camera verplaatsen, noem-maar-op) moet afwijzen en gewoon dezelfde ervaring wilt zoals iedereen zonder het probleem, zoals het hoort te werken.
Je heb gelijk ik heb bijvoorbeeld geen probleem in Cinema mode maar wel in sommige games en dus vooral in BattleZone maar eerder dus niet toen ik dichterbij de camera zat wat ik dus raar vind en dus door het lezen op Reddit, ik begon te denken oke in de woonkamer wel problemen donkere kleine kamer niet.
Dat lijkt mij dus niet op een hardware probleem maar een calibratie probleem.
Het zou goed kunnen zijn dat mensen die nog helemaal geen problemen hebben toevalig alles goed hebben kwa afstand en wel geen overbelichting/reflectie's.
Maar ook problemen krijg als ze wat veranderen?
Ik zou dus graag harde feiten willen horen van Sony wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:25
Ik zit aan m'n 2e headset, en heb nog steeds de drifting problemen. Ik begrijp er niets van. Er is geen reflectie, ik zit voor de linkerlens de woonkamer is donker, zit tussen de 1,5 en 2,5 meter en nog drift hij per minuut een stuk nr links. Zowel in de mediaspeler, vr game en cinematic mode. Heb een april model (eerste heb ik helaas niet genoteerd) en v2 camera.
Ik denk dat ik m maar terug ga brengen naar de winkel en m'n geld terug vraag. Gamen hoort ontspanning te zijn, geen frustratie ten slotte.

[ Voor 6% gewijzigd door remcheese op 24-10-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

remcheese schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:42:
Ik zit aan m'n 2e headset, en heb nog steeds de drifting problemen. Ik begrijp er niets van. Er is geen reflectie, ik zit voor de linkerlens de kamer is donker en nog drift hij. Zowel in de mediaspeler, vr game en cinematic mode. Heb een april model (eerste heb ik helaas niet genoteerd) en v2 camera.
Ik denk dat ik m maar terug ga brengen naar de winkel en m'n geld terug vraag. Gamen hoort ontspanning te zijn, geen frustratie ten slotte.
Vervelend joh! Heb je hem in de winkel geruild? Een optie is misschien om hem via PlayStation support te ruilen, wellicht dat je dan wel een goeie unit krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Jup, ik kreeg zonder problemen een nieuwe van ze. Ergens wil ik m ook graag houden maar verwacht ik niet dat Sony dit met een software update kan verhelpen. Dan breng ik m liever terug en ga wel verder met gewone Games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Gisteren telefonisch contact gehad met de Playstation support desk over het probleem.

Gezien de PS VR nieuw is op de markt hebben ze tot vorige week pas enkele klachten ontvangen. 'Waarschijnlijk betreft dit een hardware issue' was dan de eerste conclusie.

Maar gezien ze inmiddels zo vaak dezelfde klacht gehoord hebben is het lastig in te schatten. Ze hebben nog niet kunnen achterhalen wat het issue veroorzaakt en wellicht is dit alsnog softwarematig via een patch op te lossen. Ze hebben in ieder geval het hoofdkantoor geïnformeerd en die zijn het verder aan het onderzoeken.

Ik kreeg een link via de mail waarbij ik mijn Playstation VR kan aanmelden voor een reparatie. De doorlooptijd hiervan is circa 3 weken. Maar hier merkte ik dat hij enigszins twijfelde of ik dat zou moeten doen gezien er nu veel meldingen waren van mensen met dezelfde problemen (ook met een 2e headset). tevens zou de doorlooptijd langer kunnen duren als iedereen tegelijk ging opsturen.

Ik heb voorlopig even bedankt voor de reparatie procedure omdat het voor mij nog wel enigzins speelbaar is en ik van plan ben een PS4 PRO aan te schaffen tijdens de launch (nog 2,5 week). Dan hoef ik niet 3 weken zonder PS VR te zitten en ben ik misschien sneller geholpen dan wanneer ik moet wachten totdat de reparatie is uitgevoerd. (Misschien is de standaard PS4 niet krachtig genoeg om alle berekeningen te maken voor VR?) Ook indien je hem opstuurt is het nog maar de vraag of het issue daadwerkelijk verholpen is na de reparatie. Ze geven immers toe dat ze niet weten wat het veroorzaakt dus dan vraag ik me ook af wat ze überhaupt willen gaan repareren. Tevens gaf hij aan dat je altijd je eigen PS VR headset terug krijgt en dus geen refurbished of een vervangend nieuw exemplaar (tenzij ze echt kunnen zien dat er een defect is).

Mocht het met de PS4 Pro of een eventuele patch tegen die tijd niet opgelost zijn dan kon ik ten alle tijde mijn PS VR alsnog opsturen voor het reparatieproces via de link welke hij mij heeft gemaild. Het lijkt mij persoonlijk beter om even te wachten met de PSVR op te sturen zodat Sony meer tijd heeft om het probleem te achterhalen. Tenzij je zoveel last hebt dat het spelen bijna onmogelijk is.

Dus ik ga eerst wachten op de PS4 Pro, als dat niet helpt stuur ik hem op. Hopelijk hebben ze tegen die tijd de de oorzaak en een oplossing kunnen achterhalen.

Ik zal jullie informeren over de voortgang zodra ik in het bezit ben van een PS4 Pro of zodra er eerder spannend nieuws is te melden.

P.s.
Ik denk dat de enige methode om te achterhalen of het daadwerkelijk hardware gerelateerd is, of alsnog met reflecties in de kamer / opbouw van je setup te maken heeft, dat we iemand moeten hebben waarbij het perfect werkt en iemand die last heeft van dit issue. En dat deze 2 personen de headsets omwisselen en testen wat dan gebeurd.

Niemand toevallig met een vriend of kennis die ook een PS VR headset heeft, waarbij 1 problemen heeft en de ander niet O-) ?

P.p.s.
Nog een belangrijke bevinding! Overigens valt me nu in dat bij mij enkel de problemen optreden indien ik een game speel met de DS4 controller! (Ik kan me vergissen maar ben hier 90% zeker van) De games die gebruik maken van de move controllers kan ik uren achter elkaar spelen zonder problemen. (Until Dawn: Rush of Blood, Batman Arkham VR).

Maar de games die ik met een DS4 controller speel verschuift het beeld telkens naar links (Battlezone, Driveclub VR, Rigs, Playroom VR, Tumble VR etc.)

Merken jullie dat ook?

Samenvatting van mijn bevindingen:

- Start PS4 vanuit 'off' stand en ga enkel normale games spelen in cinema mode (dus geen VR content), geen problemen.

- Start een VR game met move controllers, geen probleem.

- Start een VR game met DS4 controller, scherm begint te driften (95% naar links en een enkele keer naar rechts)

- Ga vervolgens terug naar cinema mode zonder PS4 te herstarten, ook hier gaat driften verder

- Herstart de PSVR headset via on/off button aan de kabel, beeld wordt terug gecentreerd maar het driften begint opnieuw zowel in Cinema mode als in VR mode.

- Zet PS4 in stand by mode en speel later verder, drift probleem blijft aanwezig

- Start de PS4 volledig opnieuw op en we zijn terug bij de allereerste stap.

(Cinema mode gebruikt geen PS Camera om te tracken. De LED lampjes op de VR headset branden dan ook niet tijdens cinema mode, hetzelfde geldt voor het rode indicatie lampje van de PS camera.)

Tevens zat ik nog te denken aan een mogelijke verklaring waarom het beeld bij sommige mensen naar links drift en bij andere naar rechts (of wisselt in beide richtingen).

Bij een vergrootglas (lens) zie je alles dichtbij recht. Bijvoorbeeld een tekst in een boek die je probeert te lezen. Maar alles dat ver van je vandaan is wordt omgedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3952/15676448192_bd086efaaa_b.jpg
Zou de afstand tot de PS Camera bepalend zijn in welke richting het beeld gaat driften?

Tot nu toe heb ik telkens mijn PS4 gereboot nadat ik last had van drifting. Wat ik nog niet gedaan heb is een game gestart met move controllers nadat ik eenmaal last had van drifting. Dit ga ik zo gauw mogelijk uitproberen om te kijken wat dan gebeurd.

[ Voor 37% gewijzigd door ThaBEN op 25-10-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
ik lees net op pure playstation dat er vandaag een firmware update voor de PS4 zelf is gekomen 94.05) die "system stability" issues aan de console aanpakt.

vanavond proberen of dat stiekem ook de vr drifting meepakt.

di":

- Start PS4 vanuit 'off' stand en ga enkel normale games spelen in cinema mode (dus geen VR content), geen problemen.

ga ik straks ook eens even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:05:
Gisteren telefonisch contact gehad met de Playstation support desk over het probleem.

Gezien de PS VR nieuw is op de markt hebben ze tot vorige week pas enkele klachten ontvangen. 'Waarschijnlijk betreft dit een hardware issue' was dan de eerste conclusie.

Maar gezien ze inmiddels zo vaak dezelfde klacht gehoord hebben is het lastig in te schatten. Ze hebben nog niet kunnen achterhalen wat het issue veroorzaakt en wellicht is dit alsnog softwarematig via een patch op te lossen. Ze hebben in ieder geval het hoofdkantoor geïnformeerd en die zijn het verder aan het onderzoeken.

Ik kreeg een link via de mail waarbij ik mijn Playstation VR kan aanmelden voor een reparatie. De doorlooptijd hiervan is circa 3 weken. Maar hier merkte ik dat hij enigszins twijfelde of ik dat zou moeten doen gezien er nu veel meldingen waren van mensen met dezelfde problemen (ook met een 2e headset). tevens zou de doorlooptijd langer kunnen duren als iedereen tegelijk ging opsturen.

Ik heb voorlopig even bedankt voor de reparatie procedure omdat het voor mij nog wel enigzins speelbaar is en ik van plan ben een PS4 PRO aan te schaffen tijdens de launch (nog 2,5 week). Dan hoef ik niet 3 weken zonder PS VR te zitten en ben ik misschien sneller geholpen dan wanneer ik moet wachten totdat de reparatie is uitgevoerd. (Misschien is de standaard PS4 niet krachtig genoeg om alle berekeningen te maken voor VR?) Ook indien je hem opstuurt is het nog maar de vraag of het issue daadwerkelijk verholpen is na de reparatie. Ze geven immers toe dat ze niet weten wat het veroorzaakt dus dan vraag ik me ook af wat ze überhaupt willen gaan repareren. Tevens gaf hij aan dat je altijd je eigen PS VR headset terug krijgt en dus geen refurbished of een vervangend nieuw exemplaar (tenzij ze echt kunnen zien dat er een defect is).

Mocht het met de PS4 Pro of een eventuele patch tegen die tijd niet opgelost zijn dan kon ik ten alle tijde mijn PS VR alsnog opsturen voor het reparatieproces via de link welke hij mij heeft gemaild. Het lijkt mij persoonlijk beter om even te wachten met de PSVR op te sturen zodat Sony meer tijd heeft om het probleem te achterhalen. Tenzij je zoveel last hebt dat het spelen bijna onmogelijk is.

Dus ik ga eerst wachten op de PS4 Pro, als dat niet helpt stuur ik hem op. Hopelijk hebben ze tegen die tijd de de oorzaak en een oplossing kunnen achterhalen.

Ik zal jullie informeren over de voortgang zodra ik in het bezit ben van een PS4 Pro of zodra er eerder spannend nieuws is te melden.

P.s.
Ik denk dat de enige methode om te achterhalen of het daadwerkelijk hardware gerelateerd is, of alsnog met reflecties in de kamer / opbouw van je setup te maken heeft, dat we iemand moeten hebben waarbij het perfect werkt en iemand die last heeft van dit issue. En dat deze 2 personen de headsets omwisselen en testen wat dan gebeurd.

Niemand toevallig met een vriend of kennis die ook een PS VR headset heeft, waarbij 1 problemen heeft en de ander niet O-) ?

P.p.s.
Nog een belangrijke bevinding! Overigens valt me nu in dat bij mij enkel de problemen optreden indien ik een game speel met de DS4 controller! (Ik kan me vergissen maar ben hier 90% zeker van) De games die gebruik maken van de move controllers kan ik uren achter elkaar spelen zonder problemen. (Until Dawn: Rush of Blood, Batman Arkham VR).

Maar de games die ik met een DS4 controller speel verschuift het beeld telkens naar links (Battlezone, Driveclub VR, Rigs, Playroom VR, Tumble VR etc.)

Merken jullie dat ook?

- Start een VR game met DS4 controller, scherm begint te driften (95% naar links en een enkele keer naar rechts)

- Ga vervolgens terug naar cinema mode zonder PS4 te herstarten, ook hier gaat driften verder

- Herstart de PSVR headset via on/off button aan de kabel, beeld wordt terug gecentreerd maar het driften begint opnieuw zowel in Cinema mode als in VR mode.

- Zet PS4 in stand by mode en speel later verder, drift probleem blijft aanwezig

- Start de PS4 volledig opnieuw op en we zijn terug bij de allereerste stap.

(Cinema mode gebruikt geen PS Camera om te tracken. De LED lampjes op de VR headset branden dan ook niet tijdens cinema mode, hetzelfde geldt voor het rode indicatie lampje van de PS camera.)

Tevens zat ik nog te denken aan een mogelijke verklaring waarom het beeld bij sommige mensen naar links drift en bij andere naar rechts (of wisselt in beide richtingen).

Bij een vergrootglas (lens) zie je alles dichtbij recht. Bijvoorbeeld een tekst in een boek die je probeert te lezen. Maar alles dat ver van je vandaan is wordt omgedraaid.

[afbeelding]
Zou de afstand tot de PS Camera bepalend zijn in welke richting het beeld gaat driften?

Tot nu toe heb ik telkens mijn PS4 gereboot nadat ik last had van drifting. Wat ik nog niet gedaan heb is een game gestart met move controllers nadat ik eenmaal last had van drifting. Dit ga ik zo gauw mogelijk uitproberen om te kijken wat dan gebeurd.
Interresant ik ga vanavond ook wat proberen ik heb normaal altijd de PS4 in standby mode staan eens kijken of dat het driften verminderd en ook eens kijken of ik het zelfde krijg met de PS4 controller.
Trouwens de PS4 Slim heeft een nieuwere PS4 controller misschien dat daar het probleem al mee is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
remcheese schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:42:
Ik zit aan m'n 2e headset, en heb nog steeds de drifting problemen. Ik begrijp er niets van. Er is geen reflectie, ik zit voor de linkerlens de woonkamer is donker, zit tussen de 1,5 en 2,5 meter en nog drift hij per minuut een stuk nr links. Zowel in de mediaspeler, vr game en cinematic mode. Heb een april model (eerste heb ik helaas niet genoteerd) en v2 camera.
kamer niet te donker maken!

Mijn drift issues zijn verdwenen nadat ik op onderzoek uit ging, ik dacht dat er niets achter me kon zijn wat licht kon reflecteren dus ben op 'n gegeven moment met zaklamp op plek van camera gaan staan en rond staan schijnen. Wat bleek? Had een bordspel in shrink staan, een doos met veel transparant plakband en enkele opberg bakjes van doorzichtig plastic wat allemaal behoorlijk licht reflecteerde! Heb dat weggehaald, geen problemen meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Aenea schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:34:
[...]

kamer niet te donker maken!

Mijn drift issues zijn verdwenen nadat ik op onderzoek uit ging, ik dacht dat er niets achter me kon zijn wat licht kon reflecteren dus ben op 'n gegeven moment met zaklamp op plek van camera gaan staan en rond staan schijnen. Wat bleek? Had een bordspel in shrink staan, een doos met veel transparant plakband en enkele opberg bakjes van doorzichtig plastic wat allemaal behoorlijk licht reflecteerde! Heb dat weggehaald, geen problemen meer!
Bedankt voor je tip, bedoel je dat je op de tv kijkt naar wat er reflecteert als je aan het zaklamp schijnen bent of kijk je in je kamer wat er oplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
  • Laatst online: 02-02-2021
remcheese schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor je tip, bedoel je dat je op de tv kijkt naar wat er reflecteert als je aan het zaklamp schijnen bent of kijk je in je kamer wat er oplicht?
Ik ging met mijn rug tegen de tv (en camera dus) aan staan en scheen er mee rond.

En zoals ik al aangaf, de PS camera werkt beter als de kamer juist wel verlicht is! Maar liefst geen felle lampen in beeld van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
remcheese schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

Inderdaad goede tip.
Ik denk dat hij bedoeld dat je je hoofd moet plaatsen op de plek van de camera. En dan kijken in de richting waar jij normaal als speler staat en dan in diezelfde richting schijnen met een zaklamp. Dan moet je schijnen in het gehele gebied dat je camera oppikt. Als je dan licht ziet reflecteren in je oog is dat een storende bron voor de camera. Dan moet je proberen datgene te verplaatsen of af te dekken zodat het niet meer reflecteert.

Ga ik vanavond zeker testen!

Gezien de lichtbollen op de move controllers ook veel groter zijn dan de led lampjes op je headset/DS4 controller kan dit ook verklaren waarom ik geen last heb van drifting tijdens het gebruik van move controllers.

Dat de camera deze veel beter kan onderscheiden t.o.v. de kleine led lampjes en eventueel reflecterend licht in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Ik laat mn bevindingen weten vanavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:53:
[...]

Inderdaad goede tip.
Ik denk dat hij bedoeld dat je je hoofd moet plaatsen op de plek van de camera. En dan kijken in de richting waar jij normaal als speler staat en dan in diezelfde richting schijnen met een zaklamp. Dan moet je schijnen in het gehele gebied dat je camera oppikt. Als je dan licht ziet reflecteren in je oog is dat een storende bron voor de camera. Dan moet je proberen datgene te verplaatsen of af te dekken zodat het niet meer reflecteert.

Ga ik vanavond zeker testen!

Gezien de lichtbollen op de move controllers ook veel groter zijn dan de led lampjes op je headset/DS4 controller kan dit ook verklaren waarom ik geen last heb van drifting tijdens het gebruik van move controllers.

Dat de camera deze veel beter kan onderscheiden t.o.v. de kleine led lampjes en eventueel reflecterend licht in de kamer.
Hoe staat de helderheid van je PS4 Controller ik heb hem weer op max gezet maar bedenk me nu ik dit type dat ik dat maar bij 1 controller heb aangepast ik weet niet zeker of dat per controller word opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Zodra de PS Camera aanstaat en hij iets moet gaan tracken springen de LED lampjes van de te tracken apparaten automatisch naar de felste stand.

Zo stond dit aangegeven in het Playstation menu en kan bevestigen dat het klopt. Mijn controller staat op dim, zodra ik PS VR aanzet springt die naar de felste stand, zet ik de PS VR uit gaat die terug naar dim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:04:
Zodra de PS Camera aanstaat en hij iets moet gaan tracken springen de LED lampjes van de te tracken apparaten automatisch naar de felste stand.

Zo stond dit aangegeven in het Playstation menu en kan bevestigen dat het klopt. Mijn controller staat op dim, zodra ik PS VR aanzet springt die naar de felste stand, zet ik de PS VR uit gaat die terug naar dim.
Oke dat wist ik niet dan zet ik ze weer terug op gedimmed.
Trouwens die leds op de VR brill kunnen maar in 1 kleur branden zeker ?
misschien dat ze daar nog iets aan konden verbeteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
De headset is inderdaad altijd blauw. (Move) contorllers kunnen alle kleuren van de regenboog weergeven.

Offtopic:
Indien je altijd al Spiderman wilde zijn is er sinds vandaag de perfecte game voor je.

Windlands

€ 38,99 in de Playstation store.
Eerste review is veelbelovend, al heeft de game wel een hoog kotsgehalte :9

Review: http://pureplaystation.com/review-windlands-ps4psvr/2016/10/

[ Voor 30% gewijzigd door ThaBEN op 25-10-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Vragenlijst:

Heb je last van Drifting: Nee
Ik heb last van drifting als ik: nooit
Afstand tot camera: 2M
Plaatsing Camera: Links onder de Tv.
Model nummer PS4: CUH-1116A
Model nummer VR set: CUH-ZVR1
P/D code: 05.2016

[ Voor 10% gewijzigd door Wootism op 25-10-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

randomg schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 00:48:
Hm ook last gehad van drifting (een vriend van mij vooral, die had trouwens ook een jas aan die reflecteerde? las hier iets over?) en vervolgens kijk ik op tweakers en zie ik er veel feedback over.. hierbij:

Vragenlijst:
Heb je last van Drifting: Ja naar links
Ik heb last van drifting als ik: alleen nog gezeten)
Afstand tot camera: ~2m
Plaatsing Camera: / Onder TV
Welke camera: / V2 camera
Model nummer PS4: cuh-1116a
Model nummer VR set: cuh-zvr1
P/D code: 05/2016
Afgezien van de V2 camera precies dezelfde setup als ik....
Ligt het dan toch aan de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
We weten in ieder geval dat beide camera's het beeld op een andere manier weergeven. Dus ze zijn niet zo 100% identiek zoals Sony doet beweren.

Iemand heeft beide camera's in zijn setup getest en kwam vervolgens met onderstaande foto's.
De oude camera zou inderdaad betere resultaten geven. Hij geeft zelf toe dat het op de foto net lijkt alsof de nieuwe beter is maar dat dit kwam omdat hij met zijn GSM foto moest maken van zijn TV, terwijl hij de VR headset tegelijk moest vasthouden voor de camera wat nogal onhandig ging. In werkelijkheid zag de oude camera er beter uit en werkte deze ook beter.

Foto is puur ter illustratie om te laten zien dat er verschil is in de camera's.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/old-new-invert-frontows0d.png
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/old-new-normal7ysyz.png

Meer info: Neogaf

[ Voor 31% gewijzigd door ThaBEN op 25-10-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Vraagje bij die oog to oog meting van de VR houd ik altijd mijn brill op is het misschien beter om de af te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Laatst online: 10-09 17:48
FreakGIB schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:40:
Vraagje bij die oog to oog meting van de VR houd ik altijd mijn brill op is het misschien beter om de af te doen ?
Ik heb de bril altijd naast me liggen als ik dat doe. Maakt volgens mij niet veel uit.

Heb overigens ook last van driften.
Vandaag tijdens RIGS verschoof mijn beeld eerst naar rechts maar op een gegeven moment zat ik weer links gedraaid. Toen ik uiteindelijk stopte was het beeld weer naar rechts gedraaid. Vaag...en irritant omdat ik headtracking gebruik om te bewegen. Als ik dan m'n stoel niet draai blijft je character één kant op draaien.

Ik heb last van drifting als ik: Zit (staand niet geprobeerd)
Afstand tot camera: 1.80m
Model nummer PS4: CUH-1116A
Model nummer VR set: CUH-ZVR1 EY
P/D code: 04.2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Helaas, de tips helpen niet. Ik geef t op. Morgen gaat nr 2 terug naar de winkel en vraag ik mn geld terug. Bedankt allen voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Vanavond weer BattleZone gespeeld.
En had weer redelijk wat last van Drifting naar links en naar rechts.
Ik begin toch mijn VR Brill te verdachten ik had vanavond weer in het spel dat ineens de headtracking schokkerig werd en het beeld begon te draaien net alsof de gyroscoop in de brill van slag was?
Maar eigenlijk kan dat ook niet echt aan de brill liggen als de tank uit zich zelf gaat draaien en heel laggy aanvoelt dan heeft dat te maken met de controls van de tank dus eventueel mijn Joystick die raar doet inplaats van mijn Brill.
Want op de moment dat de Tank onbestuurbaar werd kon ik nog wel gewoon rond kijken.
Anderen die hier ook toevalig last van hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakGIB op 26-10-2016 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Zijn er mensen die last hebben van driften terwijl ze met de move controllers aan het spelen zijn?
Ik merk bij mijzelf dat het beeld enkel drift in games die je me de Dual Shock 4 controller speelt.
Met de move controllers blijft alles stabiel.

Ook in de comments lees ik dat mensen last hebben van drifitng in games die enkel met de Dual Shock 4 gespeeld kunnen worden.

Graag hoor ik of dit voor jullie hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb tot nu toe alleen last gehad van drifting met de move controllers. Dat was eergisteren en de dag ervoor. Consistent elk kwartier een kwart gedraaid naar links met Rush of Blood, wat het onspeelbaar maakte. Gisteren had ik het ineens niet meer, en ik vroeg me af of dat kwam door de playstation update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:29:
Zijn er mensen die last hebben van driften terwijl ze met de move controllers aan het spelen zijn?
Ik merk bij mijzelf dat het beeld enkel drift in games die je me de Dual Shock 4 controller speelt.
Met de move controllers blijft alles stabiel.

Ook in de comments lees ik dat mensen last hebben van drifitng in games die enkel met de Dual Shock 4 gespeeld kunnen worden.

Graag hoor ik of dit voor jullie hetzelfde is.
Ik ga dat vanavond uit proberen want in Battlezone heb ik er best wel veel last van maar ook wat lijkt op een raar iets van mijn Controller.
Zal ook een andere Controller proberen en eens kijken of het helpt als ik de Controller op een andere poort nummer zet mocht dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb zelf het vermoeden dat het inderdaad met de combinatie DS4 controller en VR te maken heeft.
Wellicht dat deze controller lastiger is te tracken door de camera gezien deze maar 1 led lamp heeft waardoor het lastiger is om diepte en richting te registreren.

De move controllers hebben ook maar 1 led lampje maar die gebruik je steeds met 2 move controllers tegelijk (tenminste in de games die ik speel) Dan is het makkelijker voor de PS4 camera om de positie te bepalen waar de move controllers zich in een 3D ruimte bevinden t.o.v. elkaar, omdat die dan de andere controller als referentie kan gebruiken.

Laten we hopen dat Sony snel met een verklaring komt. Tot die tijd blijft het eigenlijk giswerk.
Hopelijk is het een stukje programmeerwerk dat niet optimaal is uitgevoerd dat met via een simpele software patch kan verhelpen.

Onderstaand een video over het issue en mogelijke fix al ben ikzelf niet overtuigd dat dit een goede oplossing is :9

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 26-10-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_linT
  • Laatst online: 13-01 19:51
Heb je last van Drifting: Nee
Ik heb last van drifting als ik: nooit
Afstand tot camera: 1.8 M
Plaatsing Camera: Rechts onder de Tv.
Welke camera: Nieuwe ronde camera
Model nummer PS4:
Model nummer VR set:
P/D code:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik heb een test uitgevoerd met enigszins waardevolle uitkomst.
Ik heb de meeste last van drifting bij de game RIGS. Dit spel speel je met de DS4 controller. Wat ik deed was de koffietafel dichterbij zetten, de game starten en de controller constant onder mijn koffietafel houden zodat de PS camera de controller en led niet kon zien. Na een aantal minuten spelen begon het beeld naar rechts te driften.

Vervolgens heb ik de game afgesloten en opnieuw gestart (zonder de PS4 te rebooten) en ben ik de game staand gaan spelen met de DS4 controller en hield ik deze bewust zo vast zodat de LED goed zichtbaar zou zijn voor de camera. Laten we zeggen op tepelhoogte :+
Heb hier enkele potjes mee gespeeld en had helemaal geen last van drifting.

Mijn camera staat boven de TV en als ik recht sta kom ik precies op ooghoogte uit met de PS Camera. Echter game ik het meest zittend. Dan ben ik nog steeds in beeld samen met de DS4 controller, al is het bijna onderaan het beeld van wat de camera kan zien.

Dit is echter de enige positie hoe ik de camera kan zetten zodat ik zowel staand als zittend in beeld ben zonder de camera te hoeven aanpassen.

Het driften lijkt dus te gebeuren zodra de camera de controller niet (goed) kan registreren en dan wellicht begint te gokken in welke richting de controller wijst.

Of wellicht is de V2 camera inderdaad gevoeliger dan de V1 camera en dien je echt perfect op ooghoogte te zitten t.o.v. de PS camera om deze alles goed te laten registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
remcheese schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:08:
Helaas, de tips helpen niet. Ik geef t op. Morgen gaat nr 2 terug naar de winkel en vraag ik mn geld terug. Bedankt allen voor de tips!
Retour wordt geweigerd want -> Sony zegt tegen leverancier dat klanten niet moeten inleveren maar problemen moeten melden bij Sony zodat ze kunnen onderzoeken waar het aan licht omdat er wel heul veul meldingen binnenkomen dat hij drift.

Lekker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:49:
Ik heb de meeste last van drifting bij de game RIGS. Dit spel speel je met de DS4 controller. Wat ik deed was de koffietafel dichterbij zetten, de game starten en de controller constant onder mijn koffietafel houden zodat de PS camera de controller en led niet kon zien. Na een aantal minuten spelen begon het beeld naar rechts te driften.

Vervolgens heb ik de game afgesloten en opnieuw gestart (zonder de PS4 te rebooten) en ben ik de game staand gaan spelen met de DS4 controller en hield ik deze bewust zo vast zodat de LED goed zichtbaar zou zijn voor de camera. Laten we zeggen op tepelhoogte :+

Mijn camera staat boven de TV en als ik recht sta kom ik precies op ooghoogte uit met de PS Camera. Echter game ik het meest zittend. Dan ben ik nog steeds in beeld samen met de DS4 controller, al is het bijna onderaan het beeld van wat de camera kan zien.

Dit is echter de enige positie hoe ik de camera kan zetten zodat ik zowel staand als zittend in beeld ben zonder de camera te hoeven aanpassen.

Het driften lijkt dus te gebeuren zodra de camera de controller niet (goed) kan registreren en dan wellicht begint te gokken in welke richting de controller wijst.

Of wellicht is de V2 camera inderdaad gevoeliger dan de V1 camera en dien je echt perfect op ooghoogte te zitten t.o.v. de PS camera om deze alles goed te laten registreren.
Wat ik wel raar vind wat ik heb het probleem dus in BattleZone (Rigs heb ik nog niet) waarom is het belangrijk om de controller te tracken in BattleZone zie je de Controller ingame maar puur zodat je soms weet op welke knop je moet drukken en voor Rigs is het toch ook niet belangrijk voor het spel om te weten waar de controller is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benmoei
Vanmorgen gaf ik het nog een gooi. Mogelijk dat de update iets heeft toegevoegd. Ik had vooral last van driften in until dawn en driveclub. Gordijnen dicht, donkere kleding aan en 1.5 meter voor de camera. Heb vooralsnog vrijwel geen driften meer gehad. Lijkt wel alsof t steeds iets gecorrigeerd word na bijvoorbeeld een level in until dawn of een race. Het maakt de spellen wel weer speelbaar.
Cinematic mode helemaal geen last. apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

remcheese schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:00:
[...]

Retour wordt geweigerd want -> Sony zegt tegen leverancier dat klanten niet moeten inleveren maar problemen moeten melden bij Sony zodat ze kunnen onderzoeken waar het aan licht omdat er wel heul veul meldingen binnenkomen dat hij drift.

Lekker dan.
Puur juridisch gezien moeten ze je helpen in de winkel (zie hier), maar in het kader van "gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen": ik zit nu in het RMA proces en so far so good. Het lijkt wel lang te duren (kan 21 dagen duren!) en ze verwarren reparatie en vervanging steeds, maar ik heb goede hoop dat ik dan een correct functionerende unit krijg.

Overigens is mij beloofd dat het vast en zeker sneller gaat, omdat PSVR momenteel wat voorrang krijgt, maar desalniettemin blijft het naar dat je een product koopt bij launch, dan het probleem moet ervaren en dan 3 weken moet wachten op RMA. Dat zou toch klantvriendelijker moeten kunnen zou je denken, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
FreakGIB schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:16:
[...]

Wat ik wel raar vind wat ik heb het probleem dus in BattleZone (Rigs heb ik nog niet) is waarom is het belangrijk om de controller te tracken in BattleZone zie je de Controller ingame maar puur zodat je soms weet op welke knop je moet drukken verder heb en voor Rigs is het toch ook niet belangrijk voor het spel om te weten waar de controller is ?
Dat vind ik dus ook vreemd. Maar let op, misschien ligt het toch aan het feit dat ik ben gaan staan. Ik moet de test eigenlijk nog 1 keer uitvoeren door te gaan staan, en dan led van de controller afschermen. Kijken of het dan nog steeds gebeurd.

Misschien is het ook wel een softwarematige formule om rekenkracht te besparen ofzo.

Zo van:
Indien led van DS4 controller aanwezig --> gebruik positie van led DS4 om het noorden aan te geven
Indien led van DS4 controller niet aanwezig --> gebruik gyroscoop van DS4 om noorden aan te geven
(of iets dergelijks)

En dat die formule niet goed is uitgewerkt waardoor het noorden telkens verschuift.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaBEN op 26-10-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:15:
[...]

Dat vind ik dus ook vreemd. Maar let op, misschien ligt het toch aan het feit dat ik ben gaan staan. Ik moet de test eigenlijk nog 1 keer uitvoeren door te gaan staan, en dan led van de controller afschermen. Kijken of het dan nog steeds gebeurd.

Misschien is het ook wel een softwarematige formule om rekenkracht te besparen ofzo.

Zo van:
Indien led van DS4 controller aanwezig --> gebruik positie van led DS4 om het noorden aan te geven
Indien led van DS4 controller niet aanwezig --> gebruik gyroscoop van DS4 om noorden aan te geven
(of iets dergelijks)

En dat die formule niet goed is uitgewerkt waardoor het noorden telkens verschuift.
Wat ook raar is als je onder het spelen je VR Headset uit zet en weer aan dan is hij weer goed gecentreerd met de Camera maar ook je Joystick is dan weer goed maar die heb ik helemaal niet gereset?
Dus op een of andere manier geeft de Camera/Brill/Joystick een signaal van dit is de Default stand NU en de Camera gaat dan wel een soort van opnieuw de gegevens doorgeven naar de PS4 zodat het op je scherm er weer goed uit ziet maar onder het spelen doet die dat dus niet goed ?
Ik zal vanavond ook eens een Reset doen en dan express die Joystick verkeerd houden of helemaal uit beeld kijken hoe die dan de Joystick positioneerd
Wie weet word je Brill niet goed gepositioneerd maar word er bij sommige games gekeken naar de Joystick of die toevalig naar de Camera gericht is ?

Ook ga ik als ik problemen houd eens spelen op de afstand van de Camera toen je de Brill moest afstellen met die Led lichtjes kijken of hij dan wel de tracking goed houd.
Zo ja dan moeten ze misschien in dat menu een instell mogelijkheid geven om ook op JOU zit afstand die Ledjes te kunnen afstellen doormiddel van de grote en de hoek van dat patroon te kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoe zit het eigenlijk als je het led lampje normaal gedempt hebt? word deze dan is VR weer op normale manier belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
FreakGIB schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:05:
[...]
Dus op een of andere manier geeft de Camera/Brill/Joystick een signaal van dit is de Default stand NU en de Camera gaat dan wel een soort van opnieuw de gegevens doorgeven naar de PS4 zodat het op je scherm er weer goed uit ziet maar onder het spelen doet die dat dus niet goed ?
Dat heb ik hier al eens aangegeven. Je hebt eigenlijk absolute positionering en relatieve positionering. Uiteraard wil je dat de absolute positionering goed is, maar die kan enkel adhv LEDs+camera en die is niet bepaald nauwkeurig. Relatieve positionering gebeurt met de inwendige motion sensors die wel een pak nauwkeuriger zijn, maar enkel relatieve beweging kunnen registreren.

Gevolg: de LEDs+Camera gebruiken ze voor het eenmalig calibreren waarbij het niet op een paar graden steekt. In-game wil je echter wel dat het tracken tot op de graad nauwkeurig kan zodat de beeldbewegingen exact matchen met je hoofdbewegingen, dus gebruiken ze daar de sensors. Maar doordat de sensors relatieve wijzigingen meten, is elke fout permanent. Als er dus systematisch nu en dan een halve graad verschuiving optreedt, zit je na een uur al met een fout van 30 graden of meer.

De oplossing is volgens mij software-matig: een game zou op het juiste moment automatisch de calibratie (dus adhv LEDs+camera) kunnen doen. Op dat moment riskeer je een kleine 'jump' maar als ze dit op het gepaste moment doen, zal dit nooit storend zijn. Bvb bij het oproepen van een menu, het einde van een level, etc... Het lijkt erop dat dat nu ook is wat ze doen, aan de post van benmoei te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Nieuwevolger schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:33:
Hoe zit het eigenlijk als je het led lampje normaal gedempt hebt? word deze dan is VR weer op normale manier belicht.
@Nieuwevolger
ThaBEN schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:04:

[ Voor 19% gewijzigd door ThaBEN op 26-10-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Zijn er anderen die inmiddels met PlayStation support afspraken hebben over vervanging? Ik lees heel veel mensen met het probleem, maar niet mensen die ook daadwerkelijk met support contact opnemen.

Ik krijg het gevoel dat PlayStation zelf de ernst niet echt onder ogen wil zien. Door dit probleem zoveel mogelijk in stilte aan te pakken spelen ze wel met het enthousiasme van early adopters natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Laatst online: 10-09 17:48
ThaBEN schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:49:

Net even RIGS gespeeld.
Ik heb de camera van de tv afgehaald en op een plankje erboven gezet. Precies op ooghoogte als ik ga staan op ongeveer 1.5m. Geen last van drifting.

Nu ga ik proberen de camera op een tripod te zetten, voor de tv, zodat 'ie ook zittend op ooghoogte staat. Zoals in het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

Waarom?

'Batman Arkham VR' heeft tot nu toe als enige een uitgebreidere calibratie optie waarbij ook rekening wordt gehouden met de afstand tot je camera.

Tijdens de calibratie in 'Batman Arkham VR' verschijnt in de VR wereld een Batman logo op de grond en moet je op het midden van dat logo gaan staan.
Tevens zie je als je recht naar voren kijkt een stilstaande cirkel geprojecteerd en een beweegbaar Batman symbool. Dit is een projectie van het bovenaanzicht van hoe je positie is ten opzichte van de 'sweet spot'.

De cirkel is het Batman logo dat je op de grond ziet staan en het Batman symbool is jouw relatieve positie ten opzichte van deze cirkel. Dus als jij naar voren of opzij beweegt, beweegt het Batman symbool mee in diezelfde richting. Hier is het de bedoeling dat je het Batman symbool zo perfect mogelijk in de cirkel plaatst, voor de optimale tracking.

Wat ik vervolgens gedaan heb is precies op die plek een stoel gezet en andere games gaan testen waarbij ik last had van drifting. En potverdorie, helemaal geen last meer van drifting _/-\o_ !!!

Dit hield in dat mijn bank in de woonkamer net een kleine halve meter te ver naar achter stond t.o.v. de 'sweet spot' en nu dus een stoel recht voor de bank heb gezet en alles perfect werkt tot nu toe 8)7

Ik ga nog een keer een betere plek zoeken voor mijn camera en stoel te plaatsen zodat ik niet telkens de koffietafel opzij hoef te zetten maar via deze methode kun je dus altijd precies achterhalen wat de perfecte locatie is ten opzichte van je camera.

Je hebt dan wel de game 'Batman: Arkham VR' nodig, maar dat is sowieso een van de beste VR games die je op dit moment kunt aanschaffen en kost slechte € 19,99.

Zodra je de calibratie hebt uitgevoerd in Batman kun je direct een andere game starten en spelen zonder problemen.

Playstation Tracking Problem Fixed!!!

P.s.
Voor de mensen zonder Barman: Arkham VR.
De camera staat bij mij boven de TV, circa 1 hoofdlengte boven ooghoogte. (V2 camera)
Ik zit (vanuit mijn perspectief) kaarsrecht voor de linker lens.
Afstand tot de camera is circa 1,55 m.
Het belangrijkste lijkt dus de ideale plek te vinden t.o.v. de camera en de marge is dus zeer nauw. Dit kan momenteel dus enkel via 'Batman: Arkham VR' gecalibreerd worden en lijkt me slechts een kwestie van tijd totdat Sony een soortgelijke calibratie vanuit het PS4 systeem introduceert. Hopelijk worden de marges dan gelijk wat groter.

[ Voor 13% gewijzigd door ThaBEN op 27-10-2016 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 17:13
ThaBEN schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:23:

Waarom?

......

....
Ik heb het n.a.v. je thread ook getest. Ik heb een release ps4 met V1 camera en totaal geen last van drift probleem. Dus heb ik het omgekeerde gedaan op basis van jouw bevindingen.

Ik heb Batman VR opgestart en het bleek dat ik al standaard in de sweetspot zat en mijn camera precies goed had staan voor de monitoring van mijn headset. Dus ben ik bewust daarna maar eens op een andere plek gaan zitten (dichterbij in dit geval, waardoor ik buiten die markers viel.

Daarna de games getest en gemerkt dat ik last kreeg van een klein beetje drifting, Daarna de cinema mode geprobeerd om te testen. Nu had ik enorm last van drifting, als ik een netflix film begon te kijken moest ik binnen 30 seconden mijn beeld weer resetten naar het midden omdat ik hem gewoon naar links zag driften. Daarna ben ik weer teruggegaan naar mijn sweetspot positie en heb het opnieuw geprobeerd. Het drifting probleem bleef daarna aanwezig in cinema mode.

Vervolgens mijn ps4 weer helemaal gereset via een power cycle (dus finaal uitzetten en weer aanzetten) en cinema mode opnieuw geprobeerd maar nu vanaf de sweet spot, en wederom geen enkel drifting probleem.

Dus het zou maar zo kunnen dat je inderdaad gelijk hebt en dat de positie en vooral afstand en hoek van je camera er veel invloed op heeft. Batman is inderdaad een goede graadmeter omdat je daar zowel op de juiste afstand moet zitten als de juiste hoek van je camera moet instellen voor die afstand zodat je lampen van de headset in dat vlak komen te zitten.

Lijkt me inderdaad ook wel iets dat ze software matig in een update kunnen gaan oplossen en dat iedereen er last van heeft afhankelijk van hoe ze gepositioneerd zitten voor hun camera.

Dus bij mij:

- Geen enkel drifting probleem gehad vanaf de release (niet in games en niet in cinema mode)
- Ik zat al in de goede sweetspot en mijn camera stond in de juiste hoek zodat zowel mijn positie tot de afstand van de camera en de 5 lampjes precies in de goede vlakken vielen.

Daarna: bewust uit die sweetspot gegaan (dichterbij)
- headset viel buiten dat vierkant en ik zat niet meer op het batsymbool
- kleine drifting problemen in de game
- Wel grote drifting problemen in cinema mode

Aangezien ik niet verder weg kan, maar alleen dichterbij kan ik me voorstellen dat als ik dezelfde test doe maar dan juist wel verder weg dat er ook grotere drifting problemen ontstaan in games. Maar dat kan ik in mijn setup niet testen helaas.

De sweetspot bij mij:
- Camera boven de tv
- ik zit recht voor de linker camera lens
- Camera licht gekanteld naar beneden om die afstand te halen en lampjes in het vakje te krijgen
- afstand 1,65 m

Hardware details
- Camera V1
- PS4 release versie
- kamer verduisterd tijdens VR-en

[ Voor 4% gewijzigd door robinez op 27-10-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ben blij dat ik tot nu toe nergens last van heb. Ik denk dat de poll hier niet helemaal eerlijk is, aangezien mensen die het probleem wel hebben eerder op dit topic klikken. Hopelijk komt Sony met een oplossing voor de mensen die er wel last van hebben!

Heb je last van drifting: Nee
Ik heb last van drifting als ik: -
Afstand tot camera: Ong. 1.5m
Welke camera: Camera V2

Edit: over de BatmanVR oplossing: dit is een van de eerste spellen die ik gespeeld heb en dus ook gekalibreerd. Moet er wel bij zeggen dat ik in cinema mode soms totaal anders zit (zelfs met een hoek van bijna 90 graden tov de camera) en dan ook geen last van drifting heb.

[ Voor 71% gewijzigd door Mitchell-CWD op 27-10-2016 10:02 ]

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Ik zat te zoeken op internet of er al wat nieuws was van Sony over het Drifting probleem wat sommige mensen hebben.
Kom ik op deze site
http://www.itechpost.com/...on-vr-camera-problems.htm

maar dit stukje text snap ik niet helemaal

Lighting problems
There are two important cameras involved in the Sony PlayStation VR: . Both lenses use LEDs to track 3D movements. Sometimes, the cameras lose sight of those lights which results to erratic tracking. This might be due to too much lighting, wires blocking the headset or dirty lenses.

Dit klopt toch niet
(one on the PSVR itself and one on the headset) dat is beiden het zelfde ?

2 Camera's volgens mij is het een Type error de Camera bij de PS4 heeft 2 lenzen maar er zit zover ik weet geen Camera op de PSVR behalve dan misschien die sensor aan de binnenkant wat een Camera zou kunnen zijn?
Ik heb dat stukje van hier boven op meerdere sites gelezen maar goed ze copy pasten wel vaker van elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakGIB op 27-10-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Zowaar vanmorgen zonder drift een NON VR game gespeeld.
Camera op tafel voor me gezet op precies 1.5 meter, calibratie gedaan van de VR en de camera( ook al wordt de camera niet gebruikt)

Daarna weer driveclub en VR Room geprobeerd, dat was weer ouderwets driften naar links.

Uitgebreid met Playstation support aan de lijn gezeten.
Zij vragen me naar iemand anders met een PS4 toe te gaan en het daar met de camera en de VR set te proberen om te bepalen of het aan de console ligt of de Camera/VR set

Dat wordt morgen dus met een collega proberen op zijn ps4.

Heb je last van drifting: ja
Ik heb last van drifting als ik: voornamelijk als ik VR speel
Afstand tot camera: Ong. 2m
Playstation model: CUH-1004A /B01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
mOrPhie schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:35:
Zijn er anderen die inmiddels met PlayStation support afspraken hebben over vervanging? Ik lees heel veel mensen met het probleem, maar niet mensen die ook daadwerkelijk met support contact opnemen.

Ik krijg het gevoel dat PlayStation zelf de ernst niet echt onder ogen wil zien. Door dit probleem zoveel mogelijk in stilte aan te pakken spelen ze wel met het enthousiasme van early adopters natuurlijk.
Nee, ik heb geen contact gehad met Sony. De afgelopen dagen erg weinig tijd gehad om de PSVR aan te zetten (zeg maar gerust geen tijd), maar ik zie dat er behoorlijk wat meer informatie over het drifting probleem is. Aankomend weekend maar even wat tijd maken. Pas als ik meer heb kunnen uitproberen, kan ik beslissen een support ticket te loggen bij Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
remcheese schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:31:
Zowaar vanmorgen zonder drift een NON VR game gespeeld.
Camera op tafel voor me gezet op precies 1.5 meter, calibratie gedaan van de VR en de camera( ook al wordt de camera niet gebruikt)

Daarna weer driveclub en VR Room geprobeerd, dat was weer ouderwets driften naar links.

Uitgebreid met Playstation support aan de lijn gezeten.
Zij vragen me naar iemand anders met een PS4 toe te gaan en het daar met de camera en de VR set te proberen om te bepalen of het aan de console ligt of de Camera/VR set

Dat wordt morgen dus met een collega proberen op zijn ps4.

Heb je last van drifting: ja
Ik heb last van drifting als ik: voornamelijk als ik VR speel
Afstand tot camera: Ong. 2m
Playstation model: CUH-1004A /B01
Zou jij de oplossing die ik gisteravond geplaatst heb willen proberen :)?
Zie mijn post van woensdag 26 oktober 2016 22:23 of kijk in de eerste post van dit topic naar de laatste update helemaal onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Die van Batman VR?

ik heb net wel deze stappen gevolgd (m.u.v. de controller reset)
https://www.playstation.c...d/ps-vr--tracking-issues/
Die reset doe ik eerst vanavond, als dat niet helpt, koop ik Batman en probeer ik dat.

[ Voor 120% gewijzigd door remcheese op 27-10-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Yes, dat is hem. Je moet inderdaad wel Batman: Arkham VR hebben. Maar het spaart je misschien 3 weken zonder Playstatiaon VR te zitten indien je hem besluit op te sturen naar Sony voor reparatie. En waarschijnlijk zit je dan alsnog met hetzelfde issue.

Batman: Arkham VR is de enige game die naast links/rechts ook daadwerkelijk de diepte meet. Tot nu toe lijkt dit de enige manier om verzekerd te zijn dat je VR set precies reageert zoals het moet.

Daarnaast is Batman: Arkham VR echt een goede (maar korte) game dus zeker het investeren van € 19,99 waard gezien dan al je VR games beter werken 8)

[ Voor 45% gewijzigd door ThaBEN op 27-10-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
ik houd je op de hoogte

Gisteravond opnieuw geprobeerd.
Nu ook weer drifting op de zitplek waar ik het gisterochtend in cinemamode niet had.

Toen alles op de oude plek terug gezet, batman gekocht en gespeeld.
Wat een dikke vette game is dat zeg.
Daar leek het driften mee te vallen maar, dat is lastig meetbaar omdat je staat en beweegt en loopt.
Vanavond nog maar eens proberen en dan kijken in hoeverre er daarna een andere game gespeeld kan worden zonder drift.

Dinsdag bij een collega de hele handel op zijn ps4 aansluiten en kijken.

[ Voor 99% gewijzigd door remcheese op 28-10-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Heb ook de Batman Arkham VR Calibratie geprobeerd gisteren.
Eerst weer Batman gespeeld had toch weer een puzzle gevonden :).
Daarna BattleZone gedaan zittend dus moest wel eerst in Batman even kalibreren als zittende.
En ik had nog wel een klein beetje Drift maar het was misschien maar 15 graden en het werd niet erger, zelfs een keer gehad dat het vanzelf weer gecorrigeerd werd.
Had wel dat mijn Joystick in de Game naar rechts wees maar dat heeft verder geen invloed op het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
robinez schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:53:
[...]
Dus bij mij:

- Geen enkel drifting probleem gehad vanaf de release (niet in games en niet in cinema mode)
- Ik zat al in de goede sweetspot en mijn camera stond in de juiste hoek zodat zowel mijn positie tot de afstand van de camera en de 5 lampjes precies in de goede vlakken vielen.

Daarna: bewust uit die sweetspot gegaan (dichterbij)
- headset viel buiten dat vierkant en ik zat niet meer op het batsymbool
- kleine drifting problemen in de game
- Wel grote drifting problemen in cinema mode
Dit is echt wel merkwaardig. Aangezien Cinema Mode puur op basis is van de interne sensors en niet van LEDs+cameras, lijkt dit er echter op te wijzen dat die sensors op een of andere manier wel gecalibreerd worden adhv camera+LEDs.
Dit verklaart dan ook waarom de manier waarop je calibreert wel degelijk ook veel invloed kan hebben op het gedrag van de sensors. Het positieve is dan ook dat drift in Cinema Mode helemaal niet betekent dat de sensors ruk/kaduuk zijn, waar ik wat voor vreesde.

Overigens iets anders dat ik eens ga proberen, en waar ik enige overeenkomst merk met andere verhalen: zou het ook niet kunnen dat het van invloed is onder welke hoek de camera jou ziet ? Volgens wat ik al gelezen heb, lijkt het erop dat een camera onder de TV goed presteert als jij rechtstaat en een camera bovenop de TV goed als jij neerzit. Dus vanavond test ik eens al rechtstaand, gezien mijn camera vanonder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 17:13
Twixie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:39:
[...]

Dit is echt wel merkwaardig. Aangezien Cinema Mode puur op basis is van de interne sensors en niet van LEDs+cameras, lijkt dit er echter op te wijzen dat die sensors op een of andere manier wel gecalibreerd worden adhv camera+LEDs.
Dit verklaart dan ook waarom de manier waarop je calibreert wel degelijk ook veel invloed kan hebben op het gedrag van de sensors. Het positieve is dan ook dat drift in Cinema Mode helemaal niet betekent dat de sensors ruk/kaduuk zijn, waar ik wat voor vreesde.
ja ik vond het ook merkwaardig, aangezien inderdaad de camera in cinemamode niet gebruikt wordt. Echter had ik daarvoor wel een game gespeeld waarin ik nu wel kleine drifting problemen had (doordat ik niet in de sweetspot zat), dat zou uiteindelijk toch ook wel invloed gehad kunnen hebben op de cinema mode die ik daarna opstartte. Een reboot van de ps4 zorgde ervoor dat de drifting problemen in cinema mode weer over waren.

Ik vermoed dat bij het starten de plek waar je zit of staat bepaald hoe de sensoren gaan monitoren en dat dat voor de volledige duur van je sessie van invloed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Rustig hier nietmand die nog problemen heeft ?
Ik heb zelf de PS4 weer naar de slaapkamer verhuist waar ook mijn Bureau staat.
En weinig last van drifting maar dat komt dus misschien omdat ik ruim 1m van de camera zit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-08 18:38
Ik ben ook wel benieuwd. Heb nog niets aangeschaft maar ben me aan het inleven en dit drifting probleem lijkt me wel een no-go. Mijn TV staat 3 meter van mijn bank. Kan er een paar cm vanaf snoepen, maar ga niet mijn kamer verbouwen om betere VR te kunnen beleven (heb nu Gear VR).

PSN: Marselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Nou als ik Google dan lijkt het dat Sony een oplossing heeft aangedragen?

Ik zelf merk dat ik drift heb Zeker in BattleZone valt het op ik zit nu op iets meer dan 1m van mijn Camera vandaan.
en Het is niet zo erg als toen ik er verder vandaan zat en geregeld word het ook weer gecorrigeerd dus opzich kan ik er wel mee leven ook zie ik dat mijn Joystick ingame naar rechts wijst dat is niet erg want het is in BattleZone niet belangrijk waar je de Joystick houd het is puur om te kunnen zien welke knop je kan indrukken.
Gisteren ook een paar uur Job Simulator gespeeld met de 2 Move Controllers en eigenlijk weinig tot geen last van Drift daar, behalve dat ik iets te weinig ruimte heb om goed te kunnen bewegen.
Maar heb in die paar uur denk 3+ wel het spel uitgespeeld opzich best leuk gedaan.
Deze week krijg ik nog Eve en Rigs dan eens kijken of het in die games ook mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
FreakGIB schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:58:
Nou als ik Google dan lijkt het dat Sony een oplossing heeft aangedragen?
Dat is gewoon al 's anderdaags of zo gepubliceerd, en kan je toch bezwaarlijk een oplossing noemen ? Zo is de oplossing voor Drift tijdens Cinematic om op Option te drukken 8)7 . Bij de uitleg over VR begonnen sommigen dan de uitleg in detail te analyzeren om bvb tot de conclusie te komen dat je exact voor de LINKER camera moet zitten (terwijl de uitleg daar niets over zegt)... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Twixie schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:00:
[...]

Dat is gewoon al 's anderdaags of zo gepubliceerd, en kan je toch bezwaarlijk een oplossing noemen ? Zo is de oplossing voor Drift tijdens Cinematic om op Option te drukken 8)7 . Bij de uitleg over VR begonnen sommigen dan de uitleg in detail te analyzeren om bvb tot de conclusie te komen dat je exact voor de LINKER camera moet zitten (terwijl de uitleg daar niets over zegt)... 8)7
Ja ik vind het ook niet helemaal de oplossing ik hoop toch dat er nog een Update komt om zelf je afstand te kunnen bepalen zeg maar een calibratie als in Batman Arkham maar dan de optie om zelf iets dichterbij of verder te kunnen instellen en misschien ook de hoogte zoals in Job Simulator.
Misschien nog makelijker als ze het gebied waar je zit of staat iets meer speling geven.
Ik zat laatst ook te denken is het voor een VR Headset niet beter als de Camera op de Bril zelf zit en je dan bv.. met een Soort van Ledjes die je in de kamer plaatst aangeeft waar je niet voorbij kan bewegen.
Een 360c Camera die Rondom in de gaten houd of er objecten zijn.
Maar las op Internet dat Microsoft nu ook waarschijnlijk met een VR Headset komt in samenwerking met andere partijen.
Die dus al ongeveer zoiets hebben ?
Prijs vanaf 299 Dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Van het weekend thuis de camera op statief gezet met elastiek op zn plek geklemd, toen leek hij in cinematic mode praktisch stil te staan, Driveclub was nog steeds een naar links drama en Batman VR ging heel minimaal driften naar links. Playroom was ook redelijk te doen.

Moest van ps support op andere PS4 proberen voor ze m'n ticket verder in behandeling wilden nemen en ben gisteren bij collega geweest om m op zijn PS4 aan te sluiten.
Na calibratie begon het beeld scheef (links hoog in de lucht en rechts laag richting de vloer onder een hoek van 45 graden), daarna ging hij naar links.
vervolgens ging het beeld zo snel scheef van voor naar achter heen en weer dat we er bijna een toeval van kregen.
Calibratie opnieuw gedaan, kamer gecontroleerd, nog een keer de camera gecalibreerd.
Uiteindelijk Playroom VR kunnen spelen door de camera op de grond te zetten en omhoog te richten.
Toen leek hij redelijk stil te staan.

Vanavond vol in t licht nogmaals proberen wat ie doet op t statief en dan morgen PS support maar eens bellen en kijken wat ze van mn bevindingen vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door remcheese op 02-11-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Nou, mijn PSVR zit inmiddels al twee weken in de RMA. Ik vind het allemaal maar wel erg lang duren, maar de support van PlayStation geeft aan dat ze hier niets aan kunnen veranderen. Ze sturen je unit naar het reparatiecentrum in de UK. Van vervanging is geen sprake. Ook komt Sony je op geen enkele manier tegemoet in je sores. RMA duurt 3 weken. Early adopter of niet, je wacht maar. Zeer slechte service!

Ik spreek ze aan op het feit dat ze heel slecht communiceren v.w.b. het drifting-probleem en dat de hele community daar last van heeft. Er zijn nog steeds heel veel mensen die denken dat je het probleem kan oplossen door de camera te draaien, er beter voor te gaan zitten, software updates, noem maar op. Terwijl de realiteit is dat er heel veel mensen zijn waarbij al die zaken niet helpen of niet hebben geholpen. Vervanging is de enige optie. Dat zou Sony veel beter moeten communiceren.

Ik zou daarover worden teruggebeld, maar zonder resultaat. Ik word niet teruggebeld. Ook daar kan support niets aan doen. Ze zeggen zelf machteloos te zijn en kunnen niet beloven dat klachten worden behandeld. De reden is natuurlijk dat ik in mijn ééntje ben en het dus voor Sony makkelijk mitigeren is.

Dus in een notendop:
De suggesties van Sony werken niet. Vervangen van hardware in de winkel lost het probleem soms niet op (zelfde issue teruggekregen waarschijnlijk). Vervangen via support duurt 3 weken. En support kan op geen enkele manier helpen bij je klacht. Zeer slecht voor een product van ruim 500 euro met alles erbij. De fora staan inmiddels helemaal vol met klachten. En Sony doet alsof z'n neus bloed.

Ik begin er steeds meer voor te voelen dat gedupeerden zich gaan organiseren om zo Sony eens even wakker te schudden. Ik denk aan een online petitie bijvoorbeeld om Sony tot eerlijk communiceren te manen, maar misschien zijn er andere ideeen?

Anderen met dit gevoel, of overdrijf ik nu?
Twixie schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:00:
[...]

Ja, het is ook totaal krankjorum natuurlijk. Er zijn hele hordes mensen met PS VR die het probleem niet hebben en de camera scheef, onder de TV en te ver naar links hebben staan. Het is een probleem dat alleen wordt opgelost door de hardware te vervangen. In het ene geval de camera en in het andere de VR-units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Misschien moeten we samen #Boos inschakelen.
YouTube: #BOOS
Die hebben eerder al met Sony aan tafel gezeten vanwege het PS4 Disc Eject probleem.

Ik zag gisteren in de Mediamarkt een demopod staan. Daar hadden ze de camera ook precies op ooghoogte bevestigd. Dit zie ik ook in elke winkel of youtube filmpje waar een demopod gebruikt wordt om PS VR te laten zien. Daar staat de camera op ooghoogte zodat die kaarsrecht naar voren is gericht en niet in een hoek. Bij mij komt die boven/onder de TV altijd in een hoek naar boven/onder te wijzen.
Gezien het systeem zo gevoelig lijkt te zijn wil ik iets gaan maken zodat de camera altijd perfect op ooghoogte staat. Een statief is een goede optie maar het lijkt me zo klungelig om daar de camera goed op te kunnen bevestigen en je moet dan alsnog telkens van hoogte wisselen indien je staat of zit. En meestal zijn ze nog duur ook.

Ik ben van plan om bij een doe het zelf zaak een paar kleine houten plankjes te kopen, groot genoeg om de PS Camera op te kunnen plaatsen. Dan ga ik een soort mini toren bouwen van 2 etages welke naast de TV op mijn TV meubel komt te staan.

1e etage komt een plankje waar de camera precies op ooghoogte komt te staan wanneer ik zit.
2e etage komt een plankje zodat de camera precies op ooghoogte komt te staan als ik sta.
Dan hoef ik alleen de camera van plankje te wisselen indien ik ga wisselen van staan/zitten. Dit zodat de camera altijd recht naar voren kan wijzen i.p.v. een gebogen hoek. Als het goed is ben ik dan met een paar euro klaar. Zodra het gereed is zal ik een update geven of het verbetering geeft.

-edit

Volgende week krijg ik ook mijn PS4 Pro. Misschien dat ik eerst daarop wacht. Ik verwacht eigenlijk niet dat de Pro het issue zal oplossen maar misschien zorgt de extra power miraculeus ervoor dat de tracking issues zijn opgelost met PS VR. Als dat niet zo is ga ik bovenstaand idee uitwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door ThaBEN op 02-11-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
ThaBEN schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:37:
Misschien moeten we samen #Boos inschakelen.
YouTube: #BOOS
Die hebben eerder al met Sony aan tafel gezeten vanwege het PS4 Disc Eject probleem.

Ik zag gisteren in de Mediamarkt een demopod staan. Daar hadden ze de camera ook precies op ooghoogte bevestigd. Dit zie ik ook in elke winkel of youtube filmpje waar een demopod gebruikt wordt om PS VR te laten zien. Daar staat de camera op ooghoogte zodat die kaarsrecht naar voren is gericht en niet in een hoek. Bij mij komt die boven/onder de TV altijd in een hoek naar boven/onder te wijzen.
Gezien het systeem zo gevoelig lijkt te zijn wil ik iets gaan maken zodat de camera altijd perfect op ooghoogte staat. Een statief is een goede optie maar het lijkt me zo klungelig om daar de camera goed op te kunnen bevestigen en je moet dan alsnog telkens van hoogte wisselen indien je staat of zit. En meestal zijn ze nog duur ook.

Ik ben van plan om bij een doe het zelf zaak een paar kleine houten plankjes te kopen, groot genoeg om de PS Camera op te kunnen plaatsen. Dan ga ik een soort mini toren bouwen van 2 etages welke naast de TV op mijn TV meubel komt te staan.

1e etage komt een plankje waar de camera precies op ooghoogte komt te staan wanneer ik zit.
2e etage komt een plankje zodat de camera precies op ooghoogte komt te staan als ik sta.
Dan hoef ik alleen de camera van plankje te wisselen indien ik ga wisselen van staan/zitten. Dit zodat de camera altijd recht naar voren kan wijzen i.p.v. een gebogen hoek. Als het goed is ben ik dan met een paar euro klaar. Zodra het gereed is zal ik een update geven of het verbetering geeft.

-edit

Volgende week krijg ik ook mijn PS4 Pro. Misschien dat ik eerst daarop wacht. Ik verwacht eigenlijk niet dat de Pro het issue zal oplossen maar misschien zorgt de extra power miraculeus ervoor dat de tracking issues zijn opgelost met PS VR. Als dat niet zo is ga ik bovenstaand idee uitwerken.
Ik vraag me af of de medewerkers van Mediamarkt die bij zo'n Demopod staan ook instrukties hebben gehad van Sony bv.. na elke game sessie de PS4 Rebooten.
En zoja mogen ze daar over praten want misschien weten die al wel meer waarom de Camera precies op ooghoogte moet zitten.
Ik ben zelf niet bij zo'n demo stand geweest maar gaan ze voor elk persoon de camera hoogte instellen ?

Pagina: 1 2 Laatste